Р Е Ш Е Н И Е
№ 11
гр. Нови пазар, 19.02.2020 г.
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
Районен съд Нови пазар, в съд в публичното си заседание на дванадесети февруари две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ГАЛИНА НИКОЛОВА
при секретаря Нела Костадинова, като разгледа докладваното от съдията докладчик АНХД № 17 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид:
Подадена е жалба на основание чл.59 и сл. от ЗАНН.
В нея жалбоподателят „***“ ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление, в с. К., представлявано от У.У.С., сочи,
че с наказателно постановление на
Директора на РИОСВ гр.Шумен на дружеството е наложена имуществена санкция в
размер на 7 000 лв. за нарушение на
чл. 136, ал.2 , т. 9 от Закона за управление на отпадъците.
Жалбоподателят твърди, че при проверката на 24.07.2019 г. не било констатирано посоченото в акта и в НП нарушение. Дадени са били предписания, които жалбоподателят е изпълнил. Жалбоподателят сочи, че не са били взети представените от него писмени възражения при изготвянето на НП.
Жалбоподателят сочи, че мотивите в НП относно наличието на маловажност на нарушението били изложени формално и с това издаденото НП е незаконосъобразно.
Жалбоподателят счита НП за незоконосъобразно той моли да бъде отменено.
Въззиваемата страна изпраща представител – юрисконсулт Герджикова, редовно упълномощена, която намира жалбата за неоснователна и неподкрепена с доказателства. Затова моли наказателното постановление, като законосъобразно и обосновано да бъде потвърдено.
Като съобрази всички събрани по делото доказателства, съдът счете за установено от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал.1 от ЗАНН от легитимирано лице, имащо правен интерес за обжалва горепосоченото наказателно постановление и се явява процесуално допустима.
Жалбата е подадена в законоустановения срок. Поради това жалбата се явява процесуално допустима.
Административно наказателната отговорност на дружеството е ангажирана по повод констатирано нарушение на чл.135,ал.1, т.3 от Закон за управление на отпадъците, с Акт за установяване на административно нарушение № ЗВ-04 от 10.09.2019 г., с актосъставител З.В., на длъжност гл.експерт, направление „УООП”, отдел „КОС” в РИОСВ - Шумен. Съгласно съдържанието на акта на 24.07.2019 г.при проверка в с. К., общ. К., в обект на ул. „***“ № ***(мандра на „***“ ООД) е установено, че на 04.01.2019 г. дружеството е предало отпадъци, образувани от собствената си производствена дейност, на лице, което не притежава издадено от компетентен орган разрешение, комплексно разрешително или регистрационен документ, съгл. чл. 35 от ЗУО, за съответната дейност и площадка за отпадъци със съответния код, съгл. наредбата по чл. 3 от ЗУО за класификация на отпадъците.
Посочено е, че е нарушен чл. 8, ал.1 от ЗУО.
При съставянето на акта, нарушителят е посочил, че ще представи писмени възражения. Писмени такива били депозирани в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН.
Въз основа на този акт наказващият орган е издал наказателно постановление №58/20.12.2019 г., с което е наложил на дружеството имуществена санкция в размер на 7 000 лв. В НП са посочени обстоятелствата, при които е извършено нарушението, нарушените правни норми и санкцията, която се следва по закон за това нарушение.
Актът за установяване на административно нарушение и издаденото въз основа на него наказателно постановление съдържат изискуемите реквизити, съгласно чл.42 и чл.57, ал.1 от ЗАНН.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът прие за безспорно установена следната фактическа обстановка:
Жалбоподателят „***“ ООД с ЕИК ********* е със седалище и адрес на управление, в с. К. и се представлява от У.У.С..
На 24.07.2019 г., комисия от служители при РИОСВ, служба „КОС“, З.В., В.В.и Е.В. – А., са извършили проверка в с. К., на обект на жалбоподателя „***“ ООД на ул. „***“ № ***, представляващ мандра. Проверката е била планова, във връзка с изпълнение на Заповед на директора на РИОСВ Шумен за извършване и отчитане на контролната дейност на РИОСВ.
При проверката е констатирано, че дружеството е с предмет производство на бяло саламурено сирене, като дейността му е разположена на една площадка. Капацитетът на предприятието бил до 15т.мляко на ден. При проверката е констатирано, че се преработват около 6,5т./дневно. Самата проверка и отразените в КП № ЗВ-46/24.07.2019 г. са разделени в три сектора – отпадъчни води; управление на отпадъците и опаковки и атмосферен въздух.
Относно проверката в направлението за управление на отпадъците и опаковките е констатирано, че дружеството образува отпадъци с кодове 02 05 02 –утайки от пречистване на отпадни води на мястото на образуването им, образуват се от ЛПС – мазнинозадържител; 15 01 01 –хартиени и картонени обвивки; 15 01 02 – метални опаковки; 20 01 11- текстилни отпадъци, за които дружеството има утвърдени от РИОСВ работни листи за класификация на отпадъците, по реда на Наредба №2/ 2014г. Суроватката (СЖП-3 категория) се предава за храна на животни, за което се води дневник.
При проверката било установено, че по данни от отчетната книга през 2018 г. са образувани отпадъци с кодове: 02 05 02 в количество 0,115 т., които по данни от отчетната книга и представения годишен отчет за отпадъците за 2018 г. се предават за ползване в земеделието за торене в количество 0,595 т. на ЧЗП „***“.
Относно тази констатация, при проверката, проверяващите са дали предписание, жалбоподателят да представи в РИОСВ гр. Шумен, копие на документи, удостоверяващи предаването на отпадък с код 02 05 02 (договор, приемо – предавателни протоколи, кантарни бележки).
Във връзка с дадените предписания на 30.07.2019 г. жалбоподателят е представил пред проверяващите исканите от тях документи – приемо – предавателен протокол от 04.01.2019 г. между жалбоподателят и ЧЗП „***“ за предадени на последния 595 кг., стока 02 05 02 - утайки от пречистване на отпадни води; договор от 02.01.2019 г. между жалбоподателя и ЧЗИ за предаване на утайки от пречистване на отпадни води с код 02 05 02. Срокът на договора е безсрочен. Приложена е кантарна бележка № 58/04.01.2019 г.
След представянето на тези документи е установено, че предписанието, дадено с КП е изпълнено, но ЧЗП „***“ не притежава издаден от компетентен орган разрешение, комплексно разрешително или регистрационен документ по чл. 35 от ЗУО за съответната дейност и площадка за отпадъци със съответния код, съгл. наредбата по чл. 3 за класификация на отпадъците. Въз основа на това е посочено, че е нарушен чл. 8, ал.1 от ЗУО.
Гореописаната фактическа обстановка се установи по несъмнен начин от събраните по делото доказателства – АУАН № ЗВ-04/10.09.20219 г., приложените писмени документи, изходящи от жалбоподателя, както и показанията на разпитаните по делото актосъставител и свидетели по съставянето на акта. Самият акт е съставен в отсъствието на жалбоподателя, на когото е била изпратена покана за явяване на 09.09.2019 г. в РИОСВ Шумен за съставяне на АУАН. Поканата е била получена на 22.08.2019 г. от Р.С.Х.. След неявяването на представител на жалбоподателя, АУАН е съставен на следващия ден – на 10.09.2019 г. Актът е изпратен за връчване на жалбоподателя и същия го е получил на 24.09.2019 г.
При така установената фактическа обстановка, предмет на делото е управлението на отпадъците, образувани при дейността на жалбоподателя като производител на бяло саламурено сирене, което установява приложимостта на Закона за управление на отпадъците. Съгласно разпоредбата на § 1, т. 17 и т. 46 от Допълнителните разпоредби на ЗЗУО, „отпадък“ е всяко вещество или предмет, от който притежателят се освобождава или възнамерява да се освободи, или е длъжен да се освободи, а „управление на отпадъците“ е събирането, транспортирането, обезвреждането и оползотворяването на отпадъците, включително осъществяваният контрол върху тези дейности, следексплоатационните грижи за депата, както и действията, предприети в качеството на търговец или брокер. Разпоредбата на чл. 8, ал. 1 от ЗУО сочи, че предаването и приемането на производствените, строителните и опасните отпадъци се извършват само въз основа на писмен договор с лица, притежаващи разрешение, комплексно разрешително или регистрационен документ по чл. 35 за съответната дейност и площадка за отпадъци със съответния код съгласно наредбата по чл. 3 за класификация на отпадъците. Съгласно посочената Наредба № 2 от 23.07.2014 г. за класификация на отпадъците и конкретно чл. 5, ал.1 от нея, класификацията на отпадъците се извършва чрез избор на шестцифрен код, посочен в списъка на отпадъците по приложение № 1, при спазване на посочената последователност. От приложението се установява, че код 02 05 02 - утайки от пречистване на отпадъчни води на мястото на образуването им се отнася към групата на отпадъците от селското стопанство, градинското растениевъдство, отглеждането на аквакултури, горското, ловното и рибното стопанство, производството и преработването на хранителни продукти. Тези отпадъци, видно от приложението не се отнасят към групата на опасните отпадъци по см. На чл. 6 от Наредбата. Самото третиране на отпадъците, като дейност съгл. т.44 от §1 от ДР към ЗУО, включва дейностите по оползотворяване или обезвреждане, включително подготовката преди оползотворяване или обезвреждане. В настоящия случай отпадъците с код 02 05 02 са били предадени на ЧЗП, който не притежава изискуемото по чл. 35, ал.1 от ЗУО разрешително, издадено по реда на чл. 67, ал.1 от ЗУО от директора на РИОСВ, на чиято територия се извършват дейностите, в случая от РИОСВ Шумен. След извършена служебна проверка на сайта на Изпълнителна агенция околна среда, в публичия регистър на лицата, притежаващи документи за извършване на дейности с отпадъци, се установява, че на територията на общ. К., с. К. за третиране на отпадъци с код 020502 няма издадени разрешителни, действащи или недействащи, както и в частност за ЧЗП „***“. Това показва, че към датата на извършване на нарушението 04.01.2019 г. ЧЗП „***“ не е притежавал надлежно разрешително, издадено по реда на чл. 67, ал.1 от ЗУО за третиране на отпадъци.
От гореописаното следва, че жалбоподателят е извършил посоченото в чл. 8, ал.1 от ЗУО нарушение, като е предал, макар и по силата на сключен договор на ЧЗП „***“, произведения от неговата дейност отпадък с код 020502 - утайки от пречистване на отпадни в количество 0,595 т.
За това нарушение, законът предвижда в чл. 136, ал.2, т. 9 от ЗУО, имуществена санкция в размер от 7000 до 20 000 лв. за едноличен търговец или юридическо лице, което не предава производствените и/или опасните отпадъци на лица, които не притежават разрешение, комплексно разрешително или регистрационен документ по чл. 35 за дейности със съответните отпадъци, или не ги обезврежда или оползотворява в законоустановения срок. С обжалваното НП на жалбоподателя е наложена минималната санкция по закон, съгл. посочената в чл. 136, ал.2, т.9 от ЗУО по размер имуществена санкция. Това прави наложената санкция законосъобразна и справедлива.
Относно направените от жалбоподателя възражения по законосъобразността на НП и конкретно наличието на основания да се счита, че извършеното нарушение е маловажно, съдът намери следното: на съда е служебно известно, като съдия докладчик и постановил съдебно решение по гр.д.№ 977/2013 г. на НПРС по иск за собственост, че представителят на жалбоподателя У.С.и ЧЗП „***“ са съпрузи, следователно те са и по смисъла на т. 38 от ДР на ЗУО вр. § 1, ал.1, т.1 от Търговския закон свързани лица. Това обстоятелство има значение относно установяване на всички релевантни факти, водещи до извод за малозначителност на извършеното нарушение. Обстоятелството, че отпадните утайки се предават на ЧЗП, което е свързано лице, е доказателство за знание у жалбоподателя, че този ЧЗП не притежава необходимото и изискуемо по чл. 35 от ЗУО разрешително за третиране на отпадъци, издадено по реда на чл. 67 от ЗУО. Съдът намира, че в конкретния случай е без значение дали са настъпили общественоопасни последици от извършеното нарушение, доколкото същото е формално осъществено и при него не се изследва въпроса за причинените вредни въздействия на извършеното нарушение. Вярно е, че посочения отпадък не е от категорията на опасните, но предаването му на лице, в случая на ЧЗП без необходимото разрешение, показва, че той би могъл да се ползва без яснота относно неговото безопасно използване.
Съдът намира, че не са налице основания нарушението да се счита за маловажно по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, тъй като същият не се отличава с по-малка тежест от обичайните нарушения от този вид.
Предвид на горното, съдът намира, че издаденото наказателно постановление е законосъобразно и следва да се потвърди.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1, предл. първо от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление Наказателно постановление № №58/20.12.2019 г., на Директора на Регионална инспекция по околна среда и води град Шумен, с което на „***“ ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление, в с. К., представлявано от У.У.С., за нарушение чл. 8, ал.1 от Закона за управление на отпадъците и на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 136, ал.2, т. 9 от ЗУО е наложена имуществена санкция в размер на 7000 лв.(седем хиляди лева).
Решението подлежи на касационно обжалване съгласно чл. 211 от АПК пред Административен съд Шумен в 14 (четиринадесет) - дневен срок от получаване на съобщението, че същото е изготвено.
Районен съдия: …………………..….......…
Галина Николова