Решение по дело №16/2021 на Районен съд - Карнобат

Номер на акта: 260032
Дата: 18 март 2021 г. (в сила от 8 април 2021 г.)
Съдия: Димитър Тодоров Маринов
Дело: 20212130200016
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 260032 / 18.3.2021г.  гр. Карнобат

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

К А Р НО Б А Т С К И Я Т      Р А Й О Н Е Н      С Ъ Д ,      ІІІ    състав

На двадесет и четвърти февруари    две хиляди  двадесет и първа  година

В публично заседание в следния състав:

 

                                                     

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТЪР МАРИНОВ

 

 

                                                 Съдебни заседатели: 1..........................................

                                                                                     2..........................................

 

 

Секретар ………………ДАРИНА ЕНЕВА …............................................

Прокурор...................................................................................................................

Като разгледа докладваното от съдията  ……….МАРИНОВ……….…………

А Н Х дело номер........16..........по описа за...............2021................година

          Производството по настоящото дело е по реда на чл. 59  и сл. от ЗАНН , като е образувано по повод подадената жалба от ЕТ К.- В.Ц. ***  представляван от В.М.Ц. против наказателно постановление №   498686- F 539008 от 10.03.2020  година  на Началника на отдел Оперативни  дейности – Бургас в Централно управление  на Национална агенция за приходите  с което на горепосочения жалбоподател  за извършено   от него административно нарушение по чл. 33 ал.1 от Наредба № Н – 18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства  във връзка с чл. 118 ал.4 от ЗДДС на основание чл. 185 ал.2 изр. 2 от ЗДДС във връзка с чл. 185 ал.1  от ЗДДС му е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 1500 лв.  .

          Жалбоподателят посочен по- горе      е останал недоволен от така наложеното му административно наказание  посочено по- горе   , като същият   в жалбата си не отрича , че е извършил съответното административно нарушение  за което   му е наложено и съответното горепосочено  административно наказание с горепосоченото наказателно постановление , като твърди обаче , че същото се явява напълно незаконосъобразно като издадено в противоречие на процесуалния закон – ЗАНН и материалния закон- ЗДДС , като посочва точно обстоятелствата касаещи тази твърдяна от него незаконосъобразност  и моли съда да го отмени  изцяло.Същият жалбоподател изразява алтернативно искане ако съдът прецени , че е налице извършено от него  адм. нарушение  да намали да минимален размер така наложената му санкция съобразно  разпоредбата на изречение 2 от чл. 185 ал.2 от ЗДДС в най- минимален размер .

В съдебно заседание жалбоподателят посочен по- горе  редовно призован не се явява лично , за него  се явява лично неговият процесуален представител , който  заявява  ,   че  поддържа жалбата  за цялостна  отмяна на наказателното постановление , като освен това  заявява и за приложение при алтернативността посочена от него на намаление до минимален размер на наложената му парична санкция и по този начин не взема друго респ. допълнително становище по жалбата .Ангажира допълнителни доказателства в подкрепа на жалбата .

          За административнонаказващия орган редовно призован  се явява неговия процесуален представител в съдебно заседание , като същият по този начин  взема становище по  така подадената срещу издаденото наказателно постановление жалба, като счита същата за неоснователна и моли съдът да я отхвърли изцяло като напълно неоснователна..  

След поотделната и съвкупна преценка на събраните по време на съдебното следствие доказателства, съдът приема за установено от фактическа и правна страна следното:

          Обжалваното от жалбоподателя ЕТ К.- В.Ц. ***  представляван от В.М.Ц. наказателно постановление №  498686- F 539008  от 10.03.2020   година  на Началника на отдел Оперативни  дейности – Бургас в Централно управление  на Национална агенция за приходите  е издадено въз основа на АУАН сер. AN F 539008 от 24.02.2020 година срещу   ЕТ Криси – В.Ц. ***    който констатира за  извършено административно нарушение на дата 22.02.2020   година което се изразява в следното , че  на горепосочената дата   при извършена оперативна проверка в   16.55  часа на търговски обект по смисъла на параграф 1 т. 41 от ДР  на ЗДДС – магазин за хранителни стоки  находящ се в гр. Карнобат  на ул. Янтра № 9 ,  стопанисван от ЕТ  Криси- В.Ц. с ЕИК *********   се установило , че в същия обект  има монтирано и въведено в експлоатация , свързано  дистанционно  с НАП и работещо  към момента на проверката  ЕКАФП модел  Eltrade ,  с индивидуален номер на ФУ ED 327549  и фискална памет №  44327549 , което устройство притежава  операциите „ служебно въведени „  и  „ служебно изведени „ пари  в касата , но същото не  е отчело  промяна в касовата наличност в касата  на обекта  със съответно записване в момента на извършването й  и по този начин се установило  необосновано  различие  в касовата наличност  , като е установена  положителна разлика  в размер на сумата от 114, 82   лв.в повече  , която не е отразена във ФУ  към момента , въпреки наличност на съответните функции на ФУ за това, тъй като то е в изправност и притежава  операция – служебно въведени и служебно изведени  парични средства  съгласно отпечатания  дневен финансов отчет  „ Х „ , като находящите се  парични средства – като фактическа наличност в касата  са  изброени и описани лично от   Н. Г. Ц.   в качеството му на продавач в обекта, като този опис на парични средства е  отразен в протокол № 0008125 от 22.02.2020 г.  .По този начин  се установява , че проверяваното лице не е изпълнило задълженията си  извън случаите на продажба  да отбележи всяка промяна в касовата наличност на ФУ  чрез операциите „ служебно въведени „ и „служебно изведени  „ суми ,  с което е нарушило  разпоредбата на чл.33 ал.1 от Наредба № Н – 18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговски обекти чрез фискални устройства  на МФ във връзка с чл. 118 ал.4 от ЗДДС  и за което на основание чл. 185 ал.2 изр. 2 от ЗДДС във връзка с чл. 185 ал.1 от ЗДДС му  е наложено адм. наказание – имуществена санкция в размер на  1500 лева.

Видно от събраните по делото доказателства – писмени такива – протокол за извършена проверка    0340796 от 22.02.2020   година ,  опис на паричните средства  в касата  към момента на започване на проверката   на дата 22.02.2020  година , декларация  за стопанисвани обекти  от задълженото лице , трудов договор  № 1 от 20.02.2020 г. , заповед за компетентност на АНО  , както и от гласните доказателства - показанията на разпитаните в съдебно заседание свидетели Н.И. и С.Д.  ,  които се явяват очевидци  на извършеното от жалбоподателя деяние , е че същите доказват , че жалбоподателят е извършител на адм. нарушение което му се приписва  със съставения АУАН и издаденото въз основа на него процесно наказателно постановление, като същото обстоятелство не  се опровергава от никакви доказателства по делото, включително и от признанията  на жалбоподателя  в жалбата му. Следователно въз основа на събраните по делото доказателства ,  може да се установи по категоричен начин, че жалбоподателят  е извършил приписваното му административно нарушение по ЗДДС , описано в съставения АУАН и издаденото въз основа на него наказателно постановление, тъй като се събраха достатъчно доказателства –писмени и гласни установяващи , че жалбоподателят е извършител на процесното адм. нарушение , което обстоятелство  той и не оспорва , поради което обстоятелство му е  наложено и горепосоченото административно наказание.

Тука следва да се посочи още и факта , че АУАН  е съставен в изпълнение  на разпоредбите на чл. 42 и сл. от ЗАНН и при правилно приложение на материалния закон – ЗДДС   и затова  той се явява законосъобразен и съобразно процесуалния и материалния закони и като такъв се явява и издаденото  въз основа на него наказателно постановление.

Жалбоподателя в жалбата си алтернативно  е  изразил желание  съдът да измени обжалваното наказателно постановление в частта  на това  наложено му адм. наказание , като го измени до неговия  най- минимален размер, ако съдът приеме , че е извършено съответното адм. нарушение , с оглед прилагането на разпоредбата на чл. 185 ал.2 изр. 2 от ЗДДС тъй като адм. наказващия орган  му е наложил прекомерно високо адм. наказание , които не съответства на извършеното от него адм. нарушение т.е. , че наложеното   му адм. наказание е  в нарушение на разпоредбите на чл. 12 и чл. 27 от ЗАНН съдът  намира, че следва да разгледа това обстоятелство тъй като има  искане  на жалбоподателя в тази насока  . Затова първо следва да изследва въпроса дали жалбоподателят е извършител на това адм. нарушение и ако установи , че е такъв след това следва да изследва дали при налагане на това адм. наказание респ. наказания адм. наказващия орган в случая е спазил изискванията на тези разпоредби на ЗАНН които изискват налагане на адм. наказание на даден нарушител да бъде съобразено с тежестта на извършеното адм. нарушение , подбудите за неговото извършване , другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства , като се вземе впредвид и имотното състояние на нарушителя , като едновременно с това съответното адм. наказание се налага с цел с цел да се предупреди и превъзпита нарушителят към спазване на установения правен ред и да се въздействува възпитателно и предупредително върху останалите граждани и дали правилно адм. наказващия орган е приложил закона .

Безспорно е установено , че жалбоподателят е извършил процесното адм. нарушение , както бе посочено по- горе и този факт се подкрепя от събраните по делото доказателства , вкл. писмени и гласни  , като този извод на съда не се опровергава от никакви събрани по делото доказателства . По този начин съдът намира, че жалбоподателят е извършител на адм. нарушение на разпоредбата на чл.33 ал.1 от Наредба № Н – 18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговски обекти чрез фискални устройства  на МФ във връзка с чл. 118 ал.4 от ЗДДС, като в случая адм. наказващия орган му е  наложил горепосоченото адм. наказание на жалбоподателя за това извършено от него адм. нарушение на основание  чл. 185 ал.2 изр. второ от ЗДДС във връзка с чл. 185 ал.1 от ЗДДС в размер към максималния такъв – имуществена санкция в размер на 1500 лв. .Затова и съдът намира, че  следва да обсъди въпроса  за намаляването на това адм. наказание наложено на жалбоподателя на основание поисканото прилагане на наказанието в най- минимален размер  предвидено в изр. 2 от разпоредбата на чл. 185 ал.2 от ЗДДС което гласи , че когато това адм. нарушение не води до неотразяване на приходи следва да се наложи адм. наказание от размера предвиден в ал.1 от същия чл. 185 от ЗДДС който предвижда налагане на адм. наказание в размер от 500  лв. до 2000 лв. .  По този начин съдът намира, че с оглед това , че от деянието извършено от жалбоподателя не са настъпили  вредни последици -  фиска на Държавата не е увреден , както сам е признал и санкционирал жалбоподателя самия АНО ,  това , че в хода на проверката контролните органи  не са констатирали други нарушения на данъчното законодателство  , факта , че това адм. нарушение от страна на жалбоподателя има инцидентен характер , понеже последният не е наказван за други такива ,  както и че е налице съвсем ниска обществена опасност  на извършеното от жалбоподателя деяние , то следва да бъде изменено наказателното постановление в горепосочената му обжалвана част , като бъде намалено наложеното му адм. наказание имуществена санкция, както следва : от 1500 лв. на 500 лв. .

          Следва да се добави , че жалбоподателят твърди, че извършеното от него деяние се явява маловажно  по смисъла на чл. 28  от ЗАНН и като не е изложил мотивирана преценка  за липса на основание за приложение на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН адм. наказващия орган е нарушил закона . Освен това тъй като  адм. наказващия орган е направил извод в противна насока , то същият извод се явявал необоснован, като на това основание се претендира отмяна на наказателното постановление. Съдът намира, че следва да разгледа и това направено възражение от жалбоподателя  с оглед на това  дали  случая  е маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН съобразно събраните по делото доказателства и понеже административнонаказващия орган не е приложил същата разпоредба , то съдът след като намери, че са  налице предпоставките за това , само  на това същото основание да отмени  наказателното постановление, поради издаването му в противоречие на закона.Съдът намира, че  преценката на административнонаказващия орган  за  „ маловажност „  по смисъла на чл. 28 от ЗАНН на извършеното от жалбоподателя се прави  по законосъобразност  и това същото подлежи на съдебен контрол и тъй като това – преценката дали случая е маловажен и дали това е преценено по законосъобразност от адм. наказващия орган, подлежи на съдебен контрол от страна на настоящия съд тъй като последния е инстанция  по съществото на спора . Дали случая е маловажен съдът се ръководи от нормата на чл. 9 ал.2 от НК към която препраща разпоредбата на чл. 11 от ЗАНН , като в случая тази разпоредба чл. 9 ал.2 от НК  и обстоятелствата  изключващи отговорността са приложими и към  административнонаказателния  процес. Затова същата норма- чл. 9 ал.2 от НК  е обстоятелство изключващо отговорност  вкл. и адм. наказателната по отношение на жалбоподателя. Като съобрази доказателствата по делото  настоящия съд намира, че в случая не следва да се приложи разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН тъй като  случаят не е маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН  понеже адм. нарушение   е общественоопасно по смисъла на чл. 10 от НК във връзка с чл. 11 от ЗАНН тъй като в случая се касае за отношения свързани с фиска на Държавата  . В случая законът е постановил, че само с осъщественото от жалбоподателя действие   е достатъчно само неговото наличие респ. извършване,  за да възникне съответната административнонаказателна отговорност  на жалбоподателя , тъй като в случая  са увредени важни държавни и обществени  права свързани със спазване на данъчната политика на Държавата   и съответно установения в страната правов ред . Затова и в случая съдът намира, че извършеното от жалбоподателя е адм. нарушение и не е маловажно по смисъла на чл. 28 от ЗАНН и не може да се отмени и на това искано от жалбоподателя основание процесното наказателно постановление.

          В съдебно заседание  АНО претендира  да му се присъдят разноски по настоящото дело на основание чл. 63 ал.3 от ЗАНН. Независимо , че съдът е намалил размера на наложеното на жалбоподателя  адм. наказание, то обжалваното наказателно постановление е било  потвърдено в останалата му част , а именно , че има извършено адм. нарушение от жалбоподателя  за което следва да му бъде наложено по- леко наказание. По този начин на адм. наказващия орган следва да се присъдят  претендираните  разноски за възнаграждение за юрисконсулт. При определяне на дължимите разноски за юрисконсултско възнаграждение , следва да се приложи разпоредбата на чл. 63 ал.5 от ЗАНН , съгласно която  размерът на присъденото  възнаграждение не може да надхвърля  максималния размер  за съответния вид дело , определен по реда на разпоредбата на чл. 37 от Закона за правната помощ, който препраща към Наредбата  за заплащането на правната помощ . Съгласно чл. 27 е  от Наредбата за заплащането на правната помощ възнаграждението  за защита в производства  по Закона за административните нарушения и наказания  е от 80 до 120 лв. . С оглед фактическата  и правна сложност на делото , съдът стигна до извода , че за осъщественото  от юрисконсулта процесуално представителство  в полза на адм. наказващия орган  следва да се присъди и определи възнаграждение в размер на 100 лв..    

          Мотивиран от гореизложеното Карнобатският районен съд

                                          

 

Р       Е      Ш        И       :

         

         

          ИЗМЕНЯ  наказателно постановление  № 498686- F 539008 от 10.03.2020  година  на Началника на отдел Оперативни  дейности – Бургас в Централно управление  на Национална агенция за приходите издадено    против ЕТ Криси- В.Ц.   с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.  Карнобат, обл. Бургас  ул. Москва  № 75 представляван от В.М.Ц.  с ЕГН  ********** , същото дружество със съдебен  адрес *** чрез адв. Д.Д.В.  САМО  В ЧАСТТА МУ  с която  за извършено от него адм. нарушение на дата 22.02.2020 г. на разпоредбата на чл.33 ал.1 от Наредба № Н – 18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговски обекти чрез фискални устройства  на МФ във връзка с чл. 118 ал.4 от ЗДДС  и за което на основание чл. 185 ал.2 изр. второ от ЗДДС във връзка с чл. 185 ал.1 от ЗДДС му  е наложено адм. наказание – имуществена санкция в размер на  1500 лева , като  НАМАЛЯВА РАЗМЕРА НА СЪЩОТО АДМ. НАКАЗАНИЕ , а именно : имуществена санкция от  1500 лв. на имуществена санкция в размер на 500 лв. .

          ОСЪЖДА ЕТ Криси- В.Ц.   с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.  Карнобат, обл. Бургас  ул. Москва  № 75 представляван от В.М.Ц.  с ЕГН  ********** , същото дружество със съдебен  адрес *** чрез адв. Д.Д.В.  да заплати на Национална агенция  за приходите  сумата от 100 лв. представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение по настоящото дело.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Административен съд Бургас  в 14 дневен срок, считано от съобщаването му на страните.

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: