Решение по дело №2656/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 97
Дата: 31 януари 2022 г. (в сила от 8 юли 2022 г.)
Съдия: Галина Георгиева Радикова
Дело: 20217040702656
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш  Е  Н   И   Е  97

 

гр. Бургас, 31 януари 2022 г.

 

В     ИМЕТО     НА     НАРОДА

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.Бургас, ІV състав, в съдебно заседание на двадесет и шести януари, през две хиляди двадесет и втора  година, в състав:

 

                                                                            СЪДИЯ: ГАЛИНА РАДИКОВА

При секретар С.А., като разгледа  докладваното от съдия ГАЛИНА РАДИКОВА  АХД № 2656 по описа за 2021 година и за да се произнесе, съобрази:

Производството e по реда на чл. 26, ал.4 от Закона за гарантиране вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя (ЗГВРСНР) във вр. с чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба, подадена от А.В.И., ЕГН **********, чрез процесуален представител адв. Я.К. против Разпореждане № 4506-40-270/27.10.2021г., издадено от директор на Фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите", с което на А.В.И. е отказано изплащане на гарантирано вземане .

Жалбоподателката счита, че разпореждането е издадено при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила- чл.35 и чл.36 от АПК. Поради това иска оспореният акт да бъде отменен, а преписката върната на административния орган за ново разглеждане. Претендира присъждане на разноски при хипотезата на чл.38, ал.2 във вр. с чл.36, ал.2 от ЗА.

В съдебно заседание, не се явява и не изпраща представител. На 24.01.22г. по делото е постъпила молба, подадена от пълномощника на жалбоподателкята, с която същият заявява, че поддържа жалбата и направените с нея, искания.

Ответникът по оспорването – директор на Фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите", чрез процесуалния си представител гл. юрисконсулт Ч., иска жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна. Претендира присъждане на възнаграждение за юрисконсулт. В случай на уважаване на жалбата счита, че адвокатското възнаграждение за представителство по делото на жалбоподателката следва да бъде определено към минимума, предвиден с Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Жалбата е процесуално допустима.

Подадена е срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол, от лице, с доказан правен интерес от оспорването- адресат на акта, в предвидения от закона срок.

І. ФАКТИТЕ:

На 07.09.2021г. А.В.И. подала до директора на ТП на НАП гр.Бургас заявление- декларация за отпускане на гарантирано вземане вх.№ 4502-02-26.

В същото посочила, че е работила в „Политур 2016“ ЕООД като технически сътрудник през периода 19.09.2019г.- 03.02.2020г., поради което поискала да й бъде отпуснато гарантирано вземане по Закона за гарантиране вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя.

Със заявлението представила справка изх. № 890519-І-ГВРС/29.07.2021г. за размера на начислените, но неизплатени трудови възнаграждения и парични обезщетения, дължими от работодателя по КТ и други нормативни актове, издадена от „Политур 2016“ ЕООД, гр.Созопол, ЕИК *********.

Според справката, за периода на заемане на длъжността „технически сътрудник“ 19.09.2019г.- 03.02.2020г., на И. били начислени, но неизплатени брутни трудови възнаграждения, както следва: за м. септември 2019г.- 206,32лв.; за м. октомври 2019г.- 750,00лв.; за м. ноември 2019г.- 750,00лв.; за м. декември 2019г.- 750,00лв.; за м. януари 2020г.- 750,00лв. За последният месец на осн. чл.224, ал.1 от КТ била начислена, но неизплатена и сума в размер на 272,73лв.

 След подаване на заявлението и въз основа на  постъпил сигнал относно извършване на проверка на основание чл. 21, ал. 1 от Закона за гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя /ЗГВРСНР/, чл. 5, ал. 1 от Наредбата за реда и начина за информиране на работниците и служителите и за отпускане и изплащане на гарантираните вземания при несъстоятелност на работодателя /НРНИРСОИГВНР/ старши инспектор по осигуряването в ТП на НОИ гр.Варна извършил проверка по разходите на държавно обществено осигуряване на „Политур 2016“ ЕООД.

За резултатите от проверката бил съставен констативен протокол № КВ-5-03-01004085/15.09.2021г.

Според този документ, със Задължителни предписания ЗД-1-03-00977924/12.08.2021г., връчени на 17.08.2021 г. от „Политур 2016“ ЕООД било  поискано представяне на документи във връзка с извършваната със Заповед № ЗГ-5-03-00966955/23.07.2021 г. /връчена на 17.08.2021 г./ проверка на основание чл. 21, ал. 1 от Закон за гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя. На 23.08.2021г. на дружеството била връчена       Заповед за проверка № ЗГ-5-03-00966955/23.07.2021 г. с променен /до 14.11.2021 г./ срок за извършване на проверка за начислени, но неизплатени трудови възнаграждения и парични обезщетения, дължими от работодателя по КТ и други нормативни актове.        На 29.07.2021 г. осигурителят „Политур 2016“ ЕООД изготвил справки за размера на начислените, но неизплатени трудови възнаграждения и парични обезщетения, дължими от работодателя по Кодекса на труда и други нормативни актове /Приложение № 1/ към чл. 4, ал. 1 oт НРНИРСОИГВНР, при нормативно определен срок за изготвяне на справката 21 дни от вписване на съдебното решение по чл. 6 ЗГВРНР в търговския регистър, който срок бил спазен.

Със Заявления вх. № 1029-02-17533/11.08.2021 г. и вх. № 1029-02-17534/11.08.2021г., С.Т.Т.- управител на „Политур 2016“ ЕООД, чрез пълномощника си Г.И.С., представил справки /Приложение № 1/ към чл. 4, ал, 1 от НРНИРСОИГВНР за 21 лица.

Декларация Приложение № 2 към чл. 5, ал. 2 от Наредба за реда и начина за информиране на работниците и служителите и за отпускане и изплащане на гарантираните вземания при несъстоятелност на работодателя от 23.07.2021 г. била подадена в ТП на НОИ - Бургас вх. № 1004-02-35/29.07.2021 г. от Г.И.С., представляващ „Политур 2016“ ЕООД, ЕИК *********. Представителят декларирал, че „Политур 2016“ ЕООД е осъществявал дейност най-малко 12 месеца преди началната дата на неплатежоспособността - 14.07.2021г. за времето от 01.07.2019 г. до 31.05.2021 г.

Във връзка със Задължителни предписания № ЗД-1-03-00977924/12.08.2021г., връчени на 17.08.2021 Г, от дружеството било поискано представяне на следните документи: за информиране /обява на подходящо място в предприятието или съобщение с обратна разписка на всеки работник и служител/ на работниците и служителите за датата на вписване на съдебното решение по чл. 6 от Закона за гарантираните вземания на работниците и служителите, при несъстоятелност на работодателя /ЗГВРСНР/ в търговския регистър и реда за получаване на гарантирани вземания по ЗГВРСНР;    удостоверяващи упражняването на дейност най-малко 12 месеца преди началната дата на неплатежоспособността, съответно на свръхзадължеността - копие от данъчната декларация, счетоводни отчети, сключени търговски сделки, удостоверение от банките за финансова активност; досиета на работниците и служителите, имащи право на гарантирани вземания и РПВ/фишове/ за начислените, но неизплатени възнаграждения; удостоверяващи последните плащания на възнаграждения и обезщетения, оборотни ведомости, аналитичност на сметки: разходи за персонал, каса, банка.

На 09.09.2021 г. били изпратени трудовите досиета за 21 лица, съдържащи трудови договори, справки за приети и отхвърлени уведомления по чл. 62, ал. 5 от КТ и заповеди за прекратяване на трудови правоотношения, фишове за начислени, но неизплатени възнаграждения /разпечатки от програмата за РЗ/ и справка за актуалното състояние на всички трудови договори.

Не били представени документи за информиране на работниците и служителите за датата на вписване на съдебното решение по чл. 6 от Закона за гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя /ЗГВРСНР/ в търговския регистър и реда за получаване на гарантирани вземания по ЗГВРСНР, документи, удостоверяващи упражняването на дейност най-малко 12 месеца преди началната дата на неплатежоспособността, съответно на свръхзадължеността - копие от данъчната декларация, счетоводни отчети, сключени търговски сделки, удостоверение от банките за финансова активност, документи удостоверяващи последните плащания на възнаграждения и обезщетения, оборотни ведомости, аналитичност на сметки: разходи за персонал, каса, банка.

С констативен протокол № КВ-5-03-01004085/15.09.2021г. били отчетени и резултатите от извършена проверка, удостоверена с констативен протокол № КП-5-03-00901703/30.03.2021г. С последният било установено, че за 2019г. дружеството не е подало ГДД. Според данни, предоставени от ТД на НАП гр.Варна за обобщени обороти на фискални устройства, липсвали обороти за период .06.2019г. - .12.2020г.

С констативен протокол № КВ-5-03-01004085/15.09.2021г. било прието и че „Политур 2016“ ЕООД е упражнявало търговска дейност през периода 13.06.2016г. - 30.06.2019г, чрез предоставяне на хотелиерски услуги в нает обект от „Синчец ММ“ ЕООД, ЕИК *********, представляващо хотелски комплекс „Дана палас“ в к.к. Златни пясъци“. Доказателсва за сочения факт по делото не са представени.

Съдът отбелязва, че констатациите в протокол № КП-5-03-00901703/30.03.2021г. са базирани на справка, получена от ТД на НАП гр.Варна и липсата на представени от осигурителя счетоводни и банкови документи.

Въз основа на посочените факти и поради липса на документи контролният орган на ТП на НОИ, съставил констативен протокол № КВ-5-03-01004085/15.09.2021г. преценил, че не може да се установи правото на гарантирани вземания на лица, работили в „Политур 2016“ ЕООД, съгласно чл. 4 от Закон за гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя.

Като взел предвид констатациите в двата посочени протокола директорът на Фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите" издал оспорения акт, с който отказал на жалбоподателката изплащане на гарантирано вземане.

Приел, че с решение №53/13.07.2021г. на Окръжен съд гр. Бургас било открито производство по несъстоятелност на „Политур 2016“ ЕООД, гр.Созопол, ЕИК *********. Решението било вписано на 14.07.2021г. При това положение 36 месечния период, за който се гарантират начислените, но неизплатени месечни трудови възнаграждения и парични обезщетения е от 1.07.2018г. до 30.06.2021г.вкл.

Посочил, че на жалбоподателката били начислени и неизплатени трудови възнаграждения за периода 19.09.2019г.- 31.01.2020г., но не можело да бъде удостоверена по безспорен начин извършвана от дружеството дейност след 01.07.2019г. Затова и липсвало правно основание за изплащане на гарантирано вземане.

Като доказателства по делото са представени извлечения от регистъра на осгурените лица и регистъра за трудовите договори, информацията от които потвърждава фактите, указани в подаденото от жалбоподателката заявление- декларация за трудовия и осигурителния й статус.

Представени са и документи, подадени от „Политур 2016“ ЕООД по т.д. № 200/2021г. по опис на Окръжен съд гр. Бургас- молба за откриване на проивзодство по несъстоятелност, в която се сочи, че дейността на дружеството е била фактически прекратена през 2020г.; баланс на дружеството към 31.12.2020г.; отчет за приходите и разходите за 2020г.; документи, удостоверяващи задължения на дружеството към НАП и към работници и служители (за периода .07.2019г.- 01.2020г.); заключение на счетоводна експертиза, при извършването на която вещото лице е взело предвид и движенията на парични средства от 2019г.- 12.06.2021г.

ІІ. ПРАВОТО:

Оспореният акт е издаден от компетентен орган по см. на чл. 26, ал. 3 ЗГВРСНР. Спазена е предвидената от закона форма. В оспорения акт са посочени фактическите и правни основания за издаването му.

Съдът намира, възраженията за процесуална незаконосъобразност за основателни, тъй като не са изяснени и доказани всички факти, въз основа на които да е възможно да се направи законосъобразна преценка за липсата на предпоставките за изплащане на гарантирано вземане.

Гарантираните вземания по ЗГВРСНР се отпускат въз основа на заявление-декларация по образец, подадена от работника или служителя до териториалното поделение на Националния осигурителен институт по седалището на работодателя в тримесечен срок от датата на вписване на решението по чл. 6 или от датата на информиране на работниците и служителите от българския работодател за обстоятелството, че е открито производство по несъстоятелност по реда на законодателството на другата държава – чл. 25 ЗГВРСНР.

Съгласно чл. 3 ЗГВРСНР, гарантирани вземания на работниците и служителите са начислени и неизплатени трудови възнаграждения, дължими по индивидуални и колективни трудови договори, както и парични обезщетения, дължими от работодателя по силата на нормативен акт.

Разпоредбата на чл. 4, ал. 1 ЗГВРСНР определя лицата, които имат право на гарантирани вземания по ЗГВРСНР - работници и служители, които са или са били в трудово правоотношение с работодателя по чл. 2, а втората алинея на чл. 4 ЗГВРСНР въвежда условие за ползване на правото на гарантирани вземания права по този закон - работодателят да е осъществявал дейност най-малко 12 месеца преди началната дата на неплатежоспособността, съответно свръхзадължеността, посочена в решението по чл. 6.

ЗГВРС е приложим за всички физически и юридически лица, които наемат лица по трудово правоотношение и спрямо които може да се открие производство по несъстоятелност по реда на Търговския закон или по реда на специални закони – чл. 2 ЗГВРСНР.

Правото на гарантирани вземания за работниците и служителите по чл. 4, ал. 1, според разпоредбата на чл. 6 ЗГВРСНР, възниква от датата на вписване в търговския регистър на съдебното решение за: 1. откриване на производство по несъстоятелност; 2. откриване на производство по несъстоятелност с едновременно обявяване в несъстоятелност; 3. откриване на производство по несъстоятелност, постановяване на прекратяване дейността на предприятието, обявяване на длъжника в несъстоятелност и спиране на производството поради недостатъчност на имуществото за покриване на разноските по производството.

На основание чл. 29 ЗГВРСНР е приета Наредбата за реда и начина за информиране на работниците и служителите и за отпускане и изплащане на гарантираните вземания при несъстоятелност на работодателя.

Нормата на чл. 3, ал. 1 от Наредбата регламентира задължение работодателят да информира работниците и служителите си за датата на вписването в търговския регистър на съдебното решение по чл. 6 ЗГВРСНР (във връзка с откритото производство по несъстоятелността) и за реда за получаване на гарантираните вземания по ЗГВРСНР и то в 14-дневен срок от вписване на съдебното решение по чл. 6 ЗГВРСНР в търговския регистър. В случаите, в които трудовото правоотношение на работника или служителят е прекратено през месеца на вписване в търговския регистър на решението по чл. 6 от закона или през последните 36 предходни календарни месеца, информирането се извършва чрез изпращане на съобщение с обратна разписка на всеки работник и служител – чл. 3, ал. 2 от Наредбата.

Следващата разпоредба от Наредбата – чл. 4, задължава работодателя да изготви за всяко правоимащо лице справка по образец съгласно приложение № 1, в срок от 21 дни от вписване на съдебното решение по чл. 6 ЗГВРСНР в ТР. Изисква се справката да се изготви в 3 екземпляра - за лицето, за ТП на НОИ и за работодателя, като екземплярът за правоимащия работник или служител се връчва лично или се изпраща чрез лицензиран пощенски оператор с обратна разписка. Наредбата предвижда и извършване на проверка от страна на контролните органи на НОИ, по реда на Инструкция № 1 от 3 април 2015 г., както и възможност работниците и служителите да оспорят данните в справката по чл. 4, като подадат възражение.

Част от изложените до тук предпоставки за възникване на правото за изплащане на гарантирано вземане, досежно наличието на вписано в търговския регистър решение за откриване на производство по несъстоятелност, наличие на трудов договор, начислено и неизплатено трудово възнаграждение и подадено заявление в срока по чл.25 от ЗГВРСН, са доказани като издателят на оспорения акт приема за недоказана тази по чл. 4, ал.2 от ЗГВРСНР.

По делото няма спор, че с решение №53/13.07.2021г. на Окръжен съд гр. Бургас, постановено по т.д. № 200/2021г. по отношение  на „Политур 2016“ ЕООД, гр.Созопол, ЕИК ********* е открито производство по несъстоятелност, което решение е вписано в Търговския регистър 14.07.2021г.

Въпреки липсата на информация за уведомяване на работниците и служителите за посочения факт, в предвидения от наредбата срок дружеството е изготвило и представило справка по образец за всеки един от работниците, вкл. и за жалбоподателката А.И..

Доказано е и че същата, по силата сключен и регистриран трудов договор, е заемала в „Политур 2016“ ЕООД длъжността „технически сътрудник“ за периода 19.09.2019г.- 03.02.2020г., за който период и е начислено, но неизплатено трудово възнаграждение, както и че е подала заявление- декларация в тримесечен срок от вписване на решението за откриване на производство по несъстоятелност в Търговския регистър.

Доказано е, че дружеството е подало декларация Приложение № 2 към чл. 5, ал. 2 от Наредба за реда и начина за информиране на работниците и служителите и за отпускане и изплащане на гарантираните вземания при несъстоятелност на работодателя, с която е декларирано, че „Политур 2016“ ЕООД е осъществявало дейност най-малко 12 месеца преди началната дата на неплатежоспособността - 14.07.2021г., за времето от 01.07.2019 г. до 31.05.2021 г.

Както вече бе посочено, административният орган приема за недоказана предпоставката по ал.2 на чл.4 от ЗГВРСНР.

Според тази разпоредба, лицата по ал. 1 могат да ползват права по този закон, при условие че работодателят е осъществявал дейност най-малко 12 месеца преди началната дата на неплатежоспособността, съответно свръхзадължеността, посочена в решението по чл. 6.

Извода за липсата на доказателства за осъществяване на дейност най-малко 12 месеца преди началната дата на неплатежоспособността, съответно свръхзадължеността, посочена в решението по чл. 6, е направен въз основа на констатациите в констативни протоколи №КВ-5-03-01004085/15.09.2021г. и № КП-5-03-00901703/30.03.2021г., като същите са базирани единствено върху факта на непредставяне от „Политур 2016“ ЕООД на изискани документи. Изключение прави само констатацията за липса на подадена ГДД за 2019г. и за   липсващи обороти за период .06.2019г. - .12.2020г.,  която информация е предоставена от  ТД на НАП гр.Варна.

Същевременно индикация за извършване на търговска дейност за периода .06.2019г. - .12.2020г. се съдържа в документите, представени пред Окръжен съд гр.Бургас в хода на производството по несъстоятелност и подадената декларация по приложение № 2 към чл. 5, ал. 2 от Наредбата за реда и начина за информиране на работниците и служителите и за отпускане и изплащане на гарантираните вземания при несъстоятелност на работодателя. Отделно от това, липсата на подадена ГДД за 2019г. и на обороти за период .06.2019г. - .12.2020г., не предпоставя автоматичен извод за липса на извършвана търговска дейност. Възможно е дружеството да не е извършвало дейност по непосредствено предоставяне на хотелиерска услуга на конкретни лица, така че да реализира оборот чрез регистрираните фискални устройства, но да не е преставало да търси възможности за това, чрез водене на преговори с евентуални контрагенти или сключване на търговски сделки за предоставяне на хотелиерски услуги.

Извод за липса на извършвана дейност не може да се гради и само върху обстоятелството, че дружеството не е представило изисканите от него документи.

Издателят на оспорения акт  е следвало да положи необходимите усилия за изясняване на релевантните за спора обстоятелства, каквото задължение има по силата на  чл. 35 и чл. 36 от АПК, но не го е сторил.

От съответното поделение на НАП биха могли да бъдат изискани всички, подавани от дружеството документи през процесния период, касаещи дейността му, с изключение на съдържащите данъчна и осигурителна информация или и такава, получена по реда на чл.74, ал.2, т.1 от ДОПК. Не съществува пречка и за допускане в хода на административното производство на съдебно икономическа експертиза.

Нещо повече, законодателят е предвидил изрична възможност за спиране на производството- чл. 26, ал. 2, т.1 от ЗГВРСНР, когато са налице доказателства, които могат да доведат до издаване на разпореждане за отказ.

В случая без съмнение са били налице такива данни- получена информация за липса на подадена ГДД за 2019г. и на реализирани обороти за период .06.2019г. - .12.2020г., тези данни обаче предпоставят необходимост от събиране и на други доказателства.

Вместо да извърши предвиденото от закона процесуално действие и да спре производството за събиране на достатъчно доказателства, въз основа на които да е възможно да се направи обоснован извод дали през процесния период дружеството е извършвало дейност, административният орган е постановил отказ в нарушение на разпоредбите на чл.35 и 36 от АПК.

Отделно от това оспореният акт не е съответен и на целта на закона- закрила на работниците и служителите в случай на неплатежоспособност на работодателя, за да им се осигури минимално ниво на защита, в частност за да се гарантира изплащането на дължимите им вземания. Оспорваният акт не е съобразен и със социалната цел на Директива 2008/94/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 22 октомври 2008 година относно закрилата на работниците и служителите в случай на неплатежоспособност на техния работодател.

Предвид изложеното съдът намира, че Разпореждане № 4506-40-270/27.10.2021г., издадено от директор на Фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите" следва да бъде отменено, а преписката върната на административния орган за прилагане на закона съобразно дадените с това решение, указания за тълкуването и прилагането му.

Предвид изхода на спора и с оглед изрично направеното искане, и представените доказателства, съдът намира, че са налице предпоставките по чл. 38, ал. 2 от ЗА и на адвоката, оказал безплатна правна помощ на жалбоподателката в настоящото производство, следва да бъде присъдено адвокатско възнаграждение в размера, определен в наредбата по чл. 36, ал. 2 от ЗА така, както е поискано. На основание чл. 8, ал. 3 от Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения Агенция по вписванията следва да бъде осъдена да заплати на адв. Я.Д.К. ***, сумата от 500.00 (петстотин) лева – минимален размер адвокатско възнаграждение за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела без определен материален интерес.

Поради изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд гр. Бургас, ІV-ти състав,

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ Разпореждане № 4506-40-270/27.10.2021г., издадено от директор на Фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите", с което на А.В.И. е отказано изплащане на гарантирано вземане .

ИЗПРАЩА административната преписка на Директор на Фонд „ГВРС“ - София за постановяване на административен акт по заявление с вх. № 4502-02-26/07.09.2021 г., подадено от  А.В.И., съобразно дадените в мотивите на настоящото съдебно решение указания по тълкуването и прилагането на закона.

ОСЪЖДА Националния осигурителен институт да заплати на адв. Я.Д.К. *** сума в размер на 500лв., представляваща възнаграждение за адвокат.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България, в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.                                          

                                                            

 

СЪДИЯ: