РЕШЕНИЕ
№ 434
гр. Русе , 02.09.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РУСЕ, XI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публично
заседание на тринадесети юли, през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:Александър С. Станчев
при участието на секретаря Денка Т. Веселинова
като разгледа докладваното от Александър С. Станчев Административно
наказателно дело № 20214520201156 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление № 38-0000802/25.03.202021г., издадено от
Директор на РД“АА”-гр.Русе, против „АМИР ТРАНС“ЕООД, с ЕИК *********, за
нарушение на чл.91в, т.2 от ЗАвП е наложена „Имуществена санкция” в размер на 2000
лв., на осн. чл.104, ал.7, пр. последно от ЗАвП.
Срещу издаденото наказателно постановление е подадена жалба от „АМИР
ТРАНС“ЕООД, чрез адв.А.Б. - упълномощен. Съдът счита, че жалбата е допустима,
като подадена в законоустановения 7-дневен срок. С нея жалбоподателят атакува
издаденото срещу него наказателно постановление като твърди, че е
незаконосъобразно и моли съда да го отмени.
Жалбоподателят е редовно призован, явява се упълномощения представител,
който поддържа жалбата.
Ответникът по жалбата, административнонаказващият орган, не изпраща
представител. Депозира писмено становище по делото, с което поддържа НП.
Районна прокуратура-гр.Русе не изпраща представител и не взема становище по
жалбата.
Съдът, след като разгледа жалбата, изложените в нея доводи и като се запозна с
материалите по делото, намира за установено от фактическа и правна страна следното:
На 11.02.2021г., около 15.21 часа, в адм. сграда на РД“АА“-Русе била извършена
комплексна проверка от адм. служители на ю.л. „АМИР ТРАНС“ЕООД, с ЕИК
*********, чиято основна дейност била транспортна дейност, предвид издадения му
1
лиценз на Общността №20581. По време на проверката било установено, че ю.л.-
жалбоподател в качеството му на превозвач, не е предоставило на АНО за проверка
информацията от дигиталните тахографи на следните товарни автомобили, използвани
от транспортното предприятие :
1.За т.а. марка „Рено“ с рег.№СС 4153 АТ, оборудван с дигитален тахографа – за
периода от 12.02.2020г. – до 30.07.2020г. ;
2. За т.а. марка „Волво“ с рег.№СВ 6619 НР, оборудван с дигитален тахографа – за
периода от 12.02.2020г. – до 14.08.2020г.
За посоченото нарушение е съставен АУАН бл.№ 286502/13.10.2020г., въз
основа на който Директора на РД“АА” гр.Русе, издал обжалваното наказателното
постановление, с което за допуснатото нарушение наложил на жалбоподателя
наказание “Имуществена санкция” в размер на 2000.00лв.
По настоящото съдебно производство, в качеството на свидетел е разпитан
актос. В.Д.. В показанията си пред съда, същия пресъздава констатациите отразени в
АУАН, като пояснява как е установено нарушението описано в АУАН и НП.
Описаната фактическа обстановка съдът прие за установена, въз основа на
събраните по делото писмени и гласни доказателства.
При така възприетата фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:
Жалбата е неоснователна.
При съставянето на АУАН и НП не са допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила и изискванията на ЗАНН. Посоченото
нарушение се установява по безспорен начин от свидетелските показания и събраните
писмени доказателства. Доказателства сочещи на неизвършване на процесното
нарушение по делото не са представени и не се събраха.Несъмнено мястото на
извършване на нарушението е адм. сграда на РД“АА“ в гр.Русе, т.к. се касае за
комплексна проверка по документи на ю.л.-жалбоподател. Нарушението е ясно и
коректно описано в АУАН и НП – а именно, че жалбоподателя не е представил на
АНО за проверка информацията от дигиталните тахографи на два товарни
автомобили, използвани от транспортното предприятие за проверявания период от 12
месеца. В чл.91в, т.2 от ЗАвП се посочва, че : „Превозвачите, ръководителите на
предприятия и лицата, извършващи превози за собствена сметка, са длъжни да
съхраняват най-малко една година след тяхното приключване и да предоставят за
проверка от контролните органи информацията, извлечена от паметта на
дигиталния тахограф и от картата на водача“, а в санкционната нарома на чл.104,
ал.7 от ЗАвП се посочва : „На превозвач или на лице по чл. 12б, ал. 1, извършващо
превози за собствена сметка, които не съхраняват тахографските листа,
разпечатките и извлечените данни от дигиталния тахограф или картата на водача
2
за период 365 дни или отказват да ги предоставят за проверка от контролните
органи, се налага имуществена санкция 2000 лв.“. В случая е без значение лично
дейността на работниците-водачи на ППС в предприятието по отношение на
извършваната от тях транспортна дейност /както се твърди от процесуалния
представител на жалбоподателя/, т.к. е задължение на транспортното предприятие да
съхрани по подходящ начин, осигури и предостави на проверяващите адм. органи при
извършване на проверката процесните цифрови записи от тахографските устройства на
ППС, което несъмнено не е сторено от жалбоподателя, а датата на установяване на
нарушението е тази на която е извършена комплексната проверка от РД“АА“ на ю.л.-
жалбоподател – 11.02.2021г.
Не е налице и маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН, т.к. процесното
нарушение касае непредставянето на АНО от жалбоподателя на цифровата
информация относно две ППС и то за максималния законов срок от 12 месеца, което
води на извод, че нарушението е с по – висока степен на обществена опасност от други
такива от същия вид, поради което и жалбоподателя следва да понесе предвидената от
закона административнонаказателна отговорност. НАРЕДБА № РД-16-1054 от
10.10.2008 г. за одобряване на типа на тахографи и тахографски карти и за
изискванията, условията и реда за регистрация на лицата, които извършват монтаж,
проверка или ремонт на тахографиНАРЕДБА № РД-16-1054 от 10.10.2008 г. за
одобряване на типа на тахографи и тахографски карти и за изискванията, условията и
реда за регистрация на лицата, които извършват монтаж, проверка или ремонт на
тахографи
Съдът счита, че административнонаказващия орган правилно е определил както
субекта, който следва да понесе административно наказателната отговорност, така и
вида и размера на наказанието. Тъй като за това нарушение административното
наказание е фиксирано, съдът няма законово правомощие да го намалява.
Предвид изхода на делото съдът намира, че не следва да уважи искането за
присъждане на разноски в полза на жалбоподателя от АНО, съобразно чл.143 от АПК,
във вр. с чл.63, ал.3 от ЗАНН.
Предвид изложените съображения съдът счита, че не са налице основания за
отмяна на издаденото наказателно постановление.
По гореизложените съображения, Съдът
РЕШИ:
3
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 38-0000802/25.03.202021г.,
издадено от Директор на РД“АА”-гр.Русе, против „АМИР ТРАНС“ЕООД, с ЕИК
*******, с което за нарушение на чл.91в, т.2 от ЗАвП е наложена „Имуществена
санкция” в размер на 2000 лв., на осн. чл.104, ал.7, пр. последно от ЗАвП.
Решението може да се обжалва пред Административен съд – гр.Русе, в 14-дневен
срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
Съдия при Районен съд – Русе: _______________________
4