Р Е Ш Е Н И Е № 176
Гр. Сливен, 01.10.2019 г.
В И М Е Т О Н А Н А
Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на трети септември две хиляди и деветнадесета
година в състав:
Административен съдия: Иглика Жекова
при участието на прокурора ………………………
и при секретаря Р. Желева, като разгледа докладваното от съдия Иглика
Жекова административно дело № 161 по описа на Административен съд гр. Сливен за
2019 година, за да се произнесе съобрази следното:
Производството е образувано по жалба от „С.К.“ ЕООД, ЕИК ******, със
седалище и адрес на управление гр. Сливен, ул. „Сава Филаретов“ № 26А,
представлявано от управителя С.И.Д. срещу Решение рег. № 32-96848/01.04.2019 г.
на С.Д. Директор на ТД „Северна морска“ към Агенция „Митници“, с което е прието
следното: 1. Отказано е да се приеме митническата стойност на декларираната
стока по митническа декларация MRN:
19BG002002001689R5/31.01.2019 г.; 2. Определена
е митническата стойност на внасяната от „С.К.“ ЕООД стока по същата митническа
декларация, както следва: Стока № 1 - „Спортни обувки с горна част и ходила от
пластмаси“: модели PU sport shoes 30469
36-41- 1200 чифта, PU sport shoes 30381 36-41-2052 чифта, PU sport shoes BR 1822-2 36-41-600 чифта, PU sport shoes 30382
36-41-1944 чифта, PU sport shoes 30387 36-41-168 чифта,
код по ТАРИК **********, митническа стойност 5,52 лв./чифт, с база за формиране
на митническата стойност MRN: 18BG005803Н0059005 от 17.12.2018 г.; - модели „Спортни
обувки с горна част и ходила от пластмаси“: модели PU sport shoes 30419
36-40-192 чифта, PU sport shoes 30420 41-40- 144 чифта, код по ТАРИК **********,
митническа стойност 5,90 лв./чифт, с база за формиране на митническата стойност
MRN: 18BG005803Н0056566 от 05.12.2018 г.; модели „Спортни обувки с горна част и
ходила от пластмаси“: модели PU sport shoes 30389 24-29-264 чифта, PU sport
shoes 30391 30-35-336 чифта, код по ТАРИК **********, митническа стойност 3,61
лв./чифт, с база за формиране на митническата стойност MRN: 18BG005803Н0056566
от 24.10.2018 г.; Стока № 2 - „Спортни
обувки с горна част от текстилни материали и ходила от пластмаси: модел 30376
41-46 – 228 чифта, модел 30377 36-40 – 3624 чифта, код по ТАРИК **********,
митническа стойност – 4,42 лв./чифт – база за формиране на митническата
стойност MRN: 18BG002002Н0168407 от 27.11.2018 г.; Стока № 3 – „Стелки за
обувки от изкуствени материали 600 чифта“, код по ТАРИК ********** – митническа
стойност 0,19 лв./чифт – база за формиране на митническата стойност MRN: 18BG002002Н0159661
от 09.11.2018 г.; Разпоредено е да се коригира митническа декларация MRN:
19BG002002001689R5/31.01.2019 г., като за стока № 1 е внесена корекция в кл.
6/8 „Описание на стоките“, в кл. 6/5 „Брутна маса“, в кл. 6/1 „Нетна маса“, в
кл. 6/14 „Код на стоката“ и в кл. 8/6 „Статистическа стойност“ вместо
11 246,19 да се чете 32 921,28; Стока № 2 – в кл. 8/6 „статистическа
стойност“ вместо 6 157,61 да се чете 17 025,84; Стока № 3 – кл. 8/6
„Статистическа стойност“ вместо 52,16 да се чете 114; Създадени са нови стоки №
4 и № 5: „Спортни стоки с горна част и ходила от пластмаси – модели PU sport
shoes 30419 36-40-192 чифта, PU sport shoes 30420 41-40 -144 чифта“: кл. 6/5
„Брутна маса“ да се чете 232,80; кл. 6/1 „Нетна маса“ – да се чете 190,80; кл.
6/14 „Код на стоката – код по Комбинираната номенклатура“ да се чете 64029996;
кл. 6/15 „Код на стоката – код по ТАРИК“ да се чете 00; кл. 8/6 „Статистиическа
стойност“ да се чете 1 982,40; Стока № 5 – „Спортни обувки с горна част и
ходила от пластмаси – модели PU sport shoes 30382 24-29-264 ч., PU sport shoes 30391
30-35-336 ч.“: кл. 6/5 „Брутна маса“ – да се чете 289,00; кл. 6/1 „Нетна маса“
да се чете 214,00; кл. 6/14 „Код на стоката – код по Комбинираната
номенклатура“ да се чете 64029991; кл. 6/15 „Код на стоката – код по ТАРИК“ да
се чете 00; кл. 8/6 „Статистическа стойност“ да се чете 2166, като е определен
нов общ размер на дължимите публични вземания по цитираните митнически
декларации, както следва: мито в размер на 9 108,48 лв. и ДДС в размер на
12 775,59 лв., или дължими суми за доплащане – мито в размер на
6 224,38 лв. и ДДС в размер на 8 665,38 лв., ведно с лихва върху
размера на вземанията на основание чл. 59 ал. 2 от ЗДДС, вр. пар. 1 и пар. 2 от
Регламент (ЕС) № 952/2013 г.
Оспорването намира правното си основание в нормата на чл. 44 от
Регламент (ЕС) № 952/2013 г. на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври
2013 година за създаване на Митнически кодекс на Съюза и чл. 220 от Закона за
митниците, като образуваното съдебно производство се движи по реда на чл. 145 и
сл. от АПК.
В жалбата си оспорващото дружество излага доводи за материална и
процесуална незаконосъобразност на атакувания административен акт. Твърди се,
че не е ясно защо органът е пристъпил към прилагане на чл. 74 параграф 2 б. „б“
от МК, доколкото дружеството е представило договор за покупко – продажба,
фактура, платежни документи за заплащане цената на стоките, фактура за
транспортните разходи, с което е доказал декларираната митническа стойност.
Счита, че решението е немотивирано, а търговецът не е надлежно уведомен за
обстоятелствата, на които се основават съмненията, в която връзка пък е
следвало да се изиска обосновка на договорната стойност. Твърди, че не е
спазена разпоредбата на чл. 141 параграф 1 от Регламент за изпълнение 2015/2447,
като органът се задоволил само с упоменаване на 4 бр. митнически декларации,
послужили му като основание за определяне на по – високата митническа стойност.
Моли съда да отмени атакувания акт.
В с.з. дружеството – жалбоподател се представлява от надлежно
упълномощен адв. Св. Ж. ***, която поддържа жалбата и моли съда да я уважи. Счита,
че административният орган не е доказал, че стоките по ползваните за издаване
на акта митнически декларации са „сходни“ съобразно нормативните изисквания.
Дефиницията за „сходни“ стоки изисквала уточнения и съвпадения не само по
произхода на стоките, но и по отношение на качеството, търговската марка и
търговското равнище. Счита още, че и решението в частта на промяна на тарифния
номер е незаконосъобразно, тъй като не били извършени действия за установяване,
че процесните стоки не отговарят като материал на декларираното. Моли съда за
отмяна на оспореното решение, с претенция за разноски. В писмени бележки
уточнява, че в оспореното решение липсват мотиви за промяна на тарифния код и
създаването на два нови вида стоки. По митническа декларация MRN:
18BG002002Н0168407 от 27.11.2018 г. стоките били декларирани с митнически курс
на щатския долар, различен от този, на който са обмитявани процесните стоки, не
било отчетено и различното място на натоварване на стоките и съответно – различните транспортни разходи.
В MRN: 18BG002002Н0159661 от 09.11.2018 г. не били отчетени от органа
различните елементи, които включва митническата стойност, като процесните стоки
били с условие FOB (без застраховка и включени транспортни разходи), а тези на третото
лице били с условие на доставка CFR (включени транспортни разходи и застраховка. По
отношение на декларациите на третите лица с внос от ТД Югозападна моли да се
съобрази, че в митническата стойност е включен и вътрешният транспорт от
пристанището, на което са пристигнали от К. в България до София, което също не
било отчетено от органа при определяне на новата митническа стойност.
В с.з. административният орган се представлява от надлежно упълномощен
гл. юрк Т. К., който оспорва жалбата и моли съда да потвърди обжалваното
решение.
Въз основа на
всички събрани по делото писмени доказателства съдът прие за установена
следната фактическа обстановка:
С Митническа декларация
с MRN: 19BG002002001689R5/31.01.2019 г. „С.К.“ ЕООД декларирало данни за
доставка на стоки за режим допускане за свободно обращение, както следва: Спортни
обувки с горна част и спортни обувки с горна част и ходила от пластмаси: мод.
30469 36-41-1200 ч; мод. 30381 36-41-2052 ч.; мод. BR1822-2
36-41 – 600 ч.; мод. 30382 36-41 – 1944 ч.; мод. 30387 36-41 – 168 ч.; мод.
30419 36-40 – 192 ч.; мод. 30420 41-46 – 144 ч.; мод. 30389 24-29 – 264 ч.;
мод. 30391 30-35-336 ч., в кл. 33 е посочен
тарифен код 64029190, в кл. 35 е посочено
бруто тегло 4010.8, в кл. 38 нето тегло – 3133.3, в кл. 42 цена на стоката –
5520, в кл. 46 статистическа стойност – 11 246.19; спортни обувки с горна част
от текстилни материали и ходила от пластмаси: мод. 30376 41-46 – 228 ч. и мод.
30377 36-40 – 3624 ч., в кл. 33 е посочен тарифен код 64041990, в кл. 35 бруто
тегло – 2444.3, в кл. 38 –нето тегло 1966.85, в кл. 42 цена на стоката 3081.6 и
в кл. 46 статистическа стойност 6368.61; Стелки за обувки от изкуствени
материали – 600 ч., с посочен тарифен код **********, в кл. 35 бруто тегло –
25, в кл. 38 нето тегло 20, в кл. Цена на стоката 24 и в кл. 46 статистическа
стойност 52.16, условия на доставка FOB, износител
WENZHOU LAND PORT INTERNATIONAL TRA 23/f INTERNATIONAL
TRADE CENTER, LIM WENZHOU 1, К.. Въз основа на декларираната
митническа стойност на 30.01.2019 г. по банков път са заплатени мито в размер
на 2 885,00 лв. и ДДС в размер на 4 112,00 лв. Сума в размер на
11 284,80 щатски долара е заплатена по банков път на WENZHOU LAND PORT
INTERNATIONAL TRA 23/f INTERNATIONAL TRADE CENTER, LIM WENZHOU 1, К. с
наредител „С.К.“ ЕООД на 28.12.2018 г.
С писмо рег. №
32-37789/06.02.2019 г. СД Директор на ТД „Северна морска“ при Агенция „Митници“
изискал от „С.К.“ ЕООД за нуждите на допълнителна проверка по горецитираната
декларация допълнителни документи, както и изискано еднократно обезпечение в
размер на 16 580,99 лв. В отговор на писмото дружеството представило
Договор за покупко – продажба, сключен на 20.11.2018 г. между WENZHOU LAND PORT
INTERNATIONAL TRADE CO, LTD като продавач и „С.К.“ ЕООД като купувач
за продажбата на PU обувки 9360 чифта, Платнени обувки 4716
чифта и стелки 600 чифта, с договорена продажна цена от 11 284,80 щатски
долара, счетоводни фактури за извършени продажби и издадено от „Прокредит банк“
АД Потвърждение за плащане на сума в размер на 11 284,80 щатски долара по
банков път с получател WENZHOU LAND PORT INTERNATIONAL TRA 23/f INTERNATIONAL
TRADE CENTER, LIM WENZHOU 1, К. и наредител „С.К.“ ЕООД, извършено на 28.12.2018
г.
На 13.02.2019 г.
Началник на МП/МБ при Митница Варна съставил Служебна бележка относно
определяне на митническа облагаема стойност на стоките по МД 19BG002002001689R5/31.01.2019
г., адресирана до началник на отдел „Митническа дейност“. Съгласно съдържанието
на същата, служители на ГД МРР извършили проверка на стоките, изискано било
становище относно митническата стойност на последните.
На 18.02.2019 г.
държавен инспектор в отдел „МД“, сектор „МП“ в ТД „Северна морска“ съставил Служебна
бележка до началника на МП „Варна запад“. Съгласно същата, с процесната
митническа декларация за допускане за „свободно обращение“ са декларирани 908
бр. колета, като към декларацията са представени фактура за покупко – продажба
№ WV-18119/17.12.2018 г., опаковъчен лист,
декларация за данните, свързани с митническата стойност, коносамент № MAEU
********* с бруто кг. – 8403.300, контейнер № TGHU93198248
1х40 НС, 1185 колета, с място на натоварване – пристанище NINGBO
на дата 27.12.2018 г., фактура № **********/25.01.2019 г. за извършени
транспортни и други разходи, платежни документи за внесени мито и ДДС; изискани
са и предоставени по един брой мостри на спортни обувки по модели и е дадено
становище за тарифиране в съответния код по ТАРИК. Прието е, че договорът за
покупко – продажба е сключен на 20.11.2018 г., а в същия е цитирана фактура PIWV-18119,
която е представена при допускане на стоката до свободно обращение с дата
17.12.2018 г., т.е. към датата на сключване на договора за покупко-продажба е цитирана
фактура, която все още не е била осъществена. Формиран е извод, че към момента
на сключване на договора не може да бъде известен номер на фактура за продажба,
която се осъществява на по-късен етап. Представеното потвърждение за плащане от
„Прокредит Банк“ ЕАД било със същата посочена фактура за сумата от
11 284,40 щ.д., а дружеството не дало съгласие за извършване на проверка в
обслужващата банка на извършените разплащания между дружеството и „Уенжу Ланд
Порт Интернешънъл Трейд Ко“, К., от което не можело да се установи дали това е
единственото разплащане за сделката по банков път. С позоваване на чл. 140 пар.
2 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447 на Комисията било прието, че
стойността не може да се определи по реда на чл. 70 пар. 1 от Кодекса и следва
да се приложи чл. 74 пар. 1 от МКС. Извършени били проверки в база данни на
„Система за предоставяне на информация за управленски цели от митнически и
акцизни документи – МИС3А“ за периода 01.10.2018 г. – 07.01.2019 г. и не били
установени за приблизително същия период декларирани митнически стойности по
реда на чл. 70 от МКС за идентични стоки, изпратени от същия изпращач до същия
получател. Поради това било прието, че не може да се приложи разпоредбата на
чл. 74 пар. 1 б. „а“ от МКС и следва да се пристъпи към определяне на
митническата стойност по реда на чл. 74 пар. 1 б. „б“. След направена справка
за продадени за ЕС и изнесени в същото или приблизително същото време, в същото
или приблизително същото количество стоки, били установени декларирани и приети
митнически стойности за „сходни стоки“ с произход К., внасяни в същия период от
друг износител и от други дружества – вносители по MRN: 18BG005803Н0059005 от
17.12.2018 г. – дамски спортни обувки с ходила и горна част от изк. материали, код
по тарик ********** – митническа стойност 5,52 лв. за 1 чифт съгласно чл. 74
пар. 2 б. „б“ от МКС; MRN: 18BG005803Н0056566 от 05.12.2018 г. – мъжки спортни
обувки с ходила и горна част от изкуствени материали, код по тарик ********** с
митническа стойност 5,90 лв. за 1 чифт съгласно разпоредбите на чл. 74 пар. 2
б. „б“ от МКС; MRN: 18BG005803Н0056566 от 24.10.2018 г. – детски спортни обувки
с ходила и горна част от изк. материали, код по тарик ********** с митническа
стойност 3,61 лв. за 1 чифт съгласно разпоредбите на чл. 74 пар. 2 б. „б“ от
МКС, по MRN: 18BG002002Н0168407 от 27.11.2018 г. – спортни обувки с горна част
от текстил и ходила от пластмаси мъжки и дамски, код по тарик ********** с
митническа стойност 4,42 лв. за 1 чифт съгласно разпоредбите на чл. 74 пар. 2
б. „Б“ от МКС и по MRN: 18BG002002Н0137625 от 05.12.2018 г. – детски спортни
обувки с ходила и горна част от изк. материали, код по тарик ********** с
митническа стойност 3,61 лв. за 1 чифт съгласно разпоредбите на чл. 74 пар. 2
б. %б“ от МКС. Прието е, че декларираните стоки в горните митнически декларации
съставляват „сходни стоки“ според чл. 1 пар. 2 т. 14 от Регламент за изпълнение
(ЕС) 2015/2447 и е определена нова митническа стойност на процесните стоки.
В хода на съдебното
дирене към доказателствата са приобщени коментираните по горе митнически
декларации, както следва:
MRN:
18BG005803Н0059005 от 17.12.2018 г., с която трето лице е декларирало данни за
доставка на стоки за режим допускане за свободно обращение, в т.ч.: Дамски
обувки с ходила и горна част от изк. материали – 800 чифта, код по тарик ********** – митническа стойност 5,52 лв. за 1
чифт, условия на доставка FOB, износител УЕНДЖОУ РОНГГУАНГ ИМПОРТ ЕКСПОРТ, К..
MRN: 18BG005803Н0056566 от 05.12.2018 г., с
която трето лице е декларирало данни за доставка на стоки за режим допускане за
свободно обращение стоки, в т.ч. мъжки спортни обувки с ходила и горна част от
изкуствени материали, код по тарик ********** с митническа стойност 5,90 лв. за
1 чифт, с износител ТАИЗХОУ БОИАНГ ШУУС КО ЛТД, К. и условия за доставка FOB.
MRN:
18BG002002Н0168407 от 27.11.2018 г. – с която трето лице е декларирало данни за
доставка на стоки за режим допускане за свободно обращение, в т.ч. Спортни
обувки с горна част от текстил и ходила от пластмаси мъжки и дамски, код по
тарик ********** с митническа стойност 4,42 лв. за 1 чифт, с износител YIWU BIYANG IMPORT AND EXPORT CO LI, К. и условия за
доставка FOB.
MRN: 18BG002002Н015966
от 09.11.2018 г., с която трето лице е декларирало данни за доставка на стоки
за режим допускане за свободно обращение, в т.ч. стелки за обувки с код по
тарик 64069050 с износител BOKO TRADE LIMITED, К. с
условия на доставка CFR.
Съгласно писмо рег.
№ 32-195557/04.07.2019 г. на ТД „Югозападна“ при Агенция Митници, MRN 18BG005803H0056566/24.10.2018 г. е дублирана с MRN
18BG005803H0056566/05.12.2018 г. и на дата 24.10.2018 г. няма регистрирани
режими на дружеството – декларатор.
По делото е
назначена, изслушана и приета като неоспорена от страните съдебно – счетоводна
експертиза, която съдът кредитира като изготвена компетентно и безпристрастно.
Съгласно заключението на същата, след проверка на доказателствата по делото и
такава в счетоводството на оспорващото дружество, реално платената цена от „С.К.“
ЕООД за доставка на обувки и стелки по фактура № WV –
18119/17.12.2018 г. е 11 284,80 щ.д., като преводът е извършен на
27.12.2018 г. от разплащателна сметка на дружеството в долари в „Прокредит
Банк“ ЕАД, като платената от дружеството цена
на стоките напълно съответства на съставените два бр. ЕАД: ЕАД № 19BG002002001689R5 – 8 625,60 щ.д. и ЕАД
№ 19BG002002001691R7 – 4 560,24 щ.д.
До дружеството било
изпратено Съобщение по чл. 22 пар. 6 от Регламент /ЕС/ № 952/2013 г. на ЕП и на
Съвета за създаване на Митнически кодекс, с което адресатът бил уведомен за
мотивите, на които ще се основава решение на митнически орган относно МД № 19BG002002001689R5/31.01.2019
г.
На 01.04.2019 г.
С.Д. Директор на ТД Северна морска при Агенция „Митници“ издал Решение рег. №
32-96848/01.04.2019 г. на С.Д. Директор на ТД „Северна морска“ към Агенция
„Митници“, с което е прието следното: 1. Отказано е да се приеме митническата
стойност на декларираната стока по митническа декларация MRN:
19BG002002001689R5/31.01.2019 г.; 2. Определена е митническата стойност на
внасяната от „С.К.“ ЕООД стока по същата митническа декларация, както следва:
Стока № 1 - „Спортни обувки с горна част и ходила от пластмаси“: модели PU
sport shoes 30469 36-41- 1200 чифта, PU sport shoes 30381 36-41-2052 чифта, PU
sport shoes BR 1822-2 36-41-600 чифта, PU sport shoes 30382 36-41-1944 чифта,
PU sport shoes 30387 36-41-168 чифта, код по ТАРИК **********, митническа
стойност 5,52 лв./чифт, с база за формиране на митническата стойност MRN:
18BG005803Н0059005 от 17.12.2018 г.; - модели „Спортни обувки с горна част и
ходила от пластмаси“: модели PU sport shoes 30419 36-40-192 чифта, PU sport
shoes 30420 41-40- 144 чифта, код по ТАРИК **********, митническа стойност 5,90
лв./чифт, с база за формиране на митническата стойност MRN: 18BG005803Н0056566
от 05.12.2018 г.; модели „Спортни обувки с горна част и ходила от пластмаси“:
модели PU sport shoes 30389 24-29-264 чифта, PU sport shoes 30391 30-35-336
чифта, код по ТАРИК **********, митническа стойност 3,61 лв./чифт, с база за формиране
на митническата стойност MRN: 18BG005803Н0056566 от 24.10.2018 г.; Стока № 2
- „Спортни обувки с горна част от
текстилни материали и ходила от пластмаси: модел 30376 41-46 – 228 чифта, модел
30377 36-40 – 3624 чифта, код по ТАРИК **********, митническа стойност – 4,42
лв./чифт – база за формиране на митническата стойност MRN: 18BG002002Н0168407
от 27.11.2018 г.; Стока № 3 – „Стелки за обувки от изкуствени материали 600
чифта“, код по ТАРИК ********** – митническа стойност 0,19 лв./чифт – база за
формиране на митническата стойност MRN: 18BG002002Н0159661 от 09.11.2018 г.;
Разпоредено е да се коригира митническа декларация MRN:
19BG002002001689R5/31.01.2019 г., като за стока № 1 е внесена корекция в кл.
6/8 „Описание на стоките“, в кл. 6/5 „Брутна маса“, в кл. 6/1 „Нетна маса“, в
кл. 6/14 „Код на стоката“ и в кл. 8/6 „Статистическа стойност“ вместо 11 246,19
да се чете 32 921,28; Стока № 2 – в кл. 8/6 „статистическа стойност“ вместо 6 157,61
да се чете 17 025,84; Стока № 3 – кл. 8/6 „Статистическа стойност“ вместо 52,16
да се чете 114; Създадени са нови стоки № 4 и № 5: „Спортни стоки с горна част
и ходила от пластмаси – модели PU sport shoes 30419 36-40-192 чифта, PU sport
shoes 30420 41-40 -144 чифта“: кл. 6/5 „Брутна маса“ да се чете 232,80; кл. 6/1
„Нетна маса“ – да се чете 190,80; кл. 6/14 „Код на стоката – код по
Комбинираната номенклатура“ да се чете 64029996; кл. 6/15 „Код на стоката – код
по ТАРИК“ да се чете 00; кл. 8/6 „Статистическа стойност“ да се чете 1 982,40;
Стока № 5 – „Спортни обувки с горна част и ходила от пластмаси – модели PU
sport shoes 30382 24-29-264 ч., PU sport shoes 30391 30-35-336 ч.“: кл. 6/5
„Брутна маса“ – да се чете 289,00; кл. 6/1 „Нетна маса“ да се чете 214,00; кл.
6/14 „Код на стоката – код по Комбинираната номенклатура“ да се чете 64029991;
кл. 6/15 „Код на стоката – код по ТАРИК“ да се чете 00; кл. 8/6 „Статистическа
стойност“ да се чете 2166, като е определен нов общ размер на дължимите
публични вземания по цитираните митнически декларации, както следва: мито в
размер на 9 108,48 лв. и ДДС в размер на 12 775,59 лв., или дължими суми за
доплащане – мито в размер на 6 224,38 лв. и ДДС в размер на 8 665,38 лв., ведно
с лихва върху размера на вземанията на основание чл. 59 ал. 2 от ЗДДС, вр. пар.
1 и пар. 2 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г.
Горната фактическа
обстановка съдът прие за установена въз основа на всички събрани в хода на
съдебното дирене годни, относими и допустими доказателства. Съдът изгради своите
изводи от фактическа страна на база всички приети по делото доказателствени
средства, които не бяха оспорени от страните по предвидения в закона ред.
Въз основа на така
изградената фактическа обстановка, съдът формира следните изводи от правно
естество:
Жалбата, като
подадена от лице с правен интерес, срещу акт, подлежащ на съдебен контрол и в
законоустановените срокове, е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата
се преценява от настоящата съдебна инстанция и като основателна.
Съображенията на
съда в тази насока са следните:
След като е сезиран
с оспорване, при служебния и цялостен контрол върху законосъобразността на
обжалвания административен акт, съгласно нормата на чл. 168 ал. 1 от АПК, съдът
провери изначално неговата валидност. Това се налага както предвид нарочно
въведеното в жалбата отменително основание по чл. 146 т. 1 от АПК, така и поради
принципа на служебното начало в административния процес, регламентиран с
нормата на чл. 9 от АПК.
Обжалваният
административен акт е постановен от материално, териториално и персонално
компетентен орган, по
арг. от чл. 19 ал. 7 от Закона за митниците (ЗМ).
Съгласно тази норма, за целите на
прилагане на чл. 29 от Регмамент (ЕС) № 952/2013 г. решения, взети без
предварително заявление, се издават от началника на митницата, където са възникнали
фактите и обстоятелствата, изискващи вземането на решение. Разпоредбата на чл.
29 от Регмамент (ЕС) № 952/2013 г. указва, че освен когато даден
митнически орган действа като правораздавателен орган, разпоредбите на член
22, параграфи 4, 5,
6
и 7,
член
23, параграф 3 и членове
26, 27
и 28
се прилагат и за решения, взети от митническите органи, без съответното лице да
е подало предварително заявление. Следователно,
оспореното решение е издадено от СД Директор на ТД Северна морска при Агенция „Митници“, при спазване
пределите на предоставените му от закона правомощия и в предписаната от закона форма. Актът, като постановен от компетентен орган и
в надлежната нормативно определена форма и съдържание, се явява валиден. Макар
валиден, при преценка на приобщените по делото писмени доказателства,
съставляващи част от административната преписка, допълнително представените
такива и с оглед относимите правни норми, съдът преценява атакуваното решение като
постановено в противоречие с материалния закон. Съображенията на съда в тази
насока са следните:
Митническата стойност е
определената за митнически цели стойност на стоките в лева, която подлежи на
деклариране от вносителя при представяне на стоките пред компетентното
митническо учреждение и служи за база за определяне на възникващите от вноса
митнически задължения. Предвид значението на митническата стойност за
определяне на размера на възникналите от вноса митнически задължения, МК,
Регламента за изпълнение и вътрешното митническо законодателство, въвеждат
редица правила и мерки за контрол и определяне елементите на облагане,
гарантиращи както добросъвестното деклариране на относимите към вноса
обстоятелства, така и установяването, обезпечаването и събирането на
действителния размер на митническите задължения. Една част от мерките се
прилагат при представяне на стоките пред компетентното митническо учреждение, а
друга след като вдигането на стоките е разрешено. Съгласно чл. 70 §1 и §2 от
МК, митническата стойност на внасяните стоки е тяхната договорна стойност, т.е.
действително платената или подлежаща на плащане цена на стоките при продажбата
им за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза, коригирана при
необходимост, като действително платената или подлежаща на плащане цена е
общата сума, която купувачът е платил или трябва да плати на продавача, или
която купувачът е платил или трябва да плати на трета страна в полза на продавача
за внасяните стоки, и включва всички суми, които са платени или трябва да бъдат
платени като условие за продажбата на внасяните стоки. Освен това митническата стойност трябва да
отразява реалната икономическа стойност на внесената стока и да отчита всички
елементи на стоката, които имат икономическа стойност - Решение от 16 ноември
2006г., Compaq Computer International Corporation, С-306/04, EU:C:2006:716, т.
20. Когато митническата стойност не може да бъде определена по правилата на чл.
70 от МК, остойностяването на внасяните стоки се извършва по реда на чл. 74 от
МК при последователно прилагане на методите в чл. 74 §2, букви а) до г), докато
се стигне до първата от тези букви, по която може да се определи митническата
стойност на стоките. Макар при митническото остойностяване на стоките приоритет
да има договорната стойност по чл. 70 от МК, разпоредбата на чл. 140 §1 от
Регламента за изпълнение дава възможност на митническите органи, при наличието
на основателни съмнения дали декларираната договорна стойност представлява
общата платена или подлежаща на плащане цена по чл. 70 §1 от МК, да поискат от
декларатора да предостави допълнителна информация. Ако и след предоставяне на
тази допълнителна информация съмненията на митническите органи не отпаднат,
съгласно чл. 140 §2 от Регламента за изпълнение те могат да отхвърлят
декларираната цена.
При липсата на уточнение с
коя друга стойност трябва да се замени договорната стойност в тези случаи,
следва да се приложат вторичните методи за определяне на митническата стойност
по чл. 74 от МК, като в тежест на митническите органи е, при условията на
приложимото общностно право, да докажат основателността на съмненията и
разликите в стойността, което да обоснове извършеното увеличаване на стойността
на процесните стоки. С процесното решение е определен нов, по – висок размер на
дължимите публични вземания по митническа декларация MRN: 19BG002002001689R5/31.01.2019 г. за поставяне под режим „допускане за свободно обращение на
стоки“ – обувки и стелки за обувки, с произход К. с декларирана обща фактурна
стойност 11 284,80 щ.д. При извършена проверка от компетентен митнически
орган било установено, че в договора за покупко – продажба от 20.11.2018 г. е
вписана фактура с дата 17.12.2018 г., което породило съмнение дали това е
единственото разплащане по сделката по банков път. Съгласно чл. 140 пар. 1 от
Регламент за изпълнение 2015/2447 на Комисията, когато митническите органи имат
основателни съмнения дали декларираната договорна стойност представлява общата
платена или подлежаща на плащане сума, посочена в чл. 70 пар. 1 от Кодекса, те
могат да поискат от декларатора да представи допълнителна информация. В
процесния случай при поискване от митническия орган дружеството представило
коментирания договор, фактура, както и потвърждение за плащане – банков
документ, съставен от „Прокредит банк“ ЕАД, удостоверяващ, че на 28.12.2018 г.
от банкова сметка *** „С.К.“ ЕООД е извършен превод в размер на 11 284,80
щ.д. с получател WENZHOU LAND PORT INTERNATIONAL TRADE CO., LTD 23/F,INT.TRADE CENTRE, LIMING
RD., WENZHOU, К., с основание за плащане invoice WV-18119.
Органът приел, че следва да се приложи чл. 140 пар. 2 от МКС, съобразно която
разпоредба, ако съмненията на митническите органи след извършената проверка не
отпаднат, те могат да решат, че стойността на стоките не може да се определи по
реда на чл. 70 параграф 1 от Кодекса. Т.е. в случая предвид преценката на
органа за наличието на основателно съмнение дали декларираната договорна
стойност представлява общата платена или подлежаща на плащане сума, е било налице основанието за пристъпване към прилагане на вторичните методи за
определяне на митническата стойност.
Съгласно правилото на чл. 74 § 1
от МК, когато митническата стойност на стоките не може да се определи съгласно
чл. 70, тя се определя при последователно прилагане на методите в чл. 74 §2,
букви а) до г), докато се стигне до първата от тези букви, по която може да се
определи митническата стойност на стоките. Съгласно чл. 141 §1 от Регламента за
изпълнение, при определяне на митническата стойност на внасяните стоки по реда
на чл. 74 §2, буква а) или б) от МК се използва договорната стойност на
идентични или сходни стоки, които са в продажба на същото търговско равнище и
по същество в същите количества като стоките, чиято стойност се определя.
Когато не може да се установи такава продажба, митническата стойност се
определя, като се има предвид договорната стойност на идентични или сходни
стоки, продавани на различно търговско равнище или в различни количества. Понятията
„идентични стоки“ и „сходни стоки“ са дефинирани съответно в чл. 1 §2 т. 4 и т.
14 от Регламента за изпълнение и според тях в рамките на определянето на
митническата стойност се разбира следното: „идентични стоки“ са стоките,
произведени в същата държава, които са еднакви във всяко отношение, включително
физическите им характеристики, качеството и репутацията им. Незначителните
различия във външния вид не изключват стоките, които в друго отношение
отговорят на определението, от третирането им като идентични; „сходни стоки“ са
стоки, произведени в същата държава, които въпреки че не са еднакви във всяко
отношение, имат подобни характеристики и подобни съставни материали, което им
дава възможност да изпълняват същите функции и да бъдат взаимозаменяеми в търговско
отношение; сред факторите, които определят дали стоките са сходни, са
качеството на стоките, репутацията им и съществуването на търговската марка. В
настоящия случай административният орган е приел в оспорения акт, че разпоредбата
на пар. 2 б. „а“ не може да се приложи, тъй като за периода 01.10.2018 г. –
07.01.2018 г. липсват данни в „Система за предоставяне на информация за
управленски цели от митнически и акцизни документи – МИС3А“, а след този период
липсва база данни по новата система МИСВ, като за приблизително същия период не
са установени декларирани митнически стойности по реда на чл. 70 от МКС за
идентични стоки, изпратени от същия изпращач до същия получател. Така
изложеното от органа обаче не е подкрепено с никакви доказателства и от същото не става ясно по какви причини е
приложен именно методът по чл. 74 пар. 2, буква „б“ от Регламент (ЕС) №
952/2013 за „сходни“ стоки. Тоест липсват доказателства, а и изложените от
органа доводи за идентични стоки, изпратени от същия изпращач до същия получател
не съответстват на заложения в пар. 2 б. „а“ смисъл. Предвид това не може да се
приеме, че правилно и законосъобразно е пристъпено към прилагане разпоредбата
на чл. 74 пар. 2 б. „б“ от МКС. Възможността на митническата администрация да
определя друга митническата стойност на внасяните стоки, когато не е получила
задоволителна информация или се съмнява основателно, че декларираните стойности
представляват цялата платена или платима сума по реда на чл. 70 от Регламент
(ЕС) № 952/2013, не освобождава същата администрация от задължение да мотивира
решението си.
На следващо място настоящата
съдебна инстанция намира, че при издаване на оспорения акт е допуснато и друго
нарушение. При прилагане на чл. 74 пар. 2 б. „б“ от МКС административният орган
се позовава на 5 броя ЕАД – MRN: 18BG005803H0059005/17.12.2018 г., MRN:
18BG005803H0056566/05.12.2018 г., MRN: 18BG005803H0056566/24.10.2018 г., MRN: 18BG002002H0168407/27.11.2018 г. и MRN:
18BG002002H0159661/09.11.2018 г. за извършен внос на сходни стоки, въз основа на които е
увеличена митническата стойност на процесните стоки, без посочването на други
данни за този анализ и без мотиви защо не може да се приеме митническа стойност
на стоките, декларирани от дружеството-вносител, по реда на чл. 70 от Регламент
(ЕС) № 952/2013 или по реда на чл. 74 пар. 2 буква „а“ от Регламент (ЕС) №
952/2013, не обосновава приложението на чл. 74 пар. 2, буква „б“ от цитирания
Регламент за определяне митническата стойност на процесните стоки. В хода на
съдебното дирене е установено, че ЕАД с № 18BG005803H0056566/24.10.2018 г. няма
на посочената дата, а номерът на същата е дублиран с предходната ЕАД. Освен това за всяка една стока е посочен по
един единствен ЕАД, като по този начин не е възможно да се извърши преценка за
наличието или липсата на по-ниска, съответно по-висока договорена цена на
сходни стоки. На следващо място съдът намира за неправилен подходът на органа
по прилагане на цитираната норма и предвид обстоятелството, че липсва пълен
анализ за сходството на стоките, съобразно легалната дефиниция за това в чл. 1 §
2 т. 14 от Регламента за изпълнение. Съобразно тази норма, сходни са стоките,
произведени в същата държава, които, въпреки че не са еднакви във всяко
отношение, имат подобни характеристики и подобни съставни материали, което им
дава възможност да изпълняват същите функции и да бъдат взаимозаменяеми в
търговско отношение, като сред факторите, които определят дали стоките са
сходни, са качеството на стоките, репутацията им и съществуването на търговска
марка. В тази връзка следва да се има предвид разпоредбата на чл. 141 § 1 от
Регламента за изпълнение, според която договорна стойност за стоки, произведени
от различно лице, следва да се взема предвид само когато не може да се установи
договорна стойност за идентични или сходни стоки, произведени от лицето, което
е произвело стоките, чиято стойност се определя. Сходството в характеристиките
и функциите на остойностяваните и съпоставените стоки, без да се има предвид
търговската марка, качеството и количеството на стоките дисквалифицира съпоставените стоки като
сходни, поради което настоящата съдебна инстанция приема, че определянето на
митническата стойност въз основа на договорната стойност на несходни стоки,
какъвто е процесният случай, противоречи на материалния закон.
На следващо място, не без
значение е и обстоятелството, че съгласно извършената и приета като неоспорена
съдебно – счетоводна експертиза, след извършена справка в счетоводството на
дружеството е установено, че по фактура № WV-18119/17.12.2018 г. реално е
заплатена цена за доставка на обувки и стелки от 11 284,80 щ.д., като
преводът на сумата е извършен от банковата сметка на „С.К.“ ЕООД в „Прокредит
банк“ ЕАД на 27.12.2018 г., която обща цена напълно съответства на
декларираната такава пред митническия орган. Достоверността на така
установеното от експерта се потвърждава и от приложеното към доказателствата
Потвърждение за плащане, съставено от цитираната банкова институция.
При изложените по – горе съображения настоящата съдебна инстанция
намира, че оспореният административен акт – Решение към MRN: 19BG002002001689R5/31.01.2019 г.,
съставено с рег. № 32-96848/01.04.2019 г. на С.Д. Директора на ТД Северна
морска при Агенция“Митници“ е незаконосъобразен, като постановен в нарушение на
материалния закон и следва да бъде отменен.
С оглед изхода на
делото, основателна се явява претенцията на оспорващата страна за присъждане на
разноски. Реално извършените такива по делото възлизат общо на 1 270,00 (хиляда
двеста и седемдесет) лева, от които внесена държавна такса в размер на 50,00 (петдесет)
лева, внесен депозит на експертиза в размер на 200,00 лв. и заплатено в брой
адвокатско възнаграждение в размер на 1 020,00 (хиляда и двадесет) лева.
Същите следва да се възложат в тежест на ответния административен орган.
Водим от горното и
на основание чл. 172 ал. 2, предл. второ от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ
Решение
към MRN: 19BG002002001689R5/31.01.2019 г., съставено с рег. №
32-96848/01.04.2019 г. на С.Д. Директора на ТД „Северна морска“ при Агенция
“Митници“, с което е определена нова митническа стойност за внасяните от „С.К.“
ЕООД стоки по MRN 19BG002002001689R5/31.01.2019 г.,
като е увеличена митническата им стойност и дължимото ДДС, като е определена
сума за довнасяне, както следва: мито в размер на 6 224,38 лв. и ДДС в
размер на 8 665,38 лева. , ведно с лихви за забава.
ОСЪЖДА ТД
„Северна морска“ при Агенция “Митници да заплати на „С.К.“ ЕООД, ЕИК ******,
със седалище и адрес на управление гр. Сливен, ул. „Сава Филаретов“ № 26А,
представлявано от С.И.Д. разноски в размер на 1 270,00 (хиляда двеста и
седемдесет) лева.
Решението може да
бъде обжалвано пред Върховния Административен съд на РБългария в 14 - дневен
срок от съобщаването му на страните.
Административен
съдия: