Решение по дело №221/2022 на Районен съд - Велинград

Номер на акта: 139
Дата: 3 октомври 2022 г.
Съдия: Иванка Николова Пенчева
Дело: 20225210200221
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 юни 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 139
гр. гр.Велинград, 03.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИНГРАД, II - НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на пети септември през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:ИВАНКА Н. ПЕНЧЕВА
при участието на секретаря ДОНКА ЕМ. ТАБАКОВА
като разгледа докладваното от ИВАНКА Н. ПЕНЧЕВА Административно
наказателно дело № 20225210200221 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59, ал. 1 ЗАНН
Образувано е по жалба на „Медицински център Панорама Велинград“
ЕООД, ЕИК: *********, против Наказателно постановление № К-
0051169/20.12.2021г. на Директора на Регионална дирекция на Комисията за
защита на потребителите за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково,
Кърджали и Стара Загора, с което на жалбоподателя е наложена имуществена
санкция в размер на 1 000 лв., на осн. чл. 216, ал. 1 ЗТ, за нарушение на чл.
216, ал. 1 ЗТ.
Твърди се, че наказателното постановление е незаконосъобразно,
издадено при неправилно приложение на материалния закон и съществено
нарушение на процесуалните правила. Липсвало описание на нарушението,
тъй като не била посочена относимата материалноправната норма от Закона
за туризма, регламентираща извършваната в обекта туристическа дейност. Не
се сочело в какво се състои нарушението. Не били описани видът на
извършваните здравни процедури. Не била посочена нарушената
материалноправна разпоредба, а само санкционната такава.
Оспорват се изводите на административнонаказващия орган, че
нарушение е извършено, тъй като на „Медицински център Панорама“ не било
издавано разрешение за водовземане и водоползване на минерална вода, а и
момента на проверката не били открити лица, които да ползват услугата.
В съдебно заседание, чрез адв. М.-АК, жалбоподателят поддържа
жалбата. Иска наказателното постановление да се отмени. Претендира
разноски.
1
Въззиваемата страна, чрез юрисконсулт Бояджиева, счита
наказателното постановление за правилно и законосъобразно, поради което
следва да се потвърди. Претендира разноски.
Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 ЗАНН /препис от
обжалвания акт е връчен на жалбоподателя на 17.06.2022г., а жалбата е
подадена на 22.06.2022г., от легитимирана страна, поради което е
процесуално допустима.
Съдът като съобрази доводите и възраженията на страните и като
прецени събраните по делото доказателства, установи следното:
На 19.08.2021г., във връзка с изпълнение на план програма за контрол за
спазване на изискванията на Закона за туризма, Наредба № 04-14 от
09.10.2019 г. за условията и реда за сертифициране на балнеолечебен
(Медикал СПА) център, СПА център, Уелнес център и Таласотерапевтичен
център и Закона за защита на потребителите, служителите на РД на КЗП за
областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора-
ст. инспектор Г. М. и гл. инспектор Н. И. извършили проверка на
туристически обект-„Балнеолечебен център“, находящ се в гр. Велинград, ул.
„Николай Хрелков“ № 32, прилежащ към хотел "Панорама“. Обектът се
стопанисвал от „Медицински център Панорама Велинград“ ЕООД,
разположен бил на приземния етаж на хотела и към момента на проверката
работел. Имало посочено работно време-08:00 часа до 18:00 часа.
Разполагал със зала за физиотерапия, масажни кабинети, вътрешен
басейн, сауна, солна стая, джакузи, перлена вана, вихрова вана, тангентор,
зона за отдих, фитнес зала. Предлагали се здравни процедури, базирани на
естествени лечебни фактори /минерална вода и лечебна кал/, луголечение и
калолечение, разнообразни терапевтични програми, които се провеждали в
специализирано оборудвани кабинети, зали и помещения, предназначени за
осъществяване на диагностика, лечение, рехабилитация и профилактика.
На видно място на рецепцията бил поставен ценоразпис на български
език за предлаганите за 2021г. лечебни масажи-частичен масаж, масаж на
цялото тяло, атицелулитен масаж, рефлексорен масаж, тангентор-
терапемтично-подводно-струеви масаж, първичен лекарски преглед, вторичен
лекарски преглед; кални апликации-частични, цялостни; топлинни
процедури-компресори с луга, инфрачервени; електритерапия с
нискочестотни токове, магнитотерапия, дарсонвализация, ПФК, ултразвукова
терапия, лазерна терапия, първичен лекарски преглед, вторичен лекарски
преглед.
При проверката била отворена интернет страницата на обекта, където
„Балнеохотел Панорама“ Велинград предлагал разнообразни лечебни
програми за рехабилитация и профилактика на различни видове заболявания,
както и такива за възстановяване на физическото и психическото състояние
на почиващите. Рекламирал се като един от най-добрите балнеологични и
медицински центрове в страната.
2
В близост до хотела имало поставена табела с информация за
стопанисващия субект-„Медицински център Панорама Велинград“ ЕООД,
неговия адрес и материално отговорно лице.
„Медицински център Панорама Велинград“ ЕООД притежавал
удостоверение, че е регистриран като лечебно заведение-Амбулагория за
специализирана медицинска помощ-Медицински център, с предмет на
дейност: извънболнична специализирана медицинска помощ в областта на
„Физикална и рехабилитационна медицина“, „Хирургия“, „Педиатрия“.
В хода на проверката от дружеството бил изискан сертификат за
балнеолечебен център, но такъв не бил представен. Не било представено и
удостоверение за подадено до Министъра на туризма заявление за откриване
на процедура по сертифицирането му.
Резултатите от проверката били обективирани в Констативен протокол
№ К-2690093/19.08.2021г., препис от който бил връчен на пълномощник на
дружеството. С него били дадени указания жалбоподателят да се яви на
20.09.2021г. в сградата на РД КЗП в гр. Пазарджик и да представи
доказателства, че обектът е сертифициран или е започнала процедура по
сертифицирането му.
Протоколът бил връчен на намиращ се в обекта служител на
дружеството.
На посочената дата изисканите документи не били представени.
Изискана била информация от Министерство на туризма дали
белнеолечебният център е сертифициран по реда на Наредба № 004-
14/09.10.2019г. за условията и реда за сертифициране на „Балнеолечебен“
(Медикал СПА) център, „СПА център“, „Уелнес център“ и
„Таласотерапевтичен център“. Съгласно писмо изх. № Т-92-00-
143/14.10.2021г. на Директора на дирекция „Туристическа политика“ към МТ,
към 19.08.2021г. и до 14.10.2021г. нямало стартирана процедура, не било
издавано временно удостоверение и не бил издаван сертификат на
„Балнеолечебен /медикъл СПА/ център Панорама, прилежащ към хотел
„Панорама“ в гр. Велинград.
На 04.11.2021г. на „Медицински център Панорама Велинград“ ЕООД
бил съставен АУАН № К-0051169, за това че предоставя процедури,
ориентирани в областта балнеолечебен туризъм в туристически обект по чл.
3, ал. 2, т. 5 от Закона за туризма - балнеолечебен /медикъл СПА/ център,
който не е сертифициран, с което е нарушил чл. 216, ал.1 от ЗТ.
Актът е съставен в присъствието на упълномощен представител на
жалбоподателя, предявен му е за запознаване и препис от него му е надлежно
връчен. Подписен е без възражения. Такива не са постъпвали и в срока по чл.
44, ал. 1 ЗАНН.
Въз основа на акта за установяване на нарушението е издадено и
обжалваното наказателно постановление, в което описанието на нарушението
и правната му квалификация са описани по идентичен начин с този в акта.
3
За установяване на фактическата обстановка съдът кредитира
представените по делото гласни и писмени доказателства и доказателствени
средства, които са непротиворечиви и взаимно допълващи се.
При така установеното от фактическа страна се налагат следните правни
изводи:
Акт за установяване на административно нарушение № К-0051169 от
04.11.2021г. и Наказателно постановление № К-0051169/20.12.2021г. са
издадени от компетентни органи по чл. 232, ал. 1 и ал. 2 от ЗТ, във вр. със
Заповед № 1060 ЛС/04.11.2015г. и Заповед № 676/21.08.2019г. на
Председателя на КЗП и в сроковете по чл. 34, ал. 1 и ал. 3 ЗАНН. В хода на
административнонаказателното производство не са допуснати съществени
процесуални нарушения, съставляващи самостоятелни основания за отмяна
на обжалвания акт. Спазени са императивните изисквания на чл. 42 и чл. 57
ЗАНН. Обективните признаци от състава на нарушението са описани в
необходимата и достатъчна степен, за да разбере жалбоподателя обвинението
и да организира защитата си. Посочени са време и място на извършване на
нарушението, неговият извършител, както и съставомерните факти.
Видно от представените по делото доказателства, на 19.08.2021г.
„Медицински център Панорама Велинград“ ЕООД е предоставял в
стопанисвания от него обект услуги, изискващи използването на минерална
вода и/или лечебна кал, за провеждането на процедури, допринасящи за
възстановяване здравето на човека, които по смисъла на § 1, т. 44 ДР на ЗТ са
балнеолечебни услуги-лечебни масажи, подводно струеви масаж,
луголечение, калолечение. Предоставяни са разнообразни терапевтични
програми, които се провеждат в специализирано оборудвани кабинети, зали и
помещения, предназначени за осъществяване на диагностика, лечение,
рехабилитация и профилактика-зали за физиотерапия, два масажни кабинета,
тангентор, джакузи, вихрова вана, вътрешен басейн. В тази насока са
показанията на свидетелката-Г. И. М., които са последователни, логични и
обективни. Свидетелката е присъставала при извършване на проверката в
обекта и лично е възприела обстоятелства относно фактите, включени в
предмета на доказване, които възпроизведе пред съда, а именно, че обектът е
работел, че там са се предлагали балнеолечебни услуги, за което е имало
обявени цени и които са се рекламирали в интернет страницата на хотел
„Панорама“. Ето защо правилни и законосъобразни са изводите на
контролните органи, че прилежащият към хотел „Панорама“ обект е
балнеолечебен център по смисъла на § 1, т. 43 от ЗТ. .
„Медицински център Панорама Велинград“ ЕООД е регистриран като
лечебно заведение-„Амбулатория за специализирана медицинска помощ-
Медицински център“, с предмет на дейност извънболнична специализирана
медицински помощ в областта на „Физикалната и рехабилитационната
медицина“, „Хирургия“ „Педиатрия“.
Правноирелевантно е, че е дружеството към този момент не е
4
притежавало разрешително за водовземане и водоползване на минерална
вода, тъй като притежаването му не е сред поставените от закона изисквания,
за да се определи един туристически обект като балнеолечебен център. От
съществено значение е, че извършваните процедури са базирани на
използването на естествени лечебни фактори, като минерална вода и/или
лечебна кал, което се установи от представените по делото доказателства.
Стопанисваният от дружеството обект на контрол безспорно е
туристически обект по смисъла на чл. 3, ал. 2, т. 5 ЗТ, а извършваната там
дейност е туристическа дейност по смисъла на чл. 4, ал. 1, т. 4 ЗТ.
Съгласно чл. 138, ал. 2 ЗТ право да предоставят услуги, обединени под
наименованията "балнеолечебни" или "СПА/уелнес услуги",…, имат само
лицата, извършващи дейност в сградите или помещенията, получили
сертификат за "балнеолечебен (медикъл СПА) център", "СПА център",
"уелнес център" или "таласотерапевтичен център“, който се издава от
Министърът на туризма или оправомощено от него длъжностно лице по реда
на Наредба № 04/-14/19.08.2021г. Неспазването на това законово изискване е
нарушение по чл. 216, ал. 1 ЗТ и основание за ангажиране на
административнонаказателната отговорност на лицата, извършващи дейност в
несертифицирани обекти по чл. 3, ал. 2, т. 5 ЗТ.
Неоснователно е възражението, че не е посочена конкретната
материалноправната разпоредба, сочеща вида на туристическата услуга, с
което е нарушено правото на защита на жалбоподателя. В обстоятелствената
част на акта за установяване на административното нарушение и в
обжалваното наказателно постановление достатъчно пълно и детайлно да
посочени предоставяните от жалбоподателя услуги в обекта, с което правото
му на защита е гарантирано, предвид че лицето се защитава срещу фактите,
които има право да оспори. Освен това, в случая отговорността на
жалбоподателя е ангажирана за извършване на определен вид туристическа
дейност, а не за конкретно предоставени туристически услуги, поради което
посочването на разпоредбата на закона, съдържащ правната квалификация на
туристическите услуги не е необходимо.
Ответникът е лице, което извършва туристическа дейност – предоставя
тематично ориентирани допълнителни туристически услуги в областта на
здравния туризъм ( медикъл СПА дейност) в несертифициран обект по чл. 3,
ал. 2, т. 5, а именно – балнеоцентър център. Тоест всички елементи от състава
на извършеното нарушение се съдържат в посочените разпоредби на чл. 216,
ал. 1, във връзка с чл. 3, ал. 2, т. 5 от Закона за туризма.
По делото е безспорно установено, че стопанисвания от „Медицинска
център Панорама Велинград“ ЕООД балнеолечебен центърът не е
сертифициран към датата на проверката и до съставяне акта за установяване
на административното нарушение. Не се твърди е не се представиха
доказателства, че е издаден сертификат до датата на издаване на
наказателното постановление, нито до приключване на съдебното следствие
5
пред настоящата инстанция. На дружеството не е издаден съответен
сертификат, с което е реализирало състав на нарушение на чл. 216, ал. 1 от
Закона за туризма, извършвайки дейност в несертифициран обекти по чл. 3,
ал. 2, т. 5 ЗТ.
Разпоредбата на чл. 216, ал. 1 от ЗТ, освен санкцията за извършеното
нарушение, съдържа и задължението, което е следвало да спазва лицето- да
предоставя балнеолечебни услуги, като допълнителни услуги към мястото за
настаняване- хотел само ако балнеолечебният центърът е сертифициран.
Следователно изводът на процесуалния представител на въззивника, че в
наказателното постановление липсва посочване на нарушената законова
норма е неоснователен. Такава е разпоредбата на чл. 216, ал. 1 от Закона за
туризма, която съдържа в себе си както санкцията, така и състава на
извършеното нарушение. Следва да се посочи също, че словесното описание
на извършеното нарушение в АУАН и НП е пълно, точно и ясно и е в пълно
съответствие с посочените, като нарушени разпоредби на чл. 216, ал. 1, във
връзка с чл. 3, ал. 2, т. 5 от Закона за туризма.
Нарушението не представлява маловажен случай. С оглед
обстоятелствата на конкретния случай, деянието не се отличава с по-ниска
степен на обществена опасност от нарушенията от този вид. Установи се, че
на жалбоподателят никога не е бил издаван сертификат за балнеолечебен
център. До приключване на производството по делото за обекта няма издаден
сертификат от Министъра на туризма. Не е подадено и заявление за
издаването му.
Нарушените от жалбоподателя разпоредби защитават обществените
отношения, гарантиращи правата на потребителите, като икономически по-
слабата страна в правоотношението да ползват предлаганите услуги в
центрове, които отговорят на изискванията на закона. Това гарантира освен
качеството на предлаганите услуги и че обектът отговаря на стандартите за
здравни и хигиенни изисквания, което се удостоверява с издадения от
съответния компетентен административен орган сертификат. Тези разпоредби
са императивни и отклонение от тях е недопустимо.
Размерът на имуществената санкция е правилно определен в
предвидения от закона минимум, като е съобразено, че нарушението е
извършено за първи път.
С оглед на гореизложеното, настоящата инстанция намира жалбата за
неоснователна, поради което следва да бъде оставена без уважение, а
наказателното постановление, като правилно и законосъобразно, да се
потвърди.
При този изход на правния спор, на ответника са дължат разноски, на
осн. чл. 63д, ал. 4 и ал. 5 ЗАНН, във вр. чл. 27е от Наредба за заплащането на
правната помощ.
В производството по обжалване на наказателното постановление,
административнонаказващият орган претендира разноски за юрисконсултско
6
възнаграждение. Претенцията е своевременно заявена с депозираното
писмено становище преди о.с.з.
Съдът като съобрази, че делото не се отличава с фактическа и правна
сложност, че е проведено само едно открито съдебно заседание и че
извършените от ответника действия се изразяват единствено в подаване на
писмено становище по жалбата срещу Наказателно постановление № К-
0051169/20.12.2021 г., счита че следва да му се присъди юрисконсултско
възнаграждение в минималния предвиден размер на чл. 27е от Наредба за
заплащането на правната помощ, а именно 80,00 лв., които да бъдат заплатени
в полза на Комисия за защита на потребителите, доколкото регионалните
дирекции не са самостоятелни юридически лица и не притежават
правосубектност.
По изложените съображения, настоящият състав на Районен съд
Велинград
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № К-0051169/20.12.2021
г. на Директора на Регионална дирекция на Комисията за защита на
потребителите за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково,
Кърджали и Стара Загора, с което на „Медицински център Панорама
Велинград“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление гр.
Велинград, ул. „Николай Хрелков“ № 32, е наложена имуществена санкция в
размер на 1 000 лв. /хиляда лева/, на осн. чл. 216, ал. 1 ЗТ, за нарушение на чл.
216, ал. 1 ЗТ.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от
съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Пазарджик.
Съдия при Районен съд – Велинград: _______________________
7