Решение по дело №719/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 197
Дата: 14 март 2022 г.
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20217150700719
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 юни 2021 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpeg             РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

                     197/14.3.2022г.

 

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, ІІ състав в открито заседание на осемнадесети февруари през две хиляди двадесет и втората година в състав:

 

СЪДИЯ        :   ГЕОРГИ ПЕТРОВ

СЕКРЕТАР  :  АНТОАНЕТА МЕТАНОВА

 

като разгледа докладваното от съдия Петров адм. дело  № 719 по описа на съда за 2021год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

I. За характера на производството, жалбата и становищата на страните :

 

1. Производството е  по реда на Производството е по реда на Дял ІІІ, Глава Х, Раздел І от АПК, във връзка с  чл. 215, ал.1 и чл. 219 от Закона за устройство на територията.

 

2. Образувано е по Жалба Д.Г.Т., ЕГН **********,*** и Д.Г.Т., ЕГН **********,***, срещу Заповед № РД 401 от  09.06.2021 год.  на Кмета на Община Брацигово, в частта ѝ с която на основание чл. 134, ал. 2, т. 6 от ЗУТ е одобрено изменение на подробен устройствен план – план за регулация и застрояване на част от кв. 26, УПИ ХІV – Районна ветеринарна лечебница(имот с идентификатор 06207.502.402 по КККР на гр. Брацигово), по регулационния план на гр. Брацигово, с което регулационните линии на УПИ ХІV – Районна ветеринарна лечебница, от кв. 26, минават по имотните граници на имот с идентификатор 06207.502.402 и имот с идентификатор 06207.502.411, който е включен в УПИ VІІІ – озеленяване, от кв. 26 и се обособява нов УПИ ХІV-Районна ветеринарна лечебница, като за него се ситуира нискоетажно, свободностоящо застрояване с Н≤10 м.; Пзастр≤60%  ; Кинт≤1.2; Позел≥40%, съобразно означенията на скицата проект.

Възраженията на жалбоподателите се свеждат до твърдението, че одобреното с оспорената заповед изменение на устройствения план, не отговаря на регулационните изисквания.

Иска се оспорената заповед да бъде отменена, като се присъдят сторените разноски по производството.

 

3. Кмета на Община Брацигово, чрез процесуалния си представител юрк. С., в представена по делото писмена защита е на становище,у че жалбата е неоснователна. Поддържа се, че оспорената заповед е издадена при спазване на всички изисквания на закона за това.

Възразява се, че жалбата на Т. е неясно формулирана. Счита се, че жалбоподателите нямат правен интерес да оспорват заповедта, доколкото тя не засяга техни права и интереси.

Иска се  жалбата да бъде отхвърлена изцяло, като в полза на администрацията се присъди юрисконсултско възнаграждение.       

 

II. За фактите и тяхната хронология :

 

4. Със Заявление вх. № 15-138-1 от 02.02.2021 г., подписано от неизвестно физическо лице, действащо от името на Областна дирекция Пазарджик на Българската агенция за безопасност на храните неизвестно  физическо е поискано да бъде одобрен приложения към него проект за подробен устройствен план, относно имот с идентификатор 06207.502.402 по КККР на гр. Брацигово.

Приложен към заявлението е проект за изменение на подробен устройствен план – изменение на плана за регулация и застрояване на УПИ ХІV – Районна ветеринарна лечебница, от кв. 26 по устройствения план на гр. Брацигово. Посочено е, че възложител на проекта е Министерство на земеделието, храните и горите, Българската агенция за безопасност на храните, чрез областна дирекция Пазарджик на БАБХ.

В обяснителната записка към проекта е посочено, че за поземлен имот с идентификатор 06207.502.402 по КККР на гр. Брацигово, за който е отреден УПИ ХІV – Районна ветеринарна лечебница, от кв. 26 е съставен Акт за частна държавна собственост № 6792 от 20.02.2018 г. Въпросния акт не бе представен по делото, независимо, че с Разпореждане № 1500 от 02.07.2021  г., съдът е задължил Кмета на Община Брацигово, да представи пълната административна преписка по издаване на оспорената заповед. В случая, с оглед правилото на чл. 161 от ГПК, във връзка с чл. 144 от ГПК и липсата на спор между страните, няма пречка да се приеме, че поземлен имот с идентификатор 06207.502.402 по КККР на гр. Брацигово е частна държавна собственост.

Предложения проект за изменение на устройствения план предвижда, преместване на източната и западната дворищно-регулационна линия, така че границите на новия УПИ XІV-Районна ветеринарна лечебница да минават изцяло по кадастралните граници на ПИ 06207.502.402. С плана за застрояване се предвижда свободно застрояване с отстъп по 3,00 м. от уличната и страничната регулация и 5,00 м. откъм дъното на имота. Градоустройствените показатели са за зона „Жм“, свободно застрояване, височина до 10м., плътност ≤60%, Кинт≤1.2 озеленяване ≥40%.

 

5. С Решение ІІ по Протокол № 2 от 10.02.2021 г.(л. 78 по а.д. 749/2021), Експертния съвет по устройство на територията при Община Брацигово е счел за основателно заявление вх. № 15-138-1 от 02.02.2021 г. на ОДБХ Пазарджик, като „…. На основание чл. 134 ал. 2 т. 6 от ЗУТ приема изменение на ПУП- ПРЗ за част от кв.26, УПИ XIV- Районна ветеринарна лечебница по РП на гр. Брацигово….“

Проекта е съобщен на заинтересованите лица, включително и на жалбоподателите Т.(л.107 по а.д. 749/2021). Възражения срещу проектираното изменение на устройствения план на населеното место са постъпили от Н. М., Й. М., Е. М., Д. и Д.Т.(л.52 по а.д. 749/2021), в които те са заявили изрично несъгласие с обявения проект поради, нарушаване на настоящите и бъдещите им интереси, като собственици на съседните имоти. Към възраженията са представени документи, удостоверяващи наличието на вещни права върху съответните имоти, като от страна на Т. е представен нот. акт.  № 381  от 221.03.1975 г., с който е извършена сделка за дарение, по силата на която те са придобили собствеността върху имот. пл. № 167, от кв. 26 по плана на гр. Брацигово.

С решения от 07.04.2021 г. и от 19.05.2021 г., ЕСУТ при Община Брацигово е оставила без уважение, направените възражения.

 

6. В рамките на тази хронологична последователност е издадена процесната Заповед № РД 401 от  09.06.2021 год.  на Кмета на Община Брацигово, с която на основание чл. 134, ал. 2, т. 6 от ЗУТ е одобрено изменение на подробен устройствен план – план за регулация и застрояване на част от кв. 26, УПИ ХІV – Районна ветеринарна лечебница(имот с идентификатор 06207.502.402 по КККР на гр. Брацигово), по регулационния план на гр. Брацигово, с който регулационните линии на УПИ ХІV – Районна ветеринарна лечебница, от кв. 26, минават по имотните граници на имот с идентификатор 06207.502.402 и се обособява нов УПИ ХІV-Районна ветеринарна лечебница. Ва него се ситуира нискоетажно, свободностоящо застрояване с Н≤10 м.; Пзастр≤60%  ; Кинт≤1.2; Позел≥40%, съобразно означенията на скицата проект.

Заповедта е връчена на Д. и Д. Т., съответно на 16.06.2021 г. и 16.06.2021 г., съобразно представените по делото известия за доставяне(л.29 по а.д. 749/2021). Жалбата срещу нея е регистрирана в деловодството на общинска администрация на 25.06.2021 г.

 

7.  По делото се представиха ; Заповед № РД-18-43 от 19.10.2012 г. на Изпълнителния директор на АГКК, с която са одобрени кадастралната карта и кадастралните регистри за землището на гр. Брацигово(л.62) ; Скица № 15-348156 от 02.04.2021 г. на СГКК, Пазарджик, относно поземлен имот 06207.502.411 ; Заповед № 389 от 16.02.1965 г. на Зам. председателя на Държавния комитет по строителство и архитектура, с която е одобрен регулационния план и напречните профили на улиците на гр. Брацигово.

В хода на съдебното производство, без заявени резерви от страните, бе прието заключение по назначена съдебно техническа експертиза. Според вещото лице, предприетото с процесната заповед изменение е по действащия регулационен план на гр.Брацигово, одобрен през 1965 г. и променян в по-късни моменти. УПИ VIII-Озеленяване в кв.26 е предвиден в по-късен момент, в границите на предвидения през 1965 г. УПИ VIII-Детски ясли, преотреден за озеленяване, без да се променят границите на парцела. УПИ XIV-Районна ветеринарна лечебница, също е предвиден като регулационно изменение, в по- късен момент. При образуването на УПИ XIV-Районна ветеринарна лечебница, регулационната линия между него и УПИ VIII-Озеленяване не е променена, тя е останала във вида, в който е проектирана с одобряването на плана от 1965 г.

С одобряването на регулационния план през 1965 г. е одобрен и кадастрален план, който в частта на процесиите имоти, не е променян и е бил в сила до 2012 г., когато са одобрени кадастрална карта и кадастралните регистри на землището на гр. Брацигово при действието към този моментна регулационния и кадастралния планове, одобрени през 1965 г. Съобразно одобрената кадастрална карта са били заснети поземлени имоти с идентификатори 06207.502.402 и  06207.502.411.

Констатирано е, че за имот пл. №167, с площ от 952,00м², в квартал 26, по плана на гр.Брацигово(тоест този по н.а. № 381/1975 г.), не е бил отреден парцел. Част от имота е включена в парцел VIII-озеленяване и тази част е съответна 06207.502.411. Западната част от имот пл. № 167 е придаваема към парцел VII-166; малка част от имота е придаваема към парцел III-169, а останалата северна част от имота е извън границите на регулацията.

Според вещото лице, предвиждането на регулационния план за озеленяване не е реализирано. Мероприятието „Районна ветеринарна лечебница” е осъществено, като от огледа на място и от заснемането в действащата към момента кадастрална карта, вещото лице е установило, че основното застрояване - сградата на лечебницата е изпълнено, както и сгради на допълващото застрояване.

 

ІІІ. За допустимостта :

 

8. С оглед описаните в предходния раздел данни, жалбоподателите Т. се легитимират като собственици на поземлен имот с идентификатор 06207.502.411 по кадастралната карта на гр. Брацигово, който съобразно предвижданията на действащия регулационен план на населеното место е включен в УПИ VІІІ-озеленяване, в кв. 26 по плана. Несъмнено е също така, че предприетата с оспорената заповед интервенция в устройствения план на населеното место, пряко засяга регулационния статус на собствения на Т. имот. При това положение, те се явяват непосредствено засегнати от заповедта собственици, по смисъла на чл. 131, ал. 1 от ЗУТ.

Както се посочи, жалбата е подадена в рамките на предвидения за това процесуален срок.

При това положение тя се явява допустима.

 

IV. За правото :

 

9. Според чл. 135, ал. 1, предл. първо и ал. 2 от ЗУТ, лицата по чл. 131 могат да правят искания за изменение на устройствените планове с писмено заявление до кмета на общината като, когато искането е за изменение на подробен устройствен план, към заявлението се прилага скица с предложение за изменението му. Лицата по чл. 131 от ЗУТ са собствениците, носителите на ограничени вещни права и концесионерите според данните от имотния регистър, а до неговото въвеждане - по данни от кадастралния регистър.

Както се посочи по-горе, неспорно по делото е, че УПИ XIV-Районна ветеринарна лечебница, в кв. 26 по плана на населеното место е частна държавна собственост. При това положение, съвършено неясно в какво качество и с каква представителна власт е действало неизвестното физическо лице, което е подало Заявление вх. № 15-138-1 от 02.02.2021 г. Неясно е също така, в какво качество и с каква представителна власт по отношение на имота, който е частна държавна собственост, като заявител е посочена Областна дирекция Пазарджик на Българската агенция за безопасност на храните.

Липсата на каквито и да е заявени или установени факти в тази насока, въпреки указанията на съда за представяне на пълната административна преписка, изключват възможността да се формира несъмнен извод, че искането па чл. 135, ал. 1 от ЗУТ е направено от лице, на което разполага с правно установената възможност да стори това.

 

10. Според чл. 135, ал. 3 от ЗУТ, компетентният орган по ал. 1 в едномесечен срок от постъпване на заявлението със заповед разрешава или отказва да се изработи проект за изменение на плана.

В рамките на тази процедура по подаване на заявление за изменение на действащ устройствен план и издаване на заповед по чл. 135, ал. 3 от ЗУТ, компетентния орган извършва проверка за това, дали заявителя е от кръга лица, на които е предоставена правната възможност да искат това, извършва преценка за съответствие на предложението с правилата и нормативите за устройство на територията, както и с общия устройствен план на населеното  на населеното място, ако има такъв.  Извършването на тази процедура и издаването на заповед по чл. 135, ал. 3 от ЗУТ е от съществено значение, за последващото развитие на административното производство, включително и защото, по силата на чл. 135, ал. 6 от ЗУТ, заповедта с която се допуска да се изработи проект за изменение на плана, спира прилагането на действащите устройствени планове в частите, за които се отнасят.

В конкретния случай, нито се твърди, нито се установява, кмета на Община Брацигово да е издавал заповед по чл. 135, ал. 3 от ЗУТ, с която да е разрешавал изработването на проект за  исканото изменение на подробния  устройствен план на населеното место.

 

11. Единственото посочено правно основание за одобреното с оспорената заповед изменение на подробния устройствен план е чл. 134, ал. 2, т. 6 от ЗУТ. Според въпросния нормативен текст, влезлите в сила подробни устройствени планове могат да се изменят, освен на основание по ал. 1, и когато: има съгласие на всички собственици на имоти по чл. 131, ал. 2, т. 1, както и на носителите на ограничени вещни права върху тях, и на концесионерите.

В конкретния случай, макар поземлен имот с идентификатор 06207.502.411 и  УПИ VIII-Озеленяване в кв.26 в  който този имот е включен, да не са споменати изрично в оспорената заповед, одобреното с нея изменение на подробния устройствен план, пряко променя устройствения статус на УПИ VIII-Озеленяване в кв. 26, поради което този имот непосредствен обект на обективираното в заповедта властническо волеизявление. Казано с други думи, за да бъде предприето, процесното  изменение на устройствения план на населеното место на основание чл. 134, ал. 2, т. 6 от ЗУТ, необходимо е съгласието и на носителите на вещни права върху УПИ VIII-Озеленяване в кв. 26 по плана на гр. Брацигово.

Изложеното до тук е достатъчно за да бъде отменена процесната заповед в оспорената ѝ част.  

 

V. За разноските:

 

12. Констатираната незаконосъобразност на административния акт, налага на жалбоподателя да бъдат присъдени сторените разноски по производството, които съобразно представения по делото списък се констатираха в размер на 910,00лв.

Ето защо,  Съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Заповед № РД 401 от  09.06.2021 год.  на Кмета на Община Брацигово, в частта ѝ с която на основание чл. 134, ал. 2, т. 6 от ЗУТ е одобрено изменение на подробен устройствен план – план за регулация и застрояване на част от кв. 26, УПИ ХІV – Районна ветеринарна лечебница(имот с идентификатор 06207.502.402 по КККР на гр. Брацигово), по регулационния план на гр. Брацигово, с което регулационните линии на УПИ ХІV – Районна ветеринарна лечебница, от кв. 26, минават по имотните граници на имот с идентификатор 06207.502.402 и имот с идентификатор 06207.502.411, който е включен в УПИ VІІІ – озеленяване, от кв. 26 и се обособява нов УПИ ХІV-Районна ветеринарна лечебница, като за него се ситуира нискоетажно, свободностоящо застрояване с Н≤10 м.; Пзастр≤60%  ; Кинт≤1.2; Позел≥40%, съобразно означенията на скицата проект.

 

ОСЪЖДА Община Брацигово да заплати на Д.Г.Т., ЕГН **********,*** и Д.Г.Т., ЕГН **********,***, сумата от 910,00(девет стотин и десет) лева, представляваща извършени от последните разноски по производството.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България, в четиринадесет дневен срок от неговото съобщаване на страните.

 

Административен съдия : /п/