Решение по дело №255/2019 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 ноември 2019 г. (в сила от 28 ноември 2019 г.)
Съдия: Таня Димова Дамянова
Дело: 20197190700255
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

  142                                    12 ноември 2019г.                         Град Разград

В ИМЕТО НА НАРОДА

Разградският административен съд, в откритото съдебно заседание на  седми ноември през две хиляди и деветнадесетата година, в следния състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Т. ДАМЯНОВА

 

при секретаря Пламена Мутафова като разгледа докладваното от съдията Т. Дамянова административно дело № 255 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл.459 от Изборния кодекс.

С Решение № 141-МИ от 28.10.2019г. Общинска избирателна комисия- Разград е определила изборните резултати от произведените на 27 октомври 2019г. избори за общински съветници в община Разград като е разпределила мандатите за общински съветници между партиите, коалициите и местните коалиции, получили не по-малко действителни гласове от  определената общинска квота в размер на  485 гласа и е обявила имената  на избраните общински съветници по партии, коалиции и местни коалиции както следва: А. Б. А., Г. М. А., Р. Р. О. и С. Д. Д. от Земеделски народен съюз; В. С. В., Г. М. Г.-М., М. П. И., Н. Р. Д., Н. С. А., Р. А. Д., Р. Ц. И. и С. Д. С. от ПП „ГЕРБ“; А. Б. К., И. С. А., Л. А. А., Н. И. М.-С., С. М. С. и Х. Х. Х. от Движение за права и свободи- ДПС; Д. М. Д., Е. А. Н., Н. И. А., Н. С. К., С. Д. Н. и Т. П. Т. от „БСП за България“; А. Р. М., К. Р. М. и Р. К. Д. от  местна коалиция  ВМРО- БНД (АБВ, МИР, ПБС, ВМРО-БНД); Д. Н. Д.,  И. Б. Д., М. Й. М., М. Т. Г., О. Д. О. и  П. Д. Г. от местна коалиция „Демократична България- обединение“ (ДА България, ДСБ, Зелено движение)(Съюз на демократичните сили, Движение „България на гражданите“).

Против  описаното решение е постъпила жалба от М. Н. М., регистриран под № 1 в кандидатската листа за общински съветници на ПП „Новото време“. Жалбоподателят обжалва изборните резултати като счита,  че решението на ОИК, с което те са обявени, е незаконосъобразно, тъй като е постановено при груби нарушения на изборния процес. Жалбоподателят твърди, че протоколът за избиране на общински съветници в избирателна секция № *********  е неверен, тъй като в него не е намерил отражение преференциалният вот,  даден от него и членовете на неговото семейство. Поради това  иска отмяна на решението.

Против решението за обявяване на изборните резултати от произведените избори за общински съветници е постъпила и жалба от Б. В. Х.,  регистриран като кандидат за общински съветник под № 3 в листата на  местна коалиция ВМРО – БНД (АБВ, МИР, ПБС, ВМРО-БНД). Жалбоподателят счита, че  изборните резултати са невярно отчетени, което е довело до неправилно определяне на  мандатите за общински съветници. Сочи, че са допуснати редица съществени процесуални нарушения в изборния процес, които водят до опорочаване на  изборните резултати. Поради това моли за  отмяната на решението на ОИК.

Ответникът по жалбата- Общинска избирателна комисия- Разград, оспорва жалбите и моли съда да ги отхвърли като неоснователни и да потвърди решение № 141-МИ от 28.10.2019г. Процесуалният представител на комисията счита, че не са допуснати нарушения на ИК, които се отразяват на обявения изборен резултат.

Заинтересованите страни А. Б. А., Р. Р. О., С. Д. Д., А. Б. К., И. С. А., Л. А. А., С. М. С., Х. Х. Х., Д. М. Д., Е. А. Н., Н. И. А., Н. С. К., С. Д. Н., Т. П. Т., А. Р. М., Р. К. Д., Д. Н. Д.,  И. Б. Д., М. Й. М., М. Т. Г., О. Д. О. и  П. Д. Г. не заявяват становище по жалбата.

Заинтересованите страни Г. М. А., Р. Р. О., В. С. В., Г. М. Г.-М., М. П. И., Н. Р. Д., Н. С. А., Р. А. Д., Р. Ц. И. и С. Д. С. считат жалбите за основателни.

 Заинтересованата страна Н. И. М.-С. оспорва жалбата като неоснователна.

 Разградският административен съд, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

С решение № 55-МИ/24.09.2019 ОИК- Разград е регистрирала кандидатската листа за общински съветници в община Разград на партия „Новото време“ при произвеждане на изборите за общински  съветници  и за  кметове на 27 октомври 2019година. Под № 1 в кандидатската листа е регистриран жалбоподателят М. Н. М. от село Р. (л.66).

С решение № 44-МИ/23.09.2019 ОИК- Разград е регистрирала кандидатската листа за общински съветници в община Разград на местна коалиция „ВМРО – БНД (АБВ, МИР, ПБС, ВМРО-БНД)“ при произвеждане на изборите за общински  съветници  и за  кметове на 27 октомври 2019година. Под № 3 в кандидатската листа е регистриран жалбоподателят Б. В. Х. от град Р. (л.168).

Видно от представените протоколи на ОИК и СИК се установява, че са регистрирани дванадесет кандидатски листи за  общински съветници в община  Разград със следните номера в бюлетината:

6. ПП „Глас Народен“;

8. Национален фронт за спасение на България;

24.“Новото време“;

26. Коалиция „Алтернативата на гражданите“;

33. Земеделски народен съюз;

43. ПП ГЕРБ;

48. „Възраждане“;

51. „Воля“;

55. Движение за права и свободи- ДПС;

56. БСП за България;

67. Местна коалиция ВМРО – БНД (АБВ, МИР, ПБС, ВМРО-БНД);

68.Местна коалиция „Демократична България- обединение“ (ДА България, ДСБ, Зелено движение)(Съюз на демократичните сили, Движение „България на гражданите“).

 Броят на мандатите за общински съветници в Общински съвет-Разград е 33.

Гласуването на произведения на 27.10.2019г. избор за общински съветници в община Разград е проведено в 68 избирателни секции - от  № ********* до № *********.

Общият брой на избирателите в общината е 44 858. В допълнителните страници под чертата са дописани 384 избиратели. Гласували са 20 445 избиратели.

Според представения протокол на ОИК- Разград и сумарни данни при  обработени 100 % протоколи на СИК, броят на подадените действителни гласове възлиза на 16 502. Действителните гласове, подадени за кандидатски листи на  партии, коалиции и инициативни комитети е  15 990, а броят на  действителните гласове с отбелязан вот „Не подкрепям никого“ е 512.

 Разпределението на подадените гласове по кандидатски листи е следното:

6. ПП „Глас Народен“: действителни гласове- 280, недействителни  гласове- 2;

8. Национален фронт за спасение на България: действителни гласове- 260, недействителни  гласове- 2;

24.“Новото време“: действителни гласове- 135, недействителни  гласове- 0;

26. Коалиция „Алтернативата на гражданите“: действителни гласове- 19, недействителни  гласове- 1;

33. Земеделски народен съюз: действителни гласове- 1685, недействителни  гласове- 74;

43. ПП ГЕРБ: действителни гласове- 3439, недействителни  гласове- 41;

48. „Възраждане“: действителни гласове- 273, недействителни  гласове- 2;

51. „Воля“: действителни гласове- 95, недействителни  гласове- 3;

55. Движение за права и свободи- ДПС: действителни гласове- 2706, недействителни  гласове- 31;

56. БСП за България: действителни гласове- 2804, недействителни  гласове- 23;

67. Местна коалиция ВМРО – БНД (АБВ, МИР, ПБС, ВМРО-БНД): действителни гласове- 1338, недействителни  гласове- 1;

68. Местна коалиция „Демократична България- обединение“ (ДА България, ДСБ, Зелено движение)(Съюз на демократичните сили, Движение „България на гражданите“): действителни гласове- 2956, недействителни  гласове- 18.

В изборите са получени и 3745 празни бюлетини или такива, в които е гласувано за повече от една листа, както и бюлетини, в които не може да  се установи еднозначно вотът на избирателя.

Общо недействителните  гласове възлизат на  3943.

Протоколът на ОИК- Разград е съставен въз основа на данните  от протоколите на всички 68 секционни избирателни комисии  в община Разград.

 В лист 2, б.“Г“ на протокола на ОИК е посочено, че в СИК няма съставени  протоколи по реда на  чл.438, ал.3 от ИК с описани спорове  за действителността или недействителността на гласовете. След откриване на изборния ден и  при отчитане на резултатите от гласуването в ОИК- Разград са постъпили три жалби и два устни сигнала.  Същите са описани в електронния публичен регистър на жалбите и сигналите на ОИК- Разград. От отразеното в регистъра се установява, че  една от тези жалби, подадена от ПП ГЕРБ,  касае обстоятелството, че потребители на комплекс за социални услуги за пълнолетни лица с увреждания не са допуснати  за гласуване с придружител. Останалите жалби и сигнали касаят нарушения, свързани с  предизборна агитация и  поставени агитационни  материали в изборния ден.

 В съдебното производство жалбоподателите оспорват по реда на чл.193 от ГПК протоколите за избор на общински съветници, съставени от ОИК- Разград и СИК в следните избирателни секции в община Разград: *********, *********, *********, *********, *********, *********, *********, *********, *********, *********, *********.

Нанесените в протоколите на СИК поправки са следните:

Секция № *********: нанесена поправка относно броя на избирателите  според избирателния списък; броя на неизползваните бюлетини, броя на унищожените от СИК бюлетини.  Общият брой на  действителните гласове е поправен от 67 на 69, а броят на недействителните- от 25 на 23. В тази секция не са подадени гласове за листата на „Новото време“. За местната коалиция ВМРО-БНД са подадени 2 гласа. До всяка от нанесените в протокола поправки са положени три подписа.

Секция № *********: нанесени са само поправки  в раздел 10- разпределение на предпочитанията, но те не  засягат  „Новото време“ и  местната коалиция ВМРО-БНД. До поправките са положени три подписа.

Секция № *********: нанесена е поправка на действителните гласове на Земеделски народен съюз- от 12 на 44 и поправка на броя на недействителните бюлетини, които не са разпределени по кандидатски листи.  Отстрани е изписано „поправка“ и са положени  подписите на всички членове на комисията.

Секция № *********: нанесени са само поправки  в раздел 10- разпределение на предпочитанията, като е  отразен един действителен глас без отбелязано предпочитание за „Новото време“. По отношение на предпочитанията за местната коалиция ВМРО-БНД няма поправки. До поправките са положени три подписа.

Секция № *********- няма поправки.

Секция № *********- няма поправки.

Секция № *********:  зачеркната е излишна цифра 3 в графата брой на избирателите  според избирателния списък- с цифри. Подадените за местната коалиция ВМРО- БНД гласове без отбелязано предпочитание са поправени от  17 на 18. До поправките са положени по три подписа.

Секция № *********-  извършена е поправка на броя на намерените  в избирателната кутия бюлетини- от 49  на 321, както и   поправка на цифрите в  част ІІ, т.6- недействителни гласове.  Нанесена е и поправка на  бюлетините без преференции на ПП ГЕРБ. До поправките са положени три подписа.

 Секция № *********- нанесени са само поправки  в раздел 10- разпределение на предпочитанията, но те не  засягат  „Новото време“ и  местната коалиция ВМРО-БНД. До поправките са положени три подписа.

Секция № *********-  нанесена е поправка в раздел 6- брой намерени недействителни гласове- зачертани са  думата „нула“  и цифрата 0. Нанесени са поправки и в раздел 10- разпределение на предпочитанията, но те не  засягат  „Новото време“ и  местната коалиция ВМРО-БНД. До поправките са положени три подписа.

Протоколът от секция № ********* се оспорва във връзка с представения печатен материал- статия „Гласоподавател си обърса задните части с бюлетина“, публикувана в броя на областен вестник „Екип 7“ от 30 октомври 2019 година.  В представения протокол липсват поправки. Броят на  неизползваните, унищожените бюлетини и  броят на намерените в избирателната кутия бюлетини съответства на  получените от  СИК бюлетини- 800. Само от изложеното в статията и от публикуваната снимка не може да се направи извод, че се касае за бюлетина от предоставените на тази секционна комисия бюлетини.

В протоколите на посочените СИК, лист 1, б.Б  е отразено, че няма съставени протоколи по чл.438, ал.3 от ИК по възникнали спорове за действителността и недействителността на гласовете. Няма  постъпили  заявления, жалби, възражения.

В протоколите на СИК няма извършени поправки и зачертавания в раздел 8 – „Разпределение на гласовете по кандидатски листи“, с изключение на протокола от секция № *********, описани по-горе.

По отношение на отчитането на преференциите за жалбоподателя М. М. се установява следното:  Според протокола на  ОИК за листата на „Новото време“ са подадени 135 действителни гласа. От тях 70 са без отбелязано предпочитание за кандидат от листата. За кандидата под № 1 в листата са отбелязани 14 предпочитания. В избирателна секция № ********* в село Раковски  са подадени 20 действителни гласа за  листата на „Новото време“. В раздел 10 е отразено, че всички подадени гласове на „Новото време“ са без преференции.

 По отношение на  отчитането за преференциите за жалбоподателя Б. Х. се установява следното: Подадените действителни гласове за коалицията  са 1338, а недействителните- 1. От действителните гласове 403 са без отбелязване на предпочитание. Подадените преференции са следните: за кандидат № 1- 134; за кандидат № 2- 87, за кандидат № 3- 69,  за кандидат № 4- 155. Поправка в отразяването на  преференциалния вот за  местната коалиция ВМРО-БНД е налице единствено в протокола на секция № ********* и тя касае броя на подадените действителни  гласове без отбелязано предпочитание. От 17 тези гласове са поправени на 18. За жалбоподателя- под № 103 в листата, в този протокол е отразена една преференция.

 Не са ангажирани  други доказателства във връзка с твърденията на жалбоподателите, че  за тях са подадени повече преференции от отразените в посочените протоколи.

Съобразно представената справка от „Информационно обслужване“ за определяне на резултатите от гласуването за общински съветници в община Разград,  общинската избирателна квота е 485 гласа. Съобразно тази квота партиите и коалициите, които участват в разпределението на мандатите са:

Земеделски народен съюз- 1685 гласа, 4 мандата; ПП ГЕРБ- 3439 гласа, 8 мандата; ДПС- 2706 гласа, 6 мандата; БСП за България- 2804 гласа, 6 мандата; местна коалиция ВМРО-БНД- 1338 гласа, 3 мандата и  местна коалиция „Демократична България- обединение“- 2956 гласа, 6 мандата.

 В справката за класиране според преференциите са посочени събраните от всеки кандидат за общински съветник преференции, както и процентът, който тези предпочитания представляват от всички гласове, подадени за кандидатската листа.  Съставени са списък А и списък Б за всяка кандидатска листа.

Съобразно представената справка подадените за М. Н. М. преференции са 84 и те представляват 62,22 % от общия брой на гласовете, подадени за кандидатската листа.

Б. Х. е събрал 69 преференции, които представляват 5,16 % от  всички гласове, подадени за кандидатската листа.

 С атакуваното решение № 141-МИ/28.10.2019г. ОИК-Разград е  определила общинската избирателна квота, разпределението на мандатите по партии и коалиции и е обявила имената на избраните общински съветници.

Въз основа на изложеното от фактическа страна съдът направи следните правни изводи: Жалбите са процесуално допустими. Налице са всички процесуални предпоставки по чл.459 от ИК- подадени са от лица, които са активно легитимирани за това- кандидати за  общински съветници, регистрирани за участие в изборите. Насочени са срещу решение на ОИК за определяне на резултатите от изборите- акт, който подлежи на съдебен контрол. Депозирани са при спазване на предвидения в разпоредбата седмодневен преклузивен срок.

Разгледани по същество, жалбите се явяват неоснователни.

Изборният кодекс определя организацията и реда за произвеждане на различните по вид избори, които се основават на всеобщо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване. Изборният процес е съвкупност от отношения между субектите, участниците и изборната администрация, насочени в цялост към осъществяването на избирателното право при осигуряване на различни гаранции и механизми за определяне на законосъобразен изборен резултат.

Такива механизми и гаранции са детайлната уредба на материалните предпоставки за определяне на действителността, респ. недействителността на подадените гласове, отразените в тях преференции и преброяването им. Детайлно е определена процедурата по гласуване и осигуряване  на тайната на вота.

 Основни гаранции за осигуряване на законосъобразен резултат са уреденият в чл.92 от ИК начин на формиране на комисиите; начинът на вземане на решения в СИК и ОИК; участието на застъпници и наблюдатели по време на всички етапи от изборния процес, включително при отчитане на резултата от гласуването; възможността за повдигане на спор по действителността на бюлетина в СИК и задължението  на комисията да вземе решение по всеки възникнал спор и процедурите по предаване на изборните книжа и защита на данните в тях. Съдът не констатира нарушения на предвидените от ИК гаранции за обективен резултат от гласуването, водещи до съмнение в определения  изборен резултат.

По реда на чл.193 от ГПК  са оспорени протоколът на ОИК и протоколите на СИК, описани по-горе, с твърдения, че съдържат неверни данни относно отчитането на действителните и недействителните гласове за всички кандидатски листи и относно отчетените преференции за жалбоподателите.

След извършена подробна проверка на същите се установява, че всеки един от протоколите от посочените избирателни секции е подписан от всички членове на секционната избирателна комисия. Между членовете на СИК не е съществувал спор за резултатите от гласуването. В нито един от проверените протоколи не е поставен под съмнение изборният резултат и нито един член на секционна избирателна комисия не е подписал секционен протокол с възражение или особено мнение, още по-малко в частта на определените действителни и недействителни гласове за кандидатските листи. Извършените поправки са по чл.445, ал.5 от ИК и те касаят поправки на фактически грешки, наложили се след засичане на заложените в протоколите контроли. Поправките са подписани от лицата по чл.444, ал.1 от ИК-  председателят или заместник-председателят, секретарят и един от  членовете на СИК, предложени от  различни партии и коалиции.

В оспорените протоколи  има само две извършени поправки по чл.441, ал.2 от ИК- на броя действителни гласове за една от кандидатските листи- на Земеделски народен съюз и на броя на недействителните бюлетини, неразпределени по кандидатски листи в секция 10. Очевидно е, че в случая се касае за поправка на техническа грешка, доколкото в  раздел 10 на протокола  за ЗНС са отразени подадени 3 гласа без преференции,  по 1 глас с преференция за  кандидати №№ 114, 123, 125 и 129, 3 гласа с преференция за кандидат № 117 и 34 гласа с преференция за  кандидат № 125. Общият брой действителни  гласове възлиза на 44, колкото са и отразените в раздел 8. Освен това тези поправки отговарят на изискванията на чл.441, ал.2 от ИК. Отстрани е изписана думата „поправка“ и до нея са се подписали всички членове на комисията.

Нанесените поправки в протоколите не  водят до несъмнен извод, че  оспорените документи са такива с невярно съдържание. Предвид спецификите на изборния процес, самият ИК допуска нанасянето на поправки в протоколите на СИК и предвижда правила за това. Всички поправки, които са описани по-горе, са направени по установения в ИК ред. Жалбоподателите не оспорват автентичността на положените подписи в тези документи и не ангажират други доказателства, които да сочат, че отразените в протоколите на СИК  резултати от гласуването в съответната секция не отговарят на действителните.

Ето защо оспорването на протоколите на  общинската избирателна комисия и секционните комисии от изброените по-горе избирателни секции следва да се признае за недоказано.

Съдът приема, че правилата  на ИК за произвеждане на избор на общински съветници са спазени. ИК гарантира на партиите, коалициите  и инициативните комитети, регистрирали кандидатска листа за съответния вид избор  правото да имат толкова застъпници, колкото е броят на секциите в съответния изборен район. Видно от направените в протоколите отбелязвания, в изборния ден в повечето секции са присъствали застъпници и представители на различни коалиции, партии и кандидати. Тези лица са имали възможност да наблюдават изборния процес в пълнота- гласуване на избирателите, преброяване на гласовете и обявяване на резултатите, съответно да  подават жалби и сигнали за нарушения на изборния процес. В представените протоколи не е вписано постъпването на нито едно заявление, жалба или възражение. Няма и подадени направо в ОИК жалби във връзка с преброяването и отчитането на гласовете. Поради това съдът приема, че секционните избирателни комисии не са допуснали нарушения на ИК, довели до опорочаване на действителния вот на избирателите.

 

 

 

 

Конкретното оплакване на жалбоподателя М. Н. М. е по повод неотчитането на подадени действителни гласове с отбелязани предпочитания за него в една от изборните секции. Тук на първо място следва да се отчете обстоятелството, че общинската избирателна квота е 485 гласа. Листата на „Новото време“, чийто водач е  жалбоподателят М., е получила общо 135 действителни гласа. След като листата е получила  по-малко действителни гласове от установената общинска избирателна квота, същата не участва в разпределението на мандатите за общински съветници съобразно т.3.1 от Методиката за определяне на резултатите от гласуването и  разпределяне на мандатите при избори за общински съветници.

 При разлика от 350 действителни гласа между общинската избирателна квота и получените от „Новото време“ действителни гласове, отчитането или неотчитането на 5 гласа с преференции за жалбоподателя не  води до промяна в изборния резултат. Отделно от това следва да се отбележи, че за жалбоподателя  М.  важи правилото на чл.437, ал.5 от ИК - когато избирателят не е отбелязал предпочитание за кандидат в избраната от него  кандидатска листа,  се зачита предпочитание (преференция) за кандидата, посочен на първо място в листата. Тоест, дори и да има неотчетени преференции за жалбоподателя М.- водач на листата, по силата на цитираното по-горе правило подаденият действителен глас за листата ще се отчете като преференция в негова полза.

Ето защо дори и да се приеме, че е допуснато соченото нарушение на изборния процес, то  не е съществено, тъй като не би довело до промяна в изборния резултат.

Въведените с жалбата на Б. Х. оплаквания са общи. Той твърди, че изборните резултати са невярно отчетени,  налице е разминаване между броя на гласувалите избиратели според избирателните списъци, извършвани са поправки на протоколите  без да са налице основанията за това. По-горе в настоящото решение са изложени доводи относно извършените в протоколите на СИК поправки. Жалбоподателят не ангажира  други доказателства във връзка с твърденията си, с изключение на  отхвърленото от съда искане за ръчно повторно отчитане  и преброяване на бюлетините  за общински съветници в община Разград с ново отчитане на тяхната действителност  и повторно преброяване по  партии и коалиции и по преференции.

Развитите  от процесуалния представител на жалбоподателя Х. в съдебно заседание възражения относно допуснати от ОИК съществени нарушения в изборния процес са неоснователни. Възражението, че решението на ОИК е постановено само въз основа на изборните резултати  за избор на кмет на кметство село Топчии и в него не са отразени преференциите за кандидатите, се опровергава от приложените по делото доказателства. Съставен е протокол  за избиране на общински съветници на ОИК- Разград  по утвърдения от ЦИК образец - приложение № 91-МИ. В този протокол изрично е записано, че той се основава на предадените от СИК 68 броя протоколи, който съответства на броя на секциите в общината- 68. Съставено е и решение на ОИК по утвърдения образец- приложение № 93-МИ, в което са посочени преференциите на всички  кандидати. Представен е и препис- извлечение от протокола от заседанието  на ОИК в изборния ден, в който под № 15 е отразено проведеното гласуване и взетото единодушно решение за обявяване на резултатите от изборния ден. 

При преценката на законосъобразността на решението на  ОИК за обявяване на изборните резултати съдът съобрази, че общинската избирателна квота е правилно изчислена. Мандатите са разпределени  между кандидатските листи, които са надхвърлили тази квота при спазване на  приложимия принцип на разпределение, определен в Методиката- методът на Хеър- Нимайер. Извършено е класиране според  отчетените преференции на кандидатите за всяка една от кандидатските листи. Спазен е принципът на т.5.4 от Методиката и кандидатите, които са получили преференциални гласове, които са не по-малко от 7% от гласовете, подадени за съответната кандидатска листа, са извадени от нея и са подредени в списък А, а останалите кандидати са подредени в списък Б при запазване на първоначалното подреждане на листите.

 Списък А за местната коалиция ВМРО-БНД е формиран от  водача на листата- № 101 с 537 преференции (40,13% от гласовете за листата) и кандидата под № 104 със 155 преференции (11,58 % от гласовете за листата). На първа позиция в списък Б е подреден кандидатът под № 102 в листата с 87 получени преференции, които представляват 6,50% от гласовете за листата. Жалбоподателят Х., под № 103 в листата, е подреден на втора позиция в списък Б. Той е получил 69 преференции, които представляват 5,16 % от общия брой на гласовете за кандидатската листа. След като  получените от Х. преференции не надхвърлят 7% от общия брой на подадените за коалицията действителни гласове, правилно жалбоподателят е подреден в списък Б при запазване  на първоначалното подреждане в листата. При разпределените на коалицията три мандата  правилно и законосъобразно обявени за избрани са двамата кандидати от списък А и първият кандидат от списък Б.

Ето защо съдът приема, че събраните по делото доказателства не установяват нарушения в изборния процес или допуснати  технически грешки или грешки в пресмятането, които биха могли да се отразят на изборния резултат. 

Поради това оспорванията се явяват неоснователни и на основание чл.459, ал.10, предл. първо от ИК решението на ОИК- Разград следва да се потвърди.

Претенции за разноски не са заявени от ответника по оспорването и заинтересованите страни, поради които такива не следва да се присъждат.

Мотивиран така и на основание чл.459, ал.10, предл.1 от ИК съдът

 

                                      РЕШИ:

 

ПОТВЪРЖДАВА Решение № 141-МИ от 28.10.2019г. на Общинска избирателна комисия- Разград за определяне на резултатите от произведените на 27 октомври 2019г. избори за общински съветници в община Разград.

ПРИЗНАВА ЗА НЕДОКАЗАНО оспорването на протоколите за избиране на общински съветници на Общинска избирателна комисия- Разград и секционни избирателни комисии в избирателни секции №№ *********, *********, *********, *********, *********, *********, *********, *********, *********, *********, *********.

Решението може да се обжалва в 7-дневен срок от обявяването му на страните пред Върховния административен съд на Република България.

 

                                                        СЪДИЯ:/п/