Решение по дело №614/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 846
Дата: 23 юни 2022 г.
Съдия: Румен Николов Йосифов
Дело: 20227040700614
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

          846          23.06.2022г.                    гр.Бургас,

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – Бургас                                                          ХІІІ-ти състав

На девети юни                                               две хиляди двадесет и втора година

В публично заседание в следния състав:

 

Председател:       Р.Й.Членове:           1. Павлина Стойчева

                           2. Веселин Белев 

Секретаря: Д. Ф.

Прокурор: Х.К.

Като разгледа докладваното от съдия Румен Й.,

административно дело № 614 по описа за 2022 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по глава Х, раздел ІІІ от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на „Метромедия Груп“ЕООД, ЕИК-*********, със седалище и адрес на управление: гр.Бургас, ул.Рилска №45, представлявано от управителя М.Л.Д., чрез пълномощника адвокат Д.С. ***, против Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Бургас, приета от Общински съвет – Бургас с решение по т.2, протокол №21/20.12.2016г., посл. изм. по т.1 от протокол № 33/22.02.2022г., в частта й по точка 6 „За ползване на тротоари, площади, улични платна и други терени за рекламна дейност (изм. протокол №49/30.10.2018г.)“, подточка 6.5 „Реклама върху чадъри и тенти“ от приложение № 3 „Тарифа на местните такси по чл.6, ал.1 от ЗМДТ, за услуги предоставяни от Община Бургас“, със следното съдържание: „За двустранни РИЕ таксите се удвояват“. Прави се искане за отмяната на атакуваната правна норма като незаконосъобразна, като постановена в противоречие на разпоредби с по-висша юридическа сила. Твърди се липсата на мотиви. В съдебно заседание жалбоподателят, чрез адвокат С. поддържа жалбата на основанията, изложени в нея. Представя писмена защита в която доразвива тезите си.

Ответникът – Общински съвет (ОбС)-Бургас, представя преписката по приемането и изменението на цитираната наредба. В съдебно заседание се представлява от юрисконсулт Г.Т., която оспорва жалбата като неоснователна.

Прокурорът от Окръжна прокуратура - Бургас дава заключение за неоснователност на жалбата.

Съобщението за постъпилата жалба е обявено по реда на чл.181 във връзка с чл.188 от АПК в ДВ, бр.32 от 26.04.2022г. По делото не са встъпили заинтересовани страни по смисъла на чл.189, ал.2 от АПК.

След като прецени твърденията на страните, събрания по делото доказателствен материал и съобрази закона, Административен съд - Бургас в настоящия си състав намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Предмет на съдебен контрол за законосъобразност е отделна разпоредба от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Бургас (Наредбата), приета от ОбС-Бургас.

В  чл.186 от АПК са определени субектите, които имат право да оспорват подзаконови нормативни актове – това са както гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения, така и прокурора, който може да подаде протест срещу акта. Правният интерес от обжалване на административните актове се обуславя от непосредственото неблагоприятно въздействие в правната сфера на лицата, по отношение на които актовете имат действие. Дружеството-жалбоподател има издадени от Община Бургас разрешения за поставяне на рекламно-информационни елементи с № 3605/31.07.2020г. и № 3686/02.10.2020г., със срок до 13.08.2023г. и 03.10.2023г. Следователно атакуваната точка 6 „За ползване на тротоари, площади, улични платна и други терени за рекламна дейност (изм. протокол №49/30.10.2018г.)“, подточка 6.5 „Реклама върху чадъри и тенти“ от приложение № 3 „Тарифа на местните такси по чл.6, ал.1 от ЗМДТ, за услуги предоставяни от Община Бургас“, със следното съдържание: „За двустранни РИЕ таксите се удвояват“ от Наредбата, засяга жалбоподателя пряко в търговската му дейност и е налице правен интерес от оспорването. Съгласно чл.187, ал.1 от АПК подзаконовите актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето, а съгласно чл.185, ал.2 от АПК те могат да се атакуват както изцяло, така и в отделни техни разпоредби. Подадената от „Метромедия Груп“ЕООД жалба отговаря на изискванията за форма и съдържание, съобразно чл.150, ал.1, във вр. с чл.196 от АПК, поради което същата е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателен по следните съображения:

Наредбата (л.186-л.299 и https://burgascouncil.org/index.php/node/2948), приета от ОбС-Бургас, представлява действащ нормативен акт. Приета е по силата на законова делегация, като Законът за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) предоставя правомощия на общинския съвет да приема правилници, наредби, решения и инструкции по въпроси от местно значение. В случая наредбата определя рамката за правно регулиране на обществените отношения, свързани с определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и права на територията на Община Бургас. Процесната Наредба и в частност оспорената разпоредба, има характер на подзаконов нормативен акт по смисъла на чл.75, ал.1 от АПК, тъй като същата се отнася за неопределен и неограничен брой адресати и има многократно правно действие.

Общинският съвет като орган на местно самоуправление на територията на Община Бургас, решава самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в неговата компетентност. По силата на чл.76, ал.3 от АПК, във връзка с чл.8 от Закона за нормативните актове (ЗНА) и чл.21, ал.2 от ЗМСМА и в изпълнение на предоставените му правомощия, той е овластен да издава нормативни административни актове, уреждащи въпроси от местно значение, сред които и наредби. Предвид изложеното съдът намира, че оспорената точка 6 „За ползване на тротоари, площади, улични платна и други терени за рекламна дейност (изм. протокол №49/30.10.2018г.)“, подточка 6.5 „Реклама върху чадъри и тенти“ от приложение № 3 „Тарифа на местните такси по чл.6, ал.1 от ЗМДТ, за услуги предоставяни от Община Бургас“, със следното съдържание: „За двустранни РИЕ таксите се удвояват“ от процесната Наредбата е издадена от компетентен орган – ОбС-Бургас. Спазена е изискуемата от закона специална форма.

Съдът не установи съществени нарушения на административно-производствените правила при приемане на наредбата, включително и на протестираната разпоредба.

По делото е представен Проект на Наредбата (л.45-л.128), публикуван на интернет страницата на ОбС-Бургас на 03.11.2016г., доказателство за което е разпечатка от интернет-страницата на ОбС-Бургас (л.308). Видно от частта, публикувана преди самия проект, на заинтересованите лица е предоставен 30-дневен срок, считано от 03.11.2016г., за предложения и становища във връзка с проекта, като е указано, че същите могат за бъдат представени в писмен вид както в деловодството на общината, така и на посочени електронни адреси.

С Докладна записка рег.№ 61-00-413/05.12.2016г. на Община Бургас (л.30-л.44) кметът на Община Бургас е информирал ОбС-Бургас за необходимостта от приемане на нова наредба, уреждаща реда за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Бургас, като са посочени: причините за това; целите, които се поставят; финансовите и другите средства, необходими за прилагането на новата уредба; очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива; анализ за съответствие с правото на Европейския съюз.

На л.129 от делото са представени Мотиви към проекта за приемане на Наредбата, в които също са изложени причините, които налагат приемането на Наредбата; целите, които се поставят; финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; очакваните резултати от прилагането и анализ на съответствието с правото на Европейския съюз.

Приложена е Справка по чл.26, ал.5 от ЗНА (л.312), от която се установява, че във връзка с публикувано съобщение за обществени консултации на интернет страницата на общината относно проект на Наредбата, са постъпили предложения от ОП „Транспорт“ и от Дирекция „Икономика и стопански дейности“ при Община Бургас.

Предложенията с мотивите и постъпилите становища са обсъдени от Комисията по транспорт и морско дело, Комисията по обществен ред, сигурност и безопасност на движението, Комисията по образование и вероизповедания, Комисията по устройство на територията, Комисията по опазване на околната среда, земеделие и храни, Комисията по култура и читалищна дейност, Комисията по туризъм, Комисията по международно сътрудничество, оперативни програми и неправителствени организации, Комисията по здравеопазване и социални дейности, Комисията за младежта и спорта, Комисията по бюджет и финанси, Комисията по общинска собственост и инвестиционни политики и Комисията по правни въпроси, като всички комисии са подкрепили докладната записка и проекта за решение (л.315-л.318).  

С Решение по т.2 от дневния ред, обективирано в Протокол 21/20.12.2016г. (л.319) за заседание на ОбС-Бургас е приета процесната Наредба. Решението е гласувано поименно с 32 гласа „за“, 6 гласа „против“ и 5 гласа „въздържал се“ от присъствали 43-ма общински съветника на заседанието към момента на гласуване.

На основание чл.37, ал.3 от ЗНА, приетата наредба е разгласена на интернет страницата на ОбС-Бургас, видно от приложена по делото разпечатка (л.429).

С решение № 911 от 09.05.2018г., постановено по адм.д. № 332/2018г. по описа на Административен съд - Бургас са отменени разпоредбите на т.6, със всички съставни подточки от 6.1 до 6.5 от Раздел І „Ползване на пазари, тържища, тротоари, площади, улични платна, панаири и терени с друго предназначение“ от Тарифа на местните такси по чл.6, ал.1 от ЗМДТ за услуги предоставени от Община Бургас – Приложение № 3 към Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Бургас (л.460).

По делото е представен Проект на Наредбата за допълнение и изменение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Бургас (л.144-л.149), публикуван на интернет страницата на ОбС-Бургас на 14.08.2018г., доказателство за което е разпечатка от интернет страницата на ОбС-Бургас и портала за обществени консултации (л.159-л.160). Видно от частта, публикувана преди самия проект, на заинтересованите лица е предоставен 30-дневен срок, считано от 14.08.2018г., за предложения и становища във връзка с проекта, като е указано, че същите могат за бъдат представени в писмен вид както в деловодството на общината, така и на посочени електронни адреси.

С Докладна записка рег.№ 61-00-194/11.10.2018г. на Община Бургас (л.430-л.437) кметът на Община Бургас е информирал ОбС-Бургас за необходимостта от приемане Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Бургас, като са посочени причините за това; целите, които се поставят; финансовите и другите средства, необходими за прилагането на новата уредба; очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива; анализ за съответствие с правото на Европейския съюз.

На л.150 от делото са представени Мотиви към проекта за изменение и допълнение на Наредбата, в които също са изложени причините, които налагат приемането на допълнения и изменения на  Наредбата; целите, които се поставят; финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; очакваните резултати от прилагането и анализ на съответствието с правото на Европейския съюз. Част от тях касаят и атакуваната в настоящото съдебно производство разпоредба.

Предложенията с мотивите и постъпилите становища са обсъдени от Комисията по туризъм, Комисията по транспорт и морско дело, Комисията по опазване на околната среда, земеделие и храни, Комисията по култура и читалищна дейност, Комисията по международно сътрудничество, оперативни програми и неправителствени организации, Комисията по здравеопазване и социални дейности, Комисията по образование и вероизповедания, Комисията по бюджет и финанси, Комисията за младежта и спорта, Комисията по устройство на територията, Комисията по обществен ред, сигурност и безопасност на движението, Комисията по правни въпроси, Комисията по общинска собственост и инвестиционни политики, като всички комисии са подкрепили докладната записка и проекта за решение (л.161-л.164). 

С Решение по т.8 от дневния ред, обективирано в Протокол 49/30.10.2018г. (л.167) за заседание на ОбС-Бургас е приета Наредбата за изменение и допълнение на процесната Наредба. По време на обсъжданията са били проведени разисквани, които също се квалифицират като мотиви по приемането на наредба. Изказал се е и управителят на дружеството-жалбоподател, като е коментирал оспорения текст. Решението е гласувано поименно с 34 гласа „за“, 1 гласа „против“ и 7 гласа „въздържал се“ от присъствали 42-ма общински съветника на заседанието към момента на гласуване.

На основание чл.37, ал.3 от ЗНА, приетата наредба е разгласена на интернет страницата на ОбС-Бургас, видно от приложена по делото разпечатка (л.185).

В настоящият случай е оспорена точка 6 „За ползване на тротоари, площади, улични платна и други терени за рекламна дейност, подточка 6.5 „Реклама върху чадъри и тенти“ от Приложение №3 „Тарифа за местните такси по чл.6, ал.1 от ЗМДТ, за услуги предоставяни от Община Бургас“, със следното съдържание: „За двустранни РИЕ таксите се удвояват“.

Съгласно разпоредбата на чл.6, ал. 1, б.“б“ от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ) общините събират местни такси за ползване на пазари, тържища, панаири, тротоари, площади и улични платна.

Съгласно чл.72 от ЗМДТ таксата се заплаща за ползване на тротоари, площади, улични платна, места, върху които са организирани пазари (открити и покрити), тържища, панаири, както и терени с друго предназначение, които са общинска собственост.

Съгласно чл.20, ал.1 от Наредбата Общинският съвет определя такса за ползване на тротоари, площади, улични платна, места, върху които са организирани тържища, панаири, както и терени с друго предназначение, които са общинска собственост.

С оглед на цитираните разпоредби неоснователно е възражението на жалбоподателя, че таксата за реклама, находяща се на временни рекламно-информационни елементи се дължи без значение, чия е собствеността.

Според чл.7, ал.1 от ЗМДТ местните такси се определят въз основа на необходимите материално-технически и административни разходи по предоставяне на услугата.

Нормите на чл.8, ал.1 и 2 от ЗМДТ предвиждат, че общинският съвет определя размера на таксите при спазване на следните принципи: възстановяване на пълните разходи на общината по предоставяне на услугата;  създаване на условия за разширяване на предлаганите услуги и повишаване на тяхното качество; постигане на по-голяма справедливост при определяне и заплащане на местните такси. За услуга, при която дейностите могат да се разграничат една от друга, се определя отделна такса за всяка от дейностите.

Така действащата нормативна уредба е императивна и категорична, че местните такси се заплащат единствено и само срещу извършвана услуга, а размерът им е обвързан с разходите по тази услуга.

Съгласно чл.20, ал.2 от Наредбата, таксите се определят на квадратен метър за ден или за месец в зависимост от зоната, в която се намират терените. Съответно за определянето на таксата за реклама, находяща се на РИЕ е от значение площта в квадратни метри, която РИЕ заема от тротоара, площада, уличното платно и т.н., която е общинска собственост.

С оглед на така цитираните разпоредби предвиденото в Наредбата удвояване на таксите за двустранни РИЕ е необосновано, доколкото независимо от това дали РИЕ е едностранно или двустранно, то същото заема една и съща площ съответно обезщетението за ползването на общинската собственост и разходите за поддръжка са едни и същи.  

В тази връзка настоящият съдебен състав споделя съображенията изложени в сезиращата го жалба и намира, че заетата площ от терена е определяща за таксата която се дължи реклама, находяща се на РИЕ.

С оглед на изложеното и предвид изричната разпоредба на чл.168, ал.1 от АПК съдът намира, че оспорената норма от Наредбата противоречи на правни норми от по-висок ранг, а именно чл.7, ал.1 и чл.8, ал.1 и 2 от ЗМДТ, поради което същата следва да бъде отменена.

Предвид изхода на делото, Община Бургас следва да заплати на „Метромедия груп“ЕООД разноски в размер на 550 лева, представляващи платена държавна такса – 50 лева, държавна такса от 20 лева за публикуването на обявлението в ДВ и платено възнаграждение за адвокат – 500 лева.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.193, ал.1 от АПК, Административен съд - Бургас, тринадесети състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Бургас, приета от Общински съвет – Бургас с решение по т.2, протокол №21/20.12.2016г., посл. изм. по т.1 от протокол № 33/22.02.2022г., в частта й по точка 6 „За ползване на тротоари, площади, улични платна и други терени за рекламна дейност (изм. протокол №49/30.10.2018г.)“, подточка 6.5 „Реклама върху чадъри и тенти“ от приложение № 3 „Тарифа на местните такси по чл.6, ал.1 от ЗМДТ, за услуги предоставяни от Община Бургас“, със следното съдържание: „За двустранни РИЕ таксите се удвояват“.

ОСЪЖДА Община Бургас да заплати на „Метромедия груп“ЕООД, ЕИК-*********, разноски в размер на 570 (петстотин и седемдесет) лева.

Решението може да се обжалва пред Върховен административен съд - в четиринадесетдневен срок от съобщаването му.

 

                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                       

 

 

ЧЛЕНОВЕ:        1.                                                              2.