Р
Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
04.05.2022 |
Град |
Кърджали |
||||||||||||||
В
ИМЕТО НА НАРОДА
|
|||||||||||||||||||
Административен |
Съд |
|
Състав |
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
На |
13.04 |
Година |
2022 |
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
В открито
заседание и следния състав: |
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Членове |
Виктор
Атанасов Айгюл
Шефки |
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Секретар |
Мариана Кадиева |
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Прокурор |
Делчева |
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Ангел
Момчилов |
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
КАН |
дело
номер |
18 |
по
описа за |
2022 |
година. |
||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Производството е касационно по реда на чл. 63в, ал. 1 от ЗАНН във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.
Депозирана е касационна жалба от пълномощник на „Напоителни
системи“ ЕАД ***, против Решение № 160/27.11.2021 г., постановено по АНД № 991/2021
г. по описа на Районен съд – Кърджали. С цитираното решение е потвърдено
Наказателно постановление № НЯСС-157/27.07.2021 г., издадено от председател на
ДАМТН гр.София, с което на „Напоителни системи“ ЕАД, с ЕИК ***, на основание
чл. 200, ал. 1, т. 38 от Закона за водите/ЗВ/ е наложена имуществена санкция в
размер на 1 000 лв., за извършено нарушение на чл. 141, ал. 1, т. 1 от ЗВ и на
основание чл. 200, ал. 1, т. 38 от ЗВ е наложена имуществена санкция в размер
на 1 000 лв., за извършено нарушение на чл. 141, ал. 1, т. 2 от ЗВ. С решението
жалбоподателят е осъден да заплати на ДАМТН – София юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 лв.
Счита, че решението на Районен съд – Кърджали е незаконосъобразно,
неправилно и необосновано.
Излага съображения, че към датата на съставяне на
АУАН е изтекъл предвидения в чл. 34 от ЗАНН тримесечен преклузивен
срок. С изтичането на посочения срок се погасявала възможността за реализиране
на административнонаказателната отговорност, в който
смисъл била трайната съдебна практика.
Сочи, че тримесечният срок за съставяне на акт за
установяване на административно нарушение се отнасял както за случаите, когато
едновременно с откриването на нарушението се откривал неговия извършител, така
и за случаите, когато към момента на констатирането на нарушението,
осъществилото деянието лице е неизвестно. В последния случай АУАН се съставял в
тримесечен срок от установяване авторството на нарушението, но не по-късно от
изтичането на 1 година от извършване на нарушението, а в предвидените от закона
случаи, в двугодишен срок.
При условията на алтернативност,
депозира искане за приложение на разпоредбата на чл. 28, б.„а“ от ЗАНН.
Предвид горното моли съда да постанови акт, с който
да отмени Решение № 160/27.11.2021 г., постановено по АНД № 991/2021 г. по
описа на Районен съд – Кърджали.
В съдебно заседание не изпраща представител.
Ответникът по
касация – Председател на ДАМТН гр.София, редовно призован не
се явява и не се представлява. Постъпило е становище от пълномощника Е. В. З.,
в което са изложени съображения за законосъобразност и обоснованост на обжалваното
първоинстанционно решение. Въвежда доводи за
неприложението на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН. Предвид това, моли
касационната инстанция да остави в сила атакуваното решение на районния съд и
присъди деловодни разноски. В случай, че съдът уважи жалбата, релевира възражение за размера на заплатеното от касатора адвокатско възнаграждение.
Представителят на Окръжна
прокуратура Кърджали излага съображения, че касационната жалба е неоснователна и предлага решението на Районен съд
- Кърджали да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно. Сочи, че административните
нарушения са безспорно доказани, респ. визираните в жалбата касационни основания
не са налице.
Административен съд - Кърджали, в настоящия съдебен състав, след като извърши проверка на атакуваното решение и прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, с оглед наведените в нея касационни
основания, приема за установено следното:
Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна по делото, за
която то е неблагоприятно
и като такава е процесуално
допустима.
Релевираните от касатора доводи за
незаконосъобразност и необоснованост, по съществото си се явяват касационно основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК.
Разгледана по същество, депозираната касационна жалба се явява неоснователна по следните съображения:
С обжалваното решение Районен съд - Кърджали е потвърдил
Наказателно постановление № НЯСС-157/27.07.2021 г., издадено от председател на
ДАМТН гр.София, с което на „Напоителни системи“ ЕАД, с ЕИК ***, на основание
чл. 200, ал. 1, т. 38 от Закона за водите/ЗВ/ е наложена имуществена санкция в
размер на 1 000 лв., за извършено нарушение на чл. 141, ал. 1, т. 1 от ЗВ и на
основание чл. 200, ал. 1, т. 38 от ЗВ е наложена имуществена санкция в размер
на 1 000 лв., за извършено нарушение на чл. 141, ал. 1, т. 2 от ЗВ. С решението
жалбоподателят е осъден да заплати на ДАМТН – София юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 лв.
Районният съд е приел, че административните
нарушения са доказани по несъмнен начин, респ. налице са констатираните от АНО
нарушения на чл. 141, ал. 1, т. 1 и т. 2 от ЗВ, изразяващо се в неподдържане в
изправно състояние на въздушния откос и липсата на изградена контролно-измервателна
система/КИС/ на язовир „***“, респ. язовирната стена и съоръженията към нея не
били оборудвани с устройство за измерване на водното ниво, визирани в
разпоредбата на чл. 70, ал. 4 във вр. чл. 106, ал. 2
от Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната
експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях. Посочил е, че това
обстоятелство е било установено при осъществената от служители на ДАМТН
проверка на язовир „***“ на 19.11.2020 г. В заключение съдът е приел, че жалбоподателят
е осъществил процесното административно нарушение,
тъй като в качеството си на собственик на язовира не е изпълнил задължението си
да поддържа в техническа изправност язовирната стена и съоръженията към нея,
както и да осигури използването на измервателна и контролна апаратура за
мониторинг на дейността на язовирната стена и съоръженията към нея, отговарящи
на Наредба за условията и реда за
осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и
съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние.
Изложил е мотиви, че в конкретния случай не са
налице предпоставките за приложението на чл. 28 от ЗАНН, респ. не се касае за
маловажен случай на административно нарушение.
Извършвайки своята проверка в рамките на приетите
за установени от предходната съдебна инстанция факти и обстоятелства,
Административен съд – Кърджали намира, че доводите, изложени в касационната
жалба на Община Кърджали, са неоснователни и релевираното
отменително основание не е налице. В тази връзка като
е приел, че нарушението е безспорно установено и е потвърдил НП районният съд не
е допуснал нарушения на съдопроизводствените правила и
материалния закон. Съответствието между приетото от съда и установеното от
доказателствата, както и между приетото от съда и направените от него изводи,
води до обоснованост на обжалваното решение.
Правилно и в съответствие със събраните
в производството доказателства районният съд е приел за доказано по делото, че
на 19.11.2020 г. „Напоителни системи“ ЕАД, в качеството си
на собственик на язовир „***“, разположен в имот с идентификатор *** и
идентификатор *** по КК и КР на ***, е нарушил нормите на чл. 141, ал. 1, т. 1
и т. 2 от ЗВ, а именно: не е изпълнил
задължението да поддържа язовирната стена и съоръженията към нея в техническа
изправност – въздушният откос на язовира е в неизправно състояние, със свличане
непосредствено над изходната шахта на основния изпускател, както и не е
осигурил измервателна и контролна апаратура за мониторинг на
дейността на язовира и съоръженията към него, които не са оборудвани с
устройство за измерване на водното ниво.
Като е приел за установени тези обстоятелства и е изградил своите изводи за
наличието на вмененото на жалбоподателя административно нарушение, в
съответствие с доказателствата по делото, районният съд е постановил обоснован
и законосъобразен съдебен акт. Правилно са кредитирани показанията на
свидетелите Ц. И. и Д. К., като логични, последователни, взаимно допълващи се и
кореспондиращи със съдържанието на процесния акт за
установяване на административно нарушение и останалите писмени доказателства по
административната преписка.
Отделно от горното, по отношение на доводите,
въведени в касационната жалба и за прецизност, съдът намира за необходимо да
посочи:
АУАН е издаден от компетентен по материя и степен
орган, чиято материалноправна компетентност се
установява от приложената по делото Заповед № А-237/08.06.2020 г., издадена от
председателя на ДАМТН, с които надлежно са делегирани правомощия на посочените
в тях лица/измежду които и Ц. С. И./ да съставят АУАН по ЗВ.
НП е издадено на 27.07.2021 г., а АУАН на 01.02.2021
г., т.е. спазен е срокът по чл. 34 от ЗАНН, респ. не е налице твърдяната
изтекла давност. При съставянето на АУАН и издаването на НП не са допуснати
съществени процесуални нарушения довели до нарушаване правота на защита, като административното деяние е
доказано по безспорен начин.
Неоснователни са доводите в жалбата за изтичане на
тримесечния срок по чл. 34 от ЗАНН, които впрочем не са подкрепени с каквито и
да конкретни твърдения. В тази връзка в АУАН изрично е посочено, че
административното нарушение е осъществено на 19.11.2020 г., поради което процесният АУАН № 08-016/01.02.2021 г. се явява издаден в
тримесечен срок от извършване на нарушението и откриване на
нарушителя/нарушението е установено при извършена проверка на 19.11.2020 г./.
По силата на § 1, ал. 1, т. 94 от Допълнителните
разпоредби на Закона за водите, „язовир” е водностопанска
система, включваща водния обект, язовирната стена, съоръженията и събирателните
деривации, както и земята, върху която са изградени”. Налице е дефиниция за
понятието „повърхностно водно тяло”, дадена в § 1, ал. 1, т. 59 от ДР на Закона
за водите, съгласно която, „повърхностно водно тяло” е отделен и значим елемент
от повърхностните води, като езеро, водоем,
поток, река или канал, част от поток, река или канал, преходни води или пространство
от крайбрежните води.” С оглед така дадените легални дефиниции и предвид
съдържанието на нотариален акт за собственост на недвижим имот № 187, т. 3,
рег. № 15080, дело № 581.2018 г., съдът намира за безспорно, че процесният обект „***“ има характеристиките на „язовир”
като водностопанска система по смисъла на цитираната
по-горе норма на § 1, ал. 1, т. 94 от ДР на Закона за водите, тъй като същият
включва в себе си както повърхностното
водно тяло, така и земята, върху която е изграден, като е безспорно по делото,
че към същия има изградена и стена, тип земнонасипна,
с изградени съоръжения към нея – преливник и основен изпускател със съответните
шахти и други.
В тази връзка в НП ясно и недвусмислено е посочено,
че в конкретния случай се касае за нарушения на чл. 141, ал. 1, т. 1 и т. 2 от
Закона за водите, изразяващи се в това,
че в качеството си на собственик на язовира „Напоителни системи“ ЕАД не е не е
изпълнил задължението да поддържа язовирната стена и съоръженията към нея в
техническа изправност – въздушният откос на язовира е в неизправно състояние,
със свличане непосредствено над изходната шахта на основния изпускател, както и
не е осигурил измервателна и контролна апаратура за мониторинг на дейността на
язовира и съоръженията към него, които не са оборудвани с устройство за
измерване на водното ниво.
Приетата от административнонаказващия
орган правна квалификация на всяко едно от деянията кореспондира със словесното
описание на нарушението и е изцяло в съответствие с констатациите на
контролните органи, направени при извършената от тях проверка на горепосочения
язовир, осъществена на 19.11.2020 г. В АУАН и НП е описано по какъв начин е
осъществено процесното деяние, отнасящо в
неизпълнение на задължения за изграждането на контролно измервателна апаратура
във водоема, както и коя е нарушената норма от Закона за водите, поради което
са изпълнени изискванията на чл. 42 и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН.
С оглед установените нарушения на разпоредбата на
чл. 141, ал. 1, т. 1 от ЗВ и нормата на чл. 141, ал. 1, т. 2 от ЗВ, правилно и
законосъобразно, в съответствие с изискванията на чл. 18 от ЗАНН, за всяко едно
от деянията е приложена санкционната норма на чл. 200, т. 38 от ЗВ, която
предвижда наказание глоба, съответно
имуществена санкция от 1000 до 10 000 лв., освен ако не подлежи на
по-тежко наказание, за физическото или юридическото лице, което не изпълни
задължение по чл. 141, ал. 1 от ЗВ.
Касационната инстанция изцяло споделя и мотивите на
районния съд, с които е прието, че извършеното нарушение не представлява
„маловажен случай“ по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. В този смисъл, пряка последица
от извършените административни нарушения,
респ. неизправно техническо състояние на въздушния
откос, със свличане непосредствено над изходната шахта на основния изпускател и
липса на контролно измервателна апаратура, следяща за дейността на язовир „***“, намиращ се в имот с идентификатор *** и
идентификатор *** по КК и КР на ***, аргументира извода за съществуваща в тази
връзка опасност от преливане и разрушаване на язовирната стена, което от своя
страна би довело до наличието на непосредствена опасност от увреждане на
околната среда, хора и имущество. Процесното
нарушение, по начин на извършването, време, място и фактическа обстановка, не
се отличава с липса на обществена опасност или с незначителна обществена
опасност, в сравнение с обичайните случаи на административни нарушения от този
вид, поради което не са налице условията за квалифицирането му като „маловажен
случай“ по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.
В заключение, законосъобразно и в
съответствие с релевантната редакция на чл. 63 от ЗАНН във вр.
с чл. 37 от ЗПП, във вр. с чл. 27е от Наредбата за
заплащане на правната помощ, първоинстанционния съд е
присъдил в полза на ДАМТН юрисконсултско възнаграждение
в размер на 80 лв.
С оглед горното, настоящият съдебен състав
намира депозираната касационна жалба за неоснователна, респ. обжалваното решение на Районен
съд – Кърджали като законосъобразно, постановено при липса на допуснати
нарушения на материалния закон и съществени нарушения на съдопроизводствените
правила, поради което същото следва да
бъде оставено в сила.
С оглед изхода на делото, предвид
надлежно въведеното искане в отговор на касационната жалба за присъждане на
разноски , на основание чл. 63д, ал. 3 във вр. с ал.
5 от ЗАНН във вр. с с чл.
37 от ЗПП, във вр. с чл. 27е от Наредбата за
заплащане на правната помощ, в полза на ДАМТН следва да бъдат присъдени
разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на
80 лв.
Водим от горното и
на основание чл. 221, ал. 2 от АПК и във
връзка с чл. 63в, ал. 1, във вр. с чл. 63д, ал. 3 във
вр. с ал. 5 от ЗАНН, Административният съд
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 160/27.11.2021 г., постановено по АНД № 991/2021 г. по описа
на Районен съд – Кърджали.
ОСЪЖДА „Напоителни системи“ ЕАД, с ЕИК ***,
със седалище и адрес на управление: ***, да заплати на Държавна агенция за
метрологичен технически надзор, с адрес на управление: ***, разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв.
Решението е
окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.