Решение по дело №1194/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 387
Дата: 25 май 2023 г.
Съдия: Росица Веселинова Чиркалева-Иванова
Дело: 20227260701194
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 декември 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№387

 

 

25.05.2023 г. гр.Хасково

 

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО в открито съдебно заседание на двадесет и пети април две хиляди и двадесет и трета година в състав:

                                                                            

       

                                                   СЪДИЯ: РОСИЦА ЧИРКАЛЕВА

 

Секретар: Мария Койнова

Прокурор:  

като разгледа докладваното от съдия Р.Чиркалева административно дело № 1194 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Съдебноадминистративното производство е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

 

Образувано е по жалба на М.П.Д. ***, с посочен съдебен адрес:***,– адв. С.П., против Уведомително писмо за неодобрение за участие по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г. с изх. №02-260-6500/8339 от 15.11.2022г., издадено от Заместник – Изпълнителен Директор на ДФ „Земеделие“.

В жалбата се сочи, че обжалваният акт е нищожен, незаконосъобразен, немотивиран и постановен в противоречие с административнопроизводствените правила. Навеждат се доводи, че писмото е нищожно, постановено от орган без материална компетентност, като се сочи, че в същото не е посочено основание за издаването му. Твърди се, че в ЗПЗП е предвидено издаването на уведомителните писма за оторизация и изплатено финансово подпомагане да се извършва от ИД на ДФ „Земеделие“, като се сочи, че дори да е налице делегация на права, това не е посочено в писмото. На следващо място се сочи, че освен нищожен, оспореният акт е и постановен в противоречие с административнопроизводствените правила. В тази връзка се навеждат доводи, че административният орган не е уведомил оспорващата по реда на чл.26 от АПК за започнатото административно производство по издаване на това уведомително писмо. Цитира се разпоредбата на чл.35 от АПК и се сочи, че в случая на оспорващата не е дадена възможност да участва в производството по издаване на уведомителното писмо пълноценно. Твърди се, че в издаденото писмо липсват каквито и да е мотиви, въз основа на които да се стигне до окончателния правен извод. Твърди се също, че в оспорения акт не са посочени площи, които не отговарят на изискванията за подпомагане, както и е неясно как органът е стигнал до извода за недължимост на плащанията в посочените размери. Навеждат се доводи, че при очертаване на площите през 2021г. действително е съществувала разпоредбата на чл.26 т.13 от Наредба №7 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020, но е съществувала и разпоредбата на §24 от Заключителните разпоредби към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба №7 от 2015г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020г. Твърди се, че при подаване на заявленията на оспорващата не е осигурена възможност за представяне на документи за доказване на създаване на трайните насаждения. Сочи се, че документи не са изисквани и на по-късен етап. Поради това оспорващата била сигурна, че административният орган ще използва информацията, налична в информационните му масиви относно изпълнението на одобрените и финансирани от него проекти. Твърди, че предвид обстоятелството, че насажденията в стопанството ѝ са създадени по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от ПРСР 2014-2020г., за нея отказът да бъдат одобрени за участие в мярката тези площи е изненадващ и явно необоснован. Сочи, че по отношение на площите в тези БЗС е участвала, одобрена е и е изплатено финансово подпомагане по ПРСР 2014-2020г. Твърди, че по отношение на тях са извършени множество административни, документални и проверки на място, информацията за това е налична в ДФЗ и просто е следвало да се извърши справка, по отношение на участието на оспорващата в програми, което не е извършено. Сочи, че от нея също не е изисквана информация по отношение на това. Твърди, че същественото нарушение на административнопроизводствените правила е довело до неправилното и незаконосъобразно мотивиране на издаден индивидуален административен акт. По подробно изложените в жалбата съображения се моли за отмяна на оспореното уведомително писмо и връщане на преписката на ДФ „Земеделие“ за продължаване на действията по преценка на заявлението на оспорващата в пълния му обем. Претендира се присъждане на направените разноски.

В съдебно заседание жалбата се поддържа чрез процесуален представител, който моли за отмяна на атакувания акт като необоснован и неправилен. Претендира разноски. В допълнително представени писмени бележи се навеждат доводи, че от представените по делото документи става ясно, че насажденията, определени като недопустими за участие по мярката, са създадени в рамките на изпълнението на одобрен проект по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ по мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от ПРСР 2014-2020г., което определя и допустимостта ѝ за участие по мярка 10  от ПРСР 2014-2020г. на основание на разпоредбата на §24 от ПЗР на Наредба №7 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“.

Ответникът – Заместник Изпълнителен Директор на ДФ „Земеделие“ чрез процесуален представител оспорва жалбата. Сочи, че в писмото посочените имоти, които са приети за недопустими и на база на което е отказано финансирането, са приети за такива, за които не е предоставена оценка за трайните насаждения. Твърди се, че фактът, че същите са участвали в стопанство по мярка 6.1 не доказва по безспорен начин, че те са в период на плододаване и поради тази причина фондът отказва одобрение за тази мярка, като се допълва, че с уведомителното писмо от 02.07.2022г. на кандидата са изискани такива оценки, но същата не ги е представила.  Претендира се присъждане на разноски.

Съдът, като обсъди доводите на страните в производството и събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

От оспорващата М.П.Д., регистрирана с Уникален регистрационен номер (УРН) 701249 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК), е подадено под входящ номер 19504156/15.04.2021г. (л.31) общо заявление за подпомагане, като на заявлението е определен Уникален идентификационен номер (УИН) 26/260521/13843. Към заявлението е приложена Таблица на използваните парцели – 2020 година.

Със Заявление за подпомагане 2021 Форма за физически лица от 07.05.2021г. (л.43 гръб и сл.) е заявено подпомагане по Схема за единно плащане на площ (СЕПП); Схема за преразпределително плащане (СПП); Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП); Схема за млади земеделски стопани (МЗС); Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП); Агроекология и климат (Мярка 10); Биологично земеделие (Мярка 11). В приложена Таблица на използваните парцели 2021 са отразени заявените за подпомагане площи, с които Д. кандидатства по отделните схеми и мерки. Към заявлението е налично и попълнено Приложение за кандидати първа година по мярка 10 „Агроекология и климат“ 2021 (л.46 гръб), което се явява и заявление за плащане, като с него е избрано и конкретното направление за подпомагане – „Контрол на почвената ерозия“.

Подписани са от кандидата Общи декларации, както и Декларации, задължителни за участие по направление „Контрол на почвената ерозия“. Видно от декларираното в раздел „Специфични документи по направление „Контрол на почвената ерозия“ (л.48), в т.4 – „Копие от оценка по реда на Наредба за базисните цени на трайните насаждения, удостоверяваща, че заявените трайните насаждения са в периода на плододаване; оценката съдържа номера на парцелите от ИСАК за заявените нови площи и се предоставя до 15 юли за годината на кандидатстване (за парцели, заявени за подпомагане по дейност „Затревяване на междуредията на лозята и трайни насаждения“ – АК 7)“, е посочено „Не“.

В подписана от кандидата на 07.05.2021г. Таблица на заявените площи по направления и дейности от мярка 10 „Агроекология и климат“, ПРСР 2014-2020г. (л.43), по направление/код на дейност „Контрол на почвената ерозия“, съответно АК7, е декларирана площ за кампания 2020 - 0.00 ха, а за кампания 2021 – 3.09 ха.

В Таблица на използваните парцели 2021 (л.45 гръб) към Заявление за подпомагане 2021, по Мярка 10, АК7 са изброени следните парцели в землище на Симеоновград, с номер от ИСАК:  47278-3-1-3 с площ  0.40 ха;  47278-4037-1-3 с площ 0.84 ха;  47278-4042-1-2 с площ 0.35 ха;  47278-4043-1-2 с площ 0.49 ха;  47278-4045-1-2 с площ 0.21 ха, съответно в землище на Черногорово: 81092-517-4-1 с площ 0.26 ха и 81092-517-5-1 с площ 0.54 ха.

С изх. №02-260-6500/8948 от 02.07.2021г. (л.27) до М.П.Д. е изпратено Уведомително писмо за предоставяне на документи по Мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020г., с което Заместник Изпълнителен Директор на ДФ „Земеделие“, на основание т. IV от Заповед на Министъра на земеделието, храните и горите №РД 09-216 от 12.03.2021г., за земеделските стопани, които ще заявят за подпомагане нови площи с допустимите трайни насаждения по дейността „Затревяване на междуредията на лозята и трайните насаждения“ по направление „Контрол на почвената ерозия от мярка 10 „Агроекология и климат“ и съгласно чл.46 т.1 буква „д“ от Наредба №7 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020г., уведомява същата, че е необходимо в срок до 15 юли да предостави оценка по реда на Наредбата за базисните цени на трайните насаждения, удостоверяваща, че заявените лозя и/или трайни насаждения са в период на плододаване. Посочено е, че въпросната оценка следва да съдържа номерата на новозаявените за подпомагане по мярката парцели от ИСАК. С писмото се информира, че такава оценка може да не се предоставя, когато целият парцел с лозя или трайни насаждения е земеделска земя от държавния поземлен фонд и не е изтекъл амортизационния срок на насажденията, или ако лозята и/или трайните насаждения са създадени чрез одобрени/финансирани проекти по ПРСР 2007-2013г. и ПРСР 2014-2020г. Указано е на кандидата, че в случай, че не предостави оценка по Наредбата за базисните цени на трайните насаждения или предоставеният документ не отговаря на изискванията на Наредба №7 от 24.02.2015г., Държавен фонд „Земеделие“ ще счита парцелите за неизбираеми за подпомагане и за тях няма да получи финансиране.

В представеното по делото писмо вх. №1210/14.02.2023г. се сочи, че Уведомително писмо изх. №02-260-6500/8948 от 02.07.2021г. е изтеглено от кандидата на 03.01.2022г., като е приложена разпечатка от СЕУ на ДФЗ.

По делото са представени също Писмо (л.30) от Заместник Изпълнителен Директор на ДФ „Земеделие“ до Заместник Министър на земеделието, храните и горите, относно: Предоставена информация във връзка с изискванията на §25 от Наредба №4 от 24.02.2015г. и §24 от Наредба №7 от 24.02.2015г. и отговора (л.28-29) на това писмо.

С оспореното в настоящото производство Уведомително писмо за неодобрение за участие по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г. с изх. №02-260-6500/8339 от 15.11.2022г., издадено от Заместник – Изпълнителен Директор на ДФ „Земеделие“, М.П.Д. е уведомена, на основание чл.50 ал.1 и ал.2 от Наредба №7 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г. и в резултат на извършените административни проверки в съответствие с глава пета от същата наредба, по декларираните от нея данни в подаденото заявление за подпомагане с УИН: 26/260521/13843, че не е одобрена за участие по направление „Контрол на почвената ерозия“ от мярка 10 „Агроекология и климат“, тъй като не отговаря на изискването на чл.24 ал.1 от горецитираната наредба. В писмото е посочено, че в Таблица 1, неразделна част от същото, са описани неодобрени за участие парцели, съобразно мотиви, посочени в таблицата. Видно от приложената Таблица №1 – Списък на неодобрените за участие парцели по направление „Контрол на почвената ерозия“ от мярка 10 „Агроекология и климат“, за всеки от посочените и декларирани парцели № 47278-3-1-3, 81092-517-4-1, 81092-517-5-1, 47278-4037-1-3, 47278-4042-1-2, 47278-4043-1-2 и 47278-4045-1-2, с отразени за същите култура, код култура, АК код и площ (ха) са вписани следните причини/мотиви за неодобрение: Заявеният парцел не отговаря на изискванията на чл.26 т.13 от Наредба №7 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г.

По делото са представени Автоматични справки (л.77 и сл.) за имотите от картата на възстановената собственост или от кадастралната карта, които попадат в рамките на очертани  земеделски парцели, по реда на Наредба №5 от 27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми  и мерки за директни плащания, изготвени от Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция, от които е видно, че в кампания 2021 от бенефициента М.Д. УРН 701249 е деклариран парцел 47278-3-1-3, съответно е посочен кадастрален имот 47278-005-026; деклариран парцел 81092-517-4-1, съответно е посочен кадастрален имот 39668-111-007; деклариран парцел 81092-517-5-1, съответно е посочен кадастрален имот 39668-111-003; деклариран парцел 47278-4037-1-3, съответно е посочен кадастрален имот 47278-005-004; деклариран парцел 47278-4042-1-2, съответно е посочен кадастрален имот 47278-005-030; деклариран парцел 47278-4043-1-2, съответно е посочен кадастрален имот 47278-005-020; деклариран парцел 47278-4045-1-2, съответно е посочен кадастрален имот 47278-005-037 и са описани за всеки площ на пресичане между КИ и парцел (ха) и площ на декл. парцел (ха).

С административната преписка е представена разпечатка (л.25) - известие за доставяне/връчване на уведомително писмо, от което е видно, че уведомителното писмо е изтеглено от СЕУ на 01.12.2022г. Жалбата е подадена на 13.12.2022г. директно пред Административен съд – Хасково.

Съдът намира жалбата за процесуално допустима, като депозирана в предвидения в чл.149 ал.1 от АПК 14-дневен срок от съобщаването на уведомителното писмо и насочена срещу годен за съдебно оспорване индивидуален административен акт, с който се засяга неблагоприятно правната сфера на своя адресат, за който е налице правен интерес от търсената защита.

Като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалвания административен акт, с оглед основанията, визирани в чл.146 от АПК, съдът  счита жалбата за основателна.

Оспореното в настоящото производство Уведомително писмо е издадено от Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ В.К., на която със Заповед №03-РД/3088/22.08.2022г. (л.55) Изпълнителният Директор на ДФ „Земеделие“ е делегирал правомощия да издава и подписва уведомителни писма за одобрените и неодобрените за участие парцели, животни или пчелни семейства, както и за неизпълнени ангажименти по мярка 214 „Агроекологични плащания“, мярка 10 „Агроекология и климат“ и мярка 11 „Биологично земеделие“ (т.2 от заповедта). Следователно, доколкото с разпоредбата на чл.20а ал.4 от ЗПЗП (в приложимата към датата на издаване на обжалваното писмо редакция) е предвидено, че изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл.2д ал.2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда, то оспореното уведомително писмо е издадено при надлежно делегирана компетентност, а възражението в жалбата за нищожност , поради некомпетентност на издателя на писмото, е неоснователно.

Уведомителното писмо е издадено в писмена форма, подписано е от издателя си и съдържа изложени фактически  и правни основания за издаването си, с което са спазени изискванията на чл.59 ал.2 т.4 от АПК относно формата на обжалвания административен акт и същият е мотивиран. В приложената към писмото Таблица 1 от уведомителното писмо са описани неодобрени за участие парцели, като за всеки от тях поотделно като причини/мотиви за неодобрение е вписано следното: Заявеният парцел не отговаря на изискванията на чл.26 т.13 от Наредба №7 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г.

Съгласно разпоредбата на чл.26 от Наредба №7 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г., не се одобряват за участие в мярка 10 „Агроекология и климат“: 13. парцели, заявени за подпомагане по дейността по чл. 36, ал. 1, т. 2, буква "а", за които не е предоставена оценка по реда на Наредбата за базисните цени на трайните насаждения, удостоверяваща, че трайните насаждения са в периода на плододаване.

Според съда, така изложените в оспореното писмо фактически и правни основания са достатъчни адресатът да разбере съображенията, мотивирали административния орган да постанови акта. Посочените причини/мотиви за неодобрение позволяват да се упражни правото на защита на жалбоподателката, като видно и от изложените от страна на същата съображения в настоящото производство, оспорващата е била наясно, че изброените парцели, заявени за подпомагане, не са одобрени за участие, поради обстоятелството, че за тях не е предоставена оценка по реда на Наредбата за базисните цени на трайните насаждения, удостоверяваща, че трайните насаждения са в периода на плододаване, като възраженията от страна на оспорващата са в насока, че представянето на такава оценка в случая не е било изискуемо.

Независимо от горното, съдът намира оспореното уведомително писмо за постановено при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и при неправилно приложение на материалния закон.

Видно от чл.3 от Наредба №7 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г., подпомагането се предоставя за извършването на агроекологични дейности в няколко направления, едно от които е и това, заявено от жалбоподателката - контрол на почвената ерозия (т.4). Като основание за неодобрение на декларираните в случая общо 7 парцела в приложената към писмото таблица са вписани следните причини/мотиви за неодобрение: Заявеният парцел не отговаря на изискванията на чл.26 т.13 от Наредба №7 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г.

Според  чл.46 т.2 б.“д“ от същата наредба (в редакцията, приложима към момента на кандидатстване от оспорващата), е посочено, че при кандидатстване за подпомагане (по направление „Контрол на почвената ерозия“) земеделските стопани прилагат и оценка по реда на Наредбата за базисните цени на трайните насаждения, удостоверяваща, че заявените трайни насаждения са в период на плододаване; оценката съдържа номера на парцелите от ИСАК за заявените нови площи и се предоставя до 15 юли за годината на кандидатстване; оценка може да не се предоставя, когато целият парцел с трайни насаждения е земеделска земя от държавния поземлен фонд и не е изтекъл амортизационният срок на насажденията; Министерството на земеделието, храните и горите предоставя информация за тези имоти на ДФЗ – РА, до 15 юли.

Наред с това, в §24 от Заключителни разпоредби към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба №7 от 2015г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020г. (ДВ, бр.21 от 2021г., в сила от 12.03.2021г.) е предвидено, че за трайни насаждения, създадени чрез одобрени/финансирани проекти по ПРСР 2007-2013г. и ПРСР 2014-2020г., не се изисква предоставяне на оценка, удостоверяваща, че трайните насаждения са в периода на плододаване по Наредбата за базисните цени на трайните насаждения.

Съдът намира, че от представените по делото доказателства се установява, че трайните насаждения, намиращи се в декларираните и заявени от оспорващата в случая парцели, изброени в Таблица 1 към оспореното писмо, в действителност са създадени чрез проект, одобрен/финансиран по ПРСР 2014-2020г.

В тази връзка следва да се посочи, че наведените от пълномощника на оспорващата твърдения, че процесните трайни насаждения са създадени чрез одобрени/финансирани проекти по ПРСР 2014-2020г. - в рамките на изпълнението на одобрен проект по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от ПРСР 2014-2020г., се подкрепят от представените по делото доказателства. Установява се от представените с писмо вх. №1210/14.02.2023г. доказателства, че жалбоподателката, като бенефициент,  е сключила с ДФ „Земеделие“ Административен договор № BG06RDNP001-6.001-1323-C01/15.10.2019г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г. по Процедура чрез подбор на проектни предложения по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ BG № BG06RDNP001-6.001. Съгласно чл.1 от този договор, на бенефициента се предоставя безвъзмездна финансова помощ по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от ПРСР за периода 2014-2020г. за изпълнението на одобрен бизнес план по проектно предложение № BG06RDNP001-6.001-1323, неразделна част от договора. Видно от записаното в посочения Бизнес план, при описание на началното състояние на земеделското стопанство към датата на кандидатстване, е отразено, че към посочения момент кандидатката стопанисва земеделски площи под аренда, на които отглежда 8,000 дка костилкови овощни видове – череши и 22,190 дка пъпеши. При описание на концепцията за развитие на стопанството е посочено, че крайната дата на периода за проверка изпълнението на бизнес плана и крайна дата за подаване на заявката за второ плащане по договора за предоставяне на финансова помощ е 16.06.2021г. /2020/2021г. е третата стопанска година от производствената програма, като е посочено също, че земеделският стопанин ще увеличи икономическия размер на стопанството за този период, което ще се реализира чрез създаване на нови 22,190 дка трайни насаждения от костилкови овощени видове – череши, отглеждани по правилата на биологичното производство. Записано е, че към датата за проверка изпълнението на бизнес плана в стопанството ще се отглеждат 30,190 дка костилкови овощени видове – череши.

В бизнес плана са описани използваните от жалбоподателката имоти, с № на имота/имотите (по скица) ,  съответните площи и др.

Установява се също, че на М.П.Д. е била отпусната и изплатена (л.645 и 646 от Приложение по адм. д. 1194/2022г. на Административен съд - Хасково) финансова помощ по Договор №BG06RDNP001-6.001-1323-C01.

Видно от представен  по делото Протокол от 16.01.2020г. (л.500 от Приложението), изготвен от комисия, назначена със Заповед №Д-2/14.01.2020г. на Началника на ОС „З“ Димитровград и одобрен от Началник ОСЗ,  след извършена проверка комисията е констатирала, че в поземлени имоти с идентификатори 47278.5.26, 47278.5.37, 47278.5.20, 47278.5.30 и 47278.5.4. по КК и КР на гр. Симеоновград са създадени овощни насаждения – череши, като в резултат на направените констатации комисията е решила да бъде променен начина на трайно ползване на поземлени имоти с идентификатори 47278.5.26, 47278.5.37, 47278.5.20, 47278.5.30 и 47278.5.4. по КК и КР на землището на гр. Симеоновград, Община Симеоновград от НТП „Изоставено трайно насаждение“ в НТП „Трайни насаждения“.

Представен е и Протокол от 19.04.2021г. (л.512 от Приложението), изготвен от комисия, назначена със Заповед №Д-1/14.01.2020г. на Началника на ОС „З“ Димитровград и одобрен от Началник ОСЗ, която комисия след извършена проверка е констатирала, че в поземлени имоти с идентификатори 39668.111.7, 39668.111.4 и 39668.111.3 по КК и КР на с. Крепост  са създадени трайни насаждения – череши, като в резултат на направените констатации комисията е решила да бъде променен начина на трайно ползване на поземлени имоти с идентификатори 39668.111.7, 39668.111.4 и 39668.111.3 по КК и КР на землището на с. Крепост, община Димитровград  от НТП „Нива“ в НТП „Овощна градина“.

Констатации за създаването на трайни насаждения в процесните декларирани парцели в рамките на изпълнението на одобрения в случая  проект по подмярка 6.1 от мярка 6 от ПРСР 2014-2020г. се съдържат и в други документи, представени с изпратената от ответната страна преписка, вкл. в някои от изготвените след посещение на място контролни листове (например л.366-367 от приложението).

При това положение, с оглед разпоредбата на §24 от ЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба №7 от 2015г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020г., в случая не се изисква предоставяне на оценка, удостоверяваща, че трайните насаждения са в периода на плододаване по Наредбата за базисните цени на трайните насаждения. Следователно, като не е одобрил за участие по направление „Контрол на почвената ерозия“ от мярка 10  „Агроекология и климат“ посочените в приложената към писмото таблица 7 бр. парцели, които попадат в обхвата на изключението за изготвяне и представяне на коментираната оценка, поради това, че не отговарят на изискванията на чл.26 т.13 от Наредба №7 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г., административният орган неправилно е приложил материалния закон. От последния не е взета предвид разпоредбата на §24 от ЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба №7 от 2015г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020г.  и съответно неправилно е прието, че не е спазена нормата на чл.26 т.13 от Наредба №7 от 2015г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020г.

Следва да се посочи, че гореописаните обстоятелства - за създаването на трайни насаждения в процесните декларирани парцели в рамките на изпълнението на одобрения в случая  проект по подмярка 6.1 от мярка 6 от ПРСР 2014-2020г., са били известни на административния орган, още повече, че от Зам. Изпълнителен Директор на ДФ „Земеделие“ е отправено запитване (л.30) до Зам. Министъра на земеделието, храните и горите в тази  насока, като видно от съдържанието на изпратеното в отговор писмо от Заместник – Министър на земеделието, в същото ясно е посочено, че посредством данните от ИСАК за всеки един от земеделските стопани може да се проследи историята на стопанството, доколкото това е необходимо, но цитираните преходни и заключителни разпоредби на двете наредби освобождават земеделските стопани от задължението за предоставяне на оценка на трайни насаждения с оглед на това, че такава информация следва да е налична в административния орган – Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция, като в тази връзка е цитирана и разпоредбата на чл.36 ал.4 от АПК. В писмото е указано и как да се постъпи в случай, че е налице обективна невъзможност за събиране на данни в горната насока, както и са дадени допълнителни разяснения във връзка с поставените въпроси.

Във връзка с посоченото, съдът намира, че с изпращането в случая на уведомително писмо за предоставяне на документи по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020г. с изх. №02-260-6500/8948 от 02.07.2021г. до кандидата не е напълно спазена процедурата по издаване на оспорения акт, тъй като в същото изрично е посочено, че оценка по реда на Наредбата за базисните цени на трайните насаждения, удостоверяваща, че същите са в период на плододаване, не се представя, в случай, че те са създадени чрез одобрени/финансирани проекти по ПРСР 2007-2013г. и ПРСР 2014-2020г., а в настоящото производство оспорващата претендира, че именно това е приложимата в случая хипотеза.

Според настоящата инстанция, в случая не са спазени изискванията, предвидени в чл.35 и сл. от АПК. Административният орган е следвало служебно да събере и прецени всички налични при него доказателства, като евентуално, ако са налице някакви трудности в тази насока, е можело да се извършат допълнителни проверки или да се проведе допълнителна комуникация с кандидата, като на същия се осигури възможност да ангажира допълнително обяснения или да представи доказателства.

От изложеното може да се направи извод, че оспореното уведомително писмо е издадено при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, като не е спазена процедурата по проверка на всички събрани документи и не е безспорно доказано наличието на посочената от административния орган материалноправна предпоставка описаните в Таблица 1 към писмото парцели да не бъдат одобрени за участие по мярката.

С оглед изложеното, уведомителното писмо следва да се отмени и с оглед разпоредбата на чл.173 ал.2 от АПК преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне, при съобразяване на изложените в мотивите на решението указания по прилагането на закона.

При този изход на спора, предвид разпоредбата на чл.143 ал.1 от АПК, в полза на оспорващата следва да бъдат присъдени поисканите разноски в размер на 710.00 лева, от които 10 лева заплатена държавна такса (л.14) и 700.00 лева договорено и заплатено адвокатско възнаграждение (л.15).

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.172 ал.2 и чл.173 ал.2 от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо за неодобрение за участие по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г. с изх. №02-260-6500/8339 от 15.11.2022г., издадено от Заместник – Изпълнителен Директор на ДФ „Земеделие“.

ИЗПРАЩА делото като административна преписка на Заместник – Изпълнителен Директор на ДФ „Земеделие“, за ново разглеждане и произнасяне при съобразяване на изложените в мотивите на съдебното решение указания по прилагането на закона.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“, гр. София, да заплати на М.П.Д.  ЕГН ********** ***, сумата от 710.00 (седемстотин и десет) лева, представляваща направените по делото разноски.

Решението подлежи на обжалване с касационната жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ: