Решение по дело №434/2019 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 237
Дата: 6 декември 2019 г. (в сила от 28 декември 2019 г.)
Съдия: Кремена Григорова Борисова
Дело: 20197270700434
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№.............

град Шумен, 05.12.2019г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Административен съд – град Шумен, в публичното заседание на двадесет и пети ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                           Председател: Кремена Борисова

                                                  Членове: Христинка Димитрова

                                                                  Маргарита Стергиовска

 

при секретаря Р.Хаджидимитрова и с участие на прокурор Я.Николова от Окръжна прокуратура – гр. Шумен, като разгледа докладваното от Председателя Кр.Борисова административно дело № 434 по описа за 2019 г. на Административен съд - Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.186, ал.2, във вр.с чл.191, ал.2, във вр.с чл.196 от АПК, във вр.с чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Съдебното производство е образувано по протест от П.В.- прокурор в Окръжна прокуратура - гр.Шумен, срещу чл.8 ал.1 т.10,чл.14 ал.2 т.2 и чл.28 ал.2 т.2 от Наредбата за организиране и провеждане на търгове и конкурси за разпореждане и отдаване под наем на общинско имущество в Община Каспичан, приета  с Решение№199 по Протокол№16/25.03.2005год. на Общински съвет –Каспичан.

В протеста се твърди, че е незаконосъобразна, постановена в противоречие с чл.28 от ЗНА, като са изложени аргументи в подкрепа на тези твърдения.

Въз основа на изложеното вносителят моли съда да отмени протестираните подзаконови разпоредби като незаконосъобразни, както и да присъди направените по делото разноски. В съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура – Шумен поддържа протеста на основание изложените в него съображения.

Ответникът – Общински съвет – гр. Каспичан не изразява становище по жалбата.

Шуменският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, прие за установено следното:

С Решение №199 по Протокол 16/25.03.2005 г. на Общински съвет – Каспичан е приета Наредба за организиране и провеждане на търгове и конкурси за разпореждане и отдаване под наем на общинско имущество в Община Каспичан.

Видно от Протокол 16/25.03.2005 г., на заседанието на Общински съвет – Каспичан са присъствали 15 общински съветника от общо 17, като 15 са гласували «за» приемането на наредбата. По делото е приложена и докладна записка от В.В., кмет на Община Каспичан, съдържаща предложение за проект приемане на наредба, регламентираща условията и реда за организиране и провеждане на търгове и конкурси за разпореждане и отдаване под наем на общинско имущество в Община Каспичан.

Със съпроводително писмо с рег. №ДА-01-2567/05.09.2019 год. по описа на ШАдмС ответникът-ОбС-Каспичан е изпратил на съда преписката, съдържаща материалите във връзка с приемане на протестирания подзаконов нормативен акт.

Към датата на съдебното заседание по делото, а и към настоящият момент ответникът не е представил доказателства за предприети действия по изготвянето на нов проект на Наредба за организиране и провеждане на търгове и конкурси за разпореждане и отдаване под наем на общинско имущество в Община Каспичан.

При така установените факти, съдът прави следните правни изводи: Предмет на оспорване  са разпоредбите на чл.8 ал.1 т.10,чл.14 ал.2 т.2 и чл.28 ал.2 т.2 от Наредбата за организиране и провеждане на търгове и конкурси за разпореждане и отдаване под наем на общинско имущество в Община Каспичан, приета  с Решение№199 по Протокол№16/25.03.2005год. на Общински съвет –Каспичан, подзаконов нормативен акт по смисъла на чл. 75, ал. 1 от АПК, подлежащ на проверка за законосъобразност. Протестът е подаден от прокурор, който съгласно чл. 186, ал. 2 АПК разполага с правомощието да оспори пред настоящия съд текстове на Наредбата, приета от ОбС –Каспичан, като това оспорване, според чл. 187, ал. 1 от АПК, не е ограничено със срок. Предвид изложеното, оспорването е допустимо.

Разгледан по същество и след проверка на административния акт, съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 146 от АПК, съдът приема, че протестът се явява основателен по следните съображения:

Оспореният подзаконов акт е приет от Общинския съвет - орган на местното самоуправление, определящ политиката за изграждане и развитие на общината, във връзка с осъществяването на дейностите от местно значение, както и на други дейности, определени със закон. В изпълнение на правомощията си по чл. 21 от ЗМСМА общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Съгласно чл. 8 от Закона за нормативните актове, общинският съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение.  

Съгласно  чл.8 ал.1 от ЗОС,придобиването,управлението и разпореждането с имоти и вещи-общинска собственост,се извършват под общото ръководство и контрол на общинския съвет.В ал.2 от същия законов текст е регламентирано,че редът за придобиване на право на собственост и на ограничени вещни права,за предоставяне за управление,под наем и разпореждане с имоти и вещи-общинска собственост се определят с наредба на общинския съвет,при спазване на разпоредбите на този закон и на специалните закони в тази област.

Видно от посочените в чл. 1 от Наредбата обществени отношения, предмет на регулация с подзаконовия нормативен акт са именно условията и реда за организиране и провеждане на търгове и конкурси за разпореждане и отдаване под наем на общинско имущество, в съответствие със ЗОС. Следователно, налице е законова делегация на компетентност за регулиране с подзаконов нормативен акт на обществени отношения, свързани с прилагане на отделни разпоредби на ЗОС и в частност, касаещите условията и реда за организиране и провеждане на търгове и конкурси за разпореждане и отдаване под наем на общинско имущество, като Решение №199 по Протокол 16/25.03.2005 г. на Общински съвет – Каспичан, е прието при наличие на необходимия кворум и мнозинство.

Съдът констатира, че подзаконовият нормативен акт е издаден при съществено нарушение на административно производствените правила, разписани в чл. 28 от ЗНА в актуалната му редакция. Разпоредбата на чл. 28 от ЗНА, в редакцията към момента на приемане на подзаконовия нормативен акт урежда изисквания за мотивите към подзаконовите административни актове.

В случая наредбата е внесена за разглеждане с докладна записка изх. № 0351/10.02.2005 г. от В.В., кмет на Община Каспичан, съдържаща предложение за проект приемане на наредба, регламентираща условията и реда за организиране и провеждане на търгове и конкурси за разпореждане и отдаване под наем на общинско имущество в Община Каспичан. Съобразно чл. 170, ал.1 от АПК в тежест на административния орган е да установи съществуването на фактическите основания посочени в акта и изпълнението на законовите предпоставки за издаването му.

Видно от прил. по делото писмен отговор на ОбС-Каспичан  с рег.№ДА-01-3401/22.11.2019год. общинският съвет не разполагал с доказателства относно факта дали и по какъв начин е бил разгласен проектът на оспорената наредба и липсвали доказателства относно предоставянето на срок за предложения и становища по същата,както и за предварителни обсъждания в комисии във връзка с приемането на оспорената наредба.Към преписката липсват протоколи от заседания на комисиите, на които е обсъждана докладната записка и приложения към нея проект на подзаконов нормативен акт. Внесеният проект е приет на заседание на общинския съвет, проведено на 25.03.2005 г., като видно от протокол 16/25.03.2005 г. при неговото разглеждане също не са посочени нито причините, нито цели, които се поставят. В случая към проекта за наредбата липсват мотиви, поради което съдът намира, че оспореният подзаконов нормативен акт е приет при съществени нарушения на административно производствените правила.

Допуснатите нарушения съдът преценява като съществени, с оглед разпоредбата на чл. 28 от ЗНА в актуалната й редакция към момента на приемане на подзаконовия акт, която е със следното съдържание: „ Законопроектът се изготвя съобразно този закон и указа за неговото прилагане. Той се придружава от мотиви.“

С посочената разпоредба се цели да се осигури възможност на заинтересуваните лица да упражнят своето право на участие в производството по подготовката на актовете, засягащи законните им интереси.

Мотивите за изработването на нормативния акт осигуряват реализиране на предоставената от закона възможност на заинтересованите лица за изразяване на мнения и становища и те задължително следва да бъдат налице при обсъждането им и при запознаването на заинтересованите страни с проекта. Мотивите дават представа как е формирана волята на вносителя на акта, поради което те са от съществено значение за адресатите на акта, така че последните да могат да разберат фактите и причините, накарали вносителя на акта да възприеме съответния вариант на уредба на обществените отношения. В случая към проекта за наредбата липсват мотиви.

Допуснатите нарушения са съществени и са самостоятелно основание за отмяна на подзаконовият акт, без да е необходимо да се разглежда спора по същество.

Предвид изхода на спора, на Окръжна прокуратура – Шумен следва да бъдат присъдени направените съдебни разноски в размер на 20 лева, представляващи заплатен депозит за публикация в «Държавен вестник».

 Водим от горното, Шуменският административен съд,

                                        

Р     Е     Ш     И   :

  

ОТМЕНЯ  разпоредбите на чл.8 ал.1 т.10,чл.14 ал.2 т.2 и чл.28 ал.2 т.2 от Наредбата за организиране и провеждане на търгове и конкурси за разпореждане и отдаване под наем на общинско имущество в Община Каспичан, приета  с Решение№199 по Протокол№16/25.03.2005год. на Общински съвет –Каспичан.

ОСЪЖДА Общински съвет – гр. Каспичан да заплати на Окръжна прокуратура – Шумен разноски по делото в размер на 20 (двадесет) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България гр. София в 14-дневен срок от съобщаването му чрез изпращане на препис по реда на чл.137 от АПК.

 

РЕШЕНИЕТО да се обяви по реда на чл.194 от АПК.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:........................            ЧЛЕНОВЕ: 1. ...........................

                                                                                    

                                                                                    2. ..........................