Определение по дело №658/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 ноември 2021 г. (в сила от 30 ноември 2021 г.)
Съдия: Мария Добрева Василева Данаилова
Дело: 20217060700658
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

                                              № 409

гр. Велико Търново, 18.11.2021г.

 

Административен съд – гр. Велико Търново, V–ти състав, в закрито съдебно заседание на осемнадесети ноември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

СЪДИЯ - ДОКЛАДЧИК: Мария Данаилова

 

като разгледа докладваното от съдия Данаилова адм. д. № 658/2021г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид следното:

 

           

 

Производството е по реда на чл. 197 и сл. от АПК, вр. с чл. 54, ал. 5 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

 

Образувано по жалба от „Златният овен БГ“ ЕООД с ЕИК ..., седалище и адрес на управление с. Кесарево, общ. Стражица, обл. Велико Търново, Стопански двор, чрез адв. Н.К. от ВТАК, срещу Заповед № 03-РД/3172 от 05.10.2021 г. на изпълнителния директор на ДФЗ-РА - гр. София.

С оспорената заповед на основание чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК е спряно административното производство по обработката за кампания 2019 г., на Заявление за подпомагане с УИН 07/270519/49352 подадено от „Златният овен БГ“ ЕООД - с. Кесарево, като кандидат по схемите и мерките за директни плащания с УРН 624716, до произнасянето с краен акт от компетентен орган.

В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на обжалваната заповед за спиране на производството по подаденото заявление за подпомагане, тъй като липсват установените в закона основания за такова спиране. Позовава се на предходно аналогично производство по жалба на „Златният овен БГ“ ЕООД с ЕИК ..., по адм. дело № 184/2021г. по описа на Административен съд Велико Търново, по което е отменена предходна Заповед № 03-РД/479 от 15.02.2021 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция - гр. София спираща по същите причини производството. Жалбоподателят счита, че не са настъпили нови обстоятелства след постановяване и влизане в сила на Определяне № 159/29.04.2021г. по адм. дело № 184/2021г., които да наложат спиране на производството. Изводите на административния орган, послужили за мотиви на издадената заповед, са в противоречие с разпоредбите на АПК. Излага подробни доводи за неотносимост на  твърдените от административния орган обстоятелства от изхода на наказателното производство, които да обосноват приложението на чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК в производството по заявлението на „Златният овен БГ“ ЕООД. На следващо място, с обжалваната заповед административният орган е постановил пълно спиране на административната обработка на заявлението за подпомагане, което обстоятелство е в разрез с основанията на които се е позовал административния орган. Цитираните в мотивите на заповедта констатации касаят заявените за подпомагане животни, въпраки това административният орган спира обработката на заявлението и по отношение на всички останали схеми, заявени за подпомагане в заявлението за кампания 2019г. Претендира за отмяна на заповедта и връщане на преписката на административния орган за произнасяне по същество по заявлението за подпомагане на дружеството, както и за присъждане на разноски по производството.

 

Ответникът, изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“, чрез когото е подадена жалбата, с придружително писмо вх. № 4851/03.11.2021г. представя административната преписка. С него не ангажира становище по жалбата.

 

Въз основа на събраните доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

 

По делото не е спорно, че „Златния овен БГ“ ЕООД с ЕИК ..., е регистриран земеделски производител и е регистрирано в ИСАК с УРН 624716.

Кандидатства за подпомагане по схеми за директни плащания за кампания 2019, като е подало заявление за подпомагане, регистрирано с УИН 07/270519/49352. Със заявлението са декларирани за подпомагане: схема за единно плащане на площ /СЕПП/; схема за преразпределително плащане /СПП/; схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар /ПНДН/; схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания /ЗДП/; схема за обвързано подпомагане за овце-майки и/или кози под селекционен контрол /ДПЖСК/; схема за преходна национална помощ за овце-майки и/или кози-майки, обвързана с производството /ПНДЖ 3/; подмярка 13.1/НР 1 - планински райони; подмярка 13.2/НР 2 - други; схема за обвързано подпомагане за плодове /сливи и десертно грозде/ - СП други; схема за обвързано подпомагане за зеленчуци /моркови, зеле, дини и пъпеши/ - СЗ - МЗДП; схема за обвързано подпомагане за протеинови култури /СПК/; мярка 10 - за възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност /ВПС-1/.

В ДФ „Земеделие“ – Разплащателна агенция е получено писмо с вх. № 07-1200/4462 от 25.11.2019 г. от Изпълнителна агенция „Сертификационен одит на средствата от Европейските земеделски фондове“  /ИА „СОСЕЗФ“/ за извършени проверки в животновъдни обекти на териториите на област Велико Търново и област Габрово, във връзка с писмо от дирекция „Защита на финансовите интереси на Европейския съюз“ /АФКОС/ в МВР, с приложен сигнал за измами при усвояване средствата от европейските земеделски фондове, по който в OLAF е открит случай с № ОС/2019/0107.

При проверките на ИА „СОСЕЗФ“ са установени несъответствия между регистрирани в информационната система на БАБХ /ВетИС/ и налични в животновъдните обекти животни; несъответствие между установените на място и регистрираните във ВетИС установени ушни марки на животни; животни, маркирани с излезли от употреба ушни марки; свързаност между собствениците на проверяваните животновъдни обекти; движение на животни между животновъдни обекти в деня на проверката.

Съгласно Докладна записка с изх. № 01-2600/1171 от 17.03.2021 г. от директор на дирекция „Директни плащания“ до директора на ОД на ДФЗ – Търговище, конкретно заявлението на „Златния овен БГ“ ЕООД е избрано за извършване на 6 проверки, при три от тях не са установени животни в нередност, но не е извършена пълна оторизация, тъй като не са приключили всички проверки. Коментирани са изнесените данни в доклада на ИА „СОСЕЗФ“, съгласно които наличните животни, регистрирани във ВетИС са по-малък брой от установените на място, само част от тях са редовни, както и бройките животни в един животновъден обект към първо число на месеците юни, юли, август и септември 2019 година. Отразени са и извършени във времето прехвърляния на собствеността върху дружествените дялове, възникнали съмнения за изкуствено разделяне на стопанство по СЕПП /непотвърдени/, и предприети действия от ОДБХ – Велико Търново.    

С писмо вх. № 07-1200/4769 от 02.02.2021 г., Окръжна прокуратура - Велико Търново е уведомила ДФ „Земеделие“, че по преписка № 2161/2020 г. по описа на ВТОП с постановление от 15.12.2020 г. е образувано досъдебно производство за престъпление по чл. 248а, ал. 2, вр. с ал. 1 от НК, за това че в подаденото от името на „Златният овен БГ“ ЕООД заявление за подпомагане с УИН 07/270519/49352, са били декларирани неверни данни за броя на животните в животновъден обект № 5161-0333 в с. Кесарево, за да бъдат получени средства от Европейските фондове по схема „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна /неточно в писмото на ВТОП е записано „принадена“/стойност /ВПС-1/-АКП1“.

Със Заповед № 03-РД/479 от 15.02.2021 г. на изпълнителния директор на ДФЗ-РА - гр. София е спряно административното производство по обработката за кампания 2019 г., на Заявление за подпомагане с УИН 07/270519/49352 подадено от „Златният овен БГ“ ЕООД - с. Кесарево.    Административният орган е приел, че са налице основанията по чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК за спиране на образуваното пред него производство - когато в хода на производството се разкрият престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за издаването на акта.

Срещу  Заповед № 03-РД/479 от 15.02.2021 г. на изпълнителния директор на ДФЗ-РА - гр. София е образувано и приключило производство по жалба на „Златният овен БГ“ ЕООД с ЕИК ..., по адм. дело № 184/2021г. по описа на Административен съд Велико Търново, по което е отменена предходната Заповед № 03-РД/479 от 15.02.2021 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция - гр. София спираща по същите причини производството. По това производство е било представено удостоверение от 22.02.2021 г. на Районна прокуратура – Велико Търново, съгласно което срещу Николай Матеев Симеонов (управител на Златният овен БГ“ ЕООД - с. Кесарево), няма водени преписки и неприключени наказателни производства.

След възобновяване на обработката на заявленията от ДФЗ е изпратено запитване № 07-1200/4769#24 от 19.07.2021г. до Ръководителя на Окръжна прокуратура Велико Търново за хода и тапа на прокурорската преписка.

Получен е отговор под същия номер от 28.07.21г. за фактическата и правна сложност на случая. Сезирана е Върховна касационна прокуратура с оглед преценка дали същият да бъде взет за наблюдение от делегиран прокурор от Европейската прокуратура.

На 23.08.2021г. с писмо № 01-1100/594 на ОП-Велико Търново в отговор на запитване на ДФЗ с № 07-1200/4769#26 от 11.08.2021г. е получено Постановление от 09.08.2021г. по преписка 2161 по описа на ОП-В. Търново, от която е видно, че случаят по ДП № 100/2020г. по описа на ОСлО В. Търново е предоставен на Европейската прокуратура чрез отдел 08 „Престъпления против финансовите интереси на ЕС и взаимодействие с Европейската прокуратура“ при ВКП по пр. № 7057/2020 от 27.07.2020г. за упражняване на правото по чл. 27 от Регламент (ЕС) 1939/2017г., като за това във ВКП е получено уведомление номер І0000162/2021.

Ответникът е намерил, че получената информация налага издаването на нова заповед за спиране на администрирането на заявлението на кандидата, до излизането и уведомяването на ДФЗ от Европейската прокуратура за резултатите от извършената от нея проверка и контрол.

 

Въз основа на така приетото от фактическа страна, съдът направи следните изводи:

 

Жалбата е подадена от правоимащо лице, пред компетентния да я разгледа съд и от външна страна отговаря на изискванията на чл. 150 и чл. 151 от АПК. Същата е подадена при спазване на срока по чл. 197 от АПК. С оглед на това, жалбата се явява процесуално допустима, а разгледана по същество – основателна. 

 

От материалите в административната преписка, не се установява наличието на предпоставките по чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК, за спиране на административното производство пред ДФЗ.

 В заповедта органът се е позовал на На 23.08.2021г. с писмо № 01-1100/594 на ОП-Велико Търново в отговор на запитване на ДФЗ с № 07-1200/4769#26 от 11.08.2021г. е получено Постановление от 09.08.2021г. по преписка 2161 по описа на ОП-В. Търново, от която е видно, че случаят по ДП № 100/2020г. по описа на ОСлО В. Търново е предоставен на Европейската прокуратура чрез отдел 08 „Престъпления против финансовите интереси на ЕС и взаимодействие с Европейската прокуратура“ при ВКП по пр. № 7057/2020 от 27.07.2020г. за упражняване на правото по чл. 27 от Регламент (ЕС) 1939/2017г., като за това във ВКП е получено уведомление номер І0000162/2021.

Касае се за информация във връзка със същото образувано досъдебно производство по преписка № 2161/2020 г. по описа на ВТОП. От доказателствата по делото е видно, че е образувано досъдебно производство за престъпление по чл. 248а, ал. 2, вр. с ал. 1 от НК, за това че в подаденото от „Златният овен БГ“ ЕООД заявление за подпомагане с УИН 07/270519/49352 са били декларирани неверни данни за броя на животните в животновъден обект № 5161-0333 в с. Кесарево, за да бъдат получени средства от Европейските фондове по схема за възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност /ВПС-1/. Обстоятелството, че случаят по ДП № 100/2020г. по описа на ОСлО В. Търново е предоставен на Европейската прокуратура чрез отдел 08 „Престъпления против финансовите интереси на ЕС и взаимодействие с Европейската прокуратура“ при ВКП по пр. № 7057/2020 от 27.07.2020г. за упражняване на правото по чл. 27 от Регламент (ЕС) 1939/2017г., като за това във ВКП е получено уведомление номер І0000162/2021, не обосновава наличие на престъпни обстоятелства, които имат определящо значение, т.е. намират се в преюдициална зависимост с акта, производството по издаването на който се спира.

По повод на същите твърдени престъпни обстоятелства е приключило предходно аналогично производство по жалба на „Златният овен БГ“ ЕООД с ЕИК ..., по адм. дело № 184/2021г. по описа на Административен съд Велико Търново, по което е отменена предходна Заповед № 03-РД/479 от 15.02.2021 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция - гр. София спираща по същите причини производството. Касае се за същите твърдени за престъпни обстоятелства – деклариране на неверни данни за броя на животните в животновъден обект № 5161-0333 в с. Кесарево, за да бъдат получени средства от Европейските фондове по схема за възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност /ВПС-1/. Предоставянето на случая на Европейската прокуратура не променя нищо по отношение на тези обстоятелства.

Посочената схема представлява агроекологична дейност за подпомагане съгласно чл. 3, т. 1 от Наредба № 7/ 24.02.2015 г. на МЗХ за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 година. В чл. 5, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 7/ 24.02.2015 г., са посочени кои земеделски парцели са допустими за подпомагане по това направление, а в чл. 14, т. 1 от същата наредба са определени размерите на агроекологичното плащане на годишна основа, в зависимост от начините на поддържане на затревените площи с ВПС /чрез паша и чрез косене/. Сред критериите за определяне размера на това плащане отсъстват брой животни и животновъдни обекти. Поради това сочените в писмото на ВТОП обстоятелства, като основание за образуване на досъдебно производство, не могат да се отнесат към условията за кандидатстване по тази схема за подпомагане. Вярно е, че в чл. 26, т. 8 от Наредба № 7/ 24.02.2015 г. се визира, че не се одобряват за участие в мярка 10 „Агроекология и климат" парцелите, заявени по направлението по чл. 3, т. 1 за поддържане чрез паша, ако земеделският стопанин не е декларирал в заявлението за подпомагане животни, но в такъв случай меродавно за преценката на ДФ „Земеделие“ ще е деклариране или наличие въобще на животни, а не техния брой (всъщност в конкретния случай на място в ЖО са установени по-голям брой животни от декларираните, което би трябвало да способства за по-доброто поддържане на затревените площи). Друг е въпросът, че тази преценка следва да е по същество и да касае одобряване или не на подаденото заявление. При това положение, образуваното наказателно производство, с оглед сочения състав на престъплението, не сочи наличие на престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за издаването на конкретния административен акт за одобряване на заявени плащания. В процесния случай липсват доказателства, от които да може да се направи обоснован извод, че са налице престъпни обстоятелства, които имат определящо значение, т.е. намират се в преюдициална зависимост с акта, производството по издаването на който се спира. Такива достатъчно данни следва да са налице към момента на постановяване на спирането.  

  

На следващо място, жалбоподателят е заявил за подпомагане още 9 схеми, за които няма не само данни, но и твърдения от страна на административния орган да са налице  престъпни обстоятелства, свързани с получаване на безвъзмездна финансова помощ по тях. По този начин спирането на производството по подаденото общо заявление за подпомагане по всички мерки и схеми, декларирани от „Златният овен БГ“ ЕООД, е в противоречие както с разпоредбата на чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК, така и с принципите за законност, съразмерност и този на служебното начало, прокламирани в чл. 4, ал. 2, чл. 6, ал. 2 и ал. 3 и чл. 9, ал. 1 от АПК.  

 

На последно място, практиката на ВАС е категорична, че спирането на административното производство не се налага, тъй като произнасянето на органа не е поставено в зависимост от изхода на наказателното производство. В този смисъл Определите № 1094/26.01.2017г. по адм. дело № 12777/2016г.; Определите № 12287/14.11.2016г. по адм. дело № 12405/2016г.; Определите № 7195/08.06.2017г. по адм. дело № 6203/2017г.; Определите № 13674/04.11.2020г. по адм. дело № 11170/2020г. и др. В случая административният орган не е представил доказателства за наличие на хипотезата на чл. 54, ал. 1, т. 3 АПК за спиране на административното производство - а именно в хода на производството да са разкрити престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за издаването на административния акт. От установените факти от приложеното прокурорско постановление, че съществува прокурорска преписка и са правени проверки във връзка с тази прокурорска преписка, за получавени средства от фондове на ЕС, не може да се направи какъвто и да е било извод за характера на престъпните обстоятелства, установени от прокуратората. Прокурорската преписка не е нито административно, нито съдебно производство, за да е налице основание за спиране на административното производство в заповедта - чл. 54, ал. 1, т. 5 АПК - да има образувано друго административно или съдебно производство, което да е преюдициално за настоящето. В този смисъл няма и правно позоваване на чл. 54, ал. 1, т. 5 АПК в оспорения акт, а в акта е посочено спиране до излизане на резултатите от Европейската прокуратура от извършената от нея проверка и контрол.

 

Съобразно горното, обжалваната заповед за спиране на административното производство следва да бъде отменена, а преписката да бъде върната на административния орган за продължаване на производството.

 

При този изход на спора, основателна е претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноски по делото, в общ размер на 550,00 лв., от които 50,00 лв., представляващи внесена държавна такса и заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 500,00 лв., съгласно договор за правна защита и съдействие от 25.10.2021 г. /л. 8 от делото/ с отбелязване, че сумата е платена в брой.

 

Предвид гореизложеното и на основание чл. 200 АПК, вр. с чл. 56, ал. 4 от АПК съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на „Златният овен БГ“ ЕООД с ЕИК ..., седалище и адрес на управление с. Кесарево, общ. Стражица, обл. Велико Търново, Стопански двор, чрез адв. Н.К. от ВТАК, Заповед № 03-РД/3172 от 05.10.2021 г. на изпълнителния директор на ДФЗ-РА - гр. София.

ВРЪЩА делото като преписка на Държавен фонд „Земеделие“ –Разплащателна агенция - гр. София за продължаване на производството по Заявление за подпомагане с УИН 07/270519/49352 подадено от „Златният овен БГ“ ЕООД - с. Кесарево, кандидат по схемите и мерките за директни плащания с УРН 624716.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция - гр. София“ да заплати на „Златният овен БГ“ ЕООД с ЕИК ..., седалище и адрес на управление с. Кесарево, общ. Стражица, обл. Велико Търново, Стопански двор, разноски по делото в размер на 550 (петстотин и петдесет) лева.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му от страните, участвали в административното производство.

Определението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: