Решение по дело №562/2021 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 260290
Дата: 30 март 2021 г. (в сила от 8 юли 2021 г.)
Съдия: Тодор Димитров Митев
Дело: 20212120200562
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 260290

 

гр.Бургас, 30.03.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 БУРГАСКИ РАЙОНЕН СЪД, 47–ми наказателен състав, в публично заседание на девети март две хиляди двадесет и първа година в състав:                                                                                     

         

 РАЙОНЕН СЪДИЯ: ТОДОР МИТЕВ

 

При участието на секретаря *, като разгледа НАХД № 562 по описа на БРС за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:

   Производството е образувано по повод жалба на А.М.Г. с ЕГН: **********, адрес: ***, срещу Наказателно постановление № */29.10.2020г., издадено от Директора на ОДМВР-Бургас, с което на основание чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето за нарушение на чл. 63, ал. 1 от ЗЗ на жалбоподателя е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 300 лева.

С жалбата се моли за отмяна на атакуваното наказателно постановление.

В открито съдебно заседание жалбоподателят, не се явява, като същият не е намерен на посочения от него адрес за призоваване.

Административнонаказващият орган – ОДМВР - гр. Бургас, не изпраща представител, като в писмено становище моли за потвърждаване на НП.

Съдът след като се запозна с материалите по делото и становищата на страните, приема, че жалбата е подадена в рамките на седемдневния срок за обжалване по чл.59, ал.2 ЗАНН. Видно от разписката НП е връчено на жалбоподателя на 03.02.2021г., а жалбата е депозирана на 08.02.2021г. Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е основателна, като съдът след като прецени доказателствата по делото и съобрази закона в контекста на правомощията си по съдебния контрол намира за установено следното:

На 30.04.2020 г. св. Д.Н.- служител в 05 РУ при ОДМВР-Бургас, извършвал обход в кв. „Сарафово“  в гр. Бургас. Забелязал жалбоподателя Г.,***, като същият бил без поставена защитна маска на лицето или друго средство, покриващо носа и устата.

Св. Н. съставил на жалбоподателя АУАН с бл. № *, квалифицирайки нарушението като такова по чл. 63, ал.1 ЗЗ. Актът бил предявен на Г., който го подписал и получил препис от него, като не записал възражения.

Въз основа на АУАН, на 29.10.2020г. било издадено и атакуваното НП, в което била пресъздадена фактическата обстановка, изложена в акта. Административнонаказващият орган не констатирал нередовности при съставяне на АУАН и счел, че горните факти, нарушават разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от ЗЗ, поради което и наложил на жалбоподателя административно наказание „Глоба” в размер на 300 лева.

Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото материали по АНП, както и писмените и гласни доказателства, събрани в хода на съдебното производство, които съдът кредитира изцяло. На практика и самият жалбоподател не оспорва изложената фактическа обстановка.

Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразност и обоснованост, както и относно справедливостта на наложеното административно наказание и предвид така установената фактическа обстановка, направи следните правни изводи:

Наказателното постановление е издадено от компетентен орган, а АУАН е съставен от компетентно (териториално и материално) лице, видно от приложената по делото (л.15) Заповед № 251з-1247 от 24.03.2020 г. на директора на ОДМВР- Бургас. Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл. 34 от ЗАНН.

Независимо от горното, съдът намира, че са допуснати съществени процесуални нарушения при издаването на наказателното постановление, нарушаващи разпоредбата на чл. 57 от ЗАНН и възпрепятстващи възможността на лицето да организира защитата си.

Съгласно санкционната разпоредба на чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ към датата на издаване на постановлението който наруши или не изпълни въведени от министъра на здравеопазването или от директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 4 или 7 и чл. 63а, ал. 1 или 2, освен ако деянието не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв., а при повторно нарушение - от 1000 до 2000 лв.

Като нарушена обаче е посочена разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от ЗЗ, която към датата на постановлението пък предвижда, че при непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите от епидемично разпространение на заразна болест по чл. 61, ал. 1, с цел защита и опазване живота и здравето на гражданите, се обявява извънредна епидемична обстановка. Иначе казано, последната разпоредба не е визирана в разпоредбата на чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ, а и не въвежда задължение за гражданите.

Видно е, че е налице разминаване между посочената санкционна разпоредба и сочената за нарушена разпоредба, която дори не предвижда административно задължение. По този начин не става ясно какво нарушение в крайна сметка в вменено във вина на жалбоподателя и по кой законов текст.

Възможно е АНО да е имал намерение всъщност да визира разпоредбите на чл. 209а, ал. 1 и чл. 63, ал. 1 от ЗЗ, действали към датата на проверката- 30.04.2020 г.  Съгласно редакцията на чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ към тази дата, който наруши или не изпълни въведени с акт на министъра на здравеопазването или директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 1 или 2, освен ако деянието съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв., а при повторно нарушение от 1000 до 2000 лв. Съгласно редакцията на чл. 63, ал. 1 пък към тази дата при възникване на извънредна епидемична обстановка министърът на здравеопазването въвежда противоепидемични мерки на територията на страната или на отделен регион.

Когато обаче се издава наказателно постановление, при което се прилагат разпоредби, чиито редакции са претърпели промени, следва да бъде посочена съответната редакция, която АНО прилага. В противен случай се достига до необходимост от тълкуване на волята на наказващия орган от страна на съда (както в предния абзац), което обаче е недопустимо в административнонаказателното производство. По този начин на практика за първи път биха се очертали признаци от състава на нарушението. Недопустимо е да се приеме, че волята на наказващия орган се е предполагала. Това означава наказаният да бъде поставен в положение да гадае коя измежду всички възможни редакции на всяка една посочена законова разпоредба е имал предвид наказващият орган. Подобно изискване не може да се вменява в тежест на санкционираното лице, тъй като процесуалният закон не е предвидил такова задължение, а нито АНО, нито съдът могат да вменяват нови процесуални задължения на административнонаказателно отговорните лица. Не само жалбоподателят, но и съдът е поставен в положение да предполага действителната воля на АНО. Да се приеме обаче, че съдът с въззивното си решение може за пръв път да укаже, че всъщност АНО се е позовал на стара редакция на разпоредбата, би означавало съдът да измени с въззивното решение правната квалификация на деянието, с каквото правомощие той не разполага. Нещо повече, напълно е възможно съдът при едно такова тълкуване да вложи смисъл, какъвто всъщност не е имал предвид АНО. Предвид това, посочените от органа разпоредби следва да бъдат приети така, както са описани, като преценката за законосъобразност следва да се извършва единствено и само по отношение на тях. В конкретния случай, доколкото не е посочено изрично нещо друго по отношение на нито една от двете разпоредби- сочената за нарушена и санкционната, съдът приема, че същите са приложени в редакциите им към момента на съставянето на НП, при което както бе посочено по-горе, е налице разминаване. Освен това, поведението на жалбоподателя не може да се приеме за нарушение на чл. 63, ал. 1 от ЗЗ в тази редакция, тъй като липсва предписано задължение.

 Също така, с Определение № 8865 от 06.07.20 г. по адм. д. № 3873/20 г., VI-то отд., докладчик съдията Десислава Стоева, производството по оспорването на заповедта е било прекратено тъй като оспорената и не влязла в законна сила заповед е била отменена със Заповед № РД-01-263 от 14.05.20 г. в сила от 14.05.20 г. В определението е било застъпено становището, че отмяната на акта е идентично с неговото оттегляне по см. на чл. 156 от АПК, което съдът споделя. Заповедта като общ административен акт подлежи на изпълнение от момента на съобщаването ѝ, независимо от оспорването (чл. 180 от АПК). Предварителното изпълнение по силата на закона обаче няма самостоятелно значение и не поражда правни последици ако общият административен акт не е влязъл в законна сила последствие. Ето защо след оттеглянето му или след отмяната му при надлежно оспорване, каквото се установява с определението на ВАС, всички уредени права и задължения се считат за неразпородени. Обратното би означавало, че актът без да е влязъл в законна сила е породил правни последици за времето от постановяването му до оттеглянето му или отмяната му, а това противоречи на правовия ред. От тази гледна точка след като обсъжданата заповед не е породила правни последици, то означава, че не е въвела и ограничителни противоепидемични мерки, от което следва, че деянието на жалбоподателя е несъставомерно.

Отделно от това, съдът намира, че е налице хипотезата на чл.28 ЗАНН. При последната, с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства, нарушението представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния вид. В конкретния случай, в НП органът е изложил извод, че не е налице хипотезата на маловажност по чл.28 ЗАНН, който е мотивирал с усложнената в страна епидемична обстановка и наложителността от спазване на установените със заповедта на министъра на здравеопазването мерки. Безспорно е, че така установените мерки следва да се спазват, но в крайна сметка за разпространението на вируса на COVID-19 е необходимо предаването му от човек на човек. В конкретния случай по делото не се доказва и не се твърди в НП от поведението на жалбоподателя да са настъпили вредни последици. Не са събрани доказателства, че лицето е било в близост до други лица, или че е бил заедно с други лица, т.е. че е имало и други лица наоколо. При тези данни съдът приема, че деянието, макар да съставлява нарушение, се отличава с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния вид. Предвид факта, че деянието му представлява маловажен случай, същият не следва да бъде наказван за извършването му.

Предвид всички тези обстоятелства, съдът намира, че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно и следва да се отмени изцяло.

Така мотивиран, на основание чл.63, ал.1, предл.3 ЗАНН, Бургаският районен съд

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление */29.10.2020г., издадено от Директора на ОДМВР-Бургас, с което на основание чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето за нарушение на чл. 63, ал. 1 от ЗЗ на А.М.Г. с ЕГН: **********, адрес: ***, е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 300 лева.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – гр. Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните на посочените по делото адреси.

 

 

 

                                                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ: ТОДОР МИТЕВ

Вярно с оригинала: Д.Б.