Решение по дело №171/2023 на Районен съд - Девин

Номер на акта: 9
Дата: 7 март 2024 г.
Съдия: Елка Антимова Хаджиева
Дело: 20235410200171
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 ноември 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 9
гр. Д., 07.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДЕВИН в публично заседание на двадесети февруари
през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Елка Ант. Хаджиева
при участието на секретаря Радостина Р. Настанлиева
като разгледа докладваното от Елка Ант. Хаджиева Административно
наказателно дело № 20235410200171 по описа за 2023 година
И ЗА ДА СЕ ПРОИЗНЕСЕ, ВЗЕ ПРЕДВИД СЛЕДНОТО:
Производството е по чл. 59 и следв. от ЗАНН.
В жалбата си жалбоподателката Г. твърди, че не е съгласна с
издаденото Наказателно постановление № НП - 59/20.07.2023 г. на
Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор“, с
което са й наложени две глоби в размер по 1000 лева всяка или общо 2000
лева, като намира същото за незаконосъобразно като излага съображения, че и
двете глоби са наложени за идентични „нарушения“, основани на чл. 116ж от
ЗЛЗ, за неизпълнение на предписание по чл. 7г, ал. 2, т. 3 от ЗЛЗ. Твърди, че
при описание на двете нарушения се посочва накратко следната фактическа
обстановка: В периода от 18.04 до 21.04.2023 г. е извършена проверка в МБАЛ
,Д.“ ЕАД, гр. Д. по повод докладна записка до Изпълнителния директор на
ИАМН с вх. № ДЗ- 203/27.02.2023 г. по повод изпълнение на задължителни
предписания на основание чл. 7г, ал. 2, т. 3 от ЗЛЗ след извършена проверка в
лечебното заведение, започнала по силата на Заповед № РД-13-614/07.07.2022
г. В рамките на тази проверка са констатирани несъответствия между
изискванията на медицински стандарт по Акушерство и гинекология и
медицински стандарт по Физикална и рехабилитационна медицина, като с КП
1
№ 512/28.07.2022 г. са дадени следните задължителни препоръки на
Изпълнителния директор на лечебното заведение, а именно: да предприеме
мерки за вписване на промени в разрешение за лечебна дейност на болницата,
като заяви за заличаване на Отделение по Акушерство и гинекология и
Отделение по Физикална и рехабилитационна медицина.Твърди, че не е
изпълнила тези предписания, като депозирала възражения пред
Изпълнителния директор на ИАМН, в които обяснила, че посочените в КП
несъответствия не са били изпълнени заради епидемията от COVID-19 и
необходимостта от използване на посочените две звена за настаняване и
лечение на пациенти с COVID-19 в най-големите пикове от развитието на
епидемията в страната. Счита, че за да е налице нарушение на чл. 7г, ал. 3, т.
3 от ЗЛЗ следва задължителните предписания да са законосъобразни и
изпълними, като в настоящия случай това не е така. Счита, че не са ясни
правните основания на дадените предписания с констативния протокол, а
именно, на какво основание следва да се предприемат действия по заличаване
на посочените две звена, вместо да се даде срок за привеждането им в
съответствие със стандарта. Длъжностните лица от Изпълнителна агенция
„Медицински надзор“ нямат правомощия да указват на лечебните заведения да
предприемат мерки по заличаване на звена, включени в разрешенията за
лечебна дейност. Съгласно чл. 50, ал. 1 и 2 от ЗЛЗ регистрираните лица са
длъжни да уведомяват за всички промени в обстоятелствата по извършената
регистрация в 7-дневен срок от настъпването им. Промени във вписаните в
разрешението обстоятелства по чл. 48, ал. 3 се правят по реда на чл. 46, ал. 2 и
3 и чл. 47. Доколкото такива промени не са настъпвали, не е ясно защо в КП са
дадени предписания за извършването им. На следващо място съгласно чл. 50,
ал. 4 от ЗЛЗ Министърът на здравеопазването извършва промяна в
определеното ниво на компетентност по чл. 48, ал. 3, т. 4 при констатирани
несъответствия с утвърдените медицински стандарти по чл. 6, ал. 1.
Следователно, ако са констатирани несъответствия с медицинските стандарти,
каквито са констатациите в реферирания по-горе констативен протокол, то
ИАМН е следвало да сезира Министъра на здравеопазването, а не да издава
предписания на лечебното заведение за предприемане на действия по
заличаване на звената. Освен това чл. 51, ал. 1 от ЗЛЗ урежда хипотезите, при
които може да се отнеме разрешение за лечебна дейност, в това число за
отделни дейности: Министърът на здравеопазването по предложение на
2
изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор" може
да отнеме разрешението за осъществяване на лечебна дейност, в посочени
хипотези. Счита, че при нарушение на медицински стандарт по определена
специалност разрешението може да се отнеме от Министъра на
здравеопазването по посочения ред, при повторност. Чрез направените
задължителни препоръки органът на практика цели да заобиколи разписания в
ЗЛЗ ред като го задължи да заяви закриване на дейност, разрешена с
издаденото разрешение за лечебна дейност и така да постигне резултат, за
постигането на който е предвиден друг административен ред. В посочения
случай ИАМН следвало да уведоми M3 за констатираните според тях
нарушения на стандарта и M3 да предприеме съответните действия, ако
прецени, че са налице законовите основания. А не да издава задължителни
предписания, чрез които да я задължава сама да заяви заличаване на цели звена
в болницата, което сериозно би накърнило интересите на лечебното заведение.
Счита, че издадените предписания са незаконосъобразни и неизпълними,
следователно и не е налице вмененото й нарушение по чл. 116ж от ЗЛЗ, поради
което моли съда да отмени наказателното постановление.
В о.с.з. жалбоподателя не изпраща представител. С молба
поддържа жалбата и моли съда да постанови решение, с което да отмени
наказателното постановление като излага съображения, че макар да са
издадени предписания в констативен протокол, които са влезли в сила като
необжалвани, същите подлежат на косвен съдебен контрол за
законосъобразност на актовете на администрацията, съгласно Решение №
2/14.02.2023 г. постановено по КД № 1/2022 г. Счита, че издадените
предписания следва да са ясни и да съответстват на закона, като в случая, те не
са отговаряли и на двата критерия. Макар длъжностните лица от ИАМН да
имат правомощия да дават задължителни предписания на лечебните заведения,
тези предписания следва да черпят основанието си от закона, респективно
длъжностните лица следва да черпят материалната си компетентност също от
закона. Нито в ЗЛЗ, нито в друг нормативен акт не са предвидени правомощия
на Длъжностните лица от Изпълнителна агенция „Медицински надзор“ да
указват на лечебните заведения да предприемат мерки по заличаване на звена,
включени в разрешенията за лечебна дейност, като тези правомощия са
предоставени единствено на Министъра на здравеопазването. Счита, че ако са
констатирани несъответствия с медицинските стандарти, каквито са
3
констатациите в реферирания по-горе констативен протокол, то ИАМН е
следвало да сезира Министъра на здравеопазването, а не да издава
предписания на лечебното заведение за предприемане на действия по
заличаване на звената. Счита, че не са налице условията за заличаване на
звено, което е било разрешено от M3 и е посочено в разрешението за лечебна
дейност. Тези условия се съдържат в чл. 51, ал. 1 от ЗЛЗ и административният
орган не е посочил кои от тези условия са налице. В случаите по ал. 1, т. З и т.
4 разрешението се отнема с писмена мотивирана заповед на министъра на
здравеопазването по предложение на изпълнителния директор на
Изпълнителната агенция „Медицински надзор" в частта му за осъществяване
на лечебна дейност по медицинската специалност, за която е установено
нарушение на глава трета, раздели I - III и глава четвърта, раздели III и IV от
Закона за здравето или на утвърдения медицински стандарт. От изложеното
става ясно, че при нарушение на медицински стандарт по определена
специалност разрешението може да се отнеме от Министъра на
здравеопазването по посочения ред, при повторност. Чрез направените
задължителни препоръки органът на практика е целял да заобиколи разписания
в ЗЛЗ ред като я е задължил да закрие дейност, разрешена с издаденото
разрешение за лечебна дейност и така да постигне резултат, за постигането на
който е предвиден друг административен ред. В посочения случай ИАМН е
следвало да уведоми M3 за констатираните нарушения на стандарта, а от своя
страна M3 да предприеме съответните действия, ако прецени, че са налице
законовите основания. С издадените задължителни предписания, чрез които Р.
Г. е задължена сама да заяви заличаване на цели звена в болницата, е нарушено
изискването на ЗЛЗ, а тя самата е била подложена на принуда да предприеме
действия, които сериозно биха накърнили интересите на лечебното заведение и
пациентите му. Счита, че издадените предписания са незаконосъобразни и
неизпълними, следователно и не е налице вмененото нарушение по чл. 116ж от
ЗЛЗ.
В с. з. за въззиваемият старши юрисконсулт Л. П. оспорва жалбата.
Счита, че в рамките на съдебното производство са събрани необходимите
документи, доказващи фактите на извършването на двете административни
нарушения, описани в АУАН 131/21.06.2023г., въз основа на който е издадено
НП № 59/20.07.2023г., издадено от Изпълнителния директор на ИА
„Медицински надзор“. Счита, че наложените наказания са справедливи с
4
оглед на това, че нарушението е констатирано за първи път, в минимален
размер. Счита, че в обстоятелствената част са изложени достатъчно факти
подкрепящи извършване на нарушението и още повече, че с оглед характера
на нарушението, представляващо по своето същество формално нарушение,
или както се нарича в теорията на просто извършване, неговото доказване
става единствено с констатиране на наличието на съответните писмени
документи, които доказват неговото извършване, а такива писмени документи
са описани в Констативния протокол, в АУАН и в НП и на практика няма
разлика между текста, който е изложен в цялата адм. преписка относно
обстоятелствата за нарушението. Тези писмени документи са такива, които
сочат за поднормативна натовареност на двете отделения на болницата в гр.
Д., което ще рече, че твърде малко пациенти са преминали през тези
отделения и също персоналът им е незадоволителен за да функционират. С
оглед на което не се спазват приложимите два медицински стандарта за тези
конкретни отделения на „МБАЛ“, с оглед на което се налага тяхното
закриване, което не се е случило до този момент, тъй като не са уведомени за
противното, а напротив от Изпълнителния директор получили възражение, в
което се аргументира, че това нарушение е факт, но той няма избор и ще
продължи да действа в нарушение на практика на подзаконовата нормативна
уредба като по този начин им е даден очевиден мотив, не само, че се
извършва нарушение, но да се продължи с това нарушение занапред. С оглед
на всичко изложено счита, че НП № 59/20.07.2023г. следва да бъде
потвърдено в настоящия си вид. Претендира за юрисконсултско
възнаграждение в рамките на Наредбата за здравната помощ в размер, по
преценка на съда.
РП- Смолян, ТО- Девин ред. призована не изпраща представител и
не взема становище по жалбата.
Съдът, след като прецени твърденията в жалбата, становищата на
страните и събраните по делото доказателства, прие за установено от
фактическа и правна страна следното:
Жалбата е подадена в срок, за това е процесуално допустима,
разгледана по същество е основателна, по следните съображения:
„Многопрофилна болница за активно лечение - Д.“ ЕАД е
еднолично акционерно дружество, вписано в Търговския регистър на Агенция
5
по вписванията с ЕИК: *********, и седалище и адрес на управление: област
Смолян, община Девин, гр. Д., ул. Я. № *. Лечебното заведение изпълнява
дейност на основание Разрешение за осъществяване на лечебна дейност № МБ
- 83/15.03.2017 г., издадено на основание чл. 46, ал. 2 във връзка с чл. 50, ал. 2
от Закона за лечебните заведения от министъра на здравеопазването. Съгласно
същото, лечебното заведение осъществява дейност по следните медицински
специалности: „.Акушерство и гинекология; Физикална и рехабилитационна
медицина“, в следните структури /клиники, отделения и клинико-
диагностични структури/ с нива на компетентност, както следва: “Отделение
по гинекология с първо ниво на компетентност, в изпълнение на медицински
стандарт „Акушерство и гинекология“ и “Отделение по Физикална и
рехабилитационна медицина с първо ниво на компетентност в изпълнение на
медицинския стандарт по „Физикална и рехабилитационна медицина“.
Съгласно утвърден от изпълнителния директор на 11.01.2022 г. Правилник за
устройството дейността и вътрешния ред на „Многопрофилна болница за
активно лечение - Д.“ ЕАД, Отделение по гинекология разполага с 5 легла, а
Отделение по физикална и рехабилитационна медицина е без легла.
На основание заповед на изпълнителния директор на ИАМН, в
периода от 11.07.2022 г. до 18.07.2022 г., комисия е извършила контролна
дейност в „МБАЛ - Д.“ ЕАД. Резултатите от същата са отразени в съставен от
проверяващата комисия констативен протокол № 512/28.07.2022 г. В резултат
на проверката на основание чл. 7г, ал. 2, т. 3 от Закона за лечебните заведения
на Р. Г. в качеството и на изпълнителен директор на лечебното заведение са
дадени и съответно отразени в цитирания констативен протокол задължителни
за изпълнение предписания, както следва: 1. Изпълнителния директор на
„МБАЛ - Д.“ ЕАД, на основание чл. 50 от ЗЛЗ да предприеме действия по
заявяване на промени в обстоятелствата в Разрешение за осъществяване на
лечебна дейност № МБ-83/15.03.2017 г., а именно: заличаване на дейност по
медицинска специалност „Акушерство и гинекология“ и заличаване на
Отделение по гинекология - с първо ниво на компетентност в изпълнение на
медицински стандарт по „Акушерство и гинекология“. 2. Изпълнителния
директор на „МБАЛ - Д.“ ЕАД, на основание чл. 50 от ЗЛЗ да предприеме
действия по заявяване на промени в обстоятелствата в Разрешение за
осъществяване на лечебна дейност № МБ-83/15.03.2017 г., а именно:
заличаване на Отделение по физикална и рехабилитационна медицина - с
6
първо ниво на компетентност в изпълнение на медицински стандарт по
„Физикална и рехабилитационна медицина“. За изпълнение на гореописаните
предписания от проверяващата комисия е даден срок до 13.09.2022 г., както и
срок до 20.09.2022 г. да бъде уведомена ИАМН за изпълнените предписания.
Задължителните за изпълнение предписания са обжалвани от
лечебното заведение с подадена чрез ИАМН жалба до Административен съд -
Смолян. Съгласно Определение от 13.09.2022г. на СмАдмС, съдът е оставил
без разглеждане подадената от „МБАЛ - Д.“ ЕАД жалба.
Депозирано е писмо вх. № РД-13-614/16.02.2023 г. от Р. Г. -
изпълнителен директор на „МБАЛ - Д.“ ЕАД до ИАМН, в което са изложени
обстоятелства, защо така дадените предписания не могат да бъдат изпълнени.
Със Заповед № РД-13-369/07.04.2023 г. Изпълнителния директор
на Изпълнителна агенция „Медицински надзор“- проф. д-р Р. К., на
основание чл. 7г, ал.2 т.3 от Закона за лечебните заведения, чл. 2, ал.1 т.15 от
Наредба № 1 от 26.03.2019 г. за условията и реда за извършване на проверки
от Изпълнителна агенция „Медицински надзор“, във връзка с чл. 5, т.15 от
Устройствения правилник на ИАМН и докладна записка с рег. № ДЗ-
203/27.02.2023г. е определил комисия в състав: Г. В. З. –главен инспектор в
отдел „Контрол за спазване права на пациента“, дирекция „Контрол на
медицинските дейности и права на пациента“, ръководител и В. К. Т.- главен
инспектор в отдел „Контрол на финансовата дейност, здравни и осигурителни
права“, дирекция „Контрол на медицинските дейности и права на пациенти“,
член, която комисия да извърши извънредна проверка на „Многопрофилна
болница за активно лечение – Д.“ ЕАД, ЕИК: *********, със седалище и
адрес на управление: гр. Д., ул. Я. № *, по докладна записка с рег. № ДЗ-
203/27.02.2023г., със срок за извършване на проверката от 18.04.2023г. до
21.04.2023г. вкл. Възложено е, комисията да състави констативен протокол
до 10 дни от приключване на проверката.
Свидетелите В. Т. и Г. З. извършили проверка в МБАЛ- Д. и
установили, че дадени предписания с КП № 512/28.07.2022 г. не били
изпълнени.
С писмо изх. № 07-119/05.06.2023г. е поканена Р. Г. да се яви на
21.06.2023г. от 09.00 часа до края на работния ден в ИА „Медицински
надзор“ за съставяне и предявяване за връчване на акт за установяване на
7
административно нарушение.
Свидетеля В. Т., на длъжност „главен инспектор“ в Дирекция
„Контрол на медицинските дейности и правата на пациентите“ в
Изпълнителна Агенция „Медицински надзор“ в присъствието на свид. Г. З., на
длъжност „главен инспектор“ в дирекция „Контрол на медицинските дейности
и права на пациента“ в Изпълнителна Агенция „Медицински надзор“ и в
присъствието на Р. Г. в качеството й на изпълнителен директор на МБАЛ-Д.“
ЕАД гр. Д. съставила AУAH № А-131/21.06.2023 г., за нарушения: По т.1 за
нарушение на чл. 116ж ал.1 от Закона за лечебните заведения и по т.2 за
нарушение на чл. 116ж ал.1 от Закона за лечебните заведения.
При предявяването на АУАН не са направени възражения по така
съставения акт за установяване на административно нарушение, както и не са
постъпили такива в 7-дневен срок от връчването му.
Издадено е Наказателно постановление № 59/20.07.2023 г. от
Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор“-
проф. д-р Р. К., въз основа на Акт за установяване на административно
нарушение № А-131/21.06.2023г., с което е наложил на Р. М. Г. в качеството й
на изпълнителен директор на МБАЛ-Д.“ ЕАД, ЕИК: *********, със седалище
и адрес на управление: гр. Д., ул. Я. № * за следното: 1. Нарушение на чл.
116ж, ал. 1 от Закона за лечебните заведения, за това, че Р. Г. в качеството й на
изпълнителен директор на лечебното заведение не е предприела действия в
изпълнение на даденото в т. 1 от КП № 512/28.07.2022 г. задължително
предписание за заявяване на промени в обстоятелствата в Разрешение за
осъществяване на лечебна дейност № МБ - 83/15.03.2017 г., а именно:
заличаване структурата и дейността на Отделение по гинекология в лечебното
заведение. Като не е изпълнила горепосоченото задължително предписание,
дадено по чл. 7г, ал. 2, т. 3 от Закона за лечебните заведения, Р. Г. е нарушила
разпоредбата на чл. 116ж, ал. 1 от Закона за лечебните заведения. Нарушението
е извършено на 14.09.2022 г. денят следващ последния ден, до когато е могло
да бъде изпълнено даденото задължително предписание в „МБАЛ - Д.“ ЕАД,
гр. Д.. Нарушението е установено на 21.04.2023 г., последната дата за
извършване на проверката по Заповед № РД-13-369/07.04.2023 г. на
изпълнителния директор на ИАМН. Нарушението е за първи път. 2.
Нарушение на чл. 116ж, ал. 1 от Закона за лечебните заведения, за това, че Р. Г.
8
в качеството й на изпълнителен директор на лечебното заведение не е
предприела действия в изпълнение на даденото в т. 2 от КП № 512/28.07.2022
г. задължително предписание за заявяване на промени в обстоятелствата в
Разрешение за осъществяване на лечебна дейност № МБ -83/15.03.2017 г., а
именно: заличаване структурата на Отделение по физикална и
рехабилитационна медицина - с първо ниво на компетентност в изпълнение на
медицински стандарт по „Физикална и рехабилитационна медицина“. Като не
е изпълнила горепосоченото задължително предписание, дадено по чл. 7г, ал.
2, т. 3 от Закона за лечебните заведения, Р. Г. е нарушила разпоредбата на чл.
116ж, ал. 1 от Закона за лечебните заведения. Нарушението е извършено на
14.09.2022 г. денят следващ последния ден, до когато е могло да бъде
изпълнено даденото задължително предписание в „МБАЛ - Д.“ ЕАД, гр. Д..
Нарушението е установено на 21.04.2023 г., последната дата за извършване на
проверката по Заповед № РД-13-369/07.04.2023 г. на изпълнителния директор
на ИАМН. Нарушението е извършено за първи път. Описани са обстоятелства,
при които са извършени нарушенията. Доказателства. Към НП са описани
следните доказателства: 1. Заповед № РД-13-369/07.04.2023 г. - копие; 2.
Писмена покана за съставяне и връчване на АУАН изх. № 07-119/05.06.2023г. -
оригинал; 3. Заповед № РД-01-32/27.02.2023 г. — копие; 4. Разписка за
връчване на АУАН - оригинал - оригинал; 5.Докладна записка до
изпълнителния директор на ИАМН вх. № ДЗ-203/27.02.2023 г. - копие; 6.
Определение № 415 от 13.09.2022 г. на Смолянски административен съд -
копие; 7. Писмо с вх. № РД-13-614/15.02.2023 г. - копие; 8. Становище с
вх. № РД-6 14/21.02.2023 г. - копие; 9. Писмо с изх. № РД-13-614/23.02.2023 г.
- копие; 10. Разрешение № МБ-83/15.03.2017 г., издадено от M3 - копие;
11. Правилник за устройството, дейността и вътрешния ред на „МБАЛ - Д.“
ЕАД – копие; 12. Становище от Р. Г. - изпълнителен директор на „МБАЛ - Д.“
ЕАД -копие; 13. Приложение 1 - Справки, касаещи дейността на отделение по
„Акушерство и гинекология“ и отделение по „Физикална и рехабилитационна
медицина“; 14. Списък с лекувани през 2022 г. пациентки в „Гинекологично
отделение на „МБАЛ - Д.“ ЕАД – копие и 15. Инвентарен опис - копие.
След преценка на установените факти и обстоятелства наказващия орган е
счел, че не са налице предпоставките за прилагане на чл. 28 от ЗАНН и
изложил мотиви. След осъществена проверка по чл. 52, ал. 4 от ЗАНН и след
преценка на предвидените в чл. 27, ал. 2 от ЗАНН критерии и на основание чл.
9
53 от ЗАНН, във връзка с чл. 117 от Закона за лечебните заведения са
наложени на Р. М. Г., в качеството й на изпълнителен директор на
„Многопрофилна болница за активно лечение - Д.” ЕАД („МБАЛ - Д.“ ЕАД),
ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Д., ул. Я. № *: по
т.1. от АУАН глоба в размер па 1000 (хиляда) лева на основание 116ж, ал. 1 от
Закона за лечебните заведения за нарушение на чл. 116ж, ал. 1 от Закона за
лечебните заведения. По т. 2. от АУАН глоба в размер на 1000 (хиляда) лева
на основание 116ж, ал. 1 от Закона за лечебните заведения за нарушение на чл.
116ж, ал. 1 от Закона за лечебните заведения.
При така установеното от фактическа страна, съдът направи
следните правни изводи:
В конкретният казус акта за установяване на административно
нарушение е съставен от компетентен орган и наказателното постановление е
издадено от компетентно лице - д-р Изпълнителния директор на Изпълнителна
агенция „Медицински надзор“- проф. д-р Р. К..
На първо място при съставяне на АУАН не е спазен срока по чл.
34, ал. 1 от ЗАНН, съгласно която правна норма, не се образува
административнонаказателно производство, ако не е съставен акт за
установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на
нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението.
Административно-наказателното производство е започнало с Акта за
установяване на административно нарушение № А-131, съставен на
21.06.2023г., който обаче е извън предвидения от чл.34, ал.1 ЗАНН три-
месечен срок, считано от извършване на нарушението и откриване на
нарушителя. Издаден е Констативен протокол № 512/28.07.2022 г. на
жалбоподателката Г. в качеството й на изпълнителен директор на „МБАЛ - Д.“
ЕАД, с който са дадени задължителни предписания със срок за изпълнение до
13.09.2022 г. и в срок до 20.09.2022 г. да уведоми изпълнителния директор на
ИАМН за изпълнени предписания, като приложи съответните документи.
Видно от писмо изх. №РД-13- 614/23.02.2023 г. на ИАМН до „МБАЛ - Д.“
ЕАД с писмо вх.№42-00- 257/27.01.2023 г. на ИАМН подадено от Р. Г.,
последната е уведомила контролния орган за фактическа невъзможност да
изпълни дадените й задължителни предписания. Този извод се потвърждава и
от писмо изх. № РД-04-8871/15.02.2023 г. на „МБАЛ - Д.“ ЕАД. Следователно
10
длъжностните лица от ИАМН за узнали за факта и авторството на твърдяното
нарушение на 27.01.2023г., като крайният срок за съставяне на АУАН е
изтекъл на 27.04.2023г., а е съставен на 21.06.2023г. Предвиденият в чл.34, ал.1
ЗАНН не може да се „продължи“ с възложената от наказващия орган проверка
на „МБАЛ - Д.“ ЕАД - Д. в периода 18.04.2023г. - 21.04.2023г., проверка, след
като по делото са събрани доказателства за узнаване на нарушението в
предходен момент. Съставянето на АУАН извън срока по чл.34 ал.1 ЗАНН е
процесуално нарушение от категорията на съществените и е самостоятелно
основание за отмяна на НП.
На следващо място, АУАН и НП противоречат на императивните
норми на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. АУАН не отговаря на изискванията на чл.42,
ал.1, т.4 от ЗАНН – не е описано нарушението и обстоятелствата, при който е
било извършено. НП не отговаря на изискванията на чл.57, ал.1 т.5 от ЗАНН.
Съгласно чл.42 т. 4 от ЗАНН /респ.чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН за НП/, актът за
установяване на административно нарушение, респ. НП следва да съдържат
описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено,
доказателствата, който го потвърждават. В АУАН и НП е прието, че
жалбоподателката Р. Г. в качеството й на изпълнителен директор на лечебното
заведение не е предприела действия в изпълнение на даденото в т. 2 от КП №
512/28.07.2022 г. задължително предписание за заявяване на промени в
обстоятелствата в Разрешение за осъществяване на лечебна дейност № МБ -
83/15.03.2017 г., а именно: заличаване структурата на Отделение по физикална
и рехабилитационна медицина - с първо ниво на компетентност в изпълнение
на медицински стандарт по „Физикална и рехабилитационна медицина“. Като
не е изпълнила горепосоченото задължително предписание, дадено по чл. 7г,
ал. 2, т. 3 от Закона за лечебните заведения, Р. Г. е нарушила разпоредбата на
чл. 116ж, ал. 1 от Закона за лечебните заведения. Не е посочено дължимото
поведение от наказаното лице, не са описани действията, които е следвало, но
не е извършило в изпълнение на дадените му предписания. Декларативното
изявление за неизпълнение на съответното предписание не представлява
описание на нарушението. Липсата на ясно посочване, в какво конкретно се
състои неизпълнението на предписанията представлява съществено
процесуално нарушение, нарушаващо правото на защита на наказаното лице.
Съдът прие, с оглед на събраните по делото доказателства, че нарушението на
жалбоподателката не е индивидуализирано по надлежния ред, както от
11
обективна, така и от субективна страна, въпреки изложените пространствени
мотиви в акта и НП, което е самостоятелно основание за отмяна на НП.
В АУАН и НП като нарушена е посочена разпоредбата на чл. 116ж,
ал. 1 от Закона за лечебните заведения. Съгласно чл.7г ал.2 т.З ЗЛС при
осъществяване на правомощията си служителите на Изпълнителна агенция
"Медицински надзор" имат право да дават задължителни предписания с
определен срок и да следят за изпълнението им. Съгласно чл. 116ж, ал. 1 от
ЗЛЗ който не изпълни задължително предписание по чл. 7г, ал. 2, т. 3, ако не
подлежи на по-тежко наказание, се наказва с глоба в размер от 1000 до 3000
лв., а при повторно извършване на същото нарушение с глоба в размер от 3000
до 6000 лева. В акта и НП е посочено, че предписанията следва да се изпълнят
като изпълнителният директор на „МБАЛ - Д.“ ЕАД на основание чл.50 ЗЛЗ
предприеме действия по заявяване на промени в обстоятелствата в Разрешение
за осъществяване на лечебна дейност № МБ-83/15.03.2017 г., а именно:
заличаване на дейност по медицинска специалност „Акушерство и
гинекология“ и заличаване на Отделение по гинекология - с първо ниво на
компетентност в изпълнение на медицински стандарт по „Акушерство и
гинекология“, заличаване на Отделение по физикална и рехабилитационна
медицина - с първо ниво на компетентност в изпълнение на медицински
стандарт по „Физикална и рехабилитационна медицина“. Съгласно чл.50 ал.1
ЗЛЗ регистрираните лица са длъжни да уведомяват за всички промени в
обстоятелствата по извършената регистрация в 7-дневен срок от настъпването
им, а съгласно ал.2 на разпоредбата промени във вписаните в разрешението
обстоятелства по чл. 48, ал. 3 се правят по реда на чл. 46, ал. 2 и 3 и чл.
47.Съгласно чл.47 ал. 1 ЗЛЗ за издаване на разрешение за осъществяване на
лечебна дейност лечебните заведения по чл. 46, ал. 1 да подават заявление до
министъра на здравеопазването, а съгласно ал.2 заявлението се подава в
регионалната здравна инспекция. Съгласно чл.48 ал.З т.5 ЗЛС в разрешението
за осъществяване на лечебна дейност се вписват медицинските специалности,
по които лечебното заведение осъществява дейност.
Спор няма, а и от доказателствата по делото се установява, че
задължителните предписания, дадени на жалбоподателката с Констативен
протокол № 512/28.07.2022 г. са влезли в сила, жалбата срещу тях е оставена
без разглеждане. Безспорно е, че дадените предписания не са изпълнени от Р.
Г.- тя не е подала заявление заличаване на дейност по медицинска
12
специалност „Акушерство и гинекология“ и заличаване на Отделение по
гинекология - с първо ниво на компетентност в изпълнение на медицински
стандарт по „Акушерство и гинекология“, заличаване на Отделение по
физикална и рехабилитационна медицина - с първо ниво на компетентност в
изпълнение на медицински стандарт по „Физикална и рехабилитационна
медицина“ в Разрешение за осъществяване на лечебна дейност № МБ-
83/15.03.2017 г. Съдът счита, че неправилно задължителните предписания са
издадени срещу изпълнителния директор на „МБАЛ - Д.“ ЕАД, а не срещу
дружеството като юридическо лице, съответно неправилно е
индивидуализиран и нарушителя. Видно от констативния протокол, с който
са дадени задължителните предписания, акта и НП, техния адресат е Р. Г. като
физическо лице, което противоречи на разпоредбите на чл.50, чл.47 и чл.48
ЗЛЗ според които задължението за изпълнение на предписанията е „МБАЛ -
Д.“ ЕАД, което носи и отговорност при неизпълнението им, в т.ч. заявления
за издаване на разрешение за осъществяване на лечебна дейност подават
самите лечебни заведения, до министъра на здравеопазването - чл.47 ал.1
ЗЛЗ, до регионалната здравна инспекция - чл.47 ал.2 ЗЛЗ. Този съответно е
реда и за заличаване на медицински специалности и отделения. В тази връзка
счита, че наказващия орган е допуснал нарушение на чл.42 т. 6 от ЗАНН в
АУАН, респ.чл.57, ал.1, т.4 от ЗАНН в НП.
По изложените мотиви, съдът намира, че издаденото наказателно
постановление следва на основание чл.63, ал.3 от ЗАНН да бъде отменено
като незаконосъобразно и неправилно.
ВОДЕН ОТ ГОРНОТО, ДЕВИНСКИ РАЙОНЕН СЪД
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № НП-59/20.07.2023г.,
издадено от проф. д-р Р. Г. К.- изпълнителен директор на Изпълнителна
агенция „Медицински надзор“, с което на Р. М. Г. в качеството й на
изпълнителен директор на МБАЛ-Д.“ ЕАД, ЕИК: *********, със седалище и
адрес на управление: гр. Д., ул. Я. № * на основание чл. 53 от ЗАНН, във
връзка с чл. 117 от Закона за лечебните заведения, по т.1. от АУАН е
наложена глоба в размер па 1000 (хиляда) лева на основание 116ж, ал. 1 от
Закона за лечебните заведения за нарушение на чл. 116ж, ал. 1 от Закона за
13
лечебните заведения. По т. 2. от АУАН е глоба в размер на 1000 (хиляда)
лева на основание 116ж, ал. 1 от Закона за лечебните заведения за нарушение
на чл. 116ж, ал. 1 от Закона за лечебните заведения, КАТО
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО и НЕПРАВИЛНО.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
Смолянски административен съд в 14 - дневен срок, считано от съобщението
му до страните.
Съдия при Районен съд – Девин: _______________________
14