№ 277
гр. Велико Търново , 19.05.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, XV СЪСТАВ в публично
заседание на двадесет и седми април, през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:ДИМИТЪР КРЪСТЕВ
като разгледа докладваното от ДИМИТЪР КРЪСТЕВ Административно
наказателно дело № 20214110200371 по описа за 2021 година
Жалба срещу НП №490497-F531095 от 17.01.2020год. на Началник на Отдел
"Оперативни дейности" - Велико Търново в ЦУ НАП.
Жалбоподателят Земеделска кооперация "Сила-95", ЕИК:*********, със
седалище и адрес на управление с.Самоводене, ул."Опълченска" №67, със законен
представител В.К.М., обжалва цитираното Наказателно постановление, с което за
неизпълнение на задължение във връзка с дейността на ЮЛ по чл. 16а ал.2вр.§31ал.3 от
Наредба №Н - 18/13.12.2006 г. на МФвр.чл.118ал.4т.5 от ЗДДС на основание
чл.185ал.2вр.ал.1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева. В
жалбата се твърди, че НП е издадено при съществени нарушение на процесуалните правила.
Позовава се на непълно и неточно описание на твърдяното за извършено нарушение.
Отделно от това НП било издадено при неизяснена фактическа обстановка. Позовава се на
аргументите от подадено писмено възражение по чл.44ал.1 от ЗАНН. Отправя искане за
отмяна на НП. В съд.заседание проц.представител адв.М.Николова от ВТАК поддържа
жалбата.
Ответникът по жалбата – Отдел "Оперативни дейности" - Велико Търново в ЦУ
НАП, чрез проц.представител юрк.С., отправя искане за отхвърляне на жалбата. НП било
правилно и законосъобразно.
След като се запозна със събраните по делото доказателства, съдът намери за
установена следната фактическа обстановка:
С Наказателно постановление №490497-F531095 от 17.01.2020год. на Началник
1
на Отдел "Оперативни дейности" - Велико Търново в ЦУ НАП, издадено срещу Земеделска
кооперация "Сила-95", ЕИК:*********, със седалище и адрес на управление с.Самоводене,
ул."Опълченска" №67, със законен представител В.К.М., е констатирано, че при извършена
проверка на 29.11.2019г. в 13:15 часа на обект ГСМ ЗК „СИЛА-95'', находящ се в с.
Самоводене, общ. Велико Търново, ул. Опълченска № 67, стопанисван от ЗК "СИЛА - 95" с
ЕИК: *********, кооперацията в качеството си на лице, което извършва зареждане на течни
горива по чл. 3, ал.12 от Наредба № Н - 18 от 13.12.2006 г. на МФ за регистриране и
отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез
електронен магазин, е допуснало нарушение на същата, като не е предоставило в срок по
електронен път блок-схема на ЕСФП, регистрирано в обекта. Констатирано е, че лицето,
стопанисващо обекта и използващо регистрирано ЕСФП, не е подало заявление по образец,
съгласно разпоредбата на чл.16а, ал. 2 от Наредба №H-18/13.12.2006г. на МФ, в срок по
електронен път, с посочена блок-схема на ЕСФП, съдържаща всички нейни компоненти
(централно регистриращо устройство, средства за измерване на разход, нивомерна
измервателна система, концентратор/преобразуващо устройство, както и всички
допълнителни модули) и връзките между тях, както и местата на пломбиране. Съгласно
параграф 31, ал. 3 от предходните разпоредби към наредба за изменение и допълнение на
Наредба №H-18/13.12.2006г. на МФ лицата по чл. 3 от същата, използващи ЕСФП, в
тридневен срок от датата на регистрация на ЕСФП подават в НАП блок-схема по чл. 16а от
Наредба Н-18/13.12.2006г. Видно от свидетелството за регистрация на ЕСФП, представено в
офис на ТД на НАП на 11.12.2019г., прието с Протокол №1542630/11.12.2019г., фискалното
устройство функционира в обекта от 02.05.2019г. Заявлението е следвало да се подаде в срок
до 05.05.2019г. Същото не е подадено по електронен път в законоустановения срок. От
констатацията следва, че ЗК „Сила-95"с ЕИК:*********, не е спазило реда и начина за
подаване на данни по чл. 118 ЗДДС в Национална агенция за приходите. Като доказателство
за резултатите от проверката и направените констатации и събрани доказателства, е
съставен на основание чл.110, ал.4, вр. чл.50, ал.1 от ДОПК ПИП cep. АА
№0013544/29.11.2019г. и Протоколи № 1542630/11.12.2019г. и №1539139/13.12.2019г.,
неразделна част от АУАН. Предвид на това за неизпълнение на задължение във връзка с
дейността на кооперацията по чл. 16а ал.2вр.§31ал.3 от Наредба №Н - 18/13.12.2006 г. на
МФ вр.чл.118ал.4т.5 от ЗДДС на основание чл.185ал.2вр.ал.1 от ЗДДС е наложена
имуществена санкция в размер на 500 лева. НП е издадено въз основа на АУАН
F531095/13.12.2019г.
Жалбата е подадена в срок и се явява процесуално допустима, а разгледана по
същество съдът я намира за неоснователна.
При служебната проверка относно реквизитите на акта за нарушение и наказателното
постановление, съдът не констатира нарушения на чл.42 и чл.57 от ЗАНН.
От свидетелските показания на актосъставителя св.Д. и св.Е. се установи, че при
2
извършената проверка на 29.11.2019год. на ведомствена бензиностанция - обект ГСМ,
находящ се в с. Самоводене, общ. Велико Търново, ул. Опълченска № 67, стопанисван от ЗК
"СИЛА - 95", кооперацията в качеството си на лице, което извършва зареждане на течни
горива, не е предоставило в срок по електронен път блок-схема на ЕСФП, регистрирано в
обекта. ЮЛ, стопанисващо обекта и използващо регистрирано ЕСФП, не е подало заявление
по образец, съгласно разпоредбата на чл.16а, ал. 2 от Наредба №H-18/13.12.2006г. на МФ, в
срок по електронен път, с посочена блок-схема на ЕСФП, съдържаща всички нейни
компоненти (централно регистриращо устройство, средства за измерване на разход,
нивомерна измервателна система, концентратор/преобразуващо устройство, както и всички
допълнителни модули) и връзките между тях, както и местата на пломбиране. Кооперацията
е лице по смисъла на чл. 3, ал.12 от Наредба № Н - 18 от 13.12.2006 г. на МФ за
регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти,
изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които
извършват продажби чрез електронен магазин. Съгласно параграф 31, ал. 3 от предходните
разпоредби към наредба за изменение и допълнение на Наредба №H-18/13.12.2006г. на МФ
лицата по чл. 3 от същата, използващи ЕСФП, в тридневен срок от датата на регистрация на
ЕСФП подават в НАП блок-схема по чл. 16а от Наредба Н-18/13.12.2006г. Видно от
свидетелството за регистрация на ЕСФП, представено в офис на ТД на НАП на 11.12.2019г.,
прието с Протокол №1542630/11.12.2019г., фискалното устройство функционира в обекта от
02.05.2019г. Заявлението е следвало да се подаде в срок до 05.05.2019г. Същото не е
подадено по електронен път в законоустановения срок.
С оглед на това следва да се приеме, че е налице правилно приложена материална
разпоредба, като е изписана текстово в АУАН и НП връзката между чл. 16а ал.2вр.§31ал.3
от Наредба №Н - 18/13.12.2006 г. на МФ и чл.118ал.4т.5 от ЗДДС, като към последната
препраща санкционната разпоредба на чл.185ал.2изр.2 вр. ал.1 на ЗДДС. Не е допусната
непълнота, която да води до нарушение правото на защита на наказаното лице, тъй като е
налице пълно и точно описание на нарушението с неговите обективни признаци.
Необсъждането в НП на маловажност на случая означава, че наказващият орган не счита
случая за такъв, поради което не е съществено процесуално нарушение.
При служебната проверка относно реквизитите на акта за нарушение и издаденото
въз основа на него НП, съдът не констатира нередовности. Спазени са изискванията на чл.42
и чл.57 от ЗАНН. И актът, и НП съдържат изискуемите по закон реквизити.
В наказателното постановление е индивидуализирана кооперацията - субект на
констатираното неизпълнение на задължение, описано е и самото неизпълнение на
задължение. Според съда, по същество, наказващият орган правилно е приложил
материалния закон. Налице е неизпълнение от страна на ЗК "Сила-95", ЕИК:*********,
с.Самоводене на задължение, при определени от данъчното законодателство условия, в
качеството на субект по чл. 3, ал.12 от Наредба № Н - 18 от 13.12.2006 г. на МФ, което е
основание за ангажиране на имуществената отговорност. В тази връзка в теорията и
3
практиката, се приема, че се касае до особен вид – безвиновна обективна отговорност, която
носят юридическите лица и ЕТ, поради което е ирелевантно обсъждането на наличието на
виновно поведение.
Съдът счита, че в конкретния случай не е налице маловажен случай. Нарушението е
формално и бездействието води до осъществяването му от обективна страна. В случая
настъпването или не на вреди за фиска или трети лица, не е обективен признак от състава на
нарушението. Преценката за "маловажност" следва да се прави на база фактическите данни
по конкретния случай - вида на нарушението, начина на извършването му, вида и стойността
на предмета му, на вредните последици, степента на обществена опасност, моралната
укоримост на извършеното и т. н., като се отчита същността и целите на административно-
наказателната отговорност. Безспорно тежестта на нарушението е висока, предвид
обществената опасност и характера на засягане на данъчната система. Това нарушение е
свързано с осъществяване на контрол при потреблението на течни горива и свързаното с
това администриране на данъци.
В случая правилно е посочена разпоредбата, която е нарушена, правилно
наказващият орган се е позовал на санкционната норма на чл.185ал.2вр.ал.1 от ЗДДС.
Наложената имуществена санкция е в минималния размер, което се явява най-благоприятно
за субекта. В чл. 27, ал. 2 от ЗАНН са определени принципните положения относно
индивидуализацията на наказанието, вкл. имуществена санкция. Това са тежестта на
нарушението, подбудите, останалите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства и
имотното състояние на нарушителя.
Не са изтекли и преклузивните срокове по чл.34 от ЗАНН. Нарушителят следва да
се счита за открит при извършената проверка от актосъставителя на 29.11.2019год., а не
следва да се приема, че начален момент за този срок е довършване на нарушението
05.05.2019год. В случая законът има предвид момента на узнаване за извършване на
адм.нарушение от данъчната администрация. Спазен е двугодишния срок за съставяне на
АУАН от момента на довършване на нарушението 05.05.2019год. В този смисъл в АУАН и
НП е посочена датата, респ.периода на довършване на нарушението. Правомерното
поведение е било дължимо в периода 02.05 - 05.05.2019год.
По изложените съображения съдът приема, че обжалваното НП е законосъобразно и
правилно и като такова следва да бъде потвърдено.
При този изход на делото на жалбоподателя следва да бъдат възложени разноски на
основание чл.63ал.5 от ЗАНН вр.чл.37 от ЗПП вр.чл.27е от Наредбата за заплащане на
правната помощ в размер на 80 лева в полза ЦУ на Национална агенция по приходите,
гр.София. Следва да се определи минимално юрк.възнаграждение с оглед размера на
имуществената санкция, която е в минимален размер.
Водим от горното, съдът
4
РЕШИ:
Потвърждава Наказателно постановление №490497-F531095 от 17.01.2020год.
на Началник на Отдел "Оперативни дейности" - Велико Търново в ЦУ НАП, с което на
Земеделска кооперация "Сила-95", ЕИК:*********, със седалище и адрес на управление
с.Самоводене, ул."Опълченска" №67, със законен представител В.К.М., за неизпълнение на
задължение във връзка с дейността по чл. 16а ал.2вр.§31ал.3 от Наредба №Н - 18/13.12.2006
г. на МФвр.чл.118ал.4т.5 от ЗДДС на основание чл.185ал.2вр.ал.1 от ЗДДС е наложена
имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/ лева.
ОСЪЖДА Земеделска кооперация "Сила-95", ЕИК:*********, със седалище и
адрес на управление с.Самоводене, ул."Опълченска" №67, със законен представител В.К.М.,
да заплати на ЦУ на Национална агенция по приходите, гр.София, бул."Княз Ал. Дондуков"
№52, сумата от 80.00 лв./осемдесет/ лева разноски по делото.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд В.Търново в 14
дневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________
5