№ 7427
гр. С., 23.04.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 144 СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесети февруари през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председат.:СВЕТЛАНА Н. РАЧЕВА ЯНЕВА
при участието на секретаря ЛИЛИЯ П. ПЕТКОВА
като разгледа докладваното от СВЕТЛАНА Н. РАЧЕВА ЯНЕВА Гражданско
дело № 20221110142278 по описа за 2022 година
Производството е исково по молбата на „С..“ ООД, ЕИК ....,
представлявано от Б.П., със съдебен адрес: гр. Б/адрес/, срещу И. К. П., ЕГН
**********, с адрес: гр.С/адрес/ с иск с правно основание чл. 207, ал. 1, т. 2
КТ, с който ищцовото дружество желае да бъде осъден ответникът да заплати
на ищеца сумата в размер на 31 213,18 лв., представляваща вреда, изразяваща
се в липси ведно със законната лихва, считано от датата на подаване на
исковата молба – 23.03.2022 г., до окончат.ното плащане.
Ищецът твърди, че в периода от 30.12.2014 г. до 31.01.2019 г. страните
били обвързани по силата на безсрочен трудов договор, по който ответникът
заемал длъжността „оператор въвеждане на данни“, с място на работа – офис
4, находящ се в гр. С/адрес/. Основните трудови функции на ответника по
длъжностна характеристика се изразявали в следното: описване на
постъпилите счетоводни документи от клиенти на дружеството и
изпращането им за обработка в офис „Д.“; получаване на парични суми от
такси за счетоводно обслужване от клиенти в гр.С.; поддържане на офиса и
заплащане на консумативни разноски за същия; носене на отговорност за
получените парични средства, както и за тяхното разходване; водене на
касова книга за получените и разходвани парични средства; разплащане сам
на себе си трудовото възнаграждение и оформяне на разчето-платежна
1
ведомост за това.
Излага се, че процедурата по получаване и отчитане на приходи, както и
относно извършването на разходи била следната: със заповед управит.ят
определял клиентите, по отношение на които съответният служит. имал
задължение да събира в брой абонаментни такси за счетоводно обслужване;
отчетът се извършвал, като след получаване на паричните средства служит.ят
е следвало да уведомява друг служит., отговарящ за издаване на фискални
касови бонове, който да издаде такъв и да го прикрепи към издадената
фактура; ответникът е следвало да внесе получените пари в касата на офис С.,
като попълни приходен касов ордер и го опише в касовата книга; на база на
издадения касов бон се погасявало вземането на клиента, а получените
парични средства оставали в касата на офис С. и се осчетоводявали като
предоставени парични средства на подотчетно лице И. П. за изпълнение на
определени задачи, а именно – заплащане на консумативни разходи за офиса
и заплащане на начисленото му трудово възнаграждение по трудово
правоотношение с ищеца и по трудово правоотношение с „Диомед“ ЕООД.
Сочи се, че във връзка с прекратяване трудовото правоотношение на
ответника, последният е следвало да представи отчет за дейността на офиса,
както и да предаде наличните при него парични средства, материални
ценности и счетоводни документи в срок до 31.01.2019г., като същите не били
предадени и към настоящия момент.
Излага се, че съгласно доклад, изготвен от проверяваща комисия на
ищеца, ответникът е следвало да предаде сумата в размер на 24 609,58 лв.,
представляваща приходи за дружеството. Към тази сума следвало да се
добави и сумата в размер на 6 603,60 лв., представляваща вписани, но
неизплатени разходи за заплати, доколкото самият ответник твърдял, че не
бил получил трудовото си възнаграждение за периода от м.01.2018 г. до
м.12.2018 г. Доколкото с длъжностната характеристика, допълнит.ни
заповеди на работодат.я, а и съобразно естеството на възложената трудова
дейност, на ответника били възложените задължения по събиране,
съхраняване, отчитане на парични средства, следоват.но същият имал
качеството на материално-отговорно лице и следвало да отговаря за
установената липса.
Поради изложеното се предявява настоящия иск за осъждане на
2
ответника да заплати на ищеца сумата в размер на 31 213,18 лв.,
представляваща причинена от ответника вреда, изразяваща се в липси ведно
със законната лихва, считано от подаване на исковата молба – 23.03.2022 г. до
окончат.ното плащане. Претендират се и разноски по производството.
В срока по чл. 131 ГПК ответникът подава отговор, с който оспорва
предявените искове. Не се оспорват обстоят.ствата, че ответникът е заемал
при ищеца посочената длъжност и за посочения период, както и че трудовото
правоотношение на същия е било прекратено със заповед от 31.01.2019 г.
Твърди, че не била доказана твърдяната липса, доколкото липсвал предходен
доклад за инвентаризация, поради което не ставало ясно откога датират
липсите. Оспорва да е задържал процесната сума, както и да притежава
качеството подотчетно лице, като твърди, че длъжността му не включвала
материално-отчетнически функции. Оспорва се и размерът на исковата
претенция. Релевира се възражение за изтекла погасит.на давност на
вземането. Поради изложеното се иска отхвърляне на предявения иск, като се
претендират и разноски по производството.
С определение от съдебно заседание от 20.02.2024г. съдът е приел
изменение на исковите претенции на ищеца като сумата за липси вместо в
размер на 31 213,18 лв. е увеличена на сума за липси в размер на 37 027.35
лева.
Съдът е сезиран с иск с правна квалификация по чл. 207, ал. 1, т. 2 КТ
като с доклада си по чл.140 от ГПК е приел за безспорно наличието на
трудово правоотношение между страните през исковия период, както и
срокът на съществуване на трудовия договор и заеманата по договора
длъжност, както и място на работа.
Спорно е по делото наличие на вреда, изразяваща се в липсата на
исковата сума за работодат.я, както и загуба на тази сума по време
изпълнение задълженията от ответната страна, причинна връзка между
поведението– действие/бездействие на ответника, което да е виновно и
настъпилата вреда за ищеца, както и размер на претендираната сума.
След преценка поотделно и в съвкупност на събрания доказат.ствен
материал, доводите и становищата на страните и като съобрази закона съдът
намира за установено от фактическа и правна страна следното:
Страните не спорят досежно възникването на трудовото
3
правоотношение помежду им и това се установява от ТД от 30.12.2014г., по
което ответникът е изпълнявал длъжността ‚оператор, въвеждане на данни“ с
код по НКПД 41321001 с място на работа в офис на ищеца в С., който договор
е сключен за неопределено време и със срок на изпитване.
От представената към договора длъжностна характеристика, л. 10 от
делото, се установява, че за тази длъжност са предвидени дейности по
въвеждане, обработка и отчет на компютърни данни, както и са му вменени и
изпълнения на др. задължения като отговорник за дейността на офиса на
ищеца в С.. Според раздел трети от ДХ И. е отговорен за разхищения на
консумативи, както и за паричните средства ( такси за счетоводно
обслужване) от клиенти на дружеството и за парични средства, предоставени
от касата на офис ‚Д.“, както и за тяхното разходване съобразно нуждите на
офис С.. Вменена му е отговорност за водене на касова книга за получените и
разходвани средства в офиса в С., както и за представяне на отчет при
поискване или при прекратяване на ТД.
От предизвестие, връчено на И. на 18.01.2019г. от Счетоводна къща
Икономикс РБ ООД се установява, че ответникът е бил уведомен за
прекратяване на ТД помежду им поради закрИ.е на част от предприятието на
ищеца – чл.328, ал.1, т.2 от КТ, а именно закрИ.е на офиса на дружеството в
С., като срокът на предизвестието е от 30 дни, а самата заповед за
прекратяване на ТД е от 31.01.2019г., връчена на И. П. на 01.02.2019г.
Съгласно заповедта за прекратяване са му били дължими обезщетение за
неспазено предизвестие, както и такова за неползван платен годишен отпуск.
От същата дата е представен и протокол „ приемо – предават.ен“ такъв между
представляващия Счетоводната къща и служит.я, от който е видно, че няма
забележки по предаване на предоставеното му за ползване по време на работа
имущество.
От двадесет и два броя Заповед на С.., Д. от л.18 до л.79 от делото в
кориците на СГС, се установява, че на ответника И. като служит. при ищеца
му е било възложено приемането на парични средства в брой за извършване
на счетоводно обслужване, договорено с част от клиенти на дружеството.
Уговорен с тази заповед и е и реда за приемането на тези средства, което
става след уведомяване на отговарящото за фискалните касови бонове лице,
издаване на такъв и прилагане към фактура, като приетите средства следва да
4
бъдат внесени от служит.я И. в каса на Дружеството в гр.С.. При внасянето
им е предвидено да се попълва приходен касов ордер, а от тези средства
следва да се плащат средства за заплата на И., както и консумативи по офиса,
като това плащане обаче следва да се документира. Отразено е, че при
недостиг на парични средства следва да се внесе искане до управит.я на
Дружеството за попълване на парични средства в касата на офиса като в този
случай се прави задължит.но проверка на касовата наличност от определена
със заповед Комисия. Въведено е задължение за внесените парични средства
в касата на офиса служит.ят да издава ПКО, както и отчитане на средствата
по искане на управит.я и винаги при прекратяване на ТД.
Във връзка с прекратяване ТД на И. и с оглед Правилника на
Дружеството, както и Заповед за начина и реда за отчитане на средства,
посочени по–горе, със заповед на Работодат.я от 04,02.2019г. – последваща
прекратяването на ТД, е наредена инвентаризация за подотчетно лице И. и е
определена Комисия за това. Същата е изготвила доклад и акт за касова
наличност към него. От тях се установява, че към датата на прекратяване на
ТД служит.ят не е представил на упълномощени лица касова книга, приходни
касови ордери, разходни касови ордери и налични парични средства като се
установява, че получените в офис С. парични средства би следвало да са в
размер на 24 609.58 лева. Въз основа на този доклад е взето и решение от
управит.я на Счетоводната къща от 08.02.2019г. със задължаване на ответника
И. да възстанови като липси за предприятието сумата от 24 609.58 лева.
Част от тези доказат.ства се оспорват от ответника като се оспорва и
длъжностната характеристика. Излага се, че същата е с подменени страници и
не е подписвана от него. Във връзка с това оспорване съдът е изискал
протокол за извършена експертиза на оригинала на длъжностната
характеристика по пр.пр. с № 10726/ 2019г по описа на СРП, от който се
установява, че има сходство в хартията на отпечатване на първите две
страници от нея, а третата е принтирана от различен принтер.
Съдът е допуснал и назначил и съдебно–счетоводна експертиза, която е
приета по делото като дадена от лице с нужната компетентност. Съгласно
заключението на вещото лице и съгласно приложените и гореописани
заповеди дружествата, които е следвало да заплащат парични средства в брой
в периода м.01.2015 г. - м.01.2019 г. за извършване на счетоводно обслужване
5
в офис „С.“ при ответника са били четиринадесет. По счетоводни данни на
ищеца в брой са заплатени услуги на обща стойност 53 948 лева, а по банков
път 12 319,60 лева като вещото лице е дало разпределените плащания по
отделни клиенти в табличен вид. Отделно експертът дава заключение и
затова, че получените в брой плащания по абонаментите с трети лица по
спора в размер на 53 948 лева са осчетоводени от ищеца като получени
средства по сметка 422 – „Разчети с подотчетни лица, аналитична с-ка“, 422-2
„Подотчетни лица / И. К. П.“ като споделя, че за всеки служит. на
дружеството, който е получавал или внасял парични средства в брой, се е
водила отделна аналитична сметка в с-ка 422 „Разчети с подотчетни лица“.
Извършените текущи разходи за поддръжка на офис „С.“ се се
осчетоводявали в намаление по с-ка 422-2 „Подотчетни лица / И. К. П.“ като
за процесния период са осчетоводени текущи разходи на стойност 4 138,18
лева по заплатени услуги напосочени десет броя дружества доставчици,
отново описани в табличен вид. Вещото лице дава заключение и затова, че
след анализ на сметка 422-2 „Подотчетни лица / И. К. П.“ по счетоводни
записи са изплатени суми за заплата на ответника за периода м.01.2018 г. -
м.12.2018 г. в общ размер на 12 417,77 лв. като разликата между получените
от ответника суми от такси за счетоводно обслужване и сумите, заплатени
като разходи за офис „С.” и за трудови възнаграждения на ответника за
периода от м.01.2018 год. до 31.01.2019 г., е в размер на 37 392,05 лева,
сформирана както следва: получени суми от счетоводно обслужване в размер
на 53 948,00 лева, текущи разходи към доставчици в размер 4 138,18 лева и
разходи за трудово възнаграждение за 2018 г. в размер на 12 417,77 лева и са
останали 37 392,05 лева. От счетоводна гледна точка наличните към
31.12.2018г. парични средства в касата на офис „С.“ би следвало да са равни
на разликата между получените в касата суми за извършени услуги и
заплатените текущи разходи и трудово възнаграждение на ответника за целия
процесен период от 01.01.2015-31.01.2019г. или от 24 609.58 лева.
Експертизата не установява нередности в счетоводните регистри на ищеца
като излага, че липсва касова книга и касови ордери, което е довело до
невъзможност да се „засекат“ осчетоводените по с-ка 422-2 „подотчетни
лица/И. К. П.“ получени и изплатени суми от ответника с платежни
документи, които би следвало да бъдат издадени от него. Въз основа на
анализ на публикуваните в ТР годишни финансови отчети на ищовото
6
дружество за периода 2015 -2018 година е установено разминаване в
счетоводни баланси, раздел IV, парични средства, касови наличности в лева
тъй като обявените касови наличности са по-малки от тези, които би трябвало
да са налични в касата на офис „С.“. Излага, че за 2015 г. обявената в
счетоводния баланс касова наличност е по-голяма от тази на офис „С.“, а за
следващите три години се наблюдава обратното - наличните средства в касата
на офис „С.“ надхвърлят обявената обща касова наличност в цялото
дружество. Според експерта и въз основа на данни на ищеца инвентаризации
не са провеждани през процесния период, а такава е инициирана едва при
затварянето на офис „С.“.
Ищецът представя и Правилник за организация на работната заплата в
дружеството за 2014г. и счетоводна политика, утвърдена през януари на
2014г., но с тези вътрешни правила няма данни служит.ят да е бил запознат, с
оглед на което съдът не следва да ги обсъжда.
При тези доказат.ства и от правна страна съдът намира следното:
В разпоредбата на чл.207 от КТ е установен специален режим на
имуществената отговорност на работник или служит., осъществяващ
отчетническа дейност. Субект на нарушението е работник или служит. при
съответния работодат., на когото е възложено като задължение събирането,
съхраняването, разходването или отчитането на парични или материални
ценности. В настоящата хипотеза се установи, че ответникът е осъществявал
и отчетническа дейност по повод приемане на парични средства от клиенти
на дружеството в офис С., което се установи и от дл. характеристика, и от
заповедите относно начина на приемане и отчитане на парични средства,
плащани в брой от клиенти на ищеца. В пълнота само съдът следва да
отбележи във връзка със стореното оспорване на представената дл.
характеристика обстоят.ството, че отпечатването й на различен принтер
различните страници, не я прави невярна и създадена за процеса, и същата
съдът кредитира.
Във фактическия състав на пълната имуществена отговорност за липса
се включват следните елементи - неизпълнение на задължение, което има за
предмет събиране, съхраняване, разходване или отчитане на парични или
материални ценности, настъпването на вреда с неустановен произход, вина и
причинна връзка между неизпълнението и вредата. В правната теория и
7
константната съдебна практика липсата е състояние на недостиг в касата или
в склада, т. е. едно състояние на неотчетност на парични и/или материални
ценности.
В конкретния случай работодат.ят не установи при пълно, главно
доказване нито състоянието на настъпила за работодат.я такава вреда,
парична загуба в твърдения размер, нито пък се установи, че тази вреда е в
резултат поведението на служит.я (което се презюмира до установяване на
противното). Представените счетоводни записи от счетоводство на ищеца,
както и доклад за извършена инвентаризация за периода от 01.01.2015г. до
01.02.2019г. са частни документи и нямат обвързващата съда сила на
официалните, удостоверит.ни такива, а и вещото лице по ССчЕ не дава
категорично заключение за това, че разликата, получена след приспадане на
разходи по дейността на офиса и плащане на заплати на П. от събраните от
него суми по абонаментите с клиенти на дружеството в размер на 37 392.05
лева, е констатирана като липса от касата на дружеството и то от касата, по
която е следвало да се отчита служит.ят П.. Липсват и касова книга и касови
ордери, въз основа на които да се „засекат“ осчетоводените по с-ка 422-2
„подотчетни лица/И. К. П.“ получени и изплатени суми от ответника с
платежни документи. И в този смисъл липсват доказат.ства за доказване на
твърдения недостиг на парични средства към края на трудовото му
правоотношение в размер на 37 027.35 лева за периода от постъпване на
работа на П. до неговото уволнение. Работодат.ят не доказа и това, че има
неправилно разходване и отчитане на поверени на П. средства по вина именно
на ответника, което е още един основание искът с основание по чл. 207 от КТ
като недоказан да бъде отхвърлен.
Ответната страна по правилото на чл.78, ал.3 от ГПК има право на
разноски като претендира такива за възнаграждение за адвокат в размер на 1
500 лева за предоставената му правна помощ по Договор за правна помощ от
20.10.2022г.
При горните съображения и на основание чл. 235 от ГПК Софийски
районен съд
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ на основание чл.207, ал.1, т.2 от КТ и чл.86, ал.1 от ЗЗД
8
иск на „С..“ ООД, ЕИК ...., представлявано от Б.П., със съдебен адрес: гр.
Б/адрес/ срещу И. К. П., ЕГН **********, с адрес: гр.С., ул. /адрес/ за
осъждане на ответник да заплати на ищеца сумата в размер на 37 027.35 лева,
представляваща вреда по Трудов договор с № 5/ 30.12.2014г. , прекратен със
Заповед с № 011/ 31.01.2019г. изразяваща се в липси ведно със законната
лихва, считано от датата на подаване на исковата молба – 23.03.2022 г., до
окончат.ното плащане и
ОСЪЖДА „С..“ ООД, ЕИК ...., представлявано от Б.П., със съдебен
адрес: гр. Б/адрес/ да заплати на основание чл.78, ал.3 от ГПК на И. К. П.,
ЕГН **********, с адрес: гр.С., ул. /адрес/ сумата от 1500 лева –
възнаграждение за адвокат.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Софийски градски съд в
двуседмичен срок от съобщението до страните за неговото постановяване.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
9