Решение по дело №675/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 41
Дата: 4 февруари 2022 г. (в сила от 4 февруари 2022 г.)
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20217080700675
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 декември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 41

 

гр. Враца,    04.02.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА,  втори състав, в публично заседание на  24.01.2022г. /двадесет и четвърти януари, две хиляди и двадесет и втора година/,  в състав:

                                                                

АДМ. СЪДИЯ: КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря Стела Бобойчева, като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВ адм. дело № 675 по описа на съда за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл.  АПК, във връзка с чл. 211 от Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР).

Образувано е по ЖАЛБА на М.Н.Н. ***, депозирана чрез пълномощника му * С.Г. ***, против Заповед № 517з-5594/21.10.2021 г. на Директора на ОДМВР - София, с която му е наложено дисциплинарно наказание „***“ за срок от шест месеца, считано от датата на връчване на заповедта

В жалбата се сочи, че издадената заповед е неправилна и незаконо-съобразна поради допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и противоречие с материалния закон. Релевирани са доводи, че заповедта не съдържа посочените в чл.210 ал.1 от ЗМВР реквизити, като не е ясно на коя дата е извършено нарушението, не са обсъдени обстоятелствата по чл.206 ал.2 от ЗМВР, наказанието е несъразмерно тежко и не съответства на целта на закона. Твърди се, че заповедта е издадена  извън двумесечния срок по чл.195 ал.1 от ЗМВР. Иска се отмяна на заповедта и присъждане на разноските по делото. В съдебно заседание пълномощника поддържа изложеното в жалбата и отправя искане заповедта за дисциплинарно наказание, да бъде отменена като незаконосъобразна. Представя писмени бележки. Претендира направените по делото разноски.

Ответникът  по  оспорването, ОД на МВР - София, чрез процесуален представител - ** Р.Р., в Писмена защита  оспорва  жалбата с доводи, че не са допуснати процесуални нарушения при провеждане на дисциплинарното производство. Моли съда с решението си да потвърди оспорената заповед. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

По делото са събрани писмени доказателства. Приложено е заверено копие от образуваната пред административния орган дисциплинарна преписка.

Административният съд, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в дисциплинарната преписка и след служебна проверка съгласно разпоредбата на чл. 168 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Видно от приложената Кадрова справка рег. № р-15909/09.08.2021 г. /на л.102 от делото/ оспорващият М.Н.Н. заема длъжността „***“ ***, като е започнал работа на 26.11.2019г., завършил е *** през 2019г., като няма награди и наказания. Същия е бил в платен годишен отпуск от 12.02.2021г. до 01.03.2021г. и от 21.04.2021г. до 27.04.2021г.

Със Заповед рег. № 517з-3672/26.07.2021 г. /л.29-30/ Директорът на ОД на МВР - София е разпоредил да се извърши проверка по реда на чл. 205, ал. 2 от ЗМВР, срещу 11  служители на дирекцията, в т.ч. и жалбоподателя  М.Н.Н., относно получени данни за извършени дисциплинарни нарушения във връзка с неподадени в срок декларации по ЗПКОНПИ, въз основа на постъпили Докладна записка /ДЗ/ рег. № 517р-10502/01.06.2021г. /л.39/ и Доклад рег. № 4575р-1717/18.06.2021г. от Дирекция „Инспекторат“ /л.36-38/. Определен е персонален състав на дисциплинарно разследващ орган, състоящ се от председател и двама членове, посочени са задачите – да се извърши проверка за изясняване на постъпили предварителни данни, изразяващи се в неподаване в срок до 15.05.2021г. пред Директора на ОД на МВР-София на Декларации за имущество и интереси по ЗПКОНПИ за календарната 2020г., с което не са изпълнили задълженията си по чл.160 ал.3 изр.1 от ЗМВР, което е нарушение по смисъла на чл.194 ал.2 т.1 пр.1 от ЗМВР и за което на основание чл.200 ал.1 т.15 от ЗМВР се предвижда налагане на дисциплинарно наказание „***“. Определен е срок на проверката до 30.07.2021г. Заповедта е подписана „**“ от Л.К., Съгласно Заповед рег. № 517з-3436/15.07.2021г. Със Заповедта жалбоподателя М.Н. бил запознат на 28.07.2021г. /л.44 гръб/.

Със Заповед № 517з-3730/28.07.2021г. /л.31/, отново подписана от „***“ от Л.К. /Съгласно Заповед рег. № 517з-3436/ 15.07.2021г./, са сменени председателя и първия член на комисията с други лица, копие от заповедта е изпратена за сведение на КАПОЧР при ОДМВР-София и на  председателя и членовете на комисията.

Със Заповед № 517з-3785/30.07.2021г. /л.33/, е удължен срока на проверката до 27.08.2021г., която заповед отново е подписана от „***“ от Л.К. /Съгласно Заповед рег. № 517з-3436/15.07.2021г./. Копие от заповедта е отново е изпратена на КАПОЧР при ОДМВР-София  и на председателя и членовете на комисията.

Жалбоподателя М.Н. дал Сведение /л.42/ след запознаване със Заповед рег. № 517з-3672/26.07.2021 г., заведени с вх. № 69/2/29.07.2021г. в които изложил съображения, че  действително не е спазил срока, но причините затова са основно, че не е уведомен от пряк ръководител.

Комисията изготвила Справка № 517р-17005/26.08.2021г. /л.18-27/ за всички 11 лица, в т.ч. и за жалбоподателя М.Н., за който приела, че Декларацията е подадена на 31.05.2021г. и не приела, че има уважителни причини за забавеното подаване. Комисията счела, че има данни за извършено нарушение по отношение срочното подаване на Декларация по ЗПКОНПИ от страна на жалбоподателя, с което не е спазил чл.160 ал.3 изл.1 от ЗМВР, че нарушението макар и неумишлено е виновно – служителят е бил длъжен да спази задължението си по ЗМВР и не е бил възпрепятстван от уважителна причина затова. Нарушението се явява по чл.194 ал.2 т.1 пр.1 от ЗМВР, за което чл.200 ал.1 т.15 от ЗМВР предвижда наказание „***“ и комисията предложила за извършеното дисциплинарно нарушение да бъде наложено наказание „***“ за минималния срок – шест месеца. Дисц.наказващия орган резолирал с „ДА ! Н-к с-р КАПОЧР,  01.09.2021г. и подпис“ справката.

С Покана рег. № 517р-17067/27.08.2021г. /л.116/ жалбоподателя М.Н.Н. бил поканен да се запознае с обобщената справка и същия се запознал с нея на 27.08.2021г. /л.27 гръб/. Същия дал нови Сведение /л.117/ от 27.08.2021г., с която наказващия орган бил запознат на 27.08.2021г. с резолюция „Запознат!“.

Дисциплинарно наказващия орган - Директорът на ОДМВР – София приел установеното в справката за доказано и на основание чл. 194, ал. 2, т. 2 във вр. с чл. 197, ал. 1, т. 3, чл. 200, ал. 1, т. 15 и чл. 204, т. 3, при спазване на процедурата по чл. 206, ал. ал. 1, 2 и 4 от ЗМВР издал оспорената в настоящото производство Заповед № 517з-5594/21.10.2021 г. /л.12-15/ с която на жалбоподателя е наложено дисциплинарно наказание „***“ за срок от шест месеца. За заповедта жалбоподателя е уведомен на 17.11.2021г. /л.15/.

Жалбата против Заповедта е заведена с вх. № Д-18678/29.11.2021г.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена от надлежна страна, адресат на оспорения административен акт, в законоустановения 14 /четиринадесет/ - дневен пре-клузивен срок /уведомяване на 17.11.2021г. и жалба на 29.11.2021г./, поради което е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА. Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.

Съгласно изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства, да провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, като съгласно ал. 2 на същия член съдът обявява нищожността на акта, дори да липсва искане за това.

С оспорения в настоящото производство акт е наложено дисциплинарно наказание на служител от МВР. За да е законосъобразен същият, на първо място следва да е издаден от компетентен орган, в предвидените в ЗМВР срокове и при спазена дисциплинарна процедура, уредена в ЗМВР и издадената на основание ЗМВР - Инструкция № 8121з-877 от 06.07.2021г за дисциплината и дисциплинарната практика в Министерството на вътрешните работи /МВР/, издадена от МВР, обн. ДВ. бр.59 от 16.07.2021 г.

Настоящият съдебен състав счита, че оспорената заповед е издадена от оправомощен от разпоредбата на чл. 204, т. 3 от ЗМВР ръководител на структура по чл. 37, ал. 1, т. 2 от ЗМВР, какъвто е издателят ѝ, Директора на ОД на МВР-София, който съгласно този текст има право да налага наказания от вида на процесното, квалифицирано като такова по чл. 197, ал. 1, т. 3 от ЗМВР. Заповедта отговаря на императивните изисквания на чл. 210, ал. 1 от ЗМВР за форма и съдържание, като съдържа всички изискуеми от посочената разпоредба реквизити, изложени са фактически и правни основания за издаването й, като е подписана от нейния издател. С оглед на това съдът приема, че заповедта е издадена от компетентен орган и при спазване на изискването за форма и съдържание на административния акт и не са налице нарушения, представляващи отменителни основания по смисъла на чл. 146,    т. 1 и т. 2 от АПК.

Констатираха се обаче съществени нарушения на процедурата, уредена в ЗМВР и в Инструкция № 8121з-877 от 06.07.2021г за дисциплината и дисциплинарната практика в Министерството на вътрешните работи /МВР/, издадена от МВР, обн. ДВ. бр.59 от 16.07.2021 г.

Съдът не споделя изложеното в жалбата, че не е посочена датата на нарушението, напротив в оспорената заповед на стр.2 от нея е посочено, че  жалбоподателя не е подал на хартиен и магнитен носител пред органа по назначаването – Директора на ОД на МВР-София, в срок до 15 май 2021г. Декларация за имущество и интереси по чл.35 ал.1 т.2 от ЗПКОНПИ за предходната 2020г., като такава е подал на 31.05.2021г., с което не е изпълнил разпоредбите на чл.160 ал.3 от ЗМВР. В случая е посочена и нарушената разпоредба по ЗМВР. Дисциплинарното производство е проведено в рамките на законоустановения срок, съгласно чл.195, ал.1 от ЗМВР, която норма постановява, че дисциплинарното наказание се налага не по-късно до два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му. От своя страна, разпоредбата на чл. 196, ал. 1 от ЗМВР повелява, че дисциплинарното нарушение се смята за открито, когато органът, компетентен да наложи дисциплинарното наказание, е установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя, а разпоредбата на чл.196, ал. 2 от закона определя, че дисциплинарното нарушение е установено, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно наказващ орган. В случая, материалите от дисциплинарното производство са станали известни на ответника с постъпването на изготвената Справка на 01.09.2021 г., видно от резолюцията върху нея. Следователно издадената на 21.10.2021 г. Заповед е в съответствие с изискването за срочност на проведеното дисциплинарно производство. В този смисъл жалбата в тази насока е неоснователна.

Дисциплинарното производство срещу жалбоподателя М.Н.Н. и други лица е започнало със Заповед рег. № 517з-3672/26.07.2021 г., която е подписана „***“ от Л.К. /Съгласно Заповед рег. № 517з-3436/15.07.2021г./, която заповед от 15.07.2021г. не е приложена и не е ясно какви правомощия е имало това лице, в.т.ч. имало ли е правомощия с правата на дисциплинарно наказващ орган. На 28.07.2021г. двама членове на комисията са били заменени – председателя и един член, със Заповед № 517з-3730/28.07.2021г., подписано от същото лице Л.К.. Няма данни тази заповед за заместване да е доведена до знанието на жалбоподателя, съгласно чл.14 ал.4 от Инструкция № 8121з-877 от 06.07.2021г за дисциплината и дисциплинарната практика в МВР, което е следвало да стане писмено срещу подпис на съответния служител. Няма данни и новите членове на комисията да са се запознали със събраните до момента на замяната материали и да са изразили становище в съответен Протокол по чл.14 ал.5 от Инструкцията. Няма такъв Протокол към преписката. Проверката е приключила в определения срок, който е бил удължаван, отново от „***“ Л.К. /Съгласно Заповед рег. № 517з-3436/15.07.2021г./, със Заповед № 517з-3785/ 30.07.2021г., за която заповед за удължаване на срока жалбоподателя отново не е запознат съгласно чл.24 ал.4 от Инструкцията. В заповедта за назначаване на проверката по чл.205 ал.2 от МВР са посочени задълженията й, едно от които е да запознае лицата с правата по посочените текстове от ЗМВР, за което няма доказателства по преписката и което се явява нарушение по чл.205 ал.3 от ЗМВР и чл.31 от Инструкцията.

Тези нарушения в хода на проверката са нарушили правото на защита на жалбоподателя М.Н., тъй като не е имал възможност да се запознае с имената на новите членове на комисията, с оглед правата по чл.207 ал.4 от ЗМВР – да иска отстраняване на някой от тях при основателни съмнения за неговата безпристрастност и да се запознае с обстоятелството, че срока на проверката е удължен. Няма данни за разясняване правата по закон – да участва лично и със защитник – служител в системата или адвокат в дисциплинарното производство. В горния смисъл основателни се явяват доводите в жалбата за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Нарушенията са съществени по смисъла на чл.146 т.3 от АПК.

Наказващия орган не е съобразил и правилно критериите по чл.206 ал.3 от ЗМВР – при определяна на наказанието. Жалбоподателят М.Н. е млад служител, не е наказван досега, нарушението е безспорно извършено, но не е умишлено, а поради небрежност, няма причинени каквито и да е щети, налице е забавяне с 15 дни извън срока за подаване на съответната Декларация, а именно при срок до 15 май 2021г., декларацията е подадена на 31.05.2021г. В случая отклонението от изискването е незначително по смисъла на разпоредбата на чл.198 ал.2 от ЗМВР. Налице е „маловажен“ случай на дисциплинарно нарушение и е следвало наказанието да бъде „***“ съгласно чл.198 ал.1 от ЗМВР. Наложеното наказание „***“ е несъразмерно тежко с извършеното дисциплинарно нарушение и не съответства на целта на закона по смисъла на чл.146 т.5 от АПК.

Предвид изложеното настоящият съдебен състав намира, че при издаването на оспорената заповед са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, посочени по-горе, обуславящи наличие на отменително основание по чл. 146, т. 3 от АПК, както и същата не съответства на целта на закона по чл.146 т.5 от АПК с оглед определения вид дисциплинарно наказание, както се посочи по-горе.

При този изход на спора и при своевременно направено искане на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените от него разноски по делото, съобразно представен списък по чл. 80 ГПК, в размер на 510,00 /петстотин и десет/ лева, включващи държавна такса от 10,00 лева за завеждане на делото и адвокатско възнаграждение в размер на 500,00 лева. Възражението на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение, е неоснователно.  Хонорарът е договорен и изплатен,  видно от представения договор за правна защита и съдействие, и същия не е прекомерен с оглед предмета на делото и действията на адвоката по представителството на жалбоподателя по настоящето дело.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК  съдът

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОТМЕНЯ Заповед № 517з-5594/21.10.2021 г. на Директора на ОД на МВР – София, с която на М.Н.Н., ***, е наложено дисциплинарно наказание „***“ за срок от шест месеца, считано от датата на връчване на заповедта

 

ОСЪЖДА ОДМВР – София да заплати на М.Н.Н. *** разноски по делото в размер на 510 лв. /петстотин и десет лева/.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване, съгласно чл. 211 от ЗМВР.    

                                                          

АДМ. СЪДИЯ: