Решение по дело №4274/2020 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 260469
Дата: 18 ноември 2020 г. (в сила от 10 декември 2020 г.)
Съдия: Петя Кръстева Георгиева
Дело: 20202120204274
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

  260469, 18.11.2020г., гр.Бургас.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

       Бургаският районен съд,  осми наказателен състав,

на трети ноември, две хиляди и двадесета година,

в публичното заседание в следния състав :

                                                                                           Председател: Петя Георгиева

Секретар : Златка Калоянова

Прокурор : ……………………

като разгледа докладваното от съдия Георгиева наказателно административен характер дело номер 4274 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе  взе предвид следното :

                Производството е по реда чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по повод жалбата на „З.р. ПТ 58“ЕООД, ЕИК по Булстат ***** със седалище и адрес на управление гр.************* против наказателно постановление № 530066-F560048/ 06.08.2020г., издадено от началник отдел „Оперативни дейности“- Бургас ЦУ на НАП, с което за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин вр. чл.118, ал.4 от ЗДДС на основание чл.185, ал.2 вр. ал.1 от ЗДДС на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева.   С жалбата се иска отмяна на обжалваното постановление, като се сочат доводи за незаконосъобразност.

    Жалбата е подадена в преклузивния срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна и е допустима.

    Съдът, като прецени доказателствата по делото и съобрази закона, в контекста на правомощията си по съдебния контрол, намери за установено от фактическа и правна страна следното:

     На 11.07.2020г. в 13:52 часа е извършена проверка на търговски обект - бистро, находящо се в гр.*, къмпинг „*“, стопанисван от „З.р. ПТ 58“ЕООД, ЕИК по Булстат ********. При проверката е установено, че съгласно дневен финансов „х“ отчет № 0006228/11.07.2020г. от монтираното в обекта към момента на проверката фискално устройство модел ELTRIDE A3 KL с индивидуален ED336703 и фискална памет номер 44336703, разчетната касова наличност е в размер на 55,90 лева. Фактическата наличност на паричните средства в касата е била изброена от Т.А.П., представляващ дружеството. Фискалното устройство е притежавало операциите „служебно въведени“ и „служебно изведени“ суми. Установена е промяна в касовата наличност на търговския обект в размер на 1054,10 лева, която представлява въвеждане на пари в касата, и която не е регистрирана във фискалното устройство.  

   За извършената проверка и направените констатации е съставен протокол за извършена проверка сер.АА № 0047210/11.07.2020г., съставен на основание чл.110, ал.4 вр. с чл.50, ал.1 от ДОПК.

    На 19.07.2020г. на жалбоподателя е съставен акт за установяване на административно нарушение по чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин вр. с чл.118, ал.4 от ЗДДС.

   При съставянето на акта представляващият дружеството е получил препис от него и е посочил, че ще представи писмени обяснения. В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН е депозирано писмено обяснение, в което законния представител на дружеството е посочил, че в деня на проверката в обекта е бил организиран служебен банкет по поръка на собственика на къмпинга, като за крайната сума е трябвало да бъде издадена фактура. Смесването на гости и служители било объркало готвачката да вземе сума за извършената контролна покупка, без да я маркира на касовия апарат.

   Сезиран с преписката по акта административнонаказващият орган е приел фактическите обстоятелства за доказани, поради което на 06.08.2020г. е издал обжалваното наказателно постановление, с което за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин вр. с чл.118, ал.4 от ЗДДС на основание чл.185, ал.2 вр. ал.1 от ЗДДС е наложил на жалбоподателя имуществена санкция в размер на 2000 лева.

    Актът за установяване на административно нарушение е съставен в тримесечния срок от откриване на нарушителя и не по-късно от една година от нарушението, а  издаденото въз основа на него наказателно постановление е в предвидения от закона шестмесечен срок.

   Разпоредбата на чл.118, ал.4 от ЗДДС предвижда, че министърът на финансите издава наредба, с която се определят условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа, за въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация/ дерегистрация, отчитане, съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност; сервизното обслужване, експертизите и контролът на фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност, техническите и функционалните изисквания към тях; изискванията, редът и начинът за установяване на дистанционна връзка и подаването на данни към Националната агенция за приходите; издаването на фискални касови бележки от фискално устройство и касови бележки от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност и задължителните реквизити, които трябва да съдържат; видът на подаваните данни, формата и сроковете на подаването им. В случая такава се явява Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.

    Няма спор, че процесното бистро е търговски обект по смисъла на §1, т.41 от ДР на ЗДДС. Като нарушена в акта и наказателното постановление е посочена разпоредбата на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин. Тази разпоредба касае случаите, извън продажбите, като поставя изискване всяка промяна на касовата наличност /начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата/ на фискалното устройство да се регистрира във фискалното устройство чрез операциите „служебно въведени” или „служебно изведени” суми. Констатираната с акта фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства, в т.ч. протокол за извършена проверка, опис на паричните средства в касата към момента на започване на проверката, копие от приложения дневен финансов отчет, финансов бон и отчет на фискалната памет, както и показанията на свидетеля В.М., които съдът кредитира изцяло. Същите доказват по безспорен начин от обективна страна констатираното нарушение.

   Твърденията на жалбоподателя не са подкрепени от никакви доказателства, поради което съдът приема, че същите представляват единствено защитна версия.

   Не е налице маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Законодателят е приел, че за маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може да не наложи наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание. Маловажен случай е този, при който извършеното нарушение с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на други нарушения от съответния вид. В конкретния случай не са налице данни, че деянието е с по-ниска степен на обществена опасност от типичните нарушения от същия вид.

    За констатираното нарушение, административнонаказващият орган е наложил имуществена санкция по чл.185, ал.2 от ЗДДС в размер на 2000 лева. Съгласно чл.185, ал.2 от ЗДДС извън случаите по ал.1 на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл.118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лева, или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000 лева. Когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал.1, а именно глоба за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лева, или имуществена санкция за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лева. Констатации в този смисъл липсват, поради което съдът приема, че санкционната норма е определена правилно, но размера на наложената санкция е неоснователно завишен. Деянието е извършено за първи път и по делото няма данни за други нарушения на данъчните закони, поради което съдът приема, че целите на административните наказания биха били постигнати и с по-нисък размер на имуществената санкция, определен към минимума, а именно 500 лева. Изложените съображения водят до извод, че наказателното постановление следва да бъде изменено по отношение размера на наложената санкция, като същата бъде намалена от 2000 лева на 500 лева.

  Съгласно разпоредбата на чл.63, ал.3 от ЗАНН, ред. ДВ, бр.94 от 2019г., в съдебните производства по ал.1 страните имат право на присъждане на разноски по реда на АПК. Съгласно разпоредбата на чл.143, ал.3 от АПК, когато съдът отхвърли оспорването или подателят на жалбата оттегли жалбата, страната, за която административния акт е благоприятен, има право на разноски. От изложеното следва, че в полза на Национална агенция по приходите следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение, което съдът определи в размер на 80 лева, съобразявайки правна сложност и разглеждането на делото в едно съдебно заседание.

       Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Бургаският районен съд

                                                                      Р  Е  Ш  И :

         ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 530066-F560048/ 06.08.2020г., издадено от началник отдел „Оперативни дейности“- Бургас ЦУ на НАП, с което за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин вр. чл.118, ал.4 от ЗДДС на основание чл.185, ал.2 вр. ал.1 от ЗДДС на „З.р. ПТ 58“ЕООД, ЕИК по Булстат ***** със седалище и адрес на управление гр.************* е наложена имуществена санкция в размер на 2000 /две хиляди/ лева, като намалява размера на имуществената санкция от 2000 /две хиляди/ лева на 500 /петстотин/ лева.

         ОСЪЖДА „З.р. ПТ 58“ЕООД, ЕИК по Булстат ******* със седалище и адрес на управление гр.Созопол, обл.Бургас, ул.“Стара планина“, бл.1, вх.2, ет.2да заплати Национална агенция по приходите сумата от 80 /осемдесет/ лева за юрисконсултско възнаграждение.

   Решението подлежи на касационно обжалване в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд - гр.Бургас.                                                                                                                                

                                                                                         Председател:     /П/

Вярно с оригинала:З.К.