Присъда по дело №673/2016 на Софийски градски съд

Номер на акта: 97
Дата: 30 март 2016 г. (в сила от 15 април 2016 г.)
Съдия: Александра Драгомирова Йорданова
Дело: 20161100200673
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 16 февруари 2016 г.

Съдържание на акта

П  Р  И  С  Ъ  Д  А

 

          Година 2016                      №………..                   град СОФИЯ

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Софийски градски съд,                         НО,  13 състав

 

На тридесети март                                 две хиляди и шестнадесета година

 

В публично  заседание в следния състав:

 

   ПРЕДСЕДАТЕЛ:  АЛЕКСАНДРА ЙОРДАНОВА

 

    СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ:

 

1. В.С.

                                                                            2. А.Н.

 

СЕКРЕТАР: А.А.

ПРОКУРОР:  МИХАЙЛОВА

като разгледа докладваното от С Ъ Д И Я Т А ЙОРДАНОВА

НОХД №  673 по описа за 2016 год.

И въз основа на закона и данните по делото СЪДЪТ

 

 

                                     П  Р  И  С  Ъ  Д  И :

 

 

ПРИЗНАВА подсъдимия М.Б.М., роден на ***г. в гр.Д., българин, български гражданин, женен, със средно образование, ЕГН **********,*** ЗА ВИНОВЕН в това, че:

На 17.11.2014г. около 15,50ч. в гр.*****” на паркинга зад бл.*, при управление на моторно превозно средство - товарен автомобил марка „Мерцедес”, модел „416 ЦДИ”, с per. № ********* - при-извършване на маневра „движение на заден ход” нарушил правилата за движение по пътищата, както следва :

Чл.5 ЗДвП, ал.1 „Всеки участник в движението по пътищата:

1. с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората .

ал.2 „Водачът на пътно превозно средство е длъжен:

1. да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в движението, каквито са пешеходците . . . ;

3. (нова - ДВ, бр.43 от 2002г., изм., бр.51 от 2007г.) да не управлява пътно превозно средство под въздействие на . . . наркотици или други упойващи вещества.”

Чл.25, ал.1 ЗДвП „Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, . . . , преди да започне маневрата трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него . . . или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение.”

Чл.40, ал.1 ЗДВП „Преди да започне движение назад, водачът е длъжен да се убеди, че пътят зад превозното средство е свободен и че няма да създаде опасност или затруднения за останалите участници в движението.

(2) По време на движението си назад водачът е длъжен непрекъснато да наблюдава пътя зад превозното средство, а когато това е невъзможно, той е длъжен да осигури лице, което да му сигнализира за опасности . .

Чл.116 ЗДвП „Водачът на пътно превозно средство е длъжен да бъде внимателен и предпазлив към пешеходците ... и към престарелите хора”,

реализирал пътнотранспортно произшествие с пешеходеца Н. Й.Н., ЕГН **********, и по непредпазливост му причинил смърт, като деянието е извършено след употреба на наркотичното вещество тетрахидроканабинол /ТНС/.

Престъпление по чл.343, ал.3, пр.2, б.”б”, пр.1 вр. ал.1, б.”в” вр.342, ал.1, пр.З НК.

   На осн. чл.343, ал.3, пр.2, б.”б”, пр.1 вр. ал.1, б.”в” вр.342, ал.1, пр.З, вр. чл. 58а от НК и чл.373, ал.2 от НПК НАЛАГА на подсъдимия М.Б.М. наказание лишаване от свобода за срок от ТРИ ГОДИНИ, чието изпълнение ОТЛАГА по реда на чл.66, ал.1 от НК за срок от ПЕТ ГОДИНИ, считано от влизане на присъдата в сила.

На осн. чл.343 Г, вр. чл.37, ал.1, т.7 от НК НАЛАГА на подсъдимия М. Б. М. наказание „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от ЧЕТИРИ ГОДИНИ, считано от влизане на присъдата в сила.

На осн. чл.59, ал.4 от НК ПРИСПАДА времето, през което за същото деяние подсъдимия М.Б.М. е бил лишен по административен ред от възможността да упражнява това си право, а именно считано от  26.11.2014 г до влизане на присъдата в сила.

         На осн. чл.189, ал.3 от НПК ОСЪЖДА подсъдимия М.Б.М.  /със снета по делото самоличност/ да заплати направените по делото разноски в полза на бюджета на съдебната власт, по сметка на СГС в размер на 200 лв. направени в съдебното производство, както и по сметка на МВР в размер на 1156,42 лв. направени на досъдебното производство.

 

         На осн. чл.190, ал.2 от НПК ОСЪЖДА подсъдимия М.Б.М.  /със снета по делото самоличност/ да заплати държавна такса в размер на 5 лв за служебно издаване на един  изпълнителен лист по делото.

 

         Присъдата може да се обжалва и протестира в 15 дневен срок от днес пред САС.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                        СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ:

 

 

                                                                                     1.

 

 

                                                                                     2.

 

Съдържание на мотивите

 

 

 

                  

 

 

 

                 МОТИВИ   КЪМ   ПРИСЪДА   ПОСТАНОВЕНА   ПО     Н .О .Х .Д .

                     № 673  / 2016г. ,  ПО   ОПИСА НА  СГС , НО , 13   СЪСТАВ

 

                                                              

 

             

                              Софийска  градска  прокуратура е внесла пред настоящия съд обвинителен акт срещу  М.Б.М. за  това ,  че на 17.11.2014г. около 15,50ч. в гр.*****” на паркинга зад бл.*, при управление на моторно превозно средство - товарен автомобил марка „Мерцедес”, модел „416 ЦДИ”, с per. № **** – при извършване на маневра „ движение  на заден ход нарушил правилата за движение по пътищата, както следва : Чл.5 ЗДвП, ал.1 „Всеки участник в движението по пътищата: 1.с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората . . ал.2 „Водачът на пътно превозно средство е длъжен: 1 да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в движението, каквито са пешеходците… 3.(нова - ДВ, бр.43 от 2002г., изм., бр.51 от 2007г.) да не управлява пътно превозно средство под въздействие на . . . наркотици или други упойващи вещества.” Чл. .25, ал.1 ЗДвП „Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, . . . , преди да започне маневрата трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него . . . или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение.”Чл.40, ал.1 ЗДВП „Преди да започне движение назад, водачът е длъжен да се убеди, че пътят зад превозното средство е свободен и че няма да създаде опасност или затруднения за останалите участници в движението.(2) По време на движението си назад водачът е длъжен непрекъснато да наблюдава пътя зад превозното средство, а когато това е невъзможно, той е длъжен да осигури лице, което да му сигнализира за опасности . .Чл.116 ЗДвП „Водачът на пътно превозно средство е длъжен да бъде внимателен и предпазлив към пешеходците ... и към престарелите хора”,реализирал пътнотранспортно произшествие с пешеходеца Н. Й.Н., ЕГН **********, и по непредпазливост му причинил смърт, като деянието е извършено след употреба на наркотичното вещество тетрахидроканабинол /ТНС/, престъпление по чл.343, ал.З, пр.2, б.”б”, пр.1 вр. ал.1, б.”в” вр.342, ал.1, пр.З НК.


                                        
Съдебното производство по делото е разгледано по реда на глава    27 от НПК.

                   На осн. чл. 76 от НПК е  конституиран в настоящето наказателно производство    като частен обвинител  пострадалия Й.Н.Й. – син на починалия     Н. Й.Н.   

                    В съдебно заседание представителят на Софийска градска  прокуратура  подържа внесения обвинителен акт срещу М.Б.М.  за извършено престъпление  по    чл.343, ал.З, пр.2, б.”б”, пр.1 вр. ал.1, б.”в” вр.342, ал.1, пр.З НК като с оглед на събраните по делото доказателства  пледира за признаването  му  за виновен   в извършването на престъплението   , като  му   се наложи   наказание   лишаване от свобода  в размер на 4 години ,което да бъде редуцирано по реда на чл. 58 А от НК , както и се наложи предвиденото в закона   за извършеното престъпление наказание лишаване от право да управлява МПС за срок от 7 години    .

                        В съдебно заседание повереникът на частния  обвинител Й.Н.Й. – адв. А.  пледира , че безспорно се установява по делото от изготвената АТЕ и разпитите на свидетелите  ,че деянието е извършено от подсъдимия М. , при което същия  следва да бъде признат за виновен като му се наложи наказание лишаване от свобода  в размер на 4 години  като адв. А. подържа изложеното от прокурора  в тази насока , както  и му се наложи  наказание лишаване от право да управлява МПС .

                        В съдебно заседание  частния  обвинител Й.Н.Й.  подържа  изцяло изложеното от своя повереник  адвокат А.  .

                                             В съдебно заседание защитникът на подсъдимия М.Б.М. – адв.Т.     пледира   при    постановяването на   присъдата да се отчете обстоятелството ,че  по делото не е установено ,  че упойващото наркотично вещество е оказало някакво въздействие върху подсъдимия    , при  което   пледира на подсъдимия да се наложи наказание   като се  отчетат  обстоятелствата  ,че подсъдимия е позвънил на телефон 112, същият е с чисто съдебно минало , влошено здравословно състояние ,  разкайва се  за случилото се , баща на две деца е , за които следва да се грижи  ,вследствие на инцидента е останал безработен, тъй като работи като шофьор и му е била отнета шофьорската книжка .

                                             В съдебно заседание подсъдимият М.Б.М. се признава за виновен в извършването на деянието , в което е обвинен ,   признава  изцяло  фактите , изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт и се съгласява да не се събират доказателства за тези факти .Подсъдимият сочи ,че иска да се извини безкрайно и няма ден , в който  да не съжалява за случилото се . В  последната си дума подсъдимия М.Б.М. сочи , че  безкрайно  съжалява за случилото се .  

                                            Съдът като обсъди доказателствата по делото и доводите на страните намира за установено следното от фактическа страна  :

                                             Подсъдимият  М.Б.М. е  роден на *** ***, българин, български гражданин, ЕГН **********, със средно образование, женен,  не работи , неосъждан, живущ ***    , с добри характеристични данни .

                       Подсъдимият   е правоспособен водач на МПС категория „В; С; М; Ткт”.Издадено му е СУМПС № *********/08.12.2010г.Води се на отчет в ОПП - СДВР.

                                             В средата на месец  ноември 2014г.  подсъдимият М. изпълнявал длъжността „шофьор-консултант” при „Б.Ч.” ЕООД. В работата си ползвал ведомствен товарен автомобил марка „Мерцедес”, модел „416 ЦДИ”, с ДК № ****, собствен на СД ’’Т. - Д. и сие”.С камиона, който е от типа „фургон”, осъществявал разносна търговия на продукти на работодателя „Б.Ч.” ЕООД.

                                             На 17.11.2014г. следобед подсъдимият М.  шофирал т.а.’’Мерцедес 416 ЦДИ” в района на ж.к.”С.” в нарушение на забраната да управлява МПС след употреба на наркотици.Намирал се под въздействието на канабис /коноп, марихуана/, което вещество е наркотично, поставено под международен контрол /забрана/ с Единната конвенция за упойващите средства на ООН от 1961 г., и под национален контрол /забрана/ със Списък I на Наредбата за реда за класифициране на растенията и веществата като наркотични към ЗКВНВП: „Растения и вещества с висока степен на риск за общественото здраве поради вредния ефект от злоупотреба с тях, забранени за приложение в хуманната и ветеринарната медицина.”В кръвта и урината на водача - подсъдимият М. присъствал специфичен метаболит на тетрахидроканабинола /активно действащия компонент на канабиса/, а именно карбокси-делта 9- ТНС .

                                         Употребата на "'съдържащи     ТНС     продукти          може да предизвика различни по вид и продължителност ефекти в зависимост от количеството на активното вещество и начина на прием /пушене, per os/.B общия случай при употребата на марихуана наблюдаваните ефекти могат да варират между отделните индивиди, като се наблюдават промени в настроението; предизвиква лека еуфория; променя себеоценката и усещанията за пространство и време. При високи дози е възможно да се наблюдават слаби халюцинации

                                           Отдясно до подсъдимия М.    в двуместната  кабина на камиона  пътувала                                                    св.Д. - търговски             представител на  „Б.Ч.” ЕООД.

                                           Т.а."Мерцедес 416 ЦДИ” се намирал в пълна техническа изправност.Задните колела били оборудвани с гуми м.”Нокиан”, модел „195/70 R 15”, тип „зимни”, с нормален грайфер, напомпани.

                     Приблизително в 15,30ч.  подсъдимият М.  стигнал до единствения вход на правоъгълния паркинг в ж.к.”С.” с дълга лява страна зад бл.*, ориентиран в посока от бул.’’Ш. П.” към ул.Т.М.”.Паркингът има дължина 76м и ширина 14м, асфалтово покритие без неравности, наклони и хоризонтална пътна маркировка. Подсъдимият вкарал т.а.’’Мерцедес 416 ЦДИ” през входа и спрял камиона върху надлъжната ос на паркинга с кабина, насочена към ул.Г. М.” и заден габарит на 21 м - 22м след началото на паркинга /или след края на входа за паркинга, което е едно и също/. Подсъдимият М.  оставил свидетелката Д. в кабината и разтоварил стока на „Б.Ч.” ЕООД за някакъв търговски обект наблизо. Около 15,50ч. се върнал; седнал зад волана, пуснал в ход двигателя на т.а.’’Мерцедес 416 ЦДИ”, отворил дясното стъкло /на вратата откъм страната на водача/ и погледнал навън.Включил на задна предавка и съвсем леко подкарал камиона назад със скорост от порядъка на 8-10 км/ч.Започвайки маневрата „движение на заден ход”,  подсъдимият М. не се убедил предварително, че може да извърши безопасно маневрата, че пътят зад камиона е свободен от пешеходци, чиито живот би могло да бъде застрашен, и, най-важния пропуск, не подсигурил съдействието на свидетелката  Д., с която работел в екип, като не я извел от кабината и не я поставил край левия или десния задностраничен габарит, за да му сигнализира за опасности в зоната зад камиона, докато завърши маневрата. Лявото странично огледало давало възможност на водача  - подсъдимия М. да вижда на 2,5м вляво от левия габарит и на 10м зад линията на очите; дясното странично огледало му давало възможност да вижда на 3,5м вдясно от десния габарит и на 35м зад линията на очите.Двете странични огледала не отразявали пътя и обстановката зад автомобила. Товарният авотомил.а"Мерцедес 416 ЦДИ е тип „фургон”.Има две задни врати без стъкла, поради което в кабината не е монтирано вътрешно огледало за обратно виждане.

                      Водачът – подсъдимия  М.  нямал никаква видимост към зоната зад задния габарит на камиона, която зона не бил в състояние да наблюдава лично, когато предприел маневрата „движение на заден ход”.

                      По същото време - 15,50ч. на 17.11.2014г. - възрастният пешеходец Н. Й.Н., 81-годишен, преминавал в непосредствена близост зад спрелия т.а.’’Мерцедес 416 ЦДИ”. Подпирал се на бастун и носел очила с увеличение 3 диоптъра.Вървял в посока от бл.** на ул.Т. М.” към бл.* край лявата дълга страна на паркинга, отдясно-наляво зад водача  - подсъдимия М.. Последният привел в движение автомобила на заден ход в момента, в който Н. се намирал отзад между страничните габарити на камиона. Подсъдимият М.  не го забелязал и продължил маневрата.Още в самото начало на придвижването на заден ход т.а.’’Мерцедес 416 ЦДИ” блъснал със задната си част Н., който паднал по корем върху терена, получавайки охлузване и кръвонасядане в областта на капачката на лявото коляно.Тялото му се установило върху надлъжната ос на паркинга с глава към бул.’’Ш. П.” /към входа на паркинга/ и крака към ул.Т. М.” /към по-далечния край на паркинга/; главата била обърната с дясната си страна към асфалтовата настилка. Прегазването станало със задно ляво колело на камиона, което първо се възкачило върху дясната подбедрица на пострадалия и последователно преминало върху дясното коляно, задно- вътрешната и задната повърхност на дясното бедро, задната повърхност на таза, по гърба, задната повърхност на лявата гръдна половина и по лявата страна на главата.Настъпила тежка съчетана черепно-мозъчна, гръдна, коремна и гръбначна травма, от която Н. починал на място.

                   Преди предно ляво колело също да достигне краката на пострадалия,  подсъдимият М.  спрял т.а."Мерцедес 416 ЦДИ”. Подсъдимият се обадил на тел.”112”. В 16,02ч. на местопрестъплението пристигнал екип на ЦСМП, който констатирал смъртта на Н. в медицински фиш N2109409/17.11.2014г.

                     Първоначалната и допълнителна комплексни медико- автотехнически експертизи дават заключения, че конструкцията на товарния автомобил не позволява при движение на заден ход да се възприема обстановката между габаритите на автомобила, поради което водачът не бил в състояние да възприеме намиращия се зад автомобила пешеходец; водачът задължително трябвало да си осигури наблюдател, който да следи движението на автомобила на и да го информира за опасности, които се намират отзад между габаритите на автомобила; причина за настъпилото ПТП е поведението на водача – подсъдимия М. .

                              Изложената фактическа обстановка се потвърждава от събраните по делото доказателства :  направеното признание на  фактите , изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт  от подсъдимия М.Б.М. както  и направеното самопризнание за извършването на деянието ,протоколите за разпит на досъдебно производство на свидетелите     Ц.Н.Д. / на л .  21 -23      от досъдебното   производство   /  и Й.Н.Й.   / на л .   36  -38  от досъдебното   производство   /, протокол  за   оглед на  местопроизшествие , скица и албум към него, констативен протокол , талон за медицинско изследване / на л .   7 -15  от досъдебното производство / ,  удостоверение за наследници  и акт за смърт  / на л . 39 -40  от досъдебното производство /,  СМЕ на труп и съдебно - химическо изследване  / на л .  66 - 74   , 75-76   от досъдебното   производство   /   авто – техническа експертиза / на л. 26  – 28  от досъдебното производство / ,  комплексна – медикоавтотехническа експертиза / л. 83 -86   от досъдебното производство / ,  допълнителна медикоавтотехническа експертиза / л. 89 -98    от досъдебното производство /   ,     съдебно –химическа /  токсилогична /   експертиза / на л . 30 -32      от досъдебното   производство   / ,  протокол за медицинско изследване и талон за медицинско изследване / на л . 34  - 35       от досъдебното   производство   / ,  справка от КАТ ,АУАН/ л. 45  – 54  от досъдебното производство /   актуално свидетелство за съдимост  на подсъдимия    , направление за хоспитализация на подсъдимия, удостоверение за сключен граждански брак на подсъдимия , удостоверения за раждане на двете му деца .

                                          Съгласно чл. 373 ал.3 от НПК , тъй като  по делото е налице хипотезата на чл.  372 ал.4 от НПК , настоящата съдебна инстанция  възприема за установени  обстоятелствата ,изложени в обвинителния акт .

                                          Направеното самопризнание на  подсъдимия се потвърждава изцяло , последователно и безпротиворечиво от посочените по  - горе гласни и писмени  доказателства събрани в хода на проведеното досъдебно производство  по делото. Направеното самопризнание на подсъдимия  на фактите изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт  се потвърждава  както от  показанията на свидетелката  очевидка  Ц.Н.Д. / на л .  21 -23      от досъдебното   производство   /,  така  и от писмените доказателства , а именно  /, протокол  за   оглед на  местопроизшествие , скица и албум към него, констативен протокол , талон за медицинско изследване / на л .   7 -15  от досъдебното производство / ,  удостоверение за наследници  и акт за смърт  / на л . 39 -40  от досъдебното производство /,  СМЕ на труп и съдебно - химическо изследване  / на л .  66 - 74   , 75-76   от досъдебното   производство   /   авто – техническа експертиза / на л. 26  – 28  от досъдебното производство / ,  комплексна – медикоавтотехническа експертиза / л. 83 -86   от досъдебното производство / ,  допълнителна медикоавтотехническа експертиза / л. 89 -98    от досъдебното производство /   ,     съдебно –химическа /  токсилогична /   експертиза / на л . 30 -32      от досъдебното   производство   / ,  протокол за медицинско изследване и талон за медицинско изследване / на л . 34  - 35       от досъдебното   производство   /.  В показанията си свидетелката  очевидка  Ц.Н.Д. описват конкретните обстоятелства , при които е настъпило ПТП,съобразно възприетото  от   нея .  

                                           При така изяснената фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи  :                                     

                                           Подсъдимият  с деянието си е   осъществил  от обективна  и субективна страна състава на престъплението по  чл.343, ал.З, пр.2, б.”б”, пр.1 вр. ал.1, б.”в” вр.342, ал.1, пр.З НК     , а  именно   на 17.11.2014г. около 15,50ч. в гр.*****” на паркинга зад бл.*, при управление на моторно превозно средство - товарен автомобил марка „Мерцедес”, модел „416 ЦДИ”, с per. № **** – при извършване на маневра „ движение  на заден ход нарушил правилата за движение по пътищата, както следва : Чл.5 ЗДвП, ал.1 „Всеки участник в движението по пътищата: 1.с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората . . ал.2 „Водачът на пътно превозно средство е длъжен: 1 да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в движението, каквито са пешеходците… 3.(нова - ДВ, бр.43 от 2002г., изм., бр.51 от 2007г.) да не управлява пътно превозно средство под въздействие на . . . наркотици или други упойващи вещества.” Чл. .25, ал.1 ЗДвП „Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, . . . , преди да започне маневрата трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него . . . или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение.”Чл.40, ал.1 ЗДВП „Преди да започне движение назад, водачът е длъжен да се убеди, че пътят зад превозното средство е свободен и че няма да създаде опасност или затруднения за останалите участници в движението.(2) По време на движението си назад водачът е длъжен непрекъснато да наблюдава пътя зад превозното средство, а когато това е невъзможно, той е длъжен да осигури лице, което да му сигнализира за опасности . .Чл.116 ЗДвП „Водачът на пътно превозно средство е длъжен да бъде внимателен и предпазлив към пешеходците ... и към престарелите хора”,реализирал пътнотранспортно произшествие с пешеходеца Н. Й.Н., ЕГН **********, и по непредпазливост му причинил смърт, като деянието е извършено след употреба на наркотичното вещество тетрахидроканабинол /ТНС/  

                                                 От обективна страна по делото се установява , че движението от подсъдимия   на управляваното от него моторно превозно средство – лек автомобил е извършено в нарушение на  правилата за движение  по пътищата  : както следва : Чл.5 ЗДвП, ал.1 „Всеки участник в движението по пътищата: 1.с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората . . ал.2 „Водачът на пътно превозно средство е длъжен: 1 да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в движението, каквито са пешеходците… 3.(нова - ДВ, бр.43 от 2002г., изм., бр.51 от 2007г.) да не управлява пътно превозно средство под въздействие на . . . наркотици или други упойващи вещества.” Чл. .25, ал.1 ЗДвП „Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, . . . , преди да започне маневрата трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него . . . или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение.”Чл.40, ал.1 ЗДВП „Преди да започне движение назад, водачът е длъжен да се убеди, че пътят зад превозното средство е свободен и че няма да създаде опасност или затруднения за останалите участници в движението.(2) По време на движението си назад водачът е длъжен непрекъснато да наблюдава пътя зад превозното средство, а когато това е невъзможно, той е длъжен да осигури лице, което да му сигнализира за опасности . .Чл.116 ЗДвП „Водачът на пътно превозно средство е длъжен да бъде внимателен и предпазлив към пешеходците ... и към престарелите хора,   тъй като подсъдимия  преди да започне маневрата на заден ход е трябвало да се убеди ,че  няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него , както и че пътят зад превозното средство е свободен и че няма да създаде опасност или затруднения за останалите участници в движението , както и е  бил длъжен по време на движението си назад водачът е длъжен непрекъснато да наблюдава пътя зад превозното средство, а когато това е невъзможно, той е длъжен да осигури лице, което да му сигнализира за опасности , като подсъдимия  по делото  не е наблюдавал непрекъснато пътя зад превозното средство , а след като  това не е било възможно с оглед на  вида на управляваното от него МПС то той е е длъжен да осигури лице, което да му сигнализира за опасности, както и подсъдимия   не е бил   внимателен и предпазлив към пешеходците , а именно какъвто е бил пешеходец Н. Й.Н., както и към престарелите хора  какъвто постарадалия с оглед на възрастта си Н. Й.Н. е бил ,  и  вследствие на което  е  причинил смъртта му, като деянието е извършено след употреба на наркотичното вещество тетрахидроканабинол /ТНС/    .За последното обстоятелство, което се установява от обективна страна по делото  видно от съдебно –химическа /  токсилогична /   експертиза / на л . 30 -32      от досъдебното   производство   /,  настоящата съдебна инстанция не споделя доводите на защитата ,че    по делото не е установено ,  че упойващото наркотично вещество е оказало някакво въздействие върху подсъдимия   „ ,тъй като за съставомерността на деянието е достатъчно  да бъде установена употреба на наркотични вещества , без да е необходимо по делото да се установява  оказано въздействие  върху водача вследствие на тази употреба.

                                              От субективна страна  деянието е  осъществено от подсъдимия  при форма на вината  непредпазливост – небрежност  , доколкото същият  не е желаел и не е предвиждал настъпването на  общественоопасните последици от деянието си – настъпилото ПТП с вредоносния резултат – причинените   телесни увреждания   на пострадалия които са довели до неговата смърт , но като провоспособен водач на МПС  е бил длъжен и е  могъл да ги предвиди  .

                                              

                                              По индивидуализацията на наказанието :

                                              В разпоредбата на чл.343, ал.З, пр.2, б.”б”, пр.1 вр. ал.1, б.”в” вр.342, ал.1, пр.З НК         за извършеното от подсъдимия престъпление по този състав е  предвидено наказание лишаване от свобода от   три     до   петнадесет  години .

                                                 С оглед на  процесуалния ред , по който е проведено настоящето съдебно производство , а именно по реда на съкратеното съдебно следствие по глава 27 от НПК , на основание чл. 373  ал.2 от НПК  наказанието следва да се определи при условията на  чл. 58 А от НК  с оглед на обстоятелството ,че по делото се произнася осъдителна присъда ,  при  което предвиденото наказание лишаване от свобода следва да бъде намалено с една трета  на осн. чл. 58 А ал.1 от НК   .

                                                Съдът намира ,че по настоящето дело с оглед на  индивидуализацията на наказанието , което следва да се наложи   на подсъдимия  са налице  основанията за   определяне  на предвиденото  наказание лишаване от свобода  в   размер от 9  години лишаване от свобода  ,    тъй като по делото са налице  смекчаващи вината на подсъдимия обстоятелства , при което наказанието следва да бъде определено при  превес на смекчаващи вината на подсъдимия обстоятелства  . Като  смекчаващи вината на подсъдимия обстоятелства  съдът отчита чистото  му съдебно минало ,  направеното самопризнание на извършването на деянието ,  което допринася за разкриване на обективната истина по делото , изразеното съжаление за стореното ,  влошеното здравословно състояние на подсъдимия ,при което съдът намира , че наказанието лишаване от свобода  следва да се определи  в размер на 9  години    , което след задължителната редукция на осн. чл. 58 А ал.1 от НК с една трета  следва да бъде определено до размер от 3 година , считано от влизане на присъдата в сила.                                                

                                                Съдът намира , че по делото  са налице и основанията на чл.  66 ал.1  от НК за отлагане изпълнението на  така наложеното наказание лишаване от свобода , доколкото съдът налага наказание лишаване от свобода  на подсъдимия     по делото   до    три години , подсъдимия    не е  осъждан на лишаване от свобода за престъпление от общ   характер    , като съдът намира ,че целите наказанието и поправянето на подсъдимия    могат да се постигнат по този начин и не е наложително изтърпяването на така наложеното наказание . По отношение на продължителността на изпитателния срок , съдът намира , че същата следва да бъде индивидуализирана   до  пет     години , считано от влизане на присъдата в сила , което е   максималния   размер на срока предвиден   в закона  ,като се отчете  обстоятелството , че  с извършеното деяние е причинена на смърт и са били употребени наркотични вещества .

                                               На осн. чл. 343 Г  от НК следва да бъде наложено на подсъдимия и наказание лишаване от право да управлява МПС  ,  което съда намира ,че следва да бъде за срок от 4  години ,считано от влизане на присъдата в сила ,като се отчете обстоятелството  че с извършеното деяние са нарушени няколко  норми от ЗДвП ,както и че видно от справката на КАТ   на подсъдимия са налагани административни наказания за извършени други нарушения на ЗДвП.

                                              На осн. чл. 59 ал. 4 от НК следва да се приспадне времето през което за същото деяние  подсъдимия е  бил лишен  по административен ред  от възможността да упражнява това си право , а именно считано от 26.11.14г. до влизане на присъдата в сила .

                                               На основание чл. 189 ал.3 НПК с оглед изхода на настоящето дело  на подсъдимия  следва да се възложат  и същия  следва да бъде   осъден  да заплати  направените по делото разноски в полза на бюджета  на съдебната власт по сметка на СГС в размер на  200 лв, и по сметка на МВР  в  размер на   1156 ,42   лв направени на досъдебното производство , а на  основание чл. 190 ал.2 НПК и   5 лв. за служебното издаване   на   един   изпълнителен     лист по делото .

                                                Поради изложените съображения съдът постанови  присъдата  си .

 

 

 

 

 

                                                       СЪДИЯ  :