Р Е Ш Е Н И Е
№
13.08.2019г., град ПЛЕВЕН
В ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенски районен съд, дванадесети наказателен състав, в публично заседание на двадесет и втори юли през две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АСЕН ДАСКАЛОВ
Секретар: ЛУИЗА ИЛИЕВА
като разгледа докладваното от съдия ДАСКАЛОВ АНД №1372 по описа за 2019 – та година и на основание доказателствата по делото и Закона, за да се произнесе взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВО по реда на чл. 59 ал. І ЗАНН
С Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство серия К № 1142843, издаден от ОД на МВР -
Плевен, на основание чл. 189 ал. 4 вр. с чл. 182 ал. 2 т. 3 от Закона за
движението по пътищата, на П.П.В. ЕГН: ********** е наложено административно
наказание – глоба в размер на 100 /сто/ лева, за извършено нарушение по смисъла
на чл.21 ал.1 ЗДвП.
Срещу издадения електронен фиш (ЕФ), П.В. е подал жалба до РАЙОНЕН СЪД - ПЛЕВЕН. Бланкетно оспорва фактическата
обстановка, изложена в ЕФ, вкл. – мястото на извършване на нарушението, както и
техническата годност на средството, с което е заснето нарушението. Счита, че за
извършеното нарушение е изтекла предвидената в Закона давност, като и че е
налице нарушение на принципа ne bis in idem. На тази основа, моли за отмяна на Електронния фиш.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не се
представлява.
За ответната страна – ОДМВР – ПЛЕВЕН -
представител не се явява.
Съдът, като прецени събраните в хода на производството доказателства и
доказателствени средства, намира за установено следното:
Жалбата е подадена от оправомощена страна, в срока по чл.189 ал.8 ЗДвП и
поради това се явява допустима.
След като съобрази събраните доказателствени материали поотделно и в
тяхната съвкупност, Съдът намира следното:
Издаден е Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство - за това, че на 29.08.2015 г. в 19:21 часа
на Е 83 км. 89.2, Околовръстен път ПЛЕВЕН с *** е извършено нарушение за
скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство ***; при
разрешена скорост - 90 км/ч, установена е скорост - 115 км/ч, като е налице
превишение на разрешената скорост с 25 км/ч. Отбелязано е, че е налице
нарушение на чл. 21 ал. 1 ЗДвП, поради което и на основание чл. 189 ал. 4 вр. с
чл. 182 ал. 2 т. 3 от Закона за движението по пътищата, на П.П.В. ЕГН: **********
е наложено административно наказание – глоба в размер на 100 /сто/ лева, за
извършено нарушение по смисъла на чл.21 ал.1 ЗДвП, като е указан срока и начина
на заплащане на глобата. В срока по чл.189 ал.5 ЗДвП, в ОДМВР – гр.Плевен не е
представена писмена декларация с данните на лице, което е извършило
нарушението, респ. копие на свидетелството му за управление. Не са направени и
възражения в срока по чл.189 ал.6 ЗДвП.
Съдът счита, че обжалваният ЕФ съдържа реквизитите, изискуеми съобразно
чл.189 ал.4 ЗДвП. Административното наказване по особения ред, регламентиран в
чл.189 ал.4 – 11 включително и ал.15 ЗДвП съдържа особени правила, които са
специални по отношение на общите такива, регламентирани в ЗАНН. Съобразно §6
т.63 от ДР на ЗДвП, електронният фиш е електронно изявление, записано върху
хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез
административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени
данни за нарушения от автоматизирани технически средства. Изхождайки от тази
легална дефиниция на ЕФ и правната уредба, дадена в чл.189 ЗДвП, следва извода,
че електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни и санкционни
функции. От гледна точка на правното му действие, уредено в чл. 189, ал. 11 ЗДвП, ЕФ притежава специфики, характерни както за АУАН, така и за НП.
Изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП,
регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш. В този
смисъл са Мотивите към *** Г., ОСК НА ВАС.
Служебната проверка за законосъобразност, осъществявана от въззивната
инстанция не разкрива допуснати в хода на административнонаказателното
производство нарушения на процесуалните правила. Поради това Съдът приема, че
от формална страна, ЕФ се явява законосъобразен. По неговата правилност бяха
събрани веществени доказателствени средства – снимка и разпечатка, изготвени с
техническо средство (л.8 л.12 - 13 от делото) и писмени доказателства във
връзка с техническата годност на заснемащото устройство, мястото, на което е
монтирано и обозначено, принадлежността на мястото на нарушението извън
регулацията на населеното място гр.ПЛЕВЕН и организацията на движението в
района на местонарушението, както и за собствеността и регистрацията върху
процесното превозно средство, информация за участъка от пътя с описание на
мястото и географските координати, действащото ограничение на скоростта по чл.
21 ЗДвП, посоката на движение на автомобила (л.9 – 10, л.16 – 18, л.24 – 30 от
делото). При съобразяване на тези доказателствени материали Съдът намира, че
неоснователно се оспорва фактическата обстановка, изложена в ЕФ, както и
техническата годност на процесното техническо средство. От съвкупния анализ на
доказателствените материали е видно, че отразените в ЕФ /и посочени по-горе/
време и място на извършване на нарушението, МПС, с което е извършено и
обективните признаци на нарушението (изразило се в управление на МПС от
категория “В”, извън населено място, при превишение с 25 км/ч над разрешената
скорост от 90 км/ч, а именно – със 115 км/ч), са правилно установени. Ето защо
Съдът приема, че нарушението по смисъла на чл.21 ал.1 ЗДвП, за което е
ангажирана административнонаказателната отговорност на П.П.В. е доказано по
несъмнен начин. Недоумение буди позоваването от страна на жалбоподателя на
принципа ne bis in idem, тъй като
внимателното запознаване със съдържанието на Електронния фиш разкрива, че е
наложено едно наказание за нарушението по чл.21 ал.1 ЗДвП. Налага се извода, че
предвид установеното превишение на разрешената скорост извън населено място, на
жалбоподателя правилно е наложено административно наказание на основание чл.
189 ал. 4 вр. с чл. 182 ал. 2 т. 3 ЗДвП
– глоба в размер на 100 /сто/ лева.
От друга страна обаче, видно е, че жалбоподателят е получил екземпляр от
издадения ЕФ на 11.06.2019г. /л.31 от делото/ а същевременно, предвид
съдържанието на одобрения образец за издаване на ЕФ от страна на *** /л.14 от
делото/, липсва яснота за датата на издаване на ЕФ, като от представените по
делото материали на административнонаказателната преписка, не би могло да се
направи обоснован извод за същата дата. Както е известно, сроковете по чл.34 ЗАНН не намират приложение в производството по издаване на ЕФ - така, както и
изискванията за реквизити, предвидени в чл.42, респ.чл.57 ал.1 ЗАНН, са също
неотносими към особения характер на Електронния фиш – властнически акт с
установителни и санкционни функции. Отбелязаните особености на ЕФ обаче /резултат,
не на последно място, от спецификите на законодателната уредба на правния
институт/, не биха могли да бъдат тълкувани във вреда на лицата, чиято
административнонаказателна отговорност е ангажирана; тези лица, наред с това,
не би следвало да бъдат поставяни в по-неблагоприятно положение от лицата,
извършили престъпления против мира и човечеството, единствено за които, давност
не тече /чл.79 ал.2 т.1 НК/.
Поради това, въпросът за приложението на института на давността, следва да
бъде разгледан в настоящия случай. В тази връзка, като единствена дата, която
би могла да се свърже с издаването на ЕФ, т.е. с предприето действие по
административнонаказателно преследване на нарушителя, следва да се приеме
датата на извършване на нарушението – 29.08.2015г. На следващо място,
изхождайки от задължителните указания, дадени с Тълкувателно постановление № 1
от 27.02.2015 г. на ВКС по тълк. д. № 1/2014 г., ОСНК и ОСС на Втора колегия на
Върховния административен съд, „Разпоредбата
на чл. 11 от Закона за административните нарушения и наказания препраща към
уредбата относно погасяване на наказателното преследване по давност в
Наказателния кодекс.“. Съобразявайки мотивите към същото Тълкувателно
постановление, налага се извода, че абсолютната преследвателска давност,
регламентирана в чл.81 ал.3 НК намира приложение и в
административнонаказателното производство. Стриктното тълкуване на така
приетата правна конструкция в Тълкувателното постановление обаче води до
извода, че при положение, че в административнонаказателното производство е
допустимо съобразяването на абсолютната давност, по аргумент за по-силното
основание - допустимо е съобразяването и на обикновената давност, която е изводима
от абсолютната такава. Следователно, в настоящия случай, от датата на извършване
на административното нарушение и издаване на ЕФ – 29.08.2015г. до датата, на
която ЕФ е връчен на неговия адресат /11.06.2019г./, са изтекли повече от три
години, през които не са предприемани каквито и да било действия по
административнонаказателно преследване на П.П.В.. В подкрепа на този извод е и
обстоятелството, че съобразно позицията на административнонаказващия орган
/л.24 /, по делото са представени всички материали, имащи отношение към
административнонаказателната преписка, а от така представените доказателствени
материали не се установяват действия по прекъсване на обсъжданата обикновена
давност. По този начин - и при съобразяване на разпоредбата на чл.81 ал.2 НК - погасителната
давност, с изтичането на която се погасява възможността компетентният орган да
реализира правомощията си по административнонаказателното правоотношение е
изтекла към 30.08.2018г. – на основание чл. 11 ЗАНН вр. чл.81 ал.2 вр.чл.80
ал.1 т.5 НК.
По така изложените съображения, обжалваният ЕФ следва да бъде отменен, а
административнонаказателното производство – прекратено.
Водим от горното и на основание чл.63
ал.1 ЗАНН, Съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ Електронен
фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо
средство серия К № 1142843, издаден от ОД на МВР - Плевен, с който на основание
чл. 189 ал. 4 вр. с чл. 182 ал. 2 т. 3 от Закона за движението по пътищата, на П.П.В.
ЕГН: ********** е наложено административно наказание – глоба в размер на 100 /сто/
лева, за извършено нарушение по смисъла на чл.21 ал.1 ЗДвП и на основание чл.
11 ЗАНН вр. чл.81 ал.2 вр.чл.80 ал.1 т.5 НК ПРЕКРАТЯВА административнонаказателното производство, поради
изтичане на предвидената в Закона давност.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд –
Плевен, в 14 - дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: