Решение по дело №225/2020 на Районен съд - Елхово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 януари 2021 г. (в сила от 11 март 2021 г.)
Съдия: Виолета Костадинова Апостолова
Дело: 20202310100225
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 13 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е    № 260000

гр.Елхово, 05.01.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Елховският районен съд в публично съдебно заседание на двадесет и осми септември през две хиляди и двадесета година в състав:

                                             Председател: В. Апостолова

при секретаря М. Д., като разгледа докладваното от съдията гр.д. № 225  по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе взе в предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на чл.37и, ал.8 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи /ЗСПЗЗ/, вр. с пар.19, ал.1 от ПЗР на ЗСПЗЗ /обн.2011г./ и чл.145 и следв. от глава 10 на АПК и е образувано по жалба на Х.Х.Н., чрез редовно упълномощената адв. Х. К., против утвърденият от Кмета на Община Болярово – Х.Х. Протокол от 28.04.2020г. за разпределение на пасища, мери и ливади от общински поземлен фонд по реда на чл. 37и от ЗСПЗЗ за землището на с. ***.

В жалбата на Х.Н. се сочи, че той не е съгласен с разпределението за предоставяне на пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд на правоимащи с регистрирани животновъдни обекти, извършено на база на протокола от 28.04.2020г. от комисия, назначена от Кмета на Община Болярово. Твърди, че атакувания индивидуален административен акт е издаден в нарушение на процесуално - правни и материално - правни разпоредби и изисквания и на това основание се желае отмяната му като незаконосъобразен. Заявява се, че обжалваният Протокол е издаден при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и при неизяснена фактическа обстановка, тъй като комисията, назначена от кмета, изобщо не е обсъдила факта, че жалбоподателят е ползвал ПИ с идентификатор № 83051.27.282 /номер по предходен план 000285 и 000290/ по КК на с. ***, в м. „***“ с площ от 87874/134774 кв. м. съгласно сключен договор от 17.08.2015 г. за наем на земеделска земя от общинския поземлен фонд, вписан в СВ вх. регистър 2795 от 18.08.2015г., акт 259, том ІІІ, като срока на този договор изтича на 30.09.2020г. В Протокола липсват мотиви, които да обосноват извода на комисията, че на Х. Н. не следва да се разпредели ползвания от него в продължение на 5 години ПИ с идентификатор № 83051.27.282, както и други свободни налични в землището имоти. Заявява се, че липсата на мотиви съставлява основание за обявяване нищожността на административния акт и в случаите, когато административният орган е овластен да реши въпроса по свободна преценка. Нарушено е изискването на чл.146, т.2 от АПК и не е спазена установената форма на административния акт, като посочването на неотносими фактически основания води до липса на фактически основания по чл.59, ал.2 от АПК и респективно води до нищожност на оспорения административен акт.

Желае се съдът да постанови решение, с което да отмени обжалвания Протокол на комисия, назначена от Кмета на Община Болярово и утвърден от последния, постановен на основание чл. 37и, ал.6 от ЗСПЗЗ и чл. 100 от ППЗСПЗЗ в изпълнение на Заповед № РД-5-100 от 10.03.2020г., като незаконосъобразен и нищожен, издаден в нарушение на предвидената от закона форма – липса на мотиви.

Ответната страна по жалбата – Кмета на Община Болярово Х.Х., не се е възползвал от предоставената му възможност и в дадения му срок не е депозирал писмено становище по жалбата.

В съдебно заседание за жалбоподателят, редовно и своевременно призован, се явява процесуален представител – адв.Х. К., която заявява, че поддържа изцяло жалбата на основанията, изложени в нея. Претендира присъждане и на направените по делото разноски. 

За ответната страна по жалбата – Кмета на Община Болярово, в съдебно заседание се явява редовно упълномощеният адв. К.К., който оспорва депозираната жалба и прави искане за потвърждаване на издадения адм.акт като правилен и законосъобразен. Също прави искане за присъждане  на направените по делото разноски. 

Заинтересованите страни - Д.П., К.П. и Н.М., редовно уведомени, в с.з. се явяват и излагат становище за неоснователност на жалбата.

След като извърши преценка на твърденията на страните и събраните по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

На заседание на ОбС Болярово на 12.02.2020г. е взето решение, с което са определени пасищата и мерите общинска собственост за общо и за индивидуално ползване за стопанската 2020/2021 година и на основание чл. 37и, ал.6 от ЗСПЗЗ е задължен кмета на общината да назначи комисия, която да определени необходимата за всеки кандидат площ по реда на чл. 37и, ал. 4 ЗСПЗЗ и разпредели имотите за всяко землище.

На 10.03.2020г. Кмета на Община Болярово е издал на основание чл. 37и, ал.6 от ЗСПЗЗ  Заповед № РД-5-100, с която е назначил комисия в състав Ж. Ж., С. С., Д. И., адв. Г. Д. и кметове и кметски наместници на всички населени места на Община Болярово, която да определи необходимата за всеки кандидат площ по реда на чл. 37и, ал.4 от ЗСПЗЗ и състави протокол за окончателното разпределение на имотите. 

Видно от представеният по делото Протокол от 28.04.2020г. от проведено заседание на комисията, назначена със Заповед № РД – 5-100 от 10.03.2020 година на Кмета на Община Болярово, членовете на тази комисия извършили проверка на подадените заявления от общо 4 кандидати за предоставяне на  пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд /ОПФ/ за землището на с. *** и приложенията към тях, списъка на свободните имоти с НТП „пасище, мера“, „пасище с храсти“ и „ливада“, направили справки в системата на БАБХ за регистрираните към м. март 2020 година животновъдни обекти и животни в тях на територията на община Болярово, и установили, че за един от кандидатите – жалб. Х.Х.Н. има приложено издадено от ОДБХ Ямбол Удостоверение № Я-1173/21.02.2020г. за регистрация на животновъден обект – временно пасище с документ за собственост нотариален акт № ***г. за временно отглеждане на животни в периода от 15.03. до 15.11. за едри преживни животни – 45 бр. животински единици, намиращ се в землището на с. ***, м. „Хайдарлия“ – ПИ 83051.17.520 със собственик Х.Х.Н., като обектът е с нов  peг. № ********** (стар 8753-0132) в землището на с.***, общ. Болярово.

При подаване на заявлението от Хр. Хр.Н. по чл. 37и, ал.5 от ЗСПЗЗ на 09.03.2020г., той е посочил, че е собственик на животновъден обект, в който постоянно се отглеждат пасищни селскостопански животни и за землището на с. *** е посочил обект с peг. №**********, като е предложил в землището на с. *** да му се предоставят два имота, единият от които  с № 83051.27.282 в м. „***“ с площ 87.874 дка, а вторият -  ПИ № 83.36.60 в м. „Чамбурлия“ – 101.437 дка.

Посоченият имот с идентификатор № 83051.27.282, находящ се в землището на с. ***, в м. „***“ с площ 87874/134774 кв.м. ид.части от цялото 134774 кв.м., НТП – пасище, видно то приложеният по делото Договор за наем на земеделска земя от ОПФ от 17.08.2015г., е бил ползван от Х.Х.Н. въз основа на цитирания Договор за наем, сключен между него и Община Болярово за срок от пет стопански години – от 01.10.2015г. до 30.09.2020г.

При разглеждане на заявленията от кандидатите за ползване на земи от ОПФ в землището с. *** комисията, назначена от Кмета на Община Болярово, е взела предвид пакета от документи, подадени от всеки от четиримата кандидати - Д.П., К.П., Н.М. и Х. Хр. Н.. В съставения от комисията  протокол от 28.04.2020г. са посочени какви документи е подал всеки от кандидатите в констативно съобразителната му част, а в част ІІ – Определяне на имоти за настаняване на заявителите са посочени отглежданите от всеки от тях животни и техния вид, респ. животински единици /ЖЕ/, колко пасища, мери и ливади има конкретния земеделски производител и на колко ЖЕ отговарят те. В Протокола е посочено, че всеки от Д.П., К.П. и Н.М. съгласно ЗСПЗЗ „отговаря на условията за предоставяне на пасища, мери и ливади“ и за всеки от тримата кандидати е взето решение какви имоти да бъдат разпределени в землището на с. ***. Ползваният от Х. Хр. Н. въз основа на сключения през 2015г. Договор за наем и с изтичащ срок 30.09.2020г. ПИ с идентификатор 83051.27.282 в м. „***“ с площ 87.874 дка, е възложен за ползване на земед. производител Д.П., като изобщо не е обсъждан въпроса дали този имот преимуществено следва да се предостави на лицето, която го е ползвало в предходните години въз основа на договор за наем с изтичащ срок.

В атакуваният протокол е отбелязано, че четвъртият кандидат – жалб. Х. Хр.Н. отглежда говеда, които се равняват на 131 ЖЕ и че той ползва 2956.203 дка пасища, мери и ливади, отговарящи на 89.97 ЖЕ, като оставащи за разпределение са 41.03 ЖЕ. Посочено е, че този кандидат е подал заявления за землищата на гр. Болярово и селата М.*** и ***. Сочи се още, че комисията е разгледала „становището на км. наместник на с. *** – г-н Апостолов /член на комисията/, относно раздаване на пасища и мери на животновъди от с. *** след среща със собствениците на ферми на територията на селото“, на която било констатирано, че „в селото има голям брой селскостопански животни, които се отглеждат пасищно и представените за разпределение пасища не задоволяват нуждите на местните животновъди“. Членовете на комисията са приели да не се разпределят пасища на животновъди, на които фермите са в други землища, а представят документ за временен обект, представляващ единствено пасище, ползвано през минали години. В протокола не е посочено изрично дали един от тези животновъди се явява и подалият заявление Х.Х.Н., т.е. липсва изрично произнасяне по подаденото заявление от Н. така, както е сторено за другите трима кандидати – отговаря ли той или не на условията на предоставяне на пасища, мери и ливади от ОПФ в землището на с. ***. Но от изложеното в протокола е видно, че на Х.Х.Н. не са разпределени пасища, мери и ливади от ОПФ в землището на с. ***.

След като се е запознал с решението на назначената комисия, обективирано в протокол от 28.04.20206г., Кметът на Община Болярово е утвърдил същият и той е публикуван на сайта на Община Болярово, съгласно посоченото в самия протокол.

Не са налице доказателства и данни кога и по какъв начин жалбоподателят е узнал за атакуваният утвърден от Кмета на Община Болярово протокол, но жалбата против него е депозирана пред ЕРС на 13.05.2020г., изпратена по пощата на 12.05.2020г.

От изслушаните в съдебно заседание свидетели Р. К.и Х. Ст. Н. се установи, че през последните десет години жалбоподателят Х.Х.Н. е ползвал пасище в м. „***“ в землището на с. ***, като го е поддържал и почиствал и там е извършвал паша на отглежданите от него селскостопански животни - крави. Двамата свидетели твърдят, че Х. Х. Н. има в землището на с. *** животновъден обект.

От показанията на св. Г. Д. – член на комисията, назначена от Кмета на Община Болярово, става ясно, че основния въпрос, който комисията е следвало да разгледа е дали Х.Н. като наемател през последните години на процесния имот в м. „***“ и към датата на разпределението, по договор с изтекъл срок, е с предимство съгласно чл. 37и, ал.6 от ЗСПЗЗ при разпределението на имотите, както и това дали Н. се явява правоимащо лице по смисъла на чл. 37и, ал.4 от ЗСПЗЗ, тъй като неговият регистриран животновъден обект е за временно отглеждане на  животни - временно пасище.

От така приетата фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването – от участник в административното производство срещу акт, с който се засягат негови законни права и интереси. Действително чл. 37и, ал.8 от ЗСПЗЗ предвижда обжалване на протокола на комисията по чл. 37и, ал. 6 от с.з. само по отношение площта на разпределените имоти и това е един от доводите на ответната по жалбата страна за твърдяната недопустимост на жалбата, но доколкото в същата се твърди, че са налице пороци в акта и в действията на комисията, които са довели до неправилно разпределение на  площи на заинтересованите страни и на него самия, това рефлектира и върху целесъобразността и законосъобразността на това разпределение. Доколкото оспорващият има непосредствен, пряк и личен интерес, то жалбата му подлежи на разглеждане. 

Съдът приема, че същата е депозирана и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК.

Разгледана по същество жалбата се явява основателна по следните съображения:

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Оспореният в настоящото производство адм.акт е издаден от комисия, назначена от Кмета на Община Болярово на основание чл. 37и от ЗСПЗЗ и утвърден от него, в рамките на предоставените му от закона правомощия.

Издаването на индивидуалния административен акт, както вече се посочи, е предшествано от назначаване на комисия, която Кмета на Община Болярово изрично е оправомощил да определи необходимата за всеки кандидат площ по реда на чл.37и ал.4 от ЗСПЗЗ и състави протокол за окончателното разпределение на  общинските пасища, мери и ливади, като тези констатации са обективирани в съставеният Протокол от 28.04.2020г. Разпоредбите на чл. 37и, ал.6 от ЗСПЗЗ и чл. 100, ал.2 от ППЗСПЗЗ изискват назначената комисия по реда на чл. 37и, ал.4 от ЗСПЗЗ да определи необходимата площ за всеки кандидат – правоимащ, който има регистриран животновъден обект в съответното землище, съобразно вида и броя на регистрираните пасищни селскостопански животни и в зависимост от притежаваните или ползваните на правно основание пасища, мери и ливади, но не повече от определената в закона площ на една ЖЕ. Освен това Законът посочва, че при разпределението предимство имат кандидати, които до датата на разпределението са ползвали съответните имоти по договори с изтекъл срок.

В конкретният случай, оспореният протокол е незаконосъобразен, тъй като не е спазено изискването за форма. Съгласно чл. 59, ал. 1 от АПК, административният акт трябва да бъде издаден в установената форма, като неспазването ù представлява отменително основание по чл. 146, т. 2 от АПК. Когато административният акт се издава в писмена форма, той трябва да съдържа изчерпателно посочените реквизити в чл. 59, ал. 2 от АПК. Мотивите, под формата на изложение на фактическите и правните основания за издаване на акта, са задължителен реквизит на индивидуалния административен акт. Същите съставляват обосноваването на акта, съображенията, които са ръководили органа при издаването на същия в този му вид и съдържание, независимо дали се касае за акт, засягащ в позитивна или негативна насока правната сфера на адресата му. Мотивирането на административния акт има предназначение да представи подхода към въпроса и начина на разсъждение на административния орган за неговото решаване, да посочи какви фактически констатации прави органът и как прилага към тях правната норма, да посочи нормативната основа за издаването на конкретния акт със съответното съдържание, както и да изложи преценката и изводите относно доказателствата и цялата фактическа страна на въпроса, да създаде възможност за проконтролиране на дейността му по издаване на акта, както за заинтересованите лица, така и за органите, упражняващи контрол върху администрацията. Мотивите представят обяснението на съответния орган за конкретното му волеизявление, обективирано в акта и поради това те трябва да бъдат достатъчно ясни, да съдържат конкретни съображения, за да изразяват становището на органа по въпроса, който се решава с административния акт. Ето защо липсата на мотиви в акта представлява съществено нарушаване на изискването за форма, като съдебната практика еднозначно приема, че то е достатъчно основание за отмяна на административния акт, като незаконосъобразен (ТР № 4 от 22.04.2004 г. на ВАС по д. № ТР-4/2002 г.).

В обжалваният акт, в раздел ІІ, т.4 по отношение подаденото заявление от кандидата Хр. Хр. Н. е посочено, че е основателно предложението на км. наместник на с. *** до комисията и до Кмета на Община Болярово, касаещо разпределяне на пасища и мери, за които договорите за ползване изтичат, да се предоставят на местни земеделски производители, тъй като в селото има голям брой селскостопански животни, които се отглеждат пасищно, а предоставените за разпределение пасища не задоволяват нуждите на местните животновъди и на това основание „няма да се разпределят пасища на животновъди, на които фермите са в други землища, а представя документ за временен обект, представляващ единствено пасище, ползвано през минали години.“ Това изложение съдът преценя като липса на мотиви, доколкото в тях не се съдържат материалноправни предпоставки за издаването на акта, а липсата на посочено правно основание за постановяването му е пречка да се извърши проверка относно спазването на изискванията на материалния закон. Процесуалното задължение за мотивиране на акта тежи върху водещия административното производство орган и следва да се съдържа в акта или в преписката по издаването му. С ТР № 16 от 31.03.1975 г. ВС, ОСГК, е указано, че няма пречка мотивите да се съдържат в отделен документ, предхождащ постановяването на акта, но в случая и доколкото такива документи липсват, е недопустимо едва в хода на съдебното производство да се развиват съображения защо оспореният акт бил законосъобразен като краен резултат – относно твърдението, че жалбоподателят в случая не отговаря на изискванията на чл.37и за предоставянето му на пасища и мери в землище, в което той няма регистриран обект по смисъла на Закона. В протокола от 28.04.2020г. изобщо не е обсъден въпроса има ли кандидата Х. Х. Н. животновъден обект по смисъла на Закона в землището на с. ***, броя и вида на регистрираните пасищни селскостопански животни, притежаваните или ползвани на правно основание пасища, мери и ливади, съответно явява ли се той правоимащо лице по смисъла на чл. 37и, ал.4 от ЗСПЗЗ, на което да се предоставят пасища, мери и ливади от ОПФ, а още по-малко е обсъждан въпроса ползва ли се той с предимство, предвид изтичащият срок на договор за наем по отношение на ПИ № 83051.27.282 в м. „***“. Комисията се е ръководела единствено от становището на един от нейните членове – км.наместник на с. *** – Иван Апостолов, че предложените за разпределение пасища и мери са недостатъчни и е решила да не разпределя  такива имоти за ползване на животновъди, на които фермите са в други землища. Липсват каквито и да са мотиви защо Комисията е приела, че е представен „документ за временен обект, представляващ единствено пасище, ползвано през минали години“ и кой точно са визирали с така посоченото – дали, че кандидата Х. Н. е представил такъв документ или че няма да разпределят пасища  на което й да е друго лице, което е представило такъв документ, тъй като от представеното от Н. у-ние за регистрация на животновъден обект е видно, че се касае за регистриран животновъден обект в землището на с. *** – временно пасище. Това е вид животновъден обект, въведен с новия раздел 4а на Наредба № 44 от 2006г. за ветеринарномедицинските изисквания към животновъдните обекти /публ. ДВ бр.5/20г./, но видно от изложеното в протокола, комисията изобщо не е обсъждала въпроса явява ли се този вид животновъден обект за временно отглеждане на животни  - временно пасище в землището на с. ***, който е регистриран от ОДБХ Ямбол  на 21.02.2020г. на собственика Х. Х. Н., такъв ЖО, който му дава право да участва в разпределението на пасищата и мерите от ОПФ в землището на същото село.    

Освен това, доколкото липсва отказ на общинската администрация за регистрация на Х.Н. по смисъла на чл.37и, ал. 5, изр.3 от ЗСПЗЗ /който отказ също подлежи на обжалване/ то комисията е следвало да извърши разпределението на имотите с участието на ЗП Х.Х.Н..

По изложените съображения съдът намира, че жалбата като основателна следва да се уважи, а обжалваният протокол относно разпределението на пасища, мери и ливади от ОПФ в землището на село *** като незаконосъобразен  следва да бъде отменен. Отмяната не следва да се ограничи само до разпределението на имотите за които е кандидатствал Х.Н. и е предложил да му бъдат предоставени, тъй като те могат да се окажат недостатъчни или в повече от необходимата площ, която се полага на този кандидат, като в случай, че площта им е недостатъчна, то следва да му бъде разпределена и друга земя в поредността по ал. 7, изр. последно - в съседното землище, община и област. Изложеното предопределя правния интерес на оспорващия да обжалва протокола в цялост. 

Тъй като спорът не може да бъде решен по същество, на основание чл. 173, ал. 2 от АПК, преписката следва да бъде изпратена на комисията по чл. 37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ, която, след като прецени съдържащите се в административната преписка доказателства и изложи мотиви за тази преценка съгласно разпоредбата на чл.59, ал.2, т.4, вр.ал.1 от АПК, да извърши ново разпределение на пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд в землището на с. *** за стопанската 2020/2021г. в едномесечен срок от влизане в сила на настоящото решение.

С оглед изхода на спора, жалбоподателят има право на разноски в размер на 500.00 лв. – заплатено адвокатско възнаграждение и същите следва да му се присъдят.  

Воден от горните мотиви, съдът

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ утвърденият от Кмета на Община Болярово Протокол от 28.04.2020 год.  за разпределение на пасища, мери и ливади от общински поземлен фонд за землището на с. *** на назначена с негова  Заповед № РД-5-100 от 10.03.2020г. Комисия по чл. 37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ и ВРЪЩА преписката на Комисията за ново произнасяне в едномесечен срок при съобразяване с указанията по тълкуването и прилагането на закона.        

ОСЪЖДА  Кмета на Община Болярово да заплати на Х.Х.Н. със съдебен адрес ***, кан.10, адв. Х.К., направените по делото разноски в размер на 500.00 /петстотин/ лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред Административен съд-Ямбол чрез Елховски районен съд в 14-дневен срок от връчването му на страните.

                                                           

                                     РАЙОНЕН  СЪДИЯ :.......................

                                                                    /В. Апостолова/