Решение по дело №1438/2020 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 260086
Дата: 13 октомври 2020 г. (в сила от 18 ноември 2020 г.)
Съдия: Дарина Кънчева Стоянова Крумова
Дело: 20205530201438
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер                                              13.10.2020 година                         гр. Стара Загора

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                              ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На двадесет и пети август                                               Година 2020

В открито заседание в следния състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Д.С

 

Секретар: К.П.

като разгледа докладваното от съдия С.

АНД № 1438 по описа за 2020г., за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на Д.Н.Д. против наказателно постановление № 127 от 04.05.2020г. на Й. П. Н. *** Загора.

В жалбата се твърди, че наказателното постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено. В съдебно заседание жалбоподателят заявява, че изцяло поддържа подадената жалба.

В съдебно заседание чрез мл.експерт А. П. въззиваемата страна моли съда да потвърди обжалваното наказателно постановление.

 

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, намери за установено следното:

 

Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна страна.

 

С обжалваното наказателно постановление № 127 от 04.05.2020г. на Й. П. Н. *** Загора на нарушителя Д.Н.Д. на основание чл. 63, ал. 1, т. 8.1 от Наредбата за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията на Община Стара Загора е наложена глоба в размер на 50 лева за това, че на 29.01.2020г. в 13.46 часа в гр. Стара Загора, на ул. Любор Байер до театър „Гео Милев“, в зелена зона, е паркирал притежавания от него лек автомобил марка: Крайслер, с рег. № **** на платено паркомясто без да заплати за това. При проверката било констатирано, че на таблото на автомобила има карта за паркиране на хора с трайни увреждания, но не е паркирал на място, определено за хора с трайни увреждания, обозначено с пътен знак и пътна маркировка. За това му е съставена глоба с фиш № 77227/29.01.2020г. Той не пожелал да я заплати и съгласно чл. 66, ал. 2 НОРИПСОПОПТОСЗ му е съставен АУАН.

Наказващият орган е квалифицирал нарушението като такова по чл. 66, ал. 2 от Наредбата за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията на Община Стара Загора /НОРИПСОПТОСЗ/.

 

Горното наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН № 20169 от 04.03.2020г., съставен от инспектор ОРС при Община Стара Загора, след направено възражение срещу фиш за налагане на глоба № 77227 от 29.01.2020г.

 

Представена е карта за паркиране на хора с трайни увреждания № 3632/26.03.2019г. на Д.Д., валидна до 01.10.2021г. В картата изрично е посочено, че дава право на притежателя й да използва място за преференциално паркиране на ППС, превозващи хора с трайни увреждания на обозначените за това места.

 

Представено е също и СРМПС, част II № *********, от което се установява, че лек автомобил марка: Крайслер, модел: Вояджер, с рег. № **** е собственост на Д.Н.Д..

 

Във връзка с компетентността на лицата, които могат да издават фишове за налагане на глоби и техните правомощия са представени заповед № 10-00-1252/23.06.2016г. и заповед № 10-00-29/10.01.2017г., и двете на Кмета на Община Стара Загора.

 

С оглед изясняване на обстоятелствата по делото, в хода на съдебното следствие са разпитани: М. С. Б. – актосъставител и В.С. М. и Д.Г.Д. – свидетели по акта.

От техните показания се установява, че на 29.01.2020г. в 13.46 часа в гр. Стара Загора, на ул. Любор Байер до театър „Гео Милев“, в зелена зона, лек автомобил марка: Крайслер, с рег. № **** бил паркиран на платено паркомясто без да заплати за това. При проверката било констатирано, че на таблото на автомобила има карта за паркиране на хора с трайни увреждания, но той не бил паркиран на място, определено за хора с трайни увреждания, обозначено с пътен знак и пътна маркировка. Това станало причина свидетелката М. С. Б. да състави фиш № 77227 от 29.01.2020г. Нито при съставянето на фиша, нито впоследствие при съставянето на акта била направена проверка чия собственост е посоченият лек автомобил, както и дали той е бил паркиран от собственика си или от трето лице.

Действително въз основа на приложения снимков материал – 2 бр. снимки не може да се направи категоричен извод, че фиш № 77227 от 29.01.2020г. е бил залепен на стъклото на лекия автомобил.

 

Съдът намира, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, налагащи отмяна на обжалваното наказателно постановление на това основание.

 

На първо място, съдът констатира, че във фиш № 77227 от 29.01.2020г. констатираното от проверяващите нарушение е квалифицирано като такова по чл. 34 НОРИПСОПТОСЗ, същевременно в АУАН изобщо не е посочена нарушена законова разпоредба, а в обжалваното НП е посочен чл. 66, ал. 2 НОРИПСОПТОСЗ. Това несъответствие води до неяснота относно повдигнатото срещу Д.Н.Д. административнонаказателно обвинение и ограничава в значителна степен правото му на защита - да разбере за какво нарушение е привлечен към административнонаказателна отговорност. То представлява нарушение на чл. 42, т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 6 ЗАНН.

Същевременно е налице вътрешно противоречие в самото наказателно постановление относно същото обстоятелство. От една страна е посочено, че става въпрос за нарушение, констатирано с глоба с фиш № 77227 от 29.01.2020г. и поради подадено възражение от нарушителя е съставен АУАН съгласно чл. 66, ал. 2 НОРИПСОПОПТОСЗ, а от друга, същото това нарушение е квалифицирано като такова по чл. 66, ал. 2 НОРИПСОПТОСЗ. Остава неясно разпоредбите на коя общинска наредба са били нарушени в конкретния случай.

 

На второ място, съдът намира, че разпоредбата, посочена от наказващия орган като нарушена - чл. 66, ал. 2 НОРИПСОПТОСЗ е процесуалноправна, а не материалноправна, тъй като не предвижда в себе си състав на конкретно нарушение. Тя съдържа процесуални правила – „на лице, което оспорва извършеното от него нарушение и/или размера на наложената му глоба, откаже да подпише фиша и/или да заплати наложената му глоба, се съставя акт за установяване на административно нарушение“

 

На трето място, неправилното посочване от страна на наказващия орган на нарушената законова разпоредба е довело до неправилно посочване и на санкционната разпоредба –чл. 63, ал. 1, т. 8.1 НОРИПСОПТОСЗ, която препраща към чл. 66 от същата Наредба.

 

С оглед пълнота на изложението съдът намира за необходимо да посочи, че издаденият фиш за налагане на глоба № 77227 от 29.01.2020г. не отговаря на законовите изисквания.

Съгласно чл. 186, ал. 3 ЗДвП „фиш за неправилно паркирано моторно превозно средство може да се издаде и в отсъствие на нарушителя. В този случай фишът се издава на собственика на моторното превозно средство, като първият екземпляр от фиша му се изпраща, а вторият и третият екземпляр остават за съхранение в службата за контрол. Към моторното превозно средство се закрепва уведомление, в което се посочват мястото и времето на нарушението, моторното превозно средство, с което е извършено нарушението, нарушените разпоредби, размерът на глобата, срокът, сметката или мястото за доброволното и заплащане. Закрепването на уведомлението към моторното превозно средство се смята за връчване на фиша.“

В случая е издаден фиш за налагане на глоба, в който не е посочен собственикът на превозното средство.

Нещо повече, издателят на фиша заявява, че при издаването му не е правил проверка за това чия собственост е процесният лек автомобил. Такава проверка не е направена и при съставянето на АУАН и при издаването на НП, което е недопустимо.

Освен това, липсват доказателства екземпляр от фиша да е бил изпратен на нарушителя, както и за това на стъклото на автомобила да е било залепено уведомление.

В тази връзка следва да се отбележи, че законодателят прави разграничение между съдържанието на уведомлението за съставяне на фиш за налагане на глоба и съдържанието на самия фиш. Разликата се състои в посочването на собственика на превозното средство, тъй като неговото индивидуализиране в уведомлението би довело до публично оповестяване на лични данни, което е недопустимо.

Обстоятелството, че издаденият фиш за налагане на глоба не отговаря на законовите изисквания, не представлява пречка да бъде съставен акт за установяване на административно нарушение. Такъв е съставен в сроковете по чл. 34 ЗАНН – в тримесечен срок от подаване на възражението – т.е. установяване на нарушителя и в едногодишен срок от извършване на нарушението.

 

А що касае размера на определеното от наказващия орган административно наказание глоба в размер на 50 лв., съдът намира, че същото е незаконосъобразно определено. В случая наказващият орган не е отчел, че с фиша за налагане на глоба на Д. е наложена глоба в размер на 20лв., като оспорването му от страна на жалбоподателя не може да влоши положението му, като му бъде наложена по-висока глоба от първоначално определената.

 

С оглед пълнота на изложението съдът намира за необходимо да посочи, че намира за несъстоятелни възраженията на жалбоподателя относно приложението на притежаваната от него карта за паркиране на хора с трайни увреждания.

Основен принцип, заложен в Конвенцията за правата на хората с увреждания е „достъпността“ /чл. 3, б. „е“ от Конвенцията/.

В чл. 9, § 1 от същата е предвидено, че за да имат възможност хората с увреждания да живеят самостоятелно и да участват пълноценно във всички аспекти на живота, държавите - страни по Конвенцията, предприемат подходящи мерки за осигуряване на хората с увреждания на равен достъп до физическата среда на живеене, до транспорта, информацията и комуникациите, както в градските, така и в селските райони. В б. „а“ изрично е посочено, че част от тези мерки се отнасят до идентифициране и премахване на всякакви пречки и прегради пред достъпността към сгради, пътища, транспортни и всякакви други открити и закрити съоръжения, включително училища, жилищни постройки, здравни заведения и работни места.

В чл. 19, б. „в“ от Конвенцията е предвидено, че Държавите - страни по Конвенцията, признават правата на всички хора с увреждания да живеят в общността с възможности за избор, каквито имат всички останали хора и предприемат ефективни и подходящи мерки, така че хората с увреждания да бъдат подпомогнати за пълноценно упражняване на това тяхно право и за пълното им включване и участие в общността, включително чрез осигуряване на равен достъп за хората с увреждания до всички обществени услуги и публични обекти по начин, съобразен с техните нужди.

Съгласно т. 4 от препоръка на Съвета 98/376/ЕС условията за ползване на картата за паркиране на хора с трайни увреждания се определят от съответната Държава-членка.

А в т. 6 се препоръчва издаването на карти за паркиране на хора с увреждания, чието придвижване е ограничено.

Част от задължителното съдържание на картата съгласно Анекса към препоръката е следното изявление: „Тази карта дава право на притежателя си да използва специалните местни улеснения за паркиране, достъпни в ЕС“.

Съгласно приложението към чл. 99а, ал. 1 ЗДвП изявлението от препоръката е придобило следното съдържание: „Тази карта дава право на притежателя й да използва място за преференциално паркиране на пътни превозни средства, превозващи хора с трайни увреждания на обозначените за това места.“ Следва да се приеме, че това са местните улеснения за паркиране, предвидени в РБългария за хората с трайни увреждания.

В Закона за движението по пътищата и в правилника за приложението му не е предвидено безплатно паркиране на автомобили, превозващи хора с трайни увреждания. Предвидена е забрана за останалите участници в движението да паркират на местата, определени за хора с трайни увреждания.

 

Определянето в населените места на зони за платено и безплатно паркиране в определени часове на денонощието съгласно чл. 99, ал. 1 ЗДвП е предоставено на собственика или администрацията, управляваща пътя.

В конкретния случай, в чл. 47, ал. 4 от Наредбата за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията на Община Стара Загора е предвидена допълнителна привилегия за хората с трайни увреждания, която не е предвидена нито от европейския, нито от българския законодател, съгласно която „правоимащите лица по ал. 3, могат да паркират кратковременно – до 3 часа в „зелена зона“ без заплащане на определените с маркировка и пътни знаци места за инвалиди, с поставена отвътре на предното стъкло карта по образец“.

Като взе предвид всичко изложено по-горе, съдът намира, че когато автомобил, превозващ лице с трайно увреждане, притежаващо карта по чл. 99а, ал. 1 ЗДвП паркира на територията на Община Стара Загора на място, което не е обозначено с пътен знак Д 21, то не може да ползва привилегията по чл. 47, ал. 4 от НОРИПСОПТОСЗ за кратковременно – до 3 часа безплатно паркиране в „зелена зона“.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН, съдът  

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 127 от 04.05.2020г. на Й. П. Н. *** Загора, с което на основание чл. 63, ал. 1, т. 8.1 от Наредбата за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията на Община Стара Загора на Д.Н.Д., ЕГН: ********** е наложено административно наказание глоба в размер на 50 лв. за извършено нарушение на чл. 66, ал. 2 от Наредбата за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията на Община Стара Загора.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: