Определение по дело №678/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1383
Дата: 8 юни 2021 г. (в сила от 1 юли 2021 г.)
Съдия: Кремена Сайкова Данаилова Колева
Дело: 20217050700678
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 март 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

                   № …………………………………………….. гр. Варна

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВАРНА, ІХ-ти касационен състав, в закрито заседание на седми юни две хиляди и двадесет и първа година в състав:

 

 

Председател:  Борислав Милачков             

Членове:         Кремена Данаилова

                      Мария Иванова - Даскалова

 

като разгледа докладваното от съдия Кремена Данаилова адм. дело № 678/2021 г. по описа на Административен съд – Варна, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.159 вр. чл.185 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба от Фондация „Върховенство на закона“, ЕИК ********* представлявана от Ю.П.Н., чрез адв. И.Я.  срещу чл. 4, ал.1, т.1-4 от Наредба № 4 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет – Дългопол, обл. Варна. 

Жалбоподателят сочи, че оспорената норма повтаря текста на чл. 8, ал.8 от ЗОС, с което е допуснато нарушение на чл. 8 от ЗНА, поради което е незаконосъобразна. Отправено е искане за отмяната й. Обосновава правния си интерес от оспорването с целите, за които е създадена Фондация „Върховенство на закона“ сред които е „съдебно оспорване с цел отмяна на незаконосъобразни подзаконови нормативни актове, приемани от общински съвети и органи на изпълнителна власт“, както и с Тълкувателно решение № 2/12.02.2010 г. на ВАС.

Ответник – Общински съвет – Дългопол, при представяне на административната преписка не е изразил становище по спора.

Жалбата е недопустима поради следните съображения:

С т.2 от Решение № 50-2 от Протокол № 50/26.11.2018 г. от Общински съвет – гр. Дългопол, обл. Варна е приета Наредба № 4 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет – Дългопол, обл. Варна и оспорения чл. 4, ал.1, т.1-4 от посочената наредба.

Съгласно чл. 4, ал.1, т.1-4 от Наредба №4  за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет – Дългопол, обл. Варна - Общинският съвет приема стратегия за управление на общинската собственост за срока на мандата си по предложение на кмета на общината. Стратегията определя политиката за развитие на общинската собственост и стопанската дейност на общината, която съдържа:

1. основните цели, принципи и приоритети за придобиване, управление и разпореждане с имотите - общинска собственост;

2. основните характеристики на отделните видове имоти, които могат да се предоставят под наем или да бъдат предмет на разпореждане;

3. нуждите на общината от нови имоти и способите за тяхното придобиване;

4. други данни, определени от общинския съвет.

Нормата на чл. 186, ал.1 от АПК предвижда - Право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения.

Съгласно  Тълкувателно решение № 2/12.02.2010 г. по т.д. № 4/2009 г. на ВАС - Съсловните (браншовите) организации и другите юридически лица с нестопанска цел могат да оспорват подзаконови нормативни актове при наличието на правен интерес, обоснован от предмета на дейност и целите, за които са създадени. От мотивите на посоченото тълкувателно решение се установява, че е обсъждано правото на оспорване на подзаконови нормативни актове от браншовите организации и други сдружения с нестопанска цел.

Фондация „Върховенство на закона“ на е съсловна /браншова/ организация, също така не е сдружение с нестопанска цел, тъй като статута на сдруженията е уреден с чл. 19 – 32 от Закон за юридическите лица с нестопанска цел /ЗЮЛНЦ/, а този на фондациите с чл. 33-36 от ЗЮЛНЦ. От изложеното следва,  че Тълкувателно решение № 2/12.02.2010 г. по т.д. № 4/2009 г. на ВАС не е пряко приложимо в настоящия случай.

Съгласно чл. 120, ал.2 от Конституцията на РБългария -  Гражданите и юридическите лица могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат освен изрично посочените със закон. Този конституционен принцип е залегнал в приложимия в случая чл. 186, ал.1 от АПК, която норма изисква от съда във всеки конкретен случай да извърши преценка за наличието на правен интерес от оспорването.

Фондация „Върховенство на закона“ е юридическо лице с нестопанска цел, регистрирано със следните цели: „Развитието и утвърждаването на гражданското общество, гражданското участие и доброто управление; Развитие на правната култура и правното съзнание като ценности на гражданското общество; Недопускането съществуването и действието на незаконосъобразни подзаконови нормативни актове и/или отделни техни норми и разпоредби, приемани от общинските съвети и органи на изпълнителната власт в Република България; Осъществяване на граждански контрол върху подзаконови нормативни актове по отношение на тяхната законосъобразност; Отмяна на подзаконови нормативни актове, приети от държавни органи и общински съвети когато противоречат на законите на Република България, както и такива, които пряко, непосредствено и лично засягат законните интереси на фондацията, породени от предмета й на дейност и целите, за постигането на които е учредена; Защита на човешките права на българските граждани от незаконосъобразни подзаконови нормативни актове и/или отделни техни норми и разпоредби, приемани от общинските съвети и органи на изпълнителната власт в Република България; Изграждане на гражданска обществена среда, която да спомага за развитие на гражданското общество; Повишаване нивото и качеството на гражданското образование в България; Предоставяне на среда за граждански инициативи; Изискване, получаване и анализ на обществена информация по реда на Закона за достъп до обществена информация“.

Жалбоподателят е уточнил, че правния му интерес се обосновава от целите, за които е създадена фондацията – „съдебно оспорване и отмяна на подзаконови нормативни актове, приемани от общинските съвети и органите на изпълнителната власт“. Посочените цели, с които е регистрирана фондацията не игнорират правото на съда да извърши преценка допустимостта на жалбата в конкретния случай. Фондацията не е представила доказателства или обосновала, че тя или членове на същата са засегнати или има опасност да бъдат засегнати пряко от разпоредбата на чл. 4, ал.1, т.1-4 от Наредба №4 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет – Дългопол, обл. Варна. Оспорения подзаконов нормативен акт е с местно значение и жалбоподателят не е доказал правния си интерес с наличието на териториална връзка с Община Дългопол. Целите на фондацията ще се постигнат чрез сезиране на съответната Прокуратура, която да упражни правата си по чл. 186, ал.2 от АПК във връзка с осъществяване надзор за законност. В този смисъл е съдебна практика на ВАС – Определения по адм. дела № 5409/2021 г., № 7242/2020 г., №9953/2017 г., № 3297/2017 г., решение по адм. дело № 14120/2017 г.

От изложеното съдът обосновава извод за липса на правен интерес от оспорването у жалбоподателя. Това налага оставяне жалбата без разглеждане и прекратяване производството по делото съобразно чл. 159, т.4 от АПК, вр. чл. 196 от АПК.

Предвид горното и на основание чл.159, т.4 от АПК, приложими на основание чл.196 от АПК, Съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата от Фондация „Върховенство на закона“, ЕИК ********* представлявана от Ю.П.Н. срещу чл. 4, ал.1, т.1-4 от Наредба № 4 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет – Дългопол, обл. Варна. 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело №678/2021 г. по описа на Административен съд - Варна.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в 7 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                   ЧЛЕНОВЕ: 1.

            

 

 

                                                                2.