Решение по дело №748/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1195
Дата: 25 септември 2020 г. (в сила от 30 юни 2021 г.)
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20207040700748
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 1195              Година 25.09.2020           Град  Бургас

 

В    ИМЕТО    НА    НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, Х състав, на осми септември две хиляди и двадесета година, в публично заседание, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела Драгнева

 

Секретаря Йовка Банкова

Прокурор

Като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело номер 748 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе пред вид следното:

Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.19б, ал.6 от Закона за водите (ЗВ).

Образувано е по жалба на Ж. В. В. в качеството му на  кмет на община Камено против заповед № РД-09-40/09.03.2020г. на областен управител на област Бургас, с която е отказано приемане на дарение, предложено от община Камено на язовир, находящ се в поземлен имот № 000229 по КВС на землището на с.Черни връх, с площ от 24 940 кв.м., актуван с акт за публична общинска собственост № 13/17.10.1997г.. Счита заповедта за незаконосъобразна и прави искане да бъде отменена. В съдебно заседание, чрез процесуалния си представител поддържа жалбата и прави искане да бъде уважена и да му се присъдят направените по делото разноски.

Ответникът – Областен управител на област Бургас, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и прави искане да бъде отхвърлена и да им се присъдят направените по делото разноски.

Заинтересованата страна – Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“, редовно уведомена, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата, като неоснователна и прави искане да бъде отхвърлена и да им се присъди юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна -  Министър на икономиката, редовно уведомен, не изразява становище по жалбата.

Административен съд Бургас, намира, че жалбата е процесуално допустима като подадена в срока по чл.19б, ал.6 от ЗВ, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Констативен протокол №06-01-7/29.01.2018г. е съставен за извършена  проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията на 24.01.2018г. на язовир, находящ се в поземлен имот № 000229 по КВС на землището на с.Черни връх, с площ 24 940 кв.м., актуван с АПОС №13/17.10.1997г. Установено е, че язовирната стена е скъсана на две места в средната си част с фронт около 20-30 метра. Скъсването е на дълбочина около половината от височината. Поради непроходим терен няма пряк достъп до язовирната стена и съоръженията към нея. Дадено е предписание собственикът да вземе решение за възстановяване или извеждане от експлоатация на язовирната стена и съоръженията към нея в срок до 31.03.2018г.

С решение по т.23 от протокол № 39/26.07.2018г. на Общински съвет Камено е дадено съгласие за безвъзмездно прехвърляне на собствеността на 16 броя язовири, публична общинска собственост на държавата, сред които в т.1 е посочен и язовир „ПИ № 000229 по КВС /без име/“, находящ се в землището на с.Черни връх, с площ 24, 940 дка, при граници на имоти № 000132, № 000228, № 000135, № 000250, 000148, актуван с акт за публична общинска собственост №13/17.10.1997г.

Със заявление рег.№04-15-3/13.09.2018г. на кмета на община Камено е направено мотивирано предложение до министъра на икономиката за безвъзмездно прехвърляне на държавата на 18 броя язовири, общинска собственост. В заявлението е посочено, че общината не разполага: с експертен капацитет/специалисти за поддържането им; наема външен изпълнител с граждански договор, не разполага с финансов ресурс за осигуряване на необходимите дейности по поддържането им; не разполага с финансови средства за проектиране и възстановяване на скъсаните язовирни стени. Декларирано е, че към момента на подаване на заявлението всички язовири са общинска собственост, не са отдадени на концесия и под наем.

С протокол от 03.02.2020г. на комисия назначена със заповед № РД-10-165/ 08.10.2019г., доп. със заповед №РД-10-196/11.12.2019г. на областен управител на област Бургас е направена проверка на документите за язовир „в имот № 000229“, разположен в имот с идентификатор 80916.66.28 по КККР на землището на с.Черни връх /№ 000229 по КВС/. Посочено е, че язовирът няма оператор, няма данни за дължината на язовирната стена, както и че е налице  разлика в площта на имота по акта за общинска собственост и скица – 3 кв.м. Състоянието на язовирът е описано съгласно КП №06-01-7/29.01.2018г. на ДАМТН, като комисията е излязла със становище, че съоръжението не е язовир, а част от такъв, тъй като язовирната стена не попада в границите на предложения имот.

Със заповед № РД-09-40/09.03.2020г. на областен управител на област Бургас, на основание чл.19б от ЗВ, е отказано приемане на дарението, предложено на община Камено на язовир, находящ се в поземлен имот № 000229 по КВС на землището на с.Черни връх. В мотивите на заповедта е посочено, че предложеният поземлен имот не представлява язовир, а част от такъв, тъй като язовирната стена не попада в имота, актуван от общината.

Заповедта е съобщена на жалбоподателя на 10.03.2020г. и е обжалвана с жалба вх.№ 08-00-389/1//01.04.2020г..

По делото е постъпило писмо от ДАМТН, в което е посочено, че след направена справка в информационната система с актуална идентификация на обекта за техническото състояние на язовирните стени и съоръжения, предоставена от ДАМТН, както и съгласно данните, предоставени от регионален отдел „Надзор на язовирни стени и съоръженията към тях“ – Югоизточна България, няма информация за технически данни нанесени от собственика за язовир „Стопански двор 2“, в поземлен имот № 000 229. Съгласно данните предоставени от РО НЯСС ЮИБ и от заключението на констативен протокол № 06-01-041/17.03.2016г. язовирната стена е прекъсната и язовира е празен.

По делото е допусната и приета съдебно-техническа експертиза, като в заключението си вещото лице сочи, че язовира в цялост, като водостопанска система е отразен в седем имота: 1.Имот 000229 по КВС /с идентификатор 80916.66.28/ – част от водния обем и съгласно КР представлява язовир, публична общинска собственост; 2.Имот 000132 по КВС /с идентификатор 80916.66.27/ – язовирна стена  /южната част на имота/ и част от водния обем, при високи води и съгласно КР представлява пасище, частна общинска собственост; 3.Имот 000075 по КВС /с идентификатор 80916.66.1/ – в северната част на имота е разположен въздушен откос на язовирната стена и съгласно КР представлява нива частна собственост; 4.Имот 000135 по КВС /с идентификатор 80916.66.29/ – част от водния обем при високи води и съгласно КР представлява пасище, частна общинска собственост; 5.Имот 067009 по КВС /с идентификатор 80916.67.9/ – в имота е разположен преливника на язовира и съгласно КР представлява нива, частна собственост; 6.Имот 000148 по КВС /с идентификатор 80916.66.26/ – в северната част на имота е разположен въздушния откос на язовирната стена и съгласно КР представлява за селскостопански, горски, ведомствен път, публична общинска собственост и 7.Имот 000250 по КВС /с идентификатор КК 80916.67.40/ – имота е част от цялата водостопанска система – напоителен канал и съгласно КР представлява напоителен канал, държавна частна собственост.

При приемане на заключението на вещото лице, от него се сочи, че е посетило имотите на място, като в имот № 000229 по КВС се е намирало водното огледало, като сега е блатна растителност. На място съоръженията са повредени, като за изготвяне на заключението са използвани ориентири – части от съоръженията, растителността, релефа. Язовирната стена си личи къде е била на място. Преливника е съоръжение, което няма точни граници и представлява нещо като дере, без да е оформено с бетон или твърда настилка, като от него високите води се отвеждат в така наречения напоителен канал. Този канал също не е облечен с бетон и не може с пълна точност да се каже къде точно е бил. Язовирната стена може да се посочи с точност 2-4 метра, докато при преливника тази точност е 10 м., но те се намират в имотите в които е посочено в заключението. Водният откос е част от язовирната стена и представлява земен насип и попада в имот 28.

При така изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства съдът достигна до следните правни изводи:

Неоснователно е възражението на ответника за просрочие на жалбата.

Съгласно чл.19б, ал.6 от ЗВ, заповедта подлежи на обжалване в 14-дневен срок от уведомяването на заинтересуваните лица.

В случая, заповед № РД-09-40/09.03.2020г. на областен управител на област Бургас е съобщена на жалбоподателя на 10.03.2020г., съгласно приложеното известие за доставяне и срока на нейното обжалване по принцип изтича на 24.03.2020г.. От представената по делото екранна снимка от деловодната програма на община Камено (л.74 от делото), позволяваща държавни и общински администрации да обменят помежду си писмени данни, се установява, че жалбата е изпратена по електронен път в областна управа на 24.03.2020г. в 16,50ч., поради което същата не е просрочена. Действително от ответника се твърди, че жалбата е постъпила на 25.03.2020г., съгласно представената комуникационна бележка (л.5 от делото), но това обстоятелство е без значение, доколкото за срочността на една жалба е от значение момента на нейното подаване, а не на постъпване.

В допълнение на изложеното следва да се имат в предвид и че по време на срока за обжалване на заповедта е бил действащ Закона за мерките и действията по време на извънредното положение (редакция ДВ, бр.28/2020г., в сила от 13.03.2020г.), като съгласно чл.3, т.2 за срока от 13 март 2020г. до отмяната на извънредното положение спират да текат давностните и други срокове, предвидени в нормативни актове, с изтичането на които се погасяват или прекратяват права или се пораждат задължения за частноправните субекти, с изключение на сроковете по Наказателния кодекс и Закона за административните нарушения и наказания. Ето защо, дори и жалбата да е подадена на 25.03.2020г., тоест един ден след 14-дневния срок от нейното връчване, към този момент са били в сила разпоредбите на ЗМДВИП, поради което тя не е просрочена.  

Съгласно чл.19б, ал.1 от ЗВ областният управител се произнася със заповед за приемане или отказ от дарението в едномесечен срок от получаването на решението на общинския съвет с приложените към него документи и уведомява кмета на общината, изпълнителния директор на Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“ и министъра на икономиката.

Заповед № РД-09-40/09.03.2020г. на областен управител на област Бургас е издадена от компетентен орган, с оглед правомощията му по чл.19б, ал.1 от ЗВ.

В хода на административното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да са довели до нарушаване правото на защита на жалбоподателя и незаконосъобразност на издадената заповед

Спазена е процедурата, предвидена в чл.19а и чл.19б от ЗВ, а именно прието е решение на общинския съвет за даване на съгласие да бъде предоставена безвъзмездно собствеността на процесния язовир на държавата, въз основа на което кмета на община Камено е внесъл до министъра на икономиката (впоследствие препратено до областния управител на област Бургас) мотивирано предложение за промяна на собствеността. Действително, заповедта е издадена след едномесечния срок предвиден в нормата на чл.19б, ал.1 от ЗВ, но това не е съществено процесуално нарушение, тъй като този срок е инструктивен, като посочването му в закона цели бързото постигане на целите на същия, но не отнема възможността на областния управител и след изтичането му да издаде акт с който да приеме или да откаже дарението на предложения язовир.

Заповедта е издадена в предвидената от законодателя писмена форма и е мотивирана, с оглед съдържащите се в нея фактически и правни основания.

Съгласно чл.19б, ал.5 от ЗВ, областният управител отказва да приеме дарението на язовир и връща предложението и придружаващата го преписка на съответната община, при наличието на една от следните предпоставки: заявеният за прехвърляне от общината воден обект не е язовир по §1, ал.1, т.94 от ДР към ЗВ, предложението се отнася за язовир, отдаден на концесия, или липсва акт за общинска собственост.

Не е налице спор по делото, че за язовира е съставен акт за общинска собственост и същият не е отдаден на концесия, като областният управител е отказал да приеме дарението, тъй като е приел, че предлагания язовир не е язовир по смисъла на §1, ал.1, т.94 от ДР към ЗВ, а част от такъв, доколкото язовирната стена не попада в предложения от община Камено поземлен имот.

Съгласно разпоредбата на §1, ал.1, т.94 от ДР към ЗВ, язовир е водностопанска система, включваща водния обект, язовирната стена, съоръженията и събирателните деривации, както и земята, върху която са изградени.

В настоящия случай от събраните по делото доказателства, включително и заключението на вещото лице, което не е оспорено от страните и се кредитира от съда, като компетентно и безпристрастно, се установява, че фактически съществуващия на място язовир е разположен в седем имота – № 000 132, № 000 075, № 000 135, № 067 009, № 000 148, № 000 250 всички по КВС, а не само в предлагания за дарение имот № 000 229 по КВС. В имот № 000 229 по КВС попада само част от водния обем, докато в имот № 000 132 попада язовирната стена и част от водния обем, в имот № 000 075 попада въздушния откос на язовирната стена, в имот № 000 135 попада част от водния обем при високи води, в имот № 067 009 попада преливника на язовира, в имот № 000 148 попада въздушния откос на язовирната стена а в имот № 000 250 попада напоителния канал.

След като в случая се предлага да бъде дарен само имот  № 000 229 по КВС, то правилно в обжалваната заповед е прието, че не е предложено да се дари язовир, по смисъла на даденото от законодателя легално определение, а се предлага само част от него. Ето защо, правилно ответникът е приел, че са налице основанията по чл.19б, ал.5, т.1 от ЗВ за постановяване на отказ по направеното предложение и обжалваната заповед се явява издадена в съответствие с материалноправните разпоредби на закона. Правилно в заповедта е посочено и че няма пречка да се направи повторно предложение за дарение, стига същото да е по отношение на цялата водостопанска система.

С оглед на изложеното жалбата на кмета на община Камено против заповед № РД-09-40/09.03.2020г. на областен управител на област Бургас е неоснователна и на основание чл.172 ал.2, следва да бъде отхвърлена.

При този изход на делото и на основание чл.143, ал.4 от АПК, в полза на ответника следва да се присъдят разноски в общ размер на 500,00 лева, от които 400,00 лева платено възнаграждение на вещото лице и 100,00 лева юрисконсултско възнаграждение, определено на основание чл.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ, във връзка с чл.77, ал.8 от ГПК, във връзка с чл.144 от АПК. Съответно на основание чл.143, ал.3 от АПК в полза на ДП „Управление и стопанисване на язовири“ следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100,00 лева.

Мотивиран от изложеното, Административен съд гр.Бургас, Х-ти състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Ж. В. В. в качеството му на  кмет на Община Камено против заповед № РД-09-40/09.03.2020г. на областен управител на област Бургас.

ОСЪЖДА Община Камено да заплати в полза на Областна администрация Бургас разноски по делото в размер на 500,00 (петстотин) лева.

ОСЪЖДА Община Камено да заплати в полза на Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“ юрисконсултско възнаграждение в размер на 100,00 (сто) лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба в 14 -дневен срок, от съобщаването на страните пред Върховен административен съд.

 

                                                                       СЪДИЯ: