Протоколно определение по дело №2063/2024 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: 744
Дата: 19 май 2025 г. (в сила от 19 май 2025 г.)
Съдия: Петя Венциславова Петрова - Светиева
Дело: 20242230102063
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 26 април 2024 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 744
гр. Сливен, 19.05.2025 г.
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВЕН, IV СЪСТАВ, в публично заседание на
четиринадесети май през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Петя В. Петрова - Светиева
при участието на секретаря Василка Д. Къчева
Сложи за разглеждане докладваното от Петя В. Петрова - Светиева
Гражданско дело № 20242230102063 по описа за 2024 година.
На именното повикване в 10:00 часа се явиха:
Ищецът, редовно призован, се явява лично. Представлява се от адв. Е. П.
от АК - Сливен, надлежно упълномощена с пълномощно от 25.04.2024 година
– лист 8 от делото.
Ответницата, редовно призована, се явява лично. Представлява се от
адв. М. Й. от АК – Сливен, надлежно упълномощен с пълномощно от
10.06.2024 година – лист 24 от делото.
Явява се М.М.Ч., социален работник в Отдел „Закрила на детето” ДСП -
Твърдица, опредЕ. със Заповед № Х2004-РД01-0045/02.04.2025 година.
В залата присъства Й.Б., стажант юрист.

АДВ. П.: Да се даде ход на делото.
АДВ. Й.: Да се даде ход на делото.
Като счита, че няма процесуална пречка за даване ход на делото, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ход на делото.
АДВ. П.: Не възразяваме да се изслушат децата в присъствието на един
социален работник, с цел да не се разкарват децата и да се натоварва
психиката им.
ИЩЕЦ Б. Х.: Желая да пристъпим към изслушване на децата, според
мен са спокойни.
1
АДВ. Й.: За изслушването на децата за нас е достатъчно присъствието
на един социален работник, независимо от коя Дирекция.
ОТВЕТНИК Ф. И.: Желая да пристъпим към изслушване на децата.
Състоянието на децата към момента е добро, спокойни са, могат да
присъстват на делото. От социалните със Светла направихме три срещи с
децата, аз присъствах, общуваха с децата, играха игри, разясниха им, че ще
присъстват на делото.

Съдът ИЗВЕДЕ от залата страните и покани в залата да влезе социалния
работник, който до момента изчакваше пред залата заедно с децата.
В момента се явява М.С.Д. – социален работник в отдел „Закрила на
детето“ ДСП - Сливен, опредЕ. със заповед № 2003-ЗДЗД-0517/13.05.2025
година.
СОЦИАЛЕН РАБОТНИК М.Д., ДСП - СЛИВЕН: Специалността ми е
педагог. Децата не живеят на наша територия, подготвени са от служители при ДСП -
Твърдица за изслушване в зала.
СОЦИАЛЕН РАБОТНИК М.Ч. ДСП - ТВЪРДИЦА: Децата са запознати с
изслушването в съдебна зала от служители на Център за обществена подкрепа.
СОЦИАЛЕН РАБОТНИК М.Д. ДСП - СЛИВЕН: Там работят специалисти
педагози и психолози, които се срещат с децата и разговарят с тях и ги подготвят. Тук
в Сливен самите ние социалните работници се срещаме с децата и ги подготвяме, а не
колегите от услугата, защото ЦОП е вид услуга. Сега видях за първи децата пред
залата. Ние сме изготвили доклад по отношение на бащата, защото той живее на наша
територия. На териториален принцип работят Дирекциите, децата не са на наша
територия. Не сме задължавали бащата да води децата. Децата не са на наша
територия и ние нямаме ангажимент. В Сливен също има ЦОП, ние сме в една сграда.
СОЦИАЛЕН РАБОТНИК М.Ч. ДСП - ТВЪРДИЦА: Моята специалност е
педагог. С децата са работили и психолози от ЦОП. Сега виждам за пръв път децата и
аз. От ЦОП изготвят доклад, който трябва да пратят на мен. До този момент още не е
изготвен. Аз питах майката, ходили са децата.
Съдът предостави на социалните работници пет минути време, считано от 10:40
часа до 10:45 часа, да установят контакт с децата и да подготвят всяко едно от тях за
изслушването им.

2
Съдът ВЪВЕДЕ в залата детето Ф.Б.Е..
ИЗСЛУШАНО КАЗА: Сяда на стола без чужда помощ и започва да се
върти в кръг. При поздрава и на въпроса се усмихва, казва че е на пет години.
На въпросите отговаря: Ръчичката ми има пет пръста, десет пръста имат двете
ръчички. Казвам се Ф.. /Продължава да се върти на стола/. Живея в Б.П., в
къща, малка е, две стаи има, в стаята живея с мама и с кака. Има цветя
оранжеви, не знам как се казват. Показва му се молив. Казва, че е молив, който
е оранжев на цвят. Ходя на детска градина. Мама се казва Ф., тате се казва Б..
Тате има къща в Сливен. /Продължава да се върти на стола/. Коте няма.
Голяма е къщата, много е голяма, има осем стаи. Има стълби, качвал съм се по
тези стълби, няма стаи. Има врата, не съм влизал през тази врата. Отивам на
детска градина, играя, пиша буквички. Зная буквичките, мога да си напиша
името. Играем. /Продължава да се върти на стола/. Мач ми е любимата игра,
не ритам силно, имам топка, на друго не обичам да играя. Много обичам
сладолед, обичам кафяв сладолед. Шоколад обичам. В Сливен ми харесва
повече да живея. Аз искам при татко да живея. Много неща ми е купил,
скутер купи. /Смее се на глас./ Не знам какво е скутер, две гуми има. На
въпроса какво е скутер, казва, че не знае. Стажант юриста в залата му показва
на телефона скутер, детето казва „не“. Показва му тротинетка, казва, че е това.
В Б.П. няма място. В детската градина няма място за мач, аз играя мач в
Сливен навън. Имам приятелчета в Б.П., не знам как се казват. В Сливен имам
приятелчета, не им знам имената. Дава му се листче да напише буквата Б.
Детето пише и казва „Б“ е на кака буквата. Написва печатно буквите Б, У, Р,
Д, Ж, У, което казва е на кака името. Не мога да рисувам, не обичам. Мама не
знам какво ми купува. Мама ми купува шоколад. Искам да си тръгвам вече.
Топката е в колата. Казва „чао“, сме се на глас, хваща ръката на стажанта и
тръгва към вратата.
Социалният работник М.Ч. изведе детето от залата.
СОЦИАЛЕН РАБОТНИК М.Д. ДСП - СЛИВЕН: Според мен детето се
води от това къде какво има като материално и това, което може да му се
предостави от самия родител, най-вероятно бащата е с по-големи
възможности, майката води по-скромен живот. Споделя, че къщата при мама е
по-малка, при бащата е по-голяма. Не знам доколко ясно разбира и преценя
при кого от двамата иска да живее. Адекватни отговори даваше. Според мен
3
детето бърка, защото в Г. бащата живее в двуетажна къща, тук в Сливен е
едноетажно жилището, но беше в процес на обзавеждане, може би бърка двете
места.
СОЦИАЛЕН РАБОТНИК М.Ч. ДСП - ТВЪРДИЦА: Мисля като колежката.
С оглед възрастта детето е адекватно, но и аз така мисля, че гледа
материалното.

Съдът ВЪВЕДЕ в залата детето Б.Б.Е. за изслушване.
ИЗСЛУШАНО КАЗА: Казвам се Б., на осем години съм, родена съм
2016 година, забравих датата. Когато празнувам рожден ден е студено
времето, няма сняг. Живея в Б.П., малко сняг вали, ходя на училище.
Госпожата се казва Г.Б.. 14 деца сме в клас, на различна възраст, най-малкото
дете е на 7 години. Вчера бях на училище. На въпроса „представи си какво
беше вчера и ми разкажи“, детето мълчи. Казва, че не иска да разкаже, защото
не иска. В Б.П. се чувствам добре, хубаво ми е, не искам да разкажа какво ми
харесва. /Мълчи/. Казва, че няма да каже. Братчето ми се казва Ф., той е на 4
години. Не знам той какво харесва, не знам какво обича да прави. Обичам да
играя. На казаното, че братчето й обича да играе мач и тя казва, че и тя обича
и се усмихва. В училище играем с децата, мач играем, на друго не играем.
Българският не ми харесва, труден ми е. Математиката ми харесва. Учим
технологии и предприемачество. Искам да извикам братчето и да отивам за
мача. На море съм ходила, обичам да плувам. Искам да отивам до басейна в
Сливен. Мама докато е на работа, кака е с мен, тя се казва А.. Тя няма деца, не
ходи на училище, голяма е. Тук в Сливен ми харесва. Ще отивам до магазина
да взема сладолед. Обичам кафяв сладолед. Показва й се молив, казва, че е на
цвят оранжев. Шоколадов сладолед обичам, шоколад обичам. В Б.П. има
сладолед. При тате искам да живея, защото ние много обичам. И мама я
обичам. На въпроса защо иска да живее в Сливен, детето не отговаря, държи
ръцете си и ги потрива и мълчи. Казва, че не иска да каже. Искам да уча в
Сливен. Мама ходи на работа, не зная в кой град. В Твърдица съм ходила.
Мама не работи в Б.П.. Помага ми за училище когато имам домашни, добре ми
помага. Дава й се листчето, на което писа братчето й, както и молив, да
напише името си и това на брат си. Тя пише ръкописно нейното име и името
на брат си.
4
Социалният работник М.Ч. изведе детето от залата.

Съдът ПРЕДОСТАВИ възможност на социалните работници за
изразяване на становище:
СОЦИАЛЕН РАБОТНИК М.Ч. ДСП - ТВЪРДИЦА: Според мен детето
беше много притеснено, трудно разбира български език, на моменти сякаш не
разбираше и не можеше да го изкаже на български. Доколкото разбрах отвън,
при тях се говори предимно на турски, защото попитах майката и тогава тя
спомена, че й е по-трудно да отговаря и има проблем и в училище. На
моменти не разбираше или не можеше да отговори.
СОЦИАЛЕН РАБОТНИК М.Д., ДСП - СЛИВЕН: За мен детето видимо
беше притеснено и неспокойно. За мен по-скоро детето изостава в
образователно ниво, то отговаряше с „да“ и „не“, с по една дума, реално цяло
изречение не можа правилно да състави и подреди, да разкаже. Отказа да
разказва, което според мен е неправилно подреждане на думичките, за да
изложи мислите си.

Съдът ОСВОБОДИ социалните работници от залата, които я напуснаха
в 12:00 часа.

АДВ. П.: Моля да бъдат допуснати до разпит учителките на двете деца
Гюлсерен Селимова Боранова от училището и Д.Г.Д. и Г.Е.С. от детската
градина и двама свидетели при режим на довеждане - майката и сестрата на
ищеца.
АДВ. Й.: Моля да бъдат допуснати до разпит Х.И. И. - майка на
ответницата и А.О.К., при режим на довеждане.

По доказателствата, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ПРИЛАГА към материалите по делото листче, на което с печатни
букви момченцето изписа своето име и името на кака си, на гърба на което с
ръкописни букви момиченцето изписа своето име и името на братчето си.
5

ДОПУСКА до разпит в следващото съдебно заседание в режим на
довеждане от поискалата ги страна, Х.И. И. и А.О.К., които ще се водят от
ответника.
УКАЗВА на ищцовата страна в следващото съдебно заседание да води
за разпит като свидетели майката и сестрата на ищеца.

С оглед необходимостта за събиране на допуснати от съда доказателства
се приема, че не са налице условия за преустановяване на съдебното дирене,
поради което съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОТЛАГА делото и го НАСРОЧВА за 12.06.2025 година от 13.30 часа,
за която дата и час страните се считат редовно призовани чрез техните
пълномощници от съдебно заседание.

Протоколът се изготви в съдебно заседание.
Заседанието по делото се закри в 12.15 часа.
Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
Секретар: _______________________
6