Решение по дело №491/2023 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: 479
Дата: 9 февруари 2024 г.
Съдия: Ивелина Карчева Янева
Дело: 20237060700491
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 479/09.02.2024г.

 

гр. Велико Търново.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

                                                   

Великотърновският административен съд, Х-ти състав, в публично заседание  на десети януари две хиляди двадесет и четвърта  година в състав:

 

                                                                                                     Съдия: Ивелина Янева

 

при секретаря Д. С.,  като разгледа докладваното от съдията И. Янева  адм.дело N 491 по описа на Административен съд Велико Търново за 2023 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по чл.147 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на ЕООД „Нове холд“ с адрес на управление гр.Свищов, ул.33-ти Свищовски полк № 41, в качеството му на правоприемник на ЕООД „Нове инженеринг“ срещу мълчалив отказ на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за заплащане на дължими суми по заявки за плащане  № 01/04/090919/84147 от 09.01.2020г., № 02/04/090919/84147 от 04.02.2020г., № 03/04/090919/84147 от 02.03.2020г., № 04/04/090919/84147 от 08.05.2020г., № 05/04/090919/84147 от 29.07.2020г., № 01/04/071119/84995 от 04.02.2020г., № 02/04/071119/84995 от 02.03.2020г., № 03/04/071119/84995 от 08.05.2020г. и № 04/04/071119/84995 от 29.07.2020г. След депозиране на жалбата в съда е издадено Уведомително писмо за одобрение за заявки за плащане от 15.09.2023г., издадено от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което претендираните с посочените заявки суми за плащане по схема „Училищно мляко“ за верифицирани и одобрени за плащане. Отказано е заплащането на претендирани суми по програма „Училищен плод“ общо в размер на 124 787,37 лв. с ДДС. Уведомителното писмо в частта, в която е отказано заплащането по схема „Училищен плод“ е оспорено пред съда, образувано е а.д. № 516 / 2023г., което е присъединено към настоящото дело. В първото по делото заседание процесуалният представител на жалбоподателя уточнява предмета на оспорване предвид постановения изричен отказ -  Уведомително писмо за одобрение за заявки за плащане от 15.09.2023г. в частта, в която е отказано изплащане на заявените суми по схема „Училищен плод“. В жалбата се твърди, че отказът за заплащане на заявените средства по схемата „Училищен плод“ е в противоречие със закона. Към заявките са представени сертификати за закупените плодове, които са предоставени на жалбоподателя от неговия контрагент. Жалбоподателя не може да осъществява контрол и проверка на тези сертификати, поради което и не следва да носи негативните последици от установеното от органа разминаване в тяхното съдържание. Моли се за отмяна на обжалвания административен акт, връщане на преписката за заплащане на заявените суми и присъждане на сторените по делото разноски.

Ответната страна, чрез процесуален представител, изразява становище за неоснователност на жалбата и моли за отхвърлянето на същата.

            Жалбата е подадена в законоустановения срок, от легитимирано лице и при наличие на интерес от обжалване, поради което е допустима.

Предмет на оспорване е Уведомително писмо за одобрение за заявки за плащане № 01/04/090919/84147 от 09.01.2020г., № 02/04/090919/84147 от 04.02.2020г., № 03/04/090919/84147 от 02.03.2020г., № 04/04/090919/84147 от 08.05.2020г., № 05/04/090919/84147 от 29.07.2020г., № 01/04/071119/84995 от 04.02.2020г., № 02/04/071119/84995 от 02.03.2020г., № 03/04/071119/84995 от 08.05.2020г. и № 04/04/071119/84995 от 29.07.2020г. с изх. № от 15.09.2023г., издадено от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което претендираните с посочените заявки суми за плащане по схема „Училищен плод“ са отхвърлени.

            След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административният съд приема за установено от фактическа страна следното:

ЕООД „Нове инженеринг“ е одобрен изпълнител по схема "Училищен плод", по смисъла на чл.14 от Наредбата за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема "Училищен плод" и Схема "Училищно мляко" от 01.11.2019г. Дружеството извършва доставки на млечни продукти и плодове на училища и детски градини. За всеки месец подава Заявка за плащане по схема „Училищен плод“ и схема „Училищно мляко. Двете заявки се обработват с един и същ входящ номер. За изпълнение на програмите са подадени общо по 9 броя заявки за плащане със следните номера - № 01/04/090919/84147 от 09.01.2020г., № 02/04/090919/84147 от 04.02.2020г., № 03/04/090919/84147 от 02.03.2020г., № 04/04/090919/84147 от 08.05.2020г., № 05/04/090919/84147 от 29.07.2020г., № 01/04/071119/84995 от 04.02.2020г., № 02/04/071119/84995 от 02.03.2020г., № 03/04/071119/84995 от 08.05.2020г. и № 04/04/071119/84995 от 29.07.2020г. Към заявките са представени изискуемите документи, измежду които и сертификат за съответствие на качеството по Наредба № 16/2010г. за изискванията за качество и контрол на съответните пресни плодове и зеленчуци, издаден на името на земеделския стопанин, произвел плодовете и зеленчуците. Закупените и предоставяни на децата плодове са ябълки, банани, портокали, мандарини, круши, краставици и киви. Единствено за ябълките е декларирано, че са закупени от български производител.

Към заявка № 01/04/090919/84147 от 09.01.2020г. са приложени Сертификат за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз, приложими към пресните плодове и зеленчуци № BL 038 – 195 от 10.11.2019г., издаден от Б.Г.от ОДБХ – Благоевград, Сертификат за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз, приложими към пресните плодове и зеленчуци № BL 038 – 201 от 20.11.2019г., издаден от Б.Г.от ОДБХ – Благоевград, фактура № 4 / 26.11.2019г. за закупуване на 3 800кг. ябълки от Р.С. и др.

Към заявки № 01/04/071119/84995 от 04.02.2020г. и № 02/04/090919/84147 от 04.02.2020г. са приложени Сертификат за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз, приложими към пресните плодове и зеленчуци № BL 038 – 209 от 02.12.2019г., издаден от Б.Г.от ОДБХ – Благоевград, Сертификат за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз, приложими към пресните плодове и зеленчуци № BL 038 – 212 от 11.12.2019г., издаден от Б.Г.от ОДБХ – Благоевград, Регистрационна карта на земеделски стопанин Р.Й.С.с.Първомай от 2018г., част от регистрационен формуляр на земеделския стопанин относно използваната площ – 0,6032 хектара с ябълки, фактура № 5 / 27.12.2019г. за закупуване на 5 800кг. ябълки от Р.С. и др.

С Уведомително писмо за искане на допълнителна информация от дружеството са изискани допълнително документи, като те са представени, включително и Сертификат за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз, приложими към пресните плодове и зеленчуци № BL 038 – 210 от 03.12.2019г., издаден от Б.Г.от ОДБХ – Благоевград.

Към заявки 02/04/071119/84995 от 02.03.2020г. и № 03/04/090919/84147 от 02.03.2020г. са приложени Сертификат за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз, приложими към пресните плодове и зеленчуци № BL 038 – 12 от 20.01.2020г., издаден от Б.Г.от ОДБХ – Благоевград, фактура № 6 / 27.01.2020г. за закупуване на 3 000кг. ябълки от Р.С. и др.

Към заявки № 03/04/071119/84995 от 08.05.2020г. и № 04/04/090919/84147 от 08.05.2020г. са приложени Сертификат за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз, приложими към пресните плодове и зеленчуци № BL 038 – 20 от 12.02.2020г., издаден от Б.Г.от ОДБХ – Благоевград, Сертификат за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз, приложими към пресните плодове и зеленчуци № BL 038 – 24 от 22.02.2020г., издаден от Б.Г.от ОДБХ – Благоевград, фактура № 7 / 28.02.2020г. за закупуване на 3 000кг. ябълки от Р.С. и др.

Към заявки № 04/04/071119/84995 от 29.07.2020г. и № 05/04/090919/84147 от 29.07.2020г. са приложени фактура № 8 / 22.04.2020г. за закупуване на 5 200кг. ябълки от Р.С. и др.

С Уведомително писмо за искане на допълнителна информация от дружеството са изискани допълнително документи, като те са представени, включително и Сертификат за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз, приложими към пресните плодове и зеленчуци № BL 038 – 221 от 26.11.2019г., издаден от Б.Г.от ОДБХ – Благоевград, Сертификат за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз, приложими към пресните плодове и зеленчуци № BL 038 – 003 от 15.06.2020г., издаден от Запрен Димитров от ОДБХ – Благоевград.

От контролните органи е направено запитване до Областна дирекция по безопасност на храните гр.Благоевград относно представените от търговеца сертификати за произход на ябълките. В отговор са изпратени сертификатите, съхранявани в дирекцията. При съпоставка на документите са установени следните несъответствия:

Представеният към заявка № 01/04/090919/84147 от 09.01.2020г. Сертификат за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз, приложими към пресните плодове и зеленчуци № BL 038 – 195 от 10.11.2019г., издаден от Б.Г.от ОДБХ – Благоевград за 3 000кг. ябълки на ЗП Р.С. в представено от ОДБХ копие е издаден на 02.10.2019г. на търговец ЕООД „Рая плод“ за пипер и корнишони.

Представеният към заявка № 01/04/090919/84147 от 09.01.2020г. Сертификат за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз, приложими към пресните плодове и зеленчуци № BL 038 – 201 от 20.11.2019г., издаден от Б.Г.от ОДБХ – Благоевград за 3 800кг ябълки на ЗП Р.С. в представено от ОДБХ копие е издаден на 04.10.2019г. на търговец ЕООД „Гого груп“ за сладки пиперки.

Представеният към заявки № 01/04/071119/84995 от 04.02.2020г. и № 02/04/090919/84147 от 04.02.2020г. Сертификат за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз, приложими към пресните плодове и зеленчуци № BL 038 – 209 от 02.12.2019г., издаден от Б.Г.от ОДБХ – Благоевград за 2 000кг ябълки на ЗП Р.С. в представено от ОДБХ копие е издаден на 20.11.2019г. на търговец ЕООД „Ники фрут“ за портокали и банани.

Представеният към заявки № 01/04/071119/84995 от 04.02.2020г. и № 02/04/090919/84147 от 04.02.2020г. Сертификат за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз, приложими към пресните плодове и зеленчуци № BL 038 – 212 от 11.12.2019г., издаден от Б.Г.от ОДБХ – Благоевград за 3 000кг ябълки на ЗП Р.С. в представено от ОДБХ копие е издаден на 21.11.2019г. на търговец от Египет и опаковчик ЕТ „Й.-А.С.“ за ябълки, които следва да се доставят до Египет.

Сертификат за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз, приложими към пресните плодове и зеленчуци № BL 038 – 221 от 26.11.2019г., издаден от Б.Г.от ОДБХ – Благоевград, представен допълнително е със същото съдържание.

Сертификат за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз, приложими към пресните плодове и зеленчуци № BL 038 – 210 от 03.12.2019г., издаден от Б.Г.от ОДБХ – Благоевград за 2 000 кг ябълки, представен допълнително, в представено от ОДБХ копие е издаден на 21.11.2019г. на търговец ООД „Кикомерс - 2010“ за 19 916 кг ябълки с произход Албания.

Представеният към заявки 02/04/071119/84995 от 02.03.2020г. и № 03/04/090919/84147 от 02.03.2020г. Сертификат за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз, приложими към пресните плодове и зеленчуци № BL 038 – 12 от 20.01.2020г., издаден от Б.Г.от ОДБХ – Благоевград в представено от ОДБХ копие е издаден на 24.02.2020г. на търговец ООД „Агро ПМ груп“ за 23 500 кг зеле.

Представеният към заявки 02/04/071119/84995 от 02.03.2020г. и № 03/04/090919/84147 от 02.03.2020г. Сертификат за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз, приложими към пресните плодове и зеленчуци № BL 038 – 24 от 22.02.2020г., издаден от Б.Г.от ОДБХ – Благоевград в представено от ОДБХ копие е издаден на 01.04.2020г. на търговец ЕООД „Ванмар 2016“ за зеле, цвекло и люти чушки.

Изискани са документи и от ЗП Р.С., като с уведомително писмо земеделският производител уведомява Държавен фонд „Земеделие“, че е регистриран земеделски производител, през 2019г. произвежда 26 тона ябълки, от които 20 тона продава на ЕООД „Нове инженеринг“, като сертификати № BL 038 – 221 и BL 038 – 037 са за едно и също качество ябълки. Към писмото са приложени копия от регистрационна карта на земеделски производител на Р.Й.С., заверена за 2018г., 2019г., 2020г., 2021г., 2022г. и 2023г.

Въз основа на така установеното административният орган приема, че не е изпълнено условието на чл.9, ал. 1 от наредбата, тъй като не са взети предвид заявените доставки на продукти произведени от земеделски стопани от предходните заявки, въз основа на представените сертификати с невярно/манипулирано съдържание), а именно най-малко 1/3 от доставките да са на продукти, произведени от земеделски стопани  регистрирани по Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани.

Съгласно чл. 19, ал. 3, т. 2, предложение второ от наредбата, Държавен фонд „Земеделие" отказва изплащането на цялата финансова помощ по заявката за плащане, когато установи, че не са спазени изискванията на чл. 9, 10 или 11 от наредбата, на което основание е отказано заплащането на заявените суми по всички подадени заявки по схема „Училищен плод“ и схема „Училищно мляко“ с Уведомително писмо за отхвърляне на заявки за плащане от 23.04.2021г. Този административен акт е оспорен пред Административен съд Велико Търново. Образувано е а.д. № 289 / 2021г. и с Решение № 42 / 02.03.2022г. жалбата на дружеството е отхвърлена. С Решение № 7114 / 14.07.2022г. е отменено Решение № 42 / 02.03.2022г., отменено е Уведомително писмо за отхвърляне на заявки за плащане от 23.04.2021г. и преписката е върната на органа за ново произнасяне.

Това ново произнасяне е налице след подаването на жалба срещу мълчалив отказ и отново е отказано заплащане на претендираните средства, но само по схемата „Училищен плод“ със същите мотиви – липса на доказателства за изпълнение на условието на схемата 1/3 от предоставяните плодове да са произведени от земеделски стопани  регистрирани по Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани.

В хода на настоящото съдебното производство нови доказателства не се представят от страните.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в кръга на предоставените му от закона правомощия, съгласно чл.20, т.2 и 20а от Закона за подпомагане на земеделските производители. Съгласно чл.20а от ЗПЗП изпълнителния директор на ДФЗ е изпълнителен директор и на РА. Изпълнителния директор на РА организира и ръководи дейността на РА и я представлява. Разпоредбата на чл. 10, ал. 1, т. 7 от Устройствения правилник на Държавен фонд "Земеделие" установява правомощие по отношение на Изпълнителния директор да взема решения за одобряване или отхвърляне на проекти по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от Разплащателната агенция, в т. ч. по отношение на общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз, като в случая Изпълнителен  Директор на ДФЗ е изрично оправомощен по смисъла на § 5 от ПЗР от Наредбата за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема "Училищен плод" и Схема "Училищно мляко", Приета с ПМС № 251 от 27.09.2016 г.

Като правно основание за издаването му са посочени разпоредбите на чл.19, ал.2, чл.19, ал.3, т.2, вр. чл.18 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – схема „Училищен плод“ и схема „Училищно мляко“.

В мотивите на уведомителното писмо се посочва установено неизпълнение на изискването на чл.9, ал.1 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – схема „Училищен плод“ и схема „Училищно мляко“.

Съгласно чл.19, ал.2 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – схема „Училищен плод“ и схема „Училищно мляко“ /в редакция към 23.04.2000г. идентично и на действащия към настоящия момент текст/ въз основа на извършените проверки Държавен фонд "Земеделие" одобрява или отхвърля, изцяло или частично, заявката за плащане, за което уведомява заявителя с уведомителното писмо, което се изпраща по пощата с обратна разписка. Уведомителното писмо за пълен или частичен отказ на плащането може да бъде обжалвано от заинтересованите лица по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Съгласно чл.19, ал.3, т.2 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – схема „Училищен плод“ и схема „Училищно мляко“ /в редакция към 23.04.2000г. идентично и на действащия към настоящия момент текст/ Държавен фонд "Земеделие" отказва изплащането на част или на цялата финансова помощ по заявката за плащане, когато е установено, че не са спазени изисквания на чл.9, 10, 11 или 11а.

В чл.9 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – схема „Училищен плод“ и схема „Училищно мляко“ са уредени изискванията относно приложението на схема „Училищен плод“, като ал.1 предвижда да се разпределят само пресни плодове и зеленчуци, включени в списъка по приложение № 1а, като се извършват не повече от 46 доставки за учебна година, от които най-малко 1/3 от доставките на всеки доставчик да са на продукти, произведени от земеделски стопани, регистрирани по Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани.

В конкретния случай видно от материалите по делото и мотивите на административните актове не се оспорва изпълнението на условието разпределените плодове и зеленчуци да са включени в Приложение № 1а и броя на доставките да не надвишава 46 за учебна година. Установеното неизпълнение е на условието 1/3 от доставките да са на продукти, произведени от земеделски стопани, регистрирани по Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани. Без да е изрично заявено от административния орган, с оглед пространните мотиви относно представените сертификати за качество, очевидно издателят на уведомителното писмо приема, че произвеждането на продукция от стопанин, регистриран по Наредба № 3 / 1999г. се удостоверява единствено от сертификат за качество на тази продукция.

Настоящият състав намира подобно тълкуване на противоречащо на материалния закон. Съгласно Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани всеки земеделски стопанин подлежи на вписване в регистър на земеделските стопани. Този регистър се води от областните дирекции „Земеделие“. Регистрацията се извършва ежегодно, като въз основа на регистрацията на земеделския стопанин се издава регистрационна карта и справка, генерирана от регистъра, за декларираната от него дейност, като неразделна част от регистрационната карта. Следователно наличието на специалното качество „земеделски стопанин, регистриран по Наредба № 3 / 1999г.“ се удостоверява от нарочно издадения за целта документ - регистрационна карта.

Видно от представените по делото Сертификати за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз, приложими към пресните плодове и зеленчуци, същите се издават по утвърден образец, в който в клетка 1 се посочва търговеца, в клетка 2 опаковчика, в клетка 4 място на извършване на контролата и страна на произход, в клетка 5 регион или страна на местоназначение и т.н. В този утвърден образец липсват данни за производител на стоката. Следователно сертификатът като документ не може да удостовери от кого е произведена стоката предмет на проверка, а само страната на производство.

В конкретния случай административния орган е игнорирал представените му от жалбоподателя и от неговия доставчик ЗП Р.Й.С.доказателства за регистрация на последния като земеделски производител и развиване на дейност производство на ябълки. Копие от регистрационна карта на земеделския производител е представена към първата заявка за плащане, ведно с извадка от регистъра относно производството на земеделска продукция – ябълки. С това настоящият състав намира за изпълнено условието на чл.9, ал.1 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – схема „Училищен плод“ и схема „Училищно мляко“. Повторно същата регистрационна карта, надлежно заверена за всяка година от 2018г. до 2023г., е представена и от земеделския производител при извършване на допълнителна проверка. Нещо повече! Доколкото информацията за регистрираните земеделски производители се предоставя служебно от Министерството на земеделието на Държавен фонд „Земеделие“ във връзка с претендираните от последните субсидии, то в Държавен фонд „Земеделие“ е следвало да бъде налице служебно информацията за регистрацията на Р.С. като земеделски стопанин произвеждащ ябълки. Дори тази информация да не е служебно известна на административния орган, то тя би следвало да бъде изискана по служебен път, доколкото регистъра се води и съхранява от държавен орган. По делото не са налични доказателства за събиране на доказателства относно регистрацията на Р.С. като земеделски стопанин. При извършена от съда служебно справка на сайта на Държавен фонд „Земеделие“ относно изплатените субсидии на Р.С. за 2021г. и 2022г. се установи, че лицето е получило субсидии по различни мерки и схеми една от които е Схема за обвързано подпомагане на плодове. Това е косвено доказателство относно вида произвеждана продукция от С..

При тази правна квалификация и основание за отказ за плащане и налични по делото доказателства, настоящият състав намира за опровергано по категоричен начин твърдението в уведомителното писмо за неизпъление на изискванията по чл.9, ал.1 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – схема „Училищен плод“ и схема „Училищно мляко“ по процесните заявки за плащане, поради което и оспореният административен акт се явява постановен в нарушение на закона.

Като второ нарушение, установено при служебната проверка, настоящият състав намира и липсата на мотиви относно размера на редукцията на претендираната за заплащане сума. Както вече бе посочено, разпоредбата на чл.19, ал.3, т.2 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – схема „Училищен плод“ и схема „Училищно мляко“ предвижда алтернативно две възможности за отказване на изплащането на финансова помощ - частично или изцяло. При тази законодателна рамка органът дължи произнасяне с нарочни мотиви относно размера на отказаното изплащане – защо следва да е изцяло, а не частично, а ако е частично защо точно определената част. Липсата на мотиви относно размера на отказаното изплащане представлява съществено нарушение на процесуалните правила, влечащо отмяна административния акт, тъй като нито лицето може да разбере защо му е наложена корекция в пълен размер, нито съда може да извърши проверка за правилно приложение на закона. Това нарушение е самостоятелно основание за отмяна на административния акт.

За пълнота на изложението и с оглед мотивите на страните относно сертификатите за качество, следва да се отбележи, че Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – схема „Училищен плод“ и схема „Училищно мляко“ във всяка една от редакциите си съдържа изискване предоставяните плодове и зеленчуци да отговарят на изискванията за качество на пресни плодове и зеленчуци съгласно Регламент за изпълнение (ЕС) № 543/2011 на Комисията от 7 юни 2011 г. за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 1234/2007 на Съвета по отношение на секторите на плодовете и зеленчуците и на преработените плодове и зеленчуци (ОВ, L 157/1 от 15.06.2011 г.) и на изискванията за безопасност съгласно Закона за храните и нормативните актове по прилагането му. Това изискване обаче се съдържа в чл.9, ал.2 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – схема „Училищен плод“ и схема „Училищно мляко“, която не е посочена като нарушена в оспорения пред съда административен акт. В чл.18, ал.3, т.2 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – схема „Училищен плод“ и схема „Училищно мляко“, действаща и към момента на подаване на заявките, изрично е посочено, че следва да бъде представен към заявката сертификат за качество. Неизпълнението на това задължение не е обвързано с отказ за плащане на средства, поради което е и без правно значение за спора.

Доколкото от проведеното от административния орган разследване на представените му сертификати за качество се установява наличието на надлежно издаден на ЗП Р.С. Сертификат за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз, приложими към пресните плодове и зеленчуци № BL 038 – 221 от 26.11.2019г. от Б.Г.от ОДБХ – Благоевград, то е налице и изпълнение на условието на чл.9, ал.2 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – схема „Училищен плод“ и схема „Училищно мляко“, доколкото самият земеделски производител заявява, че всички доставени ябълки са от една реколта. Без правно значение за спора са останалите сертификати за качество, тъй като липсата на сертификати към всяка заявка не е обвързано с отказ за заплащане и не може да бъде основание за приложение на чл.19, ал.3 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – схема „Училищен плод“ и схема „Училищно мляко“.

Представянето на документ с невярно съдържание, неистински и/или подправен документ е обвързано с отказ за заплащане на суми единствено в хипотезата на представяне на тези документи при или по повод на кандидатстването му за одобрение за изпълнител по схемите. В настоящия случай нито е удостоверено по надлежния ред дали документа е с невярно съдържание, неистински или подправен, нито тези документи са представени при или по повод кандидатстване за одобрение. При това положение не е налице и хипотезата на чл.19, ал.3, т.4 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – схема „Училищен плод“ и схема „Училищно мляко“ за отказ за заплащане на заявените суми. Още повече, че такова правно основание за отказа не е посочено в оспореното писмо, а съдът не може служебно да променя правното основание на акта.

Предвид изложените съображения съдът намира уведомителното писмо в оспорената част за постановено в противоречие на материалния закон, поради което следва да бъде отменено, а преписката върната на административния орган за ново произнасяне при спазване на дадените в мотивите на настоящото решение указания по приложение на закона.

При този изход на спора основателно се явява искането на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на разноски съобразно представен списък с разноските и доказателства за действителното им извършване.

Неоснователно е възражението на процесуалния представител на ответника за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение. При материален интерес на спора 124 787,37 лв. минималното адвокатско възнаграждение, определено по реда на Наредба № 1 / 2004г. възлиза на 9 641,49лв. Претендираното възнаграждение е в размер на 9 650лв., поради което и не се явява прекомерно.

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо за одобрение за заявки за плащане № 01/04/090919/84147 от 09.01.2020г., № 02/04/090919/84147 от 04.02.2020г., № 03/04/090919/84147 от 02.03.2020г., № 04/04/090919/84147 от 08.05.2020г., № 05/04/090919/84147 от 29.07.2020г., № 01/04/071119/84995 от 04.02.2020г., № 02/04/071119/84995 от 02.03.2020г., № 03/04/071119/84995 от 08.05.2020г. и № 04/04/071119/84995 от 29.07.2020г. с изх. № от 15.09.2023г., издадено от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ в частта, в която претендираните с посочените заявки суми за плащане по схема „Училищен плод“ са отхвърлени.

 

ВРЪЩА преписката на издадено от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за произнасяне в едномесечен срок от получаване на решението по заявките за плащане.

 

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ да заплати на ЕООД „Нове холд“ с ЕИК ********* и адрес на управление гр.Свищов, ул.33-ти Свищовски полк № 41сумата от 9 700лв. / девет хиляди и седемстотин лева/.

 

            РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от получаването му.

 

 

Съдия: