Р Е Ш Е Н И Е
Номер
80 Година
2014 град
Перник
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЕРНИШКИЯТ
ОКРЪЖЕН съд нак. състав
На
17 ноември година
2014
В публично заседание в
следния състав:
Председател:
ИВАНКА ШКОДРОВА
Секретар: Катя Станоева
Прокурор: БИСЕР МИХАЙЛОВ
като разгледа докладваното
от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ
НАХ дело номер 229 по описа за 2014 г.
Р Е
Ш И:
ПРИЗНАВА
обвиняемата М.Г.С. – родена на *** ***, ***, със средно образование,
безработна, българка, българско гражданство, неосъждана
с ЕГН ********** за ВИНОВНА в това, че:
На
07.04.2011 г. в ***, представила пред О. с. З. гр.Б. неверни сведения в
заявление за подпомагане за 2011 г. – форма за физически лица с УРН ***, УИН
*** и приложените към него таблици за използваните парцели 2011 г. като част от
общо заявление за единно плащане на площ за кампания 2011 г. – наддекларирала земеделски земи /декларирала, че заявените
от нея парцели с №№ *** от 0,72 хектара № *** от 0,51 хектара, № *** от 1,19
хектара, № *** от 0,11 хектара, № *** от 0,31 хектара, № *** от 0,58 хектара, в
землището на *** и парцел с № *** от 0,10 хектара в землището на ***/ с обща
площ 3,53 хектара че отговарят на условията за поддържане на земята в добро
земеделско и екологично състояние, определени със заповед на Министъра на
земеделието и храните /заповед № *** г./ за да получи средства от фондове
принадлежащи на Европейския съюз /Европейски фонд за гарантиране на земеделието
и Европейски земеделски фонд за развитие на земеделските райони/ парични
средства по схема за единно плащане на площ /СЕПП/ и плащания за природни
ограничения на земеделски стопани в планинските райони /НР1/ предоставени от
Европейския съюз за българската държава – престъпление по чл.248а, ал.2 вр.ал.1 от НК, поради което и на основание чл.78а от НК я
освобождава от наказателна отговорност като й налага административно наказание
ГЛОБА в размер на 1000 /хиляда/ лева в полза на държавата.
Решението
подлежи на обжалване и протест пред САС в 15-дневен срок, считано от днес.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
МОТИВИ
на Решение № 80/17.11.2014год., постановено
по н.а.х. дело № 229/2014год. по описа на Окръжен съд гр.Перник
Окръжна
прокуратура гр.Перник е внесла Досъдебно
производство №137/2013год. по описа на ОД – МВР -гр.П., прокурорски рег. №1520/2013год. на Окръжна прокуратура гр.Перник в Окръжен
съд гр.Перник с ПРЕДЛОЖЕНИЕ за
освобождаване от наказателна отговорност с налагане на административно
наказание по реда на чл.78а от НК на М.Г.С., род. на ***г***, българка,
българска гражданка, със средно образование, работеща като *** в р. „Б.” в ***,
омъжена , неосъждана, с ЕГН ********** за това, че на 07.04.2011год. в *** представила пред О. с.
„З.” – гр.Б. неверни сведения в заявление за подпомагане 2011год. – форма за
физически лица с УРН ***, УИН *** и приложените към него Таблици за използвани парцели 2011г. като част от Общо заявление за единно
плащане на площ за кампания 2011г. – над декларирала земеделски парцели –
декларирала, че заявените от нея парцели
с № *** /0,71ха/, №*** /0,51ха/, № *** /1,19ха/, № *** /0,12ха/, № ***
/0,31 ха/, № *** /0,58ха/ в землището на *** и парцел с №*** /0,10ха/, в
землището на ***, с обща площ 3,53ха, че отговарят на Условията за поддържане на земята в добро земеделски и
екологично състояние, определени със Заповед на министъра на земеделието и
храните – Заповед № ***год., за да получи средства от фондовете, принадлежащи
на Европейския съюз /Европейски фонд за гарантиране в земеделието и Европейски
земеделски фонд за развитие на селските райони/ - парични средства по схема за
единно плащане на площ /СЕПП/ и плащания за природни ограничения на земеделски
стопани в планински райони /НР1/, предоставени
от Европейския съюз на
българската държава. – престъпление по чл.248а, ал.2, във вр.
ал.1 от НК.
Представителят
на Окръжна прокуратура гр.Перник, в съдебно заседание, поддържа така направеното
предложение и предлага след като бъде
призната за виновна за извършено от нея деяние по чл.248а от НК, същата да бъде
освободена от наказателна отговорност на осн. чл.78а
от НК и да й бъде наложено административно наказание „Глоба” в минимален размер.
Защитата
на подс.С. пледира след като бъде призната за виновна
да бъде освободена от наказателна отговорност, с налагане на административно
наказание по реда на чл.78а, като размера на
глобата бъде определен от съда в минимално предвидения в закона, с оглед
семейното й и имотно състояние – безработна към настоящия момент.
Подсъдимата
е дала
обяснения в съдебното производството, като заявява че се признава за
виновна, но е подценила изискването да
поддържа заявените пасища в добро
състояние.
Пернишкият
окръжен съд, преценявайки събраните по делото доказателства по реда на чл.378
от НПК, приема за установено и доказано от фактическа и правна страна следното:
Подсъдимата М.Г.С. е родена в ***,
но живее в ***. Завършила е средно образование. Преди внасяне на
обвинителния акт в Окръжен съд е работила
като *** в р. „Б.” в ***. Към настоящия момент е безработна и неосъждана, включително и не е освобождавана от наказателна отговорност с налагане на
административно наказание по реда на чл.78а от НК.
На
07.04.2011год. подсъдимата С.
подала Общо заявление за единно плащане
на площ с Уникален регистрационен номер
/УРН/ ***, УИН *** пред св.Б. М., в
качеството й на *** в О. с.и г. гр.Б.. Подсъдимата декларирала следните
схеми и мерки за подпомагане:
1/ Схема за единно
плащане на площ /СЕПП/ - 17 броя парцели на площ 7,11ха в землището на селата ***,
*** и ***, всичките намиращи се в ***.
Схемата за единно плащане на площ /СЕПП/,
представлява схема за получаване на директни плащания от Европейските
земеделски фондове за земеделски площи, които земеделските стопани ползват на
територията на Република България. Плащането се определя на хектар използвана
земя и не зависи от обем на произвеждана продукция или брой отглеждани животни.
На подпомагане подлежат обработваемата земя, постоянно затревените площи/пасища
и ливади/, земи, заети с постоянни култури, включително лозя и семейни градини.
Финансирането на плащанията по СЕПП се
извършва изцяло от Европейския фонд за гарантиране в земеделието /ЕФГЗ/.
2/ Мярка
211 „Плащания за земеделски стопани за
природни ограничения в планинските райони /НР 1/ - 17 броя парцели на площ 7,11
ха в землището на селата ***, *** и ***, всичките намиращи се в
***.
Схемата НР 1 представлява плащане на земеделски
стопани за природни ограничения в
планинските райони и се финансира по следната схема – 82% от финансирането се
поема от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони /ЕЗФРСР/ и
18% от финансирането се поема от Държавния бюджет. Министерския съвет, по предложение на
Министъра на земеделието и храните, съвместно с Националното сдружение на Общините в
Република България определя с Наредба категориите за необлагодетелстваните райони и териториалния им обхват.
Заявените парцели
от подсъдимата били както следва : № ***, №***, №***, №***, №***, №***, № ***, № ***, №***,
№ ***, № ***, № ***, № ***, № ***, №***, №***.
Заявлението за подпомагане било разпечатено
от св.М. от ИСАК заедно с всички приложения към него /таблици и карти на БЗС/,
като подсъдимата собственоръчно се
подписала на всяка една страница от същото. В колоната „Декларации, задължителни за участие по схеми
и мерки за подпомагане, базирани на декларираните площи /СЕПП, НДП, НР 1 …/
подсъдимата декларирала, че ще спазва условията за поддържане на земята в добро
земеделско и екологично състояние, определени със заповед на министъра на
земеделието и храните, а именно Заповед № ***год. съгласно посочената заповед
във връзка с чл.6 и приложение №ІІІ от Регламент /ЕД/ №73/2009год. на Съвета от
19.01.2009год. за установявана на общи правила за схеми за директно подпомагане на Общата селскостопанска
политика са одобрени Условия за
поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние и отделните
Национални стандарти: 4. Осигуряване на минимално ниво на поддръжка на естествените местообитания.
Национален стандарта 4.1:Земеделските стопани, ползващи постоянно затревени
площи /пасища и ливади/, са длъжни да поддържат минимална гъстота от 0,15
животински единици на хектар или да извършват минимум една коситба за
съответната година – до 15.07. за равнинните райони и до 15.08. за планинските райони, включени в
обхвата на необлагодетестваните
планински райони. Национален стандарт 4.2 Задължително е постоянните пасища да се почистват от
нежелана храстовидна растителност. Да се провежда борба с агресивни и устойчиви
растителни видове – орлова папрат, чемерика, айлант, аморфа и къпина.
Със
Заповед №***год. на Началник „РТИ” при ДФ „З.”
на св.Д. Н. – *** в О.РТИ – С., била възложена проверка на заявените
от подсъдимата парцели за подпомагане по СЕПП и НР 1 за кампания
2011год., която проверка следвало да се извърши на място. Проверката започнала
на ***год., в присъствието на бенефициента – подсъдимата
С., която завела сама проверяващия до част от заявените парцели, а
до други проверяващия достигнал чрез използване на „GPS” устройство.
При
проверката била констатирана пълна
недопустимост на седем от заявените парцели, а именно: № *** /0,72ха/,
№*** /0,51ха/, № *** /1,19ха/, № *** /0,12ха/, № *** /0,31 ха/, № *** /0,58ха/
в землището на ***, и парцел с № *** /0,10ха/ в землището на ***, с обща
площ 3,53ха, тъй като всеки един от тях не бил окосен, не бил почистен от
храсти, нямало и видими следи от паша, при условие, че парцелите били заявени
от подсъдимата като постоянно затревени площи.
Св.Н. съставил контролен лист за извършената проверка и констатираното,
като запознал подсъдимата с резултата от
проверката. Последната подписала контролния лист и данните били изпратени в ДФ
„З.”. Подсъдимата била извършила
необходимите агротехнически мероприятия сама за десет от заявените общо
седемнадесет парцела.
В
съответствие с разпоредбите на чл.20 от Регламент /ЕО/ №73/2009год. е била извършена и кръстосана проверка от ИСАК /Интегрирана Система за
Администриране и Контрол/, която включва пространствено сравнение на заявените
площи с допустими референтни парцели в СИЗП/система
за идентификация на земеделските парцели/.
От тази проверка е установено, че заявената площ е над декларирана с
4,42ха или 62,17%. Съгласно Регламента на комисията /ЕО/ №1122/2009год. ако
процентът на над декларираните площи е над 50%, не се заплаща субсидия по дадените схеми или мерки, санкционира се
цялата допустима за изчисляване площ и се налага санкция за бъдещ период от три
години. Поради тази причина бенефициента – подсъдимата С. не е получила плащане за нито
един от заявените парцели за кампания
2011год.
Така
изложеното от фактическа страна, се установява от събраните по делото
доказателства, както в хода на досъдебното производство, които са надлежно приобщени като
доказателства в съдебната фаза на процеса и от обясненията на подсъдимата, дадени в
съдебно заседание.
Въз
основа на така установеното от фактическа страна, съдът направи правните си
изводи, изразяващи се в следното:
Повдигнатото
обвинение е за деяние по чл.248а, ал.2,
във вр. ал.1. Субект на посоченото престъпление е
всяко лице, което представи неверни
сведения в нарушение да представи такива, за да получи средства от фондове,
принадлежащи на Европейския съюз,
предоставени от Европейския съюз на Република България. Общите правила по
кандидатстването за подпомагане са уредени в закона за подпомагане на
земеделските производители, Наредба №5 от 27.02.2009год. за условията и реда за
подаване на заявления по схеми и марки
за директни плащания, Наредба №5 от 10.03.2009год. за условията за допустимост
за подпомагане на земеделските парцели по схеми за плащане на площ и за общите и регионални критерии за
постоянни пасища, Заповед № ***год. на Министъра на земеделието и храните на
РБ.
Съгласно
Заповед № ***год. съгласно посочената заповед във връзка с чл.6 и приложение
№ІІІ от Регламент /ЕД/ №73/2009год. на Съвета от 19.01.2009год. за установявана
на общи правила за схеми за директно
подпомагане на Общата селскостопанска политика са одобрени Условия за поддържане на земята в добро
земеделско и екологично състояние и отделните Национални стандарти: 4.
Осигуряване на минимално ниво на поддръжка
на естествените местообитания. Национален
стандарта 4.1:Земеделските стопани, ползващи постоянно затревени площи /пасища
и ливади/, са длъжни да поддържат минимална гъстота от 0,15 животински единици
на хектар или да извършват минимум една коситба за съответната година – до
15.07. за равнинните райони и до 15.08.
за планинските райони, включени в обхвата
на необлагодетестваните планински райони .
Национален стандарт 4.2 Задължително е
постоянните пасища да се почистват от нежелана храстовидна растителност. Да се
провежда борба с агресивни и устойчиви растителни видове – орлова папрат,
чемерика, айлант, аморфа и
къпина. Директните плащания на площ,
съгласно Заповед за подпомагане на
земеделските производители, се извършват от Разплащателна агенция, чиято
функция за България се изпълнява от ДФ „З.”.
По силата на закона се издава ИСАК, в
рамките на която се изгражда регистър на кандидатите за подпомагане и регистър
на заявленията за подпомагане, както и системи за идентификация на земеделските
парцели и идентификация и регистрация на
животните. При първоначално въвеждане в регистъра, кандидатите за
подпомагане получават Уникален Регистрационен номер /УНР/, с който участват във
всички схеми и мерки за подпомагане на Общата селскостопанска политика.
Редът
за кандидатстване по схемите и мерките за подпомагане по Общата селскостопанска
политика, както и националните доплащания за 2011год.
е уреден в Наредба №5 от 27.02.2009год., като съгласно чл.2, ал.1 за
подпомагане по тези схеми и мерки могат
да кандидатстват земеделски стопани, които ползват земеделска земя и / или
отглеждат животни. Съгласно разпоредбата на чл.2а, ал.1 от Наредбата, ползвателите
на земеделски площи, могат да бъдат техните собственици, арендатори или
наематели и кооперации, на които земите са предоставени за съвместно
обработване. В ал.2 на същия текст, изчерпателно са изброени документите, чрез
които са доказва правното основание за ползване на земеделски земи, а в ал.3 е
посочено,2 че заявените земеделски площи трябва да се владеят или държат от
техните ползватели към 31 май на годината, през която
се подава заявлението за подпомагане. За да кандидатстват за подпомагане,
кандидатите подават общо заявление за подпомагане по схемите и мерките,
посочени в чл.1 на Наредбата, което заявление включва заявление за регистрация
и заявление за подпомагане. Съгласно чл.3 от Наредбата, общите заявления за подпомагане съдържат данни за идентификацията на кандидата за
подпомагане, схемите или мерките, по които
се иска подпомагане, както и данни за идентификацията на земеделските
парцели, за които се кандидатства за подпомагане, включително площта и
местонахождението на парцела, начина на ползване /засята култура/, поливност и основание за ползване. В т.7 на същия текст е
посочено, че в съдържанието на заявлението за подпомагане се включва и
декларация относно някои обстоятелства, между които и това, че кандидата за
подпомагане е запознат с изискването за цялата си селскостопанска дейност и
през календарната година да спазва условията за поддържане на земята в добро
земеделско и екологично състояние, определени със заповед на министъра на
земеделието и храните / чл.3, т.7, б.”а”/, както и че към датата на подаване на
заявлението, заявените за подпомагане земеделски площи са в добро земеделско
състояние по смисъла на Наредба №5 от 2010год., също така че кандидатът е запознат със задължението си да извършва земеделска дейност върху площите,
с които кандидатства по марка НР1 най-малка 5 години след първото плащане
/чл.3, т.7, б.4б”/ и че е длъжен да представи при поискване документите,
доказващи правното основание за ползване на земеделските парцели, с които
кандидатства за подпомагане, като при това правно основание трябва да е съществувало към датата на заявените
съответни парцели /чл.3, т.7, б.”г”/.
Заявлението
за регистрация се подписва лично от кандидата,
както и съответните декларации. Срокът за подаване на общите заявления за
подпомагане е от 01.март до 15 май на годината, за която се кандидатства за
подпомагане, а промени в подадените заявления, включително относно схемите и
мерките, по които се кандидатства, могат да се правят до 31. май на съответната
година. Заявления за подпомагане, както и да се правят промени в тях, могат да
се правят и след изтичане на посочените
срокове, като за всеки ден просрочие се налага санкция.
С
оглед на всичко изложено, съдът прие че подсъдимата С. от обективна страна е осъществила деянието
по чл.248а, ал.2, във вр. ал.1 от НК, тъй като
07.04.2011год. в *** представила пред О. с. „З.” – гр.Б. неверни сведения в
заявление за подпомагане 2011год. – форма за физически лица с УРН ***, УИН ***
и приложените към него Таблици за
използвани парцели 2011г. като част от
Общо заявление за единно плащане на площ за кампания 2011г. – над декларирала
земеделски парцели – декларирала, че заявените от нея парцели с № *** /о,71ха/, №*** /о,51ха/, № ***
/1,19ха/, № *** /0,12ха/, № *** /0,31 ха/, № *** /0,58ха/ в землището на ***, с
обща площ 3,53ха, че отговарят на Условията
за поддържане на земята в добро земеделски и екологично състояние,
определени със Заповед на министъра на земеделието и храните – Заповед № ***год.,
за да получи средства от фондовете, принадлежащи на Европейския съюз
/Европейски фонд за гарантиране в земеделието и Европейски земеделски фонд за
развитие на селските райони/ - парични средства по схема за единно плащане на
площ /СЕПП/ и плащания за природни ограничения на земеделски стопани в
планински райони /НР1/, предоставени от
Европейския съюз на българската държава.
От
субективна страна: Подсъдимата е действала при евентуален умисъл като форма на
вината, тъй като подсъдимата е съзнавала
обществената опасност на деянието, предвиждала е неговите обществено опасни последици и е допускала тези последици.
С оглед обстоятелството, че производството е по реда на
чл.375 и сл. от НПК във вр. на чл.78 А от НК и в предвид че са налице всички предпоставки
за нейното прилагане – чистото съдебно минало на подсъдимата, липсата на
освобождаване от наказателна отговорност по реда на раздел ІV, глава VІІІ от
НК, както и че за деянието предмет на настоящото производство е предвидено в
закона наказание “Лишаване от свобода” за срок до три година и “Глоба” от 1000 до 5000лв., както и че от деянието не са последвали имуществени
вреди, чието възстановяване да е
необходимо, подсъдимата следва да бъде освободена от наказателна отговорност и да
й се наложи административно наказание “Глоба” към предвиденият минимум в закона, а именно 1000лв.
При определяне този размер на административното
наказание, съдът взе в предвид
смекчаващите вината обстоятелства - обясненията, които е направила
подсъдимата и отношението й към извършеното, липсата на отегчаващи такива, както и данните за личността на подсъдимата.
Водим
от гореизложеното, съдът постанови диспозитива на
решението си.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: