№ 1627
гр. Варна, 02.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 5 СЪСТАВ, в публично заседание на първи
ноември през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Георги Митев
при участието на секретаря Калина Ив. Караджова
като разгледа докладваното от Георги Митев Административно наказателно
дело № 20223110203706 по описа за 2022 година
установи следното:
Производството е образувано на основание чл.59 и следващите от Закона за
административните нарушения и наказания/ЗАНН/ въз основа на жалба, предявена от
С. И. П. ЕГН ********** чрез адвокат Е. Ф. срещу наказателно постановление №
100134/16.08.2022 г., издадено от Т.В.И. - заместник-кмет на Община Варна.
Във въззивната жалба се твърди, че наказателното постановление е неправилно
и незаконосъобразно, издадено в нарушение на процесуалните правила, поради което
се иска неговата отмяна.
В съдебно заседание въззивницата, редовно призована, не се явява,
представлява се от адвокат Е. Ф. от Адвокатска колегия гр.Варна, редовно
упълномощена. По същество на делото адв.Ф. поддържа жалбата на посочените в нея
основания, освен това посочва, че за едно нарушение са издадени пет наказателни
постановления и моли съда да отмени наказателното постановление.
Въззиваемата страна – Т.В.И. в качеството му на заместник-кмет на Община
Варна, редовно призована, не се явява и не се представлява в съдебното заседание.
ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
След преценка на доводите на въззивника и становището на въззиваемата
страна, с оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от
фактическа страна следното:
Административно-наказателното производство е водено за извършено
административно нарушение в Поземлен имот/ПИ/ с идентификатор № 10135.4027.17
по Кадастралната карта и кадастралните регистри на гр.Варна, намиращ се в местност
„А.Т.“ на територията на район Владислав Варненчик гр.Варна.
В административно-наказателната преписка е посочено, че според представена
справка от Агенцията по геодезия, картография и кадастър собственик на имота е бил
1
К.П.Я.. От кмета на Община Варна бе изискано да представи заверено копие и с писмо
рег.№ РД22019706ВН_006ВН от 17.10.2022 г. на директора на Дирекция Екология и
опазване на околната среда при Община Варна е изпратено на съда заверено копие от
справката, в която е посочен само номер на имота без данни за собственици.
След като К.Я. починал според приложеното Удостоверение за наследници
изх.№ 128 от 21.01.2022 г., издадено от ЕСГРАОН при Община Варна, Район
Владислав Варненчик/заверено копие/, наследници на К.П.Я. са Т.С.П., С.Т.Н., С. И.
П., В.К.П., И.К.П. и П.В.П..
От Удостоверение за наследници изх.№ АУ049003ОД от 25.05.2022 г.
издадено от ЕСГРАОН при Община Варна, Район Владислав Варненчик/приложено
заверено копие/ е видно, че наследник на Т.С.П. е дъщеря му С.Т.Н..
На 07.06.2022 г. от служителите на Община Варна, Район Владислав Варненчик
старши инспектор екологичен контрол К.П. И., старши инспектор екологичен контрол
С. Г. Ж. и главен специалист геодезия К.К. била извършена проверка в местността
А.Т.. От К. И. бил съставен Констативен протокол № 013043/07.06.2022 г./приложено
заверено копие/, в който е отразено, че при проверка установили замърсяване с голям
обем строителни отпадъци, в това число пръст и камъни на територията на Поземлен
имот/ПИ/ с идентификатор № 10135.4027.17 и още 6 имота с изброени
идентификатори.
На 29.06.2022 г. от кмета на Район Владислав Варненчик на Община Варна
било изпратено писмо № РД22014037ВЛ-ЛО4ВЛ/приложено заверено копие/ до
Т.С.П., С.Т.Н., С. И. П., В.К.П., И.К.П. и П.В.П., че при извършване на проверка е
установено замърсяване със строителни отпадъци на територията на Поземлен
имот/ПИ/ с идентификатор № 10135.4027.17, което е в нарушение на разпоредбата на
чл.97 ал.1 т.1 от Наредба за управление на отпадъците на територията на община Варна
на Общински съвет Варна и се призовават в 3-дневен срок за се явят в Район Владислав
Варненчик за съставяне на акт за установяване на административно нарушение.
Приложена е обратна разписка/приложено заверено копие/ за С. И.П., че е получила
пратката на 18.07.2022 г.
На 30.06.2022 г. П.В.П. като собственик на имота подал жалба едновременно до
кмета на Район Владислав Варненчик на Община Варна/вх.№
СИГ22003722ВР/30.06.2022 г./, до кмета на Община Варна/вх.№
РД22014161ВН/30.06.2022 г./ и до началника на Трето РУП-Варна/вх.№ 439000-
15178/30.06.2022 г./, приложени заверени копия, че при посещение на имота е
установил, че същият е замърсен с голям обем строителни отпадъци, пръст и камъни и
моли за съдействие и предприемане на действия.
На 20.07.2022 г. св.С. Г. Ж. главен инспектор Екологичен контрол при Община
Варна район Владислав Варненчик съставила Акт за установяване на административно
нарушение/АУАН/ № 4/09/приложен оригинал/ срещу въззивницата П. за това, че на
07.06.2022 г. е установено замърсяване с голям обем строителни отпадъци,
включително пръст и камъни на Поземлен имот/ПИ/ с идентификатор № 10135.4027.17
по Кадастралната карта и кадастралните регистри на гр.Варна, намиращ се в местност
„А.Т.“ на територията на район Владислав Варненчик гр.Варна и че С. И. П. като
собственик на имота не е изпълнила нормативно установаното за нея задължение да
опазва, почиства и поддържа чиста територията на имота. Актосъставителката приела,
че от страна на въззивницата е извършено виновно нарушение на чл.97 ал.1 т.1 от
Наредба на Общински съвет Варна за управление на отпадъците на територията на
2
община Варна/наричана по-нататък Наредбата/. В АУАН е посочено, че към него са
приложени Констативен протокол № 013043/07.06.2022 г.; Удостоверение за
наследници изх.№ 128 от 21.01.2022 г., издадено от ЕСГРАОН при Община Варна,
Район Владислав Варненчик и Справка от Агенцията по геодезия, картография и
кадастър. АУАН е предявен лично на П. на 20.07.2022 г., която се запознала с неговото
съдържание, записала като възражения: „Имам възражение, ще внеса в законовия
срок“, подписала го и получила копие от него.
Изготвена е обяснителна записка от С. Г. Ж./приложен оригинал/, според която
до наследниците на К.П.Я. като собственик на имота е изпратено писмо-покана за
явяване с цел съставяне на АУАН. На 20.07.2022 г. в сградата на Район Вл.Варненчик
се явила С. И. П. и на нея съставила АУАН.
На 27.07.2022 г. С. И. П. депозирала до директора на Дирекция устройство на
територията в Район Владислав Варненчик на Община Варна писмени възражения
срещу съставения акт за установяване на административно нарушение рег.№ РД
22016243ВЛ/27.07.2022 г./приложен оригинал/. В него П. посочва, че са собственици
на недвижимия имот по наследство, установили, че имотът им се засипва с пръст,
подали жалби до Община Варна, кметство Район Владислав Варненчик и Трето РУ.
Нарушител бил П.С.Н. ЕГН ********** с автомобил Ленд Крузер с рег. № В 9999,
чрез товарни автомобили Ивеко с рег.№ В 6021 ТС, рег.№ В 4467 ВР и рег.№ В 7036
ВТ, които засипвали пръст и отпадъци, багер WB KO 93 R с рег.№ В 08199, но
органите на държавно управление бездействали.
С писмо № РД22014037ВЛ-007ВЛ от 02.08.2022 г./приложен оригинал/ на
кмета на Район Владислав Варненчик на Община Варна били изпратена на директора
на Дирекция ЕООС при Община Варна АУАН и придружаващите го документи.
По повод постъпилото възражение е изготвен доклад от 16.08.2022 г.от Тодор
Колев – директор на Дирекция „Екология и опазване на околната среда“ при Община
Варна/приложен оригинал/. В доклада е посочено, че наследници на К.П.Я. са Т.С.П.,
С.Т.Н., С. И. П., В.К.П., И.К.П. и П.В.П.. Предлага на С. И. П. да бъде наложена глоба
в размер на 500 лева без аргументи защо точно на нея следва да бъде наложено
наказание.
По повод постъпилото възражение е изготвено правно становище от
юрисконсулт Десислава Минчева/приложен оригинал/, че няма допуснати нарушение
при издаването на АУАН.
На 16.08.2022 г. от Т.В.И. - заместник-кмет на Община Варна е било издадено
обжалваното наказателно постановление № 100134/приложен оригинал/.
Административно-наказващият орган е възприел изцяло обстоятелствата, сочени в
АУАН, като е квалифицирал нарушението на П. по чл.97 ал.1 т.1 от Наредбата и е
ангажирал личната отговорност на въззивницата на основание чл.122 ал.1 от
Наредбата, като ѝ наложил административно наказание глоба в размер на 500 лева.
Тъй като в административно-наказателната преписка не бяха приложени
доказателства, че именно К.П.Я. като наследодател на въззивницата е бил собственик
на поземлен имот с идентификатор № 10135.4027.17, в който е извършено
нарушението, бе служебно изискана от съда от началника на Служба по геодезия,
картография и кадастър гр.Варна писмена справка за собственика на Поземлен
имот/ПИ/ № 10135.4027.17, в гр.Варна, местност А.Т., към дата 07.06.2022 г. С писмо
рег.№ 20-55096 от 07.10.2022 г. от началника на СГКК Варна бе изпратена извадка от
КРНИ за имота/приложено заверено копие/, от която е видно, че собственик на имота е
3
именно К.П.Я..
От съда бяха изискани от кмета на Община Варна, кмета на Район Владислав
Варненчик при Община Варна и от началника на Трето РУ при ОД на МВР Варна
заверени копия от материалите по преписките, образувана по жалба от П.В.П. от
30.06.2022 г. до тези институции.
С писмо рег.№ РД2201970бВН_006ВН от 17.10.2022 г. на директора на
Дирекция Екология и опазване на околната среда при Община Варна е изпратено на
съда заверено копие от материалите по преписката. По жалбата има единствено едно
писмо от 01.08.2022 г. до П. П. да се яви в сградата на Район Вл.Варненчик за
съставяне на АУАН, което не е получено от П. /приложено заверено копие/.
С писмо № СИГ 22003722ВЛ-004ВЛ от 13.10.2022 г. на кмета на Район
Вл.Варненчик при Община Варна бе изпратено заверено копие от материалите по
преписката, образувана във връзка с жалба вх.№ СИГ22003722ВЛ от 30.06.2022 г. от
П.В.П.. Според обяснителната записка към преписката от кмета на Район
Вл.Варненчик при Община Варна Н.К. още на 14.01.2022 г. при обход на територията
на района служители на отдел Обществен ред и контрол на районната администрация
са установили нарушението, за което съставили констативен протокол №
012273/14.01.2022 г., заверено копие от който е приложен към преписката. На
17.02.2022 г. до П. П. е изпратено уведомително писмо изх.№
РД22000961ВЛ_012ВЛ/приложено заверено копие към преписката/ с предписание,
получено на 18.02.2022 г. от снаха му С. И.. По жалбата има единствено едно писмо от
01.08.2022 г. до П. П. да се яви в сградата на Район Вл.Варненчик за съставяне на
АУАН, което не е получено от П. /приложено заверено копие/.
С писмо № 439000-23556/06.10.2022 г. на началника на Трето РУ при ОД на
МВР е изпратено на съда заверено копие от материалите по преписка № 439000-
15176/30.06.2022 г. по описа на Трето РУ при ОД на МВР Варна – 134 листа/л.56-181
от АНД/. От тези материали е видно, че е установена фирмата – ШАМ БГ 2017 ЕООД,
чиято собственост са камионите и преписката не е приключена.
В съдебно заседание бе разпитана в качеството на свидетел актосъставителката
С. Ж.. Според нейните показания при регулярна проверка в района е установено
замърсяване на имотите в местност А.Т. в Район „Владислав Варненчик“ с пръст и
камъни. Проверката била с геодезиста на района, тъй като имотите не са оградени и
нямат ясни граници и на място били свалени джипиес координати и съответно
идентифицирани имотите, в които е установено замърсяването. От Агенция кадастър и
регулация са подадени на кметството собствениците на имотите, съответно били
издирени и им били изпратени покани за явяване за съставяне на АУАН. Това
замърсяване било в няколко имота и на всички собственици били изпратени покани.
Били съставени АУАН, съответно издадени наказателни постановления на всички
собственици - наследниците на собственика на конкретния имот. Били съставени
актове и на лицата, които са извършили самото замърсяване. Св.Ж. потвърди, че това
замърсяване е установено на по-ранен етап и е установено това същото нарушение и
отново са изпращани предписания на собствениците във връзка с наредбата да опазват
и стопанисват имотите си от замърсяване. Според нея в началото на 2022 година е
установено за първи път това замърсяване в този район.
Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена чрез
събраните гласни доказателствени средства – свидетелските показания на свидетеля С.
Ж. и приетите писмени доказателствени средства по делото, подробно изброени по-
4
горе.
ПО ДОКАЗАТЕЛСТВАТА:
Съдът кредитира свидетелските показания на свидетеля С. Ж., тъй като в
своята същност те са обективни и се подкрепят от писмените доказателствени средства.
Съдът кредитира изцяло приобщените на основание чл.283 от НПК писмени
доказателствени средства.
ОТ ПРАВНА СТРАНА:
Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна
проверка на обжалваното наказателно постановление по отношение на неговата
законосъобразност, обоснованост и справедливост на наложеното наказание, прави
следните изводи:
По допустимостта на въззивната жалба:
Наказателното постановление е получено лично от С. И. П. на 31.08.2022 г.,
видно от разписката към него, жалбата е входирана на 13.09.2022 г., видно от печата
върху нея. Жалбата е процесуално допустима – подадена е в срока на обжалване, от
надлежна страна, срещу акт, който подлежи на обжалване и приета за разглеждане от
съда по същество.
По компетентността на актосъставителя и административно-наказващия орган:
За компетентността на актосъставителя и административно-наказващия орган
съдът следи служебно.
Актът за установяване на административно нарушение е издаден в тримесечния
преклузивен по чл.34 ал.1 от ЗАНН от компетентно длъжностно лице - С. Г. Ж. главен
инспектор Екологичен контрол при Община Варна район Владислав Варненчик,
съгласно изискванията на чл.91 ал.1 от Наредбата, според която нарушенията по
настоящата наредба се установяват с акт на оправомощени от кмета на общината
длъжностни лица. С писмо рег.№ РД22019706ВН_006ВН от 17.10.2022 г. на директора
на Дирекция Екология и опазване на околната среда при Община Варна е изпратено на
съда заверено копие от заповед № 1235/27.04.2022 г. на кмета на Община Варна. В
раздел III на заповедта е оправомощена да осъществява контрол и да съставя актове за
установяване на административни нарушения по Наредба за управление на отпадъците
на Община Варна от Район Вл.Варненчик С. Г. Ж. – главен инспектор Екологичен
контрол. Актът е съставен в присъствието на двама свидетели съгласно изискванията
на ЗАНН.
Според съда наказателното постановление е издадено от некомпетентен орган.
Наказателното постановление е издадено от Т.В.И. – заместник-кмет на Община
Варна. Към административно-наказателната преписка е приложено заверено копие от
Заповед № 0505/07.02.2020 г. на кмета на Община Варна, с която е възложено на
Т.В.И. – заместник-кмет на Община Варна да подписва наказателни постановления по
актове, съставени за установени административни нарушения по Закона за управление
на отпадъците и Наредба за управление на отпадъците на Община Варна.
В АУАН и в наказателното постановление нарушението е квалифицирано като
такова по чл.97 ал.1 т.1 от Наредбата, според който всички собственици или
ползватели на недвижими имоти или на части от тях, са длъжни да опазват, почистват и
поддържат чистота на територията им, както и в прилежащите площи. Като основание
5
за налагане на наказанието в наказателното постановление е посочена разпоредбата на
чл.122 ал.1 от Наредбата, според която „За други нарушения на тази наредба, които не
съставляват престъпления, физическите лица или длъжностните лица се наказват с
глоба от 500 до 3000 лв., а на юридическите лица или на едноличните търговци се
налага имуществена санкция от 1000 до 6000 лв.“.
Но по силата на чл.111 от Наредбата въз основа на съставените актове кметът
на община Варна или оправомощени от него длъжностни лица издават наказателни
постановления, с изключение на случаите по чл.120 ал.3 и чл.122 от Наредбата. За
случаите по чл.122 от Наредбата, какъвто е и настоящия случай, кметът на Община
Варна или упълномощени от него длъжностни лица/каквото в случая е заместник-
кмета Т.В.И./ не е компетентен да издава наказателни постановления.
Тъй като Наредбата е приета от Общински съвет Варна, от председателя на
Общински съвет бе изискан отговор кой орган е компетентен да издава наказателни
постановления по чл.122 от Наредба за управление на отпадъците на територията на
Община Варна на Общински съвет Варна, приета с Решение № 790-6-1, взето с
Протокол № 22 от 10.12.2021 г. на Общински съвет - гр. Варна с оглед разпоредбата на
чл.111 от Наредбата, изключваща компетенциите за това на кмета на Община Варна
или оправомощени от него длъжностни лица. С писмо рег.№ РД220197ОбВн_005ВН
от 12.10.2022 г. председателят на Общински съвет-Варна Т.Б. уведомява съда, че:
- обществените отношения по управлението на отпадъците са уредени в Закона
за управление на отпадъците, като са определени и наказващите органи за съответните
нарушения;
- Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Варна е
приета с Решение № 790-6-1/22/10.12.2021 г. на Общински съвет - Варна и като
подзаконов нормативен акт тя е издадена в съответствие с нормативните актове от по-
висока степен;
- в този смисъл наказващите органи за различните нарушения са посочени в
чл.157 от Закона за управление на отпадъците.
В чл.157 ал.4-7 от Закона за управление на отпадъците са посочени органите,
които издават наказателни постановления. Но това касае издаване на наказателни
постановления за установени нарушения само по Закона за управление на отпадъците,
какъвто не е настоящия случай. Наредбата за управление на отпадъците на територията
на Община Варна е подзаконов акт и е издадена на основание чл.22 ал.1 от Закона за
управление на отпадъците. Съгласно чл.7 ал.2 от Закона за нормативните актове тя
също е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или
подразделения на нормативен акт от по-висока степен. Разпоредбите на Закона за
управление на отпадъците следваше да се прилагат само ако наредбата противоречи на
Закона за управление на отпадъците като нормативен акт от по-висока степен
съгласно чл.15 ал.3 от Закона за нормативните актове. Но в случая разпоредбите на
Наредбата не противоречат на Закона за управление на отпадъците, а е издадена за
уреждане на неуредените със Закона за управление на отпадъците обществени
отношения с местно значение, съгласно изискванията на чл.8 от Закона за
нормативните актове.
След като и в АУАН, и в наказателното постановление е посочена като
нарушена норма от Наредбата, следва и налагането на административно наказание да е
по този нормативен акт. След като в Наредбата не са дадени правомощия на кмета на
Община Варна или упълномощено от него длъжностно лице да издава наказателни
6
постановления в случаите на чл.122 от Наредбата, съдът приема, че наказателното
постановление е издадено от некомпетентен орган.
Нарушен е чл.47 от ЗАНН, нарушението е особено съществено, неотстранимо е
и е самостоятелно основание за отмяна на наказателното постановление.
Издаване на наказателно постановление от некомпетентен орган го прави
незаконосъобразно, съдът не следва да се произнася по съществото на спора, т. е. има
ли извършено от жалбоподателката нарушение, извършено ли е то виновно,
справедливо ли е наложеното административно наказание.
По процесуалния закон:
Според обяснителната записка към преписката от кмета на Район
Вл.Варненчик при Община Варна Н.К. още на 14.01.2022 г. при обход на територията
на района служители на отдел Обществен ред и контрол на районната администрация
са установили нарушението, за което съставили констативен протокол №
012273/14.01.2022 г., заверено копие от който е приложен към преписката, а АУАН е
съставен на 20.07.2022 г. Извършителят е бил известен още на 17.02.2022 г., тъй като
на тази дата до С. И. П., П. П. и другите съсобственици на имота е изпратено
уведомително писмо/приложено заверено копие към преписката/ с предписание.
Изтекъл е тримесечия срок по чл.34 ал.1 от ЗАНН за съставяне на АУАН.
Разпоредбата на чл.34 ал.1 от ЗАНН постановява, че не се образува
административно-наказателно производство, ако не е издаден акт за установяване на
нарушението в продължение на три месеца от откриване на извършителя. От момента
на откриване на извършителя – 17.02.2022 г., до момента на издаване на АУАН –
20.07.2022 г. е изминал срок по-дълъг от три месеца. Съгласно чл.84 от ЗАНН
доколкото в този закон няма особени правила за изчисляване на срокове, се прилагат
разпоредбите на Наказателно-процесуалния кодекс. По силата на чл.183 ал.3 и 4 от
НПК срокът, който се изчислява в седмици и месеци, изтича в съответния ден на
последната седмица или на съответното число на последния месец. Когато последният
месец няма съответно число, срокът изтича в последния ден на месеца. Когато
последният ден на срока е неприсъствен, срокът изтича в първия следващ присъствен
ден. Тъй като извършителят на нарушението е открит на 17.02.2022 г., срокът за
издаване на акта за установяване на административно нарушение е изтекъл на
17.05.2022 г.
Актът за установяване на административно нарушение е издаден извън срока
по чл.34 ал.1 от ЗАНН. Този срок е преклузивен и неспазването му води до
незаконосъобразност на АУАН и на издаденото въз основа на него издаденото
наказателно постановление, допуснатото нарушение не може да бъде отстранено в
съдебната фаза на производството и е основание за неговата отмяна. Поради наличието
на формални предпоставки за отмяна на обжалваното наказателно постановление,
съдът намира, че е безпредметно обсъждането на правилността на така издаденото
постановление, а именно налице ли е административно нарушение, как същото следва
да се квалифицира и виновно ли е извършено то от страна на жалбоподателката.
С оглед на изложените по-горе обстоятелства, съдът счита, че наказателното
постановление се явява изцяло незаконосъобразно като издадено при съществени
процесуални нарушения, довели да нарушаване на правото на защита на привлеченото
към административно-наказателна отговорност лице и издадено от некомпетентен
орган и следва да бъде отменено.
По разноските:
7
Няма направено искане от страните за присъждане на разноски.
С оглед на изложеното и на основание чл.63 ал.2 т.1 от ЗАНН съдът
РЕШИ:
Отменя наказателно постановление № 100134/16.08.2022 г., издадено от Т.В.И.
заместник-кмет на Община Варна, с което на С. И. П. ЕГН ********** е наложено
административно наказание глоба в размер на 500 лева на основание чл.122 ал.1 от
Наредбата на Общински съвет Варна за управление на отпадъците на територията на
община Варна за извършено нарушение на чл.97 ал.1 т.1 от Наредбата на Общински
съвет Варна за управление на отпадъците на територията на община Варна .
Да се изпратят съобщения на С. И. П. чрез адвокат Е. Ф. и Т.В.И. - заместник-
кмет на Община Варна, че решението е изготвено.
Решението подлежи на касационно обжалване с касационна жалба в
четиринадесетдневен срок от получаване на съобщението, че решението е изготвено,
пред Административен съд Варна по глава XII от Административно-процесуалния
кодекс.
След влизане в сила на решението, административно-наказателната преписка
да се върне на Община Варна.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
8