Определение по дело №175/2021 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 септември 2021 г.
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20217210700175
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 август 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  № 464

гр.Силистра, 02.09.2021 година

 

Административният съд гр.Силистра, в закрито заседание на втори септември през две хиляди двадесет и първа година,в състав:дежурен съдия Маргарита Славова,при секретаря Анета Тодорова, разгледа обективирано искане в Жалба срещу „ограничаване достъпа до Автомивка в гр.Силистра,***, по която е образувано адм.дело№175/2021г.,разпределено по реда на чл.157 ал.2 АПК на съдия докладчик, различен от настоящия,изразяващо се в „Моля, до решаване на спора по законността на действието за отнемане достъпа до процесната автомивка,вероятно извършено от РДНСК-Силистра,да спрете това действие, поради []“,като не е посочен нормативният ред, по който е предявено.

 

Съдебното производство е образувано по жалба на “ЛЪКИ-СИС“ЕООД, ЕИК:*********,със седалище и адрес на управление в гр.Силистра, с формулиран петитум:„Да отмените извършеното действие от вероятни длъжностни лица на РДНСК гр.Силистра за отнемане достъпа до самостоятелния обект Автомивка с идентификатор: 66425.514.502.4.1 в сграда с идентификатор: 66425.514.502.4 на ул. *** в гр.Силистра“.

По допустимостта на главното производство предстои определеният съдия докладчик да се произнесе, включително преценявайки наличието на годен предмет на съдебния контрол,в хипотезите на чл.159 т.1 и т.6 АПК.При евентуално установяване на основанията по чл.239,във вр. с чл.237 АПК,да препрати на компетентния съд; при наличие на предпоставките от чл.280 АПК, или уточнение, конвертиращо жалбата в отрицателен установителен иск по чл.292 АПК, да прецени своята юрисдикция и т.н. По процесното искане,обаче - за спиране действието по отнемане достъпа до невъведения в експлоатация (съгласно закона) обект, представляващ Автомивка, жалбоподателят не е посочил нормативния ред, по който го е предявил.

Настоящият състав намира, че същото е изцяло извън регламентацията с чл.166 ал.2-ал.4 АПК,тъй като последната се отнася до спиране на предварително изпълнението на оспорен пред съда административен акт, допуснато с влязло в сила разпореждане на органа, издал акта по чл.60 ал.1 или по силата на отделен закон, каквато хипотеза очевидно не е налице в случая.

Това е така, защото релевираната забранителна Заповед №ДК-19-СС-1/25. 03.2020г. на Началника на РДНСК гр.Силистра, е била предмет на пълен инстанционен контрол и въпросът с нейната законосъобразност, с влязло в сила Решение №126/09.11.2020г., постановено по адм.дело №113/2020г. на АС гр.Силистра, оставено в сила с Решение №7063/10.06.21г. по адм.дело №344/2021г. на ВАС, Второ отделение, е окончателно разрешен. Ето защо, тази заповед е безспорно изпълнително основание съгласно изричната разпоредба на чл.268 т.1 АПК и, предприетите действия по нейното изпълнение са в съответствие със закона. Недопустимо е искане за тяхното спиране извън регламентацията с Дял пети „Изпълнение на административните актове и съдебните решения“, Глава седемнадесета от АПК.

Доколкото сезираният съд не е обвързан от правната квалификация на спора направена с жалбата (в случая такава категорично отсъства),следва да бъда преценена евентуално и нормативната възможност от Глава петнадесета на същия дял от АПК „Защита срещу неоснователни действия и бездействия на администрацията“, която настоящият състав преценява също като неотносима към наведените факти от оспорващото дружество. Разпоредбата на чл.250 АПК дава средство на защита, на когото гарантирани от закона права и интереси са засегнати от фактически действия,извършвани от административен орган или длъжностно лице,които не се основават на административен акт или на закона.За целите на това производство нормотворецът е дефинирал понятието „неоснователни действия“ като такива, които не се основават на административен акт или закона, което сочи, че нормираната защита с чл.250 АПК, е защита от неюридически действия на администрацията,каквито не са изпълнителните такива по чл.268 и следващите АПК. Преобладаващата съдебна практика приема, че за да е допустимо искането по чл. 250 АПК е необходимо твърдяното фактическо действие да не е прекратено и да е налице правен интерес от търсената защита (Вж.Определение №8456/13.07.21г., адм.д.№7171/21г., VIIО; Определение №9116/09.08.21г., адм.д.№7820/21г., VIО и други от по-новата практика на ВАС). Налице е обаче и съдебна практика (също толкова нова), поставяща в кръга на предпоставките за допустимост на въпросния ред и отсъствието на административен акт или законова разпоредба,на която да са основани извършваните фактически действия (Вж.Определение №8502/13.07.21г., адм.д.№6284/21г., IIIО и др. на ВАС), каквито в случая са налице.

При твърдените с жалбата обстоятелства и съпътстващите я доказателства, настоящият състав приема,че редът по чл.250 и следващите от АПК е неприложим, което прави недопустимо искането и на разгледаното по-горе основание,каквото междувпрочем не е и заявено от жалбоподателя.

За да бъде изчерпен въпросът с нерегламентираната изненада,твърдяна с основната жалба, следва да бъде съобразено още и следното: Релевираните действия (според оспорващото дружество) са били извършени на 27.08.2021г., а съдебните решения,отхвърлящи жалбата му срещу изпълняваната Заповед №ДК-19-СС-1/25. 03.2020г. на Началника на РДНСК гр.Силистра, като условие за нейното стабилизиране в правния мир, са влезли в сила на 10.06.2021г., с публикуване на Решение №7063/10.06.21г. по адм.дело №344/21г. на ВАС, Второ отделение. С последното е разрешен по окончателен начин възбуден съдебен спор относно законността на Автомивката и нейното ползване при условията на нормативната забрана от чл. 178 ал.1 ЗУТ. Предмет на съдебен контрол по приключилите административни дела №271/2017г. и №272/2017г. на Административен съд гр.Силистра са били актове,съдържащи същите разпоредителни диспозитиви, но издадени от Кмета на Община гр.Силистра, в хипотезите на чл.225а ал.1 и чл.178 ал.6 ЗУТ. В хода на последните и съгласно императивния регламент от чл.168 АПК, съдът се е произнесъл на всички основания от чл.146 АПК, независимо, че установявайки, че процесният строеж се намира на територията на Стоково тържище и следователно, по аргумент от чл.137 ал.1 т.3 б.“в“ ЗУТ, е трета категория, е прогласил нищожността на крайните актове, поради липса на материална компетентност на техния издател. Няма съдебна инстанция, обаче, която да е приела, вкл. и в своите мотиви, че въпросният строеж, представляващ „Промяна на предназначението на съществуваща едноетажна промишлена сграда №66425.514.502.4 - склад, в обществена сграда - Автомивка на самообслужване за външни клиенти“, находящ се в гр.Силистра,***, индустриална зона „Запад“, представляващ ПИ с идентификатор 66425.514.502 по КККР на гр.Силистра, е построен съгласно изискванията на чл.148 и следващите ЗУТ и съответно,да се ползва според регламентацията от чл.177 и следващите ЗУТ.По всички съдебно-административни производства (начиная от 2017г.) съответните инстанции са излагали подробни мотиви относно незаконността на релевирания строеж (Автомивка) и съответно, незаконното му ползване в хипотезата на чл.178 ал.1 във връзка с чл.177 ал.2 ЗУТ. Такъв именно е бил предметът и на последно приключилото адм.дело №113/20г. по описа на АС гр.Силистра с отхвърлящо жалба на „ЛЪКИ-СИС“ЕООД срещу Заповед №ДК-19-СС-1/25.03.2020г. на Началника на РНСК-Силистра, решение.

Ето защо,на оспорващото дружество, с постановяване на решението от касационния състав по адм.дело №344/2021г. на ВАС, Второ отделение, е било известно,че разпореденото с процесната Заповед №ДК-19-СС-1/25.03.2020г. на Началника на РДНСК гр.Силистра,подлежи на безусловно изпълнение,което елиминира всякакви оплаквания за поставянето му в условията на нерегламентирана изненада. Ако счита, че органът по изпълнението (чл.271 ал.1 т.1 АПК) е нарушил някои от разпоредбите на чл.276 и следващите от АПК,редът за защита е различен от предприетия понастоящем. 

Жалбоподателят е сезирал АС гр.Силистра с искане да се намеси чрез акт на съдебна администрация - спиране на действия (очевидно предприети по изпълнението на влязъл в сила административен акт), до решаване на въпроса за тяхната законност, което настоящият състав не е компетентен да извърши. Процесното искане за спиране на действията, лишаващи жалбоподателя от достъпа и ползването на Автомивката,защото същата все пак била узаконена и независимо от липсата на допуснато предварително изпълнение на някакъв оспорен административен акт, прави същото процесуално недопустимо.Обективираната претенция:[]до разрешаване на спора по законността на действието за отнемане на достъпа до процесната автомивка, вероятно извършено от РДНСК-Силистра,да спрете това действие []“, не подлежи на разглеждане нито по реда на чл.166 ал.2-ал.4 АПК,нито представлява фактическо действие,неосновано на административен акт по разума на чл.250 и следващите АПК, поради което е недопустима за разглеждане по същество, воден от което и на основание чл.159 т.1 и т.6 АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ без разглеждане искане за спиране на действия по отнемане на достъпа на „ЛЪКИ-СИС“ЕООД гр.Силистра до Автомивка на самообслужване за външни клиенти,намираща се в гр.Силистра, ***, извършени от РДНСК гр.Силистра в изпълнение на влязла в сила Заповед №ДК-19-СС-1/25.03.2020г. на Началника на РДНСК гр.Силистра, с която на основание чл.178 ал.1 и ал.5, във връзка с чл.177 ал.2 ЗУТ, е забранен достъпа и ползването на същия строеж.

 

Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд.

 

Препис от определението да се връчи на жалбоподателя, при условията на чл.138, във връзка с чл.137 от АПК.

 

СЪДИЯ: