Решение по дело №2473/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1786
Дата: 27 септември 2019 г. (в сила от 8 ноември 2019 г.)
Съдия: Недялко Георгиев Бекиров
Дело: 20197180702473
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 август 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 1786

 

гр. Пловдив, 27 септември 2019 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд- Пловдив, VІІІ-ми състав, в открито заседание на деветнадесети септември, две хиляди и деветнадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                                      НЕДЯЛКО БЕКИРОВ,

 при секретаря Диана Караиванова, като разгледа административно дело №2473 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:  

            Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.27, ал.1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционно фондове (ЗУСЕСИФ).

Бибъл комерс” ООД- в ликвидация, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. “Стамат Икономов” №5, ет.3, ап.6, ЕИК *********, представлявано от адвокат Т.Т.- пълномощник, обжалва Решение за верификация на постъпило искане за окончателно плащане с Рег.№BG05M9OP001-1.003-1071/11 от 31.07.2019г. на заместник-министъра на труда и социалната политика и ръководител на управляващия орган (УО) по Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси” 2014г. – 2020г. (ОПРЧР), с което: 1) на основание чл.54, ал.1, т.5 от АПК е спряно производството по верификация на средства в размер от 14 830,25 лв. за отчетен период 21.05.2018г. – 20.01.2019г. по изпълнение на проект “Заетост без граници“ с №BG05M9OP001-1.003-1071, финансиран с Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПРЧР с №BG05M9OP001-1.003-1071-С01 от 21.12.2016г., процедура чрез подбор на проекти №BG05M9OP001-1.003 “Ново работно място 2015“, във връзка със започнала процедура по определяне на финансова корекция; 2) жалбоподателят се уведомява за започнала процедура по определяне на финансова корекция в размер от 80 000,00 лева.

Претендира се отмяна изцяло на оспорения акт поради незаконосъобразност и присъждане на направените по делото разноски, за което се представя списък на разноските (лист 109).

Ответникът- заместник-министър на труда и социалната политика, чрез А.Г.Т.- главен експерт в Отдел “Управление на качеството” (О”УК”) в Главна дирекция “Европейски фондове, международни програми и проекти” (ГД”ЕФМПП”) при Министерството на труда и социалната политика (МТСП), притежаващ висше юридическо образование (лист 47, 121), пълномощник лист (44, 120), изразява становище за недопустимост на жалбата. Алтернативно изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер от 450,00 лв., определен по реда на чл.78, ал.8 от Гражданския процесуален кодекс (ГПК), чл.37 от Закона за правната помощ (ЗПП) и чл.25, ал.2 от Наредбата за заплащането на правната помощ (НЗПП), във връзка с чл.144 от АПК, за което представя списък на разноските (лист 48). В списъка с разноските е формулирано възражение спрямо претендираните от жалбоподателя разноски по основание и размер, включително поради прекомерност. В съдебно заседание (лист 239) заявява оспорване на претендираните от жалбоподателя разноски по основание и размер, изрично възразява за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение от жалбоподателя.  

            Окръжна прокуратура- Пловдив, чрез прокурор Данаила Станкова, изразява становище за неоснователност на жалбата.

По допустимостта на жалбата съдът констатира следното:

Оспореното решение (листи 8-9, 93-94, 227-228) е публикувано в интернет на страницата на Информационна система за управление и наблюдение на структурните инструменти на ЕС в България 2020 (ИСУН) на 31.07.2019г., като датата на първото отваряне на документа е 31.07.2019г., според нарочни разпечатки (листи 91-92). От своя страна, жалбата (листи 2-7) постъпва в съда на 13.08-2019г. или в рамките на законоустановения срок. Освен това, жалбата е подадена и при наличието на правен интерес по отношение на обективираното в точка 1. от оспореното решение волеизявление на ответника, като с нормата на чл.54, ал.5 от АПК изрично е предвидена възможност за съдебно обжалване на акт, с който се спира производството по издаване на индивидуален административен акт. Видно от съдържанието на точка 2. от оспореното решение, в тази част от решението е направено посочване на фактическото основание за постановяване на точка 1. от решението- откриване на процедура за извършване на финансова корекция в размер от 80 000,00 лева; като наред с посоченото, на жалбоподателя се предоставя възможност да представи възражение в 14-днвен срок от получаване на решението, съгласно чл.73, ал.2 от ЗУСЕСИФ. Предвид последно посоченото, настоящият състав на съда намира, че точка 2. от оспореното по делото решение, като фактическо основание за постановяване на точка 1. от решението и като уведомление за започнало производство за извършване на финансова корекция, няма белезите на индивидуален административен акт и не подлежи на самостоятелно обжалване. Съответно, заявеното от жалбоподателя обжалване на точка 2., респективно заявеното оспорване изцяло на процесното решение се явява подадено при липсата на правен интерес за целта. Следователно, жалбата е недопустима в тази си част и като такава следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да бъде прекратено в тази му част.

Разгледана по същество, допустимата част от жалбата, в която е заявено оспорване на постановеното спиране на производството по верификация на средства в размер от 14 830,25 лв. за отчетен период 21.05.2018г. – 20.01.2019г., е неоснователна.

Според разпоредбата на чл.62, ал.3 от ЗУСЕСИФ, УО извършва верифициране на разходите въз основа на проверка на документите, представени към искането за плащане, и на проверки на място, когато това е приложимо. Съответно, УО притежава правомощието да спре производството по верифициране на разходи с цел потвърждаване на тяхната допустимост. Според чл.9, ал.5, пр.2 от ЗУСЕСИФ, ръководител на УО е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или определено от него лице. Според Раздел 7 от ОПРЧР (достъпна на страницата на МТСП в интернет на адрес: http://ophrd.government.bg/view_doc.php/6946), УО е ГД”ЕФМПП” в МТСП, а ръководител на органа е директорът на ГД”ЕФМПП”. Също така, с Решение №823 от 21.10.2015г. на Министерския съвет (МС) е решено, че УО по ОПРЧР е ГД”ЕФМПП” на МТСП.

Като доказателство по делото е прието заверено копие на Заповед №РД01-268 от 04.04.2018г. (листи 45-46, 122, 127-128) на министъра на труда и социалната политика (МинТСП), с която заповед на Зорница Димитрова Русинова, подписала оспореното решение, е възложено да изпълнява функциите на ръководител на УО и договарящ орган (ДО) по ОПРЧР. 

Предвид посоченото до тук, настоящият състав на съда приема за установено, че оспореното в настоящето производство решение се явява издадено от компетентен орган, по отношение на което обстоятелство и между страните липсва формиран спор.

Със Заповед №РД01-567 от 26.06.2015г. (лист 161-162), изменена със Заповед №РД01-719 от 19.08.2015г. (лист 163), със Заповед №РД01-925 от 19.11.2015г. (лист 164) и със Заповед №РД01-249 от 03.05.2016г. (лист 165), издадени от УО на ОПРЧР са одобрени “Насоки за кандидатстване по процедура на подбор на проекти с няколко крайни срока за кандидатстване BG05M9OP001-1.003 “НОВО РАБОТНО МЯСТО 2015““ (листи 67-70, 166-198).

Сключен е Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (АДПБФП) по ОПРЧР (листи 49-66, 129-146) за изпълнение на проект BG05M9OP001-1.003-1071, между дружеството жалбоподател, в качеството му на бенефициент, и МТСП, чрез ГД”ЕФМПП”, в качеството му на УО. Общата сума на допустимите разходи за изпълнение на договора възлиза на 290 293,20 лева, от които 290 293,20 лева са безвъзмездна финансова помощ (БФП).

По делото е приета разпечатка на бюджета на проекта от 18.08.2019г. (листи 74-80) от ИСУН, както и разпечатка на бюджета от 21.08.2019г. (листи 151а-155) от ИСУН, според които разпечатки, 85% (246 749,22 лв.) от предоставената на жалбоподателя БФП са средства от ЕСФ (Европейски социален фонд) и 15% (43 543,98 лв.) са средства от НБ (Национален бюджет).

Срокът (периодът) за изпълнение на проекта е 15 месеца, считано от датата на сключване на договора; договорът влиза в сила от датата на последния подпис на страните, като договорът е последно подписан за бенефициента на 21.12.2016г. (лист 66, 146).

С Решение за верификация на постъпило искане за междинно плащане с Рег.№BG05M9OP001-1.003-1071/4 от 30.07.2018г. (листи 71-72, дело №1029/2019г.) на жалбоподателя е верифицирана сума от общо 243 243,75 лв. и е определен размер на неверифицирани средства в общ размер от 337,99 лв. по искане за плащане №2 от ИСУН с отчетен период 21.11.2016г. – 21.05.2018г. на сумата от общо 243 581,74 лв. Според нарочна разпечатка от ИСУН (лист 229, лист 74, дело №1029/2019г.), съобщение с Рег.№BG05M9OP001-1.003-1071-С02-М036 (вероятно касаещо решението за верификация от 30.07.2018г.) е отворено на 31.07.2018г. По делото не са ангажирани доказателства за наличието на неприключило производство по оспорването на Решение за верификация на постъпило искане за междинно плащане с Рег.№BG05M9OP001-1.003-1071/4 от 30.07.2018г., поради което следва да се приеме за установено, че това решение е влязло в сила на 15.08.2018г.

С Решение за верификация на постъпило искане за окончателно плащане и за изменение на Решение за верификация Рег.№BG05M9OP001-1.003-1071/4 от 30.07.2018г. с Рег.№BG05M9OP001-1.003-1071/6 от 19.03.2019г. (листи 97-100, 232-235), на основание чл.62, ал.1 във връзка с ал.3 и проведена процедура по чл.63, ал.1 от ЗУСЕСИФ, както и на основание чл.99, т.2 от АПК се изменя Решение с Рег.№BG05M9OP001-1.003-1071/4 от 30.07.2018г., като се определя нов общ размер на верифицираните средства от общо 161 084,63 лева и (243 243,75 лв. – 82 159,12 лв.) и се определя нов общ размер на неверифицираните средства от 82 497,11 лв. (377,99 лв. + 82 159,12 лв.). Според посоченото решение, същото се издава по повод искане за плащане №3 от ИСУН с отчетен период 21.05.2018г. – 20.01.2019г., като общата стойност на постъпилото искане за плащане е сумата от 14 830,25 лв.

По жалба на Бибъл комерс” ООД- в ликвидация против Решение с Рег.№BG05M9OP001-1.003-1071/6 от 19.03.2019г. е образувано административно дело №1029 по описа на Административен съд- Пловдив за 2019г., IV-ти състав. С Решение №1231 от 07.06.2019г. (листи 11-14) е отменено Решение за верификация на постъпило искане за окончателно плащане и за изменение на Решение за верификация Рег.№BG05M9OP001-1.003-1071/4 от 30.07.2018г. с Рег.№BG05M9OP001-1.003-1071/6 от 19.03.2019г., като МТСП е осъдено да заплати на Бибъл комерс” ООД- в ликвидация съдебни разноски в общ размер от 4 605,85 лв.

Решение №1231 от 07.06.2019г. е влязло в сила на 02.07.2019г.

Според оспореното по делото решение, същото е постановено по повод постъпило от страна на жалбоподателя искане за плащане №3 от ИСУН с отчетен период 21.05.2018г. – 20.01.2019г. на обща стойност от 14 830,25 лв., без да е посочено на коя конкретна дата искане за плащане №3 от ИСУН е постъпило в системата. Пак според разпечатката от ИСУН (лист 229), искания за окончателно плащане постъпват на 24.01.2019г., на 13.02.2019г., на 01.03.2019г. и на 11.03.2019г., след което е издадено оспореното по делото решение.

При така установената фактическа обстановка настоящият състав на съда намира производството за проведено при липсата на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

На следващо място, според разпоредбата на чл.54, ал.1, т.5 от АПК, посочена като основание за постановяване на точка 1. от оспореното по делото решение, административният орган спира производството при наличието на образувано друго административно или съдебно производство, когато издаването на акта не може да стане преди неговото приключване; в тези случаи спирането се постановява след представяне на удостоверение за наличие на образувано производство, издадено от органа, пред който то е образувано.

В случая, обстоятелството, че е образувано друго административно производство, а именно производство по извършване на финансова корекция е изрично посочено в точка 2. от оспореното решение. Също така и двете производства (по верификацията на постъпилото искане за окончателно плащане и производството по извършване на финансовата корекция) са подведомствени на УО на ОПРЧР, респективно на ответника в настоящето производство, поради което не е нужно представянето на удостоверение за наличието на образуваното второ производство (по извършване на финансова корекция). Освен това, според чл.75, ал.1, пр.1 от ЗУСЕСИФ, финансовата корекция се извършва от плащания по проекта, в които са включени засегнатите от нарушението разходи. А според оспореното решение, от общия бюджет на процесния проект в размер на 290 293,20 лв. към момента (19.03.2019г. и 31.07.2019г.) на жалбоподателя са платени общо средства в размер на 232 234,56 лв., като остатъкът от бюджета или сумата от 58 058, лв. (290 293,20 лв. – 232 234,56 лв.) не е достатъчна за прихващане със сумата от 80 000,00 лв., представляваща размерът на евентуалната финансова корекция, за извършването на която финансова корекция жалбоподателят се уведомява с решението.

Обстоятелството за наличие на образувано производство по извършване на финансова корекция се подкрепя от приетото по делото заверено копие на Решение за верификация на постъпило искане за окончателно плащане и за определяне на финансова корекция с Рег.№BG05M9OP001-1.003-1071/16 от 18.09.2019г. (листи 236-237) на ответника в производството, с което решение (точка 2., лист 237) се възобновява производството по верификацията на сумата от 14 830,25 лв. по повод постъпилото искане за плащане №3 от ИСУН с отчетен период 21.05.2018г. – 20.01.2019г.

Ето защо, настоящият състав на съда намира, че е налице посочената като фактическо основание за постановяване на точка 1. от оспореното решение хипотеза на чл.54, ал.1, т.5 от АПК. Съответно, точка 1. от оспореното по делото решение е постановена при правилно прилагане на относимата норма.

Предвид гореизложеното, жалбата в допустимата и част се явява неоснователна, поради което не следва да бъде уважена.

С оглед очерталия се изход на делото, искането за присъждане на разноски в полза на жалбоподателя е неоснователно и не следва да бъде уважено. В полза на ответната администрация следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в минимален размер, определен по реда на чл.78, ал.8 от ГПК, чл.37 от ЗПП и чл.24 от НЗПП, във връзка с чл.144 от АПК, тъй като делото не е с определен материален интерес.

Така мотивиран, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на “Бибъл комерс” ООД- в ликвидация, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. “Стамат Икономов” №5, ет.3, ап.6, ЕИК *********, против Решение за верификация на постъпило искане за окончателно плащане с Рег.№BG05M9OP001-1.003-1071/11 от 31.07.2019г. на заместник-министъра на труда и социалната политика и ръководител на УО по Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси” 2014г. – 2020г., в частта му, с която, на основание чл.54, ал.1, т.5 от АПК, е спряно производството по верификация на средства в размер от 14 830,25 лв. за отчетен период 21.05.2018г. – 20.01.2019г. по изпълнение на проект “Заетост без граници“ с №BG05M9OP001-1.003-1071, финансиран с Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПРЧР с №BG05M9OP001-1.003-1071-С01 от 21.12.2016г., процедура чрез подбор на проекти №BG05M9OP001-1.003 “Ново работно място 2015“, във връзка със започнала процедура по определяне на финансова корекция.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на “Бибъл комерс” ООД- в ликвидация, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. “Стамат Икономов” №5, ет.3, ап.6, ЕИК *********, против Решение за верификация на постъпило искане за окончателно плащане с Рег.№BG05M9OP001-1.003-1071/11 от 31.07.2019г. на заместник-министъра на труда и социалната политика и ръководител на УО по Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси” 2014г. – 2020г., в частта му, с която жалбоподателят се уведомява за започнала процедура за определяне на финансова корекция в размер от 80 000,00 лева.

ПРЕКРАТЯВА производството по жалбата на “Бибъл комерс” ООД- в ликвидация, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. “Стамат Икономов” №5, ет.3, ап.6, ЕИК *********, против Решение за верификация на постъпило искане за окончателно плащане с Рег.№BG05M9OP001-1.003-1071/11 от 31.07.2019г. на заместник-министъра на труда и социалната политика и ръководител на УО по Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси” 2014г. – 2020г., в частта му, с която жалбоподателят се уведомява за започнала процедура по определяне на финансова корекция в размер от 80 000,00 лева.

ОСЪЖДА “Бибъл комерс” ООД- в ликвидация, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. “Стамат Икономов” №5, ет.3, ап.6, ЕИК *********, да заплати на Министерството на труда и социалната политика, ЕИК *********, сумата от 100,00 лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, а в частта му, с която е прекратено производството по отношение на заявеното оспорване на точка 2. от Решение за верификация на постъпило искане за окончателно плащане с Рег.№BG05M9OP001-1.003-1071/11 от 31.07.2019г., имащо характер на определение, може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

Адм. съдия:/П/.........................

/Н.Бекиров/