Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
09.07.2020 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
30.06. |
Година |
2020 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Вергиния Еланчева |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Красимира Дякова |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като разгледа докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АН |
дело
номер |
535 |
по описа за |
2020 |
година. |
|||||||||||||||
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 20-1947-000164 от
06.04.2020 г., издадено от Началник на РУ-Кърджали към ОД МВР-Кърджали, с което
на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП са наложени административни наказания
„глоба” в размер на 300 лв. и „лишаване от право да управлява МПС” за срок от 6
месеца, както и отнемане на 10 контролни точки на основание
Наредба № Із-2539 на
МВР, на Е.Т.Н. ***, с ЕГН **********, за извършено нарушение
по чл.140, ал.1 от ЗДвП.
Жалбоподателят Е.Т.Н. сочи, че наказателното
постановление е издадено при допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила и при неправилно приложение на материалния закон. Тези нарушения
опорочили цялото производство по установяване на административно нарушение и
налагане на съответното наказание и накърнили правото му на защита. Моли съдът
да постанови решение, с което да отмени изцяло атакувания акт.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не
се явява и не се представлява.
Административнонаказващият орган, редовно призован за
съдебно заседание, не се явява и не се представлява. Депозирал е чрез
юрисконсулт писмена молба, в която оспорва жалбата като неоснователна и моли
съдът да потвърди наказателното постановление. Излага подробни съображения за
неговата законосъобразност. Претендира и за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение в полза на Областна дирекция на МВР-Кърджали.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за
съдебното заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства,
приема за установено от фактическа страна следното:
На 04.03.2020 г., около 13.50 часа, жалбоподателят Е.Т.Н.
управлявал товарен автомобил марка „Мерцедес 208Д“ с рег.№ К 8723 АТ в
гр.Кърджали, на ул. „Джордж Вашингтон“. По същото време и на същото място, близо
до магазин „Агроцентър“, той бил спрян за проверка от свидетелите Н.Р. и Б.Д. –
мл. полицейски инспектори в РУ-Кърджали. Те констатирали, че посоченото МПС
имало поставени табели, но не било регистрирано по надлежния ред. Същото било дерегистрирано
– със служебно прекратена регистрация на основание чл.143, ал.15 от ЗДвП. По
този повод на жалбоподателя на място бил съставен и връчен акт за установяване
на административно нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП, който той подписал без
възражение. С акта били иззети като доказателства двете регистрационни табели
на превозното средство. На 06.04.2020 г. наказващият орган издал атакуваното
постановление, с което на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП наложил на
жалбоподателя административни наказания „глоба” в размер на 300 лв. и „лишаване
от право да управлява МПС” за срок от 6 месеца за извършено нарушение по чл.140,
ал.1 от ЗДвП. Постановено било и отнемане на 10 контролни точки на основание
Наредба № Із-2539 на
МВР.
Видно от справка за собственост на ППС, товарен автомобил
марка „Мерцедес 208Д“ с рег.№ К 8723 АТ е собственост на жалбоподателя Е.Т.Н..
Същият придобил моторното превозно средство на 26.11.2019 г. по силата на
договор за покупко-продажба на МПС.
От приетата по делото справка по история за ПС марка „Мерцедес
208Д“ с рег.№ К 8723 АТ, се установява, че на датата 27.01.2020 г. е отбелязано
служебно прекратяване на регистрацията на автомобила по реда на чл.143, ал.15
от ЗДвП, поради непререгистрирано ПС. Регистрацията е възстановена след
установяване на нарушението – на 05.03.2020 г.
Тази фактическа обстановка съдът намира за установена от показанията
на свидетелите Н.Р. и Б.Д., кредитирани изцяло като достоверни; Акт за установяване
на административно нарушение от 04.03.2020 г., който като редовно съставен се
ползва с доказателствена сила съгласно чл.189, ал.2 от ЗДвП; Постановление на
РП-Кърджали от 02.04.2020 г. за отказ да се образува досъдебно производство; Справка
за собственост на МПС марка „Мерцедес 208Д“ с рег.№ К 8723 АТ; Справка по
история за ПС марка „Мерцедес 208Д“ с рег.№ К 8723 АТ; Справка за
нарушител/водач на жалбоподателя; Заповед № 8121з-515 от 14.05.2018 г. на МВР; Заповед
№ 8121з-825 от 19.07.2019 г. на МВР; Заповед № 292з-1255 от 25.06.2018 г. на директора
на ОД МВР-Кърджали; Преписка Вх.№ 649/2020 г. по описа на РП-Кърджали. При
анализа на гласните доказателства съдът кредитира изцяло показанията на
свидетелите Н.Р. и Б.Д., защото са логични, последователни и взаимно допълващи
се и установяват по безспорен начин релевантните по делото факти. Двамата
сочат, че на инкриминираната дата и място жалбоподателят управлявал описаното
по-горе моторно превозно средство, когато бил спрян за извършване на проверка.
При преглед на документите на водача и след извършена служебна справка,
свидетелите констатирали, че МПС било с прекратена регистрация. Причината за
това била, че след придобиване на автомобила от жалбоподателя, той не го бил
пререгистрирал в срок. За това нарушение на място бил съставен акт срещу водача
Е.Н..
При така
установеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:
Настоящата жалба е процесуално
допустима, тъй като е подадена от надлежна страна и в законоустановения срок по чл.59,
ал.2 от ЗАНН. Затова следва да бъде разгледана по същество.
На
жалбоподателя е наложено административно наказание за извършено нарушение по чл.140,
ал.1 от ЗДвП. Посочената разпоредба предвижда, че по пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за
това места. За нарушение на този текст административнонаказателната
отговорност на Е.Н. е ангажирана на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП.
Разпоредбата на чл.175, ал.3 от ЗДвП гласи, че се наказва с лишаване
от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с
глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което
не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с
регистрационен номер. По
делото безспорно се установи, че на 04.03.2020 г. в гр.Кърджали жалбоподателят е управлявал автомобил „Мерцедес 208Д“ с рег.№ К 8723 АТ,
негова собственост, след като
регистрацията на това МПС била прекратена по служебен път. Това означава, че
към момента на управлението и проверката превозното средство не е било
регистрирано по съответния ред. Регистрацията на автомобила била прекратена по
реда на чл.143, ал.15 от
ЗДвП, регламентиращ служебно, с отбелязване в
автоматизираната информационна система, да се
прекратява регистрацията на регистрирано пътно превозно средство на собственик,
който в двумесечен срок от придобиването не изпълни задължението си да
регистрира превозното средство. Изложеното
сочи, че в случая са налице елементите от обективната страна на нарушението по чл.140,
ал.1 от ЗДвП. За да е налице административно нарушение е необходимо да има деяние -
действие или бездействие, което нарушава установения ред на държавно управление,
трябва да е извършено виновно и е да е обявено за наказуемо с административно
наказание, налагано по административен ред. Деянието, обявено за
административно нарушение е виновно, когато е извършено умишлено или
непредпазливо. Деянието е умишлено, когато деецът е съзнавал общественоопасния му
характер и е искал или допускал настъпването на неговите общественоопасни последици.
Докато непредпазливо е това деяние, при което деецът не е предвиждал
настъпването на общественоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги
предвиди, или когато е предвиждал настъпването им, но е мислил да ги
предотврати. В случая са налице доказателства, че жалбоподателят е собственик
на въпросния автомобил, при което като такъв той е следвало да се убеди, че
управлява МПС с валидна и действаща регистрация. Незнанието на фактически
обстоятелства не оправдава дееца. Това е така, тъй като права не може да се
черпят от неправомерно поведение различно от дължимото въведено в закон. От
друга страна, макар доказателствата да сочат, че деянието не е умишлено, то
същото се явява осъществено при форма на вина непредпазливост, проявена като
небрежност - деецът не е предвиждал настъпването на общественоопасните
последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди като правоспособен водач и
собственик на моторното превозно средство. Съгласно чл.7, ал.2 от ЗАНН непредпазливите деяния не се наказват само в изрично предвидените случаи
/такова изключение не е предвидено за нарушението по чл.140 от ЗДвП/, за
разлика от противоположния подход за санкция по НК. Ето защо, правилно е реализирана
административно наказателната отговорност на жалбоподателя за извършеното
нарушение. При индивидуализиране на санкцията наказващият орган е
спазил принципите на чл.27 от ЗАНН, като е определил наказанието „лишаване от
право да управлява МПС“ в минималния срок, а наказанието „глоба“ малко над
минимума. Наложените на нарушителя наказания „лишаване от право да управлява
МПС” за срок от 6 месеца и „глоба“ от 300 лв. се явяват справедливи и отговарят
в пълна степен на обществената опасност на деянието и дееца. Този размер е
оправдан, предвид извършваните от жалбоподателя многократни нарушения на
правилата за движение по пътищата, за които е наказан с влезли в сила
наказателни постановления и фишове (над 30 на брой). Само с такова наказание биха се постигнали целите на
чл.12 от ЗАНН, а именно да се
предупреди и превъзпита нарушителят към спазване на установения правен ред и да се въздейства възпитателно
и предупредително върху останалите граждани. Правилно са отчетени и контролните точки, които ще бъдат
отнети при влизане на постановлението в сила, а именно 10 точки на основание
чл.6, ал.1, т.5 от Наредба № Із-2539 от 17.12.2012 г. на МВР.
При извършената служебна проверка не бяха констатирани
твърдените от страна на жалбоподателя нарушения на процесуалните правила или на
материалния закон, допуснати в хода на административно наказателното
производство. Актът за установяване на административно нарушение и обжалваното
наказателно постановление са съставени правилно и законосъобразно, от
компетентен орган, съдържат необходимите реквизити съгласно чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Нарушението е пълно описано с всички относими към състава
признаци, посочени са датата, мястото и обстоятелствата, при които е било
извършено. Фактическото описание на нарушението и посочената като нарушена
законова разпоредба ясно сочи, че жалбоподателят е санкциониран за това, че
управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред, каквото нарушение
безспорно се установи от писмените и гласни доказателства, че е извършил. Правилна
е и дадената правна квалификация на деянието, тъй като констатираното нарушение
и установената по делото фактическа обстановка съответстват на посочената като
нарушена правна норма на чл.140, ал.1 от ЗДвП, както и на санкционната такава
по чл.175, ал.3 от ЗДвП. Предвид
изложените съображения, атакуваното постановление следва да бъде потвърдено
изцяло като правилно и законосъобразно.
С оглед изхода на делото и направената претенция за разноски, на
основание чл.63, ал.5 вр. ал.3 от ЗАНН следва на административно наказващия орган да се
присъди юрисконсултско възнаграждение в размер определен в чл.37 от ЗПП. Съгласно чл.37, ал.1 от ЗПП заплащането на правната помощ е съобразно вида и
количеството на извършената дейност и се определя в наредба на Министерския
съвет по предложение на НБПП. По силата на чл.27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, възнаграждението за защита в производствата по ЗАНН е от 80 до 120 лв. В
случая по делото е проведено едно съдебно заседание, в което не е
взел участие процесуалният представител на наказващия орган, но е изготвил и
депозирал писмена защита, поради което следва да се присъди възнаграждение в минималния размер от 80 лв. Доколкото издателят на наказателното постановление се
намира в структурата на Областна дирекция на МВР-Кърджали, именно в полза на същата в качеството й на юридическо
лице (чл.37, ал.2 от ЗМВР) следва да бъдат присъдени разноските по делото.
Така мотивиран, Съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 20-1947-000164 от 06.04.2020 г.,
издадено от Началник на РУ-Кърджали към ОД МВР-Кърджали, с което на основание
чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП са наложени административни наказания „глоба” в
размер на 300 лв. и „лишаване от право да управлява МПС” за срок от 6 месеца, както и отнемане на 10 контролни точки на основание
Наредба № Із-2539 на
МВР, на Е.Т.Н. ***, с ЕГН **********, за извършено нарушение
по чл.140, ал.1 от ЗДвП.
ОСЪЖДА Е.Т.Н. ***, с ЕГН **********, да заплати на Областна дирекция на
МВР-Кърджали, сумата от 80 лв., представляваща направени разноски по
делото за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд гр.Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14- дневен срок
от съобщаването на страните, че е изготвено.
Районен съдия: