Решение по НАХД №166/2025 на Районен съд - Балчик

Номер на акта: 75
Дата: 28 октомври 2025 г.
Съдия: Галин Христов Георгиев
Дело: 20253210200166
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 август 2025 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 75
гр. Балчик, 28.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БАЛЧИК в публично заседание на осми октомври
през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:ГАЛИН ХР. ГЕОРГИЕВ
при участието на секретаря МАЯ М. ЕНЕВА
като разгледа докладваното от ГАЛИН ХР. ГЕОРГИЕВ Административно
наказателно дело № 20253210200166 по описа за 2025 година
Производството е образувано по предявена жалба от ЕДНОЛИЧЕН ТЪРГОВЕЦ
„САТУРН-М. Е. с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление в ***, представлявано от М.
С. Е. срещу Електронен Фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено
от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за Пътищата
№*** на Агенция Пътна инфраструктура към Министерство на регионалното развитие и
благоустройство, с правно основание в разпоредбата на чл.58Д и сл. от ЗАНН.
Жалбата е подадена чрез административно наказващия орган и е получена, ведно със
административната преписка в БРС с Рег.№3985 на 13.08.2025 година.
Жалбоподателят твърди в жалбата си, че обжалвания електронен фиш е
необоснован, незаконосъобразен.
Твърди се, че неправилно е приложен материалния закон. Твърди, че не са
приложени правилно и процесуалните норми.
Моли съда да отмени изцяло електронния фиш, като незаконосъобразен.
Редовно призовано едноличния търговец - жалбоподател се представлява в съдебно
заседание от М. Е..
Поддържа жалбата. Няма искания за събиране на нови доказателства. Твърди, че
наложената санкция в конкретния казус противоречи на европейското законодателство.
По същество моли да се отмени процесният електронен фиш, като
незаконосъобразен.
Въззиваемата страна, редовно призована не се представлява в с.з.
1
Представено е становище с придружителното писмо, с което жалбата, ведно със
административната преписка е изпратена в Районен съд-Балчик
В това писмено становище, въззиваемата страна, чрез юрк.В.П. моли съда да
отхвърли жалбата срещу процесният електронен фиш, като неоснователна и недоказана.
Въззиваемата страна твърди, че административно-наказателната отговорност е
правилно ангажирана. Според въззиваемата страна, електронния фиш е правилно издаден и
като такъв следва да бъде изцяло потвърден.
Събрани и приети са писмени доказателства, представени с административната
преписка.
Съдът след преценка на събраните доказателства,прие за установена следната
фактическа обстановка:
Процесното пътно превозно средство е товарен автомобил марка М. ***, с Рег.
№ТХ****МХ, с технически допустима максимална маса 17000 кг. с брой на оси 2,без
ремарке
На *** часа,процесното ППС се е движело по път ***,с посока нарастващ
километър, находящ се на територията на ***,който път е в обхвата на платената пътна
мрежа.
Било установено нарушение №***.
Автомобилът е засечен с устройство №10432, представляващо елемент от
електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата.
Прието било, че процесното ППС се е движело по платената пътна мрежа, без да има
валидна маршрутна карта или валидна тол-декларация за преминаването.
Бил издаден електронен фиш №*** на Агенция Пътна инфраструктура към
Министерство на регионалното развитие и благоустройство.
В електронният фиш е прието,че дружеството-жалбоподател е допуснало
административно нарушение на чл.102, ал.2 от Закона за движение по пътищата, като на
основание чл.187А, ал.2, т.3, във вр.чл.179, ал.3Б от Закона за движението по пътищата е
наложена Имуществена санкция в размер на 2500 лева.
Гореизложената фактическа обстановка се установява по събраните по делото
доказателства.
При така установената фактическа обстановка,въз основа на императивно вмененото
му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление, по
отношение на законосъобразността, обосноваността и правилността му, съдът прави
следните правни изводи:
По допустимостта на жалбата :
По делото е установена датата на връчване на електронния фиш на жалбоподателя.
Това е 16.07.2025година. Жалбата е депозирана в деловодството на въззиваемата страна с
2
Вх.№53-00-5166 от 01.08.2025год. Жалбата е подадена по пощата и видно от пощенското
клеймо на приложения пощенски плик, това е станало на 30.07.2025 година.
Съдът приема, че жалбата е подадена в законоустановения срок и е процесуално
допустима за разглеждане.
Относно материално-правната и процесуална законосъобразност и обоснованост на
обжалваното наказателно постановление.
Съдът приема, че подадената жалба е процесуално допустима,представена от субект
имащ право на нея и по същество същата е основателна и доказана.
Съдът обаче счита, че при описание на нарушението липсва яснота и категоричност
относно приетото от наказващия орган, а именно в какво се изразява нарушението – в
липсата на валидна маршрутна карта или в липсата на валидна тол декларация за
преминаването, което води до ограничаване правото на защита на санкционираното лице, да
разбере в извършването на какво нарушение е обвинено, съответно за какво нарушение
следва да понесе отговорност, за да организира в пълен обем защитата си.
Съобразно разпоредбата на чл.102, ал.2 от ЗДвП, собственикът е длъжен да не
допуска движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени задълженията във връзка с
установяване на размера и заплащане на съответната такса по чл.10, ал.1 от Закона за
пътищата според категорията на пътното превозно средство.
Санкционната норма на чл.187а, ал.2, т.3, вр. чл.179, ал.3Б от ЗДвП предвижда на
собственик на пътно превозно средство от категорията по чл.10Б, ал.3 от ЗП, за което изцяло
или частично не е заплатена дължимата такса по чл.10, ал.1, т.2 от ЗП налагане на
имуществена санкция в размер на 2 500 лв., каквато санкция е наложена и в настоящия
случай. Съгласно чл.39, ал.4 от ЗАНН, за случаи на административни нарушения,
установени и заснети с техническо средство или система, в отсъствие на контролен орган и
нарушител, когато това е предвидено в закон, овластените контролни органи могат да
налагат глоби в размер над необжалваемия минимум по ал. 2, за което се издава електронен
фиш. Видно от цитираната норма, за да бъде издаден електронен фиш за процесното
нарушение на нормата на чл.179, ал.3б от ЗДвП, това трябва да е предвидено в закон.
В нормата на чл.189ж, ал.1, изр.първо от ЗДвП, действащ към датата на нарушението
/ДВ, бр. 105 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г. /, е предвидено, че при нарушение по чл.179,
ал.3 от ЗДвП, установено и заснето от електронната система по чл.167а, ал.3 от ЗДвП, може
да се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане
на глоба или имуществена санкция в размер, определен за съответното нарушение. В тази
норма не е предвидена възможност за издаване на електронен фиш за процесното
нарушение, като липсва и друга законова норма, която изрично да предвижда тази
възможност, поради което в случая е следвало да бъде съставен АУАН, а в последствие да
бъде издадено НП, а не да се съставя електронен фиш. Действително, към настоящият
момент вече е налице законодателна промяна, в сила от 13.02.2024 г., но тази промяна
3
действа занапред и към момента на съставяне на електронния фиш не е била налице.
Този извод на съда не се променя и от нормата на чл.189ж, ал.7 от ЗДвП, съгласно
която по отношение на електронния фиш за нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3б се прилагат
разпоредбите на чл. 189, ал. 10, тъй като това би означавало по тълкувателен път да се
изведе възможност за съставяне на електронен фиш, което е недопустимо при ангажиране на
административнонаказателната отговорност на едно лице.
Така изложеното се отнася и до нормата на чл.167А, ал.4 от ЗДвП, в която също не е
изрично предвидена възможността да се издаде електронен фиш за нарушение по чл.179,
ал.3Б от ЗДвП, а се урежда изграждането и поддържането от АПИ на информационна
система, в която се издават и съхраняват докладите по ал. 3 и електронните фишове за
нарушения по чл. 179, ал.3-3в от ЗДвП, като в информационната система могат да се
съхраняват и съставени, но невръчени покани за съставяне на актове за установяване на
административни нарушения, актове за установяване на административни нарушения и
наказателни постановления за нарушения по чл. 179, ал.3-3в от ЗДвП, ако същите отговарят
на изискванията за електронен документ и са подписани с квалифициран електронен
подпис.
На следващо място, тази възможност не се извежда и от нормата на чл.187а, ал.4 от
ЗДвП, съгласно която вписаният собственик, съответно ползвател, се освобождава от
административнонаказателна отговорност по ал. 1 и 2 във връзка с административни
нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3б, ако в срок от 7 дни от връчването на акта за установяване
на административно нарушение или електронния фиш представи декларация, в която посочи
данни за лицето, което е извършило нарушението, и копие от свидетелството му за
управление на моторно превозно средство. Тази норма, освен че не предвижда изрично
издаването на електронен фиш за нарушение по чл. 179, ал. 3б от ЗДвП.
Закона за движение по пътищата разглежда възможността за освобождаване от
административнонаказателна отговорност за нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3б, за които са
издадени електронни фишове или са съставени АУАН, без да се конкретизира електронния
фиш и АУАН за кое от нарушенията се отнасят. Ето защо, тази норма би могла да е
приложима както в случаите на издаване на електронен фиш за нарушение по чл.179 ал.3 от
ЗДвП, така и при съставен АУАН за нарушение по чл.179, ал.3б от ЗДвП.
Така изложеното се отнася и до нормите на чл.167а, ал.2, т.8 от ЗДвП и чл.167а, ал.4
от ЗДвП. В първата норма е предвидено, че при изпълнение на функциите си по този
закон определените от председателя на управителния съвет на АПИ длъжностни лица
съставят и връчват АУАН и връчват електронни фишове за нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3в.
Съответно във втората норма е предвидено, че АПИ създава и поддържа информационна
система, в която се издават и съхраняват докладите по ал. 3 и електронните фишове за
нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3в, като в информационната система могат да се съхраняват и
съставени, но невръчени покани за съставяне на актове за установяване на административни
нарушения, актове за установяване на административни нарушения и наказателни
постановления за нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3в, ако същите отговарят на изискванията за
4
електронен документ и са подписани с квалифициран електронен подпис.
В тези две норми отново не е изрично предвидено издаването на електронен фиш за
нарушение по чл.179, ал.3б от ЗДвП и не се конкретизира електронния фиш и АУАН за кое
от нарушенията се отнасят.
Поради изложеното, настоящата инстанция приема, че в случая липсва изрична
законова разпоредба предвиждаща възможността да бъде съставен електронен фиш за
нарушение по чл.179, ал.3б от ЗДвП, като е недопустимо по тълкувателен път и чрез
разширително тълкуване на нормата на чл.189ж, ал.1 от ЗДвП, да се приеме че тя се отнася и
до нарушенията по чл.179, ал.3б от ЗДвП.
Ето защо ЕФ е издаден при допуснато съществено нарушение на процесуалните
правила и като такъв се явява незаконосъобразен.
С Тълкувателно Решение№1 от 26.02.2014 г. на ВАС, постановено по Т. Д. №1/2013г.,
е прието, че съкратеното производство за административнонаказателната отговорност, чрез
издаване на електронен фиш, въведено в чл.189, ал.4 от ЗДвП, е изключение от общите
правила на ЗАНН, поставящи началото на производството с АУАН и завършването му с НП.
Електронният фиш е приравнен на НП само по отношение на правното му действие, но не и
по форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване, т. е. изискванията за форма,
съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП, сравнително подробно
регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш.
В съответствие с цитираното тълкувателно решение е и възприетото в съдебната
практика, че за законосъобразността на електронния фиш е достатъчно да е изготвен чрез
въведени по съответния ред автоматизирани технически средства или системи, при спазване
на изискванията за тяхното използване. В този аспект се явява неприложима разпоредбата
на чл.34 от ЗАНН. Посочената разпоредба установява сроковете за съставяне на актове за
установяване на административния нарушения и издаване на наказателни постановления,
които не са част от специалното производство по издаване на електронните фишове.
Следователно и що се отнася до форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване на
електронни фишове, нормите на ЗАНН са неприложими, включително и преценката относно
давностните срокове по чл.34 от ЗАНН. След установяване и заснемане на нарушението
следва да бъде съобразен единствено общият срок за административнонаказателно
преследване от 4 години и 6 месеца, предвиден в чл.81, ал.3, във вр. с чл.80, ал.1, т.5 от НК.
Предвид горепосоченото настоящата инстанция счита, че разпоредбите на чл.34 от
ЗАНН не намират приложение и не следва да се прилагат по аналогия при липса на изрична
разпоредба, като единствено по отношение на обжалването на електронните фишове е
посочено приложимостта на ЗАНН (ар. 189, ал. 8 от ЗДвП).
В санкционната норма законодателят е предвидил само абсолютен размер на
санкцията, което прави невъзможна индивидуализацията й по смисъла на чл.12 от ЗАНН и
преценка с оглед рамките на конкретните обстоятелства по нарушението, напр. размера на
неплатената такса, който е основен фактор при отмерване.
5
Служебно известно е на настоящия състав, че Хасковският административен съд е
сезирал Съда на ЕС с искане за тълкуване на разпоредбата на чл.9а от Директива
1999/62/ЕО/ и към настоящия момент СЕС има произнасяне по преюдициалното запитване.
С Решение на съда от 21.11.2024г.по дело№С61/23 е прието, че чл.9а от Директива
1999/62/ЕО/ на Европейския парламент и на Съвета от 17.06.1999 г. относно заплащането на
такси от тежкотоварни автомобили за използване на определени инфраструктури, изменена
с Директива 2011/76/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 27.09.2011 г., трябва да се
тълкува в смисъл, че посоченото в него изискване за съразмерност не допуска система от
наказания, която предвижда налагане на глоба или имуществена санкция с фиксиран размер
за всички нарушения на правилата относно задължението за предварително заплащане на
таксата за ползване на пътната инфраструктура, независимо от характера и тежестта им, вкл.
когато тази система предвижда възможността за освобождаване от
административнонаказателна отговорност чрез заплащане на «компенсаторна такса» с
фиксиран размер. Безспорно тълкуването на разпоредбата на чл. 9а от Директивата е от
значение за правилното приложение на закона, като според настоящия съдебен състав Съдът
на ЕС освен с цитираното решение вече се е произнесъл по подобни казуси Решение от 22
март 2017 г. по съединени дела Euro-Team и Spiral-Gep, С497/15 и 498/15, EU: C: 2017: 229, и
дадените в така постановените решения насоки на националните юрисдикции, са достатъчно
конкретни и ясни за да бъдат приложени и в настоящия случай.
Въпросът относно спазването на принципа на пропорционалност/съразмерност вече
е разглеждан от СЕС, което предопределя като недопустимо аналогично преюдициално
запитване – Решение на СЕС (пети състав) от 4 октомври 2018 г. /Дело С-384/17. Последното
е постановено по преюдициалното запитване, касаещо тълкуването за директно приложение
на чл.9а от Директива 1999/62/ЕО/ на Европейския парламент и на Съвета от 17 юни 1999
година относно заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за използване на
определени инфраструктури – разпоредбата, установяваща съразмерност на санкциите при
неплащане на тези такси. В решението е посочено, че "принципът на пропорционалност е
част от общите принципи на правото на Съюза, които са в основата на общите
конституционни традиции на държавите членки и трябва да бъдат спазвани в национална
правна уредба, навлизаща в приложното поле на правото на Съюза или приета в изпълнение
на това право..... Принципът на пропорционалност задължава държавите членки да приемат
мерки, които са подходящи за постигането на преследваните цели и не надхвърлят
необходимото за постигането им (в този смисъл и решение от 17 април 2018 г., Egenberger,
C-414/16, EU: C: 2018: 257, т. 68 ). Този принцип, който е гарантиран и в член 49, параграф 3
от Хартата на основните права на Европейския съюз ( "Хартата") и който предвижда, че
тежестта на наказанията не трябва да бъде несъразмерна спрямо престъплението, е
задължителен за държавите членки, когато прилагат правото на Съюза в съответствие с член
51, параграф 1 от Хартата. Следователно тежестта на санкцията трябва да съответства на
тежестта на съответното престъпление, като това изискване произтича не само от член 52,
параграф 1 от Хартата, но и от принципа на пропорционалност на наказанията, установен
в член 49, параграф 3 от Хартата (в този смисъл решение от 20 март 2018 г., Garlsson Real
6
Estate и др., C-537/16, EU: C: 2018: 193, т. 56). 10 ECLI: EU: C: 2018: 810 Решение ОТ
4.10.2018 Г. — ДЕЛО C-384/17 LINK LOGISTIK N&N Доколкото правото по член 49, е
гарантирано от Европейската конвенция за защита на правата на човека и основните
свободи, подписана в Рим на 4 ноември 1950 г. (наричана по нататък "ЕКПЧ"), неговият
смисъл и обхват са същите като предвидените в ЕКПЧ. Следователно изискванията на
Европейския съд по правата на човека по отношение на съразмерността на наказанията са
приложими в случай като разглеждания в главното производство на основание член 17,
параграф 1, чл.5, параграф 1 и член 52, параграфи 1 и 3 от Хартата във връзка едни с други.
Принципът на пропорционалност изисква, от една страна, наложеното наказание да
съответства на тежестта на нарушението, и от друга страна, при определянето на
наказанието и на размера на имуществената санкция да се отчитат конкретните
обстоятелства по случая". По-нататък в решението е разгледан въпросът дали предвиденото
в член 9а от Директива 1999/62 изискване за пропорционалност с оглед на съдържанието му
е безусловно и достатъчно точно, за да може частноправен субект да се позове на него
срещу държава членка пред националните органи на въпросната държава-" държавите
членки определят приложимия санкционен режим при нарушение на националните
разпоредби, приети съгласно тази директива, като предвидените наказания трябва да бъдат
ефективни, съразмерни и възпиращи;... за да се приложи принципа на пропорционалност в
рамките на Директивата, те са длъжни да приемат необходимите правни актове съгласно
вътрешното си право, като самата Директива не съдържа по-точни правила, що се отнася до
определянето на посочените санкции на национално равнище, и по-специално не предвижда
изрично какъвто и да било критерий за преценка на пропорционалността на подобни
санкции (решение от 22 март 2017 г., Euro-Team и Spiral – Gep, C497/15 и C-498/15, EU: C:
2017: 229, т. 38)... Следователно, тъй като тази разпоредба изисква намесата на държавите
членки и им предоставя значителна свобода на преценка, член 9а от Директива 1999/62 с
оглед на съдържанието му не може да се разглежда като безусловен и достатъчно точен, а
това изключва директния му ефект. Обратното тълкуване би довело на практика до
премахване на правото на преценка, предоставено единствено на националните
законодатели, които следва да разработят подходящ санкционен режим в рамките,
определени от член 9а от Директива 1999/62. Така изискването за съразмерност на
наказанията, предвидено в член 9а от Директива 1999/62, не може да се тълкува в смисъл, че
задължава националния съд да замести националния законодател. Ето защо член 9а от
Директива 1999/62 няма директен ефект и не предоставя на правните субекти, при
положение като разглежданото в главното производство, правото да се позовават на него
пред националните органи. Въпреки това, съгласно постоянната съдебна практика
произтичащото от дадена директива задължение за държавите членки да постигнат
предвидения в нея резултат, както и задължението им по член 4, параграф 3 ДЕС и на член
288 ДФЕС да предприемат всички необходими мерки, общи или специални, за да осигурят
изпълнението на това задължение, тежи върху всички органи на държавите членки,
включително — в рамките на тяхната компетентност — върху съдебните органи. За да
7
изпълни това задължение, принципът за съответстващо тълкуване изисква националните
юрисдикции да използват всички свои правомощия, като вземат предвид вътрешното право
в неговата цялост и като приложат признатите от последното методи за тълкуване, за да
гарантират пълната ефективност на правото на Съюза и да стигнат до разрешение, което
съответства на преследваната от него цел.
Следващите мотиви касаят конкретно поставения казус и според тях тълкуването на
националното право в съответствие с член 9а от Директива 1999/62 би могло да доведе до
тълкуване contra legem, доколкото посочената юрисдикция следва да намали размера на
глобата, наложена на жалбоподателя в главното производство, въпреки че унгарската правна
уредба относно пътнотранспортните нарушения установява точно размера на глобите, без да
предвижда възможност за тяхното намаляване или изискване те да са в съответствие с
принципа на пропорционалност. Въпреки това, от постоянната съдебна практика следва
също, че ако не е възможно такова съответстващо тълкуване, националната юрисдикция е
длъжна да приложи правото на Съюза в неговата цялост и да защити правата, които то дава
на частноправните субекти, като при необходимост остави без приложение всяка
разпоредба, която, ако бъде приложена, предвид обстоятелствата по случая, би довела до
несъответстващ на правото на Съюза резултат.
Заключението по решението, постановено по цитираното дело на СЕС е, че от една
страна, че не може да се приеме, че изискването за съразмерност, предвидено в член 9а от
Директива 1999/62, има директен ефект, и от друга страна, че с оглед на задължението си да
предприеме всички необходими общи или специални мерки, за да гарантира изпълнението
на тази разпоредба, националният съд трябва да тълкува националното право в съответствие
с посочената разпоредба или, ако такова съответстващо тълкуване е невъзможно, да остави
без приложение всяка разпоредба, която, ако бъде приложена, предвид обстоятелствата по
случая, би довела до несъответстващ на правото на Съюза резултат.
В съответствие с последното, наложената процесна санкция за извършеното
нарушение е категорично несъответна.
Тъй като разпоредбата на чл. 179, ал. 3б ЗДвП не допуска извършването на преценка
относно тежестта на санкциите и на елементите, които могат да бъдат отчитани при
определяне на техния размер, а предвижда глоба в абсолютен размер, и доколкото в
правомощията и компетенциите на съда не се включва определянето на подходящ
санкционен режим, а само прилагането на приетия такъв от законодателните органи, не е
възможно тълкуване на националния закон по начин, съответен на Директивата, поради
което и единственият начин, който гарантира пълната ефективност на правото на Съюза и
защитава предоставените на частноправните субекти права, е непропорционалната
национална санкционна уредба - чл. 179, ал. 3б ЗДвП, да бъде оставена без приложение, тъй
като в противен случай би се стигнало до несъответстващ на правото на Съюза резултат.
В подобни случаи следва да се извърши проверка дали съществува обща
административнонаказателна разпоредба, която предвижда налагането на имуществени
санкции за нарушения на ЗДвП, за които не е предвидена друга санкция. В случая такава
8
обща санкционна разпоредба липсва. Единствената обща санкционна норма е тази на чл. 185
ЗДвП, но същата предвижда единствено налагането на глоба и по арг. от разпоредбата на чл.
83, ал. 1 ЗАНН - която изисква случаите, в които на ЮЛ и ЕТ се налагат санкции да са
изрично уредени в закон, не може да се отнесе към нарушения, извършени от юридически
лица и еднолични търговци.
Действително, чл. 10б, ал. 5 от Закона за пътищата урежда (чрез фикция)
невъзможността да се установи действително изминатото разстояние извън причини на
Електронната система за събиране като предвижда в този случай какво разстояние да се
приема за изминато. Това законодателно решение предоставя възможност на АПИ да
възприема изчислено по този начин разстояние като местоизвършване на нарушението,
вместо да го фиксира в една точка на пътя, за която е дължима нищожна такса. Такъв
подход, с оглед възприетото местоизвършване на нарушението - път ***, не е възприет,
което е довело и до издаване на обжалвания ЕФ, с който е наложена имуществена санкция
2500 лева – категорично несъответна на нарушението.
Тези съображения сочат на непропорционалност на наказанието. Принципът за
пропорционалност/съразмерност е задължителен при преценка на наложената санкция, тъй
като е основен сред принципите на правото на Европейския съюз ( Решение на този съд от 9
февруари 2012 г. по дело M. U., C-210/10, т. 23 ) В т. 24 от Решението ( както и редица други)
е посочено, че когато по правото на Съюза не се съдържат по-точни правила за определянето
на националните санкции - тъй като не предвижда изрично критерии за преценка на
пропорционалността на подобни санкции, "санкционните мерки по национално
законодателство не трябва да надхвърлят границите на подходящото и необходимото за
постигането на легитимно преследваните от това законодателство цели, като се има
предвид, че когато има избор между няколко подходящи мерки, трябва да се прибегне до
най-малко обвързващата и че причинените неудобства не трябва да са несъразмерни по
отношение на преследваните цели". ( виж и Решение на Общия съд, VІІІ, 17 март 2016
година по дело T-817/14, в т. 50; член 5, параграф 4 ДЕС; EU: T: 2013: 451, т. 98 и 99).
Така,при приложение на принципа на пропорционалност (което приложение следва
не пряко от чл. 9а на Директивата, а от споделените мотиви в решение на СЕС, V състав) от
4. Х 2018 г. /Дело C-384/17) и посочените критерии за преценката му по правото на Съюза -
следва да се има предвид преследваната с реализиране на създадените с ЕФ неблагоприятни
за нарушителя последици цел, която неблагоприятните последици надхвърлят.
Преценката за несъразмерност обосновава незаконосъобразността на ЕФ, с който е
засегнат основния принцип.
Действително, националният законодател е създал достатъчно гъвкав законов
механизъм, залегнал както в ЗДвП, така и в ЗП за освобождаване от следващата за
процесното нарушение административно-наказателна отговорност. Предвидена е в чл. 10,
ал. 2 от ЗП възможност за нарушителят да заплати компенсаторна такса, в който случай
същият се освобождава от административнонаказателна отговорност. Доколкото в случая е
9
издаден ЕФ ( акт, с който се установява и едновременно с това санкционира нарушението) и
съгласно чл. 189ж, ал. 2 от ЗДвП заплащането на компенсаторната такса може да стане в
посочения 14-дневен срок от получаване на фиша, т. е. при всички случаи след неговото
издаване. А преценката за съразмерност, както е прието в решение по дело C-384/17 се
дължи от всички органи и предхожда издаването на фиша, тъй като се отнася до санкцията,
която следва да се наложи с него. Затова в процесния случай факта, че жалбоподателят не се
е възползвал от правото по чл. 10, ал. 2 на ЗП, с реализиране на което може да предпостави
анулиране на фиша по чл. 189ж, ал. 3, т. 1 от ЗДвП, не засяга решението за отмяна на ЕФ
поради незаконосъобразността му, резултат от несъразмерността на наложеното с него
административно наказание за извършено нарушение.
По изложените съображения настоящата инстанция приема, че обжалвания ЕФ е
незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен изцяло.
По делото не са направени искания за присъждане на деловодни разноски, нито са
представени доказателства за това, поради което съдът не дължи произнасяне по този
въпрос.
Водим от гореизложеното и на основание чл.63, ал.2, т.1 от ЗАНН, съдът,
РЕШИ:
ОТМЕНЯ изцяло Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за
нарушение ,установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10 ал.1 от
Закона за Пътищата №*** на Агенция Пътна инфраструктура към Министерство на
регионалното развитие и благоустройство, с който за констатирано на *** ч., при управление
на пътно превозно средство товарен автомобил марка М. *** с Рег.№ТХ****МХ, с
технически допустима максимална маса 17000 кг.с брой на оси 2,без ремарке по Път ***, с
посока нарастващ километър, находящ се на територията на ***, който път е в обхвата на
платената пътна мрежа,административно нарушение на чл.10, ал.1 Закона за пътищата,
изразяващо се в това, че е заплатена частично дължима пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от
Закона за пътищата, установено с устройство №10432, на ЕДНОЛИЧЕН ТЪРГОВЕЦ
„САТУРН-М. Е. с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление в ***, представлявано от М.
С. Е., на основание чл.187А, ал.2, т.3, във вр.чл.179, ал.3Б от ЗДвП е наложено
административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 2500лв.(две хиляди
и петстотин лева), като незаконосъобразен.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-
Добрич в четиринадесет дневен срок от съобщението му до страните.
Съдия при Районен съд – Балчик: _______________________

10