Решение по дело №141/2021 на Районен съд - Лом

Номер на акта: 260111
Дата: 19 юли 2021 г. (в сила от 27 септември 2021 г.)
Съдия: Иван Пламенов Йорданов
Дело: 20211620200141
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 март 2021 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

                                Гр. Лом, 19.07.2021 год.

 

 

                         В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Ломски Районен съд, ІV-ти състав, в открито заседание на петнадесети юни, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: Иван Йорданов

 

При секретаря Анетка Рангелова, като разгледа докладваното от съдията АНД № 141/2021 год. по описа на РС – Лом, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

С Наказателно постановление № 6/25.02.2021 год. на Директора на Регионална Инспекция по околната среда и водите – Монтана, на Г.Г.Г. ***, ЕГН ********** е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 1 400 (хиляда и четиристотин) лв., на осн. чл. 151, ал. 1, т. 4 ЗУО, за нарушение на чл. 112, ал. 1, т. 1 ЗУО – за това, че като отговорно лице – кмет на Община Лом, не е осъществил действия, свързани с контрол по управлението на отпадъците в м. „Чучурката“ в землището на гр. Лом. Допуснато е нерегламентирано замърсяване – установена е купчина нерегламентирано изхвърлени отпадъци на площ от около 1,5 дка с височина около 2,5 м. – смесени битови отпадъци, биоразградими, строителни, отпадъци от опаковки – пластмасови бутилки. Нарушението е установено на 12.01.2021 г. при извършена извънредна проверка от експерти на РИОСВ – Монтана.

С жалба от 10.03.2021 г. жалбоподателят оспорва така издаденото наказателно постановление. В жалбата се навеждат доводи за отмяната му, поради недоказаност на нарушението, допуснати съществени процесуални нарушения при съставянето на АУАН и издаването на НП.

В с.з. жалбоподателят, редовно призован се представлява от адв. С.И. - САК, която поддържа жалбата и моли наказателното постановление да бъде отменено като незаконосъобразно. Подробни съображения излага в писмена защита.

Административнонаказващият орган, редовно призован, се представлява от ст. юрисконсулт Н.Н., която оспорва жалбата и счита за доказано нарушението, за което е санкциониран жалбоподателят, а твърденията за допуснати процесуални нарушения за неоснователни. Моли да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно обжалваното наказателно постановление, като подробни аргументи излага в писмена защита.

Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства поотделно и в тяхната взаимна връзка и съвкупност, както и във връзка с доводите и становищата на страните, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Във връзка с писмо от 07.01.2021 г. на МОСВ до РИОСВ – Монтана относно „два броя нерегламентирани сметища, находящи се в гр. Лом, кв. Момин брод“, на 12.01.2021 год. служителите на РИОСВ - Монтана – М.А. и М. А., извършили извънредна проверка на терен, находящ се в землището на гр. Лом, местност „Чучурката“, както и документална проверка на ОП „Чистота – Лом“. При проверката на терен е установена купчина нерегламентирано изхвърлени отпадъци на площ от около 1,5 дка с височина около 2,5 м. – смесени битови отпадъци, биоразградими, строителни, отпадъци от опаковки – пластмасови бутилки. Отпадъците са новоизхвърлени, след извършена проверка от експерти на 17.12.2019 г., при която не били констатирани отпадъци в тази част на терена. Установените нарушения са описани в констативен протокол № СП - 01/12.01.2021 год. С протокола е предписано: на осн. чл. 113, ал. 3 от ЗУО да се предприемат действия за почистване на замърсеният терен от нерегламентирано изхвърляни отпадъци, подробно описани, в изпълнение задълженията на кмета, регламентирани в чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО. Определен е срок – 12.02.2021 год., като изпълнението на предписанието е възложено на кмета на Община Лом.

На 03.02.2021 г. на кмета на община Лом – д-р Г.Г. е съставен АУАН от св. М.А. за това, че не е осъществил дейности, свързани с контрол при управление на отпадъците, съгл. чл. 112, ал. 1, т. 1 ЗУО, свързани с образуване, съхраняване на битови и строителни отпадъци и транспортирането им до Регионално ниво за неопасни отпадъци – Монтана.

Като нарушена разпоредба е посочен чл. 112, ал. 1, т. 1 от ЗУО.

АУАН е съставен в присъствие на нарушителя, предявен и редовно връчен.

В срока по чл. 44, ал. 1 ЗАНН д-р Г.Г. се е възползвал от правото си на възражение. Твърди, че АНО неправилно е приложил материалния закон, подробно аргументирайки се. Възражението е оставено без уважение и на 25.02.2021 г. АНО издал атакуваното Наказателно постановление въз основа на гореописания АУАН, като фактическото описание на нарушението приповтаря отразеното в акта. 

Жалбата е допустима, подадена от лице, което има правен интерес, в законоустановения срок. Разгледана по същество се явява неоснователна.

В хода на съдебното следствие е разпитана св. М.А., която е констатирала нарушението и впоследствие е съставила АУАН. Същата потвърждава, че при извършената проверка на място служителите на РИОСВ – Монтана са установили нерегламентирани отпадъци – битови, биоразградими и строителни отпадъци, опаковки и др. Съдът дава вяра на показанията на този свидетел, като обективни, безпристрастни и съдействащи за изясняване фактическата обстановка по делото. По същото са събрани и множество писмени доказателства, които изцяло си кореспондират със свидетелските показания.

Съдът, анализирайки всички гласни и писмени доказателства, намира, че нарушението е категорично и безспорно доказано. Доказателствената тежест по тази категория дела е на административнонаказващият орган. В случая АНО е изпълнил задължението си да докаже извършеното нарушение с всички допустими от закона доказателствени средства. От защитата не са представени никакви доказателства, които да внесат съмнение в повдигнатото на жалбоподателя административно обвинение. Правилно е съставен АУАН и е издадено НП. Както от обективна, така и от субективна страна е осъществен състав на административно нарушение по чл. 151, ал. 1, т. 4 от ЗУО.

Според чл. 112, ал. 1, т. 1 от ЗУО: „Кметът на общината или оправомощено от него длъжностно лице контролира дейностите, свързани с образуване, събиране, включително разделното, съхраняване, транспортиране, третиране на битови и строителни отпадъци“.

Жалбоподателят е кмет на Община Лом и като такъв има задължението да организира и контролира дейностите, свързани със събиране, транспортиране и третиране на битови и строителни отпадъци на територията на общината. Нарушената разпоредба е именно чл. 112, ал. 1, т. 1 от ЗУО, а не чл. 19, ал. 3, т. 5 ЗУО (която предвижда задължение за кмета да организира събирането, оползотворяването и обезвреждането на строителни отпадъци от ремонтна дейност, образувани от домакинствата в общината).

Чл. 151, ал. 1, т. 4 от ЗУО предвижда административно наказание „глоба“ от 1400 до 4000 лв. за кмет на община и/или длъжностно лице, което не извърши контрол по управление на отпадъците съгласно чл. 112. Жалбоподателят като кмет на общината не е упражнил необходимия контрол по управление на отпадъците и спрямо него следва да бъде реализирана административнонаказателна отговорност. Сочената като нарушена разпоредба съвсем правилно е съотнесена към санкционната такава. В този смисъл са Решение № 491 от 27.09.2018 г. на АС - Монтана по КАНД № 450/2018 г.; Решение № 312 от 11.06.2018 г. на АС – Монтана по КАНД № 261/2018 г. и Решение № 11 от 27.01.2016 г. на АС - Видин по КАНД № 266/2016 г.

Съдът констатира, че са спазени и всички процесуални изисквания при установяване на нарушението и налагането на наказанието, без да са допуснати съществени процесуални нарушения, които да имат за последица отмяна на обжалваното НП. Както АУАН, така и издаденото въз основа на него НП притежават всички реквизити, изискуеми по чл. 42, респ. чл. 57, ал. 1 от ЗАНН, така че аргументите, изложени в писмената защита, представена от пълномощника на жалбоподателя, се явяват неоснователни. По отношение датата на извършване на нарушението, последното се изразява в бездействие. Няма как да бъде установен точния момент на извършване на нарушението, тъй като става дума за неупражнен контрол през определен период от време. Създадено е едно трайно противоправно състояние, обхващащо времето от възникване на задължението за действие до преустановяване на противоправното бездействие или до установяването му по надлежния ред. В този момент се счита за извършено нарушението и от този момент текат давностните срокове за реализиране на административнонаказателна отговорност. Затова и в АУАН, и в НП като дата на извършване на нарушението е посочена 12.01.2021 г. и е констатирано, че на датата на проверката противоправното състояние не е било отстранено, т.е. приема се, че датата на установяване е и дата на извършване на нарушението. Освен това, видно от съставения констативен протокол от 03.02.2021 г., отпадъците, които са открити на 12.01.2021 г. са „новоизхвърлени, след извършена проверка от експерти на 17.12.2019 г., при което не са констатирани отпадъци в тази част на терена.“ За съда е ноторно известно, че още преди дата 17.12.2019 г. жалбоподателят е встъпил в длъжност като кмет на община Лом. Следователно след 17.12.2019 г. и до момента на констатиране на нарушението, именно той е имал задължението да упражнява съответния контрол, предвидено в чл. 112, ал. 1 ЗУО. 

В настоящия случай безспорно са установени нарушението, авторът му и неговата вина, затова и при условията на чл. 151, ал. 1, т. 4 от ЗУО правилно е наложена глоба на виновното длъжностно лице, извършило нарушение по смисъла на чл. 112, ал. 1, т. 1 от ЗУО. Наложената глоба е определена в минималния размер от 1400 лв. и за съда не съществува възможност да я намалява.

Извършвайки цялостен съдебен контрол в т.ч. и за законосъобразността на преценката за маловажност на случая, настоящият съдебен състав намира, че административнонаказващият орган правилно не е приложил чл. 28 от ЗАНН. Случаят не е маловажен, тъй като е пряко свързан с осъществяване на контрол върху обществено опасни дейности, свързани с битовите и строителните отпадъци, тоест опосредено е свързан със защита на живота и здравето на населението в съответното населено място – гр. Лом (така и Решение № 390 от 17.07.2018 г. на АС - Монтана по КАНД № 338/2018 г.).

Ето защо обжалваното НП следва да се потвърди като правилно и законосъобразно.

Предвид изложеното, съдът

 

 

Р  Е  Ш  И :

 

 

ПОТВЪРЖДАВА  Наказателно постановление № 6/25.02.2021 год. на Директора на Регионална Инспекция по околната среда и водите – Монтана, с което на Г.Г.Г. ***,             ул. „Дунавска“ № 12, обл. Монтана, ЕГН **********,*** е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 1 400 лв. (хиляда и четиристотин лева), на осн. чл. 151, ал. 1, т. 4 ЗУО като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

 

ОСЪЖДА на осн. чл. 63, ал. 3 от ЗАНН Г.Г.Г. ***,                        ЕГН ********** да плати на Регионална Инспекция по околната среда и водите – Монтана разноските за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80.00 лв. /осемдесет лева/.

 

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Монтана, по реда на АПК, в 14-дневен срок, считано от деня на получаване на съобщението от страните за изготвянето му.

 

 

 

 

 

                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: