Определение по дело №111/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 февруари 2021 г.
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20217140700111
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 26 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

O   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

                                                  № 96 / 26.02.2021 г.

                        

Административен съд - Монтана, V състав в закрито заседание на дата 26 02 2021 година в състав :  

 

                               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ : РЕНИ ЦВЕТАНОВА

 

като разгледа Административно дело № 111/2021 г. по описа на Административен съд Монтана, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 Производството е по реда на чл. 166, ал. 3, във вр. с ал. 4 и ал. 2 от Административно-процесуален кодекс (АПК), във вр. с чл. 69 и сл. от Закон от управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ)

 

Образувано е по Искане на Община Чипровци, гр. Чипровци, ул. „Петьр Парчевич" № 45, представлявана от Кмета Пламен Петков и СДРУЖЕНИЕ „ЧИПРОВЦИ, АЛТЕРНАТИВА И РАЗВИТИЕ - ЧАР", със седалище и адрес на управление гр. Монтана, ул. „Чипровска комуна" 25, представлявано от Й.З., за спиране на предварително изпълнение допуснато с Писмо изх. № 99-00-3-10/11 02 2021 г. на Директор на Д „УТС” и Ръководител на УП по  МРРБ с адресат СДРУЖЕНИЕ „ЧИПРОВЦИ, АЛТЕРНАТИВА И РАЗВИТИЕ - ЧАР", при условията на чл. 166, ал. 4 от АПК, във връзка с чл. 166, ал. 2 от АПК.

В писмото е посочено, във врьзка с издадено Решение № РД-02-14-118/10 02 2021 г. на Ръководителя на УО по Програма за трансгранично сътрудничество Interreg-ИПП България-Сърбия 2014-2020 по Проект с рег. № СВ007.1.31.364 „Мерки за установяване на предотвратяване на наводнения и условия за бърза реакция в Чипровци и Болевац” на Проектен партньор 3 – Община Чипровци е наложена финансова корекция в размер на 37650 евро с ДДС. Освен наложената финансова корекция, пряка и непосредствена последица от установената нередност е необходимостта от намаляване на допустимите разходи по бюджетна линия 1 и бюджетна линия 2 в размер на 4329.75 евро – плоска ставка. На основание чл. 16, ал. 10 от сключен Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № РД-02-29-351/12 12 2017 г. на СДРУЖЕНИЕ „ЧИПРОВЦИ, АЛТЕРНАТИВА И РАЗВИТИЕ - ЧАР" е даден 30-дневен срок от получаване на уведомителното писмо да възстанови сумата по нередността, в качеството му на Водещ партньор по проекта, към Управляващия орган в общ размер на 41 979.75 Евро /финансова корекция и плоска ставка/ по горе цитирания договор и по посечената банкова сметка ***. Посочено е още, че при невъзстановяване на средствата в указания срок, съгласно чл. 16, ал. 12 от Договора ще бъдат начислени и лихви върху посочената сума, считано от 31-ия ден на тридесетдневния срок за доброволно възстановяване.

На настоящия състав е служебно известно, че Решение № РД-02-14-118/10 02 2021 г. на Ръководителя на УО по Програма за трансгранично сътрудничество Interreg-ИПП България-Сърбия 2014-2020 по Проект с рег. № СВ007.1.31.364 „Мерки за установяване на предотвратяване на наводнения и условия за бърза реакция в Чипровци и Болевац”, с което е наложена финансова корекция в размер на 37650 евро с ДДС е обжалвано от Община Чипровци пред Адм Съд Монтана и по същото е образувано адм.д. № 105/2021 г. по описа на същия съд.

Отделно от така подадената, против Решение № РД-02-14-118/10 02 2021 г. на Ръководителя на УО, жалба, е подадено Искане за спиране на допуснатото предварително изпълнение, за което се твърди, че същото е инициирано с Писмо изх. № 99-00-3-10/11 02 2021 г. на Директор на Д „УТС” и Ръководител на УП по  МРРБ.

Искането за спиране е подадено от надлежно легитимирано лице - Община Чипровци, като Проектен партньор и СДРУЖЕНИЕ „ЧИПРОВЦИ, АЛТЕРНАТИВА И РАЗВИТИЕ - ЧАР", като лице, сключило договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, получило съответно Писмото за възстановяване на сумата по оспореното Решение и при наличие на образувано административно производство - адм.д. № 105/2021 г. по описа на Адм Съд Монтана.

Съгласно  чл. 166, ал. 2 от АПК - При всяко положение на делото до влизането в сила на решението по искане на оспорващия съдът може да спре предварителното изпълнение, допуснато с влязло в сила разпореждане на органа, издал акта по чл. 60, ал. 1, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда. Изпълнението може да се спре само въз основа на нови обстоятелства.

Съгласно чл. 166, ал. 4 от АПК - Допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при условията на ал. 2. Тази алинея две гласи, че при всяко положение на делото до влизането в сила на решението по искане на оспорващия съдът може да спре предварителното изпълнение, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда. Изпълнението може да се спре само въз основа на нови обстоятелства.

Съгласно чл. 60, ал. 1 от АПК - В административния акт се включва разпореждане за предварителното му изпълнение, когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда или по искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес. В последния случай административният орган изисква съответната гаранция.

Съгласно чл. 73, ал. 4 от ЗУСЕСИФ - Решението по ал. 1 /определяне на финансова корекция/ може да се оспорва пред съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс, като при съдебното оспорване се прилагат съответно разпоредбите на чл. 27, ал. 2 и 3 и ал. 5 и 6.

Съгласно чл. 26, ал. 2 от ЗУСЕСИФ - Оспорването на индивидуалните административни актове и на административните договори не спира тяхното изпълнение.

В случая, настоящият състав счита, че не Писмо изх. № 99-00-3-10/11 02 2021 г. на Директор на Д „УТС” и Ръководител на УП по  МРРБ, е актът, който допуска предварително изпълнение на Решение № РД-02-14-118/10 02 2021 г. на Ръководителя на УО, с което е установена финансова корекция в размер на 37650 евро без ДДС. В това писмо, изрично е даден срок, в който доброволно Сдружението следва да извърши плащане на сумата, представляваща сбор от наложената финансова корекция с Решение № РД-02-14-118/10 02 2021 г. на Ръководителя на УО, оспорено по адм.д. № 105/2021 г., така и на сумата от плоска ставка в размер 4329.75 евро, за която не е посочено с какъв акт е установена, като за целта е посочена банкова сметка, ***хва. Основание за така претендираното плащане е сключеният Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № РД-02-29-351/12 12 2017 г. При така посоченото, това писмо единствено указва на започнато изпълнение, като същото е с характер на покана за доброволно изпълнение и не разпорежда предварително изпълнение.

Същевременно с оглед предвиденото в чл. 26, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, с който текст е допуснато по силата на закона предварително изпълнение на издадените ИАА, въпреки тяхното оспорване, то искането за спиране на предварителното изпълнение е допустимо за разглеждане по същество.

За да допусне предварително изпълнение  чл. 166, ал. 1 от АПК, което предвижда, че оспорването спира изпълнението на административния акт, законодателят е този, който по силата на закона презумира наличието на една или повече от предпоставките на чл. 60, ал. 1 от АПК, в чиято защита изключва суспензивния ефект на оспорването.

В тази връзка след като административният орган не е този, който взема решение за допускане на предварителното изпълнение, то за него не съществува задължение да обосновава допуснатото такова, тъй като същото се счита за обосновано именно по силата на закона. Обратно на това, в тежест на оспорващия е да установи наличието на условията предвидени в чл. 166, ал. 2 от АПК /предвид липса на специални в ЗДвП условия/, а именно да докаже, че изпълнението би могло да му причини значителна или трудно поправима вреда, която да бъде противопоставена на презумираните предпоставки по чл. 60, ал. 1 от АПК и които вреди по степен на важност да превъзхождат или най-малкото да са съизмерими спрямо законово защитените обществени интереси.

В конкретния случай, оспорващото дружество и Община Чипровци обосновават настъпването на вреди от постановения акт с обстоятелството, че съгласно бюджета на гореописания проект, средствата за реализиране на обществената поръчка, са предвидени да бъдат разходвани именно от партньор 3 - Община Чипровци, а не от водещия партньор - Сдружението. Действително административният договор е сключен между УО и Сдружението, но средствата се разходват от община Чипровци, именно в изпълнение на одобрения проект и бюджета, неразделна част от проекта. Водещият партньор по проекта Сдружение „Чипровци, алтернатива и развитие - ЧАР" не разполага с приходи и не извършва никаква стопанска дейност. Изплащането на тази сума ще доведе до невъзможност за функциониране на сдружението и осигуряване на резултатите по проекта, поради липса на наличен финансов ресурс. Същевременно исканата за възстановяване сума представлява 12 % от приходите на Общината, без обаче да се взимат разходите, които всъщност по размер надвишават приходите за предходната 2020 г. Собствените приходи за 2020 г. на Община Чипровци са в общ размер на 618301 лв. Разходите на Общината за същия период са в размер на 673918 лв., видно от Справката. Видно от представените суми, дори без да се взима предвид размера на финансовата корекция изискана за предварително изпълнение, разходите на Общината надвишават приходите с 55 617 лв. Заради пандемията от COVID 19. сериозно са намалели приходите в общинския бюджет и изплащането на посочената сума ще постави в невъзможност Общината да покрива задълженията си по основни публични функции, за които отговаря. Допускането на предварително изпълнение, би довело до евентуално спиране на осъществяване на тези публични функции и то без по отношение на решението за определяне на финансова корекция, да е осъществен съдебен контрол за законосъобразност, което представлява значителна и трудно поправима вреда, а това е против обществения интерес. Позовава се и на текста на чл. 82, ал 3 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2021 г. е предвидена възможност за намаляване размера на наложени финансови корекции на общини с 80 на сто. Самият законодател е взел предвид тежкото финансово състояние на общините, липсата на достатъчно средства, както и спадът на паричните постъпления и активи на учрежденията през 2020 г. вследствие на пандемията от COVID 19.

Така изложените в искането обстоятелства, ведно с представените доказателства, съдът счита за относими и релевантни. Пандемията от covid 19 е обществено известен факт, настъпила внезапно и неочаквано, която наложи много и драстични ограничения, което  донесе много неблагоприятни, в т.ч. и финансови последици за всички физически и юридически лица, Общини и държава, поради което и само по себе си е обстоятелство, което обуславя спиране на допуснатото от закона предварително изпълнение на оспореното Решение, преди същото да е преминало през съдебен контрол. Безспорно в тази връзка това изпълнение би нанесло значителни и трудно поправими вреди на Община Чипровци, респ. Сдружение „ЧАР”, като в случая не става въпрос за еднолични материални интереси или вреди, а за обществени такива, които са съизмерими по степен и важност на тези охранявани от ЗУСЕСИФ. В тази връзка не са без значение и всички правителствени мерки за справяне със ситуацията породена от covid 19, както и предвиденото в чл. 82, ал. 3 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2021 г.  

С оглед на изложеното, настоящият съдебен състав счита искането за спиране на предварителното изпълнение на Заповедта за прилагане на ПАМ № 21-0996-000009/08.01.2021г. на Началник сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР Монтана за неоснователно, предвид което и на основание чл. 166, ал. 4 от АПК, във вр с чл. 172, ал. 6 от ЗДвП

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И :

 

СПИРА допуснатото, по силата на закона, предварително изпълнение на  Решение № РД-02-14-118/10 02 2021 г. на Ръководителя на УО, Програма за трансгранично сътрудничество Interreg-ИПП България-Сърбия 2014-2020 по Проект с рег. № СВ007.1.31.364 „Мерки за установяване на предотвратяване на наводнения и условия за бърза реакция в Чипровци и Болевац”, с което е наложена финансова корекция в размер на 37650 евро с ДДС.

 

            ОПРЕДЕЛЕНИЕТО  подлежи на обжалване в 7 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                   АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :