Решение по дело №3537/2019 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 1463
Дата: 28 ноември 2019 г. (в сила от 23 януари 2020 г.)
Съдия: Петя Кръстева Георгиева
Дело: 20192120203537
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 август 2019 г.

Съдържание на акта

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

                                           1463,    28.11.2019г.,    град Бургас

В   И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

Бургаският районен съд,  осми наказателен състав,

на двадесет и девети октомври, две хиляди и деветнадесета година,

в публично заседание в следния състав:

                                                                                          Председател:     Петя Георгиева

Секретар: Златка Калоянова

прокурор: ..........................

като разгледа докладваното от съдия Георгиева наказателно административен характер дело № 3537 по описа за 2019г. за да се произнесе взе предвид следното:

    

    Производството е образувано по повод жалбата на „Л.-Ж. и с.“ СД ЕИК ** със седалище и адрес на управление гр.Бургас, ж.к**, ап.* против наказателно постановление № НП-81/16.07.2019г., издадено от заместник председателя на Държавната агенция за метеорологичен и технически надзор /ДАМТН/, с което на основание чл.55, ал.2 от Закона за техническите изисквания към продуктите /ЗТИП/  вр. с чл.7а, т.3 от Наредба за безопасната експлоатация и технически надзор на асансьори /НБЕТНА/ на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лева. В жалбата се сочат доводи за незаконосъобразност, като се иска отмяна на обжалваното постановление.

    Жалбата е депозирана в преклузивния срок за обжалване от надлежно легитимирана страна и е допустима.

    Бургаският районен съд след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства и като съобрази закона, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

    На 28.01.2019г. около 11:00 часа в „*“АД с адрес на управление гр.Бургас, *********е извършена проверка от контролни органи на РО ИДТН „Югоизточна България“. При проверката е констатирана експлоатация на шест броя електрически асансьори с регистрационни номера БсАС3106, БсАС3101, БсАС3104, БсАС3108, БсАС3107, БсАС3102, тъй като са били с включено захранване, приемали и изпълнявали заявки. Видно от ревизионните книги на асансьорите са извършени периодични технически прегледи от дата 20.10.2016г. със срок на извършване на следващ периодичен технически преглед до 20.10.2017г.. Контролните органи са констатирали, че на 28.01.2019г. около 11:00 часа асансьори с регистрационни номера БсАС3106, БсАС3101, БсАС3104, БсАС3108, БсАС3107, БсАС3102 са експлоатирани без да им са извършени технически прегледи.

   За констатираното нарушение на чл.7а, т.3 от НБЕТНА на жалбоподателя „„Л.-Ж. и с.“ СД е съставен акт за установяване на административно нарушение. Актът е съставен в присъствие на двама свидетели. При съставяне на акта не са направени възражения от жалбоподателя. В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН е депозирано писмено възражение, с което жалбоподателят не оспорва нарушението по същество. Сочи, че на 11.07.2018г. дружеството е започнало да изпълнява задълженията си за технически преглед. Констатирани се много повреди, което наложило да се извършат дълги ремонти. Наложително било асансьорите да бъдат спрени от експлоатация, което практически се оказало невъзможно в условията на болничното заведение.

     Административнонаказващият орган не е уважил възражението на жалбоподателя, като е приел за установена гореизложената фактическа обстановка и е издал обжалваното наказателно постановление, с което на основание чл.55, ал.2 от ЗТИП вр. с чл.7а, ал.3 от НБЕТНА е наложил на жалбоподателя имуществена санкция в размер на 1000 лева.

   Съгласно чл.7а, ал.3 от НБЕТНА лицата, които поддържат асансьори, са длъжни да уведомяват писмено ползвателите им и да не допускат експлоатацията на асансьорите, когато на асансьорите не е извършен технически преглед, съгласно чл.24, ал.1. Посочената разпоредба предвижда, че органите за технически надзор извършват следните технически прегледи на асансьорите: 1. първоначални – в случаите, когато асансьорите не са били пуснати в експлоатация повече от 6 месеца след издаване на сертификат за краен контрол, сертификат за съответствие и/или декларация за съответствие; 2. периодични – първият периодичен преглед се извършва 24 месеца след датата на пускането на асансьора в експлоатация, а следващите проверки – на всеки 12 месеца; 3. след преустройство при спазване изискванията на § 1а от допълнителните разпоредби; 4. след спиране експлоатацията на асансьора за повече от 6 месеца преди промяна на лицето, което поддържа асансьора; 5. след замяна на повдигателен механизъм, триеща шайба, хидравличен цилиндър, носещи въжета и приспособленията за тяхното окачване, ограничител на скоростта или хващачи; 6. след аварии или злополуки; 7. внезапни; 8. по искане на ползвателя на асансьора.

   Разпоредбата на чл.7, ал.1 от НБЕТНА предвижда, че ползвателите на асансьори са длъжни да сключват писмени договори за поддържането, преустройването и ремонтирането им само с вписани в регистъра по чл.36, ал.1 ЗТИП лица, извършващи поддържане, ремонтиране и преустройване на асансьори, и по всяко време могат да променят тези лица. Действително чл.24, ал.1, т.2 от НБЕТНА предвижда, че периодичните технически прегледи следва да се извършат  най–късно до 12 месеца от последните проверки. Видно от представените ревизионни актове, последните прегледи са били извършени на 20.10.2016г., поради което най-късно до 20.10.2017г. е следвало да бъде извършен последващ периодичен технически преглед на шестте пътнически електрически асансьора в „***“АД, индивидуализирани по регистрационни номера в наказателното постановление. Видно от приложения към преписката договор от 25.05.2018г. „„Л.-Ж. и с.“ СД е имал задължение да извършва абонаментна техническа поддръжка и профилактика, включително на текущи или основни ремонти на асансьорните съоръжения и уредби в „*-*“АД, считано от 31.05.2018г. до 31.05.2019г.. Не се спори, че на 28.01.2019г. посочените в постановлението асансьори с регистрационни номера БсАС3106, БсАС3101, БсАС3104, БсАС3108, БсАС 3107, БсАС3102 са били експлоатирани без извършени технически прегледи в нарушение в на чл.7а, т.3 от НБЕТНА. Свидетелят А. установява, че лично е извършил проверката на място и е констатирал, че жалбоподателят е бил договорно ангажиран с поддръжката на шестте пътнически асансьора в „*********“АД, които са били в експлоатация, въпреки, че последния периодичен преглед на същите е бил извършен на 20.11.2016г., поради което, правилно и обосновано контролния орган е приел, че към момента на извършване на проверката 12 месечния срок е изтекъл. Към тази дата жалбоподателят е осъществявал техническата поддръжка на асансьора, поради което правилно е определен субекта на отговорност. Приложената норма вменява в задължение на лицата, които поддържат асансьори, да уведомяват писмено ползвателите им и да не допускат експлоатацията на асансьорите, когато не е извършен технически преглед съгласно чл.24, ал.1.  Жалбоподателят не е изпълнил това задължение и не е спрял експлоатацията на асансьорите, поради което нарушението е осъществено от обективна страна. Отговорността му е обективна, невиновна, поради въпросът за вината не се изследва от субективна страна.

   Не е налице маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН, тъй като с нарушението са застрашени в значителна степен живота и здравето на ползвателите на съоръженията, още повече, че става въпрос за асансьорни съоръжения в болнично заведение, каквото е „********“АД. Нарушението не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от останалите случаи на подобни нарушения.

  Административнонаказващият орган правилно е квалифицирал административното нарушение и на основание чл.55, ал.2 от ЗТИП е наложил административно наказание имуществена санкция в размер на 1000 лева. Според съда санкцията е индивидуализирана в съответствие с чл.27 от ЗАНН. При индивидуализацията на наказанието, наказващият орган е взел предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи отговорността обстоятелства. От доказателствата се установява, че жалбоподателя е бездействал в един значителен период от време, като през това време асансьорите са функционирали без извършен преглед.  Високата обществена опасност на деянието от създадения риск за живота и здравето на хората, мотивират съда да приеме, че така определената санкция съответства на  изискванията на чл.27, ал.2 от ЗАНН, така и на целите на наказанието по чл.12 от ЗАНН.

   Предвид изложените съображения съдът намери обжалваното наказателно постановление за законосъобразно и обосновано, поради което на основание  чл.63, ал.1, предл. трето от ЗАНН

                                                           Р   Е   Ш   И   :

      ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № НП-81/ 16.07.2019г., издадено от заместник председателя на Държавната агенция за метеорологичен и технически надзор /ДАМТН/, с което на основание чл.55, ал.2 от Закона за техническите изисквания към продуктите /ЗТИП/ вр. с чл.7а, т.3 от Наредба за безопасната експлоатация и технически надзор на асансьори /НБЕТНА/ на „******* със седалище и адрес на управление гр.Бургас, *************** е наложена имуществена санкция в размер на 1000 /хиляда/ лева.

      Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-гр.Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.                                                                          

                                                                                                Председател :/П/

 

Вярно с оригинала:З.К.