Решение по дело №219/2017 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 октомври 2017 г. (в сила от 20 октомври 2017 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20177140700219
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 май 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               № 381/02.10.2017 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на четиринадесети септември през две хиляди и седемнадесета година в състав :  

 

                                                                    Председател : О. ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  А*** Л*** разгледа

Адм.дело №219/2014г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

            Производството е по реда на чл.9б Закон за местните данъци и такси (ЗМДТ) във вр. с чл.156 и сл. Данъчно-осигурителен процесуален кодекс (ДОПК).

 

Образувано е по жалба на О.А.И. *** и П.А.И. *** против Решение №1/18.04.2017г. на Кмета на Община Георги Дамяново, с което е потвърден акт на орган по приходите при Община Георги Дамяново. В жалбата са развити доводи, че оспорения административен акт е незаконосъобразен при наличието на всички основания за незаконосъобразност. В съдебно заседание оспорващият О.И., чрез пълномощника си А*** Г*** , която е негова дъщеря, поддържа жалбата си и моли да бъде отменен като незаконосъобразен оспорения административен акт при доводи развити в развити в писмени бележки, като претендира и присъждане на разноски по делото. В постъпили по делото писмени бележки оспорващият П.И., поддържа жалбата си и моли да бъде отменен като незаконосъобразен оспорения административен акт, като претендира и присъждане на разноски по делото

         Ответникът не взема становище по спора.

         Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168 ал.1 АПК намира за установено следното:

         Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.

         С оспореното Решение №1/18.04.2017г. на Кмета на Община Георги Дамяново е потвърден акт на орган по приходите при Община Георги Дамяново, издаден на основание на решение на комисия, назначена със Заповед №313/27.12.2016г. на Кмета на Община Георги Дамяново. В мотивите си административния орган е посочил, че в случая не са налице основания за освобождаване от заплащане на такса битови отпадаци за 2017г., като е посочено, че имота се ползва през цялата година.

От фактическа страна, съдът намира за установено следното:

От приетата на л.90 по делото Декларация вх.№6/05.052016г., се установява, че оспорващите са декларирали, че имот с партиден номер 6206Н1370 няма да се ползва през 2017г. Със Заповед №313/27.12.2016г. на Кмета на Община Георги Дамяново (л.51 по делото), е определена комисия, която да извърши проверка на подадените декларации за освобождаване от такса битови отпадъци. С Протокол от 09.02.2017г. назначената комисия е приела, че не са налице основания да се уважи Декларация вх.№6/05.052016г., с която оспорващите са поискали освобождаване от дължима такса битови отпадъци за 2017г.

Видно от приетата по делото Заповед №250/14.10.2016г. на Кмета на Община Георги Дамяново (л.50 по делото), К*** Т*** на длъжност „Главен специалист МДТ” при Община Георги Дамяново в качеството си на орган по приходите е определен да съставя актове за установяване, обезпечаване и събиране на местни данъци и такси по реда на ДОПК. В случая при наличието на няколкократни указания дадени от настоящият съдебен състав не се представи акт на органа по приходите, който да е издаван във връзка с подадената от оспорващите декларация.

С жалба вх.№9400-7229/07.03.2017г. (л.54-56) по делото, оспорващите са оспорили пред Областния управител на Област Монтана неправилно определената им такса битови отпадъци за 2017г. С писмо №АК-н-31(2)/03.04.2017г. (л.63 по делото), Областният управител на Област Монтана е изпратил жалба вх.№9400-7229/07.03.2017г. на Кмета на Община Георги Дамяново по компетентност. С оспореното в настоящето съдебно производство оспореното Решение №1/18.04.2017г. на Кмета на Община Георги Дамяново е потвърден акт на орган по приходите при Община Георги Дамяново, издаден на основание на решение на комисия, назначена със Заповед №313/27.12.2016г. на Кмета на Община Георги Дамяново. С писмо изх.№9400-4390/20.04.2017г. (л.14 по делото) на оспорващите е съобщено Решение №1/18.04.2017г. на Кмета на Община Георги Дамяново, като те са го оспорили пред Областния управител Област Монтана с жалба вх.№9400-7552/28.04.2017г. (л.15-18 по делото). С писмо №АК-Н-31(4)/19.05.2017г., Областният управител на Област Монтана е уведомил оспорващите, че не е компетентен на разгледа жалбата им. С жалба вх.№815/29.05.2017г. пред Административен съд Монтана е оспорена законосъобразността на Решение №1/18.04.2017г. на Кмета на Община Георги Дамяново.  

Със Заповед №2406/29.10.2012г. (л.42-48 по делото) на Кмета на Община Монтана на основание чл.63 ал.2 ЗМДТ са определени границите и районите на предоставяните услуги по сметосъбиране, сметоизвозване и обезвреждане в депо за твърди битови отпадъци на територията на Община Монтана за релевантната за делото 2013г. 

От тази фактическа обстановка, въз основа на събраните писмени и гласни доказателства, съдът стига до следните правни изводи по същество на спора:

Основателно в жалбата се поддържа, че оспорения административен акт е нищожен. Това е така, тъй като в случая не е налице компетентност на органа издал оспорения административен акт и са налице съществени нарушения на административнопроизводствените правила, който изцяло са опорочили воденото административно производство. Настоящият съдебен състав, който е запознат с процесуалния ред за разглеждане на споровете по реда на ЗМДТ, които се разглеждат по реда на ДОПК, отбелязва, че в случая произнасянето по жалбата на оспорващите е необходимо с оглед невъзможността да се произнесе по законосъобразността на акт на органа по приходите, тъй като при наличието на неколкократно дадени указания от настоящият съдебен състав не беше представен такъв, тоест следва да се приеме, че не е издаден такъв и с оспореното по настоящето делото административен акт е потвърден акт на орган по приходите, който не съществува.

Пълнотата изисква да се отбележи, че съгласно чл.4, ал.3 ЗМДТ в производствата по ал. 1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, а в производствата по обезпечаване на данъчни задължения - на публични изпълнители, а съгласно чл.4, ал.4 ЗМДТ, служителите по ал. 3 се определят със заповед на кмета на общината. Видно от приетата  Заповед №250/14.10.2016г. на Кмета на Община Георги Дамяново (л.50 по делото), К*** Т*** на длъжност „Главен специалист МДТ” при Община Георги Дамяново в качеството си на орган по приходите е определен да съставя актове за установяване, обезпечаване и събиране на местни данъци и такси по реда на ДОПК, тоест за това лице е съществувало задължението да се произнесе с административен акт по отношение на подадената от оспорващите Декларация вх.№6/05.052016г., с която са декларирали, че имот с партиден номер 6206Н1370 няма да се ползва през 2017г. В случая такова произнасяне както стана дума по-горе не е налице, което дава основание да се приеме, че с оспореното Решение №1/18.04.2017г. на Кмета на Община Георги Дамяново е потвърден несъществуващ административен акт.

На следващо място, Решение №1/18.04.2017г. на Кмета на Община Георги Дамяново е нищожно, тъй като по аргумента на чл.4, ал.5 ЗМДТ, компетентност да се произнесе по актовете на органите по приходите има съответния ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община, който има правомощията на териториален директор на Националната агенция за приходите в производството по оспорването.

Пълнотата изисква да се отбележи, че ако производството се бе развило при спазване на процесуалния ред и с произнасяне на компетентните органи, тоест в съответствие с реда по чл.4, ал.1-5 ЗМДТ, който препраща към производството по реда на ДОПК, пред настоящият съдебен състав следваше да се разглежда акт на органа по приходите, с който е отказано да се уважи Декларация вх.№6/05.052016г., който би следвало да е потвърден от ръководителя на звено местни приходи, но както стана дума по-горе такъв акт не е налице.

С оглед пълния разбор на доказателствата, следва да се отбележи, че настоящият съдебен състав изцяло кредитира свидетелските показания на свидетелите К*** К*** и И*** И., като последователни и верни, който установяват, че оспорващите посещават, но не обитават имота за който са подали декларация за освобождаване от такса. Тези свидетелски показания кореспондират и със събраните писмени доказателства, който установяват и съответната консумация на ел. енергия на имота, но настоящият съдебен състав отбелязва наличието на това установяване само с оглед последващото произнасяне на компетентния административен орган.

По разбиране на настоящият съдебен състав, който не може да изземва компетентността на административните органи, произнасянето по жалбата срещу оспорения административен акт е необходимо с оглед защита на правата на оспорващите, чрез обявяване нищожност на административен акт, който следва да се обяви за нищожен с оглед последващото произнасяне на компетентните административни органи. При съобразяване на разпоредбата на чл.127, ал.2 АПК, съгласно който съдилищата не могат да откажат правосъдие под предлог, че няма правна норма въз основа на която да решат искането, настоящият съдебен състав счита, че са налице основания оспореното Решение №1/18.04.2017г. на Кмета на Община Георги Дамяново да бъде обявено за нищожно, тъй като е постановено от некомпетентен орган при наличието на съществени нарушения на административнопроизводствените правила, който изцяло са опорочили воденото административно производство. Тъй като спора не може да бъде решен по същество от настоящата съдебна инстанция, делото следва бъде изпратено като преписка на органа по приходи в Община Георги Дамяново за произнасяне, който при съобразяване на с реда по чл.4, ал.1-5 ЗМДТ да се произнесе с административен акт по подадената от оспорващите Декларация вх.№6/05.052016г.   

 При този изход на делото и направеното искане от оспорващите за присъждане разноски по водене на съдебното производство и съгласно разпоредбата на чл. 161, ал.1 ДОПК Община Георги Дамяново следва да бъде осъден да заплати в полза на О.А.И. *** разноски по делото изразяващите се в разноски за заплатена държавна такса за водене на делото в размер на 10 (десет) лева, платени такси за издаване на съдебни удостоверения в размер на 17 (седемнадесет) лева или общо 27 лева, а в полза на П.А.И. *** разноски по делото изразяващите се в разноски за заплатена държавна такса за водене на делото в размер на 10 (десет) лева.В селата, както и в части на малки и много малки градове със селскостопански характер могат да се застрояват стопански постройки със сeлскостопанско предназначение от всякакъв вид за лични нуж, с

Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че оспореното Решение №1/18.04.2017г. на Кмета на Община Георги Дамяново, с което е потвърден акт на орган по приходите при Община Георги Дамяново следва да бъде обявено за нищожно, а делото да се изпрати като преписка на административния орган за ново произнасяне при съобразяване на задължителните указания по тълкуване и прилагане на закона, поради което на основание чл.160, ал.3 ДОПК във вр. с чл.9б ЗМДТ и чл.161, ал.1 ДОПК,  І-ви състав на Административен съд Монтана

 

 

                                              Р Е Ш И

 

         ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНО Решение №1/18.04.2017г. на Кмета на Община Георги Дамяново, с което е потвърден акт на орган по приходите при Община Георги Дамяново.

         ИЗПРАЩА делото като преписка на орган по приходите в Община Георги Дамяново, съобразно дадените в настоящето решение задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.

ОСЪЖДА Община Георги Дамяново да заплати на О.А.И. *** и разноски по воденото съдебно производство в размер на 27 (двадесет и седем) лева.

ОСЪЖАДА Община Георги Дамяново да заплати на П.А.И. *** и разноски по воденото съдебно производство в размер на 10 (десет) лева.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: