Решение по дело №118/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 235
Дата: 22 юни 2022 г.
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20227080700118
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 235

 

гр. Враца,  22.06.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВРАЦА, втори състав, в публично заседание на 30.05.2022 г. /тридесети май, две хиляди двадесет и втора година/, в състав:

 

АДМ.СЪДИЯ: КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и в присъствието на прокурора Веселин ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВ адм. дело № 118 по описа на Адм. съд - Враца за 2022 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) във вр. с чл.145 и сл. от АПК.

            Образувано е по ЖАЛБА на Община Враца, против РЕШЕНИЕ от 03.02.2022г. на Заместник министър на МРРБ /Министерство на регионалното развитие и благоустройството/ и Ръководител на управляващия орган /УО/ на Оперативна програма /ОП/ „Регионално развитие“ /РР/ 2007-2013г., с което е наложена финансова корекция в размер на 94 204.68 лв. с ДДС, пред-ставляваща 5% от всички верифицирани разходи от безвъзмездната помощ по два договора, сключени от Община Враца, във връзка с изпълнението на Договор за безвъзмездна финансова помощ /ДБФП/ № BG161PO001/3.1-03/ 2010/013 с наименование „Развитие на устойчив туризъм в община Враца. Леденика – туризъм без сезони“, финансиран от ОПРР 2007-2013г.

В жалбата се твърди, че оспореният административен акт е незаконосъобразен, поради допуснато съществено нарушение на административнопроизводствени правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона. На първо място се сочи, че не е спазен срока по чл.73 ал.3 от ЗУСЕСИФ. На следващо място, че в оспореното решение не става ясно на какво точно правно основание е наложена финансовата корекция и са налице съществени несъответствия и разминавания между фактическото състояние, правните основания и изложените мотиви. Твърди се, че възражението на Община Враца изобщо не е взето в предвид и не е обсъдено. Възразява се по отношение наложената финансова корекция по целия Договор № С-165/ 11.09.2012г. за което се излагат съображения. Оспорва се съставомерността на нарушението по чл.70 ал.1 т.4 от ЗУСЕСИФ и се сочи, че няма нарушение и по чл.70 ал.1 т.3 и т.9 от ЗЕУСЕСИФ. Прави се искане за отмяна на оспорения административния акт. Претендират се направените по производството разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуален представител - юрисконсулт Боряна Стаменова поддържа жалбата по изложените в нея съображения, като представя списък на разноските.

Ответникът – Заместник министър на МРРБ и Ръководител на УО на ОПРР 2007-2013г., в съпроводителното си писмо с адм. преписка до съда, чрез пълномощник ст. юрисконсулт Д.Д., оспорва жалбата и моли съда да я остави без уважение, като неоснователна и недоказана. В представен по делото писмен Отговор /на л.67 от делото/, чрез пълномощника, изразява становище за неоснователност и недоказаност на жалбата, като счита оспореното решение за законосъобразно, за което се излагат подробни доводи. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение са преко-мерност на претендираните от жалбоподателя разноски. В писмена Молба /л.258/ от пълномощника до съда се поддържа изразеното становище в  отговора.

Представителят на Окръжна прокуратура – Враца дава мотивирано заключение за допустимост и частична основателност на жалбата. Сочи, че не са допуснати съществени процесуални нарушения, но жалбата се явява  основателна по отношение на атракцион „Светломразец“, тъй като в периода след извършване на проверката Община Враца е предприела действия по уведомяване с изрично писмо за отстраняване на дефектите и в тази част жалбата следва да се уважи. В останалата част намира жалбата за неоснователна.

Съдът, след преценка представените по делото писмени доказателства,  поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено от фактическа страна следното:

            На 23.11.2011г. между Община Враца и МРРБ е сключен ДБФП № BG161PO001 /3.1-03/ 2010/013 за изпълнение на проект „Развитие на устойчив туризъм в община Враца. Леденика – туризъм без сезони“ по схема за „Подкрепа за развитието на природни, културни и исторически атракции“, финансиран от ОПРР 2007-2013г. /на л.125 от делото/.

          В изпълнение на проекта, бенефициента Община Враца провел обществени поръчки, вследствие на които са сключени редица договори, в т.ч. и процесните два, обект на сигнал за нередност:

      - Договор № BG161PO001/3.1-03/2010/013-D-1(Д-98) от 10.05.2013г. /л.208/, с предмет: “Изработване, доставка и монтаж на атрактивен входен модул „Светломразец“ към пещера „Леденика“ по проекта „Развитие на устойчив туризъм в община Враца. Леденика – туризъм без сезони“, с изпълнител „Дъ Пойнт Интернешънъл“ ООД, на стойност 202 158.00 лв. без ДДС, по обособена позиция № 1, и

     - Договор № BG161PO001/3.1-03/2010/013-S-1(С-165) от 11.09.2012г. /л. 234/, с предмет: „Изграждане на тематичен развлекателен парк „Леденика“, с изпълнител ДЗЗД „Сдружение Враца Леденика“, на стойност 1 559 913.68 лв. без ДДС.

 Във връзка с публикации в медиите, че е разрушена фигурката на атракцион „Светломразец“, експерти от отдел СЗР, ГД“СППРР“ при МРРБ, извършили извънредна проверка на място на 04-05.03.2020г. и направили оглед на физическото състояние на обектите, включени в проекта, за което бил изготвен Констативен Протокол /л.204/, Доклад от проверката на място с дата от 10.03.2020г./л.193/ и Контролен лист /л.206/. Проверката е наредена със Заповед № РД-02-36-207/ 02.03.2020г. /л.203/ на Гл.директор на Главна Дирекция „Стратегическо планиране и програми за регионално развитие“ /ГД“СППРР“/ към МРРБ. Констатирани били редица несъответствия /проблеми/ в посетителски информационен център „Прилепа“, амфитеатър „Охлюва“ и атракцион „Светломразец“ /“Ледениче“/, и дадени препоръки за отстраняването им, със срок на изпълнение до 05.04.2020г. Отчетено било състоянието от предишни проверки. Проверката е осъществена в сградата на Община Враца и на обекта, като при посещение на обекта присъствал служител на Община Враца и при проверката на място било оказано пълно съдействие.

На 07.07.2020 г. е извършена планова проверка на място по „Годишен план за проверки на приключили проекти на място за 2020г.“ и изготвени Констативен Протокол /л.185/, Доклад /л.172/ и Контролен лист /л.183/. Проверката е наредена да бъде извършена първоначално на 26.06.2020г. със Заповед № РД-02-36-889/ 17.06.2020г. /л.169/ на Гл.директор на ГД „СППРР“ към МРРБ, която е отменена със Заповед № РД-02-36-944/24.0-6.2020г. /л.171/, във връзка с осигуряване на здравословни и безопасни условия на труда и с цел ограничаване на опасността от разпространението на вирусни инфекции и възможни случаи на коронавирус (COVID 19) и наредена да бъде извършена на 07.07.2020г. със Заповед № РД-02-36-987/03.07.2020г. /л.170/. Констатирани били отново редица несъответствия /проблеми/ в посетителски информационен център „Прилепа“, амфитеатър „Охлюва“ и атракцион „Светломразец“, и дадени препоръки за отстраняването им, със срок на изпълнение до 31.07.2020г. Отчетено било състоянието от предишната проверка на 04-05.03.2020г.. Проверката е осъществена в сградата на Община Враца и на обекта, като при посещение на обекта присъствал служител на Община Враца и при проверката на място отново било оказано пълно съдействие. Предвид неизпълнение на препоръките от предходната проверка на място и разрушен атракцион е наредено, да се  подаде сигнал за нередност /л.182/. Изпратен е такъв сигнал за нередност № 1872, регистриран в УО на ОПРР 2007-2013г. /не е приложен към адм. преписка/.

С писмо изх. № 0400-312(1) от 09.07.2020г. на Община Враца до ОПОС 2014-2020г. и във връзка с  проверката от 06.07.2020г., е изпратена информация за постигнатите индикатори и Договор от 15.06.2020г. между Община Враца и „УАСГ-ЦНИП“ ЕООД /л.189, л.189-гръб и л.190/.

От ответника е изпратено писмо с изх. № 99-00-6-680/01.10.2021г. до Кмета на Община Враца /л.111/ във връзка със сигнала за нередност. От Община Враца до Ръководителя на УО на ОПРР 2007-2013г. е изпратено писмо с изх. № 0400-500 (1) от 13.10.2020г. /л.107/ със справка за брой посетители на обект „Развлекателен парк Леденика“ за периода 2012г. – 2021г. и с обосновано искане за прекратяване на производството по Сигнал за нередност № 1872, с всички произтичащи от това правни последици.

          С Решение № РД-02-36-129/03.02.2022г. на Заместник министър на МРРБ и Ръководител на УО на ОП“Регионално развитие“ 2007-2013г. /л.82-105/, е приключен сигнала за нередност с рег. № 1872 и е наложена финансова корекция на Община Враца, в размер на общо 94 204.68 лв. с ДДС, представляваща 5% от всички верифицирани разходи от безвъзмездната помощ по двата договора, сключени от Община Враца, във връзка с изпълнението на Договора за безвъзмездна финансова помощ № BG161PO 001/3.1-03/ 2010/013 с наименование „Развитие на устойчив туризъм в община Враца. Леденика – туризъм без сезони“, финансиран от ОПРР 2007-2013г.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално ДОПУСТИМА - подадена е срещу индивидуален административен акт по чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, от надлежен правен субект с право на обжалване по смисъла на чл. 147, ал. 1 от АПК, пред компетентния съд,  в преклузивния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК във вр. с чл. 73, ал. 4 от ЗУСЕСИФ. Оспореното решение е получено на 03.02.2022г. /л.105/, а жалбата с изх. № 0400-51(1) от 15.02.2022г. е подадена по пощата на 15.02.2022г. /пощ. плик на л.20/, като същата е заведена с вх. № 99-00-6-680(3) от 15.02.2022г.в МРРБ.

Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

В резултат на служебната проверка по чл. 168, ал. 1 от АПК съдът установява, че оспореното решение е НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН административен акт. Съображенията за това са следните:

Решението е постановено от оправомощен орган в пределите на неговата законова компетентност. Предметният обхват в чл. 1, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ определя закона като приложим по отношение правилата за налагане на финансови корекции във връзка с управление на средствата от ЕСИФ.  Съгласно чл. 9, ал. 1 и ал. 5 от ЗУСЕСИФ органи за управление и контрол на средствата от ЕСИФ са управляващите органи /УО/, сертифициращите органи и одитните органи. Част от дейностите, възложени на УО включват извършване на финансови корекции. Ръководител на УО е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира УО или определено от него лице. Според чл. 5, ал. 1, т. 10 от Устройствения правилник на МРРБ, министъра организира, координира и контролира дейността на управляващия орган на Оперативна програма „Регионално развитие“ 2007-2013г. и на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020г. Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган - Заместник-министър на МРРБ и Ръководител на Управляващия орган /УО/ на Оперативна програма „Региони в растеж“ (ОПРР), в кръга на неговите правомощия, съобразно разпоредбата на чл. 73, ал. 1, във връзка с чл. 69, ал. 1 от Закон за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), във връзка със Заповед № РД-02-14-1116/31.12.2021г., в съответната писмена форма и с необходимите реквизити, което го прави валиден акт. С оглед изложеното, не са налице отменителни основания по чл. 146, т. 1 и т.2 от АПК.

             В административното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Спазени са процедурите по ЗУСЕСИФ и Наредбата за администриране на нередности. Спазено е изискването по чл.73, ал.2 от ЗУСЕСИФ като на жалбоподателя, преди издаване на решението за определяне на финансовата корекция, е предоставена възможност да представи възражения и приложи доказателства. Жалбоподателят се е възползвал от правото си и е депозирал писмо с възражения с изх. № 99-00-6-680/01.10.2021г., което, в съответствие с чл.73, ал.3 от ЗУСЕСИФ, е обсъдено в мотивите на решението за налагане на финансовата корекция. Няма нарушение на срока по чл.73 ал.3 от ЗУСЕСИФ, който срок е инструктивен и не води до съществено нарушаване на административно-производствените правила. С оглед гореизложеното, не е налице и отменително основание по    чл. 146,   т. 3 от АПК.

Съдът намира, че при издаването на оспорения акт – № РД-02-36-129/ 03.02.2022г., е допуснато нарушение на материалния закон. Действително според легалната дефиниция на чл.2, т.36 от Регламент (ЕС) 1303/2013, „нередност" означава всяко нарушение на правото на Съюза или на националното право, свързано с прилагането на тази разпоредба, произтичащо от действие или бездействие на икономически оператор, участващ в прилагането на европейските структурни и инвестиционни фондове, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на бюджета на Съюза чрез начисляване на неправомерен разход в бюджета на Съюза. В настоящия случай съдът приема, че не е налице „нередност“ в горния смисъл.

В оспорения акт е посочено, че в случая нередностите се изразяват в нарушение на принципа за добро финансово управление и нарушение изискването за дълготрайност на операциите, съответно т.2 на чл.4 пар.8, чл.7 и 8 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 от Приложение № 2, към чл.2 ал.3 на Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели на определяне на размера на финансова корекция по реда на ЗУСЕСИФ и по т.3 в случаите и в сроковете по чл.71 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 от Приложение  2 към чл.2 ал.3 на Наредбата за посочване на нередности, съответно чл.70 ал.1 т.3 и т.4 от ЗУСЕСИФ, във вр. съответно с чл.1.4 от ДБФП вр. чл.1.1, чл.1.4 и чл.14.8 от Общите условия /ОУ/ на ДБФП и чл.7.3 от Приложение Е2 от ОУ на ДБФП и чл.1.4  от ДБФП вр. чл.1.1., чл.1.4 и чл.14.8 от ОУ на ДБФП.

Едната нередност, приета за „висока важност“, е констатацията, че е разрушен атракцион „Светломразец“ /“Ледениче“/, констатирано при проверката на 05.03.2020г. и нередността не е отстранена установено с проверката на 07.07.2020г., както и в срок до 31.07.2020г. за което е прието, че има директно въздействие върху разходваните средства от безвъзмездната финансова помощ по ОПРР и влошеното физическо състояние на обекта на интервенция на проекта може да доведе до нарушаване принципа на устойчивост на резултатите от проекта и репутационен риск за Европейския фонд за регионално развитие. Прието е за неоснователно възражението на Община Враца, че това не е основание за налагане на финансова корекция и е наложена 5 % финансова корекция върху всички верифицирани разходи по Договора от 10.05.2013г. с предмет: „Изработване, доставка и монтаж на атрактивен входен модул „Светломразец“ към пещера „Леденика“.

Другите нередности са приети за „средна важност“. На обект: „Посетителски и информационен център „Прилепа“ - следи от теч и пукнатини по козирката над входа на сградата от към пещерата. На обект: „Амфитеатър „Охлюва“ – компрометирано покритие на покрива и стените на съоръжението, наранявания на декорацията от цветя на фасадата от двете страни на входа от към сцената, както и компрометирани участъци на покритието на сцената, и увредени участъци по облицовката под седалките на амфитеатъра. Тези нередности също са констатирани при проверката на 05.03.2020г., не са отстранени до 07.07.2020г., както и в срок до 31.07.2020г. Приети са за неоснователни възраженията на Община Враца и е наложена 5 % финансова корекция върху всички реално верифицирани разходи по Договора от 11.09.2012г. с предмет: „Изграждане на тематичен развлекателен парк „Леденика“.

Прието е от ответника, че неизпълнението на мерки и действия по поддържане на постигнатите резултати представлява нарушение на принципа на устойчивост и дълготрайност на резултатите по проекта, и на принципа на добро финансово управление и води до репутационен риск за Европейския фонд за регионално развитие. Изложени са подробни съображения по отношение на нарушението на изискването за дълготрайност на операциите /чл.70 ал.1 т.4 от ЗУСЕСИФ/ и нарушение на принципа за добро финансово управление /л.70 ал.1 т.3 от ЗУСЕСИФ/. Посочени са нарушените разпоредби на ЕС, нарушената национална разпоредба, класификация на нередността, предвидения и определения размер на финансовата корекция. За правно основание за вземане на решението са посочени разпоредбите на чл.73 ал.1 вр. чл.69 ал.1 вр. чл.70 ал.1 т.9 от ЗУСЕСИФ във вр. чл.143 от параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1303/2013.

Именно посоченото правно основание чл.70 ал.1 т.9 от ЗУСЕСИФ за издаване на оспореното решение не се подкрепя от изложеното в мотивите на решението, където са посочени за нарушени разпоредбите на чл.70 ал.1 т.3 и т.4 от ЗУСЕСИФ и същите две основания са обстойно коментирани. Разпоредбата на чл.70 ал.1 т.9 от ЗУСЕСФ сочи за нередност – съставляваща нарушение на правилата за определяне на изпълнител по глава четвърта, извършено чрез действие или бездействие от страна на бенефициента, което има или би имало за последици нанасянето на вреда на средства от ЕСИФ. В случая изобщо в мотивите на решението не са коментирани някакви нарушения на правилата за определяне на изпълнител, коментирано е само обстоятелството, че двете нарушения водят от неоправдан разход за бюджета та ЕС, респективно обуславят настъпила вреда /на л.37 от решението, на л.100 от делото/. Това несъответствие в правното основание за издаване на решението и изложеното в мотивите, е съществено и води до неяснота и невъзможност на Община Враца, а и на съда  да разбере какви точно нарушения се вменяват на жалбоподателя, като извършени, което несъмнено засяга правото на защита и представлява самостоятелно основание за отмяна на оспорения акт.

По отношение разрушения атракцион „Светломразец“ /“Ледениче“/, констатирано при проверката на 05.03.2020г. и нередността не е отстранена установено с проверката на 07.07.2020г. и в срок до 31.07.2020г., следва да се отбележи, че  са предприети от Община Враца  действия. Посочено е в писмото – възражение, че на 24.02.2020г. при неизяснени обстоятелства е аварирала строителната конструкция на атракциона, определена е била комисия и е извършен оглед на място заедно с фирмата изпълнител, като е съставен Протокол от 28.02.2020г. /непредставен по делото/ със заключение да се представи предложение за възстановяване на обекта. Логични са твърденията, че повреждането се е случило февруари месец, зимен период, когато са лоши атмосферните условия във Врачанския балкан, където е ситуирана природната забележителност и изградените атракциони, което обективно възпрепятства реалните действия по възлагане и извършване на строително-монтажни работи /СМР/. Следва да се отбележи, че от 13.03.2020г. влиза в сила ЗМДВИП, като „Извънредно положение“ е обявено с решение на Народното Събрание от 13.03.2020г., което впоследствие е удължено до 13.05.2020г. От 14.05.2020г. е обявена „Извънредна епидемична обстановка“, с Решение на МС /РМС/, удължавана многократно, като за последно е удължена до 31.03.2022г. ЗМДВИП е изменян и допълван неколкократно, като цялото му наименование е – „Закон за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., и за преодо-ляване на последиците“. Въведени са редица противоепидемични мерки, включително затваряне на редица обекти за посещения, дори забрана за напускане на областните градове и множество други ограничения на свободното придвижване. След първата проверка на 05.03.2020г. Община Враца предприема мерки, като на 15.06.2020г. е сключен Договор с „УАСГ-ЦНИП“ ЕООД, за изготвяне на техническо становище – експертиза относно „Освидетелствуване техническото състояние на авариралата на 24.02.2020г. строителна конструкция на подобект: „Архитектурен елемент „Ледениче“ /Атрактивен, входен модул „Светломразец“/, Препоръки за ликвидация на аварийното състояние и възстановяване на експлоатационната пригодност на съоръжението. В случая Община Враца е предприела необходимите мерки и е изпълнила указанията от 05.03.2022г. С писмо с вх. № 99-00-6-2205/ 24.08.2021г., изх. № 044-424/20.08.2021г. /неприложено към адм. преписка/ Община Враца е изпратила до УО на ОПРР информация и снимков материал относно отстраняването на този дефект. С писмо вътрешен изх. № 104/ 26.08.2021г. /неприложено към адм. преписка/ експертите на УО на ОПРР извършили проверките на място, са изложили становище относно това писмо, че препоръките не са изпълнени в срока до 31.07.2020г. и в рамките на периода на устойчивост /до 04.08.2020г./ Освен това от справката за посетители на обект Развлекателен парк и пещера „Леденика“ за периода 2012-2021г. от Общинско предприятие „Спорт и туризъм“ – Враца е видно, че е налице стабилен възход на посещаемост на обекта, като е имало спад на туристите само през епидемичната 2020г., което е логично. За 2021г. броят на посетителите надвишава близо два пъти тези през 2013г., което води до извод, че Община Враца изпълнява целите на проекта и задържа постигнатите индикатори. В случая съдът приема, че не е налице „нередност“ по смисъла на чл.2, т.36 от Регламент (ЕС) 1303/2013.

По отношение посочените за нередности в „Посетителски и информа-ционен център „Прилепа“ - следи от теч и пукнатини по козирката над входа на сградата от към пещерата, и в „Амфитеатър „Охлюва“ – компрометирано покритие на покрива и стените на съоръжението, наранявания на декорацията от цветя на фасадата от двете страни на входа от към сцената, както и компрометирани участъци на покритието на сцената, и увредени участъци по облицовката под седалките на амфитеатъра, същите са констатирани при проверката на 05.03.2020г. и не са отстранени до 07.07.2020г. и в срок до 31.07.2020г. В случая следва да се отбележи, че също Община Враца е предприела мерки за отстраняването им. За несъответствието „следи от теч и пукнатини по козирката над входа на сградата от към пещерата“  още в КП от 07.07.2020г. е отбелязано, че при проверката на място е установено, че се извършват ремонтни дейности по отстраняване на проблема. За тази и за останалите повреди Община Враца е изпратила писмо до ответника с изх. № 0400-424/20.08.2021г. със снимки /неприложени към адм.преписка/ доказващи изпълнението на препоръките, които обаче препоръки са приети за неизпълнени от жалбоподателя в оспореното решение. Не е извършена нова проверка на място за установяване на фактическото положение, а само въз основа на снимките, което е недопустимо, е прието, че тези препоръки не са изпълнени. Дори е употребен израза „не  се добива увереност, че препоръката е изпълнена“ – от снимковия материал. От справката за посетители на обект Развлекателен парк и пещера „Леденика“ за периода 2012-2021г. от Общинско предприятие „Спорт и туризъм“ – Враца е видно, че е налице стабилен възход на посещаемост на обекта, като е имало спад на туристите само през епидемичната 2020г., което е логично. За 2021г. броят на посетителите надвишава близо два пъти тези през 2013г., което води до извод, че Община Враца изпълнява целите на проекта и задържа постигнатите индикатори. В случая съдът приема, че не е налице „нередност“ по смисъла на чл.2, т.36 от Регламент (ЕС) 1303/2013.

Жалбоподателят Община Враца е предприел всички необходими мерки за отстраняването на констатираните повреди в обектите в един разумен за СМР срок. Няма нарушаване – неизпълнение на мерки и действия по поддържане на постигнатите резултати, водещи до нарушение на принципа на устойчивост и дълготрайност на резултатите по проекта, и на принципа на добро финансово управление, което да е довело до репутационен риск за Европейския фонд за регионално развитие.

         Следва да се отбележи, че въпреки, че по делото не се спори, няма доказателства, кога е подадено искането за окончателно плащане по договора между Община Враца и МРРБ, като се твърди, че е подадено от Община Враца на 04.07.2015г., но не се представят доказателства затова. В тази насока няма доказателства по делото, че крайния срок на 5 /пет/ - годишния период на устойчивост на инвестицията по проекта е 04.08.2020г.

Предвид изложеното, съдът намира жалбата за ОСНОВАТЕЛНА, а оспореното решение за незаконосъобразно, като постановено в нарушение на материалния закон - чл.146 т.4 от АПК,  поради което следва да бъде отменено.

Нарушаването на материалния закон в оспореното решение води и до несъответствието му с целта на закона – чл.146 т.5 от АПК.

При този изход на спора Министерството на регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/, в качеството на юридическото лице, в чиято структура е административният орган, издал акта, следва да бъде осъдено да заплати в полза на жалбоподателят Община Враца направените по производството разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 250,00 лв. с оглед правната и фактическа сложност на делото, и процесуалните действия на процесуалния представител, като в тази насока се приемат за частично основателни възраженията на ответника за прекомерност, както и сумата от 753.64 лв. разноски – д.т. за образуване на делото.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК вр. чл.146 т.4 и т.5 от АПК,  Административен съд – Враца

 

Р     Е    Ш    И:

 

           ОТМЕНЯ Решение № РД-02-36-129/03.02.2022г. на Заместник министър на МРРБ и Ръководител на УО на ОП „Регионално развитие“ 2007-2013г., с което е наложена на Община Враца финансова корекция в размер на 94 204.68 лв. с ДДС, представляваща 5% от всички реално верифицирани разходи от безвъзмездната помощ по два договора, сключени от Община Враца, във връзка с изпълнението на ДБФП № BG161PO001/3.1-03/2010/013 от 23.11.2011г. „Развитие на устойчив туризъм в община Враца. Леденика – туризъм без сезони“ по схема за „Подкрепа за развитието на природни, културни и исторически атракции“, финансиран от ОПРР 2007-2013г.

 

ОСЪЖДА Министерство на регионалното развитие и благоустройството да заплати на Община Враца разноски - за юрисконсултско възнаграждение в размер на 250 лв. , както и сумата от 753.64 лв. – д.т. за образуване на делото.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване, чрез АдмС-Враца, пред ВЪРХОВНИЯ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в 14 /четиринадесет/ - дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

АДМ СЪДИЯ: