Решение по дело №914/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 април 2020 г. (в сила от 13 април 2020 г.)
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20197240700914
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

133                                        13.04.2020 год.                        гр. Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски административен съд, VІ състав, в публично съдебно заседание на десети март две хиляди и двадесета година, в състав        

                          

                                       Председател: Михаил Русев

 

при секретар Зорница Делчева като разгледа докладваното от съдията Михаил Русев адм. дело №914 по описа за 2019 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

       Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 40, ал.1 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

       Образувано е по жалба на Л.А.В. *** против Решение №РД-06-676 от 14.11.2019 год. на Началника на Регионалния инспекторат по образование - Стара Загора, с което е отказан достъп до обществена информация по т.2 от заявление за достъп до такава с рег.№РД-17-883/22.10.2019 год., подадено от жалбоподателката. В жалбата се твърди, че отказът е постановен в нарушение на материалния закон. Счита, че информирането й за номер и дата на заповедта по същество представлява достъп до такава информация, но й се отказва достъп до съдържанието на заповедта.  Излага съображения, които по същество представляват оплаквания за липса на мотиви в оспореното решение и постановяването му в противоречие с материалния закон и несъответствие с целта на закона. По изложените съображения отправя към съда искане за отмяна на т.2 от Решение №РД-06-676 от 14.11.2019 год. на Началника на Регионалния инспекторат по образование - Стара Загора, с което е отказан достъп до обществена информация по заявление за достъп до такава с вх.№РД-17-883 от 22.10.2019 год. подадено от Л.В. по т.2 и осъждане на ответника да й предостави тази информация в поисканата форма на достъп. В съдебно заседание претендира и направените по делото разноски, а в представените по делото писмени бележки изразява становище за основателност на жалбата, тъй като исканият достъп е до осъществяваната контролна дейност от РУО Стара Загора и е обществена. Издадените в хода на тази контролна дейност актове като заповеди за проверка, констативни протоколи, заповедите със задължителните предписания и заповедите за наказания представляват служебна информация по смисъла на чл.11 от ЗДОИ. В публичното пространство се изнасят множество съобщения за наложени дисциплинарни наказания на учители, директори а училища и т.н. Нито в оспореното решение, нито в съдебно заседание са изложени доводи за липса на надделяващ обществен интерес.

Ответникът - Началник на Регионалния инспекторат по образование - Стара Загора, чрез процесуалния си представител юриск. К. - Ж., заема становище за неоснователност на жалбата. Твърди, че исканата информация не представлява обществена такава и съдържа лични данни, поради което и не е предоставена. Правото на труд е лично право тогава, когато се налага наказание за нарушение на трудовата дисциплина. Иска се отхвърляне на жалбата и присъждане на направените разноски по делото.

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът установи следното от фактическа страна:

На 22.10.2019 год. Л.А.В. ***, е подал заявление за достъп до обществена информация вх.№РД-17-883/22.10.2019 год. до Началника на Регионалния инспекторат по образование - Стара Загора, с искане да й бъде предоставена информация относно заповедите за дадени задължителни предписания на директора, заповедите за наказания на директора и други документи, които са свързани с последващ контрол по изпълнение на задължителните предписания за учебната 2018/2019 год. и наличните такива от учебната година 2019/2020 год. до датата на подаване на заявлението – 22.10.2019 год. Исканата информация е за ППМГ“Гео Милев“ Стара Загора. Сочи се, че исканата информация се иска под формата копия, със заличени данни на посочения електронен адрес, като информацията може да бъде записана в посочени формати.

С Решение № РД-06-676 от 14.11.2019 год. на Началника на Регионалния инспекторат по образование - Стара Загора по горепосоченото заявление е предоставил достъп до обществената информация по т.1 и т.3 от заявлението, като по т.2, е представил информация, че със Заповед №РД-06-598/02.10.2019 год. на г-жа Г.Т.е наложено дисциплинарно наказание, като тази заповед не представлява достъп до обществена информация и не следва да бъде предоставяна по реда на ЗДОИ.

 

 

 

 

Решението е изпратено на заявителя на посочената от него електронна поща, но не е посочена и удостоверена датата на която е било изпратено. Освен това решението е изпратено и с писмо изх.№РД-17-984/14.11.2019 год., като отново не е удостоверено на коя дата е било полочено. Жалбата е подадена на 29.11.2019 год. по пощата, видно от приложеният плик /копие на лист 15 и 16 от делото/. При така установеното, съдът намира, че жалбата е подадена в 14 дневния законов срок.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения акт на основание чл.168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира следното:

Оспорването е насочено срещу акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на чл.40, ал.1 от ЗДОИ, а именно - Решение №РД-06-676 от 14.11.2019 год. на Началника на Регионалния инспекторат по образование - Стара Загора, с което е постановен отказ за предоставяне на обществена информация в едната част. Жалбата изхожда от лице с правен интерес, адресат на постановения отказ, който го засяга неблагоприятно, подадена е в срок, с оглед на което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Според чл.28 ал.2 от ЗДОИ, органите или изрично определени от тях лица вземат решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация и уведомяват писмено заявителя за своето решение. Следователно, законодателят е вменил на задължения по закон субект да се произнесе по подаденото заявление за достъп с изричен акт в писмена форма. В чл.3 от ЗДОИ е регламентирано, задължените субекти да предоставят информацията, която е създадена в кръга на тяхната компетентност и е налична. В случая заявление за достъп до обществена информация рег.№РД-17-883 от 22.10.2019 год. има за предмет информация относно осъществявания контрол от страна на РУО върху дейността на ППМГ“Гео Милев“. Доколкото исканата информация, е създадена, в кръга на компетентност на РУО Стара Загора и се съхранява в администрацията на управлението, то Решение №РД-06-676 от 14.11.2019 год. е постановено от Началника на Регионалния инспекторат по образование - Стара Загора, като материално и териториално компетентен орган.

Решението съдържа минимално необходимите реквизити и отговаря на изискванията за форма и съдържание по смисъла на чл.38 от ЗДОИ.

Решение №РД-06-676 от 14.11.2019 год. е издадено в предвиденият от закона срок. Заявлението на СНЦ е постъпило в администрацията на 22.10.2019 год., когато е и регистрирано в деловодството на РУО Стара Загора и срокът за произнасяне на органа е започнал да тече от 23.10.2019 год. С писмо рег.№РД-17-957/05.11.2019 год. /когато е крайният срок от 14 дневният срок, предвиден в чл.28, ал.1 от ЗДОИ/ ответника е уведомил заявителката, че срокът за предоставяне на информацията се удължава с 10 дни, тъй като информацията е доста и и необходимо допълнително време за подготовката й. При наличието на данни за удължаването на срока, същият изтича на 15.11.2019 год. Произнасянето на органа на 14.11.2019 год. е преди тази дата, т.е. в предвиденият от закона срок.

Относно съответствието на акта с материалния закон, съдът съобрази следното:

Правото да се търси и получава информация е конституционно признато в чл.41, ал.1 и ал.2 от Конституцията на Република България, като това право обхваща и корелативното задължение на държавните органи да осигурят достъп до обществено значима информация, изключая нормативно уредените ограничения на това право. В действащото законодателство са предвидени различни правни средства за достъп до информация в зависимост от произхода, съдържанието и значението на информацията за правните субекти. Един от правните способи за упражняване на конституционното право на достъп до информация е регламентиран в ЗДОИ. Съгласно чл.4, ал.1 от ЗДОИ всеки гражданин на Република България има право на достъп до обществена информация при условията и по реда, определени в този закон, освен ако в друг закон е предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация. Съответно в разпоредбата на чл.2, ал.1 от ЗДОИ обществената информация по смисъла на този закон е дефинирана като всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. В чл.9, ал.1 ЗДОИ е регламентирано, че обществената информация, създавана и съхранявана от органите и техните администрации, е официална и служебна, като в чл.10 и чл.11 от ЗДОИ са дадени легалните дефиниции на понятията „официална обществена информация” и „служебна обществена информация” и е определен предметния обхват и съдържанието на видовете обществена информация по ЗДОИ. По смисъла на чл.10 от ЗДОИ „официална обществена информация” е информацията, която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия, а съгласно чл.11 от ЗДОИ „служебна обществена информация” е информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации.

В случая т.2 от заявление рег.№РД-17-883/22.10.2019 год. има за предмет получаване на достъп до следната информация – заповедите за налагане на наказания на директора на ППГЕ“Гео Милев“ Стара Загора за учебната 2018/2019 год. и тези за учебната 2019/2020 год., издадени до 22.10.2019 год.

Съгласно чл.217, ал.2 от Закона за предучилищното и училищното образование, Началникът на регионалното управление на образованието сключва и прекратява трудовите договори с директорите на общинските училища, държавните неспециализирани училища, държавните и общинските центрове за специална образователна подкрепа, както и центровете по чл. 49, ал. 3, чиято дейност не се организира от училища, както и астрономическите обсерватории. В конкретния случай, ППММГ „Гео Милев“ е училище с общинско финансиране, поради което и директора му се назначава от ответника по настоящето дело.

Съгласно чл.3, ал.2, т.7 от Правилника за устройството и функциите на регионалните управления по образование, Началника на РУО контролира спазването на държавните образователни стандарти, на Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), Закона за професионалното образование и обучение (ЗПОО) и на други нормативни актове в системата на предучилищното и училищното образование от институциите на територията на съответната област. В този ход на мисли, ако при осъществяването на този контрол се установи неспазването на държавните образователни стандарти, то следва се информира работодателя на директора, за да се прецени налице ли са предпоставките за реализирането на дисциплинарната му отговорност. В конкретния случай това е ответника, поради което и самата информация се съхранява при него.

В оспореното част от решение е посочено, че със Заповед №РД-06-598/02.10.2019 год. на Г-жа Г.Т.е било наложено наказание. Де факто с този отговор е дадена информацията, макар и да не е във формата, която е поискана от жалбоподателката. С така изнесената информация, реално е налице нейното предоставяне и за жалбоподателката е налице обективна възможност да добие представа за дейността на Регионалното управление по образование Стара Загора, в частта относно осъществявания контрол върху ППМГ“Гео Милев“ Стара Загора.

Доколкото е налице предоставянето на тази информация, то не е налице и отказ от нейното предоставяне. Оспорването на формално съдържащият се отказ в т..2 от решението е неоснователно. Действително същият създава усещането за постановяването на отказ, но реално такъв не е налице.

С оглед на изложеното, съдът намира, че Решение №РД-06-676 от 14.11.2019 год. на Началника на Регионално управление по образование - Стара Загора в частта по т.2 от същото, с което формално е отказан достъп до обществена информация по заявление за достъп до такава с рег. №РД-17-883/22.10.2019 год., подадено от Л.А.В. е правилно и законосъобразно, като постановено в съответствие с материалния закон, при липса на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, в съответствие и с целта на закона.

И двете страни са направили искане за присъждане на разноски по делото.

Основателно е и искането на ответника Регионалното управление по образование - Стара Загора за присъждане на направените разноски по делото представляващи юрисконсултско възнаграждение в размер 100.00 лв., определени в съответствие с чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.78, ал.8 от ГПК и чл.37 от Закона за правната помощ. Размера на разноските е определен с оглед на фактическата и правна сложност на делото.

Водим от горното и на основание чл. 172 ал.2 пред.второ от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

         ОТХВЪРЛЯ жалбата на Л.А.В. *** против т.2 от Решение №РД-06-676/14.11.2019 год. на Началника на Регионално управление по образование - Стара Загора, като неоснователна.

         ОСЪЖДА Л.А.В., ЕГН ********** *** да заплати на Регионално управление по образование - Стара Загора, представлявано от Началника Т.Д.да заплати сумата 100.00 /сто/ лв., представляваща направени по делото разноски.

Решението не подлежи на касационно обжалване съгласно чл.40, ал.3 от ЗДОИ.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: