Решение по дело №3250/2017 на Софийски градски съд

Номер на акта: 1489
Дата: 15 юли 2018 г. (в сила от 14 август 2020 г.)
Съдия: Пламен Ангелов Колев
Дело: 20171100903250
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 1 декември 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

гр.София, ……………..г.

 

                           

 

СОФИЙСКИЯТ ГРАДСКИ СЪД, ТО, VІ - 12 състав в публичното заседание на 27.04.2018 г.  в състав:

 

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: Пламен Колев

                                                         

при участието на секретаря………, като взе предвид докладваното от съдия П.Колев гр.д.№  3250 по описа за 2017 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

         Предявен е иск с правно основание чл.55, ал.1, пр.3 от ЗЗД

Ищецът - ФОНД „Н.И.“, ЕИК *******твърди, че ответникът е кандидатствал с проект пред Фонд "Н.и." (ФНИ) в национален конкурс "Финансиране на фундаментални Н.и научноприложни И. в приоритетните области" - 2012 г.

Твърди, че проектното му предложение с вх. № FFNN1PO_12_01513 е било с наименование "Въвеждане на ВАК терапия като етап от лечението на остри и труднозарастващи хронични рани в ортопедията и травматологията“ .

Сочи, че проектът е бил допуснат и класиран от Временно-научна експертна комисия (ВНЕК) в област "Мултидисциплинарни изследвания с приложение в повече от едно приоритетно направление".

 Направеното предложение за финансиране е било  одобрено от Изпълнителния съвет на ФНИ и Министъра на образованието, младежта и науката, въз основа на което между Фонд "Н.и." от една страна като възложител и „Ц.В.А.К. К.“ ЕООД и доц.дВ.М.от друга страна като изпълнители е сключен договор № ДФНИ МО 1/17 от 30.11.2012 г. за финансиране на научноизследователски проект за срок от 24 месеца и предоставяне на средства в размер на 200 000 лв.

Твърди, че ФНИ е превело на ответника сумата от 140 000 лв, представляваща авансово плащане по горепосочения договор, която е постъпила по негова банкова сметка ***.12.2012 г.

По постъпили сигнали в администрацията на Министерски съвет за допуснати нарушение от ръководството на ФНИ при провеждане на конкурса, въз основа на заповед на Министър-предстедателя на Република България, е била извършена проверка от междуведомствена работна група с държавни инспектори от "Главен инспекторат" към Министерския съвет и финансови инспектори от Агенция за държавна финансова инспекция, която е констатирала допуснати нарушения по конкурсната процедура "Финансиране на фундаментални Н.и научноприложни изследвания в приоритетни области - 2012 г.“, в това число и по горепосочения проект.

Излага, че на 11.02.2013 г., на основание чл. 99, ал. 1 от АПК, Министърът на образованието, младежта и науката издава Заповед РД-09-122, с която отменя утвърденото класиране по проектните предложения за финансиране от ФНИ, предложени от ВНЕК поПедагогика“ и „Мултидисциплинарни изследвания с приложение в повече от едно приоритетно направление“.

Счита, че с отмяната на индивидуалния административен акт, по силата на който е сключен договор № ДФНИ М01/17 от 30.11.2012 г, породените от него последици отпадат с обратна сила, поради което и извършеното от страна на ФНИ плащане в размер на 140 000 лв се явява такова на отпаднало основание и следва да бъде върнато от ответника на основание чл. 55, ал. 1 от ЗЗД.

Претендира и заплащането на лихва за забава върху главницата в размер на 70 979.62 лв за периода от получаване на сумата 06.12.2012 г. до 30.11.2017 г„ а също така и за периода от датата на подаване на исковата молба до окончателното заплащане на сумата.

         Ответникът „Ц.В.А.К. К.“ ЕООД, ЕИК *******, оспорва иска.

         Не оспорва изложените фактически обстоятелства, като твърди, че точно е изпълнявал задълженията си, а наличието на административния акт не е породил правни последици. Счита че дори да са били налице нарушения при провеждането на конкурса, отговорността е на органа извършваш конкурса.

Съдът, като взе предвид становищата на страните и след като обсъди събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

 Между страните не се спори относно наличието на твърдяните от ищеца фактически обстоятелства: ответникът е кандидатствал с проект пред Фонд "Н.и." (ФНИ) в национален конкурс "Финансиране на фундаментални Н.и научноприложни изследвания в приоритетните области" - 2012 г.; проектното му предложение с вх. № FFNN1PO_12_01513  и наименование "Въвеждане на ВАК терапия като етап от лечението на остри и труднозарастващи хронични рани в ортопедията и травматологията е бил допуснат и класиран от Временно-научна експертна комисия (ВНЕК) в област "Мултидисциплинарни изследвания с приложение в повече от едно приоритетно направление"; Направеното предложение за финансиране е било  одобрено от Изпълнителния съвет на ФНИ и Министъра на образованието, младежта и науката, въз основа на което между Фонд "Научни и." от една страна като възложител и „Ц.В.А.К. К.“ ЕООД и доц.дВ.М.от друга страна като изпълнители и е сключен договор № ДФНИ МО 1/17 от 30.11.2012 г. за финансиране на научноизследователски проект за срок от 24 месеца и предоставяне на средства в размер на 200 000 лв.;  ФНИ е превело на ответника сумата от 140 000 лв, представляваща авансово плащане по горепосочения договор, която е постъпила по негова банкова сметка ***.12.2012 г.; На 11.02.2013 г., на основание чл. 99, ал. 1 от АПК, Министърът на образованието, младежта и науката е издал Заповед РД-09-122, с която отменя утвърденото класиране по проектните предложения за финансиране от ФНИ, предложени от ВНЕК поПедагогика“ и „Мултидисциплинарни изследвания с приложение в повече от едно приоритетно направление“. Тези обстоятелства се установяват и с приложените по делото документи.

При така установената фактическа обстановка съдът намери от правна страна следното:

Спорът е правен и се концентрира върху действието на заповедта на министъра на образованието по отношение на съществуващото между страните правоотношение.

Съгласно чл.24 от ЗНИИ насърчаването на научните изследвания се осъществява чрез отпускане на целеви финансови средства въз основа на конкурс проведен по реда на този закон, като те се осигуряват от държавния бюджет и от други източници(чл.6 от ЗННИ).

Конкурсните проекти се оценяват от независими национални и/или международни оценители(чл.29 ал.1 ЗННИ). Временните научно-експертни комисии представят на Изпълнителния съвет(ИС) резултатите от проведените конкурси и класираните проекти съобразно получените оценки(ал.2). Въз основа на класирането за всеки конкурс, извършено по реда на чл.28 ИС с решение определя проектите, които да бъдат финансирани, и размера на средствата, които им се предоставят(ал.3).  Въз основа на това решение управителят на фонд "Научни и." сключва договор, с който се определят условията за финансиране и изпълнение на всеки от определените за финансиране проекти(ал.4).

Така очертаната процедура нормира  смесен фактически състав, включващ както административноправен елемент, завършващ с решение на ИС на ФНИ, така и гражданско правен елемент - договор.

Решението на ИС, определящо кой измежду класираните проекти ще бъде финансиран, доколкото поражда права за тези участници, има характер на индивидуален административен акт. Именно той е бил отменен със заповедта на министъра на образованието на осн. чл.99 ал.1 АПК, въпреки неточната формулировка, като отмяната е от момента на неговото издаване(по аргумент на противното от чл.195, ал.1 АПК). Това поставя въпроса за правните последици от отмяната на административния елемент - индивидуален административен акт, същностна част от смесения фактически състав, който първоначално е породил своите правни последици.

Решението за отмяна на индивидуалния административен акт има конститутивно действие като тази отмяна настъпва с обратна  сила спрямо всички и води до заличаване на всички целени от неговия издател правни последици от момента на издаването му, водещо до липса на основание за извършеното плащане, съответно до възникване на задължение за връщане на даденото на отпаднало основание по см. на чл.55, ал.1, пр.3 ЗЗД(Решение №171/08.11.2016 г. по т.д.№3046/2015 г. на І ТО).

Възраженията на ответника за добросъвестност са относими към евентуална отговорност за вреди, но не и в хипотезата на чл.55, ал.1 ЗЗД.

Това налага извода, че дадената по договора сума е дадена на отпаднало основание и подлежи на връщане.

Искът за лихва се явява частично основателен.

В хипотезата на чл. 55, ал.1, пр. 3 ЗЗД забавата за връщане на сумата, дадена на отпаднало основание, настъпва с отправянето на покана от кредитора, а не от момента на плащането( т. 7 от ППВС № 1/79 г. ; решение № 47 от 31.03.2011 г. по т. д. № 706/2010 г. на ІІ т. о.; Р № 251/07.01.2013  г. по т.д.№1002/2011 г. на ІІ ТО)

Съгласно представеното писмо-покана от 22.08.2017 г. ищецът е предоставил на ответника 14 дн. срок за връщане на  дадената сума, като по делото липсва спор относно получаването й на тази дата. Следователно с изтичане на 14 дн. срок, т.е. от 06.09.2017 г. е налице забава, като до 29.11.2017 г.(датата на ИМ) обезщетението  по чл.86 ЗЗД е в размер на 3305,82 лв., до който размер и за който период искът е основателен.

         Воден от горното, Софийски градски съд

 

                                               Р   Е    Ш    И   :  

 

ОСЪЖДА „Ц.В.А.К. К.“ ЕООД, ЕИК *******, гр.София, ж.к.“*******да заплати на ФОНД „Н.И.“***, р-н *******сумата 140 000 лв. на осн. чл.55, ал.1 ЗЗД, ведно със законна лихва от 30.11.2017 г., както и 3305,82 лв. лихва за забава по чл.86 ЗЗД за периода 06.09.2017 г. - 29.11.2017 г., , като ОТХВЪРЛЯ иска за лихва над уважения размер и период.

Решението подлежи на обжалване пред САС  в двуседмичен срок от връчването му.

                                             

 

 

        ПРЕДСЕДАТЕЛ: