Решение по дело №249/2019 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 207
Дата: 19 април 2021 г. (в сила от 17 юни 2021 г.)
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20197170700249
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 март 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р       Е       Ш     Е       Н       И       Е

 

  207/  19. Април 2021г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав

На тридесет и първи март  2021г. в публично съдебно заседание в състав:

Председател: съдия Елка Братоева

Съдебен секретар: Милена Кръстева

 

Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 249/ 2019г. по описа на съда и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Образувано е  по жалба на „Юриеви“ ЕООД- Червен бряг, чрез управителя Ю.И.Й. срещу Заповед № РД-10-42/18.02.2019г. на Кмета на Община Червен бряг, с която на осн. чл. 44 ал.2 ЗМСМА и чл. 72 ал.1  от Наредбата за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на ОС – Ч. бряг са класирани и определени спечелилите участници в обявения публичен търг с тайно наддаване за отдаване под наем на общински имоти, представляващи площадки,  находящи се в гр. Червен бряг за поставяне на автомати за топли напитки.

Жалбоподателят оспорва заповедта като незаконосъобразна и иска отмяната й. Твърди, че предходния обявен публичен търг с тайно наддаване за отдаване под наем на същите площадки, в който е участвал и е обявен за спечелил търга е бил незаконосъобразно прекратен, вместо да се сключи договор и че е обжалвал заповедта за прекратяването на процедурата. Въпреки това е бил обявен нов търг, в който е преценил да участва, но твърди, че правния му интерес е засегнат с оспорената заповед, тъй като обявената тръжна цена е по-висока. Чрез адв. Б. *** подържа жалбата и развива доводи за нищожност на заповедта поради липса на компетентност на подписалото я лице. Претендира присъждане на направените разноски съгласно приложен списък.

Ответникът – Кмета на Община Червен бряг не изразява становище.

Заинтересованата страна – „Евелин 10“ ЕООД – София, представлявано от управителя Е.Б. *** изразява становище за неоснователност на жалбата. Счита, че процедурата по провеждане на търга е спазена, а заповедта е подписана от зам.кмета на общината, на когото на осн. чл. 39 ал.1 и ал.4 ЗМСМА е възложено да подписва документи, свързани с провеждане на процедури по отдаване под наем на общински имоти. По отношение на предходната прекратена процедура е налице влязло в сила решение на ВАС, което е потвърдило законосъобразното й прекратяване. Начина на провеждане на търга не е опорочен, тъй като офертите са отворени в присъствието на кандидатите, а след разглеждането от комисията са били оповестени и резултатите.

Останалите заинтересовани страни – ЕТ „П. С.“ – Червен бряг и ЕТ „И.В. *** не се явяват и не изразяват становище по жалбата.

Като съобрази приетите по делото доказателства, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр. чл.  8 ал.11 от ЗОС.

С оспорената в настоящото производство заповед е приключил новия обявен публичен търг и тя касае същите обекти в гр. Червен бряг, предмет на предходната прекратена процедура. Жалбоподателят е участвал в новия търг и е класиран на първо, респективно на второ място за част от изброените в заповедта площадки в гр. Червен бряг. В процедурата са участвали още трима кандидати, но те са участвали в търга за отделни, а не за всички площадки.

Жалбата е подадена в законния 14-дневен срок за оспорването от активнолегитимирана страна и срещу подлежащ на обжалване индивидуален административен акт.

Съдът приема, че за жалбоподателя е налице правен интерес от оспорването на заповедта само в частта за площадките, за които е класиран на второ място, а за спечелил търга е обявен „Евелин 10“ ЕООД и затова е процесуално допустима само в тази част.

Разгледана по същество жалбата в тази част е ОСНОВАТЕЛНА.

За площадките, за които е класиран на първо място, както и за останалите площадки, за които не е подал оферта, жалбоподателят няма правен интерес от оспорването, поради което в останалата част жалбата му следва да се остави без разглеждане като процесуално недопустима.

С Решение № 1085 по протокол № 47/23.10.2018г. Общински съвет – Червен бряг на осн. чл. 21 ал.1 т.8 от ЗМСМА, чл. 14 ал.7 от ЗОС и чл. 15 ал.1 и ал.2 от НРПУРОИ, във връзка с чл. 56 от ЗУТ е взел решение за провеждане на търг с тайно наддаване съгласно чл. 65 от наредбата за отдаване под наем на общински недвижими имоти, представляващи площадки за поставяне на топли напитки съгласно схема за поставяне, съгласувана от Главния архитект на общината по Приложение № 1 и Приложение № 2 за срок от 5 години. В приложение № 1 са включени и процесните площадки в гр. Червен бряг. Цялостната организация по подготовката и провеждането на процедурите по отдаване под наем и сключването на договори със спечелите участници е възложена на кмета на общината.

Със Заповед № РД-10-14/14.01.2019г. на Кмета на Община Червен бряг обявеният търг за обектите в гр. Червен бряг  е бил прекратен, поради това, че не е било извършено надлежно обявяване на процедурата до заинтересованите лица, което е нарушило принципите за конкуренция, публичност и прозрачност, в резултат на което е подадено само едно предложение, равно на определената минимална начална тръжна цена и е налице надделяващ обществен интерес. Разпоредено е провеждане на нов публичен търг с тайно наддаване за същите обекти.

С влязло в сила Решение № 326/18.06.2019г. на АдмС – Плевен по АД № 282/2019г. е отхвърлена жалбата на „Юриеви“ ЕООД – Червен бряг против Заповед № РД-10-14/14.01.2019г. на Кмета на Община Червен бряг, с което прекратяването на процедурата е потвърдено като законосъобразно.

След прекратяването със  Заповед № РД-10-14/14.01.2019г. на обявения публичен търг с тайно наддаване в изпълнение на решението на ОбС със Заповед № РД-10-2130.01.2019г. на Кмета на Община Червен бряг е обявен нов публичен търг с тайно наддаване за отдаване под наем на общински недвижими имоти, представляващи площадки за поставяне на автомати за топли напитки съгласно Приложение № 1, находящи се в гр. Червен бряг, за срок от 5 години, който ще се проведе на 13.02.2019г. Определена е начална тръжна цена, депозит за участие, цена на тръжните документи, срока за подаване на заявления, като е посочено и че при липса на кандидати повторния търг ще се проведе на 27.02.2019г.

В указания срок са постъпили четири заявления окомплектовани с изискуемите документи съгласно одобрените тръжни правила – от ЕТ „П.С.“, „Юриеви“ ЕООД, ЕТ „И.В. – В.“ и от „Евелин 10“ ЕООД, които са разгледани от назначената със Заповед № РД-10-18/22.01.2019г. комисия и констатациите и решенията са отразени в съставения от комисията Протокол № 2/13.02.2019г. Протоколът е утвърден от кмета на общината и въз основа на него е издадена процесната заповед, с която са класирани участниците за отделните обекти, за които са кандидатствали съобразно предложените месечни наемни цени и са определени спечелилите участници за отделните площадки.

„Юриеви“ ЕООД е класиран на първо място за част от площадките по предложената от него месечна наемна цена равна на обявената начална тръжна цена. За друга част е подал предложение в конкуренция с „Евелин 10“ ЕООД, но е предложил по-ниска месечна наемна цена, равна на началната тръжна цена, поради което е класиран на второ място, а „Евелин 10“ ЕООД е класиран на първо място и обявен за спечелил търга за тези площадки, поради предложената по-висока месечна наемна цена.

Видно от протокола обявата за търга е публично оповестена по кабелната телевизия, на сайта на общината и на видно място на партерен и четвърти етаж в общината, но въпреки указаната на ответника доказателствена тежест в приложената по делото административна преписка не са приобщени доказателства, установяващи спазването на изискванията за широко публично оповестяване на търга.

Както е отразено в протокола, комисията е отворила предложенията, констатирала, че приложените документи на участниците отговарят на условията за допускане до публично оповестения търг, след което е пристъпила към отваряне на офертите в присъствието на участниците, като е прочетено предложението на кандидатите за конкретните площадки. Оценяването на офертите е извършено в закрито заседание, след което на осн. чл. 68 ал.4 от НРПУРОИ е обявено класирането в присъствието на участниците. Ценовите оферти на участниците видно от протокола са били отворени в тяхно присъствие, което съответства на правилата на наредбата. А класирането на участниците, извършено от комисията без присъствие на кандидатите, не е опорочило процедурата, тъй като няма данни да са променени оферираните цени и резултатите са били обявени веднага пред всички участници.

Прекратеният предходен търг е отделна административна процедура, която е потвърдена като законосъобразна по съдебен ред, поради което не може да бъде противопоставена на обявения нов търг.

Компетентността на кмета на общината произтича от общата разпоредба на чл. 44 ал.1 и ал.2 от ЗМСМА. Като орган на изпълнителната власт в общината той ръководи цялата изпълнителна дейност на общината съгласно ал.1 т.1, в т.ч. и има правомощията по т.7 - да организира изпълнението на актовете на общинския съвет, като съгласно втората алинея в изпълнение на тези си правомощия издава заповеди.

Касае се за отдаване под наем на части от имоти – публична общинска собственост за поставянето на автомати за топли напитки, които обекти представляват преместваеми съоръжения по смисъла на чл. 56 ЗУТ.

Съгласно чл. 14 ал.7 от Закона за общинската собственост свободни имоти или части от тях – публична общинска собственост, могат да се отдават под наем за срок до 10 години, след решение на общинския съвет, който определя наемните цени,  при условията и по реда на ал.2, приложим и за свободните нежилищни имоти – частна общинска собственост, а именно -  след провеждането на публичен търг или публично оповестен конкурс, по ред определен с наредба на общинския съвет по чл. 8 ал.2 ЗОС, в която се определят и правомощията на кмета на общината, при спазване на разпоредбите на ЗОС и на специалните закони в тази област. Същото правило е залегнало и в чл. 8 ал.4 ЗОС.

Специалният закон - ЗОС поставя императивно изискване за провеждането на публичен търг или публично оповестен конкурс за отдаването под наем на имоти или части от имоти – публична общинска собственост. В местната наредба в глава осма е регламентиран подробно редът за провеждането на публичен търг или публично оповестен конкурс за отдаването под наем на свободни имоти – публична или частна общинска собственост или части от тях.

Правомощието на кмета произтича от общата разпоредба на чл. 44 ал.1 т.1 и т.7 от ЗМСМА и конкретното решение на ОС – Червен бряг, по силата на което на кмета на общината е възложена цялостната организация по подготовката и провеждането на процедурите по отдаване под наем, както и сключването на договори със спечелите участници в съответствие с правилата на наредбата. Съгласно чл. 72 ал.1 от НРПУРОИ на ОбС- Ч.бряг кметът на общината издава заповед въз основа на резултатите от публичния търг, представени с протокола на комисията, с която заповед определя: класирането до второ място, спечелилия участник, цената, всички плащания и условията на плащане.

Оспорената заповед отговаря на изискванията за писмена форма и съдържа всички необходими реквизити, посочено е правното и фактическо основание за издаването като е мотивирана с резултатите по проведения търг, обективирани в протокола на комисията, който е одобрен от кмета на общината.

В хода на процедурата не са били спазени изискванията на местната наредба за публично обявяване на търга съобразно изискванията на чл. 61 ал.5 от НРПУРОИ, което съществено е опорочило процедурата, тъй като са нарушени принципите за публичност, прозрачност и свободна конкуренция за постигане на максимално висока цена при провеждането на търга.

Заповедта не е подписана от кмета на общината, а от Ивайло П.И. в качеството му на заместник-кмет. Ответната страна не представя доказателства за отсъствието на кмета на общината на 18.02.2019г. – датата на издаване на заповедта. Тогава той не е ползвал отпуск, командировка и не е бил във временна неработоспособност, за да са налице основания за заместването му. Видно от Заповед № РД-09-70/18.02.2019г. на Кмета на Община Ч.бряг /погрешно посочена в заповедта година – 2018г., тъй като е регистрирана в деловодната система на общината на 18.02.2019г./, на Ивайло П.И. – зам. кмет са предоставени функциите по координиране и контролиране на дейността на дирекция „Строителство, архитектура, общинска собственост и стопански дейности“, както и да резолира входящата кореспонденция и подписва изходящата кореспонденция, да координира взаимоотношенията на общинската администрация с другите институции, физически и юридически лица, както и да контролира договорите, свързани с работата на общинската администрация.

С последваща Заповед № РД-09-161/01.04.2019г.  кметът на общината е отменил своя Заповед № РД-09-70/18.02.2019г. и е възложил на зам. кмета – И. И. да подписва документи, свързани с провеждане на процедури за отдаване под наем на общински имоти – заповеди, документация за търгове или конкурси, протоколи, договори.

Но към 18.02.2019г. зам.кмета И. И. не е имал такива правомощия и като е подписал заповедта е действал извън своята компетентност. Поради това оспорената заповед за класиране и определяне на спечелилите участници в публичния  търг с тайно наддаване за отдаване под наем в частта за площадките в гр. Червен бряг, за които е определен за спечелил участник – „Евелин 10“ ЕООД следва да бъде прогласена за нищожна.

При този изход на делото в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените деловодни разноски общо в размер на 450 лв., от които 50 лв. – д.т. и 400 лв. – адвокатско възнаграждение, платими от бюджета на ответника.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 1 от АПК съдът

 

 

Р    Е    Ш    И :

 

 

ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на Заповед № РД-10-42/18.02.2019г. на Кмета на Община Червен бряг в частта, с която „Евелин 10“ ЕООД е обявен за спечелил участник в публичен търг с тайно наддаване за отдаване под наем на общински имоти за поставяне на автомати за топли напитки за площадки № 7, № 8, № 9, № 16, № 17, № 21, № 22, № 24, № 31, № 33, № 35, № 37, № 38, № 40, № 44, № 45, № 46, № 49, находящи се в гр. Червен бряг.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Юриеви“ ЕООД- Червен бряг, чрез управителя Ю.И.Й. срещу Заповед № РД-10-42/18.02.2019г. на Кмета на Община Червен бряг в останалата част относно класирането и определянето  на ЕТ „П.С.“ – Ч. бряг за спечелил участник за площадки № 18, № 29, № 59, „Юриеви“ ЕООД – Ч. бряг за спечелил участник за площадки № 2, № 3, № 11, № 25, № 26, № 28, № 34, № 41, № 42, № 47, № 48, № 50 и № 51 и ЕТ „И.В. *** за площадки № 5 и № 23, находящи се в гр. Червен бряг, поради липса на правен интерес.

ОСЪЖДА Община Червен бряг да заплати на „Юриеви“ ЕООД- Червен бряг, представлявано от управителя Ю.И.Й. направените деловодни разноски общо в размер на 450 лв., представляващи 50 лв. – държавна такса и 400 лв. – адвокатско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.

 

 

 

 

С Ъ Д И Я: /П/