Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 732
Номер
Година 2021, 09.04. Град
ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХІ състав
на 17.03.2021 година
в публичното заседание в следния
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА
при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА и при
участието на прокурора КОСТАДИН ПАСКАЛЕВ, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ к. адм. дело номер 314 по описа за 2021 година и като обсъди:
Образувано е по касационната жалба на В.С.С. *** в качеството му на управител на „Омникар
рент“ООД против Решение №260713 от 14.12.2020г.,
постановено по АНД №4815/2020г. по описа на Районен съд – Пловдив, IX-ти н.с., с което е потвърден
електронен фиш серия К №3672809 за налагане на глоба в размер на 300 лева за
нарушение на чл.21 ал.2 във вр. с ал.1 от ЗДвП.
В жалбата се навеждат касационни основания за
постановяването на атакуваното решение при неправилно приложение на
материалния закон и поради допуснати нарушения на съществени процесуални
правила. Иска се отмяна на решението и постановяването на друго, с което да се
отмени обжалваният електронен фиш. Претендира разноски.
Ответникът по касационната жалба – ОД на МВР –
Пловдив не взема становище по касационната жалба.
Представителят на Окръжна прокуратура – Пловдив дава
заключение за неоснователност на касационната жалба
Настоящият съдебен състав приема, че разглежданата
касационна жалба се явява подадена в срока по чл.211 ал. 1 от АПК, следователно
е допустима.
Разгледана по същество, същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Пред Районния съд е установено, че на 27.05.2020 г.
в 10:00 на път 805, к.м. 4.5 посока Пазарджишко шосе към Съединение, е било
заснето извършено нарушение за скорост с МПС, марка с рег. №***, установено с мобилна
система, като при разрешена скорост от 40 км/ч съгласно пътен знак В26, е
установена скорост от 73 км/ч, след отчитане на толеранс на измерената скорост
от 3 км/ч или превишение на разрешената скорост от 33
км/ч. Установено е, че собственик на цитираното МПС е „Омникар
рент“ООД, а В.С. е негов законен представител в
качеството му на управител, срещу който е бил издаден процесния
електронен фиш за така констатираното нарушение на чл.21 ал.2 във вр. с ал.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ и на
основание чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.2, т.4 от ЗДвП е била наложена
глоба в размер на 300 лева.
Съдът е приел, че е безспорно установен фактът на
соченото нарушение на чл.21 ал.2 във вр. с ал.1 от
ЗДвП, доколкото е установено и заснето с техническо средство, което е мобилно:
видео-радарна система за наблюдение и регистрация на пътни нарушения, тип „TFR1-M №529“. Приел е, че електронният
фиш е издаден при спазване на административнопроизводствените
правила.
Каза се, доводите в касационната жалба са за
незаконосъобразност и неправилност на обжалваното решение, като се основава
на: липсата на надлежен знак за последваща проверка
на използваното средство за измерване, както и проверката да е извършена преди
изтичане срока на валидност на предходната периодична или на първоначалната
такава. Отделно посочва, че съдебният акт непоследователно сочи кое е
наказваното лице и в какво качество се ангажира отговорността му, както и
погрешно посочена дата на приложим подзаконов акт (Наредба).
Тук е мястото да се посочи, че, както касационните
основания, така и пределите на проверката, осъществявана от касационната
инстанция са точно и ясно очертани в чл.348 ал.1 т.1, 2 и 3 от НПК във връзка с
чл.63 ал.1 от ЗАНН и чл.218 ал.1 и ал.2 от АПК във връзка с чл.63 ал.1 от ЗАНН.
При така очертаните предели на действията на
касационната инстанция се налагат следните правни изводи по конкретния правен
спор.
По твърдението за неправилно приложение на
материалния закон и допуснати нарушения на съществени процесуални правила –
касационни основания по чл.348 ал.1, т.1 и т.2 от НПК.
Настоящата инстанция
счита за неоснователни възраженията на касатора в
тази връзка.
Към датата на извършване на процесното
нарушение е в сила разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП, съгласно която “При
нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или
система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява
моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на
глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа
данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на
чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване
на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика,
на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното
й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на
вътрешните работи.“.
Разпоредба на § 6 т.65 от ДР на ЗДвП, с която се
въведе легално определение на понятието и съобразно която
"Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол,
работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно
Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в
присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни -
прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни -
прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало
и край на работния процес.”
Нормата на ал.3 на чл.165 от ЗДвП, в съответствие
именно на мотивите на Тълкувателно решение №1 от 26.02.2014 г. на ОС на ВАС на
Министъра на вътрешните работи е вменено задължение да приеме наредба за реда
за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата.
В изпълнение на законовата разпоредба е издадена
Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на Министъра на вътрешните работи (обн. ДВ, бр.36 от 19.05. 2015г.), с която са уредени
условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и
системи(АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата, като тези
условия и ред обхващат както стационарните, така и мобилните АТСС.
Съгласно чл.2 от Наредбата стационарните и
мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или
динамични изображения - видеозаписи, с данни за установените нарушения на
правилата за движение, а по силата на чл.3 от същата, за установените от АТСС
нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове
чрез използване на автоматизирана информационна система.
Нарушението,за което е ангажирана отговорността на касатора, касае превишаване на разрешената скорост, която
за път извън населено място е 40 км/ ч, въведено с пътен знак B26, в какъвто смисъл е и текста на
посочената като нарушена разпоредба на чл.21 ал.2 във вр.
с ал.1 от ЗДвП.
От събраните в хода на производството доказателства
се установява съставомерността на констатираното
нарушение, тъй като автомобилът е заснет при движение със скорост от 73 км/ч, с
автоматизирано техническо средство, като е отчетена и допустимата
грешка/толеранс от 3 км/ч при измерване на скоростта, при въведено
ограничение от 40 км/ч..
В случая от приложения Протокол за използване на
АТСС за дата 27.05. 2020г. се установява, че се касае за мобилно техническо
средство, монтирано върху посочения служебен автомобил с рег. №***.
Следва да се посочи, че в случая не е необходимо да
е налице изискване за представяне на снимка на разположението на уреда, тъй
като съгласно чл.10 ал.3 от цитираната Наредба това изискване са отнася само до
мобилни АТСС, които са разположени на участък от пътя, а настоящото е било
монтирано в посочения в Протокола по същата Наредба служебен автомобил, поради
което правилото е неотносимо.
По отношение на точното местоположение, то от снимките
е видно, че автоматично генерираните подробни координати на заснемане мястото
на извършване на нарушението – EL 24*40.6028 и NL 42*11.6309, които именно определят мястото, посочено в
електронния фиш.
В този смисъл пред първостепенния съда оспорващият
е поискал с молба от 16.10.2020г. да бъдат „…изискани GPS координати на мобилното средство
АТСС и…. „…GPS координати
на мястото, където се твърди, че е извършено нарушението“, за да се установели
точни географски разстояния, като тези искания не са били уважени. И това е
било съвсем правилно, тъй като в съставените протокол и снимковия материал
данните са ясно посочено, а ако страната е имала други виждания по тези
въпроси, то е следвало да поиска проверка чрез други доказателствени средства,
които безспорно са и били на разположение(вкл. експертиза), но такива искания не са били
направени до приключване на съдебното дирене.
Що се отнася до търсеното на поставен знак към датата
на нарушението – 27.05.2020г., то е безспорно, че доказването на наличието на
знак към определена дата върху използвания АТСС може да бъде установено
всъщност само чрез протокол за първоначална или последваща
проверка(след издаването
на които се поставят тези знаци) или чрез свидетелски показания, тъй като няма
нормативно изискване за удостоверяване на наличието на знака към датата на
заснемане за всеки отделен случай. Доказването на релевантни за случая факти
към минал момент, за които законът не предвижда съставяне на нарочни документи,
като форма за доказване, може да стане чрез всички допустими по НПК(пред Районния съд) доказателствени средства, но не
и чрез поисканото в същата молба изискване представяне на доказателства от ОД
на МВР, тъй като всички изискуеми към този момент са били вече представени по
делото.
По отношение възражението за изтеклия десетгодишен
срок по представеното Удостоверение за одобрен тип на средството за измерване,
то ясна е новелата на чл.30 ал.5 от Закона за измерванията/ЗИ/, че „Когато срокът
на валидност на одобрения тип
е изтекъл, намиращите се в употреба средства
за измерване, които
отговарят на одобрения тип, се считат от
одобрен тип“(въпросният АТСС е в употреба далеч преди датата 24.02.2020г. съгласно
Протокола за последваща проверка от 06.06.2019г.)
По отношение възраженията, касаещи момента на
извършване на съответните проверки(първоначална и последващи), т.е. същите да са извършена
преди изтичане срока на валидност на предходната периодична или на първоначалната
такава, то въпроси според настоящият състав засягат административно-наказателното
производство само, ако датите не се застъпват и между това незастъпване
даденият АТСС е бил в употреба, респ. е установявал извършени нарушения. След
като на дата 06.06.2019г. чрез последваща
проверка е установено съответствието на уреда за измерване от компетентна
лаборатория, то в едногодишния срок на валидност(и при липса на данни да дефекти) същият може да изпълнява
определената му функция, като според настоящият състав не са налице нарушения
на процедурата в ЗИ и подзаконовите актове по приложението му, които да водят
до дисквалифициране на уреда като годно средство в производството по
установяване на посочения вид нарушения.
Не могат да се споделят и вижданията досежно коментираното качество на наказваното лице в
мотивите на атакувания съдебен акт, тъй като ясно и в ЕФ е посочено, че се
ангажира определения вид юридическа отговорност по отношение на определен правен
субект – физическо лице, като изискваното от закона допълнително качество
съгласно чл.188 ал.2 ЗДвП не обосновава възникване отговорност по отношение на
друг правен субект, а по делото не е спорно, че С. е „законният представител на
юридическото лице“, собственик на въпросното заснето МПС, като липсват данни(вкл. и деклариране)
от негова страна да е предоставил управлението на друго лице.
Несъществено се явява и погрешното позоваване на първоинстанционния
съд на приложимата Наредба с посочена друга дата на нейното издаване, след като
съответно и точно са приложени правните норми от нея, още повече че на други
пет места в мотивите на съдебния акт е посочена вярната дата и година на
приемането и.
С оглед изложеното и на основание чл.221 ал.2 предл.първо от АПК във връзка с чл.63 ал.1 изр.второ от ЗАНН, обжалваното решение, като правилно и законосъобразно следва да бъде
оставено в сила.
Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе
ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХХI състав :
Р Е
Ш И
ОСТАВЯ В СИЛА Решение №260713 от 14.12.2020 година, постановено
по АНД №4815/2020 г. по описа на Районен съд – Пловдив, IX-ти н.с.
РЕШЕНИЕТО НЕ подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ : 1.
2.