Решение по дело №539/2018 на Районен съд - Лом

Номер на акта: 22
Дата: 7 февруари 2020 г. (в сила от 1 юни 2020 г.)
Съдия: Албена Георгиева Миронова
Дело: 20181620200539
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 декември 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

Гр. Лом, 07.02.2020 год.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Ломският Районен съд, в открито заседание на седми февруари,  две хиляди деветнадесета година, в състав:

                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: А. МИРОНОВА

При секретаря Румяна Димитрова, като разгледа докладваното от съдията АНД № 539/2018 год. по описа на РС – Лом, за да се произнесе, намери за установено следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и следв. от ЗАНН.

Делото е образувано по жалба от БТК ЕАД, ЕИК *********, *****, чрез пълномощника, ю.к. В.Й., срещу Наказателното постановление № К-0029845/29.11.2018 год. на Е.С.Д., директор в РД за областите Видин, Монтана и Враца, със седалище Монтана, към ГД „Контрол на пазара“ при Комисия за защита на потребителите /КЗП/, с което на БТК ЕАД е наложена имуществена санкция в размер на 700 лв., на осн. чл. 222а от Закона за защита на потребителите, за нарушение на чл. 113, ал. 2 от Закона за защита на потребителите.

НП е връчено на жалбоподателя на 30.11.2018 год. /видно от известието за доставяне/.

С Жалба от 07.12.2018 год. /видно от п.клеймо/, БТК ЕАД го обжалва с оплаквания за допуснати при издаването му съществени процесуални нарушения и такива на материалния закон. Алтернативно жалбоподателят се позовава на маловажност на случая по см. чл. 28 ЗАНН, евентуално иска намаляване размера на санкцията.

В с.з. фирмата-жалбоподател не се представлява и не изразява допълнително становище по жалбата.

За административно наказващият орган не се явява процесуален представител. С писмено становище счита, че обжалваното НП следва да бъде потвърдено като правилно, законосъобразно и доказано, както и, че твърдяните процесуални и материалноправни нарушения не са допуснати. Моли съда да приеме, че в случая не е налице маловажен случай, нито занижена обществена опасност на нарушението.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и наведените доводи, приема за установено следното от фактическа страна:

След жалба от 09.10.2018 год. на потребител, на 23.10.2018 год. служители на КЗП – свидетелите В.Ц., И.Л.  и Л.Л. извършили проверка на място в обект на БТК ЕАД, ЕИК *********, намиращ се в *********.

Установено е, че на 29.12.2016 год. потребителят е закупил от търговеца мобилен телефонен апарат, м. LENOVO К5, с гаранция до 29.12.2018 год. Устройството е дадено за ремонт на 23.04.2018 год. и върнато от ремонт на 10.05.2018 год. Същия ден, след констатация, че повредата не е отстранена е върнат отново на търговеца. След отстраняване на повредата апаратът е върнат на клиента на 22.05.2018 год. На 11.06.2018 год. апаратът показва за трети път същия дефект, а на 30.08.2018 год. – за четвърти път, когато с поръчка № 4312 20693/30.08.2018 год. е предаден на търговеца. До подаването на жалбата в КЗП – 09.10.2018 год., потребителят няма информация за рекламацията. През времето, през което не е ползвал устройството не му е предлагано подобно такова за ползване. Едва след подаването на жалбата в КЗП, БИЛ ИЗГОТВЕН Акт за удовлетворяване на рекламация, като с РКО от 12.10.2018 год. търговецът върнал на клиента сумата от 179,90лв., а мобилният телефонен апарат бил заменен с друг – SAMSUNG GALAXY J6 DS.

Съгласно Закона за защита на потребителите: чл. 113. (1) Когато потребителската стока не съответства на договора за продажба, продавачът е длъжен да я приведе в съответствие с договора за продажба.

(2) Привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба трябва да се извърши в рамките на един месец, считано от предявяването на рекламацията от потребителя.

(3) След изтичането на срока по ал. 2 потребителят има право да развали договора и да му бъде възстановена заплатената сума или да иска намаляване на цената на потребителската стока съгласно чл. 114.

(4) Привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба е безплатно за потребителя. Той не дължи разходи за експедиране на потребителската стока или за материали и труд, свързани с ремонта й, и не трябва да понася значителни неудобства.

(5) Потребителят може да иска и обезщетение за претърпените вследствие на несъответствието вреди.

Като установили, че при четвъртата рекламация е нарушен срокът по чл. 113, ал. 2 ЗЗП, свид. В.Ц. съставила на място Констативен протокол № 2670507/23.10.2018 год., в присъствието на управителя на магазина на жалбоподателя-търговец. Към административно-наказателната преписка са приложени и документите касаещи удовлетворяването на рекламацията.

На 30.10.2018 год. на търговеца била връчена покана за съставяне на АУАН и на 31.10.2018 год. е съставен АУАН № 0029845/31.10.2018 год. на КЗП, в присъствието на пълномощник на търговеца и свидетелите при установяване на нарушението Л.Л. и И.Л.. Предявен и връчен същия ден.

Обжалваното НП е издадено на 29.11.2018 год. и приповтаря фактическото описание на нарушението от АУАН. Наказващият орган е приел, че след като в срок до 01.10.2018 год. рекламацията не е удовлетворена, е осъществено нарушение на нормата на чл. 113, ал. 2 ЗЗП.

Приел е, че случаят не може да се квалифицира като маловажен и на осн. чл. 222а, вр. 233, ал. 2 ЗЗП е наложил на жалбоподателя имуществена санкция в размер на 700 лв.

Нормата на чл. 222а от ЗЗП предвижда, че за нарушение на чл. 113 и чл. 114, ал. 3 на виновните лица се налага глоба, а на едноличните търговци и юридическите лица - имуществена санкция, в размер от 500 до 3000 лв. за всеки отделен случай.

Наложената в конкретния случай имуществена санкция е близка до минималната, предвидена от законодателя.

Атакуваното наказателно постановление е от категорията на обжалваемите. Жалбата е депозирана в законоустановения преклузивен срок и изхожда от легитимирана страна в процеса, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, тя е неоснователнаи следва да бъде оставена без уважение.

НП е издадено от компетентен орган.

И в двата акта – АУАН и НП, са посочени дата, час и място на извършване на нарушението, описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, както и законовите разпоредби, които са нарушени.

При издаването и връчването на НП не е допуснато нарушение.

От ангажираните по делото доказателства се установява, че е налице осъществен от обективна страна съставът на нарушение по чл. 113, ал. 2 ЗЗП, което подлежи на санкция по чл. 222а ЗЗП. Този извод се подкрепя безпротиворечиво от ангажираните по делото писмени и гласни доказателства.

Не са налице и основания за приложението на разпоредбата на чл. 28 ЗАНН.

В преписката липсват всякакви доказателства, че търговецът и друг път е наказван за нарушения по ЗЗП. За това съдът приема, че това нарушение е първо за търговеца. За това и наказващият орган правилно е определил размер на санкцията близък до минималния, предвиден в нормата на чл. 222а ЗЗП.

Ето защо, съдът намира, че в случая обжалваното НП следва да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

Водим от горното съдът

Р Е Ш И :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателното постановление № К-0029845/29.11.2018 год. на Е.С.Д., директор в РД за областите Видин, Монтана и Враца, със седалище Монтана, към ГД „Контрол на пазара“ при Комисия за защита на потребителите /КЗП/, с което на БТК ЕАД е наложена имуществена санкция в размер на 700 лв., на осн. чл. 222а от Закона за защита на потребителите, за нарушение на чл. 113, ал. 2 от Закона за защита на потребителите като ПРАВИЛНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Монтана, по реда на АПК, в 14-дневен срок, считано от деня на получаване на съобщението на страните, че решението е изготвено.

 

 

 

                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: