Решение по дело №867/2008 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 69
Дата: 16 февруари 2009 г. (в сила от 9 март 2009 г.)
Съдия: Юлия Симпличева Данева
Дело: 20087170700867
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 септември 2008 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

                                Р   Е  Ш   Е   Н   И    Е

                                           

                                                           / 16.02.2009г.

                                                  гр. Плевен

                                   В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

       ПЛЕВЕНСКИЯТ  АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД, ІІ състав, в публично заседание на десети февруари,  две хиляди и девета година , в състав:

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Ю.  Д.

       

        Секретар: А.Х.

        Като  разгледа докладваното от съдия  Ю.Д.  административ-но дело № 867 по описа за 2008 година, за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 46,ал. 1,т. 1 от Закона за общинската собственост/ЗОС/ и чл. 14 ал. 1,т. 4 от Наредба за условията и реда за установяване на жилищни нужди , за настаняване под наем и продажба на общински жилища     на  Общински съвет- Червен бряг, която в  изложението за краткост ще се определя като “Наредбата” .

         Образувано е по жалба на М.Г.П. ***  против Заповед № РД-01-03-615/11.08.2008г. на  Кмета на Община Червен бряг, с която  е прекратено наемното  й правоотношение с Община Червен бряг като наемател на общинско жилище, находящо се в ХХХ.

          В жалбата се сочи, че  оспорваният административен акт е постановен при липса на  компетентност, неспазване на установената форма, съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправните разпоредби. Жалбоподателката счита, че  оспорваната заповед е издадена от името на Кмета на Община Ч.бряг, но е подписана от друго лице, видно от поставената пред подписа запетая при липса на компетентност за издаването й от това лице. Навежда оплакване, че заповедта е издадена в нарушение на установената в АПК процедура , състоящо се в липса на уведомяване по смисъла на чл. 26,ал. 1 от АПК . На трето място  твърди, че заповедта  е немотивирана, тъй като не са посочени  фактическите основания за издаването й, а посочените в нея правни основания са несъответни на приложимите правни разпоредби.  Твърди, че визираното като правно основание чл. 12, т. 2 от договора за наем основание не кореспондира с  посочените в чл. 14, ал. 1 от Наредбата основания. На следващо място счита, че  заповедта е издадена в нарушение на материалноправни норми. Навежда довод, че  ползваното в заповедта основание за прекратяване на наемното правоотношение- чл. 12,т. 2 от договора за наем не е включено в обхвата на основанията по чл. 14 от Наредбата, при наличието на които може  да бъде прекратено наемното правоотношение.  Твърди, че е коректен наемател, вложила е средства  за привеждането на жилището в  годно за обитаване състояние, редовно плаща наем и консумативи и обитава  жилището заедно с детето си.  Моли да бъде  отменена заповедта за прекратяване на наемното правоотношение и присъдeни разноски по делото. По същество, чрез процесуалния си представител адв. К.Д. *** поддържа наведените в жалбата доводи.

         Ответникът , чрез процесуалния си представител  юрисконсулт П. оспорва жалбата. Не оспорва факта, че заповедта не е подписана от Кмета на Общината , а от друго, упълномощено от него лице- секретаря  Н..

         Съдът, като обсъди  събраните по делото доказателства  във връзка с доводите и становищата на страните , и като извърши проверка  на законосъобразността на обжалваната заповед, намира за установено следното:

        Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна и е процесуално  допустима.

        Преценена по същество жалбата е основателна.

        От доказателствата по делото съдът прие за установено следното от фактическа страна:

         Със Заповед № РД-01.-03-441/15.06.2004г. на Кмета на Община Червен бряг, на осн. чл. 44,ал. 2 от ЗМСМА и чл. 43,ал. 1 и 3 от ЗОС    семейството на жалбоподателката и е настанено в ап.ХХХ в ГНС-2, на ул. ХХХ при месечен наем 14,00 лв., считано от 01.07.2004г. На 16.06.2004г. между Община Червен бряг, представлявана от Кмета на Общината и  М.Г.П. е сключен договор за наем за срок от три години за гореописания имот, находящ се в гр. Червен бряг. В чл. 12 от договора са уредени условията и предпоставките, при наличието на които се прекратява наемното  правоотношение

           До жалбоподателката е изпратена ПОКАНА от 08.08.2008г., с която тя е предупредена на освободи жилището в едномесечен срок. Като основание за изпращането на поканата се посочва, че от направената проверка е било установено, че жилището не се използва по предназначението му.

          На 11.08.2008г. е издадена оспорваната в настоящето производство Заповед № РД-01 03 615, в която е отразено, че се  издава от Кмета на Община Червен бряг Д. В., а пред положения подпис  е  поставена запетая.

          С нотариално заверена декларация  рег. № 7563/11.12.2008г.-Нотариус Я.- Червен бряг , подадена от Н. И. Н., последният декларира, че подписът под оспорваната заповед № 615/11.08.2008г. е положен от него, в качеството му на  секретар на Общината, и в съответствие със Заповед № РД-01-03-156/05.03.2008г. на Кмета на Община Червен бряг.

       Със Заповед № РД-01 03-156/2008г. Кметът на Общината е делегирал, в негово отсъствие   част от правомощията си на общински служители, вкл. на секретаря на общината, като в заповедта ги е изброил конкретно.

        Така установеното от фактическа страна мотивира следните правни изводи:

         Няма спор между страните, че същите са в наемно правоотношение, възникнало с издаване на настанителна ЗАПОВЕД № РД-01-03-441/15.06.2004г. на Кмета на Община Червен бряг.

         Обжалваната в настоящето производство Заповед № РД-01 03 615  е издадена от  името на Кмета на Община Червен бряг. Кметът на Общината е   компетентният да прекрати наемното правоотношение орган, по силата на  чл. 46, ал. 2 от ЗОС и чл. 14, ал. 2, във вр. с чл. 23, ал. 4 от Наредбата. Между страните няма спор, че, макар и издадена от името на  Кмета на Общината, и съдържаща това  име и длъжност , тя е подписана, и фактически  издадена  от секретаря на Общината , на основание дадените му от  ръководителя на ведомството  правомощия, обективирани в  Заповед № РД-01-156/05.03.2008г. С оглед така установеното , настоящият съд  намира, че оспорваната Заповед е издадена от орган, който не разполага с необходимата за това материалноправна  компетентност. Чл. 39, ал. 2 и 3 от ЗМСМА очертава кръга на лицата, с оглед заеманата от тях длъжност, които могат да заместват Кмета при отсъствието му, въз основа на издадена от него заповед, както и  които могат да бъдат оправомощени  в предвидените от закона случаи  да изпълняват  неговите правомощия. И в двете хипотези това  е заместник- кметът, назначен от Кмета по реда на чл. 39, ал. 1 от ЗМСМА. Секретарят на Общината  е извън кръга на лицата,  компетентни да осъществяват функциите на кмета както по  реда на  заместването, така и чрез оправомощаване. Отделно от това, в заповедта за оправомощаване  кметът  е изброил изчерпателно  правомощията си, които делегира на секретаря  на Общината, и сред които не е  правомощие за прекратяване на наемни правоотношения. Секретарят на Общината е издал  заповедта за прекратяване на наемното правоотношение с жалбоподателката при липса на материалноправна компетентност , което съставлява основен, съществен недостатък на същата и я дисквалифицира като  административен акт . Така съществуващият порок  на оспорвания административен акт е толкова тежък, че прави невъзможно и недопустимо оставането му в правната действителност. Настоящият съд  споделя доводите на  жалбоподателката и за останалите  нарушения при издаване на оспорвания акт- пълна липса на фактически основания за издаването му, несъответствие и  противоречие между посочените правни основания / чл. 12 т. 2 от договора за наем и чл. 14, ал. 4 от Наредбата/, неизпълнение на задължението за уведомяване по смисъла на чл. 26,ал. 1 от АПК- процесуално нарушение,  но с оглед нищожността на акта поради  липса на компетентност на органа, който го е издал, тези пороци се явяват ирелевантни при преценката на неговата законосъобразност.

         Предвид изложеното, съдът намира, че оспорваната  заповед , с която е прекратено наемното  правоотношение на жалбоподателката с Общината  следва да бъде прогласена за нищожна поради липса на  материалноправна компетентност за издаването й.

         При този изход на делото и направеното от жалбоподателката искане за присъждане на  разноски, ответникът следва да бъде осъден да заплати такива в размер на 200 лв.-за адвокатско възнаграждение за един адвокат.

         Така мотивиран съдът

                                             Р  Е  Ш  И  :

         Прогласява за нищожна ЗАПОВЕД № РД-01-03-615/11.08.2008г. , издадена от името на Кмета на Община Червен бряг, с която е прекратено наемното правоотношение между Община Червен бряг и М.Г.П..*** да заплати на М.Г.П. 200 лв. разноски по делото.

         Решението може  да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му.

                                 

                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: