Решение по дело №7027/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 2907
Дата: 19 юни 2024 г.
Съдия: Елена Димитрова Розалинова
Дело: 20231110207027
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 май 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 2907
гр. София, 19.06.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 21-ВИ СЪСТАВ, в публично заседание
на двадесет и първи ноември през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:ЕЛЕНА Д. РОЗАЛИНОВА
при участието на секретаря Ц.С.К.
като разгледа докладваното от ЕЛЕНА Д. РОЗАЛИНОВА Административно
наказателно дело № 20231110207027 по описа за 2023 година
Производството е по реда на член 58д и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Н. А. П. срещу наказателно постановление № НП-12 от 04.04.2023
година на Заместник-министъра на икономиката и индустрията Я.В.Т., с което на Н. А. П. е
наложено административно наказание глоба в размер на 1 000,00 лева за нарушение на член
3, ал.1 от Закона за административно регулиране на икономическите продукти, свързани с
нефт и продукти от нефтен произход (ЗАРИДСНПНП). Жалбоподателят чрез адвокат М.
излага бланкетни твърдения, че са нарушени член 42 и член 57 от ЗАНН, че АУАН и НП са
издадени от орган, който не разполага с материална компетентност и не са спазени
сроковете по член 34 от ЗАНН. Оспорва се установената от АНО фактическа обстановка.
Твърди се, че не е посочена дата на нарушението. Излагат се съображения за приложението
на член 28 от ЗАНН.Претендира разноски.
Въззиваемата страна чрез юрисконсулт К. оспорва жалбата. Прави възражение за
прекомерност на адвокатското възнаграждение.
Софийски районен съд, след като обсъди доводите в жалбата, с оглед на събраните по
делото доказателства и след като в съответствие с чл. 84 ЗАНН, вр. чл. 314 НПК провери
изцяло правилността на атакуваното наказателно постановление, констатира, че не са
налице основания за неговата отмяна. Съображенията на съда за това са следните:
Въз основа на събраните по делото доказателства съдът приема следната фактическа
обстановка:
Дружеството „Е.П.С.“ ЕООД е вписано в Регистъра по член 16, ал.1 от Закона за
административно регулиране на икономическите продукти, свързани с нефт и продукти от
1
нефтен произход (ЗАРИДСНПНП). На лицата , осъществяващи икономически дейности ,
свързани с нефт и продукти с нефтен произход, за осъществяване на икономическа дейност
„Търговия на дребно с нефт и продукти от нефтен произход“, за което е издадено
удостоверение № 1731 от 20.10.2021 година. Съгласно посоченото удостоверение един от
обектите, на които се осъществява посочената дейност е бензиностанция, находяща се в град
София, район „Сердика“, квартал „Орландовци“, бул. „Лазар Михайлов“ № 24. На
09.03.2023 година на посочения обект е извършена проверка от свидетелката В. А.,
държавен инспектор в отдел „Контрол“ , дирекция „ Регулиране на икономическата
дейност“, за което бил съставен констативен протокол № 268 от 09.03.2023 година. По време
на проверката се установило, че на територията на проверявания обект е установен пункт за
пълнене на бутилки с втечнени нефтени газове, снабден с пистолет за зареждане на газови
бутилки и електронно везна за измерване на количеството в килограми. Свидетелката А.
посочва, че в момента на проверката в пункта се извършвало пълнене на бутилки с втечнени
нефтни газове. Посоченото обстоятелство се потвърждава от дневен Х отчет за продажби
на битова газ и разпечатка от контролна лента на контролен носител (КЛЕН) от 09.03.2023
година. Констатирало се, че в обекта освен осъществяваната дейност по член 2, ал.1, т.2 от
ЗАРИДПСНПНП има инсталация за пълнене на бутилки с втечнени нефтни газове (LPG) ,
която се явява икономическа дейност „Пълнене на бутилки с втечнени нефтни газове (LPG)
извън данъчни складове“, за което не било предоставено удостоверение по член 2, ал.1, т.5
от ЗАРИДПСНПНП. Свидетелката А. извършила последваща проверка в деловодната
система на Министерството на икономиката и индустрията и установила, че дружеството не
е подавало заявление за вписване в регистъра на лицата, осъществяващи икономически
дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, която констатация била
обективирана в констативен протокол № 273 от 09.03.2023 година с приложена разпечатка за
извършена справка в деловодната система от 09.03.2023 година в 15.41 часа. Свидетелката
А. съставила АУАН № 49 от 15.03.2023 година за нарушение на член 3, ал.1 от Закона за
административно регулиране на икономическите продукти, свързани с нефт и продукти от
нефтен произход (ЗАРИДСНПНП). Въз основа на него било издадено обжалваното НП.
Описаната фактическа обстановка съдът намери за безспорно установена от АУАН № 49 от
15.03.2023 година, удостоверение № 1731 от 20.10.2021 година, констативен протокол № 268
от 09.03.2023 година, протокол № 273 от 09.03.2023 година с приложена разпечатка за
извършена справка в деловодната система от 09.03.2023 година в 15.41 часа, дневен Х отчет
за продажби на битова газ и КЛЕН от 09.03.2023 година.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:
Преди съдът да направи проверка на материалната законосъобразност на обжалваното
наказателно постановление, същият дължи проверка дали издадените от администрацията
АУАН и НП отговарят на процесуалните изисквания на закона. В този смисъл следва да се
отбележи, че процесният АУАН и обжалваното наказателно постановление са издадени от
материално компетентни лица по смисъла на закона, доколкото по делото е приложен
документ, удостоверяващ компетентността им – Заповед № РД -16-1094 от 07.09.2022
2
година и Заповед № РД-16-1250 от 06.10.2023 година на Министъра на икономиката и
индустрията в съответствие с член 36, ал.3 и ал.5 от ЗАРИДСНПНП.
АУАН и НП са съставени в предвидените в член 34 от ЗАНН давностни срокове.
Съгласно легалната дефниция на § 1, т.10 от ЗАРИДСНПНП „Пълнене на бутилки с
втечнени нефтени газове (LPG)“ е пълнене на транспортируеми съдове за съхранение
(бутилки) с втечнен нефтен газ (LPG) – собственост на физически или юридически лица, в
газоснабдителни станции и газоснабдителни пунктове. За да извършва посочената дейност
дружеството „ Е.П.С.“ ЕООД е необходимо да разполага с регистрация по член 2, ал.1, т.5 от
ЗАРИДСНПНП. При извършена служебна проверка в деловодната система на
Министерството на икономиката и индустрията от свидетелката А. се установява, че липсва
заявление по член 17 от посочения закон, според който лицата, осъществяващи
икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, се регистрират в
Министерството на икономиката и индустрията, като подават заявление за всяка от
дейностите по чл. 2, ал. 1, т. 1 – 6 по утвърден от министъра на икономиката и индустрията
образец. Съгласно член 3, ал.1 от ЗАРИДСНПНП всяко лице, което осъществява дейност по
чл. 2, ал. 1, т. 1 – 6, подлежи на регистрация по този закон. Нормата на член 29, ал.4 от
посочения закон предвижда административнонаказателна отговорност за лице, което като
законен представител на юридическо лице или едноличен търговец е допуснало извършване
на нарушение по ал. 1 – в конкретния случай извършване на дейност по член 2 от
ЗАРИДСНПНП без регистрация. За посоченото административно нарушение е предвидено
административно наказание глоба в размер от 1000 до 10 000 лева.
Административнонаказателната отговорност за допустителство е уредена в член 24, ал.2,
предложение последно от ЗАНН и правилно АНО е ангажирал
администартивнонаказателната отговорност на законния представител на „ Е.П.С.“ ЕООД
Н. А. П. съобразно член 29, ал.4 от ЗАРИДСНПНП.
Приложеното към жалбата заявление вх. № 05-01-164 от 10.03.2023 година е подадено
непосредствено след извършване на проверката и не санира извършеното административно
нарушение.
Предвид обективната страна на изпълнителното деяние на административното нарушение,
която е осъществена чрез допустителство, административното нарушение е осъществено при
форма на вината пряк умисъл като деецът е и съзнавал общественоопасния харктер на
деянието и е допуснал осъществяването на общественоопасните последици.
Наложеното административно наказание глоба е в минималния размер от 1000,00 лева и е
съответен на тежестта на административното нарушение. Според настоящия съдебен състав
не са налице основанията за приложение на член 28 от ЗАНН, доколкото извършеното
административно нарушение не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност
спрямо нарушения от същия вид и предвид обстоятелството, че се касае за административно
регулирана от държавата дейност със специфични продукти от нефт нефтен произход.
Предвид изхода на спора на жалбоподателя не се дължи присъждането на разноски.
3
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2, т.5 ЗАНН, Софийски районен съд, НО, 21-ви
състав
РЕШИ:

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № НП-12 от 04.04.2023 година на Заместник-
министъра на икономиката и индустрията Я.В.Т., с което на Н. А. П. е наложено
административно наказание глоба в размер на 1 000,00 лева за нарушение на член 3, ал.1 от
Закона за административно регулиране на икономическите продукти, свързани с нефт и
продукти от нефтен произход (ЗАРИДСНПНП).
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - гр. София
на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК в 14-дневен срок от
получаване на съобщението за изготвянето му.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
4