Р Е Ш Е Н И Е
№ 846
23.06.2022г. гр.Бургас,
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд – Бургас ХІІІ-ти състав
На девети юни две хиляди двадесет и втора
година
В публично заседание в следния състав:
Председател: Р.Й.Членове: 1. Павлина Стойчева
2. Веселин Белев
Секретаря: Д. Ф.
Прокурор: Х.К.
Като разгледа докладваното от съдия Румен Й.,
административно дело № 614 по описа за 2022 година, за да се произнесе
взе предвид следното:
Производството е по глава Х, раздел ІІІ от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на „Метромедия Груп“ЕООД,
ЕИК-*********, със седалище и адрес на управление: гр.Бургас, ул.Рилска №45,
представлявано от управителя М.Л.Д., чрез пълномощника адвокат Д.С. ***, против
Наредба за
определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на
територията на Община Бургас, приета от Общински съвет – Бургас с решение по
т.2, протокол №21/20.12.2016г., посл. изм. по т.1 от протокол №
33/22.02.2022г., в частта й по точка 6 „За ползване на тротоари, площади,
улични платна и други терени за рекламна дейност (изм. протокол
№49/30.10.2018г.)“, подточка 6.5 „Реклама върху чадъри и тенти“ от приложение №
3 „Тарифа на местните такси по чл.6, ал.1 от ЗМДТ, за услуги предоставяни от
Община Бургас“, със следното съдържание: „За двустранни РИЕ таксите се
удвояват“. Прави се искане за отмяната на атакуваната правна норма като незаконосъобразна,
като постановена в противоречие на разпоредби с по-висша юридическа сила. Твърди
се липсата на мотиви. В съдебно заседание жалбоподателят, чрез адвокат С.
поддържа жалбата на основанията, изложени в нея. Представя писмена защита в която
доразвива тезите си.
Ответникът – Общински съвет (ОбС)-Бургас, представя
преписката по приемането и изменението на цитираната наредба. В съдебно
заседание се представлява от юрисконсулт Г.Т., която оспорва жалбата като
неоснователна.
Прокурорът от Окръжна прокуратура - Бургас дава
заключение за неоснователност на жалбата.
Съобщението за постъпилата жалба е обявено по реда на
чл.181 във връзка с чл.188 от АПК в ДВ, бр.32 от 26.04.2022г. По делото не са
встъпили заинтересовани страни по смисъла на чл.189, ал.2 от АПК.
След като прецени твърденията на страните, събрания по
делото доказателствен материал и съобрази закона, Административен съд - Бургас
в настоящия си състав намира за установено от фактическа и правна страна
следното:
Предмет на съдебен контрол за законосъобразност е
отделна разпоредба от Наредба за определянето и администрирането на местните
такси и цени на услуги на територията на Община Бургас (Наредбата), приета от
ОбС-Бургас.
В чл.186 от АПК
са определени субектите, които имат право да оспорват подзаконови нормативни
актове – това са както гражданите, организациите и органите, чиито права,
свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него
или за които той поражда задължения, така и прокурора, който може да подаде
протест срещу акта. Правният интерес от обжалване на административните актове
се обуславя от непосредственото неблагоприятно въздействие в правната сфера на
лицата, по отношение на които актовете имат действие. Дружеството-жалбоподател
има издадени от Община Бургас разрешения за поставяне на рекламно-информационни
елементи с № 3605/31.07.2020г. и № 3686/02.10.2020г., със срок до 13.08.2023г.
и 03.10.2023г. Следователно атакуваната точка 6 „За ползване на тротоари,
площади, улични платна и други терени за рекламна дейност (изм. протокол
№49/30.10.2018г.)“, подточка 6.5 „Реклама върху чадъри и тенти“ от приложение №
3 „Тарифа на местните такси по чл.6, ал.1 от ЗМДТ, за услуги предоставяни от
Община Бургас“, със следното съдържание: „За двустранни РИЕ таксите се
удвояват“ от Наредбата, засяга жалбоподателя пряко в търговската му дейност и е
налице правен интерес от оспорването. Съгласно чл.187, ал.1 от АПК
подзаконовите актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето, а
съгласно чл.185, ал.2 от АПК те могат да се атакуват както изцяло, така и в
отделни техни разпоредби. Подадената от „Метромедия Груп“ЕООД жалба отговаря на
изискванията за форма и съдържание, съобразно чл.150, ал.1, във вр. с чл.196 от АПК, поради което същата е процесуално допустима.
Разгледана по същество, жалбата е основателен по
следните съображения:
Наредбата (л.186-л.299 и https://burgascouncil.org/index.php/node/2948),
приета от ОбС-Бургас, представлява действащ нормативен акт. Приета е по силата
на законова делегация, като Законът за местното самоуправление и местната
администрация (ЗМСМА) предоставя правомощия на общинския съвет да приема
правилници, наредби, решения и инструкции по въпроси от местно значение. В
случая наредбата определя рамката за правно регулиране на обществените
отношения, свързани с определянето и администрирането на местните такси и цени
на услуги и права на територията на Община Бургас. Процесната Наредба и в
частност оспорената разпоредба, има характер на подзаконов нормативен акт по
смисъла на чл.75, ал.1 от АПК, тъй като същата се отнася за неопределен и
неограничен брой адресати и има многократно правно действие.
Общинският съвет като орган на местно самоуправление
на територията на Община Бургас, решава самостоятелно въпросите от местно значение,
които законът е предоставил в неговата компетентност. По силата на чл.76, ал.3
от АПК, във връзка с чл.8 от Закона за нормативните актове (ЗНА) и чл.21, ал.2
от ЗМСМА и в изпълнение на предоставените му правомощия, той е овластен да
издава нормативни административни актове, уреждащи въпроси от местно значение,
сред които и наредби. Предвид изложеното съдът намира, че оспорената точка 6
„За ползване на тротоари, площади, улични платна и други терени за рекламна
дейност (изм. протокол №49/30.10.2018г.)“, подточка 6.5 „Реклама върху чадъри и
тенти“ от приложение № 3 „Тарифа на местните такси по чл.6, ал.1 от ЗМДТ, за
услуги предоставяни от Община Бургас“, със следното съдържание: „За двустранни
РИЕ таксите се удвояват“ от процесната Наредбата е издадена от компетентен
орган – ОбС-Бургас. Спазена е изискуемата от закона специална форма.
Съдът не установи съществени нарушения на
административно-производствените правила при приемане на наредбата, включително
и на протестираната разпоредба.
По делото е представен Проект на Наредбата (л.45-л.128),
публикуван на интернет страницата на ОбС-Бургас на 03.11.2016г., доказателство
за което е разпечатка от интернет-страницата на ОбС-Бургас (л.308). Видно от
частта, публикувана преди самия проект, на заинтересованите лица е предоставен
30-дневен срок, считано от 03.11.2016г., за предложения и становища във връзка
с проекта, като е указано, че същите могат за бъдат представени в писмен вид
както в деловодството на общината, така и на посочени електронни адреси.
С Докладна записка рег.№ 61-00-413/05.12.2016г. на
Община Бургас (л.30-л.44) кметът на Община Бургас е информирал ОбС-Бургас за
необходимостта от приемане на нова наредба, уреждаща реда за определянето и
администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община
Бургас, като са посочени: причините за това; целите, които се поставят;
финансовите и другите средства, необходими за прилагането на новата уредба;
очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива;
анализ за съответствие с правото на Европейския съюз.
На л.129 от делото са представени Мотиви към проекта
за приемане на Наредбата, в които също са изложени причините, които налагат
приемането на Наредбата; целите, които се поставят; финансовите и други
средства, необходими за прилагането на новата уредба; очакваните резултати от
прилагането и анализ на съответствието с правото на Европейския съюз.
Приложена е Справка по чл.26, ал.5 от ЗНА (л.312), от
която се установява, че във връзка с публикувано съобщение за обществени
консултации на интернет страницата на общината относно проект на Наредбата, са
постъпили предложения от ОП „Транспорт“ и от Дирекция „Икономика и стопански
дейности“ при Община Бургас.
Предложенията с мотивите и постъпилите становища са обсъдени
от Комисията по транспорт и морско дело, Комисията по обществен ред, сигурност
и безопасност на движението, Комисията по образование и вероизповедания,
Комисията по устройство на територията, Комисията по опазване на околната
среда, земеделие и храни, Комисията по култура и читалищна дейност, Комисията
по туризъм, Комисията по международно сътрудничество, оперативни програми и
неправителствени организации, Комисията по здравеопазване и социални дейности,
Комисията за младежта и спорта, Комисията по бюджет и финанси, Комисията по
общинска собственост и инвестиционни политики и Комисията по правни въпроси,
като всички комисии са подкрепили докладната записка и проекта за решение (л.315-л.318).
С Решение по т.2 от дневния ред, обективирано в
Протокол 21/20.12.2016г. (л.319) за заседание на ОбС-Бургас е приета процесната
Наредба. Решението е гласувано поименно с 32 гласа „за“, 6 гласа „против“ и 5
гласа „въздържал се“ от присъствали 43-ма общински съветника на заседанието към
момента на гласуване.
На основание чл.37, ал.3 от ЗНА, приетата наредба е
разгласена на интернет страницата на ОбС-Бургас, видно от приложена по делото
разпечатка (л.429).
С решение № 911 от 09.05.2018г., постановено по адм.д.
№ 332/2018г. по описа на Административен съд - Бургас са отменени разпоредбите
на т.6, със всички съставни подточки от 6.1 до 6.5 от Раздел І „Ползване на
пазари, тържища, тротоари, площади, улични платна, панаири и терени с друго
предназначение“ от Тарифа на местните такси по чл.6, ал.1 от ЗМДТ за услуги
предоставени от Община Бургас – Приложение № 3 към Наредбата за определянето и
администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община
Бургас (л.460).
По делото е представен Проект на Наредбата за
допълнение и изменение на Наредбата за определянето и администрирането на
местните такси и цени на услуги на територията на Община Бургас (л.144-л.149),
публикуван на интернет страницата на ОбС-Бургас на 14.08.2018г., доказателство
за което е разпечатка от интернет страницата на ОбС-Бургас и портала за
обществени консултации (л.159-л.160). Видно от частта, публикувана преди самия
проект, на заинтересованите лица е предоставен 30-дневен срок, считано от
14.08.2018г., за предложения и становища във връзка с проекта, като е указано,
че същите могат за бъдат представени в писмен вид както в деловодството на
общината, така и на посочени електронни адреси.
С Докладна записка рег.№ 61-00-194/11.10.2018г. на
Община Бургас (л.430-л.437) кметът на Община Бургас е информирал ОбС-Бургас за
необходимостта от приемане Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за
определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на
територията на Община Бургас, като са посочени причините за това; целите, които
се поставят; финансовите и другите средства, необходими за прилагането на
новата уредба; очакваните резултати от прилагането, включително финансовите,
ако има такива; анализ за съответствие с правото на Европейския съюз.
На л.150 от делото са представени Мотиви към проекта
за изменение и допълнение на Наредбата, в които също са изложени причините,
които налагат приемането на допълнения и изменения на Наредбата; целите, които се поставят;
финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба;
очакваните резултати от прилагането и анализ на съответствието с правото на
Европейския съюз. Част от тях касаят и атакуваната в настоящото съдебно
производство разпоредба.
Предложенията с мотивите и постъпилите становища са
обсъдени от Комисията по туризъм, Комисията по транспорт и морско дело, Комисията
по опазване на околната среда, земеделие и храни, Комисията по култура и
читалищна дейност, Комисията по международно сътрудничество, оперативни
програми и неправителствени организации, Комисията по здравеопазване и социални
дейности, Комисията по образование и вероизповедания, Комисията по бюджет и
финанси, Комисията за младежта и спорта, Комисията по устройство на
територията, Комисията по обществен ред, сигурност и безопасност на движението,
Комисията по правни въпроси, Комисията по общинска собственост и инвестиционни
политики, като всички комисии са подкрепили докладната записка и проекта за
решение (л.161-л.164).
С Решение по т.8 от дневния ред, обективирано в
Протокол 49/30.10.2018г. (л.167) за заседание на ОбС-Бургас е приета Наредбата
за изменение и допълнение на процесната Наредба. По време на обсъжданията са
били проведени разисквани, които също се квалифицират като мотиви по приемането
на наредба. Изказал се е и управителят на дружеството-жалбоподател, като е коментирал
оспорения текст. Решението е гласувано поименно с 34 гласа „за“, 1 гласа
„против“ и 7 гласа „въздържал се“ от присъствали 42-ма общински съветника на
заседанието към момента на гласуване.
На основание чл.37, ал.3 от ЗНА, приетата наредба е
разгласена на интернет страницата на ОбС-Бургас, видно от приложена по делото
разпечатка (л.185).
В настоящият случай е оспорена точка 6 „За ползване на
тротоари, площади, улични платна и други терени за рекламна дейност, подточка
6.5 „Реклама върху чадъри и тенти“ от Приложение №3 „Тарифа за местните такси
по чл.6, ал.1 от ЗМДТ, за услуги предоставяни от Община Бургас“, със следното
съдържание: „За двустранни РИЕ таксите се удвояват“.
Съгласно разпоредбата на чл.6, ал. 1, б.“б“ от Закона
за местните данъци и такси (ЗМДТ) общините събират местни такси за ползване на пазари,
тържища, панаири, тротоари, площади и улични платна.
Съгласно чл.72 от ЗМДТ таксата се заплаща за ползване
на тротоари, площади, улични платна, места, върху които са организирани пазари
(открити и покрити), тържища, панаири, както и терени с друго предназначение,
които са общинска собственост.
Съгласно чл.20, ал.1 от Наредбата Общинският съвет
определя такса за ползване на тротоари, площади, улични платна, места, върху
които са организирани тържища, панаири, както и терени с друго предназначение,
които са общинска собственост.
С оглед на цитираните разпоредби неоснователно е
възражението на жалбоподателя, че таксата за реклама, находяща се на временни
рекламно-информационни елементи се дължи без значение, чия е собствеността.
Според чл.7, ал.1 от ЗМДТ местните такси се определят
въз основа на необходимите материално-технически и административни разходи по
предоставяне на услугата.
Нормите на чл.8, ал.1 и 2 от ЗМДТ предвиждат, че
общинският съвет определя размера на таксите при спазване на следните принципи:
възстановяване на пълните разходи на общината по предоставяне на услугата; създаване на условия за разширяване на
предлаганите услуги и повишаване на тяхното качество; постигане на по-голяма справедливост
при определяне и заплащане на местните такси. За услуга, при която дейностите
могат да се разграничат една от друга, се определя отделна такса за всяка от
дейностите.
Така действащата нормативна уредба е императивна и
категорична, че местните такси се заплащат единствено и само срещу извършвана
услуга, а размерът им е обвързан с разходите по тази услуга.
Съгласно чл.20, ал.2 от Наредбата, таксите се
определят на квадратен метър за ден или за месец в зависимост от зоната, в
която се намират терените. Съответно за определянето на таксата за реклама,
находяща се на РИЕ е от значение площта в квадратни метри, която РИЕ заема от
тротоара, площада, уличното платно и т.н., която е общинска собственост.
С оглед на така цитираните разпоредби предвиденото в
Наредбата удвояване на таксите за двустранни РИЕ е необосновано, доколкото
независимо от това дали РИЕ е едностранно или двустранно, то същото заема една
и съща площ съответно обезщетението за ползването на общинската собственост и
разходите за поддръжка са едни и същи.
В тази връзка настоящият съдебен състав споделя съображенията
изложени в сезиращата го жалба и намира, че заетата площ от терена е определяща
за таксата която се дължи реклама, находяща се на РИЕ.
С оглед на изложеното и предвид изричната разпоредба
на чл.168, ал.1 от АПК съдът намира, че оспорената норма от Наредбата
противоречи на правни норми от по-висок ранг, а именно чл.7, ал.1 и
чл.8, ал.1 и 2 от ЗМДТ, поради което същата следва да бъде отменена.
Предвид изхода на делото, Община Бургас следва да
заплати на „Метромедия груп“ЕООД разноски в размер на 550 лева, представляващи
платена държавна такса – 50 лева, държавна такса от 20 лева за публикуването на
обявлението в ДВ и платено възнаграждение за адвокат – 500 лева.
Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.193,
ал.1 от АПК, Административен съд - Бургас, тринадесети състав,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наредба за определянето и
администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община
Бургас, приета от Общински съвет – Бургас с решение по т.2, протокол
№21/20.12.2016г., посл. изм. по т.1 от протокол № 33/22.02.2022г., в частта й по точка 6 „За ползване на
тротоари, площади, улични платна и други терени за рекламна дейност (изм.
протокол №49/30.10.2018г.)“, подточка 6.5 „Реклама върху чадъри и тенти“ от
приложение № 3 „Тарифа на местните такси по чл.6, ал.1 от ЗМДТ, за услуги
предоставяни от Община Бургас“, със следното съдържание: „За двустранни РИЕ таксите се удвояват“.
ОСЪЖДА Община Бургас да заплати на
„Метромедия груп“ЕООД, ЕИК-*********, разноски в размер на 570 (петстотин и седемдесет)
лева.
Решението може да се обжалва пред Върховен
административен съд - в четиринадесетдневен срок от съобщаването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1. 2.