Протокол по дело №46202/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: 7087
Дата: 22 май 2022 г. (в сила от 22 май 2022 г.)
Съдия: Мария Милкова Запрянова
Дело: 20211110146202
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 6 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

ПРОТОКОЛ
№ 7087
гр. София, 17.05.2022 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 32 СЪСТАВ, в публично заседание на
седемнадесети май през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:МАРИЯ М. ЗАПРЯНОВА
Сложи за разглеждане докладваното от МАРИЯ М. ЗАПРЯНОВА
Гражданско дело № 20211110146202 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 10:30 часа се явиха:
ИЩЕЦЪТ: ЮЛ. ЮЛ. ЗДР. – уведомен от предходно съдебно заседание представлява се от
адв. К. с пълномощно по делото.
ОТВЕТНИКЪТ: *** – уведомен от предходно съдебно заседание, представлява се от адв. И.
с пълномощно по делото.
ВЕЩОТО ЛИЦЕ: Б. Б. П. – уведомен от предходно съдебно заседание, явява се лично
СТРАНИТЕ: /поотделно/ да се даде ход на делото
СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
ПРИСТЪПВА към изслушване на СТЕ.
Сне самоличността на вещото лице
Б. Б. П. – 67 г., неосъждан, без дела и родство със страните
Вещото лице е предупредено за наказателната отговорност по чл.291 от НК.
ВЕЩОТО ЛИЦЕ П.: Представил съм заключение в срок, което поддържам.
На въпрос на адв. И.: имало ли е възможност самолетът на ответника да излети точно в
назначеното време?
ВЕЩОТО ЛИЦЕ П.: съгласно информацията, която имаме, официално дадена чрез ЕНАК -
италианското ГВА - имали са затруднения в трансмисията на радиосигналите, което е
довело до временно реорганизиране на движението. Част от рульошките са били в процес на
чек, тъй като е имало отказ на електрическата система. Това по същество налага
реорганизация, така че да се наредят самолетите да се спази последователността на
излитане. Това е възможно да доведе до закъснение, но не е задължително. Всичко е въпрос
на технология на работа от страна на ръководителя на полети, който ще ги нареди на равни
1
интервали, така че да могат да излязат и ако се получи някакво закъснение, то е в рамките на
минути, не е закъснение от порядъка на часове. В случая закъснението е от проявата на този
отказ на радионавигационните средства, които са довели до проверка на тези напречни
рульошки, което пък е довело до реорганизация на движението. Причинно-следствената
връзка е от проявата на отказа на техниката, не е субективна от ръководителя на полета.
АДВ. И.: имало ли е обективна възможност, имало е самолет на ответника, имало е
екипаж в готовност за излитане, но имали ли са обективна възможност да излетят точно
в назначеното време?
ВЕЩОТО ЛИЦЕ П.: обективна възможност са имали. Всичко зависи от конкретната
ситуация, от организацията. Обективна възможност да се спази разписанието е имало, но тя
не може да бъде гарантирана предвид обстоятелствата, че се извършват някакви
процесуални действия по техническо проверяване на чекиране на системата и това би
довело до забавяне, дори и ръководителят да вземе правилно решение. Не може
дефинитивно да се каже „Да, могло е и трябвало е да стане, или не, не може да стане“ - това
са корелативни зависимости от много фактори, които не могат да се дефинират еднозначно.
Ако кажа „да може“, или „да, не може“, просто ще излъжа, няма да е коректно.
АДВ. И.: Вие запознахте ли се с доказателство четвърто по делото, което е:
Авиокомпания Уиз Еър е уведомена от самото летище във Фиумичино за това, че има
огромно закъснение и всички полети търпят закъснение при излитане?
ВЕЩОТО ЛИЦЕ П.: това уведомлеине от летището до авиокомпанията само по себе си
предизвиква действия от страна на авиокомпанията, те трябва да анализират дали тези
условия са променени, но никъде не става въпрос за прекъсване на полетите, нито за
гарантирано закъснение. Става въпрос за възможност, тъй като не се знае какво ще се открие
при чекирането на причините за отказ на техниката. В този случай авиокомпанията е тази,
която трябва да прецени и да вземе организацията в свои ръце и да прецени – може ли да
изпълни полета, тъй като лимитиращото в случая не е толкова закъснението. Закъснението
може да се преодолее - като се лети на изток се печели време, като се лети на запад се губи,
но проблемът е, че екипажът, кабинният и летателният, пилотите имат определен блоктайм -
време на безопасна експлоатация на самолета, в което те са физически годни. Направена е
предварителна таблица и разписание как ще се организира полета на този самолет, за този
слот, с този полетен номер - там е предвидено и времето на екипажа. По документи
екипажът трябва да се яви един час от назначения полет на излитане и 30 мин. след кацане
да напусне района на летището и с това да приключи работното време. Това време е
лимитирано. Излизането от него води до нарушаване на безопасността и е абсолютно
забранено да се изпълни полета. Авиокампанията е уведомена за възможни закъснения. Не е
дефинирано тези закъснения какви ще бъдат – да каже летищния оператор: „Ние за четири
часа ще прекъснем полетите“, т.е. авиокомпанията автоматически ще разбере, че 4 часа ще
има закъснение. Те казват има технически проблем, ще го отстраняваме и това може да
доведе до закъснение на полетите, но то не е дефинирано по време. Като следствие от тази
информация всеки ръководител на авиокомпания или оперативен център, който планира
2
полетите, трябва да прецени дали има вероятност предвид началото на движение на
самолета и края на неговото движение, екипажът, който е ангажиран да изпълни този полет,
ще излезе извън норматива за работно време, който е различен в зависимост от периода на
деня. Примерно, ако стартира в 6 сутринта, той е 12 часа, но ако стартирате в 4 сутринта
работа, това вече е 9 часа, ако стартирате в 2 часа през нощта работа, той вече е 8 часа, т.е.
отчитат се физиологическите особености на човек, които предполагат по-добра или по-лоша
работоспособност, от там по-висока или по-слаба безопасност на полета.
АДВ. И.: по задача 6 в колко часа най-късно, с оглед на това, което последно казахте, е
можело да излети въздухоплавателното средство от летище Фиумичино, така че да спази
дежурството на екипажа?
ВЕЩОТО ЛИЦЕ П.: Съгласно информацията и плана, който имам на полета, те са станали в
3 ч. 30 мин. средноевропейско време, италианското време е 2ч. 30 мин. през нощта. Оттук
нататък сложете 12 часа, след които 12 часа може евентуално да се удължи с още един час до
тринадесет часа да им е дежурството, след което трябва екипажът да напусне самолета, като
имате предвид, че това дежурство означава, че след 13 часа те трябва да са кацнали на
летище София и да са слезнали от самолета, а не тогава да излетят.
АДВ. И.: аз затова питам в колко часа най-късно е можело да излети самолетът?
ВЕЩОТО ЛИЦЕ П.: в зависимост от полета, полетът Рим – София варира – в зависимост от
насрещни потоци, може да се увеличи времето с 30 минути, да се намали, но би трябвало да
излетят от Рим не по-късно от 12,00 часа местно време, за да може гарантирано да кацнат в
рамките на разполагаемото време. Това са разчети, но на базата на опита, който имам и на
базата, на което реално може да се направи, но всичко зависи от това каква процедура ще
дадат на самолета след излитане – в какво направление ще излети, каква е процедурата за
набиране на височина, това може да промени полета дори с 1 час, ако не и с повече, и
поради тази причина така дефинитивно, ако излети в 12,00 ч. да Ви кажа че ще кацне
примерно в 1,30 ч. или 2,00 часа в София е теоретично възможно. Практически, обаче това
може да се усложни, тъй като организацията на въздушното движение е една доста сложна
процедура и непрекъснато търпи изменение в зависимост от това да се наредят колкото
може повече самолети във въздуха да летят.
АДВ. И.: това, което съм представила като отговор, че всъщност от съответната
служба ЕНАК Италия, там се посочва конкретно, че от 12,15 ч. до 12,40 ч. техническото
оборудване на кулата не работи и от 2,05 ч. до 2,30 ч. Моля да обобщите – когато не
работи, има такива временни ограничения на рулирането, забавя ли това полетите, които
се изпълняват.
ВЕЩОТО ЛИЦЕ П.: по принцип би трябвало да доведе до забавяне. Всяко едно
несъответствие в техническата и управленската организация на един авиационен комплекс,
каквото е едно летище, води до усложнение и респективно тези усложнения могат да водят
до нарушения на графика на движение, но никъде не е дефинирано с колко и как е
нарушено това движение, тъй като кулата не е спирала да работи. Тя е имала затруднение по
3
отношение на използване на тези три напречни рульошни пътеки, но те имат още седем, т.е.
вместо през тези рульошки да минат самолетите, за да излязат на основната пътека за
рулиране за полосата за излитане, те трябвало да заобиколят, да минат по страничните. Това
вероятно е довело до известно забавяне, но то не е в часове, не е в дни, а е въпрос на
няколко минути на организация, при добра организация може да не се забави. Няма
дефиниция, нито те могат да Ви кажат, нито аз мога да Ви кажа дефинитивно, че има
закъснение стандартно от 18 минути и 30 секунди.
АДВ. И.: има ли назначен слот този самолет, който може да излети и като се премине
този слот, т.е. границата на излитане 10 минути по-рано и 10 минути по-късно от
назначеното време, може ли без нов слот да излети този самолет?
ВЕЩОТО ЛИЦЕ П.: без нов слот не може да излети. Всяко въздухоплавателно средство,
което се планира за полети в Евроконтрол, тъй като има европейска система, за която
регламентира, регулира и прави цялата таблица за организация на въздушното движение на
територията , на Европа. Това са на ден над 35000 полета. На всеки самолет, който е
планиран, му се дава слот. В случая не е даден нов слот по простата причина, че не е искан.
Няма смисъл да бъде искан нов слот, защото на екипажа е изтекло времето и няма кой да
лети със самолета.
АДВ. И.: нямам повече въпроси към вещото лице.
АДВ. К.: възможно ли е било един полет да бъде изпълнен от друг екипаж, в случай
настоящия – този полет да не се изпълни от екипажа, чието време е изтекло, а да се
изпълни от друг екипаж?
АДВ. К.: за да е налице непреодолима сила, трябва превозвачът да е взел всички необходими
мерки, за да предотврати настъпването на това събитие.По същество въпросът ми е било ли
е възможно превозвачът да планира по-добре полета и да осигури например резервен
екипаж, да осигури друг екипаж.
СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
НЕ ДОПУСКА въпроса на ищеца – дали е възможно полетът да бъде изпълнен от друг
екипаж.
АДВ. К.: в случай като настоящия – забавяния от 18 минути и 30 секунди, необходимо ли е
да доведат задължително до забавяне в случай като настоящия, не е ли било работното
време съответно на екипажа твърде кратко в настоящия случай и съответно
несъобразено с потенциални минимални забавяния, например от 18 минути и 30 секунди,
т.е. това изтичане на работното време на екипажа можело ли е да се избегне с по-добро
планиране?
ВЕЩОТО ЛИЦЕ П.: Не. Няма отношение към планирането. Планирането е абсолютно
стриктно, то се прави и трябва да се изпълнява. След като са излезли от рамката на
планирането не могат да се правят такива девиации с 15, 20 или 30 минути. Една минута
4
нарушение на работното време, вече се счита за престъпление.
АДВ. К.: аз имам предвид забавяния като настоящото на кулата например- нормално ли е
да довежда такова забавяне от 18 минути и 30 секунди до пълна отмяна на полета?
ВЕЩОТО ЛИЦЕ П.: искам да поясня нещо - 18 минути е забавянето на процедурата за
разрешение за изпълнение на заповед за започне движение на въздухоплавателното средство
да излезе на рульошните пътеки и да излети, но това забавяне води до пренареждане на
цялата таблица на движение по трасето, тъй като то е разпределено от Евроконтрол и след
като се забавите с 18 минути, мястото вече е заето и трябва да чакате друго място, то води
до следващо забавяне, защото няма да ви пуснат да излетите, докато не Ви е определено
място, в което ще Ви вкарат в трасето, за да може да летите.
АДВ. К.: но никое от изброените неща не е от извънреден характер, не е нещо абсолютно
необичано за въздухоплаването?
АДВ. И.: оспорвам този въпрос
АДВ. К.: ответникът твърди, че е налице непреодолима сила, т.е. непредвидено или
непредвратимо събитие от извънреден характер.
Дали настоящото събитие е от извънреден характер за въздухоплаването?
ВЕЩОТО ЛИЦЕ П.: това не е обичайно нещо, което става всеки ден. Ако ставаше всеки
ден, въздухоплаването нямаше да е толкова сигурно. Това е неестествено, необичайно, всеки
отказ на техниката е нещо извънредно и необичайно, тъй като в авиацията всичко се
резервира минимум четири пъти, т.е. за да откаже нещо при четирикратно резервиране,
значи е нещо много сериозно.
АДВ. К.: все пак този отказ, който е станал, не е бил от естество да доведе до отмяна на
полет сам по себе си?
ВЕЩОТО ЛИЦЕ П.: всяка причина, която води до последствия с неблагоприятен характер,
означава, че е в състояние да доведе до този характер, т.е. тази причина за забавяне води до
flight daytime limitation на екипажа, т.е. времето, който той може да изпълнява функциите си
безопасно, следователно тази причина е достатъчна.
АДВ. К.: с оглед на полученото предупреждение, за което бяхте питан по-рано – имал ли е
възможност да промени поведението си, да реагира самият превозвач, така че да не се
стигне до отмяна на полета.
ВЕЩОТО ЛИЦЕ П.: Не, не може да смени екипажа в този момент, тъй като той не може да
има на всяко летище резервен екипаж. Резервни екипажи има, но те са от летището на
стартиране на полета, там където е базата на авиопревозвача. Там, където имат обявени
базови летища, там има резерви екипажи.
СТРАНИТЕ: /поотделно/ нямаме повече въпроси към вещото лице.
СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
5
ПРИЕМА заключението към СТЕ.
На вещото лице да се изплати възнаграждение, съобразно внесения депозит. Издадоха се 2
бр. РКО от 100 и от 200 лева.
СТРАНИТЕ: /поотделно/ нямаме други доказателствени искания.
СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД ПО СЪЩЕСТВОВ
АДВ. К.: моля да уважите иска. Възраженията на ответника останаха недоказани, той като
не са налице предпоставките по чл.306, ал.2 ГПК. Моля да ми бъде даден едноседмичен
срок за писмена защита.
ЮРК. И.: моля да отхвърлите предявените искове. Считаме, че по делото се доказа
извънредно обстоятелство, което е възпрепятствяло наврвеменното изпълнение на
процесния полет. Моля за кратък срок за писмени бележки, за да обосновем аргументите си.
Претендирам съдебни разноски, за което представям списък с препис за насрещната страна.
Правя възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на ищеца.
АДВ.К.: правя възражение за прекомерност на адвокатското въвзнаграждение.
СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА възможност на страните да представят писмени защити в десетдневен срок от днес.

СЪДЪТ
ОБЯВИ, че ще се произнесе с решение.

Протоколът е изготвен в съдебно заседание, което приключи в 10,50 ч.


РАЙОНЕН СЪДИЯ:

СЕКРЕТАР:

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6