№ 39466
гр. С., 30.09.2024 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 143 СЪСТАВ, в закрито заседание на
тридесети септември през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:ДИАНА К. АНГЕЛОВА
като разгледа докладваното от ДИАНА К. АНГЕЛОВА Гражданско дело №
20241110112359 по описа за 2024 година
и за да се произнесе съобрази следното:
Производството по делото е образувано въз основа на искова молба от АГЕНЦИЯ ПО
ЗАЕТОСТТА, БУЛСТАТ *********, със седалище и адрес на управление: област С.
(столица), община Столична, гр. С., ПК 1000, бул. „Княз Александър Дондуков“ № 3,
представлявана от Смилен Валентинов Вълов, в качеството му на Изпълнителен директор
против „Сиела Норма“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: област С.
(столица), община Столична, гр. С., район Подуяне, ПК 1510, бул. „Владимир Вазов“ № 9,
представлявано от В. Т. Т..
След проверка съдът е приел, че исковата молба отговаря на изискванията на чл.127
ал.1 и чл.128 от ГПК и е разпоредил да се извърши размяна на съдебните книжа.
Съдебните книжа са редовно връчени на ответника, като в предвидения от закона
срок ответникът е депозирал отговор на исковата молба, като е оспорил исковата претенция.
С настоящето и по аргумент от разпоредбата на чл.140 от ГПК съдът следва да се
произнесе по всички предварителни въпроси и по допускането на доказателствата, като
може да съобщи на страните и проекта си за доклад по делото, както и да ги напъти към
медиация или друг способ за доброволно уреждане на спора.
В тази връзка съдът като приема, че исковата претенция е допустима, доколкото
същата е заявена от лице, което описва и твърди факти, на които основава правния си
интерес, прави следния проект за доклад:
1. Обстоятелства, от които произтичат претендираните права и възражения:
Ищецът твърди, че съгласно чл. 2, ал. 1 от Устройствения правилник на Агенция по
заетостта (УПАЗ), Агенцията е администрация към министъра на труда и социалната
политика за изпълнение на държавната политика по насърчаване на заетостта, защита на
пазара на труда, професионалното ориентиране, обучението на възрастни, извършването на
1
посреднически услуги по заетостта, работа с икономически неактивни лица и за проучване и
анализиране на трудовите ресурси в страната. Твърди се, че съгласно чл. 2, ал. 4 от УПАЗ,
Агенцията изпълнява проекти и програми в областта на заетостта, професионалното
ориентиране, обучението на възрастни, валидирането на професионални знания, умения и
компетентности, активирането на неактивни лица, социалната интеграция и равното
третиране, финансирани от националния бюджет и Европейски структурни и инвестиционни
фондове, като спазва регламентираните в тях условия и процедури.
Твърди се, че въз основа на проведена и възложена на „Сиела Норма“ АД обществена
поръчка, Агенция по заетостта сключва с дружеството договор № 95 от 17.10.2018 г., с
предмет: „Разработване на Е - трудова борса - изработване на Публичен панел,
Администрация - онлайн и Администрация – офлайн“ по проект BG05M90P001-1.004-
0001.С01 „Подобряване качеството и ефективността на публичните услуги за уязвимите
групи на пазара на труда и работодателите“, финансиран от Оперативна програма „Развитие
на човешките ресурси", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален
фонд. Твърди се, че неотменна част от договора са неговите приложения - Техническа
спецификация на възложителя (Изпълнителния директор на Агенция по заетостта; съгласно
чл. 5, ал. 2, т. 12 от Закона за обществените поръчки), Техническо предложение и Ценово
предложение на изпълнителя („Сиела Норма“ АД).
Сочи се, че в чл. 1.1. от договора е предвидено, че възложителят възлага, а
изпълнителят приема да осъществи разработване, внедряване и гаранционна поддръжка на
специализирани софтуерни продукти - Е - трудова борса с Публичен панел, Администрация
- онлайн и Администрация - офлайн в информационната и комуникационна среда на
Агенция по заетостта, съгласно приложенията към договора, срещу задължението на
възложителя да ги приеме, и да заплати договорената цена. В чл. 2.2., изречение последно от
договора е предвидено съгласието на страните, че цената на договора (149 000,00 лв. без
ДДС или 178 800,00 лв. с ДДС) се дължи за изработването, внедряването и
функционалността на софтуерните продукти, представляващи един цялостен продукт, а не
за отделните техни елементи или функционалности.
Твърди се, че част от посочената обща стойност на договора е и сумата по чл. 3.2.1. от
договора - 53 640,00 лв. Сочи се, че последната представлява авансово плащане от
възложителя на изпълнителя на 30 % от цената на договора, в срок от 15 работни дни от
подписване на договора след предоставяне от изпълнителя на възложителя на фактура и
гаранция за авансово предоставените средства, която възлиза на размера на авансовото
плащане.
Твърди се от ищеца, че съгласно т. 10 „РЕЗУЛТАТИ“ от Техническата спецификация -
приложение № 1 към договора, очакваните резултати от изпълнението на обществена
поръчка са следните: Разработено софтуерно решение на е-Трудова борса и реализирани: -
Публичен панел, достъпен без регистрация с модули „Статистика“; „Търсене“;
„Професионално ориентиране“ и „Анкети“; - Публичен панел (интерфейс), достъпен след
регистрация с модул „Потребителски профил“ и под модул и „Работодател“ и „Търсещо
2
работа лице“; - Административен панел за служители - Администрация онлайн; -
Администрация офлайн с разработени онлайн ръководства за потребителите и работа с е-
Трудова борса, както и проведени обучения на служители.
Твърди се, че в техническото си предложение за изпълнение на поръчката „Сиела
Норма“ АД удостоверява и потвърждава, че отговаря на всички изисквания и условия,
посочени от възложителя в техническото задание и документацията на обществената
поръчка.
Твърди се, че етапите на изпълнение включват анализ на данните и изискванията;
изготвяне на системен проект; разработване на софтуерно решение; тестване; внедряване и
гаранционна поддръжка. В рамките на срока за изпълнение на обществената поръчка (6
месеца, считано от датата на подписването му), по обществената поръчка е налице
предаване и приемане на първите пет етапа на изпълнение в информационна и
комуникационна среда на изпълнителя. От страна на „Сиела Норма“ АД е осъществено и
екранно представяне на проектната версия на е - трудова борса пред служителите на
Агенция по заетостта.
Твърди се от ищеца, че от страна на участвалите в своеобразното обучение длъжностни
лица на Агенция по заетостта е споделена негативна обратна връзка по отношение на
предложения продукт, представен на база тестови сценарии и екрани, поради което липсва
изготвен протокол за приемане на обучението като изпълнено в контекста на договора за
обществена поръчка.
Твърди се, че на 18.04.2019 г. „Сиела Норма“ АД представя окончателен доклад, който
не е приет, и е върнат с писмо с peг. № 20-00-420 от 10.05.2019 г. на Изпълнителния директор
на Агенция по заетостта.
Твърди се, че след запознаване с окончателния доклад на „Сиела Норма" АД и
представената от изпълнителя системна разработка, Изпълнителният директор на Агенция
по заетостта информира дружеството, че софтуерните продукти са изработени в
недостатъчна степен за извършване на 100 % проверка на функционалността им и
внедряването им в информационната и комуникационна среда на Агенция по заетостта,
съгласно изискванията на чл. 5.1,1. на договора.
Твърди се, че е изготвен двустранно подписан (от страна на възложителя и
изпълнителя) констативен протокол, в който са описани пропуски, дефекти, неточности,
несъответствия, проблеми във функционалността или липсващи функционалности.
Твърди се, че „Сиела Норма“ АД подава отговор до Агенция по заетостта чрез писмо с
peг. № 20-00-420#1 от 14.05.2019 г., в което уверява, че ще отстрани констатираните
пропуски, неточности и проблеми във функционалността не по-късно от крайния срок по чл.
4.3. от договора.
Твърди се, че Агенция по заетостта е предоставила на „Сиела Норма“ АД
допълнителни възможности, включително достатъчно технологично време по време на
предвидения срок за гаранционна поддръжка, за реализиране на цялостно изпълнение на
3
предмета на обществената поръчка.
Твърди се, че във връзка с един от компонентите, свързани с е- трудовата борса -
интеграция с информационна система „Национална база данни за пазара на труда и
Европейския социален фонд, Агенция по заетостта привлича в процеса по оказване на
съдействие „Стемо“ ООД, който е изпълнител по обществени поръчки на Агенция по
заетостта за поддръжката на системата, видно от следните линкове на поръчките:
https://www.az.aovernment.bQ/ba/profiies/view/314-poddrvika-i-nadaraidane-na informacionna-
sistema-av-nacionalna-baza-danni-za-pazara-na-truda-i-esf-au-po-proekt-ba05/ и
https://app.eop.bg/today/59803.
Твърди се, че са били проведени няколко тристранни работни срещи заедно със „Сиела
Норма“ АД и „Стемо“ ООД, схематично са описали конкретния обхват на интеграцията,
както и са предоставили информация за него с цел допълване и/или актуализация от страна
на дружествата. При все това, към момента на изтичане на срока за гаранционна поддръжка
(април 2022 г.), и въпреки поетите ангажименти по време на срещите, интеграция не е
реализирана.
Твърди се, че за да се обезпечи разработването на част от електронните
административни услуги по договора, Агенция по заетостта търси съдействие и от ДАЕУ,
във връзка с осъществяване на интеграция на е - трудовата борса със системата RegiX.
Твърди се, че комуникацията между Агенция по заетостта и „Сиела Норма" АД е
осъществявана постоянно в рамките на срока за изпълнение на договора. Провеждането й е
както на ръководно, така и на оперативно ниво. Обменът на информация е целял
активизиране на взаимодействието и преодоляване на изоставането в изпълнението на
договора. Въпреки това, към момента на изтичане на срока за гаранционна поддръжка
(април 2022 г.) не е налице реално и пълно изпълнение, удостоверено с окончателен приемо-
предавателен протокол за доставка и интегриране на софтуерните продукти и осъществена
проверка на функционалността им, в изпълнение на чл. 5.1.4. от договора. Агенция по
заетостта разполага единствено с демо версия на е - трудовата борса, като липсват
разработени бек-офис за преглед и потвърждение на създадени профили на търсещи работа
лица, работодатели и заявените работни места, както и за модериране на цялостната
комуникация.
Твърди се, че „Сиела Норма“ АД е длъжник на ищеца, поради неизпълнение на
задълженията за създаване на цялостни разработени, внедрени и работещи софтуерни
продукти (Е - трудова борса) в информационната и комуникационната среда на Агенция по
заетостта по договор № 95 от 17.10.2018 г. за обществена поръчка с предмет: „Разработване
на Е - трудова борса - изработване на Публичен панел, Администрация - онлайн и
Администрация – офлайн“ по проект BG05M90P001-1.004-0001.С01 „Подобряване
качеството и ефективността на
публичните услуги за уязвимите групи на пазара на труда и работодателите",
финансиран от Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси", съфинансирана от
4
Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
Твърди се, че е била издадена заповед за изпълнение за вземане на парична сума по
частно гражданско дело № 55543/2022 г. на Софийски районен съд, 143 състав.
С оглед на горното се иска от съда да постанови решение, с което за признае за
установено в правоотношенията между АГЕНЦИЯ ПО ЗАЕТОСТТА, БУЛСТАТ *********,
със седалище и адрес на управление: област С. (столица), община Столична, гр. С., ПК 1000,
бул. „Княз Александър Дондуков“ № 3, представлявана от Смилен Валентинов Вълов, в
качеството му на Изпълнителен директор и „Сиела Норма“ АД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: област С. (столица), община Столична, гр. С., район
Подуяне, ПК 1510, бул. „Владимир Вазов“ № 9, представлявано от В. Т. Т., че съществува
вземане на АГЕНЦИЯ ПО ЗАЕТОСТТА, БУЛСТАТ *********, със седалище и адрес на
управление: област С. (столица), община Столична, гр. С., ПК 1000, бул. „Княз Александър
Дондуков“ № 3, представлявана от Смилен Валентинов Вълов, в качеството му на
Изпълнителен директор и „Сиела Норма“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: област С. (столица), община Столична, гр. С., район Подуяне, ПК 1510, бул.
„Владимир Вазов“ № 9, представлявано от В. Т. Т. дължи сумите, за които е била издадена
Заповед за изпълнение на парично задължение по чл.410 от ГПК № 3520/31.1.2023 година,
издадена по ч.гр.дело № 55543/2022 година по описа на Софийски районен съд, а именно:
сумата от 25 000,00 лв., представляваща част от авансово получената по договора сума,
възлизаща на 53 640,00 лв., представляваща главница за неизпълнение на Договор за
обществена поръчка № 95/17.10.2018 година, ведно със законна лихва за период от
13.10.2022 г. до изплащане на вземането.
Прави се искане за присъждане на разноски в полза на ищеца.
С отговора на исковата молба ответникът оспорва по основание и размер
предявения установителен иск.
Твърди се и не се спори, че с Решение № РД-08-397 от 20.04.2018 г. на Изпълнителния
директор на Агенция по заетостта е открита обществена поръчка с предмет: „Разработване
на Е - трудова борса - изработване на Публичен панел, Администрация - онлайн и
Администрация - офлайн по проект BG05M90P001-1.004-0001.C01 „Подобряване качеството
и ефективността на публичните услуги за уязвимите групи на пазара на труда и
работодателите „, финансиран от Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“,
съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд“ („Обществената
поръчка“/ „Поръчката“), Уникален номер в РОП: 00311-2018-0013.
Твърди се, че с Решение № РД-08-1563/21.09.2018 г. на Изпълнителния директор на
Агенция по заетостта (Доказателство № 1 - Решение № РД-08-1563/21.09.2018 г.), на първо
място е класирано "Сиела Норма" АД.
Твърди се и не се спори, че е бил сключен Договор за разработване, внедряване и
5
гаранционна поддръжка на специализирани софтуерни продукти № 95/17.10.2018 г. с
предмет: „Разработване, внедряване и гаранционна поддръжка на специализирани
софтуерни продукти: „Разработване на Е-Трудова борса, Разработване на Публичен панел,
Администрация онлайн“, и „Администрация оф-лайн по проект финансиран по проект
BG05M9OP001-1.004- 0001-С01 по ОП „Развитие на Човешките ресурси, съфинансирана от
ЕС чрез Европейския социален фонд", с приложения към договора (по-долу за краткост
наричан „Договорът“ или „Договор № 95/17.10.2018 г.“).
Твърди се и не се спори, че съгласно чл. 1, алинея 1.1 от Договора, Възложителят
възлага, а Изпълнителят приема да осъществи разработване, внедряване и гаранционна
поддръжка на специализирани софтуерни продукти: е- Трудова борса с Публичен панел,
Администрация-онлайн и Администрация-офлайн в информационната и комуникационна
среда на АГЕНЦИЯ ПО ЗАЕТОСТТА (по-долу за краткост „Софтуерните продукти“),
съгласно Техническата спецификация на Възложителя (Доказателство № 3 - Техническата
спецификация), Техническото предложение на Изпълнителя и Ценово предложение на
Изпълнителя, неразделна част от Договора, срещу задължението на Възложителя да ги
приеме и да заплати договорената цена. За възлагането е публикувано Обявление за
възложена поръчка (Доказателство № 4 - Обявление за възложена поръчка).
Твърди се, че изпълнението на услугите съгласно член 1, ал. 1.2 от Договора включва
изпълнението на следните дейности:
- Разработка, доставка и внедряване на Софтуерните продукти в системите, посочени
от Възложителя;
- Проверка на функционалността на Софтуерните продукти;
- бучение на персонала на Възложителя за работа с разработените и внедрени
Софтуерни продукти;
- Прехвърляне на правата на интелектуална собственост върху Софтуерните продукти;
- Гаранционна поддръжка на Софтуерните продукти, в рамките на 36 (тридесет и шест)
месеца срок, считано от датата на приемането им с Приемо-предавателния протокол по
алинея 5.1.4 от Договора.
Твърди се, че съгласно описанието на дейностите, в Раздел 6. Етапи на изпълнение на
проекта от Техническата спецификация е определено, че при изпълнение на проекта са
включени минимум следните етапи: 1. Анализ на данните и изискванията; 2.
Изготвяне на системен проект; 3. Разработване на софтуерното решение; 4. Тестване;
5. Внедряване; 6. Гаранционна поддръжка.
Твърди се, че с подписан Приемо-предавателен протокол от 05.11.2018 г. от
Възложителя е прието без възражение изпълнението по Етап 1 на договора - Анализ на
данните и изискванията, с подписан Приемо-предавателен протокол от
03.12.2018 година от Възложителя е прието без възражение изпълнението по Етап 2
на договора - Изготвяне на системен проект , с подписан Приемо - предавателен
6
протокол от 13.02.2019 г. от Възложителя е прието без възражение
изпълнението по Етап 3 на договора - Разработване на софтуерното решение, с подписан
Приемо-предавателен протокол от 05.03.2019 г. от Възложителя е прието без
възражение изпълнението по Етап 4 на договора - Тестване, с подписан Приемо-
предавателен протокол от 08.03.2019 г. от Възложителя е прието без
възражение изпълнението по Етап 5 на договора – Внедряване.
Сочи се, че според твърденията на ищеца в исковата молба, на стр. 4, абзац 3, както и
на стр. 5, абзац 1 от Исковата молба, моментът на изтичане на срока за гаранционна
поддръжка е април 2022 г. - т.е. за да изтече периодът на гаранционна поддръжка, той е
започнал, а началото му, съгласно Договора е поставено в зависимост от внедряването на
софтуерното решение. Ответникът твърди, че по този начин ищецът признава, че и този етап
е изпълнен.
Твърди се, че договорът не е развален, за да е възникнало изобщо право на ищеца да
претендира възстановяване на суми, изплатени по него, въз основа на договорните
задължения на Агенцията по заетостта.
Сочи се, че Възложителят се е задължил съгласно чл. 8, ал. 8.1, т. 8.1.1-8.1.5 от
Договора: да плати на Изпълнителя уговорената цена в сроковете и при условията на
настоящия Договор; да окаже необходимото съдействие на Изпълнителя за изпълнение на
възложената му работа, включително като предостави информация и достъп до данните,
които Изпълнителят е изискал във връзка с изпълнение на задълженията си по Договора; да
предостави на Изпълнителя технически изправни устройства и всички други материални
технически средства, необходими за изработката и внедряването на Софтуерните продукти;
да осигурява необходимия достъп и условия на работа при посещение на Изпълнителя или
негови служители в офисите на Възложителя; да осигури за срока на Договора
дистанционен достъп до устройствата, на които са или ще бъдат инсталирани Софтуерните
продукти, както и до всички други устройства, с които Софтуерните продукти ще се
интегрират, за целите на изработка, внедряване и последващата техническа поддръжка на
Софтуерните продукти с цел осъществяване на гаранционна поддръжка.
Твърди се, че за изпълнението на предмета на Договора, Възложителят се е задължил,
съгласно чл. 2, алинея (2.1) от Договора, да заплати на Изпълнителя обща цена в размер на
149 000,00 лв. (с думи: сто четиридесет и девет хиляди лева) без ДДС и 178 800,00 лв. (с
думи: сто седемдесет и осем хиляди и осемстотин лева) с включен ДДС. Съгласно член 8, т.
8.1 от Договора, Възложителят е длъжен да плати на Изпълнителя уговорената цена в
сроковете и при условията на Договора.
Твърди се, че съгласно чл. 3, алинея (3.2), т. 3.2.2 - 3.2.3 от Договора: a. Второто
плащане е част от цената по алинея (2.1) от Договора, в размер на 55 % (петдесет и пет
процента) от общата цена и е дължимо в срок до 30 (тридесет) дни след доставка и
интегриране на Софтуерните продукти и осъществена проверка на функционалността им,
без забележки, констатирано с подписването на Приемо - предавателния протокол по алинея
5.1.4 от Договора - подписан е между страните за приемане без възражение изпълнението по
7
Етап 5 на договора - Внедряване (Доказателство № 9 - Приемо-предавателен протокол от
08.03.2019 г.) - сумата не е платена от Възложителя; b. Третото плащане е за остатъчната
сума от цената по алинея (2.1) от Договора и е в размер на 15 % (петнадесет процента) от
тази цена, дължимо е в срок до 30 (тридесет) дни след обучението на персонала на
Възложителя за работа със Софтуерните продукти, констатирано с протокола по алинея 5.2.3
от Договора - с Писмо с вх. номер към Възложителя № 10-00-5741/18.04.2019 г.
(Доказателство № 10 - Писмо с вх. номер към Възложителя № 10-00-5741/18.04.2019 г.)
Изпълнителят представя на Възложителя доклад за провеждане на обучения - сумата не е
платена от Възложителя.
Твърди се, че съгласно чл. 3, алинея (3.4) от Договора, плащането на цената се
извършва в посочените срокове след представяне на следните подписани документи
кумулативно: 1) Приемо-предавателен протокол за доставка и интегриране на Софтуерните
продукти и осъществена проверка на функционалността им, подписан от двете Страни или
упълномощени от тях лица - подписан е приемо-предавателен протокол на 08.03.2019 г.
Твърди се, че видно от подписания между страните Приемо-предавателен протокол от
08.03.2019 г., работата на Изпълнителя е била приета без забележки от страна на
Възложителя; 2) Протокол за извършено обучение на персонала, посочен от Възложителя за
работа със Софтуерните продукти - на 18.04.2019 г. Изпълнителят е отчел проведените
обучения, изпращайки доклад за това до Възложителя. Твърди се, че Възложителят не е
оказал съдействие на Изпълнителя за подписване на протокол за проведени обучения, но
след получаване на доклада, не е изразил възражения относно обучението; 3) Фактура,
издадена от Изпълнителя и подписана от Възложителя или упълномощено от него лице,
съдържаща всички законови реквизити - за авансовото плащане на Възложителя е
представена Фактура № ********** от 06.12.2018 г. за авансово плащане на стойност 53
640,00 лева с вкл. ДДС по която Възложителят е платил сума в размер на 53 640,00 лева с
вкл. ДДС.
Твърди се, че за остатъка от общата цена по чл. 2, алинея 2.1 от Договора е издадена
Фактура № ********** от 23.12.2020 г., която е предадена на Възложителя с Писмо от
23.12.2020 г., с вх. № 10-00-3 от 04.01.2021 г. към Възложителя, но не е платена от
последния, и към която фактура, поради настъпила промяна на лицето, представляващо
получателя - г-н С. М., е издадена Фактура № ********** от 21.02.2022 г. в размер на 104
300,00 лева без ДДС, или 125 160,00 лева с ДДС, която не е платена от Възложителя.
Твърди се, че възложителят е следвало да извърши плащане в пълен размер на второто
и третото плащане на цената в размер на 104 300,00 лева без ДДС, или 125 160,00 лева с
ДДС, в срок до 22.01.2021 г., съгласно член 3, алинея (3.2), т. 3.2.2 и 3.2.3 от Договора.
Твърди се, че задължението на Агенцията по заетостта, за плащане на цената по член 3,
алинея (3.2), т. 3.2.2 и 3.2.3 от Договора в размер на 104 300,00 лева без ДДС, или 125 160,00
лева с ДДС, е било изискуемо и дължимо най-късно на 22.01.2021 г. (т.е. крайният срок на
изтичане на 30-те дни от издаване на фактура от Изпълнителя).
8
Твърди се, че Възложителят е следвало не само да заплати дължимата цена по
Договора, но и да върне на Изпълнителя сумата, преведена по негова сметка като гаранция
за изпълнение на Договора, чиято стойност е в размер на 7 450,00 лв. (словом: седем хиляди
четиристотин и петдесет лева). Гаранцията, обезпечаваща изпълнението на Договора за
обществена поръчка, е предоставена под формата на парична сума с Преводно нареждане с
Рег. № ********* от 10.10.2018 г. и с Преводно нареждане Рег. № ********* от 10.10.2018
г.
Твърди се, че сумите за платените гаранции не са възстановени на „Сиела Норма“ АД
след изпълнението на Договора, съответно - Възложителят не е изпълнил задължението си
по т. 12.1.1 от Договора за частично освобождаване на гаранцията (в размер на 3 % (три
процента) от стойността на Договора), или сума в размер на 4470,00 (словом четири хиляди
четиристотин и седемдесет) лева, в срок от 30 (тридесет) дни след доставка и интегриране
на Софтуерните продукти и осъществена проверка на функционалността им, констатирано с
подписването на Приемо-предавателния протокол по алинея 5.1.4, и след обучението на
персонала на Възложителя за работа със Софтуерните продукти, констатирано с протокола
по алинея 5.2.3 - т. е. до 18.04.2019 година.
Твърди се, че Задържането на гаранцията е в противоречие с клаузите на договора и
конкретно с чл. 12, ал. 12.6 от Договора, съгласно който гаранциите не се освобождават от
Възложителя, ако в процеса на изпълнение на Договора е възникнал спор между Страните
относно неизпълнение на задълженията на Изпълнителя и въпросът е отнесен за решаване
пред съд.
Твърди се, че договорът е изпълнен, подписани са приемо-предавателни протоколи за
всеки от етапите и за Възложителя не е възникнала възможност за задържане на гаранцията,
тъй като не са налице предпоставките за това и той незаконосъобразно не е възстановил
преведената сума.
С отговора на исковата молба се оспорва изцяло твърдението на ищеца, че не било
налице реално и пълно изпълнение.
Твърди се, че „Сиела Норма“ АД е изпълнило точно и в срок всички свои задължения
по Договора, съобразно данните и информацията, предоставени от Възложителя, което се
удостоверява както от подписаните без каквито и да било забележки, недостатъци или
твърдение за забава в подписаните приемо-предавателен протоколи, така и от
кореспонденцията и проведени срещи между представители на Възложителя и Изпълнителя.
Твърди се, че изпълнените услуги са приети от Възложителя, видно от подписаните
протоколи за приемане за всеки от етапите на изпълнение, тъй като Договорът е с сключен
като такъв с продължително изпълнение - с подписан Приемо-предавателен протокол от
05.11.2018 г. от Възложителя е прието без възражение изпълнението по Етап 1 на договора -
Анализ на данните и изискванията3, с подписан Приемо-предавателен протокол от
03.12.2018 г. от Възложителя е прието без възражение изпълнението по Етап 2 на договора -
Изготвяне на системен проект, с подписан Приемо-предавателен протокол от 13.02.2019 г. от
9
Възложителя е прието без възражение изпълнението по Етап 3 на договора - Разработване
на софтуерното решение, с подписан Приемо-предавателен протокол от 05.03.2019 г. от
Възложителя е прието без възражение изпълнението по Етап 4 на договора - Тестване, с
подписан Приемо- предавателен протокол от 08.03.2019 г. от Възложителя е прието без
възражение изпълнението по Етап 5 на договора - Внедряване.
Твърди се, че видно от Приемо-предавателен протокол от 05.03.2019 г.8, Възложителят
не само, че приема без възражения изпълнението на работата по Етап 4, но и в същия
приемо-предавателен протокол от 05.03.2019 г. посочва, че приема симулационна интеграция
с тестови данни, признавайки следното: „Извършено е тестване на разработените в
рамките на проекта функционалности на системата. Предвидена е и осигурена
функционалност за последваща проверка при отпадане на свързаността с външни системи
и/или регистри. Поради липса на осигурен OID номер от ДАЕУ е извършена симулационна
интеграция с тестови данни, като в рамките на гаранционната поддръжка Изпълнителят се
задължава да въведе в продукционен режим разработените интеграции.“.
Твърди с е, че с Придружително писмо, изх. № 435 от 15.04.2019 г., рег. № 10-00-5508
от 15.04.2019 г., Изпълнителят е предал на Възложителя носител - CD със сорс код и
документация, приложение към Етап 3 - Разработване на софтуерно решение (Доказателство
№ 23 — Придружително писмо, изх. № 435 от 15.04.2019 г., рег. № 10-00-5508 от 15.04.2019
г.). С Придружително писмо на Изпълнителя, изх. № 429 от 16.04.2019 г., рег. № 10-00-5599
от 16.04.2019 г., на Възложителя е предадено Ръководство на потребителя, приложение към
Етап Внедряване (Доказателство № 24 — Придружително писмо на Изпълнителя, изх. № 429
от 16.04.2019 г., рег. № 10-00-5599 от 16.04.2019 г.). С Придружително писмо на
Изпълнителя, изх. № 431 от 16.04.2019 г., рег. № 10-00-5596 от 16.04.2019 г. е предаден
Документ за осигуряване на защита на личните данни на потребителите, приложение към
Етап Внедряване (Доказателство № 25 — Придружително писмо на Изпълнителя, изх. № 431
от 16.04.2019 г., рег. № 10-00-5596 от 16.04.2019 г.). С Придружително писмо на
Изпълнителя, изх. № 433 от 16.04.2019 г., рег. № 10-00-5593 от 16.04.2019 г.
(Доказателство № 26 — Придружително писмо на Изпълнителя, изх. № 433 от 16.04.2019 г.,
рег. № 10-00-5593 от 16.04.2019 г.). Изпълнителят е предал на Възложителя Ръководство на
Администратора, приложение към Етап Внедряване. С Придружително писмо на
Изпълнителя, изх. № 439 от 18.04.2019 г., рег. № 10-00-5741 от 18.04.2019 г., на Възложителя
е изпратен Доклад за провеждане на обучения. С Придружително писмо на Изпълнителя,
изх. № 440 от 18.04.2019 г., рег. № 10-00-5742 от 18.04.2019 г., е изпратен на Възложителя
Окончателен доклад за изпълнение— Придружително писмо на Изпълнителя, изх. № 440 от
18.04.2019 г., рег. № 10-00-5742 от 18.04.2019 година.
Твърди се, че Изпълнителят е извършил цялостно работата, изпълнил е точно и
надлежно, изцяло и в срок всички свои задължения по Договора и приложенията към него и
указанията на Възложителя. Така, в чл. 7, алинеи 7.2.2 и 7.2.3 от Договора изрично е
посочено, че Изпълнителят има право да изисква разяснения и информация от Възложителя
във връзка с изпълнението на поетите задължения по Договора и да получава необходимото
10
съдействие от Възложителя при изпълнение на задълженията си по този Договор. На това
право кореспондират няколко насрещни задължения на Възложителя по чл. 8, алинеи 8.1.2-
8.1.5 от Договора, които последният не е изпълнил, а именно: "8.1.2. да окаже необходимото
съдействие на Изпълнителя за изпълнение на възложената му работа, включително като
предостави информация и достъп до данните, които Изпълнителят е изискал във връзка с
изпълнение на задълженията си по настоящия Договор., 8.1.3. да предостави на
Изпълнителя технически изправни устройства и всички други материални технически
средства, необходими за изработката и внедряването на Софтуерните продукти; 8.1.4. да
осигурява необходимия достъп и условия на работа при посещение на Изпълнителя или
негови служители в офисите на Възложителя; 8.1.5. да осигури за срока на Договора
дистанционен достъп до устройствата, на които са или ще бъдат инсталирани Софтуерните
продукти, както и до всички други устройства с които Софтуерните продукти ще се
интегрират, за целите на изработка, внедряване и последващата техническа поддръжка на
Софтуерните продукти с цел осъществяване на гаранционна поддръжка.".
Твърди се, че възложителят е бездействал, не е оказал необходимото съдействие за
предоставяне на достъп до данните, които Изпълнителят е изискал във връзка с изпълнение
на задълженията си по настоящия Договор, достъпи до други системи, данни и информация,
необходими за изпълнение на възложената на ”Сиела Норма” АД работа.
Твърди се, че към Приемо-предавателен протокол за приемане на Етап 2 от Договора -
Изготвяне на системен проект от 03.12.2018 г. е приет доклад за междинен напредък,
подписан от Възложител и Изпълнител, с приложение „Системен проект“. Твърди се, че в
доклада, от страна на изпълнителя, са идентифицирани рискове, застрашаващи
изпълнението на проекта като цяло, в. т.ч.: неосигурен достъп до Национална база данни
(НБД) и липса на информация за текущото състояние на НБД.
Твърди се, че при изпълнение на Етап 2 е налично и писмо от „Сиела Норма“ АД, с
което се изисква от Агенция по заетостта осигуряване на достъп до НБД и предоставяне на
техническото й описание.
Твърди се, че възложителят е бездействал и като не е оказал съдействие на
Изпълнителя за подписване на Приемо-предавателен протокол по алинея 5.2.3 от Договора,
който страните са длъжни да подпишат за извършеното обучение на специалистите на
Възложителя. След като такова обучение е проведено, за което е представен доклад с писмо
от 18.04.2019 година, то Възложителят необосновано е бездействал, неподписвайки
протокол за извършеното обучение.
Твърди се, че не е доказано и не е основателно твърдението на ищеца, че обучение не е
проведено и, че не е изпълнен този етап от Договора. Сочи се, че след като е изразена
обратна връзка от служители на Възложителя, очевидно обучение е проведено и работата и
на този етап е изпълнена. Сочи се, че какви са субективните възприятия на отделни
служители на Възложителя не е релевантно към предмета на спора и не означава
неизпълнение на етапа за обучение на персонала на Възложителя за работа със Софтуерните
продукти от договора.
11
Твърди се, че независимо от проявената незаинтересованост и липсата на съдействие от
страна на Възложителя, Изпълнителят е изпълнил стриктно и изцяло всички свои
задължения по Договора.
Твърди с, че въпреки точното, пълно и в срок изпълнение на Договора от страна на
Изпълнителя, Възложителят не е платил на „Сиела Норма“ АД дължимата съгласно
Договора обща цена в пълен размер.
Твърди се, че отговорност на Възложителя е да осигури последващи и необходими
връзки и достъпи за целите на внедряване на разработената от изпълнителя система. В
Техническа спецификация на Възложителя10, е определена необходимостта от интегриране
на софтуерните продукти с външни информационни системи - съгласно т. 7.1.1. Интеграция
с външни информационни системи: ”За реализиране на основни бизнес процеси Системата
трябва да поддържа интеграция в реално време с информационни системи на други
администрации: ГРАО - за проверка на ЕГН и извличане/зареждане на данни за търсещото
работа лице - имена, адрес (постоянен и/или настоящ), гражданство; МВР- проверка на
валидността на документа за самоличност на български гражданин и валидност на личен
номер на чужденец и документ за самоличност (ако е допустимо); Търговски
регистър/Регистър БУЛСТАТ - проверка на валидността на ЕИК и извличане на основни
данни за работодателите;НАП - ползване на издадени на физическите лица ПИК за достъп
до модул „Потребителски профил” в е-Трудова борса, ползване на удостоверителните услуги
на НАП (ако е допустимо); НОИ - ползване на издадени на физическите лица ПИК (ако е
допустимо) за достъп до модул „Потребителски профил” в е-Трудова борса, автоматичен
достъп до електронното заявление за отпускане на парично обезщетение за безработица,
Интегрираната информационна система на държавната администрация (ИИСДА);
Интеграция с RegiX и регистрите, които се поддържат от RegiX, включително като
„Fallback” метод, ако директните интерфейси не работят, Интеграция с модула за е-
автентикация, разработен за нуждите на електронното управление.
Твърди се, че за реализиране на основни бизнес процеси Системата трябва да поддържа
интеграция в реално време и със следните информационни системи на Агенция по
заетостта: Информационна система НБД, чрез НБД се извършват всички основни дейности в
Агенция по заетостта: Регистрация и трудово посредничество; Мерки и програми за
насърчаване на заетостта и обучение, финансирани от бюджета: Програми за обучение и
заетост, финансирани по оперативни програми; Професионално ориентиране; Разплащания.
Твърди се, че с НБД работят потребители в дирекции „Бюро по труда” и техните
филиали, дирекции „Регионална служба по заетостта” и Централна администрация.
Твърди се, че всички оперативни, управленски и статистически справки се извършват
чрез НБД.
Твърди се, че основният обмен на информация с други институции (АСП, ГИТ, НОИ,
НАП, АВ и др.) става чрез НБД.
Сочи се, че системата е изградена по съвременна трислойна архитектура. Работи се в
12
реално време към централен сървър с единна национална база данни. Сочи се, че за
осъществяване на комуникациите между потребителите и централната система е изградена
национална VPN инфраструктура.
Твърди се, че за интеграцията на разработените софтуерни продукти с външни
системи, в това число и с Информационна система НБД, се изисква Възложителят да
изпълни задълженията си съгласно чл. 8, ал. 8.1, т. 8.1.2-8.1.5 от Договор № 95/17.10.2018 г.,
конкретно - да окаже необходимото съдействие на Изпълнителя, включително като
предостави информация и достъп до данните, които Изпълнителят е изискал във връзка с
изпълнение на задълженията си по цитирания договор; да предостави на Изпълнителя
технически изправни устройства и всички други материални технически средства,
необходими за изработката и внедряването на Софтуерните продукти; да осигурява
необходимия достъп и условия на работа при посещение на Изпълнителя или негови
служители в офисите на Възложителя; да осигури за срока на Договора дистанционен
достъп до устройствата, на които са или ще бъдат инсталирани Софтуерните продукти, както
и до всички други устройства с които Софтуерните продукти ще се интегрират, за целите на
изработка, внедряване и последващата техническа поддръжка на Софтуерните продукти с
цел осъществяване на гаранционна поддръжка.
Твърди се, че още в Системния проект, приет с Приемо-предавателен протокол от
03.12.20218 г.11 са идентифицирани тези системи и необходимостта от осигуряване от
страна на възложителя на данни и информация за интеграция с тях.
Твърди се от ответника, че всички дейности по Договора имат самостоятелно действие
и могат да бъдат отделно използвани от Възложителя.
Както бе изложено, очевидно е, че в случая дори самият Възложител приема, че реално
работата е извършена и приета по отделни етапи от изпълнението на Договора, които имат
самостоятелно значение. Това следва както от самия начин на формулиране предмета на
Договора - по отделни етапи, така и от начина на уреждане на финансовите параметри и
условия по Договора - предвидено е заплащане на етапи.
Твърди се, че доколкото изпълнителят не е усвоил банковата гаранция, което следва да
се приеме, че е признание на изпълнението на договора от негова страна.
Твърди се, че след като Възложителят, е приел изработеното, изпълнителят запазва
правото си на възнаграждение за изпълнението, което е настъпило като факт и не отпада с
обратна сила. Сочи се, че дори ищецът да имаше правото да развали Договора и дори да
беше сторил това (каквото право същият не е имал и не е упражнил), той дължи плащане за
изпълнената и приета от него без забележки работа.
Твърди се, че след като не е развалил договора, то ищецът няма право да получи сумата
от 25 000 лв.
Твърди се, че ищецът има задължение към ответника - задължение за плащане на
остатъка в размер на 125 160,00 лв. (сто двадесет и пет хиляди сто и шестдесет лева) с вкл.
ДДС от общата дължима цена по чл. 2, алинея 2.1 от Договора е било изискуемо и дължимо
13
най-късно на 22.01.2021 г. (т.е. крайният срок на изтичане на 30-те дни от изпълнение на
всички кумулативни предпоставки на чл.3, алинея 3.4 от Договора), която цена не е платена.
И към настоящия момент тази цена не е платена от Възложителя.
„Сиела Норма“АД е изпълнило точно и в срок всички свои задължения, а Агенция по
заетостта е неизправна страна.
Твърди се, че доколкото Агенцията по заетостта е в неизпълнение на парично
задължение, то по реда на чл. 86 от ЗЗД, „Сиела Норма“ АД има право на обезщетение в
размер на законната лихва за забава, както следва: - Закона лихва за забава по чл. 86 от ЗЗД
върху сумата от 125 160,00 лева с ДДС за периода от 23.01.2021 г. г. до 31.03.2024 г. (до
датата на предявяване на Искова молба с Вх. № 38345/02.04.2024г., по която е образувано т.
д. № 666/2024 г., VI-26 с-в СГС) в размер на 21 131,93 лв.
При условията на евентуалност ответникът претендира осъждането на Агенция по
заетостта за заплащане на сумата в размер на 169 717,87 лв. (сто шестдесет и девет хиляди
седемстотин и седемнадесет лева и осемдесет и седем стотинки) и евентуално на основание
чл. 79, ал. 1, предл. 2 от ЗЗД - в условията на евентуалност към главния иск, като първи
евентуален иск към главния по иск по чл. 79, ал. 1 вр. чл. 266, ал. 1 от ЗЗД. Пак при
условията на евентуалност: ако се приеме, че между страните не е налице сключен валиден
договор за изработка, се претендира, че ищецът дължи обезщетение на ответника по чл. 59
от ЗЗД, поради обедняване на ищеца, обогатяване на ответника и връзката между
обедняването и обогатяване, претендира се, че на основание чл. 55, ал. 1, предл. 3 от ЗЗД
ищецът дължи сумата от 7450,00 лв. (седем хиляди четиристотин и петдесет лева),
съставляващи платена от Изпълнителя, но невъзстановена от Възложителя, гаранция за
изпълнение на Договора, предоставена под формата на парична сума. Твърди се, че
Възложителят е следвало не само да заплати дължимата цена по Договора, но и да върне на
Изпълнителя сумата, преведена по негова сметка като гаранция за изпълнение на Договора,
чиято стойност е в размер на 7 450,00 лв. (словом: седем хиляди четиристотин и петдесет
лева), тъй като Софтуерните продукти са разработени, внедрени и е осъществена
гаранционна поддръжка, изпълнението е прието, както и към април 2022 г. е приключила
гаранционната поддръжка на системата. Гаранцията, обезпечаваща изпълнението на
Договора за обществена поръчка, е предоставена под формата на парична сума с Преводно
нареждане с Рег. № ********* от 10.10.2018 г. и с Преводно нареждане с Рег. № *********
от 10.10.2018 г. Твърди се, че сумите не са възстановени на "Сиела Норма" АД след
изпълнението на Договора, съгласно т. 12.1.1. от Договора Възложителят е трябвало да
освободи гаранцията за изпълнение на Договора на етапи, както следва: - сума в размер
на 3 % (три процента) от стойността на Договора, или - 4470,00 (словом четири хиляди
четиристотин и седемдесет) лева, в срок от 30 (тридесет) дни, след доставка и интегриране
на Софтуерните продукти и осъществена проверка на функционалността им, констатирано с
подписването на Приемо-предавателния протокол по алинея 5.1.4. и след обучението на
персонала на Възложителя за работа със Софтуерните продукти, констатирано с протокола
по алинея 5.2.3 - т. е. до 18.05.2019 г. (тъй като на 18.04.2019 г. е представен докладът за
14
проведените обучения17), и сума в размер 2 % (два процента) от стойността на Договора в
размер на 2980,00 (две хиляди деветстотин и осемдесет) лева се освобождава в срок от 30
(тридесет) дни, след изтичане на срока за гаранционна поддръжка на Софтуерните продукти,
посочен в алинея 4.5. от Договора - т.е. до 18.04.2022 г., тъй като на 08.03.2019 г. е подписан
приемо-предавателният протокол за етап Внедряване, като от този момент започва да тече
срокът за гаранционна поддръжка на специализираните софтуерни продукти, предвид
клаузата на чл. 4, алинея 4.5 от Договора - гаранционна поддръжка на внедрените
Софтуерни продукти се осъществява в срок от 36 месеца (словом: тридесет и шест месеца)
или 13 140 (тринадесет хиляди сто и четиридесет) календарни дни, считано от датата на
Приемо-предавателния протокол по алинея 5.1.4.
С оглед на горното се иска от съда да отхвърли исковата претенция и присъди разноски
на ответника.
2. Правна квалификация на правата, претендирани от ищеца, на насрещните
права и възраженията на ответника:
В настоящето производство в срока по чл. 415, ал. 4 от ГПК е предявен установителен
иск с правна квалификация чл. 422 от ГПК във връзка с чл. 112, ал.1 и ал. 4 от Закона за
обществените поръчки във връзка чл. 79, ал. 1 от Закона за задълженията и договорите.
3. Кои права и кои обстоятелства се признават – не се спори между страните, че въз
основа на проведена и възложена на „Сиела Норма" АД обществена поръчка, Агенция по
заетостта е сключила с дружеството - Договор № 95 от 17.10.2018 г., с предмет:
„Разработване на Е - трудова борса - изработване на Публичен панел, Администрация -
онлайн и Администрация - офлайн" по проект BG05M90P001-1.004-0001.С01 „Подобряване
качеството и ефективността на публичните услуги за уязвимите групи на пазара на труда и
работодателите", финансиран от Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси",
съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
4. Кои обстоятелства не се нуждаят от доказване - такива няма.
5.Как се разпределя доказателствената тежест на подлежащите на доказване
факти:
Ищецът в условията на пълно и главно доказване по смисъла на чл.154 от ГПК следва
да докаже в хода на съдебното дирене твърденията си за платена сума и нейния размер и
основанието за нейното плащане. С оглед възраженията на ответника за ищеца е тежестта да
докаже неточното изпълнение на възложената работа.
За ответника е тежестта да докаже точно изпълнение.
По доказателствените искания
Ищецът и ответникът са заявили искани за допускане и приемане на представените с
исковата молба и отговора на исковата молба писмени доказателства, които съдът приема, че
са относими, допустими и необходими и това доказателствено искане следва да се уважи.
По исканията на ответника:
15
Да бъде задължена Агенцията по заетостта да представи намираща се при нея
кореспонденция със "Стемо" ООД, с МВР, с Агенция по вписванията, НАП, НОИ и всички
други органи, лица и администрации, с чиито системи трябва да се поддържа интеграция в
реално време, съгласно т. 7.1.1 Интеграция с външни информационни системи от
Техническата спецификация - съдът приема искането за относимо и допустимо и следва да
го уважи само в частта, в която са конкретизирани исканите кореспонденции.
По искането за разпит на свидетели - съдът с оглед възраженията на ответника приема
същото за относимо и допустимо и следва да го уважи.
Във връзка с гореизложеното, следва да бъде насрочено открито съдебно заседание по
делото.
Мотивиран от горното и на основание чл.140 ГПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ДОПУСКА И ПРИЕМА, като доказателства по делото, приложените към исковата
молба и отговора на исковата молба писмени доказателства.
На основание чл. 190 от ГПК - ЗАДЪЛЖАВА Агенцията по заетостта да представи
намираща се при нея кореспонденция със "Стемо" ООД, с МВР, с Агенция по
вписванията, НАП, НОИ, относно интеграция в реално време, съгласно т. 7.1.1
Интеграция с външни информационни системи от Техническата спецификация, като
указва, че ако същите не се представят най-късно в първото по делото съдебно
заседание, съдът ще приложи фикцията на чл. 161 от ГПК.
Допуска до разпит в режим при довеждане двама души свидетели на страната на
ответника.
ОБЯВЯВА НА СТРАНИТЕ проекта за доклад по делото, така както е сторен в
обстоятелствената част на настоящето, като УКАЗВА на страните, че във връзка с
указаната им доказателствена тежест следва да предприемат необходимите процесуални
действия не по-късно от първото по делото съдебно заседание, като след този срок същите
като просрочени ще бъдат отхвърлени от съда – по аргумент от чл.159, ал.1 от ГПК.
Приканва страните към спогодба и други способи за доброволно уреждане на спора,
като им указва, че могат да се обърнат към медиатор, а при постигането на съдебна спогодба
относно заявените претенции размерът на дължимата се държавна такса се намалява на
половина, като при извънсъдебно решаване на спора страните печелят време, средства и
пестят усилия. За решаване на спора страните могат да използват процедура по медиация.
Тази процедура е предвидена в Закона за медиацията, като спестява на страните: време,
усилия и средства – отпада нуждата от събиране на доказателства, а при постигане на
спогодба ищецът може да поиска да му бъде възстановена половината от внесената
държавна такса - чл.78, ал.9 ГПК. Ако страните желаят да ползват медиация, те могат да се
обърнат към център по медиация или медиатор от Единния регистър на медиаторите, който
16
може да бъде видян на електронен адрес http:www.justice.goverhment.bg, като следва да се
има предвид, че медиацията е платена услуга.
Указва на страните: В случай, че ищецът не се яви в първото заседание по делото, не
изрази становище по отговора на исковата молба и не иска разглеждане на делото в негово
отсъствие ответникът може да поиска прекратяване на делото и присъждане на разноски или
постановяване на неприсъствено решение срещу ищеца. Ако ищецът предяви отново същия
иск, прилага се чл.232, изречение второ, съгласно което в новото дело ищецът може да
ползва събраните доказателства само ако за тяхното повторно събиране има трудно
преодолима пречка.
٧ Страната, която живее или замине за чужбина за повече от един месец, е длъжна да
посочи лице в седалището на съда, на което да се връчват съобщенията – съдебен адресат,
ако няма пълномощник по делото. Същото задължение имат законният представител,
попечителят и пълномощникът на страната.Когато посочените лица не посочат съдебен
адресат, всички съобщения се прилагат към делото и се смятат за връчени /чл.40 ГПК/.
٧ Страната, която отсъства повече от един месец от адреса, който е съобщила по делото
или на който веднъж й е връчено съобщение, е длъжна да уведоми съда за новия си адрес.
Същото задължение имат законният представител, попечителят и пълномощникът на
страната.При неизпълнение на това задължение всички съобщения се прилагат към делото и
се смята за връчени /чл.41 от ГПК/. При неизпълнение на задължението по чл.41, ал. 1 от
ГПК, както и когато страната е посочила електронен адрес за връчване, но го е променила,
без да уведоми съда, или е посочила неверен или несъществуващ адрес, всички съобщения
се прилагат към делото и се смятат за връчени.
За решаване на спора страните могат да използват процедура по медиация. Тази
процедура е предвидена в Закона за медиацията, като спестява на страните: време, усилия и
средства – отпада нуждата от събиране на доказателства, а при постигане на спогодба
ищецът може да поиска да му бъде възстановена половината от внесената държавна такса -
чл.78, ал.9 ГПК. Ако страните желаят да ползват медиация, те могат да се обърнат към
център по медиация или медиатор от Единния регистър на медиаторите, който може да бъде
видян на електронен адрес http:www.justice.goverhment.bg, като следва да се има предвид, че
медиацията е платена услуга.
Указва на страните, че: Ако страните желаят да бъдат уведомявани по-бързо за
действията, извършвани от съда по делото, те могат с молба да предоставят електронен
адрес, на който да им бъдат връчвани съобщения и книжа. Съответно, следва да имат
предвид, че срокът указан в съдебните книжа, започва да тече от датата на постъпване на
електронното съобщение при тях.
УКАЗВА на страните в случай, че желаят да подават по електронна поща съдебни
книжа по делото и по останалите граждански дела в СРС, могат да ги подават на
определения с Заповед № АС - 175 от 15 май 2020 година на Председателя на СРС
електронен адрес: ************@***.*******, след като ги подпишат с квалифициран
17
електронен подпис. Заповедта е публикувана на интернет сайта на съда.
УКАЗВА на страните в случай, че желаят да получават по електронна поща сканирани
преписи от новопостъпили по делото документи и да получават преписи от новите
произнасянията на съда по настоящето дело, следва да подадат молба до съда с която да
посочат електронен адрес на който желаят да получават призовки, съобщения и книжа по
делото. Молба, подписана с квалифициран електронен подпис се подава на електронен
адрес: ************@***.*******, а в случай че не е подписана с квалифициран електронен
подпис - чрез регистратурата на съда или с писмо на хартия по пощата.
Указва на страните, че Софийски районен съд има регистриран профил в
Системата за сигурно електронно връчване (ССEВ) на ДАЕУ и по този начин могат да
бъдат връчвани и получавани книжа от съда, съответно подавани документи до съда
от заинтересованите лица, като системата удостоверява получаването на
кореспонденцията от адресата. За ползването на системата е необходимо да се направи
регистрация от съответното лице, което може да бъде осъществено на следния адрес:
https://edelivery.egov.bg/.
Съгласно чл.38, ал.2 от ГПК, връчването на съдебни книжа може да се извърши на
избран от страната електронен адрес за връчване чрез: единния портал за електронно
правосъдие - на адрес - https://ecase.justice.bg/; квалифицирана услуга за електронна
препоръчана поща съгласно чл. 3, параграф 37 от Регламент (ЕС) № 910/2014 на
Европейския парламент и на Съвета от 23 юли 2014 г. относно електронната идентификация
и удостоверителните услуги при електронни трансакции на вътрешния пазар и за отмяна на
Директива 1999/93/ЕО (ОВ, L 257/73 от 28 август 2014 г.), наричан по-нататък "Регламент
(ЕС) № 910/2014". Когато не е избрана възможност за връчване по чл.38, ал. 2 от ГПК, но
страната е посочила адрес на електронна поща, връчването се извършва на посочения адрес.
Съгласието за връчване по чл.38, ал. 2 и 3 от ГПК може да се оттегли по всяко време, като
оттеглянето не засяга редовността на вече извършените действия. Съгласно чл.38, ал.6 от
ГПК - страната може да посочи електронен адрес за връчване на вещо лице, свидетел и трето
лице, задължено да представи намиращ се у него документ. Съгласно чл. 38, ал. 7 от ГПК -
когато страната е орган на изпълнителната власт, не може да се извърши връчване чрез
системата по ал. 2, т. 3.
Съгласно чл.38а от ГПК: Лицето, извършило процесуално действие в електронна
форма, е длъжно да посочи електронен адрес за уведомяване за удостоверяване на
получаването на електронното изявление и за резултата от техническата проверка на
извършеното действие. При извършване на процесуално действие в електронна форма
лицето може да се съгласи да приема електронни изявления и електронни документи от съда
по делото в производството пред съответната инстанция или пред всички инстанции.
Лицето, извършило процесуално действие в единния портал за електронно правосъдие, се
съгласява да приема електронни изявления и електронни документи, съобщения, призовки и
книжа в производството пред съответната съдебна инстанция и пред всички инстанции.
Съгласието по чл.38а, ал. 2 и 3 от ГПК може да се оттегли по всяко време, като оттеглянето
18
не засяга редовността на вече извършените действия.
Указва на страните, че съгласно чл.41а от ГПК: Когато връчването се извършва по
чл. 38, ал. 2 от ГПК - на избран от страната електронен адрес за връчване, съобщението,
съдържащо информация за изтегляне на призовката, съобщението или книжата, се смята за
връчено в деня на изтеглянето му от адресата. В случай че съобщението не бъде изтеглено в
7-дневен срок от неговото изпращане, то се смята за връчено в първия ден след изтичането
на срока за изтегляне. Когато връчването се извършва по чл. 38, ал. 3 и 6 от ГПК,
съобщението, съдържащо информация за изтегляне на призовката, съобщението или
книжата, се смята за връчено в деня, в който адресатът е потвърдил получаването му. В
случай че получаването не е потвърдено в 7-дневен срок от неговото изпращане,
съобщението се връчва по общия ред.
Съгласно чл.44, ал.3 от ГПК, считано от 30.6.2021 година - Електронното връчване
се удостоверява със: електронен запис от информационната система на портала, подпечатан
с квалифициран електронен печат на съда с удостоверено време или с квалифициран
електронен времеви печат - при връчване по чл. 38, ал. 2, т. 1 от ГПК; електронен запис на
връчването от квалифицирания доставчик на електронни удостоверителни услуги - при
връчване по чл. 38, ал. 2, т. 2от ГПК; потвърждение, че съобщението е получено - при
връчване по чл. 38, ал. 3 и 6 от ГПК.
Съгласно чл.52, ал.2 от ГПК, считано от 30.6.2021 година - Връчването на
държавните учреждения и на общините се извършва само по реда на чл. 38, ал. 2 от ГПК на
посочен от тях електронен адрес.
В ЕИСС да се отбележи ел. адрес за връчване, посочен от страните и техните
процесуални представители и връчването да се извърша на посочените ел. адреси, като
в случай на връчване на адвокат - същото след 2.2.2023 година да се извършва по
правилата на чл.51, ал.1, ал.2 и ал. 3 от ГПК.
Указва на страните, че: когато електронните изявления до съда се подават от
пълномощник, към изявлението се представя електронен образ на пълномощното, снет по
реда на чл. 360ж от Закона за съдебната власт във вид и по начин, позволяващи
възпроизвеждането му, освен ако упълномощаването не се извършва от страната по
електронен път. В случай, че упълномощаването е извършено по електронен път,
пълномощното следва да е подписано с квалифициран електронен подпис и по начин,
позволяващ удостоверяване на времето на подписване на пълномощното с точност до
година, дата, час, минута и секунда с квалифициран електронен времеви печат.
Документ за внесени държавни такси и разноски по сметка на съда не се представя, ако
са заплатени по електронен път в процеса на подаването на изявлението и в
информационната система, използвана от съда, е получено електронно уведомление за
плащането.
Към електронни изявления преписи за страните не се представят. Съдът възпроизвежда
изявленията и приложенията към тях в необходимия брой преписи на хартиен носител и
19
след заверка от служител на съда ги изпраща на участниците в производството, които не са
заявили, че желаят да получават електронни изявления от съда или не са задължени да
получават такива. За възпроизвеждането страната, извършила действието в електронна
форма, заплаща предварително такса на брой страници, определена с тарифата по чл. 73, ал.
3 ГПК, освен в случаите по чл. 83 ГПК.
Указва на страните, че в случай на депозиране на документи по електронен пък и
по смисъла на чл.102з, ал.3 от ГПК за изготвянето на служебни се дължи заплащане по
сметка на Софийски районен съд държавна такса в размер на 0,10 лева на страница,
като в противен случай за неплатените суми ще бъде издаден служебен изпълнителен
лист в полза на бюджета на съда на основание чл.109 от Правилника за
администрацията в съдилищата и на основание чл.404, т.1 ГПК.
Насрочва делото за разглеждане в открито съдебно заседание за 11.12.2024 година от
11:00 часа, за която дата и час да се призоват страните.
Да се връчи препис от настоящето на страните, като на ищеца с отговора на исковата
молба.
Определението е окончателно и не подлежи на обжалване.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
20