Р Е Ш Е Н И Е
19.03.2020 г.
Номер 98 2 0 2 0 година гр. Кюстендил
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Кюстендилски административен съд,
на деветнадесети февруари 2 0 2 0 година
в публично съдебно заседание в следния състав:
Председател: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ
Членове: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА
НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА
Секретар: Ирена Симеонова и с участието на
Прокурора: Йордан Георгиев
Като разгледа докладваното от съдия Демиревски
адм. дело № 14/2020 г. по описа на КнАдмС за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 185 – чл. 196 от Административно - процесуалния кодекс.
Делото е образувано по протест на Марияна Сиракова – Прокурор в ОП - Кюстендил срещу Наредба за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите на територията на община Кочериново, приета с Решение №52 по Протокол №8/05.05.2017 г. на общински съвет – Кочериново. Посочва се, че наредбата е приета при липса на законова делегация за това, поради което се иска тя да бъде обявена за нищожна. Претендира се и присъждане на направените разноски в настоящото производство.
Ответникът - Общински съвет – Кочериново се представлява по делото от адв. Калин Везенков, който изразява становище за законосъобразност на приетия подзаконов нормативен акт и съответно счита протеста на прокуратурата за неоснователен.
Представителят на прокуратурата счита протеста за основателен, оспорената Наредба за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите на територията на община Кочериново за незаконосъобразна и моли същата да бъде обявена за нищожна и отменена.
По реда на чл. 188 във вр. с чл. 181 ал. 1 и ал. 2 от АПК съдът е съобщил оспорването в ДВ, бр. 8/28.01.2020 г. /л. 158/.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите и възраженията на страните, приема за установено от фактическа и правна страна следното:
Предмет на оспорване по настоящето дело е Наредба за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите на територията на община Кочериново, приета с Решение №52 по Протокол №8/05.05.2017 г. на общински съвет – Кочериново. Наредбата е подзаконов нормативен акт, чието оспорване пред съд е регламентирано в Дял трети, Раздел ІІІ, чл. 185 - 194 от АПК. Съгласно чл. 187 ал. 1 от АПК, упражняването на това процесуално право не е обвързано с преклузивен срок. Съгласно чл. 186 ал. 1 от АПК право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. Касае се за неопределен и неограничен брой адресати,спрямо които нормативната разпоредба има многократно правно действие /арг. чл. 75 ал. 1 от АПК/. Съгласно ал. 2 прокурорът също може да подаде протест срещу акта и в този аспект протестът на прокурор Сиракова се явява процесуално допустим.
Видно от представената по делото административна преписка, с Докладна записка с вх. № РД-01-03-64/05.08.2016 г. кметът на община Кочериново е предложил на общинския съвет да приеме нова Наредба за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите та територията на Община Кочериново на мястото на действащата Наредба за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите та територията на Община Кочериново от 2014 г. поради настъпили многобройни законодателни изменения. С Докладна записка вх. № РД-02-06-79/28.09.2016 г. председателя на ПК по опазване на околната среда и рационално използване на природните ресурси също е предложил на ОбС – Кочериново отмяна на Наредба за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите та територията на Община Кочериново от 2014 г. поради настъпили многобройни законодателни изменения и приемането на нова такава.
Оспореният подзаконов акт е приет съобразно действащата към този момент процедура, в законоустановената форма и при спазване на изискванията за кворум и мнозинство, но при липса на нормотворческа компетентност на издалия го административен орган.
Общинските съвети като органи на местното самоуправление на територията на съответната община, решават самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в тяхната компетентност. По силата на чл. 76 ал. 3 от АПК, вр. с чл. 8 от ЗНА и с чл. 21 ал. 2 от ЗМСМА и в изпълнение на предоставените им правомощия, те са овластени да издават административни актове, сред които и подзаконови нормативни актове под формата на наредби, но са ограничени по териториален и предметен обхват. Общинските съвети приемат нормативни актове - правилници и наредби, с които уреждат съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение. Следователно общинските наредби имат вторичен характер и детайлизират приложението на по-висок по степен нормативен акт, без да го заместват, аргумент за което е и разпоредбата на чл. 12 от ЗНА, който регламентира, че актът по прилагането на закон може да урежда само материята, за която е предвидено той да бъде издаден.
В така ограничената нормотворческа компетентност на общинските съвети не се включва материята, по която има създадена регламентация, приложима на територията на цялата държава и спрямо по-широк кръг от субекти, т. е. общинските съвети не разполагат с правомощия, които да ги овластяват да преуреждат материя, уредена с общ за страната нормативен акт. Те могат да определят само конкретните механизми за неговото приложение, но при изрична законова делегация за това, което в случая не е така.
С процесната наредба са уредени правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите на територията на община Кочериново. Осигуряването на пожарна безопасност и защита при пожари е една от основните дейности на МВР /чл. 6, ал. 1, т. 4; чл. 17; чл. 58; чл. 124 – чл. 140 от сега действащия ЗМВР/. В специалния закон за МВР, както в действащия към момента на приемане на наредбата, така и в настоящия не се откриват разпоредби, овластяващи местните органи на самоуправление да приемат такъв подзаконов нормативен акт. В чл. 52г, чл. 167в, ал. 2 и ал. 3 от ЗМВР (отм.); е регламентирано правомощието на министъра на вътрешните работи самостоятелно или съвместно с други ресорни министри да издава наредби за организиране на дейността по осигуряване на пожарна безопасност и за определяне на правилата и нормите за пожарна безопасност при съответните дейности, които създават опасност за възникване на пожари и застрашават живота и здравето на гражданите. Съгласно разпоредбата на 127ж ал. 1 от ППЗМВР (отм.), за осъществяване на дейностите по пожарна безопасност и защита на населението в населените места органите на местното самоуправление са длъжни да осигуряват спазването на правилата и нормите за пожарна безопасност и защита при бедствия на териториите на общините и кметствата и да разработват съгласувано с органите за пожарна безопасност и защита на населението специфични правила за пожарна и аварийна безопасност в съответните населени места. В същия смисъл са и нормите на чл. 137 т. 1 и т. 2 от сега действащия ЗМВР. От анализа на тези разпоредби следва извода, че регулирането на обществените отношения по прилагане на закона се извършва с подзаконов нормативен акт, като компетентността за издаването му не принадлежи на общинските съвети, а на посочените в закона министри. Разпоредбата на чл. 127ж ал. 1 от ППЗМВР (отм.) не делегира правомощия на общинските съвети да приемат наредби, с които да уреждат обществените отношения, свързани с пожарната безопасност на територията на общината. В нея изчерпателно е посочен кръгът на прерогативите на местния орган на самоуправление и той касае съблюдаването на вече създадените законови правила и норми, както и съвместното въвеждане на изисквания според характерните за съответните населени места условия, но не и нормотворчество.
С преуреждането с атакуваната наредба на вече уредени обществени отношения, ОбС - Кочериново е нарушил материалната си компетентност като е излязъл извън рамките на ограничените от чл. 76, ал. 3 от АПК нормотворчески правомощия. Както се каза и по-горе, нормативният административен акт е приет при липса на материална компетентност, поради което е нищожен.
Предвид изложеното, оспорената Наредба е издадена от некомпетентен орган и е нищожна, поради което и на осн. чл. 193, ал. 1 от АПК съдът ще обяви нищожността и. Налице е основанието по чл. 146, т. 1 от АПК.
Предвид изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК ответникът по оспорването следва да възстанови на Окръжна прокуратура – Кюстендил направените съдебни разноски в размер на 20. 00 лв. /двадесет лева/, представляващи заплатена такса за обнародване на оспорването в Държавен вестник.
Мотивиран така и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, Административен съд – Кюстендил
Р Е Ш И:
ОБЯВЯВА по протест на Окръжна прокуратура гр. Кюстендил НИЩОЖНОСТТА на Наредба за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите на територията на община Кочериново, приета с Решение №52 по Протокол №8/05.05.2017 г. на общински съвет – Кочериново.
ОСЪЖДА Общински съвет – Кочериново да заплати на Окръжна прокуратура – Кюстендил деловодни разноски в размер на 20.00 лв./двадесет лева/.
Решението може да се обжалва и протестира пред ВАС на Р. България в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.
Решението влиза в сила от деня на обнародването му от Председателя на ОбС – Кочериново, по начина, по който е обявена оспорената Наредба.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: