Решение по дело №726/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 февруари 2021 г. (в сила от 14 юни 2021 г.)
Съдия: Ивайло Емилов Иванов
Дело: 20207160700726
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№ 32

 

Гр. Перник, 19.02.2021 година.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в открито съдебно заседание проведено на осми февруари през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                                                                   Съдия: Ивайло Иванов

 

при съдебния секретар А.М., като разгледа докладваното от съдия Ивайло Иванов административно дело № 726/2020 година по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от Административнопроцесуалния кодекс АПК/, във връзка с чл. 118, ал. 3, във връзка с ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване /КСО/, във връзка с чл. 117, ал. 1, т. 2, б. „д“ от Кодекса за социално подпомагане /КСО/.

Образувано е по жалба на О.К.П. с ЕГН ********** *** против Решение № Ц-2153-11-33 от 26.10.2020 година, издадено от Директора на Териториално поделение Монтана на Националния осигурителен институт, с което е отхвърлена жалбата на настоящия жалбоподател срещу Разпореждане № РВ-3-11-00808741 от 08.09.2020 година на началника на отдел КПК за възстановяване на добросъвестно получено парично обезщетения за временна неработоспособност по болнични листове по реда на чл. 2, ал. 1 и ал. 3 от Наредба за реда за предоставяне в НОИ на данните от издадените болнични листове и решенията по обжалването им за О.К.П. като осигурено лице по реда на чл. 4, ал. 1, т. 1 от Кодекса за социално осигуряване /КСО/, както следва: № Е20182616778, за периода от 08.10.2018 г. до 21.10.2018 г.; № Е20182897887, за периода от 22.10.2018 г. до 10.11.2018 г. и № Е20182898208, за периода от 11.11.2018 г. до 30.11.2018 г. в общ размер на 2 031.72 лева.

В жалбата се сочи, че обжалваният акт е незаконосъобразен. Твърди се, че в случая не е налице законово регламентираната предпоставка по чл. 114, ал. 2, т. 2 от КСО, тъй като в обжалваното решение административният орган не е посочил на база на какви нови документи и данни е поискано възстановяване на отпуснатото парично обезщетение за временна неработоспособност. Твърди се, че в случая е налице индиция за евентуално нарушение от страна на осигурителя, което би довело до санкционни последици за „***“ ЕООД като работодател /осигурител/, но не би следвало да доведе до възстановяване на доброволно получените суми от страна на настоящия жалбоподател.

В проведеното съдебно заседание на 08.02.2021 година жалбоподателят О.К.П., редовно призован, не се явява, представлява се от адвокат К.П. ***, който поддържа жалбата и моли съда да отмени оспорения административен акт като незаконосъобразен. Претендира присъждане на направените съдебни разноски по представен списък.

В проведеното съдебно заседание на 08.02.2021 година ответникът по жалбата – директора на ТП Монтана на НОИ, редовно призован, не се явява, представлява се от началник отдел „Административен“ в ТП Перник на НОИ К.Б., която оспорва жалбата като неоснователна по подробно изложени съображения. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд – Перник, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК, въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

Жалбата е подадена от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, чиито права са засегнати от оспорения административния акт, при спазване на срока по чл. 118, ал. 1 от КСО, срещу подлежащо на съдебен контрол на основание чл. 118, ал. 1 от КСО решение на директора на ТП Монтана на НОИ, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

По реда на чл. 7, ал. 1 от Наредба за реда за представяне в Националния осигурителен институт на данните от издадените болнични листове в Информационната система за електронен обмен на документи и данни е постъпила информация за издадени на жалбоподателя болнични листове: № Е20182616778, № Е20182897887 и № Е20182898208, за периода от 08.10.2018 година до 30.11.2018 година, поради временна неработоспособност по реда на чл. 11, ал. 1 от КСО. Във връзка с тях и в съответствие с изискването на чл. 4, т. 2 и чл. 8, ал. 1 от Наредба за паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване, осигурителят „*** ” ЕООД, ЕИК ********* е представил удостоверение вх. № Р14-11-000-00-**********/14.10.2018 година /лист 15 от делото/; удостоверение вх. №Р14-11-000-00-**********/04.11.2018 година /лист 16 от делото/ и удостоверение                        вх. №Р14-11-000-00-**********/21.11.2018 година /лист 17/ относно правото за изплащане на парично обезщетение. 

По делото не е спорно между страните, че за ползвания от О.К.П. отпуск за временна нетрудоспособност за периода от 08.10.2018 година до 30.11.2018 година е получил парично обезщетение в общ размер на 2 031.72 лева по издадените три броя болнични листа.

Във връзка с неправомерно подадените данни по чл. 5, ал. 4 от КСО, пораждащи осигурителните права, в административната преписка приета по делото е приложено писмо изх. №1029-11-50/08.01.2020 година /лист 28 от делото/, от което е видно че осигурителят „***“ ЕООД е регистриран в търговския регистър /ТР/ към Агенцията по вписванията на 28.10.2015 година с едноличен собственик и управител Р.К.Л.с ЕГН *********. На 06.01.2016 година по партидата на осигурителя е вписано прехвърляне на дружествен дял като правоприемник на целия дружествен дял става С.Н.Н. с ЕГН **********. Същата става едноличен собственик и управител на търговското дружество. В дружеството Н. е назначила десет лица от гр. Перник, с висок осигурителен доход, между които е и настоящия жалбоподател О.К.П.. За шест от лицата постъпват данни за ползване на отпуск за временна неработоспособност, поради общо заболяване, въз основа на които от бюджета на НОИ са изплатени обезщетения с високи размери. В общия брои от шест лица фигурира и О.К.П.. В писмото се уточнява, че за едноличния собственик не са подавани данни по чл. 5, ал. 4 от КСО.

В тази връзка и по повод подаден сигнал вх. № 1130-11-614/26.09.2019 година на основание чл. 108, ал. 1, т. 3 от КСО и чл. 37, ал. 1 от Инструкцията за реда и начина за осъществяване на контролно – ревизионната дейност от контролните органи на НОИ е издадено, и приложено по делото Задължително предписание № ЗД-1-11-00672634/30.10.2019 година /лист 38 от делото/. В предписанието за заличаване на данните по чл. 5, ал. 4 от КСО фигурира и името на О.К.П. с ЕГН ********** за периода от 14.06.2018 година до 12.12.2018 година. Като мотив за издаване на предписанието гл.инспектор Димитрова е посочила, че същото се издава във връзка с декларация вх.  № 1043-21-1015#3/10.09.2019 година /лист 33 от делото/ от С. Н. – собственик и управител на дружеството. Същата е приложена по делото със собственоръчно отбелязване от страна на декларатора, че незнае, че е собственик на „***“ ЕООД и в нея няма документи /трудови договори, разплащателни сметки и др./ на дружеството.

По делото е приложен Протокол № 4016-11-215/08.11.2019 година /лист 41 от делото/, за поставено уведомително съобщение на информационното табло в ТП Монтана на НОИ относно издадените задължителни предписания. Същите няма данни да са обжалвани, поради което съдът приема, че са влезли в сила. Определеният срок за доброволното им изпълнение е 14 работни дни, считано от получаването им и който е изтекъл на година.

С Писмо вх. № 1029-11-451/28.02.2020 година е направено запитване до ТД на НАП Велико Търново, Офис Монтана с искане за предоставяне на информация за осигурителя „***“ ЕООД.

С Писмо вх. № 33-00-48/28.02.2020 година /лист 29 от делото/ ТД на НАП Велико Търново, Офис Монтана е уведомила административния орган, издал оспорваното решение, че на основание чл. 4, ал. 10, т. 4 от Наредба № Н-13/17.12.2019 година са приложени декларации Образец №1 за заличаване на данните подадени от „***“ ЕООД, включително и за периода от месец 01.2018 година до месец 12.2018 година.

Във връзка с извършваната проверка на осигурителя „***“ ЕООД по делото е приложено Писмо изх. №1029-11-558/20.05.2020 година /лист 31 от делото/, адресирано до директор Дирекция „Инспекция по труда“ гр. Монтана, с което е уведомен, че данните са служебно заличени от НОИ по реда на чл. 4, ал. 10, т. 4 от Наредба № Н-13 от 17.12.2019 година. Съгласно текста на писмото към него са приложени констативен протокол от 10.09.2019 година, собственоръчно написана декларация от С. Н. от 10.09.2019 година и издадените задължителни предписания, съставляващи част от административната преписка, представена по делото.

При това положение административният орган – началник отдел КПК в ТП Монтана на НОИ е приел, че жалбоподателят не е бил осигурен за времето, в което и бил в отпуск, поради временна неработоспособност за периода от 08.10.2018 година до 30.11.2018 година. На основание чл. 114, ал. 2, т. 2 и чл. 114, ал. 3 от КСО е издал Разпореждане № РВ-3-11-00808741/08.09.2020 година, с което го е задължил да възстанови добросъвестно полученото парично обезщетение за общо заболяване, за периода от 08.10.2018 година до 30.11.2018 година в общ размер на 2 031. 72 лева.

Недоволен от издаденото разпореждане О.К.П. е подал жалба вх. № Ц-1012-11-44 от 30.10.2020 година /лист 9 от делото/, с която моли оспореното разпореждане да бъде отменено като материално незаконосъобразно. Към жалбата не представя писмени документи за извършваната от него трудова дейност при осигурителя „***“ ЕООД. Съдът намира, че разпореждането е надлежно връчено, тъй като по-нататъшните процесуални действия по оспорването му са направени в срок от страна на лицето, за което разпореждането е неблагоприятно.

В срока по чл. 117, ал. 3 от КСО ръководителят на ТП Монтана на НОИ е издал Решение № Ц-2153-11-33 от 26.10.2020 година, с което е отхвърлил оспорването, като неоснователно. Решението на директора на ТП Монтана на НОИ е предмет на съдебен контрол в настоящото съдебно производство.

Пред настоящата съдебна инстанция е разпитан свидетеля В.Д.Е., воден от страна на жалбоподателя, от чиито показания се установява, че жалбоподателят О.П. е работил в автоборса в гр. София, кв. „***“, съседна на тази, в която е работил свидетелят Е.. Уточнява, че са се запознали по време на обедната почивка с жалбоподателя и са се виждали ежедневно в летните месеци на 2018 година, след което П. е спрял да идва на работа, защото е бил болен, като тази информация е получил от негови колеги. Свидетелят заявява, че с жалбоподателя са работили на различни автоборси, като няма спомен как е била фирмата на дружеството, в което е работил настоящия жалбоподател. Така дадените свидетелски показания настоящия съдебен състав не ги кредитира, тъй като не кореспондират с предмета на делото, както и не се подкрепят от събраните писмени доказателства.

При горните фактически констатации, настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник, прави следните правни изводи:

Оспореното решение е валидно и допустимо. Издадено е след надлежно сезиране с жалба вх. № Ц1012-11-44/30.09.2020 година, по реда на чл. 117, ал. 1 от КСО и в срока за обжалване по чл. 117, ал. 2, т. 2 от КСО. Постановено е в едномесечния срок по чл. 117, ал. 3, изр. 1 от КСО.

Издадено е от компетентен орган съгласно чл. 117, ал. 3 от КСО – Директора на ТП Монтана на НОИ. Обективирано е в посочената в същата разпоредба писмена форма и е със съдържание, регламентирано в чл. 59, ал. 2 от АПК. Отговаря на изискването за мотивираност съгласно чл. 117, ал. 3 от КСО. Означен е органът, който го е издал. Отразени са направените от него при осъществената контролна дейност фактически и правни изводи. Формулиран е ясен диспозитив. Съдържа информация за реда, срока и органа, пред който подлежи на обжалване, обозначена е дата, положен е подпис. От обстоятелствената част недвусмислено се изяснява, че контролиращият административен орган споделя извода на издателя на административния акт за наличие на предпоставките по 114, ал. 2, т. 2 от КСО за възстановяване на добросъвестно получена сума за обезщетение за ползван отпуск за временна неработоспособност. В производството по административен контрол за законосъобразност не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, представляващи основание за отмяната му. Решението е и материално законосъобразно.

Правилно Директорът на ТП Монтана на НОИ е приел, че разпореждането, предмет на контрол е издадено от компетентен административен орган. Съгласно чл. 114, ал. 3 от КСО това е длъжностното лице, на което е възложено ръководството на контрола по разходите на държавното обществено осигуряване в съответното териториално поделение на Националния осигурителен институт. В настоящия случай Разпореждане № РВ-3-11-00808741/08.09.2020 година е издадено от началник отдел КПК при ТП Монтана на НОИ, който е материално и териториално компетентния административен орган да стори това съгласно нормата на чл. 114, ал. 3 от КСО.

Разпореждането е обективирано в изискуемата писмена форма и съответства на изискванията на чл. 59, ал. 2 от АПК за съдържание и реквизити. В проведеното административно производство не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, представляващи основание за отмяната му. То е издадено след извършена проверка по реда на чл. 107 от КСО, в хода на която са издадени и влезли в сила задължителни предписания за заличаване на подадените по отношение на жалбоподателя данни по чл. 5, ал. 4 от КСО от осигурителя „***“ ЕООД. Заличаването е извършено служебно по реда на чл. 3, ал. 13 от Наредба № Н-8/29.12.2015 година при наличие на предвидените в същата норма предпоставки – неизпълнение на предписанието от адресата му в указания срок. Заличените данни касаят периода от 08.10.2018 година до 30.11.2018 година, който припокрива периода за който на жалбоподателя са изплащани паричните обезщетения и е ползвала отпуск за временна нетрудоспособност по процесните болнични листове. Затова е законосъобразен изводът на административния орган, че към този момент О.К.П. не е имал качеството осигурено лице по смисъла на чл. 4, ал. 1 от КСО и съответно за него не е възникнало право на обезщетение по чл. 11, ал. 1, т. 1, б. „а“ от КСО за временна неработоспособност. Изплатеното му такова е получено без основание, което е установено при условията на чл. 114, ал. 2, т. 2 от КСО. Съгласно посочената разпоредба основание за възстановяване на добросъвестно получени суми са постъпили след изплащането му доказателства или данни, които имат значение за определяне на правото, размера и срока на изплащане. В настоящия случай, в хода на извършена проверка са събрани доказателства, че през периода 08.10.2018 година – 30.11.2018 година жалбоподателят не е бил осигурено лице по смисъла на § 1, т. 3 от ДР на КСО. По делото не е приложен трудов договор на жалбоподателя сключен с „***“ ЕООД, не са приложени и служебни бележки, удостоверяващи неговата трудова дейност, приложени са само три броя удостоверения и е изслушан един свидетел на жалбоподателя, но тези писмени и гласни доказателства не опровергават всички останали такива от ТП Монтана на НОИ, приложени и приети по делото по приложена административна преписка. Изложеното налага извода за осъществяване на предпоставката на чл. 114, ал. 2, т. 2 от КСО за издаване на разпореждане за възстановяване на получената сума за обезщетение за временната неработоспособност. Затова настоящият съдебен състав намира, че административният акт, предмет на съдебен контрол е издаден при наличие на посочените в закона материални предпоставки и съответства на относимите правни норми. Идентично е становището на контролиращия административен орган, поради което издаденото от него решение е правилно и законосъобразно. Оспорването му е неоснователно и като такова следва да се отхвърли.

Относно разноските:

С оглед изхода на делото следва да се остави без уважение направеното искане от процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на направените съдебни разноски.

С оглед изхода от делото и на основание чл. 143, ал. 4 от АПК в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.

         Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, настоящия съдебен състав на Административен съд – Перник

 

Р   Е   Ш   И   :

 

         ОТХВЪРЛЯ жалбата на О.К.П. с ЕГН ********** *** против Решение № Ц-2153-11-33 от 26.10.2020 година, издадено от Директора на Териториално поделение Монтана на Националния осигурителен институт, с което е отхвърлена жалбата на настоящия жалбоподател срещу Разпореждане № РВ-3-11-00808741 от 08.09.2020 година на началника на отдел КПК при ТП Монтана на НОИ за възстановяване на добросъвестно получено парично обезщетения за временна неработоспособност по болнични листове в общ размер на 2 031.72 лева, като неоснователна.

ОСЪЖДА О.К.П. с ЕГН ********** *** да заплати на Националния осигурителен институт сумата от 100 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от връчването му на страните.

 

 

Съдия:/п/