Решение по дело №4855/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260504
Дата: 3 ноември 2020 г. (в сила от 4 декември 2020 г.)
Съдия: Светослав Николаев Узунов
Дело: 20205330204855
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 август 2020 г.

Съдържание на акта

     Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

   № 260504

 

гр. Пловдив, 03.11.2020г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на 17.09.2020г. в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТОСЛАВ УЗУНОВ

                                                                                         

          при участието на секретаря Анелия Деведжиева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 4855/2020г. по описа на ПРС, X наказателен състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

         Обжалван е Електронен фиш серия К, № 3755837, издаден от ОДМВР- ПЛОВДИВ, с който на  Д.Т.Я. е наложена глоба в размер на 400 лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП.

          В жалбата и в съдебно заседание жалбоподателят излага конкретни съображения за незаконосъобразност на издадения електронен фиш и моли за неговата отмяна.

          Въззиваемата страна не взема становище в хода на производството.

          Съдът като съобрази доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност прие за установено следното:

          Няма данни за датата на връчване на електронния фиш, поради което не може да се направи преценка от кой момент е започнал да тече срокът за обжалването му. При всички положения обаче жалбата е подадена в срок, като съображение в тази насока е датата на съставяне на фиша – 04.07.2020г., като дори ако същият е бил връчен в същия ден, то 14-дневният срок за обжалване е изтичал на 20.07.2020г., понеделник, което е именно и датата на подаване на жалбата. Жалбата е подадена от процесуално легитимирана страна, против акт подлежащ на обжалване по съдебен ред, поради което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество.  

          Разгледана по същество жалбата е неоснователна, по следните съображения:

          Електронният фиш е издаден за това, че на 04.07.2020г. в 12,24 ч. в гр. Пловдив, на бул. Асеновградско шосе срещу № 1 , посока гр. Асеновград,  при максимална разрешена скорост за движение в населено място - 50 км/ч,   МПС с рег. №  ****, при отчетен толеранс от минус 3 км.ч. в полза на водача,   се движел с установена наказуема скорост 86 км/ч., тоест с превишение на скоростта от 36 км.ч. Собственик, на когото е регистриран автомобилът, е Д.Т.Я..

           Изложената в Електронния фиш фактическа обстановка се доказва от приложеното по административната преписка статично изображение № 15905, което съгласно чл. 16, ал. 3 от  Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. е годно доказателствено средство за обстоятелствата свързани с упражнения с АТСС видеоконтрол.

            В тази връзка следва да се посочи, че правилно е приложен и чл. 16, ал.5 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., като при определяне на установената наказуема скорост е приспаднат толеранс от -3 км.ч. В този смисъл следва да се съобрази, че съгласно Протокол № 4-32-20/13.03.2020г. допустимата грешка при отчитане на измерена скорост до 100 км.ч е +/- 3 км.ч. В приложеното статично изображение № 15905 е посочено, че АТСС е отчело скорост на движение на процесния автомобил от 89 км.ч. След приспадане на нормативно определения толеранс се получава и скоростта, за която е наказан деецът с ЕФ, а именно 86 км.ч.

          Изложената по делото фактическа обстановка се доказва и от представения по делото Протокол за използване на Автоматизирано техническо средство или система по чл. 10 от 28.02.2020г., както и от справката за собственик на процесния автомобил.

          Налице са всички кумулативно предвидени в Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. в редакцията към датата на извършване на нарушението / след изм. и доп. с ДВ. бр.6 от 16 Януари 2018г/  изисквания за законосъобразност на използването на стационарно техническо средство за видеоконтрол.

          -нарушението е установено с автоматизирано техническо средство            TFR1-M 546, представляващо преносима  система за видеоконтрол. Техническото средство е от одобрен тип, което е видно от приложеното по делото Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835

          - техническото средство е вписано в регистъра на българския институт по метрология под номер 4835, видно от приложеното по делото Удостоверение за одобрен тип средство за измерване

          -техническото средство е преминало през надлежна метрологична проверка, което се установява от приложения по делото Протокол № 4-32-20/ 13.03.2020г., като същото се потвърждава и от Протокола по чл. 10, в който е удостоверено, че техническото средство е преминало проверка, която е валидна до 13.03.2021г.

          -надлежно съставен и попълнен е протокол по чл. 10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., който съгласно трайната съдебна практика представлява официален свидетелстващ документ, който удостоверява мястото, времето и начина на извършване на видеоконтрола и спазването на нормативните и техническите изисквания за неговата законосъобразност.

           Неоснователно се явява възражението, че нарушителят е следвало да бъде спрян и да му бъде издаден АУАН. Съгласно §6, т. 65 от ДР на ЗДвП АТСС могат да бъдат стационарни и мобилни. В случая нарушението е установено с мобилно средство. Съгласно чл. 11, ал. 1 от Наредбата, за измерване на скоростта от мобилно АТСС се използват служебни автомобили или мотоциклети, движещи се в пътнотранспортния поток или работещи на място за контрол, или АТСС се разполага временно на участък от пътя. В тази връзка, по отношение на мобилните средства е предвидена възможност същите да функционират при два режима на измерване:

1.              стационарен (С), когато мобилното АТСС е разположено временно на участък от пътя или се използват служебни автомобили или мотоциклети, работещи на място за контрол и

2.              в движение (Д), при използването на служебни автомобили или мотоциклети, движещи се в пътнотранспортния поток,

като това обстоятелство изрично се посочва в протокола по чл. 10.

         Съгласно чл. 11, ал. 2 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., в случаите на осъществяване на контрол с мобилно АТСС във време на движение, нарушителите се спират на място и се предприемат действия за реализиране на административнонаказателната отговорност за извършеното нарушение, като за нарушения, установени с мобилни АТСС във време на движение, електронни фишове не се издават. В тази насока, нормата на чл. 11, ал. 2 от Наредбата, е приложима единствено в случаите, когато АТСС работи при режим на измерване – в движение, какъвто не е настоящият случай. Видно от представения протокол по чл. 10 от Наредбата, в настоящия случай АТСС е работило при режим измерване – стационарен, като същото е видно и от представената снимка на мобилното средство на гърба на протокола по чл. 10 от административнонаказателната преписка, от която е видно, че АТСС е разположено в служебен автомобил, който съгласно посоченото в протокола по чл. 10 е с рег. № ****, работещ на място за контрол, а не при движение на автомобила. В тази връзка и не е налице нарушение на чл. 11, ал. 2 от Наредбата, а електронният фиш е бил издаден законосъобразно, без да се налага да бъде спиран нарушителят.

         Съдът намира за неоснователно и възражението на жалбоподателя, че е карал с по-ниска скорост, поради обстоятелството, че колата му е била в авариен режим и е карал възможно най-бавно към “West Service Пловдив“ за отстраняване на проблем. По отношение на така представената от него фактическата обстановка не са представени никакви доказателства, които да я покдрепят. Нещо повече, същата се опровергава от представеното статично изображение № 15905. На никоя от представените снимки не се установява автомобилът да е с включени аварийни светлини, които да сигнализират на останалите участници от пътя за настъпилия проблем в превозното средство. Така, ако се приеме, че водачът е карал с по-ниска скорост, е следвало да изпълни задължението си по чл. 22, ал. 3 от ЗДвП. Изложената фактическа обстановка се явява и нелогична, тъй като видно от статичното изображение № 15905, и по-конкретно от снимките при Т=-0.9s. и T=0s (първата и втората снимка), се установява, че процесният автомобил се е движил в средната лента. Логичното действие на водачите на моторни превозни средства е при възникнала авария на автомобила да преминат в крайната дясна лента, където да могат да се движат с по-ниска скорост и да не стават причина за възникване на евентуално ПТП – обстоятелство, което в настоящия случай водачът няма да е изпълнил, ако се приемат неговите твърдения за осъществените факти. С оглед на изложеното съдът намира, че посоченото в жалбата се явява защитна теза на жалбоподателя и не я кредитира.

         Посочена е правилната нарушена разпоредба, а именно чл. 21, ал.1 ЗДвП. Приложена е коректната санкционна норма-чл. 182, ал.1, т.4 ЗДвП, като наложената санкция кореспондира със законоустановения размер.

         Въз основа на гореизложеното, обжалваният електронен фиш се явява законосъобразен и като такъв следва да бъде потвърден.

          Мотивиран от горното Пловдивският районен съд, X н. с.,

 

Р  Е  Ш  И  :

 

         ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия К, № 3755837, издаден от ОДМВР- ПЛОВДИВ, с който на  Д.Т.Я. е наложена глоба в размер на 400 лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП.

          Решението подлежи на обжалване пред Пловдивски Административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му.

                           

 

 

 РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!

М.М.